☝️زیربنای هر اندیشه معنوی ایمان به خداست.
👌حداقل اثر ایمان به خدای عادل حکیم این است که یک مؤمن عادی مطمئن میشود که کار خوب و صفت خوب در نزد خدا از بین نمیرود
(اِنَّ اللهَ لایضیعُ اَجْرَ الْمُحْسِنینَ)
هر محرومیتی از این قبیل، نوعی بازیافت است.
✌️❌بشر واقعاً دو راه بیشتر ندارد: یا باید خودپرست و منفعتپرست باشد و به هیچ محرومیتی تسلیم نشود و یا باید خداپرست باشد
😊و محرومیتهایی را که به عنوان اخلاق متحمل میشود محرومیت نشمارد و لااقل جبرانشده بداند.
🤝انسانیت و گذشت و احسان اگر بر پایه تقوای الهی و طلب رضای الهی نباشد، بر پرتگاه خطرناکی است:
✨اَفَمَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی مِنَ اللهِ وَ رِضْوانٍ خَیرٌ اَمْ مَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ[2].
آیا آن کس بهتر است که بنای کار خود را بر تقوا و رضای خدا قرار داد یا آن کس که بنای کار خود را بر لب پرتگاهی قرار داده که زیر آن خالی است و مشرف به سقوط است؟
♨️کسی که تکیهگاه اخلاق و شخصیتش غیر خدا باشد، مانند این است که بر پرتگاه مشرف به سقوطی گام برمیدارد، هر لحظه احتمال سقوط دارد.
✨مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذوا مِنْ دونِ اللهِ اَوْلِیاءَ کمَثَلِ الْعَنْکبوتِ اتَّخَذَتْ بَیتآ وَ اِنَّ اَوْهَنَ الْبُیوتِ لَبَیتُ الْعَنْکبوتِ[3].
مَثَل آنان که دوستان و سرپرستانی غیر خدا انتخاب کرده و به آنها اتکا کردهاند مَثَل عنکبوت و خانه عنکبوت است، سستترین خانهها خانه
عنکبوت است.
☝️این آیه ناظر به این است که غیر خدا را نمیتوان تکیهگاه عمل قرار داد؛ غیر خدا تکیهگاه قرار میگیرد اما سست و بیپایه است.
ادامه دارد.....
📚 #استاد_مطهری ، بیست گفتار ، ص 158الی 160 ✨
@shohda_shadat
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
[🍃🌹زیـارتـنـامـہے شــہـــدا🌹🍃]
بخوانیم باهـم...
بہ نیت تمام شہدا💛🌱
#السلامعلیڪیاأباصالحالمہدے✋🏻
4_5830409415601164272.mp3
13.46M
🎙 صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱/۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
14020101_سخنرانی_نوروزی_رهبر_انقلاب_در_اجتماع_زائران_و_مجاوران_حرم.mp3
28.62M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی. ۱۴۰۲/۱/۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
2785600_40kb.mp3
6.88M
✨دعای شریف افتتاح
🎤حاج مهدی سلحشور
@shohda_shadat
·· | بٰا شُــهَدٰا ٰتا شـَهٰادت ْ| ··❤
☝️زیربنای هر اندیشه معنوی ایمان به خداست. 👌حداقل اثر ایمان به خدای عادل حکیم این است که یک مؤمن عا
قسمت دوم
🗣با تقلید و تلقین و ایجاد عادت قسراً و موقتاً میتوان افرادی فداکار و با گذشت تربیت کرد اما این نوعی اغفال و قسر است،
🙅♂همه را برای همیشه از راه نادرست نمیتوان برد. حکما گفتهاند: اَلْقَسْرُ لایدومُ[1].
💌همانطوری که خداوند سر سلسله موجودات است و همه موجودات قائم و متکی به ذات او هستند، معرفت و ایمان به خدا هم سر سلسله همه معنویات و فضایل اخلاقی و معنوی است.
💷معنویات منهای خداشناسی مانند اسکناس منتشر بدون پشتوانه است، یعنی اعتبار ندارد، کاغذ بیاعتباری بیش نیست.
✨در آیه کریمه قرآن میفرماید:
ضَرَبَ اللهُ مَثَلا کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرَةٍ طَیبَةٍ اَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ. تُؤْتی اُکلَها کلَّ حینٍ بِاِذْنِ رَبِّها وَ یضْرِبُ اللهُ الاَْمْثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَذَکرونَ[2].
خداوند سخن پاک (عقیده پاک) را به درخت سالم و بیعیب مثل میزند که ریشهاش در زمین، محکم جا گرفته و شاخهاش سر به آسمان کشیده است، همه وقت میوه میدهد به اذن پروردگار. خداوند برای مردم مثلها میآورد، باشد که تنبّه پیدا کنند.
🌴🤝این مَثَل برای این است که درخت انسانیت اگر بخواهد راستی بارور و میوهده باشد باید ریشه توحیدی و ایمانی داشته باشد.
👈بعد مثالی دیگر ذکر میکند، میفرماید: وَ مَثَلُ کلِمَةٍ خَبیثَةٍ کشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الاَْرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ[3].
مثل سخن ناپاک (عقیده باطل و بیپایه) مثل درخت بدی است که ریشهاش از زمین جدا شده و قرار و ثباتی ندارد.
☝️آنگاه میفرماید:
یثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ امَنوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیوةِ الدُّنْیا وَ فِی الاْخِرَةِ[1].
خداوند اهل ایمان را بر سخن حق و درست برای همیشه ثابت و پابرجا و تزلزلناپذیر نگه میدارد در دنیا و آخرت.
☝️ایضاً راجع به بیایمانی میگوید :
اَرَاَیتَ الَّذی یکذِّبُ بِالدّینِ. فَذلِک الَّذی یدُعُّ الْیـتیمَ. وَ لایحُضُّ عَلی طَعامِ الْمِسْکینِ[2].
آیا دیدی آن کس را که دین را دروغ میداند؟ او همان کس است که با بیرحمی یتیم را از خود طرد میکند، عنایتی ندارد به اینکه فقرا سیر بشوند، دیگران را به سیر کردن گرسنگان و بینوایان وادار نمیکند.
👈✔️میخواهد بفرماید آن که پشت به دین کرده به همه فضیلتها پشت کرده است، آن که عاطفه دینی و ایمانی را ـ که مبنا و اساس و پشتوانه و منطق انسانیت است ـ از دست داده انسانیت و عواطف انسانی را از دست داده است.
✔️🙅♂امور معنوی مطلقاً مستلزم تحمل یک نوع محرومیت مادی است. تا یک مبنا و اساس درستی در کار نباشد، بشر بیجهت تحمل محرومیت نمیکند.
🧠طبیعیترین محصول افکار مادی، اخلاق مادی یعنی اخلاق میان بر خودپرستی و منفعتپرستی است.
📚 #استاد مطهری ، بیست گفتار ، ص 158الی 160 ✨
@shohda_shadat