فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ پاسخ به سه شبهه پیرامون امیرالمومنین علیهالسلام
📛 چطور امام علی هر شب شیر میبردن در خونه فقرا؟ ظرف یکبار مصرف که نبوده؟
📛 مگه نمیگید حضرت علی هر شب هزار رکعت نماز خونده، پس اینها رو کی پخش کرده؟
📛 مگه نمیگید توی حکومت عدل علی یه دونه فقیر نبوده، پس این مستمندان کیا بودن؟
╭──
منبع/جهادتبیین
╰──────────
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
9311-fa-algharat-tarjomeh.pdf
3.2M
📕الغارات نوشته ابن هلال ثقفی کتابی پر از معنا و مفهوم که با خواندن آن می توان به شخصیت بی نظیر امام علی(ع) پی برد.
╭──
منبع/جهادتبیین
╰──────────
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
14020122_43360_192k.mp3
3.51M
🌹بزرگترین شهید تاریخ
🔻اینکه امام_علی و امام حسین ثارالله نامیده شدند می تواند به این معنا باشد که:هر جامعهای برای اینکه زنده باشد و حیات الهی داشته باشد؛ نیازمند این است که نام و مرام علی و حسین در رگها و ارکان آن جامعه هر لحظه در حرکت باشد.
╭──
منبع/جهادتبیین
╰──────────
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ حکومت علوی
🔹️مگر در حکومت امیرالمومنین (ع) اشتباه نبود؟ اتفاقا در حکومت امیرالمومنین (ع) دزدی بود، فساد هم بود.
🔹️طرفداران حضرت علی (ع) محکم میایستادند و از حکومت دفاع میکردند، اما برای اصلاح اشتباهات نیز محکم میجنگیدند.
👤 محمدصادق شهبازی
منبع/نودسیاسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استاد حسن عباسی
🔹️" عصر جهاد کبیر "
جایگزین شدن قواعد قرآنی بر قواعد غربی...
#تمدن_نوین_اسلامی
منبع/نودسیاسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دلیل انتخاب حضرت عیسی برای یاری حضرت مهدی (س)
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
منبع/نودسیاسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
♦️تصمیم خوب #دولت #مجلس و #قوه_قضائیه برای اجرای قانون حجاب
✅طی آخرین اخبار و اطلاعات؛
1️⃣ از تاریخ ۲۶/ ۱/ ۱۴۰۲ در سراسر کشور و بصورت هماهنگ باکسانی که کشف #حجاب کنند برخورد قاطع خواهد شد.
2️⃣ درمرحله اول تذکر ودرمراحل بعدی فردخاطی طبق ماده ۱۱ جرم عمومی به دادگاه معرفی وحکم قاضی قطعی و بدون تجدید نظرخواهد بود.
3️⃣ احکام صادره به تناسب جرم وتکرار از ۱/۵ میلیون تا ۲۵میلیون تومان خواهد بود.
4️⃣ استانداریها و نهادهای نظارتی و انتظامی و امنیتی سراسر کشور بصورت هماهنگ بر اجراء این قانون ماموریت دارند.
5️⃣ طبق دستور رئیس دستگاه قضا ، محاکم و قاضی های متعدد خارج از نوبت به اینگونه جرائم رسیدگی خواهند کرد.
6️⃣ کسانیکه باعث تشویق و ترغیب و تحریک #بی_حجابی بشوند تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.
7️⃣ افراد باندی و سازماندهی شده و #سلبریتی_ها نیز جریمه سنگین خواهند شد.
8️⃣ تمام فرودگاهها / راه آهن / پایانه های مسافربری / تالارها / رستورانها و اصناف و کلیه اماکن عمومی از جمله دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی موظف به اقدام در این زمینه میباشند و مدیران این مراکز پاسخگوی نظارت خود خواهند بود.
9️⃣ ناظرین محترم کماکان و با دقت تمام خودروهائی که راکبین و سرنشینان آنها کشف حجاب کرده اند را فورا گزارش نمایند و درصورت تکرار خودروی آنها توقیف و جریمه خواهند شد.
🔟 مدیران مراکز و سازمانها و فروشگاهها موظف به حمایت از آمرین به معروف میباشند. و از مردم خواسته شده که با تذکر لسانی ، نیروهای عمل کننده را همراهی کنند.
❇️ الحمدالله شهرداریهای سراسر کشور بویژه تهران نیز پای کارآمده و شروع کرده اند.
❇️ و حرف آخر اینکه 👈 از کلیه مردم عزیز درخواست میشود که فقط با امر به معروف و تذکر لسانی به هنجارشکنان ، صبوری کنند تا پلیس و ضابطین قضائی و دستگاه قضا به این معضل اجتماعی پایان دهند.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ازپلیسدرطرحمقابلهبا بیحجابیبایدحمایتکرد.mp3
7.49M
⚠️هشدار : اگر از پلیس در طرح مقابله با بی حجابی حمایت نکنیم و پلیس مجبور به عقب نشینی شود ، اوضاع #حجاب کشور به مراتب وخیم تر خواهد شد!
✅دم پلیس گرم که دست از وظیفهی خود نکشیده....
❓اما آن ۳۰ نهادی که در قضیهی حجاب مسئول هستند کجایند که پلیس انقدر در وسط میدان تنهاست؟
#پلیس_وظیفه_شناس_متشکریم
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام درباره برخی از زنان آخرالزمان
🔰اصبغ بن نباته به نقل از امیر المؤمنین علیه السلام:
« يَظْهَرُ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ وَ اِقْتِرَابِ اَلسَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ اَلْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ كَاشِفَاتٌ عَارِيَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ اَلدِّينِ دَاخِلاَتٌ فِي اَلْفِتَنِ مَائِلاَتٌ إِلَى اَلشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اَللَّذَّاتِ مُسْتَحِلاَّتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِي جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ »
من لا يحضره الفقيه،ج۳،ص۳۹۰
در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود (قیامت یا حضرت مهدی علیهالسلام) که بدترین زمانهاست (چون جهان از ظلم و ستم پر شود) #زنانی ظاهر میشوند #بیحجاب و عریان بیرون آمده #خودنمائی میکنند، از دین #خارج میشوند (به احکام دین توجهی ندارند) در #فتنهها (آشوبها یا محافل عیش و شهوت) داخل میشوند و[به] #شهوترانی روی میآورند و به #لذات جوئی ها شتابانند، #حرام های الهی را حلال میکنند و در #جهنم همیشه خواهند ماند.
( ترجمه؛ برگرفته از کتاب دانشنامه امام علی علیه اسلام، ج1، ص915)
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 در مورد ترس های خیالی کوتاه بیاییم⁉️
🔻مذهبی های التقاطی مدت ها بود که با کلیدواژه هایی نظیر: «به مصلحت نیست»، «دو قطبی ایجاد می شود»، «تنش ایجاد می شود»، «دشمن سوء استفاده می کند» و ... داشتند از #حجاب کوتاه می آمدند و در مسیر تصمیم گیری برخی مسئولین، #اختلال ایجاد می کردند.
🔻اگر به این توجیهات باشد، باید از همان اول انقلاب با رژیم #صهیونیستی هم #سازش می کردیم! زیرا دشمنان ما از این قضیه علیه ما استفاده می کنند؛ قطعاً از این طریق برای خود دشمن می تراشیم؛ تنش ایجاد کرده ایم؛ در میادین ورزشی برای این موضوع باید هزینه بدهیم و ... .
از اینها مهمتر که بارها کشور در معرض #جنگ و تهدید قرار گرفته است.
🔻اما این مخالفت ما با رژیم صهیونیستی با تمسک به اصول دینی و مبانی انقلاب است و هر چقدر هم که علیه ما هجمه ایجاد کنند، ذره ای کوتاه نمی آییم و به آن #افتخار هم می کنیم.
👈 حال چگونه است که برخی افراد در پی این بودند که ما از حجاب - به عنوان یک اصل دینی و یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی - کوتاه بیاییم❓
در حالیکه تهدیدات بالقوه و بالفعل مخالفت بحق ما با رژیم صهیونیستی، #واقعی است و برخی از توجیهاتی که در مورد اجرای حکم حجاب آورده می شود، توهمی و #خیالی!
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقش لابی صهیونیستها در فشارهای اقتصادی به مردم ایران
⭕️ همه طراحان تحریمهای ایران با اسرائیل رابطه دارند.
🌏 #تخریبچی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چطور سید علی داره کشتی عقل میسازه؟
⭕️ چطوره داره در جهان یار تربیت میکنه...
⭕️ شباهت داستان کشتی نوح با وضع فعلی انقلاب اسلامی
🌏 #تخریبچی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وصیت نامه عاشقانه شهیدی که مقام معظم رهبری درباره آن فرمود: من مکرر وصیت این شهید را میخوانم و از آن استفاده میکنم.
🌏 #تخریبچی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شبکه کان رژیم صهیونیستی:
📍اسماعیل قاآنی کیست و در سه سال اخیر چگونه به آرامی پا جای پای سلیمانی گذاشته است؟
منبع/بصیرت فاطمی
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Part01_علی از زبان علی.mp3
9.81M
کتاب صوتی #علیاززبانعلی
🍃ایام کودکی امیرالمومنین (علیهالسلام)
🍂علی (علیهالسلام) در دامان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)
🍃نخستین ایمان آورنده به پیامبر
🍂اولین برپاکنندگان نماز
🍃امام علی(علیهالسلام) اولین کاتب وحی
🍂انس پیامبر با امیرالمومنین
🍃محبوبترین خلق خدا در نزد پیامبر صلیاللهعلیهوآله
#امام_زمان عجلاللهفرجه
#ماه_شعبان
منبع/ محبان مهدی
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Part02_علی از زبان علی.mp3
7.82M
کتاب صوتی #علیاززبانعلی
🍃خاطراتی از مکه
🍂راه رفتن درخت به اعجاز پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)
🍃ماجرای انذار عشیره ( یوم الدار)
🍂نزول آیه "وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ"
🍃اعلام جانشینی علی (علیهالسلام) توسط پیامبر
🍂هجرت به مدینه
🍃توطئه قتل پیامبر در دارالندوه
🍂خوابیدن در بستر پیامبر ( لیله المبیت)
#امام_زمان عجلاللهفرجه
#ماه_شعبان
منبع/محبان مهدی
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Kashani-14020123-21Ramezan-Hkashani_Com.mp3
19.43M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #فایل_صوتی سخنرانی کامل
📋 سیر تکوّن عقاید شیعه؛ جلسه یازدهم از سری دوم (در مجموع جلسه چهل و یکم)
📆 سحر چهارشنبه 23 فروردین ماه ۱۴۰۲؛ مصادف با سحر شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🔸 محتوای این جلسه متناسب با شب قدر می باشد
▪️ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
منبع/حامدکاشانی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
D1738498T12677716(Web).mp3
23.75M
🔑قسمت پانزدهم از سری چهارم برنامه زندگی پس از زندگی؛ تجربه گر: خانم اعظم فکریان از شهر کاشان
🪧چندسال قالی بافی در کارگاه فرش ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاشان
پیدا شدن مشکلات متعدد در زندگی و ناراحتی عصبی
🪧بیرون کردن مستاجر با نقشه فرزندان و درگیری با مادر بخاطر این موضوع
🪧خواندن شهادتین و خوردن قرص و محلول وایتکس به قصد خودکشی
🪧جدا شدن موقت روح از بدن و مشاهده تلاش تیم پزشکی در اتاق احیای بیمارستان و همزمان دیدن خواهر و فرزند در بیرون اتاق و مشاهده پیرمردی که در اورژانس دچار ایست قلبی شده بود و در حال شوک دادن به او بودند
🪧همراه شدن با جسم در بخش های دیالیز و اتاق عمل و آی سی یو
🪧مشاهده زنی که در آی سی یو از دنیا رفت و روح او خیلی عادی از تخت بلند شد و از آنجا خارج شد و جوانی که کنار جسم او گریه می کرد
🪧دنبال روح آن زن وارد اتاقی شدن و خود را در خانه مادر یافتن که مادر بسیار بی قرار و گریان بود و مستاجرش او را دلداری می داد
🪧از کنار مادر توسط دو نفر کشانده شدن به محیطی که شبیه بیابانی داغ بود و شنیدن صدای وحشتناکی از دور و احساس تشنگی زیادی که امان را بریده بود
🪧دیدن روح عمه در آن بیابان و برای من گریه می کرد و ناراحت بود
🪧ملاقات با آقای بلندقامتی که چهره اش دیده نمی شد و التماس به او برای آب و اشاره دست ایشان و دیدن نهر آب زلالی که دور و دورتر می شد
#زندگی_پس_از_زندگی
#فصل_چهارم
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
🔈⃝🇮🇷کانال سخنرانی#ایران_صدا
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #ماه_خدا
📽 در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان ، قلب و جانمان را با تلاوتی زیبا و تاثیرگذار از استاد مرحوم #عبدالباسط صفا بخشیده و بهاری کنیم.
📚 آیات ۱۸ تا ۲۸ سوره مبارکه سوره مطففین :
... این چنین نیست [ که این سبک مغزان درباره نیکان می پندارند ] بلکه پرونده نیکان در علیّین است (۱۸) تو چه می دانی علیّین چیست؟ (۱۹) قضا و سرنوشتی حتمی [برای نیکان] است. (۲۰) مقربان آن را مشاهده می کنند. (۲۱) بی تردید نیکان در نعمتی فراوانند (۲۲)...
👌 بسیار زیبا و شنیدنی ، تماشای این تلاوت عالی را از دست ندهید .
🙏 التماس دعا
#ماه_رمضان
#مهمانی_خدا
#بهار_معنویت
#شهدا_راهتان_ادامه_دارد
#ما_تا_آخر_ایستاده_ایم
✅ کانال #دل_باخته
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔊حــــاجی صــــدا میـــــاد؟
- اینجا آتش #جنگ_شناختی دشمن خیلی سنگینه!
- ۳۰۰تا شبکه ماهوارهای دارن شبانه روز رو ذهن جوان ها آتیش میریزن!
- فضای مجازی افتاده دست دشمن!
- خاکریز مد و لباس از دستمون خارج شده!
- دشمن داره دختر پسرامون رو به خاک و خون میکشه و میخواد اونا رو از حیا و عفت دور کنه!
- حاجی دست تنهاییم!
- فقط «پلیس» پای کار وایساده!
- لشکر حوزهی علمیه کی میرسه پس؟!
- پشتیبانی وزارت صمت کجاست؟!
- وزارت آموزش و پرورش چرا مهمات نمیرسونه؟!
- چرا بچه های گردان صدا و سیما نیستن تا دفاع کنن از ارزش ها؟!
- نیروهای سازمان تبلیغات چرا نمیان این مین های خطرناک روی زمین رو خنثی کنن؟!
- وزارت ارتباطات چرا خط پشتیبانی دشمن رو قطع نمیکنه؟!
- چرا قوه قضاییه با نفوذی ها و سلبریتی ها برخورد نمیکنه؟!
- حاجی پلیس خیلی دست تنهاست ولی مردونه وایساده پای کار!
- یه سری ها دارن پلیس رو هم میزنن که تو چرا وایسادی داری مقاومت میکنی!
- حاجی نیرو کمکی میخوایم!
🔊 به نیروهای فرهنگ ساز بگو سریع تر خودشونا اعزام کنن خط مقدم ، داریم خیلی تلفات میدیم!
#پلیس_وظیفه_شناس_متشکریم
#حجاب
✍میلاد خورسندی
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔻حکمرانی فرهنگی به روایت رهبر معظّم انقلاب:
چهارچوبی برای بازسازی فرهنگ(۱)
🖊 مهدی جمشیدی
۱. دوگانۀ «فرهنگبنیانی/ اقتصادبنیانی». فرهنگ، فرع و حاشیه نیست، بلکه در نظام اجتماعی، اصل و اساس است؛ چه از جهت «علّی» و چه از جهت «ارزشی». برخلاف نگاههای رایج که فرهنگ را امر صوری و خنثی و بیتأثیر قلمداد میکنند، باید فرهنگ را پهنۀ دارای «نقش علّیِ تمامعیار» و «ملاک انسانیّت» انگاشت که هم بر ساحتهای مختلف زندگی اجتماعی، اثر کلان و تعیینکننده میگذارد و هم کمال و سعادت فرد و جامعه از آن برمیخیزد. ازاینرو، باید غیرفرهنگ به فرهنگ، «وابسته» و «مشروط» شود. این نگاه از نظریۀ «اصالت فرهنگ» برمیخیزد. در عین حال، ممکن است در برخی مواقع، امور دیگر در مقایسه با فرهنگ، «اولویّت» و «تقدّم» یابند؛ بهطوریکه باید بیش از فرهنگ، دربارۀ آنها کار کرد. در اینجا، سخن از «اولویّت» و «تقدّم» است نه «اصالت» و «بنیانبودن». شرایط خاص اجتماعی، حتّی میتوانند به «امور غیراصیل» نیز ترجیح و تقدّم بدهند و «امر اصیل» را به صورت موقت و موسمی، به حاشیه سوق بدهند. از سوی دیگر، نباید تصوّر کرد که تقدّم یک امر به معنی آن است که باید نسبت به همۀ ساحتهای دیگر، «بیاعتنا» بود و آنها را «رها» کرد، بلکه به این معنی است که در چهارچوب اقتضاهای کنونی و گذرا، باید «تمرکز» و «تکیه» بر روی یکی از ساحتها داشت. از جمله در دهۀ اخیر، همواره «اقتصاد» نسبت به «فرهنگ»، ترجیح داشته است؛ با وجود آنکه در تفکّر رهبر انقلاب، فرهنگ نسبت به همۀ عرصههای دیگری زندگی اجتماعی و حکمرانی، اصالت دارد.
۲. دوگانۀ «مردمی/ متمرکز». دولت اسلامی یک دولت حداکثری و تمامیّتخواه در فرهنگ نیست، بلکه «فرع بر جامعه» است؛ یعنی اصل بر این است که جامعه، نقشآفرینی کند و فرهنگ عمومی را به پیش ببرد و در آنجا که جامعه توان ندارد و کاستی به وجود میآورد، دولت به میدان پا بگذارد. در این صورت، باید نقشهای «سیاستی» و «نظارتی» را به دولت سپرد و نقشهای «تولیدی» و «مضمونی» را به عرصۀ عمومی و فعّالان فرهنگی آن سپرد. در واقع، دولت به «چهارچوبپردازی» و «قاعدهگذاری» مشغول است و میکوشد بستر را برای حرکت محتواییِ جامعه فراهم نماید. این طراحی، بر نظریۀ «مردمسالاری اسلامی» تکیه دارد. پس دولت اسلامی، نه دولت «بیطرف» و «سکولار» است که فرهنگ را به حال خویش رها سازد و سرنوشت آن را به بازار عرضه و تقاضای فرهنگی واگذارد، و نه دولت «اقتدارگرا» و «متمرکز» است که صدر و ذیل فرهنگ را در اختیار خویش بگیرد و مجال کنشگری فرهنگیِ مستقل و آزادی فرهنگی را بستاند.
۳. دوگانۀ «گفتمان/ آمرانهگی». حاکمیّت اگرچه از قدرت رسمی برخوردار است امّا نباید بر زور و قهر و غلبه تکیه کند و ارزشهای فرهنگی را به جامعه تحمیل نماید، بلکه باید مسیر «زمینهسازی» را انتخاب کند و به گونهای جامعهسازی و ساختارپردازی نماید که زندگی مؤمنانه، «ممکن» و «تسهیل» شود. باید ارزشهای فرهنگی در لایۀ فردی به «نظام معانیِ ذهنی» تبدیل شوند که درونی و نهادینه شده و در لایۀ اجتماعی به یک «جریان عمومی» که غالب و مسلّط شده است. این تلقّی بر نظریۀ «رشد اجتماعی» که در متون اسلامی آمده است، استورا است. بر اساس این نظریه، باید به فرد و جامعه، این امکان را داد که شناخت حاصل کنند و بفهمند و صاحب تجربه شوند و در مسیر همین «صیرورتها»، به کمال دست یابند. کمال حقیقی، امری اختیاری است و در آنجا که پای تحمیل در میان است، اثری از کمال نیز وجود نخواهد داشت. پس باید در درون افراد، «تحوّل باطنی» و «اتّفاق انفسی» رقم زد و حال و اوضاع «وجودی»شان را تغییر داد. اگر چنین شود، دگرگونیهای فرهنگی به صورت پایدار و خودجوش صورتبندی خواهند شد و حاجت به «نظارتها» و «تقنینها» و «مجازاتها» کاهش خواهد یافت. در عین حال، نباید خاماندیشی کرد و نگاه آرمانیِ محض داشت و گمان کرد که همگان، دل به تغییر باطنی خواهند سپرد و ارزشها را در درون خویش، نهادینه خواهند کرد، بلکه بهطور طبیعی، هموار کسانی هستند که گردنکشی میکنند و جز با تحمیل و زور قانون، ملزم نمیشوند. در اینجا برای حفظ «مصالح جامعه» و به این دلیل که «حقوق جامعه» بر «حقوق فرد»، تقدّم دارد، دولت اسلامی باید به صورت قاطع و صریح، آزادیهای فرهنگی این عدّۀ اندک را محدود و مهار کند تا فسادپراکنی آنها در عرصۀ عمومی، به حیات معنوی دیگری گزند نرساند.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔻حکمرانی فرهنگی به روایت رهبر معظّم انقلاب:
چهارچوبی برای بازسازی فرهنگ(۲)
🖊 مهدی جمشیدی
۴. دوگانۀ «الگو/ مفهوم». از آنجا که عموم مردم بیشتر با «محسوسات» و «عینیّات»، ارتباط دارند و از این مجرا، ارزشها را میپذیرند، باید افزون بر سازوکارهای مفهومی، «مصداقهای عینی» و «نمونههای عملی» از ارزشها را که در برخی از انسانها، «تحقّق» و «تجسّم» یافتهاند را به به عنوان الگو و گروه مرجع پیش روی آنها نهاد. این الگوها حتّی اگر مکتب هم نباشند، دستکم نقش قطبهای فرهنگی و گرانیگاههای فکری را ایفا خواهند کرد و به جامعه، جهت خواهند داد. در عالیترین سطح باید گفت اهل بیت – علیهمالسلام- چنین نقشی را نسبت به معارف و حقایق اسلامی ایفا میکنند؛ چون اینان، تجسّم کامل و عینیّت مطلق همۀ ارزشهای اسلامی هستند.
۵. دوگانۀ «عمل/ معارف». باید متناسب با «موقعیّتهای نوبهنو شونده»، معارف اسلامی و انقلابی را استخراج کرد و به عنوان راهحل و پاسخ، در متن موقعیّت نشاند. به بیان دیگر، باید به موقعیّتهای اجتماعی به چشم «ظرف» نگریست و در نسبت با آنها، ارزشهای فرهنگی را «ترجمۀ عملیاتی» کرد و از کتاب به جامعه سوق داد. حالت مسألهوارگی موقعیّتهای اجتماعی، یک فرصت برای ارائه و تثبیت ارزشها در متن زندگی عینی و واقعی مردم است؛ چنانکه سرمایۀ ایمان مردم را نقد و محقّق میکند. کافی است موقعیّتشناس باشیم و در هر موقعیّت، مسألهها و مشکلهها را استخراج کنیم و آنها اینها را به متون اسلامی ارجاع بدهیم و بکوشیم به هر یک از آنها، پاسخهایی را در قالب مفاهیم، ارائه نماییم. آنگاه این مفاهیم میتوانند به گذار جامعه از دشواریها و تنگناهای اجتماعی کمک کنند و بر بلوغ و رشد آن نیز بیفزایند.
۶. دوگانۀ هوشمندی/ انبوهه. ملاک اثرگذاری فعّالیّتهای فرهنگی، زیاد بودن تعداد آنها نیست و نباید کمّی و آماری به جهان فرهنگی نگریست، بلکه باید کوشید که با کمترینها و حداقلها، بیشترین نتیجه را کسب نمود. برای این امر، به جای طرحهای انفعالی یا دفاعی ساده، باید بر روی «نقاط ضعف دشمن» و «نقاط قوّت خود»، تکیه کرد و به این واسطه، معادله را به صورت «نامتقارن»، زیرکانه به نفع خود تغییر داد. مواجهۀ فرهنگیِ هوشمندانه، نه به طور ضروری، پُرتعداد و حجیم است، و نه مستقیم و مکانیکی، بلکه در آن، هم رندی نهفته است و هم زیرکی.
۷. دوگانۀ حکیمانه/ سطحی. باید از کارهای فرهنگی تزیینی و تشریفاتی که خاصیّت ندارند گریخت و در پی برنامههای «نافع» بود؛ چنانکه باید برنامۀ فرهنگی از «عمق محتوایی» و «اثر کیفی» برخوردار باشند و بتوانند به گونهای، تغییر فرهنگی ایجاد کنند.کارهای فرهنگیِ سطحی، یا بیاثر هستند و یا اگر هم اثری داشته باشند، اثرشان موقتی خواهد بود، حالآنکه کارهای حکیمانه، نظام معرفت و میل را در فرد تغییر میدهند و او را وارد یک عالم معناییِ تازه میکنند.
۸. دوگانۀ «فنآوری/ خامخواری». افزون بر اینکه نباید از نقطۀ صفر آغاز کرد و باید «ظرفیّتها» و «ثروتها»ی فرهنگی را شناخت و به کار گرفت، نباید این استعدادها و قابلیّتها را به صورت «خام» و «فرآورینشده»، به صحنه آورد، بلکه باید مجموعهای از «فنآوریهای فرهنگی» را برای «تبدیل» و «ترجمۀ» آنها به برنامههای فرهنگیِ عملیاتی و میدانی پدید آورد.
۹. دوگانۀ «مرزبندی/ اختلاط». هر چند نباید ارتباط «جهان فرهنگیِ بومی» را با «جهانهای فرهنگیِ بیگانه» گسست و منزوی و خویشبسنده شد، امّا در عین حال، نباید «مرزها» و «حریمها»ی فرهنگی را نادیده انگاشت و به عنوان تعامل و ارتباط، گرفتار «استحاله» و «هضمشدن» گردید. باید وضع ارتباطی بهگونهای صورتبندی شود که «استقلال فرهنگی» و «تشخّص هویّتیِ» ما مخدوش و رقیق نشود و ما به عنوان یک واحد فرهنگیِ متمایز، ارزشهای فرهنگی خویش را نبازیم. این امر آنگاه اهمّیّت دو چندان مییابد که جبهۀ فرهنگی دشمن نیز در پی «نفوذ فرهنگی» و ایجاد «رخنۀ فرهنگی» در درون جهان فرهنگی باشد تا به این واسطه، سلطۀ فرهنگی خویش را تجدید نماید.
۱۰. دوگانۀ خلّاقیّت/ تکرار. اگرچه «ارزشهای فرهنگیِ» اسلامی و انقلابی به دلیل تکیه بر فطرت قدسی، ثابت و همیشگی هستند، امّا «روشهای فرهنگی» که اغلب، موقعیّتی و اقتضاییاند، رنگ کهنگی و تکرار میپذیرند. ازاینرو، باید متناسب با شرایط جدید و نیازهای نوپدید به بازاندیشی در سازوکارها و بازنگری در روشها رو آورد. بازسازی انقلابی نیز وابسته به بازآفرینی روشی است و باید از طریق یافتن «مسیرهای خلّاقانه» و «معبرهای نوآورانه»، به تولید و بازتولید ارزشهای فرهنگ در جامعه پرداخت.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️چگونه می توان بين افراد جامعه «صلح و آشتی» برقرار کرد؟
🔸اصلاح در ميان مردم، گروه ها و طوايف، غالباً كار پيچيده اى است، مخصوصاً اگر كينه ها و دشمنى ها ريشه دار و كهنه باشد، به همين دليل گاهی براى رسيدن به آن، بايد راه طولانى پيمود و از نكات و دقايقى بهره گرفت، و با روانشناسى و روانكاوى آشنا بود. رعايت اصول ذيل، براى رسيدن به اين مقصود مفيد و مؤثر است:
1⃣نخستین راهکار برای برقراری آشتی بین دو نفر، پيدا كردن ريشه هاى اختلاف است، چرا كه تا انسان ريشه ها را نشناسد درمان نتيجه ها مشكل است، و اگر اختلافات ريشه يابى شود و انسان به سراغ نابود كردن ريشه هاى اختلاف برود زودتر به موفقیت خواهد رسید.
2⃣خودداری از شتابزدگى در برقراری آشتی بین دو طرف، زیرا این کار در موارد بسيارى نتيجه معكوس دارد، به خصوص اگر اختلافات عميق و ريشه دار باشد. در اين گونه موارد بايد با بررسی جهات اختلاف، و گاه شمارش آنها بر روی كاغذ، به حل يك يك آنها پرداخت، و با امتیاز دهی به هر يك از دو طرف، تعادلى برقرار گردد، تا اختلاف به اصلاح منتهی شود.
3⃣بايد با بهره گیری از مسائل عاطفى و استفاده از آيات و روايات، به تحریک عواطف مذهبى طرفين پرداخت و براى هر دو طرف شخصيت والايى قائل شد تا به خاطر احساس شخصيت، حاضر به عفو و گذشت نسبت به بعضى از خواسته هاى خود شوند.
4⃣گاه اصلاح كننده بايد از جانب خود نوعى فداكارى به خرج دهد، مثلا مبلغى از ادعاى طرفين را بر عهده بگيرد، همان گونه كه مفضّل یکی از اصحاب امام صادق (ع)، بوسیله اموالی که امام در اختیارش قرار داده بود، این کار را انجام داده بود، و به يقين مالى كه در اين راه خرج مى شود از بهترين انفاق هاى در راه خدا محسوب مى شود.
5⃣شخص مُصلح بايد از جانبدارى يك طرف به شدت بپرهيزد، و به تعبير ديگر خود را بى طرف و نسبت به هر دو علاقه مند و با محبت نشان دهد. زيرا هر گونه جانبدارى از يكى از طرفین او را از رسيدن به مقصود باز مى دارد. البته همواره افراد زورگو و بى منطقى هستند كه هرگز در برابر حق، عدالت و اصلاح سر فرود نمى آوردند که آنها حكم ديگرى دارند.
6⃣در بسيارى از مواقع پيمودن راه طولانى اصلاح، نياز به صبر و حوصله و خونسردى دارد. شخص مصلح نبايد زود مأيوس شود و درهاى اصلاح را به روى خود بسته ببيند، بلكه بايد بداند پيچيده ترين اختلافات را مى توان با صبر و شكيبايى و درايت و تدبير حل كرد. بنابراين اگر در يك مرحله ناكام شود، نبايد مسأله را پايان يافته اعلام كرد. به تعبير ديگر فساد جنبه تخريبى دارد و كار آسانى است، ولى اصلاح، جنبه سازندگى دارد و كار پيچيده اى است. يك بناى عظيم را مى توان با چند بمب منفجر كرد و با خاك يكسان نمود، ولى ساختن آن سال ها وقت لازم دارد. بناى اعتماد، دوستى، محبت و صميميت در جوامع انسانى نيز چنين است، تخريب آن آسان و سريع، و ساختن آن پيچيده و دراز مدت. بنابراين در امر اصلاح، شتابزدگى هرگز عاقلانه نيست.
🔹اين سخن را با داستان عبرت آموزى كه در «بحارالانوار» آمده است پايان مى دهيم؛ مرحوم علاّمه «مجلسى» از بعضى نقل مى كند كه در زمان هاى گذشته فردی مى خواست غلام خود را بفروشد، به مشترى گفت اين غلام جز اينكه سخن چين است عيبى دیگری ندارد!، مشترى اين عيب را سبك شمرد و گفت اشكالى ندارد، غلام را خريد. (شيطنت غلام شروع شد) روزى به همسر آقاى خود گفت: شوهرت تو را دوست ندارد و مى خواهد همسر ديگرى بگيرد، تيغى به تو مى دهم كمى از موى پشت سر او را قطع كن تا من با آن سحرى فراهم كنم كه او تو را دوست بدارد. سپس نزد شوهرش آمد و به او گفت اين زن دوست پنهانى پيدا كرده و قصد كشتن تو را دارد، تو خود را به خواب بزن تا حقيقت را دريابى. مرد شبى خود را به خواب زد، ناگهان احساس كرد كه زن با تيغ به سراغ او آمد، باور كرد كه مى خواهد او را به قتل برساند، برخاست و زن را كشت. قبيله زن باخبر شدند و حركت كردند و مرد را كشتند، در ميان دو قبيله جنگى در گرفت و گروهى از ميان رفتند، و كار به درازا كشيد. [۱] آرى به اين آسانى مى توان دو قبيله را به جان هم انداخت و قربانى گرفت، ولى به يقين اصلاح در ميان آنها به اين آسانى نيست.
پی نوشت؛
[۱] كشف الريبة، شهيد ثانى، زين الدين بن على، دار المرتضوي، بى جا، چ سوم، ص ۴۸، رد النميمة
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، چ اول، ج ۳، ص ۳۱۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صلح #آشتی #اصلاح
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi