eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری ☫
445 دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
20.5هزار ویدیو
951 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب مراغه پایگاه مقاومت بسیج شهید رجائی ورجوی @basij_varjovi صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری ورجوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنیم: 📖حدیث امروز : 🔅امام رضا علیه السلام: 🌴هر که روز روز سوگواری و اندوه و گریه اش باشد،خداوند عزّوجلّ روز قیامت را روز شادی و سرور او قرار دهد. 📚میزان الحکمه جلد ۷ صفحه ۴۱۰ 🪧تقویم امروز: 📌 چهارشنبه ☀️ ۲۷ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۱ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 17 جولای 2024 میلادی 🔖مناسبت امروز: 💛روز تجلیل از اسرا و مفقودان 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۵۳) ✅ توصیه اصلی امام حسین (ع) به یاران حر قبل از توبه حر چه بود؟ 🌹 امام حسین (ع) خطاب به یاران حر فرمود: ای مردم! اگر پیشه کنید و حق را برای اهلش به رسمیت بشناسید، خدا را بهتر راضی می کند. ما اهل بیت به ولایت امر و حکومت بر شما از این مدّعیان که حقّی ندارند و میانِ شما با ظلم و تجاوز رفتار می کنند، سزاوارتریم. اگر از ما خوشتان نمی آید و حقّ ما را به رسمیت نمی شناسید و نظرتان غیر از آن چیزی است که نوشته ها و فرستادگان شما به من رسانده اند، باز می گردم. 📖 أیُّهَا النّاسُ! فَإِنَّکُم إن تَتَّقوا و تَعرِفُوا الحَقَّ لِأَهلِهِ یَکُن أرضی للّهِ ِ،و نَحنُ أهلَ البیتِ أولی بِوِلایَةِ هذَا الأَمرِ عَلَیکُم مِن هؤُلاءِ المُدَّعینَ ما لَیسَ لَهُم،وَ السّائِرینَ فیکُم بِالجَورِ وَ العُدوانِ،و إن أنتُم کَرِهتُمونا و جَهِلتُم حَقَّنا و کانَ رَأیُکُم غَیرَ ما أتَتنی کُتُبُکُم و قَدِمَت بِهِ عَلَیَّ رُسُلُکُمُ،انصَرَفتُ عَنکُم. 📚 حکمت نامه امام حسین (ع) ج 1 ص 315 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۵۴) ✅ راه خوشبختی و دلیل بدبختی انسانها چیست؟ 🌹 مناجات امام حسین در دعای عرفه: خدایا! مرا چنان اهل خشیت و ترس از نافرمانی ات قرار بده که گویی تو را می بینم. خدایا! مرا با خوشبخت کن و با ات بدبختم مکن و در قضا و قَدَرت، خیر را برایم مقدر کن و تقدیرت را برایم مبارک کن طوری که نه تأخیرِ آنچه را جلو انداخته ای، بخواهم و نه تعجیلِ آنچه را عقب انداخته ای، دوست داشته باشم. ✍️ شرح: یعنی اطاعت از خدا در انجام واجبات و ترک محرمات. اما از خدا یعنی انجام محرمات و ترک واجبات. اولی راه خوشبختی است و دومی عامل بدبختی. 📖 فی دُعاءِ عَرَفَةَ: اللّهُمَّ اجعَلنی أخشاکَ کَأَنّی أراکَ، و أسعِدنی بِتَقواکَ و لا تُشقِنی بِمَعصِیَتِکَ،و خِر لی فی قَضائِکَ،و بارِک لی فی قَدَرِکَ،حَتّی لا احِبَّ تَعجیلَ ما أخَّرتَ و لا تَأخیرَ ما عَجَّلتَ. 📚 حکمت نامه امام حسین (ع) ج 1 ص 107 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌷 داستان کوتاه (23) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (55) ✅ مجوز از امامان معصوم چیست؟ 🌹 نزد پیامبر خدا رفتم و چون ایشان متفکّر و غمگین بود، پرسیدم: ای پیامبر خدا! چه شده است که شما را در تفکر می بینم؟ فرمود: «حسین جان! پسر عزیزم! جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای پیامبر! خدا به تو سلام می رساند و می فرماید: «تو پیامبری ات را تمام کردی و روزگارت را به پایان بردی. پس اسم اکبر و میراث علمی و آثار علم نبوّت را نزد علی بن ابی طالب بگذار که من، زمین را رها نمی کنم، جز آن که در آن، عالِمی باشد که از من و من، با او شناخته شود. من آگاهی از غیب را از نسل تو جدا نمی کنم همان گونه که از نسل دیگر پیامبرانِ میان تو و آدم ابوالبشر جدا نکردم». من گفتم: ای پیامبر خدا! پس از شما چه کسی اختیاردار این کار است؟» فرمود: «پدرت علی بن ابی طالب، برادر و جانشین من است و پس از علی، حسن، فرمانرواست و سپس تو و نُه فرزندت دوازه امامی هستید که ولایت را در اختیار دارید. سپس قائم ما قیام می کند و دنیا را از انصاف و عدل پر می سازد؛ همان گونه که از ظلم و ستم، پُر شده است و دل گروهی را که مؤمن و پیرو او هستند، شفا می دهد». 📖 عن علیّ بن الحسین عن أبیه الحسین بن علیّ علیهما السلام: دَخَلتُ عَلی رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله و هُوَ مُتَفَکِّرٌ مَغمومٌ،فَقُلتُ:یا رَسولَ اللّهِ،مالی أراکَ مُتَفَکِّرا؟ قالَ:یا بُنَیَّ،إنَّ الرّوحَ الأَمینَ قَد أتانی،فَقالَ:یا رَسولَ اللّهِ،العَلِیُّ الأَعلی یُقرِئُکَ السَّلامَ و یَقولُ لَکَ:إنَّکَ قَد قَضَیتَ نُبُوَّتَکَ وَ استَکمَلتَ أیّامَکَ،فَاجعَلِ الاِسمَ الأَکبَرَ و میراثَ العِلمِ و آثارَ عِلمِ النُّبُوَّةِ عِندَ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السلام،فَإِنّی لا أترُکُ الأَرضَ إلاّ و فیها عالِمٌ یُعرَفُ بِهِ طاعَتی و یُعرَفُ بِهِ وِلایَتی،فَإِنّی لَم أقطَع عِلمَ النُّبُوَّةِ مِنَ الغَیبِ مِن ذُرِّیَّتِکَ کَما لَم أقطَعها مِن ذُرِّیّاتِ الأَنبیاءِ الَّذینَ کانوا بَینَکَ و بَینَ أبیکَ آدَمَ. قُلتُ:یا رَسولَ اللّهِ،فَمَن یَملِکُ هذَا الأَمرَ بَعدَکَ؟ قالَ:أبوکَ عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ،أخی و خَلیفَتی،و یَملِکُ بَعدَ عَلِیٍّ الحَسَنُ،ثُمَّ تَملِکُ أنتَ و تِسعَةٌ مِن صُلبِکَ،یَملِکُهُ اثنا عَشَرَ إماما،ثُمَّ یَقومُ قائِمُنا یَملَأُ الدُّنیا قِسطا و عَدلاً کَما مُلِئَت جَورا و ظُلما،و یَشفی صُدورَ قَومٍ مُؤمِنینَ هُم شیعَتُهُ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1، ص 249 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌷 داستان کوتاه (24) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (57) ✅ مناجات امام حسین (ع) با خدا مثل سخن گفتن یک عبد با مولایش ... 🌹 شرَیح می گوید: وارد مسجد پیامبر شدم و دیدم امام حسین (ع) به سجده افتاده و گونه اش را بر خاک می مالد و این گونه با خدا مناجات می کند: 🔸 ای آقا و مولای من! آیا اندام مرا برای گُرزهای آهنین جهنم آفریده ای یا معده و روده ام را برای نوشیدن آب داغِ آن خلق کرده ای؟ 🔸 ای فرمانده من! اگر مرا به سبب گناهانم، بازخواست کنی، تو را به خاطر کَرَمت بازخواست می کنم و اگر مرا با گنهکاران محبوس کنی، به آنان می گویم که تو را دوست دارم. 🔸ای آقای من! اطاعت من از تو برای تو سودی ندارد و نافرمانی من از تو به تو زیانی نمی رساند. پس آنچه را به تو سودی نمی رساند، به من بده و آنچه را به تو زیانی نمی رساند، بر من ببخش، که تو مهربان ترین مهربانانی. 📖 روِیَ فِی المَراسیلِ أنَّ شُرَیحا قالَ: دَخَلتُ مَسجِدَ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله فَإِذَا الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام فیهِ ساجِدٌ یُعَفِّرُ خَدَّهُ عَلَی التُّرابِ،و هُوَ یَقولُ: سَیِّدی و مَولایَ،أ لِمَقامِعِ الحَدیدِ خَلَقتَ أعضائی؟أم لِشُربِ الحَمیمِ خَلَقتَ أمعائی ؟إلهی لَئِن طالَبتَنی بِذُنوبی لاَُطالِبَنَّکَ بِکَرَمِکَ،و لَئِن حَبَستَنی مَعَ الخاطِئینَ لاَُخبِرَنَّهُم بِحُبّی لَکَ،سَیِّدی إنَّ طاعَتَکَ لا تَنفَعُکَ،و مَعصِیَتی لا تَضُرُّکَ،فَهَب لی ما لا یَنفَعُکَ،وَ اغفِر لی ما لا یَضُرُّکَ،فَإِنَّکَ أرحَمُ الرّاحِمینَ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1، ص 499 📱 کانال سبک زندگی متقین: @shohadayevarjovi
🌷 داستان کوتاه (25) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (58) ✅ امام حسین در روز عاشورا به دشمنانش چه گفت؟ 🌹امام حسین (ع) در روز عاشورا در برابر دشمن ایستاد ... و فرمود: «... می بینم که بر کاری گِرد آمده اید که خدا در آن بر شما خشم گرفته و کرامت خود را از شما برگردانده و مجازاتش را بر شما روا داشته و رحمتش را از شما دور کرده است. پروردگار ما بهترین پروردگار است و شما بدترینِ بندگان! شما از خدا را پذیرفتید و به محمّد (ص) ایمان آوردید، اما به سوی ذریه اش لشکر کشیده اید و تصمیم به قتلشان دارید. شیطان بر شما مسلّط شده و ذکر خدای بزرگ را از یادتان برده است. بر شما و آنچه می خواهید، هلاکت باد! «ما از خداییم و به سوی او باز می گردیم»! اینها گروهی اند که پس از ایمان آوردن، کافر شده اند. پس لعنت بر ظالمان! 📖 تقَدَّمَ الحُسَینُ علیه السلام حَتّی وَقَفَ قُبالَةَ القَومِ...فَقالَ:...أراکُم قَدِ اجتَمَعتُم عَلی أمرٍ قَد أسخَطتُمُ اللّهَ فیهِ عَلَیکُم،فَأَعرَضَ بِوَجهِهِ الکَریمِ عَنکُم،و أحَلَّ بِکُم نَقِمَتَهُ،و جَنَّبَکُم رَحمَتَهُ،فَنِعمَ الرَّبُّ رَبُّنا،و بِئسَ العَبیدُ أنتُم!أقرَرتُم بِالطّاعَةِ،و آمَنتُم بِالرَّسولِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله،ثُمَّ إنَّکُم زَحَفتُم إلی ذُرِّیَّتِهِ تُریدونَ قَتلَهُم!لَقَدِ استَحوَذَ عَلَیکُمُ الشَّیطانُ فَأَنساکُم ذِکرَ اللّهِ العَظیمِ،فَتَبّا لَکُم و لِما تُریدونَ،إنّا للّهِ ِ و إنّا إلَیهِ راجِعونَ،هؤُلاءِ قَومٌ کَفَروا بَعدَ إیمانِهِم،فَبُعدا لِلقَومِ الظّالِمینَ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1، ص 349 منبع/ سبک زندگی متقین @shohadayevarjovi
🌷 داستان کوتاه (26) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (59) چه نوع اطاعتی واجب است و چه نوع اطاعتی حرام؟ 🌹 رجاء می گوید: با عبد اللّه پسر عمرو عاص و ابو سعید خُدری در مدینه و در حلقه ای در مسجد پیامبر نشسته بودیم که امام حسین (ع) بر ما گذشت و سلام کرد. جماعت، سلام او را پاسخ دادند؛ امّا عبد اللّه پسر عمرو عاص ساکت ماند. سپس در پیِ آن و پس از فراغتِ آن جماعت از سلام دادن، عبدالله گفت: سلام و رحمت خدا بر تو باد! سپس گفت: آیا شما را از محبوب ترینِ زمینیان در نزد آسمانیان خبر ندهم؟ گفتیم: چرا. عبد اللّه گفت: همین کسی که رفت. البته از زمان جنگ صِفّین تاکنون با من کلمه ای سخن نگفته است. اگر از من راضی شود، برایم بهتر از داشتن شترانِ سرخ موست. ابو سعید گفت: اگر می خواهی، به سوی او برویم تا از او معذرت بخواهی. گفت: باشد. با هم وعده گذاشتند که بامداد فردا نزد ایشان بروند و من نیز با آنان رفتم. ابو سعید،داخل شد و من هم داخل شدم. ابو سعید کنار امام حسین (ع) نشست و برای عبد اللّه پسر عمرو عاص اجازه ورود خواست و به امام حسین (ع) گفت: ای فرزند پیامبر خدا! دیروز بر ما گذشتی و عبداللّه چنین و چنان گفت. من به او گفتم: برای عذرخواهی نمی روی؟ او گفت: چرا؛ و اکنون برای معذرت خواهی نزد تو آمده است. ای فرزند پیامبر خدا! به او اجازه ورود بده. امام حسین علیه السلام اجازه داد و پسر عمرو عاص داخل شد و سلام داد و ایستاد. ابو سعید که کنار امام حسین (ع) بود، جایش را به عبد اللّه تعارف کرد؛ امّا امام حسین (ع) او را گرفت و سپس رها کرد. ابو سعید جایش را به عبد اللّه داد و او میان ابو سعید و امام حسین (ع) نشست. ابو سعید به عبد اللّه گفت: سخنت را بگو. عبد اللّه گفت: آری. من چنین گفتم که گواهی می دهم که محبوب ترینِ زمینیان در نزد آسمانیان،تو هستی. امام حسین (ع) فرمود: آیا می دانی که من محبوب ترینِ زمینیان نزد آسمانیان هستم و باز هم با من و پدرم در جنگ صِفّین جنگیدی؟! به خدا سوگند پدرم از من بهتر بود. عبد اللّه گفت: آری. به خدا سوگند نه به سیاهیِ لشکر آنان افزودم و نه شمشیری برای آنان تیز کردم نه تیری با آنان انداختم و نه نیزه ای زدم. امّا روزی پدرم از من نزد پیامبر خدا گِله برد که من، روزه می گیرم و شب زنده داری می کنم و به من گفته که اندکی با خودم مدارا کنم؛ ولی من نافرمانی می کنم. پیامبر خدا به من فرمود: از پدرت اطاعت کن. و چون پدرم مرا به رفتن به جنگ صِفّین دعوت کرد، گفته پیامبر خدا یادم آمد و با او حرکت کردم. امام حسین علیه السلام به عبدالله فرمود: آیا گفته خدا در قرآن را نشنیده ای که: «اگر پدر و مادرت کوشیدند که چیزی را که به آن علم نداری، شریک من قرار دهی، از آنان نکن» و آیا سخن پیامبر خدا را نشنیده ای که: « فقط در خوبی ها واجب است» و آیا سخن پیامبر را نشنیده ای که: «مخلوق نباید از کسی در معصیت خالق، کند»؟ عبدالله گفت: چرا، ای فرزند پیامبر خدا؛ ولی گویی آن را تاکنون نشنیده بودم! 🌹 حکمت نامه امام حسین ، ج 2، ص 171 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (60) ✅ شرط هدایت شدن توسط امام حسین (ع) چیست؟ 🌹 امام حسین (ع) نامه ای نوشت و به وسیله یکی از وابستگانش به نام سلیمان برای سران سپاه بصره و بزرگان آنجا فرستاد. متن نامه چنین است: «امّا بعد، خداوند، محمّد (ص) را بر خلقش برگزید و او را با نبوّت خویش گرامی داشت و برای رسالتش برگزید. سپس،خدا او را به سوی خویش برد در حالی که برای بندگانش خیرخواهی کرده بود و آنچه برای آن فرستاده شده بود، ابلاغ کرد. ما خاندان و اولیا و اوصیا و وارثان او هستیم که در میان مردم سزاوارترینِ مردم به جایگاه او هستیم؛ امّا قوم ما، جایگاه ما را از آنِ خود کردند و ما رضایت دادیم چون با تفرقه مخالف بودیم و سلامت امّت را دوست داشتیم. ما می دانیم که به این حقّ جانشینی پیامبر (ص) سزاوارتر از کسی هستیم که آن را به دست گرفته است ... فرستاده ام را با این نامه به سوی شما روانه کردم. من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبر (ص) فرا می خوانم. بی تردید، سنّت، مرده است و بدعت زنده گشته است. اگر گفته ام را بشنوید و از فرمانم کنید، شما را به راه هدایت، راهنمایی می کنم. و السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته!». ✍️ شرح: شرط هدایت شدن توسط امام حسین (ع) از دستورات ایشان است و این یعنی انجام واجبات و ترک گناهان در زندگی فردی و اجتماعی. 📖 کتَبَ حُسَینٌ علیه السلام مَعَ مَولیً لَهُم یُقالُ لَهُ سُلَیمانُ،و کَتَبَ بِنُسخَةٍ إلی رُؤوسِ الأَخماسِ بِالبَصرَةِ و إلَی الأَشرافِ،فَکَتَبَ إلی مالِکِ بنِ مِسمَعٍ البَکرِیِّ،و إلَی الأَحنَفِ بنِ قَیسٍ،و إلَی المُنذِرِ بنِ الجارودِ،و إلی مَسعودِ بنِ عَمرٍو،و إلی قَیسِ بنِ الهَیثَمِ،و إلی عَمرِو بنِ عُبَیدِ اللّهِ بنِ مَعمَرٍ،فَجاءَت مِنهُ نُسخَةٌ واحِدَةٌ إلی جَمیعِ أشرافِها: أمّا بَعدُ،فَإِنَّ اللّهَ اصطَفی مُحَمَّدا صلی الله علیه و آله عَلی خَلقِهِ،و أکرَمَهُ بِنُبُوَّتِهِ،وَ اختارَهُ لِرِسالَتِهِ،ثُمَّ قَبَضَهُ اللّهُ إلَیهِ و قَد نَصَحَ لِعِبادِهِ و بَلَّغَ ما ارسِلَ بِهِ صلی الله علیه و آله،و کُنّا أهلَهُ و أولِیاءَهُ و أوصِیاءَهُ و وَرَثَتَهُ،و أحَقَّ النّاسِ بِمَقامِهِ فِی النّاسِ،فَاستَأثَرَ عَلَینا قَومُنا بِذلِکَ،فَرَضینا و کَرِهنَا الفُرقَةَ و أحبَبنَا العافِیَةَ،و نَحنُ نَعلَمُ أنّا أحَقُّ بِذلِکَ الحَقِّ المُستَحَقِّ عَلَینا مِمَّن تَوَلاّهُ،...و قَد بَعَثتُ رَسولی إلَیکُم بِهذَا الکِتابِ،و أنَا أدعوکُم إلی کِتابِ اللّهِ و سُنَّةِ نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله،فَإِنَّ السُّنَّةَ قَد امیتَت،و إنَّ البِدعَةَ قَد احیِیَت،و إن تَسمَعوا قَولی و تُطیعوا أمری أهدِکُم سَبیلَ الرَّشادِ،وَ السَّلامُ عَلَیکُم و رَحمَةُ اللّهِ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1، ص 313 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۶۱) ✅ امر به معروف و نهی از منکر، هدف امام حسین (ع) از قیام 🌹 روزی امام حسین (ع) مُرکّب و کاغذی خواست و این وصیّت را برای برادرش محمّد حنفیه نوشت: به نام خداوند بخشنده مهربان. این وصیّت حسین بن علی بن ابی طالب به برادرش محمّد، معروف به ابن حنفیه است. حسین، گواهی می دهد که فرماندهی جز اللّه نیست و او در فرماندهی اش شریکی ندارد. حسین گواهی می دهد که محمّد، عبد و فرستاده خداست و حق را از جانب حق آورد. حسین گواهی می دهد که بهشت و دوزخ، حق است و بی تردید، قیامت می آید و خداوند همه کسانی را که در قبر هستند، برمی انگیزد. من از سرِ سرمستی و طغیان و فساد و ستم قیام نکرده ام؛ بلکه تنها به دنبال اصلاح در امّت جدّم بیرون آمده ام و می خواهم و کنم و به سیره جدّم محمّد (ص) و پدرم علی بن ابی طالب (ع) ، رفتار کنم. هر کس مرا به حق بپذیرد، البته خداوند، به حقْ سزاوارتر است و هر کس این را از من نپذیرد، صبر می کنم تا خداوند، میان من و این مردم به حق قضاوت کند و میان من و آنان،حکم کند که او بهترین حاکمان است. این وصیّت من به توست، برادرم. موفقیت من جز به دست خدا نیست. فقط بر او توکّل کرده ام و به سوی او باز می گردم. 📖 دعَا الحُسَینُ علیه السلام بِدَواةٍ و بَیاضٍ،و کَتَبَ هذِهِ الوَصِیَّةَ لِأَخیهِ مُحَمَّدٍ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ هذا ما أوصی بِهِ الحُسَینُ بنُ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ إلی أخیهِ مُحَمَّدٍ المَعروفِ بِابنِ الحَنَفِیَّةِ:إنَّ الحُسَینَ یَشهَدُ أن لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ،و أنَّ مُحَمَّدا عَبدُهُ و رَسولُهُ،جاءَ بِالحَقِّ مِن عِندِ الحَقِّ،و أنَّ الجَنَّةَ وَ النّارَ حَقٌّ،و أنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیبَ فیها،و أنَّ اللّهَ یَبعَثُ مَن فِی القُبورِ،و أنّی لَم أخرُج أشِرا و لا بَطِرا و لا مُفسِدا و لا ظالِما،و إنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإِصلاحِ فی امَّةِ جَدّی صلی الله علیه و آله اریدُ أن آمُرَ بِالمَعروفِ و أنهی عَنِ المُنکَرِ،و أسیرَ بِسیرَةِ جَدّی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و أبی عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السلام،فَمَن قَبِلَنی بِقَبولِ الحَقِّ فَاللّهُ أولی بِالحَقِّ،و مَن رَدَّ عَلَیَّ هذا أصبِرُ حَتّی یَقضِیَ اللّهُ بَینی و بَینَ القَومِ بِالحَقِّ و یَحکُمَ بَینی و بَینَهُم و هُوَ خَیرُ الحاکِمینَ،و هذِهِ وَصِیَّتی یا أخی إلَیکَ،و ما تَوفیقی إلاّ بِاللّهِ عَلَیهِ تَوَکَّلتُ و إلَیهِ انیبُ. 🌹 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 309 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۶۲) 🌹 کارها بر سه دسته اند: واجبات، فضائل (شامل مستحبّات و مکروهات) و حرامها. 🔹 انجام شدن واجبات به امر خدا و به رضایت خدا و قضا و قدر خدا و مشیت خدا و علم خداست. 🔹 امّا رعایت مستحبّات و مکروهات به امر وجوبی خدا نیست؛ ولی به رضایت و قضا و قدر و مشیت و علم خداست. 🔹 اما انجام حرامها به امر خدا نیست؛ ولی به قضا و قدر، مشیت و علم خداست و البته به خاطر آنها مجازات می کند. 📖 عن الحسین بن علیّ علیه السلام: سَمِعتُ أبی عَلِیَّ بنَ أبی طالِبٍ علیه السلام یَقولُ:الأَعمالُ عَلی ثَلاثَةِ أحوالٍ: فَرائِضَ،و فَضائِلَ،و مَعاصِیَ. و أمَّا الفَرائِضُ فَبِأَمرِ اللّهِ عز و جل، و بِرِضَی اللّهِ و قَضاءِ اللّهِ و تَقدیرِهِ و مَشِیَّتِهِ و عِلمِهِ. و أمَّا الفَضائِلُ فَلَیسَت بِأَمرِ اللّهِ و لکِن بِرِضَی اللّهِ و بِقَضاءِ اللّهِ و بِقَدَرِ اللّهِ و بِمَشِیَّتِهِ و بِعِلمِهِ. و أمَّا المَعاصی فَلَیسَت بِأَمرِ اللّهِ و لکِن بِقَضاءِ اللّهِ و بِقَدَرِ اللّهِ و بِمَشِیَّتِهِ و بِعِلمِهِ،ثُمَّ یُعاقِبُ عَلَیها. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 106 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✅ پای درس امام حسین ... (63) 🔸 ویژگیهای ایمان کامل: 🌹 سه ویژگی است که در هر کس باشد، خصلتهای ایمانش کامل است: 1️⃣ وقتی از زندگی راضی است و خوش است، این رضایت و خوشی، او را به سمت و عقائد باطل نمی کشد؛ 2️⃣ وقتی خشمگین می شود، خشمش او را از مسیر حق بیرون نمی برد و به نمی اندازد؛ 3️⃣ وقتی قدرتی پیدا می کند، مالی را به ناحق از آنِ خود نمی کند و دست اندازی به اموال دیگران نمی کند. ✍️ خلاصه: کسی که در هیچ حالی نمی کند، ایمانش کامل است. 📖 ثلاثُ خِصالٍ مَن کُنَّ فیهِ استَکمَلَ خِصالَ الإِیمانِ:الَّذی إذا رَضِیَ لَم یُدخِلهُ رِضاهُ فی إثمٍ و لا باطِلٍ،و إذا غَضِبَ لَم یُخرِجهُ الغَضَبُ مِنَ الحَقِّ،و إذا قَدَرَ لَم یَتَعاطَ ما لَیسَ لَهُ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 س 98 📱 کانال سبک زندگی متقین: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
💠 قرآن و یاد مرگ 🔹 پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم: مانند آهن، هنگامی که آب به آنها می رسد، زنگ می زند. اصحاب پرسیدند با چه چیزی زنگارش را از بین ببریم؟ فرمود: با زیاد یاد کردن یاد مرگ و خواندن قرآن. 📚 کنزالعمال/ج15/ص549 ✍🏼 ، باعث سیاهی و زنگار گرفتن دل می‌شود که نیاز به پالایش و صیقل زدن دارد. 📚 منبع/ حدیث نگار 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
امام صادق علیه السلام: 🔹ما مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ اَلْمَاءَ فَذَكَرَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلاَّ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ. 🔸بنده‌اى نيست كه آب نوشيده و حسين عليه السّلام را ياد کند و قاتلش را لعن نماید مگر آنكه خداوند منّان صد هزار حسنه براى او منظور مى‌كند و صد هزار گناه از او محو كرده و صد هزار درجه مقامش را بالاتر برد. 📚 کامل الزیارات (باب الثالث عشر) جلد ۱ صفحه ۱۰۶ 📚 منبع/ حدیث نگار 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌹حضرت صاحب العصر والزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ♦️به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را به حقّ عمّه ام حضرت زینب(س) قسم دهند که فرج را نزدیک گرداند. 📚شیفتگان حضرت مهدی(عج)،ج۱، ص ۲۵۱ 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌹«قل لا اسئلكم علیه اجراً الا المودةَ فی القربی» «بگو من بر اجر رسالتم چیزی از شما جز مودت و دوستی با اهل بیتم و خویشانم نمی‌خواهم»؟ سوره شوری، ایه 23 ♦️عمر سعد ملعون در روز 11 محرم دستور کوچ از کربلا به‌سوی کوفه را می‌دهد و زنان و حرم امام حسین ـ علیه‌السلام ـ را بر شتران بی‌جهاز سوار کرده و این ودایع نبوت را چون اسیران کفّار در سخت‌ترین مصائب و هُموم کوچ می‌دهند. در هنگام حرکت از کربلا عمر سعد دستور داد که اسرا را از قتلگاه عبور دهند. ♦️روز 12 محرم اسرا را وارد شهر کوفه نمودند. گویا اسرا، شب دوازدهم را ، در پشت دروازه‌های کوفه و بیرون شهر سپری کرده اند. در اثر تبلیغات عبیدالله بن زیاد لعنت الله علیه امام حسین ـ علیه‌السلام ـ و خارجی معرفی کردن آن حضرت، مردم کوفه از این پیروزی خوشحال می‌شوند و جهت دیدن اسرا به کوچه‌ها و محله‌ها روانه می‌شوند و با دیدن اسرا شادی می‌کنند. ولی با خطابه‌هایی که امام سجاد ـ علیه‌السلام ـ و حضرت زینب ـ سلام‌الله علیها ـ و سایرین از اسرا ایراد می‌کند، شادی کوفیان را به عزا تبدیل می‌کنند. اسرا با این وضع وارد دارالاماره می‌شوند و در مجلس، عبیدالله بن زیاد ملعون، جلوی چشم اسرا و مردم با چوب‌دستی به سر مبارک می‌زد و خود را پیروز میدان قلمداد می‌کرد و کشته شدن امام حسین ـ علیه‌السلام ـ را خواست خدا قلمداد می‌‌نمود.اما با جواب‌هایی که از جانب حضرت زینب (س) و امام سجاد ـ علیه‌السلام ـ می‌شنید بیشتر رسوا می‌شد. ♦️در خبرها آمده که ابن زیاد بعد ازآنکه یک روز (یا چند روز بنا به روایتی) سرها را در کوچه‌ها و محله‌های کوفه گردانید، آن‌ها را به شام نزد یزید بن معاویه فرستاد و بعد از آن اسرا را به سرپرستی مخضّر بن تعلبه عائذی و شمر بن ذی‌الجوشن به شام روانه کرد. دستور داد که امام سجاد را با غل جامعه، دست‌ها را بر گردن بستند و سوار بر شتر بی‌جهاز به‌سوی شام حرکت دادند. نقل‌شده که اهل‌بیت ـ علیهم‌السلام ـ را سه روز پشت دروازه‌های دمشق نگه داشتند تا شهر را آذین‌بندی کنند و آماده برای جشن و شادی نمایند. در بیشتر منابع نقل‌شده که روز اول صفر سر امام حسین ـ علیه‌السلام ـ را همراه کاروان اسرا وارد دمشق کردند. ♦️وقتی از امام سجاد ـ علیه‌السلام ـ پرسیدند در سفر کربلا، سخت‌ترین مصیبت‌های شما کجا بود، سه بار فرمودند: «الشام، الشام، الشام».در شام نیز اسرای آل محمّد ـ صلی‌الله علیه و آله ـ را درحالی‌ که به ریسمان بسته‌شده بودند، به مجلس یزید وارد کردند، وقتی بدان حال در پیش روی یزید ایستادند، سر امام را در برابر یزید می‌گذارند و یزید ملعون بر سر امام توهین کرده و با قرائت اشعاری، خود را پیروز میدان می‌داند و به مردم اجازه حضور می‌دهد و در آن مجلس، به لب‌های مقدس امام، جلوی چشم اسرا خیزران می‌زند اسرا در مدتی که در شام بودند بنا بر روایتی در یک خرابه صورت زندانی نگهداری می‌شدندو در این مدت یزید ملعون چندین مرتبه خواست که امام سجاد ـ علیه‌السلام ـ را شهید کند که خانم زینب مانع می‌شدند. ♦️در مقاتل آمده که یزید خطیبی خواست که در اجتماع مردم صحبت کند و از یزید و معاویه ستاش کند و به امام علی و فرزندان آن حضرت جسارت کند و در رابطه با پیروزی ظاهری یزید به‌ اصطلاح سخنرانی کند و خطیب ایراد سخن کرد و اوامر یزید را اجرا نمود و سپس به اصرار مردم، امام به منبر رفت و خطبه‌ای خواند. بعد از حمد و ثنای خدا خود را معرفی کردند که اصل و نسبشان کیست به ماجرای کربلا و اسیری خود اشاره فرمودند. در مجلس غوغائی بر پا شد و همه علیه یزید همهمه می‌کردند یزید از مؤذن خواست که اذان بگوید. ولی امام از این اذان هم علیه یزید استفاده کرده و یزید را رسوا نمود. ♦️ازجمله وقایعی که برای اسرای اهل‌بیت در شام اتفاق افتاد، شهادت دختر سه‌ساله امام حسین ـ علیه‌السلام ـ است. از کامل بهایی نقل‌شده اهل‌بیت ـ علیهم‌السلام ـ شهادت پدران را از کودکان خردسال پنهان می‌داشتند؛ و به آن‌ها می‌گفتند که پدر شما سفرکرده؛ تا اینکه شبی دختری از امام حسین ـ علیه‌السلام ـ به نام رقیه از خواب بلند می‌شود و بهانه بابا را می‌گیرد و ضجه و ناله می‌کند و همه اهل خرابه با این کودک هم‌نوا می‌شوند تا اینکه سر امام را در طشتی می‌آورند خانم رقیه سر را به بالین گرفته و با آن سر، درد دل می‌کند. پدر بعد از تو محنت‌ها کشیدم بیابان‌ها و صحراها دویدم.بعد از مدتی دیدند که سر به یک‌طرف افتاد و کودک هم طرف دیگر او را حرکت دادند. دیدند که جان به جان‌آفرین تسلیم کرده است 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🏴 | روز یازدهم محرم ▪️عمر سعد ملعون روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند، و بر کشتگان سپاه خود نماز گذارد و آنان را به خاک سپرد. ▪️وقتى روز از نیمه گذشت فرمان داد تا دختران پیامبر (ص) را بر شتران بى‌جهاز سوار کردند و امام سجاد (ع) را نیز با غلِ جامعه بر شتر سوار کردند. ▪️هنگامى که آنان را از قتلگاه عبور دادند و نظر بانوان بر جسم مبارک امام حسین (ع) افتاد صدا به صیحه و ندبه برداشتند. 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔴امام خمینی(ره) ♦️در مقابل یزید، حضرت زینب سلام الله علیها ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنى امیه در عمرشان همچون تحقیرى نشنیده بودند. ♦️همان مقدارى که فداکارى حضرت ارزشی پیش خداى تبارک و تعالى دارد و در پیشبرد نهضت حسین (علیه السلام ) کمک کرده است، خطبه‌هاى حضرت سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها) هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است، آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور، نباید زنها و نباید مردها بترسند، در مقابل یزید، حضرت زینب(سلام الله علیها) ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنى‌امیه در عمرشان همچو تحقیرى نشنیده بودند 📚صحیفه نور جلد 17 ، ص 59 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌹زینب کبری‌ (سلام اللَّه علیها) نمونه حضور زن در مسائل مهم تاریخ ♦️امام خامنه ای : اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری‌؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. ♦️این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری‌ را مشاهده میکند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری‌ است. ♦️ زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ. 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌹١١ محرم ،روز تجلیل از اسرا و مفقودان گرامی باد 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🏴 | زینب کبری فرمود: خدایا این قربانی را از ما قبول کن! ▪️رهبر معظم انقلاب: زینب کبری اون وقتی بدن پاره‌پاره شده‌ی برادر را در آن قبله‌گاه عشق و محبت و فداکاری و مجاهدت، بر روی زمین افتاده دید، دستها را زیر بدن برد و سر را به طرف آسمان بلند کرد و فریاد زد: «بارالها! این قربانی را از ما قبول کن». او می‌دانست بر اثر خون شهیدان، قدرت‌های طاغوتی بسیاری سرنگون شد. قدرت طاغوتی بنی‌امیه و قدرت‌های بسیاری از بنی‌عباس، با تكان شديد این طوفان بنیان‌افکن ستم، بکلی نابود و ویران شد. حکومت‌های بسیاری در سرزمین‌های اسلامی پدید آمد و اسلام ماند و تشیّع به عنوان رگه‌ی پرتپش و هیجان‌آفرین اسلام باقی ماند. ۱۳۵۹/۱/۱۰ 📥 مجموعه روایت کربلا 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامه ۵۹۸؛‏ 🔶ناگفته‌های رهبر معظم انقلاب درباره کسانی که باعث شدند امام جام زهر بنوشد 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
4_5816955567985398886.mp3
11.98M
🎧 بشنوید | صوت کامل قرائت دعای توسل توسط آقای حاج مهدی سماواتی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶ 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
50.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل قرائت دعای توسل توسط آقای حاج مهدی سماواتی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶ 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
4_5816955567985398977.mp3
15.32M
🎧  بشنوید | صوت کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶ 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
47.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶ ۱۴۰۳/۴/۲۶ 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
4_5816955567985398967.mp3
15.74M
🎧  بشنوید | صوت کامل روضه‌خوانی آقای حاج مهدی سلحشور در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶ 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
45.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹  ببینید | فیلم کامل روضه‌خوانی آقای حاج مهدی سلحشور در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶ 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✏️ | ریشه‌های قیام حسینی (ع) در بعثت نبوی (ص) 👈 «بعثت خون» سید‌الشهداء به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔹«عاشورا یک واقعه‌ی استثنائی بود.» ۱۳۷۱/۴/۱۰ «عاشورا یک حادثه‌ی تاریخیِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امّت اسلام بود.» ۱۳۸۴/۱۱/۵ در واقع، «حسین‌بن‌علی علیه‌السلام، به برکت جهادش، اسلام را زنده کرد.» ۱۳۷۴/۳/۳ بنابر‌این، چنین حادثه‌ای حاوی ویژگی‌ها و خصوصیّات خاصّ خود است که آن را از دیگر حوادث و قیام‌ها در طول تاریخ متمایز کرده است. 🔸حرکت نبوی و حرکت حسینی مثل دایره‌ی متّحدالمرکز هستند 🔹«روح قضیّه این است که امام حسین علیه‌السلام در این ماجرا، با یک لشکر روبه‌رو نبود؛ با جماعتی از انسانها، هرچند صد برابر خودش، طرف نبود؛ امام حسین علیه‌السلام با جهانی انحراف و ظلمات روبه‌رو بود. این مهم است.» ۱۳۷۵/۹/۲۴ 🔹از جمله‌ی مهم‌ترین خصوصیّات نهضت حسینی شباهت آن به بعثت نبوی است: «کار امام حسین علیه‌السلام در کربلا، با کار جدّ مطهّرش حضرت محمّدبن‌عبداللّه صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در بعثت، قابل تشبیه و مقایسه است؛ قضیّه این است. همان‌طور که پیغمبر در آنجا یک‌تنه با یک دنیا مواجه شد، امام حسین هم در ماجرای کربلا یک‌تنه با یک دنیا مواجه بود؛ آن بزرگوار هم نترسید، ایستاد و جلو آمد؛ امام حسین هم نترسید، ایستاد و جلو آمد. حرکت نبوی و حرکت حسینی مثل دایره‌ی متّحدالمرکز هستند؛ به یک جهت متوجّهند. لذا اینجا "حُسَینٌ مِنّی وَ اَنَا مِن حُسَین"(الارشاد، ج ۲، ص ۱۲۷) معنا پیدا میکند. این عظمت کار امام حسین است.» ۱۳۷۵/۹/۲۴ 🔹در واقع، «جوهر حادثه‌ی عاشورا این است که در دنیایی که همه جای آن را ظلمت و فساد و ستم گرفته بود، حسین‌بن‌علی علیه‌السلام برای نجات اسلام قیام کرد و در این دنیای بزرگ، هیچ کس به او کمک نکرد!حتّی دوستان آن بزرگوار، یعنی کسانی که هریک میتوانستند جمعیّتی را به این میدان و به مبارزه با یزید بکشانند، هر کدام با عذری، از میدان خارج شدند و گریختند!» ۱۳۷۱/۴/۱۰ 🔹باید توجّه داشت که «آن بزرگوار براى همین قیام کرد که رژیم‌هاى فاسد و مخرّب انسان و مخرّب دین و ویرانگرِ صلاح در جامعه نباشند و نظام اسلامى، الهى، انسانى و مبنىّ بر صلاح در جامعه استقرار پیدا کند.»۱۳۶۸/۵/۱۱ لذا «ابتدا که از مدینه خارج شد،در پیام به برادرش محمّدبن‌حنفیّه ــ و در واقع، در پیام به تاریخ ــ چنین گفت: اَنّی لَم اَخرُج اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفسِداً وَ لا ظالِما؛ من با تکبّر، با غرور، از روی فخرفروشی،از روی میل به قدرت و تشنه‌ی قدرت بودن قیام نکردم. اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاِصلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی؛ (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۹) من میبینم که اوضاع در میان امّت پیامبر دگرگون شده است؛ حرکت،حرکت غلطی است؛ حرکت، حرکت به سمت انحطاط است؛ در ضدّ جهتی است که اسلام میخواست و پیامبر آورده بود؛ قیام کردم برای اینکه با اینها مبارزه کنم.» ۱۳۷۹/۰۱/۲۶ 🔹«امام حسین می‌ایستد، قیام میکند، حرکت میکند و یک‌تنه درمقابلِ این سرعتِ سراشیبِ سقوط قرار میگیرد.البتّه در این زمینه، جان خودش را، جان عزیزانش را، جان علیّ اصغرش را، جان علیّ اکبرش را و جان عبّاسش را فدا میکند، امّا نتیجه میگیرد.» ۱۳۷۷/۲/۱۸ 🔸پرچم حق نمی‌تواند در صف باطل قرار بگیرد 🔹بنابراین، «هدف آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین که آن واجب عظیم را هیچ کس قبل از امام حسین ــ حتّی خود پیغمبر ــ انجام نداده بود. .. چون زمینه‌ی انجام این واجب، در زمان امام حسین پیش آمد. اگر این زمینه در زمان امام حسین پیش نمی‌آمد، مثلاً در زمان امام علیّ‌النّقی علیه‌السلام پیش می‌آمد، همین کار را امام علیّ‌النّقی میکرد و حادثه‌ی عظیم و ذبح عظیم تاریخ اسلام، امام علیّ‌النّقی علیه‌السلام میشد.» ۱۳۷۴/۳/۱۹ 🔹ماجرا بدین قرار است که «جامعه‌ی اسلامی جامعه‌ی امامت است. ۱۳۷۵/۳/۲۰ «بنی‌امیّه امامت را در اسلام به سلطنت و پادشاهی تبدیل کردند.» ۱۳۷۵/۳/۲۰ در چنین شرایطی، «یزیدی که بر سر کار آمده بود، نه با مردم ارتباط داشت، نه علم داشت، نه پرهیزگاری و پاک‌دامنی و پارسایی داشت، نه سابقه‌ی جهاد در راه خدا داشت، نه ذرّه‌ای به معنویّات اسلام اعتقاد داشت، نه رفتار او رفتار یک مؤمن و نه گفتار او گفتار یک حکیم بود؛ هیچ چیزش به پیامبر شباهت نداشت. در چنین شرایطی، برای کسی مثل حسین‌بن‌علی ــ که خود او همان امامی است که باید به جای پیامبر قرار گیرد ــ فرصتی پیش آمد و قیام کرد. ۱۳۷۹/۱/۲۶ 🔹از سوی دیگر، حکومت باطل یزید در پی بیعت گرفتن از امام حسین علیه‌السلام بود: «[یزید] توقّع داشت که این امامِ هدایت پای حکومت او را امضا کند؛ "بیعت" یعنی این 🔰 ادامه👇  جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✏️ ادامه 🔹میخواست امام حسین علیه‌السلام را مجبور کند به جای اینکه مردم را ارشاد و هدایت فرماید و گمراهیِ آن حکومتِ ظالم را برای آنان تشریح نماید، بیاید حکومت آن ظالم را امضا و تأیید هم بکند! قیام امام حسین علیه‌السلام از اینجا شروع شد. ... توقّع کرد که امام حسین علیه‌السلام پای این سیه‌نامه‌ی تبدیل امامت اسلامی به سلطنت طاغوتی را امضا کند؛ یعنی بیعت کند. امام حسین فرمود: مِثلی لا یُبایِعُ مِثلَه؛ (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵) حسین چنین امضائی نمیکند. امام حسین علیه‌السلام باید تا ابد به عنوان پرچم حق باقی بماند؛ پرچم حق نمیتواند در صف باطل قرار گیرد و رنگ باطل بپذیرد.» ۱۳۸۱/۱/۰۹ 🔸عظمت شهدای کربلا به نترسیدن از دشمن است 🔹بنابر‌این، در یک عبارت کلّی می‌توان گفت «هدف، عبارت شد از بازگرداندن جامعه‌ی اسلامی به خطّ صحیح. چه زمانی؟ آن وقتی که راه، عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانتِ کسانی مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است.» ۱۳۷۴/۳/۱۹ 🔹این قیام دو نتیجه‌ی ظاهری دارد: «یک وقت است که وقتی قیام کرد، به حکومت میرسد؛ این یک شکلِ آن است ... یک وقت است که این قیام به حکومت نمیرسد، به شهادت میرسد. آیا در این صورت، [قیام] واجب نیست؟ چرا، به شهادت هم برسد واجب است. ... این، آن کاری بود که امام حسین انجام داد.» ۱۳۷۴/۳/۱۹ 🔹به عبارتی دیگر، «امام حسین علیه‌السلام به فکر سرکوب کردن قدرتهای طاغوتی بود؛ چه با گرفتن حکومت و چه با شهادت و دادن خون.» ۱۳۸۰/۱۲/۲۷ و در نهایت، «آن بزرگوار را با آن وضع فجیع به شهادت رساندند و علی‌الظّاهر دشمن توانست آن عزیزان را به شهادت برساند ــ ظاهر مطلب این بود که یزید پیروز شد ــ امّا در باطن، حسین‌بن‌علی علیه‌السلام پیروز شد. حسین‌بن‌علیعلیه‌السلام برای باقی ماندن اسلام، خون خود را نثار کرد و در این راه توفیق پیدا نمود و توانست اسلام را بیمه کند.» ۱۳۶۹/۱۰/۱۳ لذا «عظمت شهدای کربلا به این است؛ یعنی برای احساس تکلیف ــ که همان جهاد در راه خدا و دین بود ــ از عظمت دشمن نترسیدند؛ از تنهایی خود، احساس وحشت نکردند؛ کم بودن عدّه‌ی خود را مجوّزی برای گریختن از مقابل دشمن قرار ندادند.» ۱۳۷۱/۴/۱۰ 🔹پس می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد: «امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه‌ی اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه‌ی اسلامی است، انجام دهد. این از طریق قیام و از طریق امر به معروف و نهی از منکر است، بلکه خودش یک مصداقِ بزرگِ امر به معروف و نهی از منکر است.» ۱۳۷۴/۳/۱۹ 🔹بنابر‌این، «عاشورا درس میدهد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد؛ درس میدهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت؛ درس میدهد که در میدانِ نبردِ حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیّت، با هم در یک صف قرار میگیرند.» 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله  جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
✏️‌ | تبدیل «رفتارهای رقابتی» به «هنجارهای رفاقتی»؛ چرا و چگونه؟ 👈 تحلیلی بر یک مطالبه‌ی جدّی پساانتخاباتی 🔹ماهیّت انتخابات نوعی رقابت است. تا رقابت نباشد، خطوط تمایز روشن نمی‌شود و انتخاب کار سختی است. امّا آیا رقابت سیاسی و انتخاباتی بی‌حدّومرز است؟ در هر کشوری که به اصول اوّلیّه‌ی سیاست و منافع ملّی پایبند است، رقابت سیاسی و انتخاباتی بی‌حدّومرز نیست؛ هم از منظر چارچوب، محتوا و شدّت رقابت، و هم از منظر زمانی. پذیرش نتیجه از سوی رقبائی که پیروز نشده‌اند، یکی از مصادیق رعایت چارچوب و قواعد اصولی و منطقی رقابت سیاسی است. نگاهی به تاریخ معاصر و رقابت‌های انتخاباتی در گوشه‌و‌کنار جهان نشان می‌دهد هر‌گاه رقابت از چارچوب خارج شده و دامنه‌ی آن به پس از انتخابات نیز کشیده شده، آن کشور و ملّت هزینه داده و ضربه خورده است که گاهی این ضربه و هزینه گزاف و غیر قابل جبران است. 🔹ایران نیز تجربه‌ی تلخی در این زمینه دارد. سال ۱۳۸۸، نامزد بازنده، قبل از پایان رسمی رأی‌گیری اعلام پیروزی کرد و از فردای انتخابات، عدم پایبندی به قانون و قواعد بازی را پیش گرفت و شد آنچه نباید می‌شد: ماه‌ها کشور دستخوش التهاب و آشوب شد و عوارض و تبعات گوناگون و عمیقی را بر جای نهاد؛ چرا؟ چون یک طرفِ رقابت حاضر به پذیرش قواعد رقابت نشد و لجوجانه بر ادّعای دروغین خود پای می‌فشرد. 🔸تکمیل دستاوردهای انتخابات 🔹انتخابات اخیر طیّ دو مرحله انجام شد و مردم در این دو مرحله بیش از ۵۵ میلیون رأی را در صندوق‌ها ریختند و رئیس‌جمهورِ منتخبِ خود را برگزیدند. برگزاری دو مرحله‌ای انتخابات زودهنگام به فاصله‌ی یک هفته و در یک شرایط خاص و غیر منتظره، صیانت از آراء ملّت حتّی به قیمت خون پاسداران رأی مردم (شهادت دو مأمور انتظامی حامل صندوق رأی در سیستان‌وبلوچستان) و انتقال متین قدرت از دولتی به دولت دیگر ــ با دو گرایش متفاوت ــ از جمله‌ی ابعادی هستند که کمتر درباره‌ی آن سخن گفته شده و می‌شود، امّا بسیار ارزشمند و درخور تأمّل و تحسین است. 🔹امّا نباید به این میزان اکتفا کرد. صرفاً برگزاری انتخابات من و سالم و انتقال آرام قدرت و گردن نهادن به انتخاب مردم دستاورد کاملی نیست. در یک نظام اسلامی، کسب قدرت هدف نیست و از همین رو، جریانات سیاسی نیز باید نگاهی متفاوت به رقابت سیاسی داشته باشند. رقابت با چنین نگاهی در‌عین‌حال که می‌تواند شفّاف‌کننده‌ی خطوط تمایز باشد، عامل همدلی نیز هست: «انتخابات میتواند مایه‌ی اتّحاد باشد؛ میتواند تشجیع‌کننده‌ی به سرعتِ‌عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت. هر گروهی سعی کنند برای خدمتگزاری به این ملّت، سهم متناسب با خودشان را که لایق خودشان میدانند، به دست بیاورند؛ هیچ اشکالی ندارد. این رقابت مثبت به جامعه نشاط میبخشد، ما را زنده‌دل میکند، روح جوانی را بر جامعه‌ی ما حاکم میکند.»۱۳۸۶/۰۷/۲۱ 🔹یکی از راه‌های اصلی تبدیل انتخابات به عامل اتّحاد، عمل به توصیه‌ی مهمّ رهبر انقلاب در پیامی است که به مناسبت انتخابات اخیر صادر و تأکید کردند: «اکنون ملّت ایران رئیس‌جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملّت و به رئیس‌جمهور منتخب و به همه‌ی فعّالان این صحنه‌ی حسّاس، مخصوصاً جوانان پُرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزّت روزافزون کشور توصیه میکنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حدّ توان خود برای آبادانی مادّی و معنوی کشور تلاش کند.» ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ 🔹امّا چرا و چگونه بایستی رفتارهای رقابتی دوران انتخابات را به هنجارهای رفاقتی پساانتخابات تبدیل کرد؟ مسائل زیر می‌تواند بخشی از پاسخ به این پرسش مهم باشد: 🔸۱) تفاوت جمهوری اسلامی با سایر حکومت‌ها؛ 🔹جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌های سیاسی دنیا شباهت‌ها و البتّه تفاوت‌هایی دارد. در جمهوری اسلامی قرار است و باید قدرت، ابزار و عامل خدمت به مردم و رسیدن به آرمان‌ها باشد. قدرت، در جمهوری اسلامی، عامل رسیدن به مناصب و موقعیّت‌های منزلتی و اقتصادی و امثالهم نیست، که اگر کسی یا جریانی چنین گمان کند، ماهیّت و روح انقلاب اسلامی را درک نکرده و باید در محاسبات خود تجدیدنظر جدّی نماید. وقتی چنین نگاه و تفکّری حاکم باشد، شکست و پیروزی در انتخابات چندان معنای عمیق و ماهوی ندارد. آن‌که رأی کمتری از مردم گرفته، خود را شکست‌خورده نمی‌داند و کمک به دولت مستقر را وظیفه‌ی خود می‌داند؛ کمکی که می‌تواند خود را در قالب‌های مختلفی نشان دهد. 🔰 ادامه👇  جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi