⭕️قرآن برای همه زمانها و همه مردم نازل شده است
🔹در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمیشود. و یا فرمود: «ظاهِرُهُ انیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ؛ قرآن ظاهرش زیبا و باطنش ژرفاست».
🔹در عیون اخبار الرضا از قول امام رضا (ع) نقل شده که از امام جعفر صادق (ع) پرسیدند چه سرّی است که قرآن هرچه زمان بیشتر بر او میگذرد و هرچه بیشتر تلاوت میشود بر طراوت و تازگیاش افزوده میگردد؟ امام فرمود: لِانَّ الْقُرْآنَ لَمْینْزَلْ لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ وَ لِناسٍ دونَ ناسٍ برای اینکه قرآن تنها برای یک زمان و نه زمان دیگر، و برای یک مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده، بلکه برای همه زمانها و همه مردم نازل شده است.
🔹فرودآورنده، آن را طوری ساخته است که در هر زمان با وجود همه اختلافهایی که در طرز فکر و در معلومات و وسعت اندیشهها به چشم میخورد، باز هم قرآن بر زمانها و افکار پیشی میگیرد. در عین حال که در هر دوره مجهولاتی برای خوانندگان در بر دارد، اما آنقدر معانی و مفاهیم قابل درک و استناد نیز عرضه میکند که ظرفیت زمانه را اشباع میسازد.
📕آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، ج ۱ ص ۲۸ و ۲۹
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قرآن برای همه زمانها و همه مردم نازل شده است
🔹در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمیشود. و یا فرمود: «ظاهِرُهُ انیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ؛ قرآن ظاهرش زیبا و باطنش ژرفاست».
🔹در عیون اخبار الرضا از قول امام رضا (ع) نقل شده که از امام جعفر صادق (ع) پرسیدند چه سرّی است که قرآن هرچه زمان بیشتر بر او میگذرد و هرچه بیشتر تلاوت میشود بر طراوت و تازگیاش افزوده میگردد؟ امام فرمود: لِانَّ الْقُرْآنَ لَمْینْزَلْ لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ وَ لِناسٍ دونَ ناسٍ برای اینکه قرآن تنها برای یک زمان و نه زمان دیگر، و برای یک مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده، بلکه برای همه زمانها و همه مردم نازل شده است.
🔹فرودآورنده، آن را طوری ساخته است که در هر زمان با وجود همه اختلافهایی که در طرز فکر و در معلومات و وسعت اندیشهها به چشم میخورد، باز هم قرآن بر زمانها و افکار پیشی میگیرد. در عین حال که در هر دوره مجهولاتی برای خوانندگان در بر دارد، اما آنقدر معانی و مفاهیم قابل درک و استناد نیز عرضه میکند که ظرفیت زمانه را اشباع میسازد.
📕آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، ج ۱ ص ۲۸ و ۲۹
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌺پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم)
♦️بيشک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيهکريمه «و لکم في رسولالله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود.
۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت
۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد.
۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود.
۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت.
۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد.
۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است.
۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد.
۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد.
۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو.
۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود.
۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد.
۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست.
۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست.
۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا.
۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن.
۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد.
۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد.
۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود.
۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت.
۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد.
۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد.
۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد.
۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد.
۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.
۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟»
۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد.
۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت.
۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود.
۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد.
۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد.
۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد.
۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر ميگفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند.
۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد.
۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد.
۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند.
۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد.
۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد.
۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود.
۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت.
۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد.
۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود.
۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد.
۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد.
۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود.
۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است.
۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد.
۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود.
۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد.
۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد.
۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐ویژه #ولادت_حضرت_محمد (ص)
🔷زندگی حضرت #محمد (ص)
🔶قسمت اول : تولد تا پنهان کردن
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
Eghteshashat.mp3
13.07M
⭕️ تحلیل از مشاهدات میدانی در جنگ اسراییل در کف میدان در ایران
پروژه هزار 🗡️ چاقو موساد در ایران
خطراتی ازبیخ گوش ملت ایران درطی این روزها رد شده
ابعاد عجیب برخی جنایات اغتشاشگران در روزهای گذشته
خیلی وحشتناک توضیحات کامل انواع جنایتهایی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده
درود بر نیروی امنیتی و پلیس که فداکاری کردند و مظلومانه قربانی شدند برای امنیت کشور
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_5850593829157079140.mp3
50.37M
⭕️جنگ روایت ها چیست؟
🔻 چگونه با این جنگ باید مقابله کرد؟
⭕️ نمونه های جنگ روایت ها در داخل کشور چیست؟
⭕️ برای مقابله با جنگ روایت ها باید نهضت تربیت رسانه ای انقلاب اسلامی در کشور شهر به شهر و روستا به روستا راه بیفتد
⭕️ سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه پاسخ می دهد
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
میعادگاه شهدا | روشنگری
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش دوم) 💠اهمیت بصیرت 🔹از منظر اسلام، #قرآن و #شریعت، مایه ها
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش سوم)
💠ویژگی های افراد بابصیرت
1⃣ژرف اندیشی
🔹یکی از مهم ترین ویژگیهای #افراد_بصیر، #ژرف_اندیشی آنان است و در مقابل، از اوصاف #افراد_بی_بصیرت، #سادگی_بی_اندازه و سطحی نگری آنان. ژرف اندیشان، در فتنه های تاریک راه را گم نکرده، می توانند با چراغ هدایت خود را به سر منزل مقصود برسانند؛ ولی ساده لوحان ظاهربین در اینگونه موارد، به راحتی فریب می خورند. وقتی امام علی (ع) مجبور شد در برابر مسلمان نماها شمشیر بکشد و با آنان بجنگد، بر این نکته تاکید کرد که پرچمدار این مصاف، تنها #افراد_با_بصیرت می توانند باشند: «وَ قَدْ فُتِحَ بابُ الْحرْبِ بَینَکمْ وَ بَینَ اَهْلِ الْقِبْلَه وَ لَا یحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ فَامْضُوا لِمَا تُوْمَرُونَ بِهِ وَ قِفُوا عِنْدَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ وَ لَا تَعْجَلُوا فِی اَمْرٍ حَتَّی تَتَبَینُوا فَاِنَّ لَنَا معَ کلِّ اَمرٍ تُنْکرُونَهُ غیراً؛ [۱] بین شما و اهل قبله باب جنگ گشوده شده و این پرچم را به دوش نمی کشد، مگر انکه #اهل_بصیرت و استقامت و دانای به موارد حق باشد. پس آنچه را به آن مامور می شوید، انجام دهید و از آنچه نهی می گردید، باز ایستید و در کاری تا دقیقاً بررسی نکردید، شتاب نورزید؛ زیرا آنچه را شما (از روی جهل) منکر آن هستید، ما را قدرت تغییر آن هست».
🔹نمونه دیگر افراد بی بصیرت و ساده لوح، #خوارج بودند که امام خمینی (ره) می فرمایند: «با حربه قرآن، معاویه، امیرالمومنین (ع) را شکست داد؛ با حربه قرآن؛ و الا چند دقیقه دیگر، چند ساعت دیگر اگر مانده بود، آثاری از بنی امیه نمی ماند؛ لکن حیله کردند، قرآن آوردند [که] ما مُسْلم، شما هم مُسلم؛ اَشهَدُ اَن لَا الٰه اِلَّا الله؛ این قرآن. این خوارج بدبخت احمق، مقدس احمق که امام را نشناخته بود[ند]، هرچه حضرت امیر (ع) گفت: آقا صبر کنید! [گفتند]: خیر، نمی شود، قرآن [است]، اَلحُکمُ لله، نمی شود، نمی شود، نمی شود. می خواستند بکشند حضرت امیر (ع) را همین اصحاب، این خوارجْ، اصحاب حضرت بودند، انصار حضرت بودند. آنها حیله کردند؛ قرآن را بالای نیزه ها کردند که «الْحَکمُ بَیننا وَ بَینکمْ کتابُ الله؛ الْحَکمُ کتابُ الله»؛ حضرت [پیغام] فرستاد به اصحابش که جنگ می کردند که: آقا برگردید! گفت: آقا مهلت بدهید، یک ساعت دیگر مانده! حضرت فرمود: می کشند اینها مرا؛ ریخته اند دورم؛ شمشیرها کشیده اند؛ اگر نیایید، می کشند. با قرآن، اسلام را شکست دادند». [۲] مقام معظم رهبری نیز بارها بر #ژرف_اندیشی تاکید و آن را از ضروریات #بصیرت معرفی می فرمایند. [۳] بی تردید، بدون داشتن ذهنیتی شفاف از مسایل منطقه و جهان پیرامون، نمی توان در مسایل سیاسی کشور و منطقه بینشی صحیح پیدا کرد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، خطبه ۱۷۳
[۲] صحیفه امام، ج ۱، ص ۳۰۳
[۳] پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا ۹۳/۰۳/۱۱
منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی
#بصیرت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
در محضر رسولالله ﷺ.mp3
9.23M
#تلنگری
و أنّهُ سید الأنبیاء و المرسلین ...
اینکه پیامبر را، سرور تمام پیامبران و فرستادگان الهی میدانیـــم، و قرآن و تمام روایات بر این ادعا صحّه میگذارند ؛
اصلاً یک ادعا نیست!
پشتوانهی علمی، معرفتی و توحیدی دارد؛
که این مسئله را ثابت میکند!
🌟 شاید هرگز نشنیده باشیم، آنچه را که در این فایل صوتی خواهیم شنید 🌟
🎙️ استاد شجاعی
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_6039494251841063560.mp3
8.78M
🎧 دور نیست اون روزی که. . .
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_5771773744687089454.mp3
1M
🎶 بشنـــــوید
صوت مسحور ڪنندۂ
شهید سید مرتضی آوینی
وای از پیچیدگی نفس انسان !
شیطان را از در میرانی ،
از پنجره باز میآید
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ای شهداء ؛
در قنوت نمازتان دعا کنید
ما هم از آن خوبها بشویم
از آن المُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه ها ...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#واجعلنا_من_انصاره_و_اعوانه...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
1401-07-18 نقش زنان در مقابله با حربههای رسانهای جنگ شناختی.mp3
18.13M
💢 نقش زنان در مقابله با حربههای رسانهای جنگ شناختی
💠 محورهای موضوعی:
1️⃣ آشنایی با جنگ شناختی؛
2️⃣ جایگاهشناسی زنان در جنگ شناختی؛
3️⃣راهبرد غلبه بر دشمن در جنگ شناختی؛
📆 ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱_حوزهی علمیهی خواهران تهران
🎙️امین بسطامی
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحلیل استاد سیدمهدی میرباقری از نوع موضعگیری رهبر انقلاب درقبال حوادثاخیر
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش اول)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ درست در نقطه مقابل، برخی نظريه پردازی های بيگانه که تلاش می کنند تا «انقلاب بودن» انقلاب اسلامی ايران را با توجه به ويژگی ها و شاخصه هايى که با مبانی غربی سازگاری ندارد مورد ترديد قرار دهند. يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها اعم از #سياسی، #فرهنگی، #اقتصادی، #اجتماعی، #علمی و... حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم، بر اين اساس راهکاری که برای اين منظور مناسب تر است، تقسيم بندی اين دستاوردها به چند بخش می باشد که ما در اينجا آن را به دستاوردهای سياسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی تقسيم بندی می کنيم.
💠دستاوردهای سياسی
1⃣سرنگونی نظام نامشروع و استبدادی شاهنشاهی که ۲۵۰۰ سال بساط سلطه خويش را بر سر ملت گسترده بود. اين دستاورد را بايد راهگشاترين دستاورد انقلاب اسلامی دانست، چرا که به برکت آن کليه تغييرات و تحولات ديگر رقم خورد؛ در واقع #رژيم_شاهنشاهی بزرگترين مانع هر گونه تحولی در کشور بود، و به دليل ذات استبدادی آن، هر گونه اصلاحی در آن فاقد اثر بود، چنانکه در جريان نهضت مشروطه، تجربه مهم تلاش برای اصلاح نظام استبدادی شاهنشاهی، از طريق تبديل کردن آن به نظام مشروطه با روی کار آمدن رضاشاه و پس از وی محمدرضا پهلوی، و بسط استبداد در قبای موجه تری به نام مشروطه سلطنتی به شکست انجاميد. در اين مقطع زمانی حتی علمای نامداری همچون ميرزای نائينی تلاش کردند تا با توجه به عدم امکان برقراری حکومت اسلامی به زعامت رهبر دينی، از نظام مشروطه سلطنتی به عنوان نظامی که شرّ کمتری از نظام سلطنتی استبدادی دارد دفاع کرده و به تئوريزه کردن آن بپردازند؛
🔹اما #امام_خمينی (ره) با مشاهده اين تجربيات، نخستين هدفی را که برای مبارزه انتخاب کردند، شاه و #نظام_سلطنتی بود، تا جايی که در سخنرانی های سال های نخستين مبارزه نيز رسماً به شاه حمله کرده و حتی شاه دوستی را معادل «غارتگرى، هتك اسلام، تجاوز به حقوق مسلمين، و تجاوز به مراكز علم و دانش» [۱] معرفی کردند؛ و به اين ترتيب با توجه به اينکه چنين نظامی بزرگترين مانع رشد و پيشرفت همه جانبه ملت ايران بود، هيچ گونه مماشاتی را با اين نظام نپذيرفتند، تا جايی که شرط ملاقات خود با عواملی از رژيم، که خواهان ملاقات با ايشان بودند را استعفای آنها از مناصب خود در رژيم سلطنت اعلام کردند، و حتی برخی از آنها همچون شهردار تهران را پس از استعفا مجدداً در سمت خود ابقا نمودند، تا نشان دهند که حتی يک چهره ثابت در دو نظام شاهنشاهی و نظام مبتنی بر #ولايت_فقيه تفاوت دارد، و آنچه اولويت اصلی اوست، کنار رفتن نظام شاهنشاهی می باشد، و لو اينکه در نظام غير شاهنشاهی، برخی از همان چهره ها به قدرت برسند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] صحيفه امام، ج ۱، ص ۱۷۸
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش دوم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها اعم از #سياسی، #فرهنگی، #اقتصادی، #اجتماعی، #علمی و... حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای سياسی
2⃣استقرار نظام مردمسالار دينى جمهوری اسلامی ايران مبتنی بر ولايت فقيه
🔹همانطور که می دانيم اکثر مردم کشور ما پيرو مکتب شيعه هستند، که يکی از غير قابل خدشه ترين اصول آن عبارت است از لزوم کسب مشروعيت حکومت از جانب معصوم (ع)، و طاغوت بودن هر حکومتی که مشروعيتش منتسب به معصوم (ع) نباشد، که بر اين اساس با مراجعه ای به منابع دينى در می يابيم که تنها #فقها هستند که اين حق را از جانب امام معصوم (ع) دارا میباشند، و به عنوان #نواب_عام_امام_زمان (عج) #حق_حکومت را دارا هستند، که از آنها به عنوان #ولی_فقيه ياد می کنيم، لذا لزوم مشروعيت الهی حکومت و بحث ولايت فقيه، مهمترين محور انديشه سياسی شيعه در طول تاريخ بوده است، و از زمانی که نخستين کتاب های فقهی - استدلالی شيعه به رشته تحرير در آمده است، يعنی از زمان شيخ مفيد (ره) اين بحث به تعابير گوناگون همچون سلطان عادل، امام المسلمين و... در کتاب های فقهی مورد بررسی قرار گرفته است، هر چند به دليل عدم امکان اعمال حاکميت فقها در اکثر مقاطع تاريخى، اين بحث به صورت حاشيه ای و در ضمن مباحث ديگر مطرح شده است؛
🔹اما اصل آن به عنوان يک اصل خدشه ناپذير، همواره در ميان فقها مطرح بوده است. با تمام اين احوال، امکان اعمال ولايت فقيه به صورت کامل، تا زمان #انقلاب_اسلامی_ايران هرگز فراهم نشده بود، از اين روی #امام_خمینی (ره) که کوله باری از تجربيات هزار و چهارصد ساله تاريخ تشيع را بر دوش می کشيد، تصميم گرفتند تا پس از نابودی نظام منحط گذشته، #تئوری_ولايت_فقيه را به صورت عملی، در قالب يک نظام منسجم و نهادمند که امکان اعمال بسيارى از اختيارات ولی فقيه وجود داشته باشد، به مرحله اجرا بگذارند؛ و با توجه به لزوم نقش آفرينی مردم در تحقق عينی حکومت بر مبنای انديشه سياسی امام خمينی (ره)، نظريه ولايت فقيه را در درون ساختار نظامی دينى و در عين حال #مردمسالار تحت عنوان #جمهوری_اسلامی_ايران عملی نمودند که ويژگی آن اين بود که علاوه بر #مشروعيت_الهی_حکومت، #مردم نيز با پذيرش خود به آن جنبه مقبوليت بخشيدند و در نتيجه برای نخستين بار در طول تاريخ شيعه و پس از دوران صدر اسلام، حکومتی مبتنی بر انديشه سياسی شيعه جعفری توانست به صورت مستقيم، نظامی سياسی خود را پی ريزى نمايد که مردم نيز آن را با جان و دل پذيرا شدند. #ادامه_دارد...
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی #حکومت #ولی_فقیه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش سوم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای سياسی
3⃣تحقق حاکميت مردم بر سرنوشت سياسی خويش، که وقوع #انقلاب_اسلامی_ايران نخستين گام در اين راستا بود، در واقع يکی از ويژگى هاى مهم اين انقلاب اين بود، که در کنار نيروهای فعال انقلابی همچون رهبران و عناصر سياسی انقلاب، #مردم نيز با آگاهی های حاصل شده، خواستار انقلاب بودند، و به همين دليل اين #انقلاب با حضور پرشور و يکپارچه ملت به پيروزى رسيد، و پس از آن نيز برای استقرار نظام جديد از مردم نظرخواهی شد، و به همين ترتيب تمام ارکان نظام جديد با خواست و اراده مردم شکل گرفت. در واقع اراده مردم در جهت تغييرات در سرنوشت سياسی خود بر اين قرار گرفت که با انقلاب خود، نظام منحط و پوسيده استبدادی را ريشه کن، و به جای آن نظامی جديد مبتنی بر الگوی #مردمسالاری_دينى پی ريزى نمايند که حضور و #اراده_مردم در ساختارها و ارکان آن کاملاً نمايان باشد، و اين يعنى حاکميت مردم بر سرنوشت سياسی خويش.
🔹در اين زمينه #مقام_معظم_رهبری معتقدند: «در طول تاريخ ما، هيچ حادثهای مثل حادثه پيروزى انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که #مردم در آن، نقش مستقيم داشته باشند. در انقلاب اسلامی مردم آمدند؛ ... با اينکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمیبردند، اما در عين حال توانستند يک رژيمِ تا دندانمسلحِ متکی به قدرتهای استکباری را بکلی از پا در بياورند و #انقلاب را پيروز کنند. منتها نکته اساسی در انقلاب ما اين بود که نقش مردم با پيروزى انقلاب تمام نشد؛ ... در گذشته هميشه می گفتند کشور صاحب دارد؛ منظورشان اين بود که فلان امير و فلان حاکم و فلان سلطان صاحب کشور است! مردم نقشی نداشتند، کارهای نبودند. امروز به برکت انقلاب اسلامی، مردم ميدانند کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور هم خود مردمند». [۱] يکی ديگر از شواهد اين دستاورد عبارت است از نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام، تا جايی که به قول مقام معظم رهبری «امروز در جمهوری اسلامی همه مقاماتی که به نحوی در کار مردم دخالت دارند، مستقيم يا غيرمستقيم منتخب خود مردمند؛ حتّی رهبری». [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بيانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۷/۲۰
[۲] بيانات مقام معظم رهبری ۷۰/۱۱/۱۳
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش چهارم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای سياسی
4⃣ «تحقق آزادیهای مشروع منطبق با ارزش ها و بنيان های بومی»
🔹اين در حالى است که تا پيش از #انقلاب_اسلامی تنها آزادی که وجود داشت، آزادی در مسير هر چه نزديکتر شدن به #غرب از نظر #وضعيت_فرهنگی بود و فراتر از آن چيزى به نام آزادی به ويژه از نظر سياسی، اقتصادی و اجتماعی حتی با معنای غربی آن وجود نداشت، و تنها روزنه های به وجود آمده در مقاطعی از تاريخ همچون مشروطه و يا تحولات شهريور ۲۰، برای آزادی های سياسی نيز بلافاصله با روی کار آمدن ديکتاتوری جديد بسته می شد و به اين ترتيب #آزادی تبديل به آرزوی دست نایافتنی ملت ايران شده بود و به همين دليل بود که يکی از شعارهای اصلی مردم در راهپيمايی های پيش از انقلاب اسلامی عبارت بود از «استقلال، #آزادی، جمهوری اسلامی »؛
🔹شعاری که آن را عصاره خواست های ملت در جريان انقلاب اسلامی دانسته اند و عنصر #آزادی_خواهی در آن نقش برجسته ای دارد، به همين دليل است که دادن #آزادیهای_مشروع و منطبق با ارزش های بومی که آزادی توام با مسئوليت در برابر خدا، [۱] پس از پيروزى انقلاب اسلامی به يکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تبديل شد و دولت جمهوری اسلامی ايران موظف به «تأمين آزادی های سياسی و اجتماعی در حدود قانون» [۲] گرديد. بر همين اساس آزادی های متعدد در عرصه های سياسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته شده است که محدوده آن ها را ارزش های بنيادين و مصالح ملی تعيين می کند.
5⃣ «تغيير در سياست خارجی کشور، استقلال در تصميم سازی های ديپلماتيک و نزديک شدن به ملت های مظلوم و مستضعف»
🔹اين در حالى است که تا پيش از پيروزى انقلاب اسلامی، سياست خارجی کشورمان تابعی از سياست های قدرتهای سلطه گر جهانی بود و رژيم شاه به گونه ای به تدوين و اجرای سياست خارجی خود می پرداخت که گويی مسئوليت وی، نه حفظ و تامين منافع ملی، بلکه حفظ منافع غربی هاست و حتی از تصريح به اين مساله نيز ابايی نداشت، چنانکه شاه در پاسخ در زمينه مطرح شدن ايران به عنوان ژاندارم منطقه صريحا اين ماموريت خود را به منظور حفاظت از منافع غرب عنوان کرده و می گويد: «ارتش ما در واقع قادر بود در اين ناحيه كه براى #غرب اهميت استراتژيك فوق العادهای دارد، هرگونه ناآرامی محلی را متوقف يا در نطفه خفه كند». [۳] نتيجه چنين سياست هايى اين بود که علاوه بر خدشه دار شدن حيثيت بزرگترين کشور شيعه جهان بابت ارتباطات پيدا و پنهان آن با رژيم صهيونيستی، و عدم استقلال در تصميم گيری های سياست خارجه، ملت ايران نيز هزينه های هنگفتی را در اثر اين سياست ها مجبور بودند متحمل شوند، همچون دخالت های بی دليل ايران در ظفار. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ر.ک: بند ۶ اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
[۲] اصل ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
[۳] پهلوی، محمدرضا؛ پاسخ به تاريخ، ترجمه حسين ترابيان، تهران، بینا، ۱۳۷۱، چ اول، ص ۲۶۶، نقل از محمدعلی زندی، ايران ژاندارم منطقه، سايت پژوهشکده باقر العلوم (ع)
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi