15.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 گزارش شبکه الجزیره از غافلگیری ارتش رژیم صهیونیستی در مواجهه با تونل های غزه به نقل از رسانه های عبری
✍ یدیعوت آحارونوت:
🔻 ارتش اسرائیل از مقدار تونل های مقاومت فلسطین در غزه غافلگیر شده زیرا مجموعه تونل ها ۶٠٠ درصد از آنچه ارزیابی کرده بود بیشتر بوده است!
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
1402.10.25 مناظره اکبرنژاد رئوفی.mp3
22.9M
🎙#صوت ا #مناظره
📍مناظره علمی با موضوع:
☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی
با حضور:
👤حجتالاسلام رئوفی
👤حجتالاسلام اکبرنژاد
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲منبع/ رادیو فکرت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔻مقایسۀ نظرات آیتالله خامنهای و آیتالله مصباح دربارۀ منطق حکمرانی(۱):
دو روایت مشابه از سه الگوی متفاوت
🖊 مهدی جمشیدی
در این یادداشت، عصاره و جوهرۀ آراء آیتالله خامنهای و آیتالله مصباحیزدی را دربارۀ سه الگوی متفاوت حکمرانی بیان میکنیم و نشان میدهیم که روایتهای آنها از این الگو، «مشابه» و «همافزا» هستند و «شکاف» و «تضاد»ی در میان نیست.
۱. الگوی یکهسالاری؛ منطق استبدادِ ساخت سیاسی
هر دو متفکّر بر این باور هستند که در این الگو، مردم هیچ منزلتی ندارند و تنها حاکم یا حاکمان هستند که تدبیر امور جامعه را در دست دارند؛ بدون آنکه مردم دخالت و حضوری در حاکمیّت داشته باشند. این الگو، مردم را فاقد هر گونه «حقّ» میداند و بر تکلیف آنها اصرار میورزد و از آنها «اطاعت مطلق» میطلبد و اگر هم گاهی از مردم سخن به میان میآید، برای حفظ ظاهر هست و حقیقتی ندارد. حکمرانی در این الگو، «متمرکز» و «نقطهای» است و قدرت در ساخت آن، توزیع نشده است. ما در این زمینۀ یک تجربۀ تاریخیِ طولانی داریم؛ چنانچه آخرین نمونۀ آن، تجربۀ سلطنت پهلوی بود که در آن، مردم حتّی در «حاشیۀ سیاست» نیز قرار نداشتند و نظر و اندیشۀ آنها ارزش و اعتباری نداشت. از سوی دیگر، حاکم خود را با هیچ امر بیرونیای تطبیق نمیدهد، بلکه «خواست شخصی» و «ارادۀ دلبخواهانۀ» او، منشأ حاکمیّت و تدبیر جامعه است.
در مقام نقد این الگو، چند اشکال از جانب این دو متفکّر مطرح شده است. نخست اینکه بر اساس هیچ دلیل معتبری نمیتوان اثبات کرد که حاکمیّت بر مردم از آنِ یک «شاه مستبد» باشد، بلکه «سلطنت» از اساس و بهطور مطلق، غلط و نامشروع است و نظام سلطنتی جز در خودکامگی و استبداد، ریشه ندارد. سنّتهای قومی و ملّی یا وراثت یا زور و غلبه نمیتوانند مشروعیّت بیافرینند و حقّ حاکمیّت بر مردم را از آنِ کسی نکنند. دیگر اینکه در الگوی یکهسالاری، مردم هیچگاه «رشد اجتماعی» نمییابند؛ چون مجال «انتخاب آزادنه» به آنها داده نمیشود. مردم، همواره موضوع منفعل و بیاراده برای حاکمیّت هستند که همچون ضعیفان و حقیران باید برای آنها تصمیم گرفت و توقع مشارکت و اندیشهورزی از آنها نداشت. چنین جامعۀ تحقیرشده و فرودست نگاهداشتهشدهای، به آمرانگیِ حاکمیّت عادت کرده است و انتقاد و اعتراض و امربهمعروف و نهیازمنکر در آن معنا ندارد.
۲. الگوی مردمسالاری سکولار؛ منطق نفسانیّتِ ساخت اجتماعی
هر دو متفکّر معتقد هستند که غرب متجدّد، مدّعی سرسخت این الگو است و آن را جهانشمول و عام میشمرد و بر اساس آن دربارۀ جوامع دیگر قضاوت میکند. در منطق تجدّد، استبداد نفی شد و اقتداگرایی ملامت شد و مردمسالاری بهعنوان ارزش مطلق و نهایی مطرح گردید، امّا از آن سو، «دین از حاکمیّت» کنار گذاشته شد و مردمسالاری بهطور ذاتی و جوهری، ناسازگار با حضور دین در عرصۀ حکمرانی انگاشته شد. ازاینرو، «سکولاریسم» یک اصل بدیهی و پیشفرض قطعی در تمام دولتهای تجدّدی است. بهبیاندیگر، «مردمسالاری» با «دین» جمع نمیشود و چنانچه حکومت بخواهد بر دین تکیه کند و ارزشهای دینی را در جامعه تحقّق ببخشد، دیگری بهرهای از مردمسالاری نخواهد داشت. بدینجهت، حکومتها باید یکی از این دو گزینۀ ناسازگار را انتخاب کنند. انتخاب عالَم تجدّد، مردمسالاریِ سکولار بوده است؛ چنانکه تمام ساحتهای تمدّن غربی بر سکولاریسم تکیه دارد.
بر این الگو، نقدهای مهمی از سوی این دو متفکّر وارد شده است. یکی اینکه «حقّ الهی» را در حاکمیّت نادیده انگاشته است و به این واسطه، «ارادۀ تشریعیِ الهی» را زیر پا گذاشته شد. دین اسلام به سبب جامعیّتش، دربارۀ حکومت و سیاست نیز تجویز و تدبیر دارد و اینگونه نیست که را به خود وانهاده باشد و احکامش منحصر به رابطۀ انسان با خدا باشد. این در حالی است که الگوی مردمسالاریِ سکولار، برداشت «اقلّی» و «تنگدامنه» از دین دارد. دیگر اینکه در اثر «رهاشدگیِ ارزشیِ» مردم و اهتمامنداشتن حاکمیّت به «هدایت معنوی» و «تربیت اخلاقیِ» مردم، انتخابهای آنها نیز برخاسته از نفسانیّت جمعی هستند و طاغوت را بازتولید میکنند. البتّه مردمسالاری در این الگو، چندان بر واقعیّت اجتماعی تکیه ندارد؛ چراکه نظام سرمایهداری که بر تمدّن غربی حاکم است، ذهنیّت جمعی را در اختیار خود دارد و مجال نمیدهد که کسی فارغ از القاها و تحمیلهای آن اندیشه و انتخاب کند. ازاینرو، نوعی مردمسالاریِ نمایشی و صوری در غرب برقرار است.
💥جنگ ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔻مقایسۀ نظرات آیتالله خامنهای و آیتالله مصباح دربارۀ منطق حکمرانی(۲):
دو روایت مشابه از سه الگوی متفاوت
🖊 مهدی جمشیدی
۳. الگوی مردمسالاری دینی؛ منطق صیرورتِ کمالیِ جامعه
هر دو متفکّر تصریح میکنند که این الگو برخاستۀ از «تفکّر اسلامی» است و هرگز اینگونه نیست که به اقتضای زمانه، مردمسالاری به دین افزوده شده باشد، درحالیکه خود دین، از آن سخنی به میان نیاورده باشد. مردمسالاریِ دینی، حاصل به هم دوختهشدن دو امر متضاد نیست، بلکه منطق درونیِ خود دین به اسقرار مردمسالاری حکم میکند؛ چنانکه در صدر اسلام نیز حکومت رسول اکرم و حضرت امیر، بر «بیعت» تکیه داشت. تفاوت مردمسالاریِ اسلامی با مردمسالاریِ سکولار در این است که در این نوع از مردمسالاری، امام جامعۀ اسلامی و همچنین ساختار سیاسی میکوشد از طریق «تعلیم و تربیت جامعه»، خواستههای عمومی را به سوی ارزشهای اخلاقی و هدفهای معنوی هدایت کند. امام جامعه، خطوط معنویِ کلّی را طرّاحی میکند و همواره تلاش میکند مردم را در راستای حقایق قدسی به حرکت درآورد. بنابراین، مردم در این الگو، «رهاشده» و «به خود وانهاده» نیستند و حکومت اسلامی نسبت به قلمرو دینداری عمومی، «بیطرف» و «نظارهگر» نیست.
بهعبارتدیگر، ازآنجاکه تکیۀ حاکمیّتی بر جامعهای که در آن فضلیتهای معنوی رشد نکرده خطاست و با فلسفۀ نبوّت تعارض دارد و حاصلی جز تشدیدشدن سیر انحطاطی ندارد، باید به واسطۀ ساختارهای رسمی، جامعه را جهت معنوی داد و و از لحاظ دینداری، راه برد. این در حالی است که در منطق مردمسالاریِ سکولار، حاکمیّت از مواضع ارزشی کنار میکشد و «هدایت» و «ضلالت» و «حقّ» و «باطل» را نسبی میانگارد و تنها تسلیم «تقاضای اجتماعی» است؛ یعنی جامعه، هیچ مقصدی ندارد جز لذّت بیشینه برای تعدادی بیشتری از مردم. در الگوی مردمسالاریِ دینی، «کمال» اصالت دارد و نه «لذّت»، و کمال نیز مسألهای نسبی و اعتباری نیست، بلکه ریشه در ساحت وجودی و تکوینیِ انسان دارد که در ساختار سیاسی، امتداد مییابد و به تجویز و تدبیر حکمرانانه میانجامد. در این منطق قدسی، انسان دارای یک مدار مستقیمِ الهی و تکوینی است که صیرورت در امتداد آن، سعادت او را در پی خواهد داشت. مسألۀ حکومت اسلامی نیز «سعادت فردی و جمعی» است؛ یعنی دین از این جهت به پهنۀ سیاست وارد شده است که هدایتِ معنویِ جامعه، مستلزم در اختیار گرفتن «ساختارهای رسمیِ جامعه» است و این نیز از طریق قرار داشتن در متن قدرت سیاسی، حاصل میشود. پس ضرورت «هدایتِ حداکثریِ جامعه»، پای دین را به سیاست گشوده است و فلسفۀ دولت اسلامی نیز همین است که از طریق «زمینهسازیهای ساختاری»، تحصیل کمالات معنوی را برای افراد جامعه تسهیل نماید.
بهاینترتیب، دین در این الگو همانند یک «چهارچوب تعیینکننده» و «قالب جهتبخش» است که انتخابها و خواستههای مردم در درون آن قرار میگیرند و تابع آن هستند. جامعۀ اسلامی، جامعۀ مؤمنان است و مؤمنان نیز با وجود تفاوت در درجۀ دیانت، همگی بر این باور هستند که باید در مقابل «ارادۀ تشریعیِ الهی»، تسلیم و تابع باشند و عصیان و گردنکشی نکنند. برایناساس، دین در قامت «قانون» نیز ظاهر میشود و مناسبات و معادلات اجتماعی را صورتبندی میکند، از جمله اینکه خواست و ارادۀ مردم را در درون مرزهای خود تعریف میکند. این وضع اجتماعی، برآمده از عنصر هدایتِ معنویِ جامعه است؛ به این معنی که حاکمیّت دینی هرچه در توان دارد را برای ارتقای فضیلتهای اخلاقی و معنوی در جامعه به کار میبندد و فقرهای معنوی و ضعفهای دینیِ مردم را علاج میکند تا دینداری، از متن جامعه بجوشد و حالت تحمیلی نداشته باشد. درعینحال، روشن است که همواره عدّۀ ناچیزی هستند که تربیت و هدایت بر آنها مؤثّر نیست و باید با الزام قانونی، آنها را - هر چند در ظاهر - در مسیر حقّ نگاه داشت.
💥جنگ ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
43.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 کارشناس ترکیه : حاج قاسم منطقه را فتح کرد ، تعجب نیست از او کینه داشته باشند
🎥 کارشناس اهل ترکیه: جای تعجب نیست که در این حد از قاسم سلیمانی کینه داشته باشند. او فاتح منطقه بود. هم آمریکایی ها با او دشمن هستند هم تروریست ها / او سیاست های ایران در منطقه را ثابت کرد.
✅ آقای تحلیلگر
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
حاج قاسم منطقه را فتح کرد - @mrtahlilgar.mp3
11.92M
🔗 کارشناس ترکیه : حاج قاسم منطقه را فتح کرد ، تعجب نیست از او کینه داشته باشند
🎙 کارشناس اهل ترکیه: جای تعجب نیست که در این حد از قاسم سلیمانی کینه داشته باشند. او فاتح منطقه بود. هم آمریکایی ها با او دشمن هستند هم تروریست ها / او سیاست های ایران در منطقه را ثابت کرد.
✅ آقای تحلیلگر
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔳 آب پاک ایران روی دست هندیها....
▪️وزیر خارجه هند به دو آمد ایران تا همتای ایرانیاش این سفر را «اقدامی رو به جلو» در راستای «توسعه همکاری» بداند. اما چرا سوبرامانیام جایشانکار در این بازه زمانی به تهران سفر کرد، سفری که بر اساس پرس و جوهایی که کردهام، برنامهریزی شده نبوده و به ناگهان در برنامه دهلی نو قرار گرفته است. هندیها این روزها بخشی از معادله انگلیس – امریکا در منطقه هستند و در زمین آنها بازی میکنند. ای یک حقیقت غیرقابل انکار است که هندیها بخشی از ائتلاف دریایی امریکا و انگلیس علیه یمن در راستای حفظ منافع رژیم صهیونیستی هستند. در واقع هدف از سفر جایشانکار به تهران، وحشت هندیها از اقدامات ارتش یمن در جلوگیری از حرکت کشتیهای حامل کالا و سوخت به سمت فلسطین اشغالی است. اگر این موضوع را بدانیم که هند یکی از مهمترین شرکای رژیم صهیونیستی است و طرفین مبادلات تجاری خوبی (در حجم رژیم صهیونیستی) با هم دارند، به دلیل نگرانی هندیها پی میبریم.
▪️در حقیقت، هند مهمترین تامین کننده سوخت جت، بنزین و گازوئیل و برخی محصولات دیگر برای صهیونیستها است. در طول چند هفته گذشت دستکم 4 نفتکش حامل سوخت جت و چند نفتکش حامل دیگر فرآوردههای نفتی از مبدأ هند به مقصد بنادر فلسطین اشغالی در اقیانوس هند، خلیج عدن و باب المندب هدف حمله قرار گرفتنند که سه مورد از آن به شکل اساسی آسیب دیدند. از طرف دیگر از 22 کشتی دیگر که هدف قرار گرفتند همگی محمولههایی به مقصد فلسطین اشغالی داشتند...
منبع/ اخبار سوریه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
▪️به همین دلیل مودی صهیونیست وزیر خارجهاش را به تهران فرستاده تا شاید راهکاری پیدا کند، او که روابط برادرانه و دوستانهای با صهیونیستها دارد و این رژیم نقش مهمی در آموزش پلیس و ماموران امنیتی هندی برای سرکوب مردم کشمیر دارند و از طرف دیگر سرمایهداران صهیونیست در هند سرمایهگذاریهای خوبی انجام داده و در حال هدایت بخشی از پولها از چین به سمت هند هستند. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برای دولت مودی برخوردار است. با این حال، هندیها که با برخی از چهرههای خاص ایرانی روابطی قدیمی و خاص دارند، امیدوار هستند که از دروازه تهران بتوانند وارد صنعا شده و مانع از حمله ارتش یمن به کشتیهای حامل کالاهای هندی به مقصد فلسطین اشغالی شوند. این نقطه امیدواری مهمی برای طرف هندی است و نوع صحبت کردن طرف هندی در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان از نوعی استیصال خبر میداد.
▪️با نگاهی به ادبیات آقای جایشانکار میتوان درماندگی و استیصال را در کلام او دید؛ دولت هند چند هفته پیش با اعلام همراهی با ائتلاف ضد ایرانی در دریای سرخ و باب المندب اشتباهی مرگبار مرتکب شد که شاید حالا جایشانکار آمده تا آن را ماستمالی کند و فکر میکند که میتواند راه گریز یا فراری برای این اشتباه پیدا کند. او در نشست خبری خود در تهران در این مورد گفت: «در مدت اخیر شاهد افزایش تهدیدات و تحرکات در این منطقه بودیم که این برای ما نگرانکننده است. حملاتی را در نزدیکی هند شاهد بودیم که این برای ما نگران کننده است. این اتفاقات بر منافع و انرژی هند تاثیر گذاشته است. این تحولات به نفع هیچ کسی نیست و باید به آن رسیدگی شود.»
▪️این دو خط را چند بار با دقت بخوانید، حملات در نزدیکی هند، منظورش سه نفتکش حامل سوخت جت و بنزین بود که یکی در فاصله 200 کیلومتری سواحل هند و دو فروند دیگر در اطراف جزایر مالدیو هدف قرار گرفتند که این دو نفتکش که هر کدام دهها میلیون لیتر سوخت حمل میکردند، به شدت آسیب دیدند. این مساله باعث شده تا برخی از مشتریهای خارجی دیگر خریدار فرآوردههای نفتی هند نباشند! فراوردههایی که با مردهخوری هندیها از نفت روسیه، ونزوئلا و خرید از قاچاقچیان در سراسر کره زمین سود هنگفتی برای سرمایهداران هندی و غربی دارد و حالا جریان فروش آن به خطر افتاده است. هندیها امروز مهمترین تامین کننده سوخت جت برای کشورهای اروپایی هستند. با این حال، از ادبیات طرف هندی اینگونه بر میآید که او ایران را مقصر این مساله میداند و به همین دلیل میگوید: «باید به آن رسیدگی شود!»
▪️اینکه چه کسی «باید» به آن رسیدگی کند را وزیر خارجه هند مشخص نکرد، اما حسین امیرعبداللهیان پاسخ او را به این شکل داد: « حدود ۲ هفته پیش یکی از مقامات عالیرتبه دولت نجات ملی یمن به تهران سفر کرد و آنها به ما اطمینان دادند که در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهد شد و بر این موضوع تاکید کردند که حفظ امنیت دریانوردی برای آنها دارای اهمیت است. موضع یمنیها این است که تا زمانیکه جنایت و نسلکشی صهیونیستها در غزه ادامه داشته باشد، آنها از تردد کشتیهای رژیم صهیونیستی و یا کشتیهایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت میکند، جلوگیری میکنند؛ بنابراین آنها بر توقف جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید دارند.»
▪️با این توصیف میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که ایران تنها را نجات هند از این مخمصه را کمک برای «پایان جنگ در غزه» میداند و با علم به روابط گسترده و خوب هندیها با صهیونیستها از او میخواهد تا برای پایان جنایت رژیم صهیونیستی در غزه کمک کنند. به این ترتیب میتوان گفت که وزیر امور خارجه آب پاکی را روی دست همتای هندی خود ریخت و به او یادآور شد که در شرایط فعلی باید پنبه ارسال سوخت و دیگر محصولات و کالاها را برای رژیم صهیونیستی بزند و تا یمنیها تاکید کردهاند تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچ کشتی نمیتواند به مقصد بنادر فلسطین اشغالی حرکت کند. به گفته امبرعبداللهیان، این هم ربطی به ایران ندارد و این موضوع را «یکی از مقامات عالیرتبه یمنی در سفر به تهران» گفته و اینکه کشتیها در رفت و آمد خود آزاد هستند و فقط باید بیخیال بنادر فلسطین اشغالی شوند.
▪️با نگاهی به صحبتهای وزیر امور خارجه هند میتواند نوعی نگاه التماسگونه و مفلوکانه را دید و اینکه ما در این منطقه با هم دوست هستیم، به گسترش زبان فارسی کمک میکنیم، از موقعیت ژئوپلتیکی ایران استفاده میکنیم، خواستار گسترش روابط با آسیای مرکزی، روسیه و افغانستان از مسیر ایران هستیم و ... دید. اما در نهایت چیزی دست طرف هندی را در تهران نگرفت.
منبع/اخبار سوریه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤نماینده پیشین تگزاس:
⚜وقتی نفت ایران را سرقت میکنیم باید انتظار چنین واکنشی از ایرانی ها را داشته باشیم/ببخشید که آنقدر خوب نیستند که تحریم های ما را تحمل کنند...
#کاوش_مدیا
⚜ کانال تحلیل سیاسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
26.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرخط
🔹انتقال موشک های کروز ایرانی به بندر حدیده یمن
🔹 اعتراف تلخ غرب : بایدن در حال تسلیم خاورمیانه به ایران است
🔹 خوشامدگویی قابل تامل انصار الله به صهیونیست ها برای جنگ با حزب الله
⚜ کانال تحلیل سیاسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
001.mp3
4.36M
#سرخط
🔹انتقال موشک های کروز ایرانی به بندر حدیده یمن
🔹 اعتراف تلخ غرب : بایدن در حال تسلیم خاورمیانه به ایران است
🔹 خوشامدگویی قابل تامل انصار الله به صهیونیست ها برای جنگ با حزب الله
⚜ کانال تحلیل سیاسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
25.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜جنگ جهانی خیلی محتمل شده، باید جامعه رو آماده کرد
#محمد_ندیمی
⚜ کانال تحلیل سیاسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi