هدایت شده از حبیباله بابائی
«مرگ سرشار» شاخصی متفاوت در ارزیابی تمدنها
چارلز تیلور در مقدمه کتاب «عصر سکولار» به مفهوم «سیری و سرشاری» (fullness) اشاره میکند و آن را در صورتبندی عصر سکولار در غرب عاملی هدایتگر و بلکه مهمترین غایت تلقی میکند. انسان جدید با عبور از دین در تاریخ غرب، در پی رسیدن به آنات سرشاری و سیری از زندگی دنیویِ اینجایی و اکنونی است و اساسا فلسفۀ زندگی نیز در این جهان چیزی جز سرشارشدگی از لذتهای مادّیِ در اوج نیست (فرهنگ enjoy it). امتلاء و سرخوشیهای ازحدّ گذشتۀ انسان مدرن گاه در حس سرخوشیِ خودخداپنداری، گاه با زیادهرویهای بیحدّ جنسی، و گاهی در خودفراموشیها (forgetfulness) و حس بیمعنایی، و گاهی هم با نوعی از خشونتهای شورانگیز یا بیرحمیهای بیحساب رخ مینماید. این گونه از سرشاریهای اینجایی و اکنونی برآمده از پوچی و نبود معناست همانطور که خودهمین سیریها و سرشاریها هم منتهی به سطحی عمیق از بیمعنایی و حس تهیبودگی میشود.
تیلور به گونهای دیگر از سرشاری (سرشاری متافیزیکی) هم در ادبیات و فرهنگ دینی اشاره میکند. جنس سرشاری در ادبیات دینی (و مسیحی در تعبیر ایشان) در کامجوییهای سرشار از دنیا نیست، بلکه در سرشارشدگیِ حاصل از خودگذشتگی و فداکاری، و نیز سرشاری حاصل از سرسپردگی به خدا است. در این منظر، نسبتی هست بین خود و خدا، و رابطه ای هست بین فیض الهی و جوشش انسانی.
حال، اینکه تیلور این بحث را به کجا میبرد بماند، لیکن از منظر فلسفی ـ الهیاتی و همین طور از نگاه تاریخی و تمدنی و در تضاد بین اسلام و غرب، با دو نوع تمدن و با دو فلسفه زندگی و اکنون در دو نقطه جوشِ تاریخی قرار داریم: تمدنی سکولار که سرشاریهای سیریناپذیرش را در اوج دنیاگرایی و خشم و نفرت حاصل از آن پی میگیرد، و تمدنی اسلامی که در اوج مقاومت و صبوری، سرشاریهای حاصل از سرسپردگی به خدا را پیش میبرد. در تمدن سکولار، مرگ، پایانی هولناک برای سرشاریهای مادی و دنیوی است (در این نگاه مقولۀ «مرگ» نمیتواند اخلاقی باشد) و در تمدن اسلامی مرگ و شهادت (به مثابه احدی الحسنیین) تصمیمی است اخلاقی برای سرشاریهای مستانه و ابدی از یک سو، و برای بقای ارزشهای انسانی در همین دنیا از سوی دیگر. البته برندۀ معرکه هم کسی خواهد بود که از چنین مرگی نمیهراسد و زندگی واقعی را در عنصر «عزت» (و نه صرفا کرامت) و نه «لذت» پی میگیرد: «الموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاه فی موتکم قاهرین» (مرگ در زندگی ذلتبار، و زندگی در مرگ عزتمندانه).
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از غلامرضا مهران فر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا عراق است و این جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دختر عراقی است و حتما تصاویر اون دانشکده پردیس کیش را هم دیده اید؟!
ماجرای من و پروانه
بالاخره پروانه گرفتم. تو پوست خودم نمی گنجیدم داد می زدم: آخ جوووووون بالاخره پروانه را گرفتم. بعدش دیگه چیزی یادم نیست وقتی تو بیمارستان چشم باز کردم فهمیدم که خانمم با ماهیتابه زده تو سرم. فقط خانواده خودم بر سر بالینم بودند.
بابام گفت: پسر کار درستی نکردی این زن با تمام فقر تو ساخته بود و دم نزده بود.
گفتم بابا من هفت خوان رستم و هشت خان سازمان ها را گذروندم تا پروانه بگیرم.
بابام با تندی انگشت اشاره اش را گذاشت روی لبش و گفت: هیسسس. نگو که گفتنشم زشته!!
من 😮
بابام😔
تو 🙃
همگی 😂😅😆😁😃
🍃قضاوت شتاب زده
اندر حکایات پروانه اشتغال و درگاه مجوزها
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق یعنی چیزی شبیه حس مالک نسبت به علی
🔹سکانسی از سریال امام علی با بازی پروانه معصومی
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از زندگي آرام
در فضلت ترک تحصیل
✍️م ح قدیری
بنده خدایی دفترچه قسطی پیدا کرده بود. هر ماه می رفت با گریه قسط می داد. کارمند بانک علت را جویا شد. وقتی او داستان را گفت. کارمند خندید 🤪 و گفت: خب، نیا قسط بده. گفت میشه؟ گفت چرا نمیشه؟ حاج آقایی رفته بود پشت کوه قاف تبلیغ. یه روز براشون گفت: اسلام میگه نمیشه با عمه ازدواج کرد. بنده خدایی گفته بود ولی من ازدواج کرده ام شد که؟!
اگر وضع مالی ام عالی بود یه تحقیق جامعی، شاید با روش مصاحبه آزاد، می کردم درباره افرادی که از نظر هوشی حداقل متوسط اند و عالما و عامدا ترک تحصیل کرده اند. آنها می دانستند که با این رود آموزش و پرورش اگر به دریای آموزش عالی هم برسند باز اهل تلاش علمی نیستند و وقتشان تلف می شود. البته تا دیپلم را هم به جای نگرانی برای امتحان از دوره همی با همسالان لذت می برند و فوتبال و... . نمونه: عمری روش آموزش زبان عربی و انگلیسی آنها اشتباه بود و فقط زورگی باید بخونند بدون هیچ لذتی.
خوشبختانه سونامی مدرک گرایی داره کم میشه. چون مردم دارند می فهمند که مدرک قدیم کاری ازش بر میاد و مدارک آبکی فعلی معمولا جون ندارن تا حتی بشه باهشون پژ داد چه رسد به کسب و شغل و پول. تارکان تحصیل به دانشگاه آزاد شک می کنند می گویند عب قالتاق هایی هستند مسؤولانش همان طور که آقا روباه پول پینوکیرو را کاشت اینها پول دانشجویان بی انگیزه را می کارند تا فردا وقتی برایشان درخت اسکناس و دلار و یورو بدهد. تارکان تحصیل (نه فهم) وقتی می بینند یک لشکر در اقوام و همسایگان و فضای مجازی هستند که در شغلی مشغول هستند که مدرکشان با آن تناسبی ندارد با خود می گویند چرا قسط بی خودی بدهم؟!
افرادی که ترک تحصیل کرده اند احتمالا هوش اجتماعی و هوش اقتصادی بالایی دارند و در برابر نفوذ اجتماعی و همنوایی ساز خودشان را می زنند. این افراد خیلی زود در شغل مورد علاقه و استعدادشان می روند و زودتر لذت دارندگی را می برند و با هویت شغلی خودشان حال می کنند و زودتر ازدواج می کنند و در سن طروات با فرزندشان بازی می کنند. مثل ما نیستند که نوجوانمان اسیر و عصای پیریمان شده است.
اگر این افراد در کنار شغل خود به صورت فنی و علمی مهارت های زندگی فردی و زوجی و اجتماعی را یاد بگیرند چه شود؟
🌸نمونه این افراد را مجتمع فولاد مبارکه داشت. از جوانان با مدرک سیکل نیرو گرفت. دوره فشرده ای دیدند تکنسین شدند و مجتمع از نظر فرهنگی و اداب معاشرت و بهداشت جسم و روان به موازات شغلشان پرورششان داد. طوری که بازنشستگی با رضایت شغلی و رضایت زندگی بیشتری عجیبن شده است. یکی از تکنسین های خارجی در سخنرانی اش در مجتمع فولاد گفته بود: ما در کشورمان به مهارت ها پول می دهیم نه به مدرک هااااااااا.
بوعلی سینا گفتند جوان باید 18 سالگی هویت شغلی هم پیدا کرده باشد اگر هم نگفتند می خواستند بگویند عمرشان کفاف نداده ولی در خاطرم هست که گفتند ولی الان منبع یادم نیست ولی تحقیق با شما.
من آن را ندانستم اندر کجاست** پژوهیدن و یافتن با شماست😂
🩺 تب کنکور
کنکور را کن کور
کنکوریان واقعی
کنکوریان تقلیدی
🌸
هدایت شده از خبرگزاری فارس
دستور نخستوزیر فرانسه به اعضای دولت: بهجای واتساپ و تلگرام از پیامرسان بومی استفاده کنید
🔹نخستوزیر فرانسه در بخشنامهای از اعضای کابینۀ خود خواسته که استفاده از پیامرسان تلگرام، واتساپ و سیگنال را متوقف و پیامرسان بومی Olvid را جایگزین آنها کنند.
🔹در این بخشنامه گفته شده که پیامرسان داخلی تحت پشتیبانی شتابدهندههای فرانسوی قرار دارد و برای افزایش امنیت در مبادلات و اطلاعات محرمانه بهتر است جایگزین پیامرسانهای خارجی شود.
@Farsna
سهمیه های سهمناک
م ح قدیری
تصور کنید که:
دولت تصمیم بگیرد به نیروهای نظامی آنها که در شهر یا مرز مجروح و نقص عضو شده اند گواهینامه رانندگی بدهد ولی به دلیل این که اینها جانفشانی کرده اند امتحان آیین نامه و شهری را خیلی آسان بگیرند. این خدمت است به اینان یا به فرهنگ ایثار؟ یا به مدافع وطن؟ یا به مردم؟
نه والا. بهترین تدبیر این است که شیوه های آموزش اینان را فنی تر کرد، استاد و جزوه خوب در اختیارشان گذاشت. ماشین های اتوماتیک و... را به قیمت ارزان تر در اختیارشان قرار دهند.
سهمیه کنکور با فرهنگ خردورزی همخوانی ندارد. اگر این طرح سهمیه در آموزش عالی نبود و مثلا صنف رانندگان یا معدنچیان زحمتکش طرحی جامع نگر نداشتند می گفتیم اهل علم نیستند و بهترین کاری که به نظرشان می رسیده این بوده دیگه. وای خدای من حامی سهمیه ها به روش زیر پشتوانه مجلس و شورای نگهبان و...دارد چه قدر از وادی نگاه علمی و حتی دینی به دور است.
جوانان کنکوری بی سهمیه، توان پرانرژی کشور است نباید با سهمیه به آنها القا کرد که شما نور چشمی نیستید.
برای تقدیر و احترام به جانفشانی و ایثار افراد سهمیه بگیران باید روش تقویت علمی اینان را در پیش گرفت. باید استاد حضوری و غیرحضوری عالی در اختیارشان گذاشت. بورسیه موسسه های قوی کنکورشان کرد و....
تلخ ترین و غصه ناک ترین قصۀ سهمیه بگیران وقتی است که ببینیم گروهی از آنها اعتقادی به نظام هم ندارند.
عایق تبلیغی:
خیلی ها فکر میکنند طلاب و خانواده آنها مشمول سهمیه یادشده اند این فکر عایق تبلیغ است
امیدواری
خردورزی
آموزش ماهیگیری
جذب حداکثری
نقد و پیشنهاد کاربردی
کنکور را کن کور
🍃