📚مروری بر کتاب «انسانگرایی در فکر عربی» از محمد ارکون
علی اصغر خسروی
🔹کتاب «انسانگرایی در فکر عربی، جیل مسکویه و التوحیدی» از محقق الجزائری محمد ارکون توسط انتشارات دارالساقی بیروت به زبان عربی منتشر شده است. هاشم صالح این اثر را از زبان فرانسه ترجمه کرده است. این کتاب در اصل پایاننامه دکتری ارکون در دانشگاه سوربن است که با عنوان (L’Humanisme arabe au IVe (Xe) siècle) منتشر شده است. نشر دارالساقی که متکفّل انتشار این کتاب است، در همین باره میگوید: «کشف اساسی ارکون در این اثر، وجود یک مذهب فکری انسانگرا در عصر کلاسیک و تحدید زمان آن در قرن چهارم هجری در زمان آل بویه است. در این دوران عقلانیت فلسفیِ ملهَم از یونان شکوفا شد و در سطح لغوی و روشی، صورت «الادب الفلاسفه و فلسفه الادبا» را به خود گرفت. اما این انسانگرایی در ادامه از بین رفت تا جایی که ما آن را تماما از یاد بردیم چنان که گویی اصلا وجود نداشته است. سپس ما وارد اعصار طولانی تعطیلی و رکود شدیم که ما را تماما از آن جدا کرد و آن را ذیل نسیان تراثی آن زمان قرار داد. این کتاب نقاب از لحظهای فراموششده میکشد که سابق بر آمدن سلجوقیان درقرن ۱۱هجری است. به این ترتیب این سؤال را پیش میکشد: راه نوزایی انسانگرایی در عالم عربی و اسلامی چیست؟ چگونه میتوان به آنچه از ما گسسته است برسیم و از آن مجددا الهام بگیریم تا رنسانس خود را بر آن مبتنی کنیم؟»...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠شهید آوینی چگونه به جهان اسلام می اندیشید و چه می گفت؟ (بخش اول)
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
🔹او به واسطه مجموعه مستند «روایت فتح» شناخته شده است و سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین نیز داشت و «سفر به سرزمین نور»، «حج جانبازان» «انقلاب سنگ»، «نسیم حیات: رایحه انقلاب اسلامی در لبنان»، «سه نفر آواره»، «خنجر و شقایق» و «بوسنی در خون» از جمله مستندهای او در زمینه جهان اسلام است. او جامعه موحدین و مومنین و مستضعفین جهانی را در نبرد آخرالزمانی با شیاطین و مظاهر انسانی و دولتی آن و الحاد و خداگریزی بشر مدرن نقش آفرین میدانست.
🔹ده سال اول انقلاب ما شبیه ده سال اول بعثت حضرت رسول(ص) بود. دوره عشق بود و در آن 10 سال مسلمانان به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردند. ده سال بعد، دوره عقل شروع شد. دوره عقل، دوره گسترش اسلام بود. دوره ده سال اول انقلاب را نیز شبیه می کردند به ده سال آن دوران و می گفتند آن دوران به سر آمده و با رحلت امام آن دوره تمام شده است. مرتضی معتقد بود که ایران این دوره را پشت سر گذاشته ولی جاهای دیگر در دنیا هستند که آن 10 سال اول را شروع کرده اند. از جمله لبنان، بوسنی، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، کشمیر، سومالی، سودان، یمن، مصر، الجزایر و جاهای دیگر.
🔹مسلمانان به قدرت اقتصادی و تسلیحاتی نیز دست خواهند یافت، اما این امر مسلّماً موکول و مسبوق به یک «تحول انفسی» است که امام خمینی برای آن قیام کرده بود و به آن رسید و بی رودربایستی، همه تحولات تاریخی دهه شصت هجری و دهه هشتاد میلادی و دهه اول قرن پانزدهم هجری قمری معلول همین علت یگانه است: قیام امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی… چه دیگران این حقیقت را بفهمند و چه نفهمند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
30.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تحلیلی کوتاه از نگاه طالبان به آمریکا؛ مارگزیدهای که از ریسمان سیاه و سفید نمیترسد!
سجاد محمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹واکاوی مصاحبههای انجام شده با افراد مختلف بیانگر یک نظر مشخص و دقیق نیست؛ اما تقریبا این را میتوان از مجموعه مصاحبهها دریافت که در نگاه آنها، آمریکا آن قدرت هژمون و مستکبر که مدام در حال دسیسه برای سلطه بیشتر بر دیگران میباشد، نیست. نقطه ضعفی که میتواند محل ضربه خوردن امارت در گامهای بعدی باشد.
🔹طالبان در دوره جدید این اطمینان را به همه کشورها داده است که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده نخواهد شد. یعنی تلویحا بیان میکنند آن فرصتی که به گروههایی نظیر القاعده در دولت سابق داده شد مجدد تکرار نخواهد شد. موضوعی که آمریکا نیز بعد از خروج آن را به عنوان یکی از دستاوردهایش اعلام کرد و احتمالا از مفاد توافق دوحه باشد.
🔹این ضعف در لایه بینشی که مبارزه با استکبار در آن جایگاهی ندارد در کنار ضعف بصیرتی طالبان که موجب نگاهی بسیار بسیط به ماهیت آمریکا به عنوان یک دشمن میشود سبب شده که با وجود غمبار بودن وضعیت افغانستان در طول چند دهه اخیر همچنان نسبت به آینده آن نیز نگران بود و این مسئلهای است که باید با جدیت و در شروع کار تدبیری برایش نمود.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنگ اوکراین و تغییر نظام جهانی
مصاحبه اختصاصی با دکتر سامی العریان
🔹دکتر سامی العریان از تحلیلگران برجسته جهان عرب و استاد سابق دانشگاه فلوریدای آمریکاست. او معتقد است جنگ اوکراین نشانهای از خارج شدن جهان از نظم تک قطبی است و این مسئله میتواند به نفع کشورهای اسلامی هم باشد.
🖇فیلم گفتگوی تفصیلی ما با دکتر سامی العریان را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی وضعیت جامعه مدنی در عراق؛ جامعه مدنی به ثبات در عراق کمک کرده؟!
مارسین الشمری
🔹این گزارش توسعهی جامعهی مدنی را در جنوب و مرکز عراق پس از جنگ سال 2003 و تلاشهای بینالمللی پس از جنگ برای پیشبرد دمکراتیزاسیون را ارزیابی میکند. پیشینهی پژوهش و تجربیات در این منطقه آثار ضد و نقیضی از تأثیرات جامعهی مدنی بر ثبات دمکراتیک بر جا گذاشته است، اما علی رغم این وضعیت، این گزارش در پیچیدگیهای توسعهی جامعهی مدنی در شرایط گذار عمیق میشود و بر برخی از چالشهایی تأکید میکند که توضیح میدهند چرا بین جامعهی مدنی و ثبات دمکراتیک رابطهی مستقیمی برقرار نیست. به علاوه بر موفقیتهایی صحه میگذارد که نشان میدهند چرا ترویج جامعهی مدنی به هر حال سودمند است. این گزارش تعمداً توسعهی جامعهی مدنی را در شهرهای نسبتا باثبات و متمتع منطقهی فرات میانی بررسی میکند. شهرهای این منطقه، علیرغم شرایط مطلوب، به محل نارضایتی عمومی بدل گشتهاند و منبع عدم ثبات هستند. این گزارش، با تمرکز بر این موارد مطالعاتی، هشدار میدهد که در کار توسعه و ترویج جامعهی مدنی صرف نظر کردن از منطقهی جنوبی و مرکز عراق مطلوب نیست...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به نهاد خانواده در جمهوری آذربایجان؛ خانواده متزلزل و جامعه رو به فروپاشی!
امیررضا عباس زاده
✂️برشهایی از متن:
🔹طبق آمار مرکز دولتی آمار جمهوری آذربایجان، از هر 10 ازدواج، 3.7 آن ها منجر به طلاق می شود. در شهر باکو و مناطق اطراف این آمار به یک طلاق به ازای هر 2 ازدواج، می رسد. آمار در خود شهر باکو از این هم فجیع تر هست و تقریبا از 2 ازدواج، 1.2 آن ها منجر به طلاق می شود. آمار در شهر گنجه، دومین شهر پر جمعیت آذربایجان، از هر 3 ازدواج، 2 طلاق می باشد که آمار واقعا وحشتناکی است.
🔹دیگر علل طلاق از نظر خانم ها مهاجرت مردان برای کار به کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین، هوس رانی مردان و ازدواج مجدد و پنهانی آنها و شکاکی زنان درباره مردانشان می باشد که از سریال های ترکیهای تاثیر پذیرفتهاند.
🔹با افزایش آمار طلاق ها، پدید آمدن شکل های بدیل خانواده در جامعه همچون خانوار های تک نفره[4]، زندگی با حیوانات همچون سگ و گربه و همجنس گرایی(که به تازگی در جامعه گسترش یافته اما جامعه دربرابر این تغییر مقاومت نشان میدهد. این نوع خانوادهها از نظر قانون به رسمیت شناخته نشدهاند) و از سوی دیگر کاهش شیب افزایش جمعیت که از سال 2012 هم رو به کاهش گذاشت، کاهش فرزندآوری در خانواده ها به کمتر از متوسط 2 فرزند و افزایش سن ازدواج در آقایان به بالای 30 سال و در خانم ها به بالای 25 سال، زنگ خطر فروپاشی جامعه در آذربایجان به صدا در آمد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آذربایجان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند:
🔹سلسله نشستهای مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان"
🔹نشست اول: ریاض خالد الاشقر، مدیر مرکز مطالعات اسرای فلسطین
چیزی یادم نمی آید؛ داستان اسارت احمد المناصره و شرایط اسرای کودک فلسطینی در زندان های اسرائیل
📅سه شنبه؛ 30 فروردین، ساعت 23
🔹نشست دوم: خالد فهد، نائب رئیس مؤسسه تضامن مع الاسری
نبرد با شکم های خالی؛ اسرای فلسطینی و اعتصاب غذا
📅پنجشنبه؛ 1 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔹نشست سوم: ثامر عبدالغنی سباعنه، پژوهشگر و متخصص مسائل اسرا
زندان های اسرائیل؛ پراکندگی جغرافیایی، مدیریت زندانها، شکنجهها
📅دوشنبه؛ 5 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔹نشست چهارم: تیسیر سلیمان، فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین
چگونگی همبستگی با اسرای فلسطینی
📅چهارشنبه؛ 7 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔽 لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/yih-jfis-icf
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠علامه محمدحسین فضلالله و تعامل «فتوا» و «واقعیت»
استاد شیخ حیدر حبالله
✂️برشهایی از متن:
🔹میتوان آقای فضلالله را به اصطلاح مکتب خراسان، تفکیکی دانست؛ زیرا وارد کردن فلسفه و طرز تفکر آن را در تفسیر متن دینی نمیپذیرفت، بلکه موضع محافظهکارانهای در قبال درس فلسفۀ رایج در حوزههای علمیه داشت و معتقد بود که سایه انداختن ذهنیت صدرایی – که ترکیبی از تصوف و عرفان و فلسفۀ اشراق و مشاء است – در پرداختن به متون دینی، تأثیر منفی بهسزایی بر روشهای درک زبانی در این نصوص گذاشته است. فضلالله در مواجهه با متون دینی، بیشتر یک خوانندۀ زبانی، ادبی و عرفی است تا یک خوانندۀ فلسفی، عرفانی و اهل تأملات عقلی.
🔹علامه فضلالله نقدهای زیادی به تراث حدیثی اسلامی داشت که در ساخت نگاه ایشان به برخی از نصوص حدیث و منابع آن تأثیر داشته است. ایشان منکر حجیت سنت یا حجیت حدیث نبود، بلکه به حجیت خبر ثقه معتقد بود که البته در اواخر عمر، نظرش به حجیت خبر موثوقالصدور تغییر کرد. اما فضلالله از انجام عملیات نقد متنی حدیث هیچ واهمهای نداشت، چه رسد به نقد سندی. لذا در میراث ایشان، بسیاری از احادیث بهخاطر مخالفت با عقل یا وجدان یا قرآن کریم، کنار گذاشته شدند. مبتنی بر نظریۀ علامه دربارۀ معنای معارضه با قرآن مجید – که موافق مبنای شهید صدر بود – ایشان مهمترین تکیهگاه خود را در نقد احادیث، روح قرآن میدید.
🔹تجربۀ علامه فضلالله و دیگران، شرط دیگری را برای اجتهاد و مرجعیت روی میز گذاشته که عبارت است از شرط زیستن در واقعیت و مطالعۀ متون دینی در همان حال که در بطن واقعیت پیش میرود. این مسئله بر نتایج فقهی نهایی در مقام صدور فتوا – که موقعیت قضاوت دربارۀ واقعیت به شکل منفی یا مثبت، سکون یا تغییر است – سایه افکنده است. این تجربه به ما آموخت که فتوا و واقعیت، دو روی یک سکه هستند و دیگر برای فقیه کافی نیست که مبانی و شواهد را زیرورو کند -گرچه این کاری بزرگ و شایستۀ قدردانی است- بلکه این هم بر او واجب شده که واقعبین و پویا باشد تا خود نصوص را بفهمد، در حالیکه نصوص برای پاسخ به واقعیت آمدهاند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 جزوه: داعش، رسانه، خشونت
سعیده ذکیخان
📮امروزه رسانهها ابزار قدرتمندی هستند که در شکلدهی افکار عمومی نقش اساسی و مهمی را ایفا میکنند و سلاحی در خدمت جنگ روانی هستند. جنگی که به منظور تاثیرگذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری طرف مقابل انجام و در آن، بهجای ابزار جنگی، از ادوات فکری، فرهنگی و رسانهای، استفاده میشود. بنابراین جنگ روانی؛ هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانهای است که مخاطبان را نشانه گرفته و بدون درگیری فیزیکی و استفاده از زور و اجبار، طرف مقابل را به انفعال و شکست وا میدارد.
📮پس از ظهور جریانهای انحرافی تکفیری در منطقه، فعالیتهای رسانهای این گروهها، شکل جدیدی به خود گرفت. در این میان داعش بیشترین بهره را از رسانه در جهت نیل به اهداف خود برده است و متاسفانه بررسی و تحلیل این تحرکات رسانهای، با هدف مقابله با آنها، از دید بسیاری از تحلیلگران و مبارزان جبهه جنگ نرم مخفی مانده است.
📮ما در این پرونده به بررسی ماهیت و محتوای تولیدات رسانهای داعش و چرایی و چگونگی استفاده آنها از رسانه در جهت تبلیغ و جذب افراد، میپردازیم. در این پرونده گفتگو و یادداشتهایی از دکتر محمد ابراهیمنژاد، دکتر یاسر قزوینی، دکتر صفارینیا، دکتر سید مهدی ناظمی قرهباغ و محمدرضا عشوری آمده است.
🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
#داعش
#سلفیت_جهادی
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عید پسح یهودیان چیست و چرا باعث درگیری در فلسطین شده است؟
🔹این روزها تنش و درگیری میان فلسطینیان و نیروهای صهیونیست اوج گرفته که عامل اصلی آن را باید مراسمات عید پسح یهودیان در مسجدالاقصی دانست. اما این عید چیست و چرا سبب درگیری میان فلسطینیان و صهیونیستها شده است؟ در این ویدئو به این پرسش پاسخ داده میشود.
#فلسطین
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 انتفاضه یا فوران خشم نسلی؛ آیا می توان اتفاقات 2022 فلسطین را انتفاضه نامید؟
محسن فائضی
🔹ابتدا برای تعریف انتفاضه به یک تفاهم برسیم؛ انتفاضه اصطلاحی است بسیار گسترده و حتی برخی برای آن در فلسطین نمونههای زیادی ذکر میکنند. نمونه هایی که بعضا تمام شرایط یک انتفاضه از خودجوشی، تداوم، مخالفت مدنی و بعضا خشونت را هم با خود دارند:
🔹1. رویارویی و تقابل مستمر و هدفمند رسانه ای در برخی اتفاقات و مکان ها( مثل شیخ جراح) 2. اعتصاب غذای اسرا که چند سالی است تداوم دارد که یک همراهی خوبی در جهان عرب و حامیان فلسطینی ها ایجاد کرده و به یک فشار جدی علیه اسرائیل تبدیل شده است 3. عملیات های فردی است که نوعی واکنش در مقابل بدتر شدن شرایط و احساس تحقیر است. 4. گسترش روزافزون افراد مسلح، وابستگی های تشکیلاتی و جریانها در کرانه باختری و تلاش اسرائیل برای کنترل آنها به روش های مختلف از جمله دیوار حائل 5. راه پیمایی های بازگشت سال 2018 که حدود یک سال تمام هر هفته تکرار شد 6. راه پیمایی های هفتگی عمومی و مردمی در اعتراضات به جریان ها یا تلاش برای پس گرفتن پیکر شهدا و …
🔹دوباره برگردیم به سوال اول! تحولات دو ماه اخیر یا کمی به عقب تر برگردیم، از سال 2022 به این سو آینده در انتفاضه در فلسطین در جریان است؟...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند:
🔹سلسله نشستهای مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان"
🔹نشست دوم: احمد السوافیری، پژوهشگر مسائل اسراء
«نبرد با شکم های خالی؛ اسرای فلسطینی و اعتصاب غذا»
📅پنجشنبه؛ 1 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔽 لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/yih-jfis-icf
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮به بهانه انفجارهای اخیر افغانستان، ریلهای نامرئی فساد
ساناز یوسفی
✂️برشهایی از متن:
🔺حاکمان فعلی افغانستان در نبود رسانه آزاد و جو بسته و امنیتی که ایجاد شده، پاسخگوی هیچ اتفاقی نبوده و نخواهند بود. اگر صد برابر بیش از این اتفاقات هم رخ دهد، باز هم بقول معروف ککشان نمیگزد و خیال و فکرشان مُکدر نمیشود! از چندین منظر میتوان عدم تکدر خاطر اینان را تحلیل کرد. اما آنچه از همه تلختر است؛ «عدم احساس نیاز به پاسخگویی به مردم و افکار عمومی» است. البته طبیعت قدرت یکهتازی و سعی در رهیدن از پاسخگویی است. اما اگر منشاء این قدرت مشخص باشد صاحبان قدرت، از سر اجبار هم شده، پاسخگو میشوند. چون اگر پاسخگو نباشند مشروعیت خود را از دست میدهند.
🔺بهنظر میرسد نبود رسانه آزاد و متکثر در هر کشوری نوعی ریلگذاری برای فساد است. حاکمان فعلی چه بخواهند و چه نخواهند، باید رسانه را بهعنوان ابزاری برای حکمرانی بهتر به رسمیت بشناسند نه اینکه آن را نابود کنند! در قضایای اخیر یکی از اولین اقدامات نیروهای حاکمیت، وقتی سر صحنه حاضر شدند، جمع و ضبط و بازرسی گوشیهای موبایل بوده، تا مبادا فیلم یا تصویری خارج از چارچوب آنچه آنان میخواهند مخابره شود. متاسفانه ایجاد خفقان، خواسته یا ناخواسته، نوعی ریلگذاری برای فساد در آینده خواهد بود.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 داعش خراسان، پروژهای آمریکایی یا ساخته دست طالبان؟
#افغانستان
#داعش
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند:
🔹سلسله نشستهای مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان"
🔹نشست سوم: ثامر عبدالغنی سباعنه، پژوهشگر و متخصص مسائل اسرا
زندان های اسرائیل؛ پراکندگی جغرافیایی، مدیریت زندانها، شکنجهها
📅دوشنبه؛ 5 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔽 لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/yih-jfis-icf
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 ورزش کشتی در سنت اسلامی؛ از کشتیگیری پیامبر و صحابه تا منبع درآمد ممالیک مصر!
محمد شعبان ایوب
✂️برشهایی از متن:
🔹متاسفانه تعداد کمی از تاریخنویسان توانسته اند ورزش کشتی در صدر اسلام را ثبت کنند از جمله آنها علامه جلال الدین سیوطی المصری است که در نامهای زیبا با عنوان «شتاب به سوی کشتی» از ورزش کشتی در زمان پیامبر و خلفا و همچنین اولین کسانی که باتوجه به سنت پیامبر به این ورزش پرداختند؛ صحبت میکند.
🔹بسیاری از صحابه در کشتی گرفتن، قدرت و مهارتشان معروف بودند از جمله آنها علی «ع» و عمر بن خطاب بودند، همانطور که ابن قتیبه در کتاب المعارف علی را اینگونه توصیف میکند: «با هیچکس کشتی نگرفت جز آنکه او را به زمین زد.»
🔹المقریزی ما را از مالیات سالیانهای که برای ورزش کشتی که توسط مملوکها تعیین شد؛ با خبر میسازد. بدون شک اخذ مالیات سالیانه برای کشتی بدین معناست که ورزش کشتی در عصر ممالیک از حالت انفرادی به یک پروژه اقتصادی برای دولتهای آنزمان تبدیل شده است که سبب جذب سرمایه برای حکام میشد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی تاریخی رابطه ترکیه و ارمنستان؛ طلسم 30 ساله شکسته خواهد شد؟!
امیررضا عباس زاده
✂️برشهایی از متن:
🔹قبل از جنگ، ترکیه سه پیش شرط برای باز کردن مرزهای خود با ارمنستان مطرح کرد: عقب نشینی ارمنستان از ادعاهای نسل کشی علیه ترکیه، به رسمیت شناختن مرزهای متقابل و حل مسئله قره باغ. اگرچه پس از جنگ دوم قره باغ، شرط خروج از سرزمین های اشغالی حل شده است، اما دو پیش شرط دیگر احتمالاً محل مناقشه ترکیه هستند.
🔹مسئله نسل کشی ارامنه همیشه منبع اصلی تنش بین دو کشور بوده و در مقاطع مختلف تلاش ها برای نزدیکی را متوقف کرده است. امروزه جامعه ارمنی، دیاسپورا و اپوزیسیون سیاسی این کشور فشار زیادی بر دولت ارمنستان وارد می کنند و هیچ یک از این احزاب نمی خواهند از تلاش های خود برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ترکیه دست بکشند.
🔹در حال حاضر مهمترین مشکلی که مانع از باز شدن مرزها می شود، مناقشه بر سر کریدوری است از طریق خاک ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان را به قسمت اصلی خاک آذربایجان وصل می کند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند:
🔹سلسله نشستهای مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان"
🔹نشست چهارم: تیسیر سلیمان، فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین
چگونگی همبستگی با اسرای فلسطینی
📅چهارشنبه؛ 7 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔽 لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/yih-jfis-icf
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠شاخصههای معرفتشناختی و ریشههای انحطاط تمدن اسلامی از نظر عابدالجابری
امیرحسین خیراندیش
🔹سرشت علوم بیانی نه میتوانست و نه امکان آن را داشت تا پیشرفت اندیشه و فرهنگ عربی را تضمین کند. معرفت عرفانی نیز در روش و هدف به دنبال آخرت بود و نه دنیا؛ علوم به ظاهر طبیعی تابع این نوع معرفت، مثل نجوم و کیمیاگری نیز از نوع علوم سری بودند که منکر قواعد علی معلولی و برپایه خرق عادات و قلب اعیان بنا شده بود؛ پس امکان تحقق پیشرفت تمدنی از طریق علوم جادویی هم وجود نداشت. به قولی مگر میشود جنبشی را با جادو پیش برد؟ نهایتا اما معرفت برهانی هیچگاه به واقع برای بازسازی منظومه اندیشه دینی اسلامی به عربی ترجمه نشد بلکه برای مبارزه با عرفان پا به عرصه تمدن اسلامی گذاشت. جابری معتقد است در تمدن اسلامی منظومه ارسطویی هیچ گاه کامل و بدون شائبه عقلانیت عرفانی بازخوانی نشد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠ظرفیت بالای دیپلماسی دینی در ارتباطگیری با افغانستان جدید
محمد خلیلی
✂️برشهایی از متن:
🔹تشخیص خطی که «اسلام ناب محمدی» باشد همواره مشکل بوده است. لذا گفتگو از پایگاه «هویت ایدئولوژیک» جمهوری اسلامی ایران با «گروه های ایدئولوژیک» برای یافتن ادبیات «دینی» صحیح، اهمیتی دو چندان می یابد. این گفتگو نه تنها می تواند قفلِ موقت تاثیرگذاری خارجی انقلاب اسلامی را با کلیدِ ملتها باز کند و سیر مبارزات ایدئولوژیک را حیاتی تازه بخشد و از تجارب تلخ آن بکاهد؛ بلکه میتواند به اثرپذیری جمهوری اسلامی در نقاطی که از انتخاب ایدئولوژیک فاصله گرفته نیز منجر گردد.
🔹در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دو اشتباه راهبردی را در این زمینه باید برشمرد: 1. دعوت گروههای مختلف ایدئولوژیک حتی شامل اهل کتاب (مسیحیان و یهود) با این ادبیات، از ابتدای انقلاب جدی گرفته نشده است. 2. هویت ایدئولوژیک انقلاب اسلامی هرچند در ابتدای انقلاب بسیارخوب بازتاب داده شد؛ ولی از آن پس پیوسته کمتر شده و هویت مخابره شده از حاکمیت ایران، هرچه بیشتر تبدیل به «دولت» شد و به عنوان یکی از مبارزین ایدئولوژیک که اکنون از آن جبهه وسیع به قدرت رسیده است؛ ادامه نیافت.
🔹برنامه ریزی و سیاست گذاری های تعیین کننده ای از این نکته حاصل می گردد: احتجاج های علنی با طالبان و قراردادن زیرکانه آنان در برابر انتخابهایی که به وضوح میزان اراده طرف در پایبندی بر وجه «ایدئولوژیک» را نشان دهد. و مخاطبه مستقیم با توده های افغان، خصوصاً پایگاه های سنتی طالبان یعنی پشتون های روستا نشین، با ادبیات دینی که مزیت نسبی «دین سیاسی» در ایران است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا با همکاری مؤسسة التضامن مع الاسرى و اقصانا برگزار میکند:
📸نمایشگاه عکس مجازی اسیر فلسطینی
با نمایش مجموعه عکسهایی با موضوع:
🔸 داستان اسرای فلسطینی
🔹 اسرای شاخص فلسطینی
🔺 مجموعه کامل کارگاه طراحی پوستر وحدت - قدس الأمة
🖇برای ورود به نمایشگاه اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba