💠اخوانالمسلمین و هنر؛ چگونه تجربه اخوانیها شکست خورد؟
احمد عبدالحلیم
✂️برشهایی از متن:
📍حسن البنا موسس اخوان المسلمین: «اخوان المسلمین قصد نابودی تئاتر و رادیو را ندارد؛ زیرا آنها ابله نیستند که بخواهند جلوی این موقعیت را بگیرند؛ بلکه میخواهند آنها را از شر و گناه پاک کنند تا تاثیر بدی بر روی روحیه دختران و پسران جوان نگذارد؛ بنابراین آنها برای تئاتر، داستانهای سخاوتمندانه با ادبیات شگفتانگیز، مثلها و راهنماییهای صادقانه آماده کردند.»
📍البنا درگذشت، و ارتباط اخوان با هنر به تئاتر محدود باقی ماند؛ این گروه نه فیلم سینمایی تولید کرد و نه در تئاتر پیشرفتی داشت و از آغاز دهه پنجاه قرن گذشته وارد دوره ظالمانه ناصریه شدند که اکثر آنها زندانی شدند و از فعالیت سیاسی، اجتماعی و ترویج افکارشان محروم شدند.
📍به مدت یکسال و نیم جدال بر سر سبک ورود اخوان به سینما بود؛ اخوانیها از یکسو توسط طیف وسیعی از مذهبیها به ویژه سلفیها به دلیل حرمت شرعی محکوم شدند و از سوی دیگر اخوان در مورد نحوه حضور زنان در فیلمها تصمیمی نگرفته بود.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: جهاد عشق در هند!
🔹ازدواج بینالادیانی میان مسلمانان و هندوها، بهانه دیگری از دولت نارندا مودی است برای سرکوب مسلمانان در هند. افراطگرایان هندو معتقدند مسلمانان قصد دارند با فریب دختران هندو با آنان ازدواج کرده و از این طریق جمعیت مسلمانان را افزایش دهند و یک «جمهوری اسلامی» در هند بسازند! افراطیون هندو برای مبارزه با این پدیده حتی دست به تشکیل تشکیلات شبهنظامی هم زدهاند.
🔹 در این مستند به پدیده ازدواج بینالادیانی در هند و سوءاستفادههای سیاسی از آن پرداخته شده است.
🔹این مستند محصول شبکه الجزیره است و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مسلمانان_هند
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮 نگاهی به وضعیت اقتصاد عراق؛ عراق یک روز هم نمیتواند تحریم آمریکا را تحمل کند!
امیرمحمد مهرعلی
✂️برشهایی از متن:
🔺دولت عراق 6 میلیون نفر حقوق بگیر دارد و عمده هزینههای دولت عراق، حقوق کارمندان و بازنشستگان و… است. یعنی عمده بودجه کشور صرف توسعه اقتصادی نمیشود بلکه صرف هزینههای جاری و حقوق کارمندان میشود، پس معیشت مردم ارتباط مستقیم به درآمدهای نفتی دارد!
🔺اقتصاد عراق کاملا وابسته به نفت است و همه درآمدهای نفتی به حساب بانک فدرال رزرو آمریکا میرود و آمریکا از این طریق بر تمام اقتصاد عراق تسلط دارد و هر وقت بخواهد میتواند بر دولت عراق فشار بیاورد.
🔺تراز تجاری ایران و عراق نامتوازن است. ایران حجم بالایی از کالا و خدمات را به عراق صادر میکند. در سال 2019 حدود 9 میلیارد دلار به عراق صادرات داشته و عراق دومین مقصد صادرات غیرنفتی ایران است. اما واردات ایران از عراق خیلی کم است. این نکته شاید در کوتاهمدت مثبت و به نفع ایران باشد، اما در بلندمدت به تجارت دو کشور ضرر میزند. وقتی تجارت یک طرفه تعریف میشود، مردم و بخش خصوصی دو کشور به هم گره نخورده و فقط یک طرف منفعت میبرد، و چنین تجارتی ناپایدار خواهد بود!
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 درباره مشکلات آوارگان سوری؛ فقر شدید و افزایش تجرد
عمر یوسف
✂️برشهایی از متن:
🔺عبدالکریم احمد بیش از دوازده ساعت از روز خود را مشغول کار بنایی یک ساختمان در ادلب شمال سوریه است. او برای به دست آوردن دستمزد 20 لیر ترکیه (برابر یک ونیم دولار) به این کار سخت مشغول است. این مبلغی است که او تنها برای تهیه مقداری نان و سبزیجات برای خانواده اش در اردوگاه حربنوش (اردوگاه آوارگان سوری) به دست میآورد.
🔺با توجه به گرانیها و کمبود فرصتهای شغلی در این مناطق، جوانان ادلب و حلب مهاجرت به ترکیه و کشورهای اروپایی را علیرغم خطرات عبور از مرز و سختی سفر و هزینه بالای آن به عنوان تنها و آخرین گزینه پیش روی خود میبینند. نسل جوان معتقد است هزینههای بیش از حد ازدواج و شرایط غیرعادی جامعه راه تشکیل خانواده و ثبات خانواده ها را بسته است.
🔺نسبت زنان به مردان به دلیل کشته شدن مردان در عملیاتهای نظامی و نبردها و همچنین قربانیان ناشی از بمبارانها افزایش یافته است. علی – در مصاحبه ای با الجزیره نت – اشاره می کند که عوامل دیگری نیز در کاهش نسبت مردان نقش داشته است، به ویژه مهاجرت به خارج از کشور، که منجر به گسترش تجرد قطعی در منطقه شده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#سوریه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠روز زمین؛ مبارزهای مستمر برای بقاء زعتر و زیتون
حسین اکبرزاده
🔹اسرائیل از 1948 تاکنون به انحاء مختلف با تخریب منازل، غصب برنامه ریزی شده اراضی، مهاجرت اجباری فلسطینیان، یهودی سازی ابنیه تاریخی فلسطینی و برپایی شهرک های یهودی سعی بر نابودی هویت فلسطینیان داشته است. فقط در سال گذشته چیزی حدود 35 شهرک یهودی- که مساحتی به وسعت 1280 دونم را دربرمی گیرد – بنا شد و این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون(حدود 3 ماه) نیز، دو شهرک ساخته شده است. در طول تنها دو ماه از سال 2021 نیز، رژیم صهیونیستی 187 ساختمان را در جای جای کرانه باختری و قدس شرقی تخریب کرد که این امر سبب بی خانمانی 226 نفر و آسیب به حیات 3000 شهروند دیگر و امکان دسترسی ایشان به خدمات شد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بررسی عملکرد 7 ماهه طالبان؛ موفق در امنیت و ناموفق در اقتصاد
گفتگو با پیرمحمد ملازهی
✂️برشهایی از متن:
🔹ابتدای کار اعلام کردند که دولت همه شمول از همهی اقوام و مذاهب ایجاد خواهند کرد. اما این اتفاق نیفتاد چون طالبان تلقی خاص خود را از دولت همه شمول داشت. مثلا الان دو وزیر تاجیک، یک وزیر ازبک و یک معاون وزیر شیعه دارد. اما همه اینها کسانی بودند که از نظر فکری به آنها نزدیک بودند و مولویهایی هستند که تفکر طالبانی دارند. در حالی همه احزاب سیاسی، جریانات فکری و قومهایی که مدعی سهمبری از قدرت هستند را کنار گذاشتهاند.
🔹طالب در حوزه زنان دیگر طالب گذشته نیست که زنان را اصلا به حساب نمیآورد. همین که پذیرفتهاند زنان بدون محرم میتوانند وارد خیابان شوند و در یک محدوده 70 کیلومتری تردد داشته باشند یعنی از آن تصور «زن فقط در خانه» دست برداشتهاند و این یک گام اولیه است اگرچه کافی نیست.
🔹با ایران کمی مشکل دارند چون ایران را حامی شیعه میدانند و با جمعیت شیعه هنوز به جمعبندی واحدی نرسیدهاند. هرچند تلاش میکنند به شیعهها اطمینان بدهند اما هنوز مشکل دارند. البته ایران امکانات سوختی در اختیار دارد که میتواند انرژی افغانستان را تامین کند؛ مشروط به اینکه در ایران این اراده وجود داشته باشد. در افغانستان این نگاه مساعد وجود دارد که ایران انرژی افغانستان را تامین کند و سود خود را ببرد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 جزوه: زمینههای اجتماعی رشد سلفیت و بنیادگرایی
🔹 درپی جنایت حمله با چاقو به سه روحانی در حرم رضوی، بار دیگر مسئله سلفیت، افراطگرایی و تکفیر در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته است. اما متاسفانه بررسی عمیق این پدیده، خاصه زمینههای اجتماعی شکلگیری و گسترش آن، کماکان مغفول مانده است.
🔹در این جزوه سعی شده، فارغ از عوامل معرفتشناختی، به زمینههای عینی اجتماعی و سیاسی رشد سلفیت پرداخته شود. این جزوه متن مقاله دکتر حسین هوشنگی در کتاب «بنیادگرایی و سلفیه، بازشناسی طیفی از جریانهای دینی» است.
🖇 برای مطالعه این جزوه اینجا کلیک کنید.
#جزوه
#سلفیت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠آیت الله تسخیری، راهبر میدانی اول تقریب مذاهب
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
🔹نگاه و فعالیت تسخیری در حوزه فقه مقارن، عمیق و ژرف کاوانه بود. رویکرد وی را به این حوزه به هیچ وجه نمی توان تفنّنی، تشریفاتی یا خدایی ناکرده اقدامی فرصت طلبانه دانست، بلکه او در فضای امت به فقه امت می اندیشید و ظرفیت ها و قابلیت های فقه شیعه را به عنوان بخش مهمی از امت در جهت امت و همگرایی فقهی امت مطرح و مصرف می کرد.
🔹سه گانه صداقت تقریبی، اندیشه تقریبی و اخلاق تقریبی او تجربه هایی نو را در زمینه ارتباطات و تعاملات بینامذاهبی در اختیار ما گذاشته است. این تجربه ها در صورت تحلیل و مطالعه و به کارگیری می توانند در تکوین و تکمیل زیرساخت های تقریبی بسیار موثر و نقش آفرین باشند.
🔹به خلاف مرحوم قمی که از طرف حوزه علمیه و مرجعیت (آیت اله بروجردی) نماینده رسمی طرح تقریب بود، آیت الله تسخیری جایگاه و اعتبار قابل توجهی در قم و نجف نداشت. شاید از مهمترین علل غربت آیت اله تسخیری این بود که اراده تقریب و وحدت از دو لحاظ معطوف به قدرت و حاکمیت انقلاب بوده، نه برآمده از عمق دستگاه روحانیت و مرجعیت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠قصه اعراب مهاجر در آمریکای لاتین؛ ریاست جمهوری چندین کشور در دست اعراب!
✂️برشهایی از متن:
🔹در کنار «بنیتز» و «أبو کیله»، کشورهای قاره آمریکای لاتین شاهد رؤسای جمهور دیگری با اصالتِ عرب بودهاند. ازجمله میتوان به «میشل تِمِر» رئیسجمهور سابق برزیل اشاره کرد که لبنانیالأصل بود. همچنین «کارلوس فلوریس فقوسه» به عنوان یک شخصیت فلسطینیالأصل در حد فاصل میان سالهای 1998 تا 2002 رئیسجمهور «هندوراس» بود. در همین حال، «آنتونیو سقا» شخصیت فلسطینیالأصل در میان سالهای 2004 تا 2009 رئیسجمهور «السالوادور» بود. علاوه بر این، «جولیوس سزار طریبه» به عنوان یک لبنانیالأصل در سالهای 1978 تا 1982 مسئولیت ریاست جمهوری کلمبیا را برعهده داشت. در این میان، کشور اکوادور به تنهایی شاهد 3 رئیس جمهور با اصالت لبنانی بوده است. «جولیو تئودور سالم» رئیس جمهور موقت در سال 1944، ، «عبدالله بوکرم» و «جمیل معوض» هریک به ترتیب در حد فاصل سالهای 1996 تا 1997 و نیز 1998 تا 2000 رئیسجمهور اکوادور بودند.
🔹مهاجران عرب در طول سالیان اخیر توانستهاند به طور کامل در کشورهای آمریکای لاتین ادغام شوند. نمیتوان هیچ قارهای در جهان را یافت که مهاجران عرب به اندازه آمریکای لاتین در آن ادغام شده باشند. به عنوان نمونه، میتوانیم وضعیت اعراب مهاجر در کشور کلمبیا را مورد بررسی قرار دهیم. به ضرس قاطع میتوانم بگویم که اعراب مهاجر ساکن کلمبیا احساس میکنند که یک کلمبیایی هستند. این درست برعکسِ آن چیزی است که در کشورهای اروپایی شاهد هستیم.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚مروری بر کتاب «انسانگرایی در فکر عربی» از محمد ارکون
علی اصغر خسروی
🔹کتاب «انسانگرایی در فکر عربی، جیل مسکویه و التوحیدی» از محقق الجزائری محمد ارکون توسط انتشارات دارالساقی بیروت به زبان عربی منتشر شده است. هاشم صالح این اثر را از زبان فرانسه ترجمه کرده است. این کتاب در اصل پایاننامه دکتری ارکون در دانشگاه سوربن است که با عنوان (L’Humanisme arabe au IVe (Xe) siècle) منتشر شده است. نشر دارالساقی که متکفّل انتشار این کتاب است، در همین باره میگوید: «کشف اساسی ارکون در این اثر، وجود یک مذهب فکری انسانگرا در عصر کلاسیک و تحدید زمان آن در قرن چهارم هجری در زمان آل بویه است. در این دوران عقلانیت فلسفیِ ملهَم از یونان شکوفا شد و در سطح لغوی و روشی، صورت «الادب الفلاسفه و فلسفه الادبا» را به خود گرفت. اما این انسانگرایی در ادامه از بین رفت تا جایی که ما آن را تماما از یاد بردیم چنان که گویی اصلا وجود نداشته است. سپس ما وارد اعصار طولانی تعطیلی و رکود شدیم که ما را تماما از آن جدا کرد و آن را ذیل نسیان تراثی آن زمان قرار داد. این کتاب نقاب از لحظهای فراموششده میکشد که سابق بر آمدن سلجوقیان درقرن ۱۱هجری است. به این ترتیب این سؤال را پیش میکشد: راه نوزایی انسانگرایی در عالم عربی و اسلامی چیست؟ چگونه میتوان به آنچه از ما گسسته است برسیم و از آن مجددا الهام بگیریم تا رنسانس خود را بر آن مبتنی کنیم؟»...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠شهید آوینی چگونه به جهان اسلام می اندیشید و چه می گفت؟ (بخش اول)
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
🔹او به واسطه مجموعه مستند «روایت فتح» شناخته شده است و سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین نیز داشت و «سفر به سرزمین نور»، «حج جانبازان» «انقلاب سنگ»، «نسیم حیات: رایحه انقلاب اسلامی در لبنان»، «سه نفر آواره»، «خنجر و شقایق» و «بوسنی در خون» از جمله مستندهای او در زمینه جهان اسلام است. او جامعه موحدین و مومنین و مستضعفین جهانی را در نبرد آخرالزمانی با شیاطین و مظاهر انسانی و دولتی آن و الحاد و خداگریزی بشر مدرن نقش آفرین میدانست.
🔹ده سال اول انقلاب ما شبیه ده سال اول بعثت حضرت رسول(ص) بود. دوره عشق بود و در آن 10 سال مسلمانان به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردند. ده سال بعد، دوره عقل شروع شد. دوره عقل، دوره گسترش اسلام بود. دوره ده سال اول انقلاب را نیز شبیه می کردند به ده سال آن دوران و می گفتند آن دوران به سر آمده و با رحلت امام آن دوره تمام شده است. مرتضی معتقد بود که ایران این دوره را پشت سر گذاشته ولی جاهای دیگر در دنیا هستند که آن 10 سال اول را شروع کرده اند. از جمله لبنان، بوسنی، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، کشمیر، سومالی، سودان، یمن، مصر، الجزایر و جاهای دیگر.
🔹مسلمانان به قدرت اقتصادی و تسلیحاتی نیز دست خواهند یافت، اما این امر مسلّماً موکول و مسبوق به یک «تحول انفسی» است که امام خمینی برای آن قیام کرده بود و به آن رسید و بی رودربایستی، همه تحولات تاریخی دهه شصت هجری و دهه هشتاد میلادی و دهه اول قرن پانزدهم هجری قمری معلول همین علت یگانه است: قیام امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی… چه دیگران این حقیقت را بفهمند و چه نفهمند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
30.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تحلیلی کوتاه از نگاه طالبان به آمریکا؛ مارگزیدهای که از ریسمان سیاه و سفید نمیترسد!
سجاد محمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹واکاوی مصاحبههای انجام شده با افراد مختلف بیانگر یک نظر مشخص و دقیق نیست؛ اما تقریبا این را میتوان از مجموعه مصاحبهها دریافت که در نگاه آنها، آمریکا آن قدرت هژمون و مستکبر که مدام در حال دسیسه برای سلطه بیشتر بر دیگران میباشد، نیست. نقطه ضعفی که میتواند محل ضربه خوردن امارت در گامهای بعدی باشد.
🔹طالبان در دوره جدید این اطمینان را به همه کشورها داده است که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده نخواهد شد. یعنی تلویحا بیان میکنند آن فرصتی که به گروههایی نظیر القاعده در دولت سابق داده شد مجدد تکرار نخواهد شد. موضوعی که آمریکا نیز بعد از خروج آن را به عنوان یکی از دستاوردهایش اعلام کرد و احتمالا از مفاد توافق دوحه باشد.
🔹این ضعف در لایه بینشی که مبارزه با استکبار در آن جایگاهی ندارد در کنار ضعف بصیرتی طالبان که موجب نگاهی بسیار بسیط به ماهیت آمریکا به عنوان یک دشمن میشود سبب شده که با وجود غمبار بودن وضعیت افغانستان در طول چند دهه اخیر همچنان نسبت به آینده آن نیز نگران بود و این مسئلهای است که باید با جدیت و در شروع کار تدبیری برایش نمود.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنگ اوکراین و تغییر نظام جهانی
مصاحبه اختصاصی با دکتر سامی العریان
🔹دکتر سامی العریان از تحلیلگران برجسته جهان عرب و استاد سابق دانشگاه فلوریدای آمریکاست. او معتقد است جنگ اوکراین نشانهای از خارج شدن جهان از نظم تک قطبی است و این مسئله میتواند به نفع کشورهای اسلامی هم باشد.
🖇فیلم گفتگوی تفصیلی ما با دکتر سامی العریان را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی وضعیت جامعه مدنی در عراق؛ جامعه مدنی به ثبات در عراق کمک کرده؟!
مارسین الشمری
🔹این گزارش توسعهی جامعهی مدنی را در جنوب و مرکز عراق پس از جنگ سال 2003 و تلاشهای بینالمللی پس از جنگ برای پیشبرد دمکراتیزاسیون را ارزیابی میکند. پیشینهی پژوهش و تجربیات در این منطقه آثار ضد و نقیضی از تأثیرات جامعهی مدنی بر ثبات دمکراتیک بر جا گذاشته است، اما علی رغم این وضعیت، این گزارش در پیچیدگیهای توسعهی جامعهی مدنی در شرایط گذار عمیق میشود و بر برخی از چالشهایی تأکید میکند که توضیح میدهند چرا بین جامعهی مدنی و ثبات دمکراتیک رابطهی مستقیمی برقرار نیست. به علاوه بر موفقیتهایی صحه میگذارد که نشان میدهند چرا ترویج جامعهی مدنی به هر حال سودمند است. این گزارش تعمداً توسعهی جامعهی مدنی را در شهرهای نسبتا باثبات و متمتع منطقهی فرات میانی بررسی میکند. شهرهای این منطقه، علیرغم شرایط مطلوب، به محل نارضایتی عمومی بدل گشتهاند و منبع عدم ثبات هستند. این گزارش، با تمرکز بر این موارد مطالعاتی، هشدار میدهد که در کار توسعه و ترویج جامعهی مدنی صرف نظر کردن از منطقهی جنوبی و مرکز عراق مطلوب نیست...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به نهاد خانواده در جمهوری آذربایجان؛ خانواده متزلزل و جامعه رو به فروپاشی!
امیررضا عباس زاده
✂️برشهایی از متن:
🔹طبق آمار مرکز دولتی آمار جمهوری آذربایجان، از هر 10 ازدواج، 3.7 آن ها منجر به طلاق می شود. در شهر باکو و مناطق اطراف این آمار به یک طلاق به ازای هر 2 ازدواج، می رسد. آمار در خود شهر باکو از این هم فجیع تر هست و تقریبا از 2 ازدواج، 1.2 آن ها منجر به طلاق می شود. آمار در شهر گنجه، دومین شهر پر جمعیت آذربایجان، از هر 3 ازدواج، 2 طلاق می باشد که آمار واقعا وحشتناکی است.
🔹دیگر علل طلاق از نظر خانم ها مهاجرت مردان برای کار به کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین، هوس رانی مردان و ازدواج مجدد و پنهانی آنها و شکاکی زنان درباره مردانشان می باشد که از سریال های ترکیهای تاثیر پذیرفتهاند.
🔹با افزایش آمار طلاق ها، پدید آمدن شکل های بدیل خانواده در جامعه همچون خانوار های تک نفره[4]، زندگی با حیوانات همچون سگ و گربه و همجنس گرایی(که به تازگی در جامعه گسترش یافته اما جامعه دربرابر این تغییر مقاومت نشان میدهد. این نوع خانوادهها از نظر قانون به رسمیت شناخته نشدهاند) و از سوی دیگر کاهش شیب افزایش جمعیت که از سال 2012 هم رو به کاهش گذاشت، کاهش فرزندآوری در خانواده ها به کمتر از متوسط 2 فرزند و افزایش سن ازدواج در آقایان به بالای 30 سال و در خانم ها به بالای 25 سال، زنگ خطر فروپاشی جامعه در آذربایجان به صدا در آمد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آذربایجان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند:
🔹سلسله نشستهای مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان"
🔹نشست اول: ریاض خالد الاشقر، مدیر مرکز مطالعات اسرای فلسطین
چیزی یادم نمی آید؛ داستان اسارت احمد المناصره و شرایط اسرای کودک فلسطینی در زندان های اسرائیل
📅سه شنبه؛ 30 فروردین، ساعت 23
🔹نشست دوم: خالد فهد، نائب رئیس مؤسسه تضامن مع الاسری
نبرد با شکم های خالی؛ اسرای فلسطینی و اعتصاب غذا
📅پنجشنبه؛ 1 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔹نشست سوم: ثامر عبدالغنی سباعنه، پژوهشگر و متخصص مسائل اسرا
زندان های اسرائیل؛ پراکندگی جغرافیایی، مدیریت زندانها، شکنجهها
📅دوشنبه؛ 5 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔹نشست چهارم: تیسیر سلیمان، فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین
چگونگی همبستگی با اسرای فلسطینی
📅چهارشنبه؛ 7 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔽 لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/yih-jfis-icf
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠علامه محمدحسین فضلالله و تعامل «فتوا» و «واقعیت»
استاد شیخ حیدر حبالله
✂️برشهایی از متن:
🔹میتوان آقای فضلالله را به اصطلاح مکتب خراسان، تفکیکی دانست؛ زیرا وارد کردن فلسفه و طرز تفکر آن را در تفسیر متن دینی نمیپذیرفت، بلکه موضع محافظهکارانهای در قبال درس فلسفۀ رایج در حوزههای علمیه داشت و معتقد بود که سایه انداختن ذهنیت صدرایی – که ترکیبی از تصوف و عرفان و فلسفۀ اشراق و مشاء است – در پرداختن به متون دینی، تأثیر منفی بهسزایی بر روشهای درک زبانی در این نصوص گذاشته است. فضلالله در مواجهه با متون دینی، بیشتر یک خوانندۀ زبانی، ادبی و عرفی است تا یک خوانندۀ فلسفی، عرفانی و اهل تأملات عقلی.
🔹علامه فضلالله نقدهای زیادی به تراث حدیثی اسلامی داشت که در ساخت نگاه ایشان به برخی از نصوص حدیث و منابع آن تأثیر داشته است. ایشان منکر حجیت سنت یا حجیت حدیث نبود، بلکه به حجیت خبر ثقه معتقد بود که البته در اواخر عمر، نظرش به حجیت خبر موثوقالصدور تغییر کرد. اما فضلالله از انجام عملیات نقد متنی حدیث هیچ واهمهای نداشت، چه رسد به نقد سندی. لذا در میراث ایشان، بسیاری از احادیث بهخاطر مخالفت با عقل یا وجدان یا قرآن کریم، کنار گذاشته شدند. مبتنی بر نظریۀ علامه دربارۀ معنای معارضه با قرآن مجید – که موافق مبنای شهید صدر بود – ایشان مهمترین تکیهگاه خود را در نقد احادیث، روح قرآن میدید.
🔹تجربۀ علامه فضلالله و دیگران، شرط دیگری را برای اجتهاد و مرجعیت روی میز گذاشته که عبارت است از شرط زیستن در واقعیت و مطالعۀ متون دینی در همان حال که در بطن واقعیت پیش میرود. این مسئله بر نتایج فقهی نهایی در مقام صدور فتوا – که موقعیت قضاوت دربارۀ واقعیت به شکل منفی یا مثبت، سکون یا تغییر است – سایه افکنده است. این تجربه به ما آموخت که فتوا و واقعیت، دو روی یک سکه هستند و دیگر برای فقیه کافی نیست که مبانی و شواهد را زیرورو کند -گرچه این کاری بزرگ و شایستۀ قدردانی است- بلکه این هم بر او واجب شده که واقعبین و پویا باشد تا خود نصوص را بفهمد، در حالیکه نصوص برای پاسخ به واقعیت آمدهاند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 جزوه: داعش، رسانه، خشونت
سعیده ذکیخان
📮امروزه رسانهها ابزار قدرتمندی هستند که در شکلدهی افکار عمومی نقش اساسی و مهمی را ایفا میکنند و سلاحی در خدمت جنگ روانی هستند. جنگی که به منظور تاثیرگذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری طرف مقابل انجام و در آن، بهجای ابزار جنگی، از ادوات فکری، فرهنگی و رسانهای، استفاده میشود. بنابراین جنگ روانی؛ هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانهای است که مخاطبان را نشانه گرفته و بدون درگیری فیزیکی و استفاده از زور و اجبار، طرف مقابل را به انفعال و شکست وا میدارد.
📮پس از ظهور جریانهای انحرافی تکفیری در منطقه، فعالیتهای رسانهای این گروهها، شکل جدیدی به خود گرفت. در این میان داعش بیشترین بهره را از رسانه در جهت نیل به اهداف خود برده است و متاسفانه بررسی و تحلیل این تحرکات رسانهای، با هدف مقابله با آنها، از دید بسیاری از تحلیلگران و مبارزان جبهه جنگ نرم مخفی مانده است.
📮ما در این پرونده به بررسی ماهیت و محتوای تولیدات رسانهای داعش و چرایی و چگونگی استفاده آنها از رسانه در جهت تبلیغ و جذب افراد، میپردازیم. در این پرونده گفتگو و یادداشتهایی از دکتر محمد ابراهیمنژاد، دکتر یاسر قزوینی، دکتر صفارینیا، دکتر سید مهدی ناظمی قرهباغ و محمدرضا عشوری آمده است.
🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
#داعش
#سلفیت_جهادی
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عید پسح یهودیان چیست و چرا باعث درگیری در فلسطین شده است؟
🔹این روزها تنش و درگیری میان فلسطینیان و نیروهای صهیونیست اوج گرفته که عامل اصلی آن را باید مراسمات عید پسح یهودیان در مسجدالاقصی دانست. اما این عید چیست و چرا سبب درگیری میان فلسطینیان و صهیونیستها شده است؟ در این ویدئو به این پرسش پاسخ داده میشود.
#فلسطین
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 انتفاضه یا فوران خشم نسلی؛ آیا می توان اتفاقات 2022 فلسطین را انتفاضه نامید؟
محسن فائضی
🔹ابتدا برای تعریف انتفاضه به یک تفاهم برسیم؛ انتفاضه اصطلاحی است بسیار گسترده و حتی برخی برای آن در فلسطین نمونههای زیادی ذکر میکنند. نمونه هایی که بعضا تمام شرایط یک انتفاضه از خودجوشی، تداوم، مخالفت مدنی و بعضا خشونت را هم با خود دارند:
🔹1. رویارویی و تقابل مستمر و هدفمند رسانه ای در برخی اتفاقات و مکان ها( مثل شیخ جراح) 2. اعتصاب غذای اسرا که چند سالی است تداوم دارد که یک همراهی خوبی در جهان عرب و حامیان فلسطینی ها ایجاد کرده و به یک فشار جدی علیه اسرائیل تبدیل شده است 3. عملیات های فردی است که نوعی واکنش در مقابل بدتر شدن شرایط و احساس تحقیر است. 4. گسترش روزافزون افراد مسلح، وابستگی های تشکیلاتی و جریانها در کرانه باختری و تلاش اسرائیل برای کنترل آنها به روش های مختلف از جمله دیوار حائل 5. راه پیمایی های بازگشت سال 2018 که حدود یک سال تمام هر هفته تکرار شد 6. راه پیمایی های هفتگی عمومی و مردمی در اعتراضات به جریان ها یا تلاش برای پس گرفتن پیکر شهدا و …
🔹دوباره برگردیم به سوال اول! تحولات دو ماه اخیر یا کمی به عقب تر برگردیم، از سال 2022 به این سو آینده در انتفاضه در فلسطین در جریان است؟...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba