eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
894 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جزوه: زمینه‌های اجتماعی رشد سلفیت و بنیادگرایی 🔹 درپی جنایت حمله با چاقو به سه روحانی در حرم رضوی، بار دیگر مسئله سلفیت، افراط‌گرایی و تکفیر در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته است. اما متاسفانه بررسی عمیق این پدیده، خاصه زمینه‌های اجتماعی شکل‌گیری و گسترش آن، کماکان مغفول مانده است. 🔹در این جزوه سعی شده، فارغ از عوامل معرفت‌شناختی، به زمینه‌های عینی اجتماعی و سیاسی رشد سلفیت پرداخته شود. این جزوه متن مقاله دکتر حسین هوشنگی در کتاب «بنیادگرایی و سلفیه، بازشناسی طیفی از جریان‌های دینی» است. 🖇 برای مطالعه این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠آیت الله تسخیری، راهبر میدانی اول تقریب مذاهب یاسر عسگری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹نگاه و فعالیت تسخیری در حوزه فقه مقارن، عمیق و ژرف کاوانه بود. رویکرد وی را به این حوزه به هیچ وجه نمی توان تفنّنی، تشریفاتی یا خدایی ناکرده اقدامی فرصت طلبانه دانست، بلکه او در فضای امت به فقه امت می اندیشید و ظرفیت ها و قابلیت های فقه شیعه را به عنوان بخش مهمی از امت در جهت امت و همگرایی فقهی امت مطرح و مصرف می کرد. 🔹سه گانه صداقت تقریبی، اندیشه تقریبی و اخلاق تقریبی او تجربه هایی نو را در زمینه ارتباطات و تعاملات بینامذاهبی در اختیار ما گذاشته است. این تجربه ها در صورت تحلیل و مطالعه و به کارگیری می توانند در تکوین و تکمیل زیرساخت های تقریبی بسیار موثر و نقش آفرین باشند. 🔹به خلاف مرحوم قمی که از طرف حوزه علمیه و مرجعیت (آیت اله بروجردی) نماینده رسمی طرح تقریب بود، آیت الله تسخیری جایگاه و اعتبار قابل توجهی در قم و نجف نداشت. شاید از مهمترین علل غربت آیت اله تسخیری این بود که اراده تقریب و وحدت از دو لحاظ معطوف به قدرت و حاکمیت انقلاب بوده، نه برآمده از عمق دستگاه روحانیت و مرجعیت. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠قصه اعراب مهاجر در آمریکای لاتین؛ ریاست جمهوری چندین کشور در دست اعراب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در کنار «بنیتز» و «أبو کیله»، کشورهای قاره آمریکای لاتین شاهد رؤسای جمهور دیگری با اصالتِ عرب بوده‌اند. ازجمله می‌توان به «میشل تِمِر» رئیس‌جمهور سابق برزیل اشاره کرد که لبنانی‌الأصل بود. همچنین «کارلوس فلوریس فقوسه» به عنوان یک شخصیت فلسطینی‌الأصل در حد فاصل میان سال‌های 1998 تا 2002 رئیس‌جمهور «هندوراس» بود. در همین حال، «آنتونیو سقا» شخصیت فلسطینی‌الأصل در میان سال‌های 2004 تا 2009 رئیس‌جمهور «السالوادور» بود. علاوه بر این، «جولیوس سزار طریبه» به عنوان یک لبنانی‌الأصل در سال‌های 1978 تا 1982 مسئولیت ریاست جمهوری کلمبیا را برعهده داشت. در این میان، کشور اکوادور به تنهایی شاهد 3 رئیس جمهور با اصالت لبنانی بوده است. «جولیو تئودور سالم» رئیس جمهور موقت در سال 1944، ، «عبدالله بوکرم» و «جمیل معوض» هریک به ترتیب در حد فاصل سال‌های 1996 تا 1997 و نیز 1998 تا 2000 رئیس‌جمهور اکوادور بودند. 🔹مهاجران عرب در طول سالیان اخیر توانسته‌اند به طور کامل در کشورهای آمریکای لاتین ادغام شوند. نمی‌توان هیچ قاره‌ای در جهان را یافت که مهاجران عرب به اندازه آمریکای لاتین در آن ادغام شده باشند. به عنوان نمونه، می‌توانیم وضعیت اعراب مهاجر در کشور کلمبیا را مورد بررسی قرار دهیم. به ضرس قاطع می‌توانم بگویم که اعراب مهاجر ساکن کلمبیا احساس می‌کنند که یک کلمبیایی هستند. این درست برعکسِ آن چیزی است که در کشورهای اروپایی شاهد هستیم. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚مروری بر کتاب «انسان‌گرایی در فکر عربی» از محمد ارکون علی اصغر خسروی 🔹کتاب «انسان‌گرایی در فکر عربی، جیل مسکویه و التوحیدی» از محقق الجزائری محمد ارکون توسط انتشارات دارالساقی بیروت به زبان عربی منتشر شده است. هاشم صالح این اثر را از زبان فرانسه ترجمه کرده است. این کتاب در اصل پایان‌نامه دکتری ارکون در دانشگاه سوربن است که با عنوان (L’Humanisme arabe au IVe (Xe) siècle) منتشر شده است. نشر دارالساقی که متکفّل انتشار این کتاب است، در همین باره می‌گوید: «کشف اساسی ارکون در این اثر، وجود یک مذهب فکری انسان‌گرا در عصر کلاسیک و تحدید زمان آن در قرن چهارم هجری در زمان آل بویه است. در این دوران عقلانیت فلسفیِ ملهَم از یونان شکوفا شد و در سطح لغوی و روشی، صورت «الادب الفلاسفه و فلسفه الادبا» را به خود گرفت. اما این انسان‌گرایی در ادامه از بین رفت تا جایی که ما آن را تماما از یاد بردیم چنان که گویی اصلا وجود نداشته است. سپس ما وارد اعصار طولانی تعطیلی و رکود شدیم که ما را تماما از آن جدا کرد و آن را ذیل نسیان تراثی آن زمان قرار داد. این کتاب نقاب از لحظه‌ای فراموش‌شده می‌کشد که سابق بر آمدن سلجوقیان درقرن ۱۱هجری است. به این ترتیب این سؤال را پیش می‌کشد: راه نوزایی انسان‌گرایی در عالم عربی و اسلامی چیست؟ چگونه می‌توان به آنچه از ما گسسته است برسیم و از آن مجددا الهام بگیریم تا رنسانس خود را بر آن مبتنی کنیم؟»... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠شهید آوینی چگونه به جهان اسلام می اندیشید و چه می گفت؟ (بخش اول) یاسر عسگری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹او به واسطه مجموعه مستند «روایت فتح» شناخته شده است و سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین نیز داشت و «سفر به سرزمین نور»، «حج جانبازان» «انقلاب سنگ»، «نسیم حیات: رایحه انقلاب اسلامی در لبنان»، «سه نفر آواره»، «خنجر و شقایق» و «بوسنی در خون» از جمله مستندهای او در زمینه جهان اسلام است. او جامعه موحدین و مومنین و مستضعفین جهانی را در نبرد آخرالزمانی با شیاطین و مظاهر انسانی و دولتی آن و الحاد و خداگریزی بشر مدرن نقش آفرین می‌دانست. 🔹ده سال اول انقلاب ما شبیه ده سال اول بعثت حضرت رسول(ص) بود. دوره عشق بود و در آن 10 سال مسلمانان به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردند. ده سال بعد، دوره عقل شروع شد. دوره عقل، دوره گسترش اسلام بود. دوره ده سال اول انقلاب را نیز شبیه می کردند به ده سال آن دوران و می گفتند آن دوران به سر آمده و با رحلت امام آن دوره تمام شده است. مرتضی معتقد بود که ایران این دوره را پشت سر گذاشته ولی جاهای دیگر در دنیا هستند که آن 10 سال اول را شروع کرده اند. از جمله لبنان، بوسنی، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، کشمیر، سومالی، سودان، یمن، مصر، الجزایر و جاهای دیگر. 🔹مسلمانان به قدرت اقتصادی و تسلیحاتی نیز دست خواهند یافت، اما این امر مسلّماً موکول و مسبوق به یک «تحول انفسی» است که امام خمینی برای آن قیام کرده بود و به آن رسید و بی رودربایستی، همه تحولات تاریخی دهه شصت هجری و دهه هشتاد میلادی و دهه اول قرن پانزدهم هجری قمری معلول همین علت یگانه است: قیام امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی… چه دیگران این حقیقت را بفهمند و چه نفهمند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
30.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞انیمیشن: احمد المناصره 🔹احمد المناصره کودک فلسطینی است که در 12 سالگی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی دستگیر و روانه زندان شده است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠تحلیلی کوتاه از نگاه طالبان به آمریکا؛ مارگزیده‌ای که از ریسمان سیاه و سفید نمی‌ترسد! سجاد محمدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹واکاوی مصاحبه‌های انجام شده با افراد مختلف بیانگر یک نظر مشخص و دقیق نیست؛ اما تقریبا این را می‌توان از مجموعه مصاحبه‌ها دریافت که در نگاه آنها، آمریکا آن قدرت هژمون و مستکبر که مدام در حال دسیسه برای سلطه بیشتر بر دیگران می‌باشد، نیست. نقطه ضعفی که می‌تواند محل ضربه خوردن امارت در گام‌های بعدی باشد. 🔹طالبان در دوره جدید این اطمینان را به همه کشورها داده است که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده نخواهد شد. یعنی تلویحا بیان می‌کنند آن فرصتی که به گروه‌هایی نظیر القاعده در دولت سابق داده شد مجدد تکرار نخواهد شد. موضوعی که آمریکا نیز بعد از خروج آن را به عنوان یکی از دستاوردهایش اعلام کرد و احتمالا از مفاد توافق دوحه باشد. 🔹این ضعف در لایه بینشی که مبارزه با استکبار در آن جایگاهی ندارد در کنار ضعف بصیرتی طالبان که موجب نگاهی بسیار بسیط به ماهیت آمریکا به عنوان یک دشمن می‌شود سبب شده که با وجود غم‌بار بودن وضعیت افغانستان در طول چند دهه اخیر همچنان نسبت به آینده آن نیز نگران بود و این مسئله‌ای است که باید با جدیت و در شروع کار تدبیری برایش نمود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
14.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 جنین، اردوگاه افسانه‌ای مقاومت ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎞 جنگ اوکراین و تغییر نظام جهانی مصاحبه اختصاصی با دکتر سامی العریان 🔹دکتر سامی العریان از تحلیلگران برجسته جهان عرب و استاد سابق دانشگاه فلوریدای آمریکاست. او معتقد است جنگ اوکراین نشانه‌ای از خارج شدن جهان از نظم تک قطبی است و این مسئله می‌تواند به نفع کشورهای اسلامی هم باشد. 🖇فیلم گفتگوی تفصیلی ما با دکتر سامی العریان را میتوانید در اینجا مشاهده کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی وضعیت جامعه‌ مدنی در عراق؛ جامعه مدنی به ثبات در عراق کمک کرده؟! مارسین الشمری 🔹این گزارش توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی را در جنوب و مرکز عراق پس از جنگ سال 2003 و تلاش‌های بین‌المللی پس از جنگ برای پیش‌برد دمکراتیزاسیون را ارزیابی می‌کند. پیشینه‌ی پژوهش و تجربیات در این منطقه آثار ضد و نقیضی از تأثیرات جامعه‌ی مدنی بر ثبات دمکراتیک بر جا گذاشته است، اما علی رغم این وضعیت، این گزارش در پیچیدگی‌های توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی در شرایط گذار عمیق می‌شود و بر برخی از چالش‌هایی تأکید می‌کند که توضیح می‌دهند چرا بین جامعه‌ی مدنی و ثبات دمکراتیک رابطه‌ی مستقیمی برقرار نیست. به علاوه بر موفقیت‌هایی صحه می‌گذارد که نشان می‌دهند چرا ترویج جامعه‌ی مدنی به هر حال سودمند است. این گزارش تعمداً توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی را در شهرهای نسبتا باثبات و متمتع منطقه‌ی فرات میانی بررسی می‌کند. شهرهای این منطقه، علی‌رغم شرایط مطلوب، به محل نارضایتی عمومی بدل گشته‌اند و منبع عدم ثبات هستند. این گزارش، با تمرکز بر این موارد مطالعاتی، هشدار می‌دهد که در کار توسعه و ترویج جامعه‌ی مدنی صرف نظر کردن از منطقه‌ی جنوبی و مرکز عراق مطلوب نیست... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به نهاد خانواده در جمهوری آذربایجان؛ خانواده متزلزل و جامعه رو به فروپاشی! امیررضا عباس زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹طبق آمار مرکز دولتی آمار جمهوری آذربایجان، از هر 10 ازدواج، 3.7 آن ها منجر به طلاق می شود. در شهر باکو و مناطق اطراف این آمار به یک طلاق به ازای هر 2 ازدواج، می رسد. آمار در خود شهر باکو از این هم فجیع تر هست و تقریبا از 2 ازدواج، 1.2 آن ها منجر به طلاق می شود. آمار در شهر گنجه، دومین شهر پر جمعیت آذربایجان، از هر 3 ازدواج، 2 طلاق می باشد که آمار واقعا وحشتناکی است. 🔹دیگر علل طلاق از نظر خانم ها مهاجرت مردان برای کار به کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین، هوس رانی مردان و ازدواج مجدد و پنهانی آن­ها و شکاکی زنان درباره مردانشان می باشد که از سریال های ترکیه‌­ای تاثیر پذیرفته‌­اند. 🔹با افزایش آمار طلاق ها، پدید آمدن شکل های بدیل خانواده در جامعه همچون خانوار های تک نفره[4]، زندگی با حیوانات همچون سگ و گربه و همجنس گرایی(که به تازگی در جامعه گسترش یافته اما جامعه دربرابر این تغییر مقاومت نشان می­دهد. این نوع خانواده‌­ها از نظر قانون به رسمیت شناخته نشده­‌اند) و از سوی دیگر کاهش شیب افزایش جمعیت که از سال 2012 هم رو به کاهش گذاشت، کاهش فرزندآوری در خانواده ها به کمتر از متوسط 2 فرزند و افزایش سن ازدواج در آقایان به بالای 30 سال و در خانم ها به بالای 25 سال، زنگ خطر فروپاشی جامعه در آذربایجان به صدا در آمد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba