📮 جریانشناسی سیاسی اهلسنت عراق
سیدرضا قزوینی غرابی
✂️برشهایی از متن:
📍اهل سنت عراق با سقوط صدام غافلگیر شدند و بلافاصله بعد از سقوط صدام نارضایتیهایی به اشکال مختلف بروز دادند. جریانهای شبه نظامی معارض دولت عراق و اشغالگران آمریکایی، خیلی زود متشکل شدند. این گروهها تنها با اشغالگری مخالف نبودند بلکه مشروعیت دولت جدید و نظام حاکم را نمیپذیرفتند، چون آن را ناشی از دخالت دیگران در فضای عراق معرفی میکردند. از همان ماههای نخستین سقوط صدام عملیاتهای تروریستی آغاز شد و تاکنون هم کموبیش ادامه دارد.
📍عدم وجود رهبر یا رهبران موثر و قدرتمند و کاریزماتیک در میان اهل سنت عراق، حلقه مفقوده بسیار جدی است. در واقع شخصی که بتواند جریانهای سیاسی را جمع کند و در کنار مردم قرار بگیرد وجود ندارد.
📍در فضای سیاسیِ اهل سنت عراق، هر کدام از رهبران با یکی از قدرتهای منطقهای ارتباط دارند و این ذهنیت بدی را در میان توده اهل سنت نسبت به رهبرانشان ایجاد کرده است. البته انتصاب رهبران سیاسی عراق به کشورهای پیرامونی در میان شیعیان هم وجود دارد، اما در میان اهل سنت بروز بیشتری دارد. مثلا النجیفی به ترکیه نزدیک است و حلبوسی مورد حمایت عربستان و خنجر مورد حمایت قطر است. این چند دستگی موجبات نارضایتی تودهها و رأی دهندگان را فراهم کرده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
2.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند: شهر سبته، نماد همزیستی مسالمتآمیز ادیان
🔹سبته شهر کوچکی است در اسپانیا و در مرز مراکش. شهری که قرنهاست میزبان شهروندانی مسیحی، مسلمان، هندو و یهودی است که نه تنها در کنار هم زندگی مسالمتآمیز دارند، بلکه انواع و اقسام همکاری های بینالادیانی را رقم زدهاند.
🔹در این مستند با این شهر و چگونگی همزیستی پیروان ادیان مختلف در آن آشنا خواهیم شد. این مستند توسط شبکه الجزیره تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇 برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯تاریخ همبستگی سیاهپوستان و فلسطینیان
✂️برشهایی از متن:
📌همبستگی سیاهپوستان و فلسطینیان از نقاط برجسته حرکتهای اعتراضی جنبش «زندگی سیاهان مهم است» (این جنبش در سال 2014 ابراز وجود کرد)، به شمار میآید. تلاقی جنبش سیاهان و مساله فلسطین پدیده نوینی نیست؛ بلکه انعکاسی است از ارتباطی ریشهدار در تاریخ مبارزه جهانی علیه نژادپرستی و امپریالیسم.
📌 او چندین مرتبه نیز به فلسطین سفر کرد. مالکوم ایکس در آخرین سفرش به فلسطین در سال 1964، شاعر فلسطینی هارون هاشم رشید را در نوار غزه ملاقات کرد. او در اثناء بازدیدهای خود از اردوگاههای پناهجویان و بیمارستانها، رنج و سختی آوارگان فلسطینی را به خوبی لمس کرد. پس از این بازدید، مقالهای را در «The Egyptian Gazette» با عنوان «درباره منطق صهیونیزم» منتشر و در آن به حمایت پایدار خود از مبارزه فلسطینیان و همینطور یکسان بودن صهیونیزم و استعمار، تأکید کرد و فرماندهان آفریقایی را برای حمایت از مبارزه فلسطینیان در راه آزادی، تشویق نمود.
📌محمد علی کلی بزرگ ترین بوکسور جهان و شخصیت بارز جنبش مبارزات سیاهپوستی در آمریکا نیز دست یاری خود را به سوی فلسطینیان دراز کرد. عکس بالا در سال 1974، در حال سرکشی محمد علی به اردوگاه پناهجویان فلسطینی در جنوب لبنان ثبت و ضبط شده است. این بوکسور مشهور، امپریالیسم آمریکایی را به باد انتقاد گرفته و همبستگی خود را با مردم فلسطین در راه آزادی این سرزمین، اعلام کرد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 ویژهنامه: راوی خونشریکی؛ پاسداشت محمدسرور رجایی
📮محمدسرور رجایی از برجستهترین شخصیتهای فرهنگی افغانستانی بود که تلاش بسیاری برای روایت اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان یا آنچه خود «خونشریکی» مینامید، متحمل شد. در این ویژهنامه به بررسی شخصیت محمدسرور رجایی و نیز ابعاد مختلف پروژه فرهنگی ارزشمند او پرداخته شده است. این ویژهنامه به همت دستاندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار تولید شده است.
📮در این ویژه ایننامه مطالب زیر آمده است:
📍زندگی نامۀ خودگفتۀ محمدسرور رجایی، به روایت اول شخص مفرد
📍یکی از ما: روح الله رشیدی
📍خون شریکی: محمدسرور رجایی
📍راوی بین المللی انقلاب: مسعود ملکی
📍با روایتش برادرم را از غربت در آورد: حمیدرضا سعیدی
📍ایستاده بود پای خون شریکی ایران و افغانستان: مرتضی قاضی
📍راه ناتمام رجایی برای روایت افغانستان: هاجر صفائیه
📍در آغوش قلب ها: محمدسرور رجایی
📍وجوه سه گانه محمدسرور رجایی؛ ارتباطات میان فرهنگی، انسان انقلاب، جهاد: مجتبی نامخواه
📍نمایندە شایسته برای جامعه نخبگی مهاجر در ایران، معلم و غمخوار مهاجران: سمیه مروتی
📍آشنای واقعی: سجاد اسلامیان
📍راهی که رجایی باز کرد: محمدمهدی خالقی
📍سرودخوانی خندوانه ای مهاجران: محمدسرور رجایی + دو شعر
📍به تنهایی یک نهاد فرهنگی بود: محمدکاظم کاظمی
📍ایستاده در میان دشواری ها: علی محمد مودب
📍ما دو ملت نیستیم: محسن مومنی شریف
📍همه تن، چشم: محمدسرور رجایی
📍مدیحه ای برای یک جاسوس: محمدحسین جعفریان
📍عمر می گذرد؛ در خدمت مردم باشیم: جمیله قاسمی
📍ایران وطن فرهنگی پدرم بود: عاطفه رجایی
📍سوگ نامه
🖇 برای دانلود فایل این ویژهنامه اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 جریان شناسی داخلی طالبان؛ در داخل گروه طالبان چه میگذرد؟
✂️برشهایی از متن:
🔺ما طالبان را نمیتوانیم بشناسیم مگر اینکه درک درستی از جامعه پشتونها داشته باشیم؛ چراکه ستون فقرات طالبان پشتون ها هستند، البته این بدین معنحا نیست که طالبان یک تشکیلات تک قومی پشتون است، نه، طالبان تشکیلاتیست ایدئولوژیک، با بدنه تاجیک و ازبک قدرتمند و ستون فقرات پشتون اما متاسفانه در ایران در خصوص پشتونها اطلاعات نادرست زیادی منتشر شده است.
🔺اگر بخواهیم نگاهی به طیفهای مختلف درون طالبان بیاندازیم شاید بتوان به سه دسته مهم ملابرادر، مولوی سراج الدین حقانی و ملا یعقوب (پسر ملا عمر) اشاره کنیم. گروه های زیاد دیگری هم هست که هریک عده ای را اطراف خود دارند. ملا عبدالقیوم ذاکر، ملا محمد ابراهیم صدر و … هر کدام افرادی را در پیرامون خود دارند. این دسته ها را میتوان خیلی گسترش داد، ممکن است در یک ولایت یا یک وزارتخانه فرد مهمی وجود داشته باشد که یکسری افراد در اطراف او جمع هستند.
🔺بین آنها اشتراکات زیادی وجود دارد و اگر هم اختلافی باشد بروز خارجی ندارد، یعنی در عمل و اجرا هر آنچه را تاکنون دیده ایم به عنوان تصمیم نهایی طالبان بوده است. ممکن است در پس پرده در جلسات داخلی و در بین خودشان اختلافاتی وجود داشته باشد ولی سند معتبر یا برونداد عینی ای که مبنی بر اختلافات آنها باشد موجود نیست. افرادی که ادعا میکنند طالبان با یکدیگر اختلاف دارند یا باید بگویند که به جلسات سری طالبان دسترسی دارند یا بالاخره سند و مدرک معتبری دارند که خوب است آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند وگرنه ما در عمل و گفتارِ نهایی طالبان اختلاف فاحش و آشکاری ندیده ایم.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به نظریات عابد الجابری درباره زبان عربی و نقش آن در تمدن و عقل عربی
امیرحسین خیراندیش
✂️برشهایی از متن:
🔹اعراب این زبان را مقدس میدانند و سلطه این زبان را بر خویش نه تنها بیانگر تواناییهای این زبان بلکه بیانگر تواناییهای خویش تلقی میکنند و از همین روست که «دیگری» برای عرب، «عجم» نام میگیرد یعنی کسی که به روانی سخن نمیگوید و کلامی مبهم دارد.
🔹اعراب این زبان را مقدس میدانند و سلطه این زبان را بر خویش نه تنها بیانگر تواناییهای این زبان بلکه بیانگر تواناییهای خویش تلقی میکنند و از همین روست که «دیگری» برای عرب، «عجم» نام میگیرد یعنی کسی که به روانی سخن نمیگوید و کلامی مبهم دارد.
🔹جابری تاکید میکند که اسلام دین عربی باقی ماند و امکان تفکیک و بینیازی این دین از عربی وجود ندارد چراکه عربی بخشی از ماهیت قرآن است. از همین روست که بیشتر اختلافات کلامی، مذهبی و فقهی هم در گرو زبان عربی هستند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯جماعت تبلیغ جنبشی بیخطر برای سیاستمداران!
✂️برشهایی از متن:
📍رسانهها، پلیس و سیاستمداران معمولا خودشان را درگیر فعالیتهای جماعت تبلیغی نمیکنند. هر چه باشد، جماعت تبلیغی غیرسیاسی است -اگر سیاست را شرکت در فرایندهای دمکراتیک یا عملکرد هویتهای سیاسی تعریف کنیم- نمیخواهد اجرای شریعت را تحمیل کند یا دولت اسلامی بسازد.
📍جماعت تبلیغی به روی همه گشوده است. به یک معمار، جراح لیپوساکشن و مهندس، همانقدر گرم خوشامد میگوید که به کارگر روزمزد بیسواد خوشامد خواهد گفت.
📍از جماعت تبلیغی به خاطر این که کلمهی جهاد را در دایرهلغات اسلامی با دعوت جایگزین کردهاند هم انتقاد میکنند. پس وقتی که دربارهی در مسیر خدا بودن حرف میزنند، منظورشان جهاد فی سبیل الله نیست، منظور دعوت است. پس مسلمانانی که فکر میکنند برقرار کردن دولت اسلامی مهمتر است، خیلی ناراحت میشوند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 شهید صدر چگونه میان «مسئله هویت» و «مسئله پیشرفت» جمع میکرد؟
استاد حیدر حب الله
✂️برشهایی از متن:
🔹شهید صدر معتقد بود منطق ارسطویی یا فلسفه عقلی صرف، قادر به حفظ هویت ما و قادر به پر کردن خلأهای موجود در واقعیت ما نیست. البته او – برخلاف تصور برخی از ما- مخالف منطق ارسطویی نبود، بلکه معتقد بود که امکان بهرهمندی از چند روش منطقی در مطالعات اسلامی ما وجود دارد. چون با تنوع روشی در مطالعات اسلامی، حتما اطلاعات و اکتشافات افزونتری بهدست خواهیم آورد. از اینجا شهید صدر به جستجوی منطق استقراء و حساب احتمال روی آورد.
🔹فقیه و متفکر مسلمان، مشکلش دیگر مشکل افراد نیست، بلکه مشکل کل جامعه است. مشکل او، مشکل کل امت شده است. این میطلبد که ذهن از مرحلۀ فردی، جزءنگر و کوچک به مرحلۀ جامع، نظریهمحور و بزرگ منتقل شود و این دقیقاً همان کاری است که استاد شهید انجام داد؛ چون میدید که با ذهنیت مدیریت فردبهفرد، نمیتوان یک امت و یک حکومت را مدیریت کرد.
🔹شهید صدر میگوید: من سراغ متن نمیروم و اصلا چرا باید بروم؟! ابتدا باید به سراغ واقعیت زندگی بشر برویم و به دغدغههای انسان مسلمان معاصر و مشکلات و بحرانها و عوامل عقبماندگی و علت وضع بدش بپردازیم و سپس پرسشها را از این وضعیت موجود بگیریم. پس من در ابتدا یک واقعگرا هستم، یعنی از واقعیت راه میافتم و با آن شروع میکنم، سؤالات و دغدغهها را از آن میگیرم، سپس سراغ متن میروم و در مقابل کتاب و سنت زانو میزنم تا به آنها بگویم: در حل مشکلات واقعی، از شما چه بهرهای میتوانم ببرم؟
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 تخریب آثار باستانی فلسطین؛ تاریخسوزی صهیونیستها در خاک فلسطین!
✂️برشهایی از متن:
🔹در این اسناد تخریب مرقد معاذ بن جبل در روستای تخریب شده عمواس در جنگ سال 1967 ثبت شده است. همچنین اسناد تخریب زیارتگاه هوشان نبی در روستای هوشه واقع در حوالی حیفا، تخریب مسجد غابسیه و عمقا در منطقه عکا، تخریب مسجد حطین در طبریه و قبرستانهای بیسان، صفد و معلیا در مناطق اشغالی که ساکنان آن در نکبت آواره شدهاند؛ موجود است.
🔹چشم پوشی اداره آثار باستانی اسرائیل از این تخریبها و شکست عمدی در تعقیب باندهای عتیقه فروش که مساجد، مقبرهها و زیارتگاهها را هدف قرار میهند و عمدا هتک حرمت میکنند مشهود است؛ همچنین به گروههای فلسطینی اجازه بازسازی و محافظت از این آثار که در دایره جاه طلبی و گسترش شهرک های رژیم هست؛ داده نمیشود.
🔹خالد بسیاری از حوادث حفاری مقدسات و زیارتگاهها را در اطراف بیت المقدس و نقب مستند کرده است؛ این حفاری ها به هدف نابودی و محو کردن این اماکن صورت گرفته است. باتوجه به اسناد و مدارک جمع شده هیچ مسجد و مکان مقدسی بدون نبش قبر، حفاری و سرقت سنگ باقی نمانده است. قابل توجه است که تمامی این مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت از آثار باستانی اسرائیل بوده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 داستان جریان چپ در لبنان؛ تشتت منزویها!
🔺 احزاب چپ لبنان، پس از تشکیل نظام سیاسی فرقهای، با بحران حضور و اثرگذاری مواجه بودهاند. چپها از نخستین روز شکلگیری حزب کمونیست لبنان تا امروز، با نظام سیاسی فرقهای لبنان درگیر بودهاند. دیگر عامل فشار بر گروههای چپ، طبیعت فرقهای سیاست لبنان است که کار را برای احزاب غیرفرقهای دشوار میکند. مشکل حزب کمونیست لبنان این است که شرایط خاص فرقهای لبنان را ندیده گرفته و صرفا با متحدانش در منطقه همراهی کرده و از این طریق خلاف منافع ملی لبنان عمل میکند. این سیاست سبب شده چپ لبنان تحت فشارهای چندگانه قرار بگیرد، که به جز نظام فرقهای، یکی از مهمترین این فشارها قرار داشتن در جغرافیایی است که به صورت تاریخی دائما در معرض کودتا و دیکتاتوری بوده است. از این رو، ارتباط با همسایهها دشوار و ناپایدار بوده و فرقههای ساکن لبنان نیز در ترس و اضطراب زندگی میکنند...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#لبنان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 ریل گذاری آمریکا برای حضور در عراق؛ زیرساختهای حضور بلندمدت آمریکا فراهم شده!
مهدی ازرقی
✂️برشهایی از متن:
🔹هدف اصلی حکومت ائتلاف موقت ایجاد زیرساختهای نرم افزاری و سیاستگذاری در عراق، برای حضور طولانیمدت آمریکا بود. سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی، وجهه قانونی حکومت ائتلاف موقت و لوازم و زیرساختهای قانونی برای اینکه اکثر اختیارات و اقدامات این حکومت در عراق در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود، فراهم کرد.
🔹مصوبات حوزه اقتصادی بیشتر در دوره ائتلاف موقت تثبیت شده اما کمتر بازتاب داده میشود. تاسیس بانک تجارت عراق طی دستور شماره 20 حکومت موقت انجام گرفت. بانک تجارت عراق مسئول کلیه مراودات تجارت خارجی عراق است و درآمدهای نفتی عراق که صرف تامین واردات دولتی میشود توسط بانک تجارت عراق مدیریت میشود. عدم پرداخت مطالبات مالی ایران هم به بانک تجارت عراق برمیگردد!
🔹حضور آمریکا در عراق صرفا حضور نظامی نیست. مثلا در دوره اعتراضات اکتبر 2019 آمریکا دانشگاه خودش را در بغداد با حضور آقای مصطفی الکاظمی افتتاح میکند و دانشگاه پایگاهی برای آمریکا در بغداد خواهد بود. آمریکا در نهادهای مختلف عراق، از جمله بانک مرکزی، به شکل مستقیم حضور فیزیکی دارد. آمریکا عملیات حسابرسی بانک مرکزی عراق را در دست دارد و به راحتی میتواند خیلی از مسائل را رصد و کنترل کند یا از اطلاعاتی که دارد به عنوان اهرم فشار استفاده کند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba