eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
911 عکس
265 ویدیو
1 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba1
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 8️⃣ موسسه معارف یا مدارس گولن؛ رقابتی بر سر تصاحب مدارس ترکیه در دنیا بیرول أکجون _ کریتر ✂️ برشهایی از متن ♦️ پس از آنکه مدارس «فتح‌الله گولن» توانستند در ترکیه به موفقیت دست پیدا کنند، تعدادی از مراکز آموزشی وابسته به این سازمان در خارج از مرزهای ترکیه تشکیل شد. در ابتدای امر، این مدارس در آسیای مرکزی گسترش یافتند. این اتفاق در دوران پس از جنگ سرد رخ داد. ♦️ در دوران جنگ سرد، ترکیه در جبهه دفاع از جهانِ غرب در برابر کمونیسم نقش‌آفرینی کرد. در آن هنگام، نقش فرهنگی به ترکیه سپرده شد؛ نقشی که البته ـ از لحاظ جایگاه و اهمیت ـ کمتر از نقش‌آفرینی در عرصه ژئوپلیتیک نبود ♦️ مقامات دولت آنکارا به منظور مقابله با سیاست‌های سازمان «گولن» به ایجاد تعدادی از مراکز و مؤسسات آموزشی بین‌المللی در خارج از ترکیه مبادرت ورزیدند. در همین راستا، در تاریخ 17 ژوئن سال 2016 و با تصویب «مجلس ملی کبیر ترکیه»، طرح تأسیس بنیاد (مؤسسه) «معارف» به موجب قانون شماره 6721 تصویب شد ♦️ سازمان «گولن» قدرت خود در رقابت با مدارس جدیدِ تأسیس‌شده توسط مؤسسه «معارف» را از دست داده است. در کشورهایی که مؤسسه «معارف» به تأسیس مدارس خاصِ خود مبادرت ورزیده است، تعداد شرکت‌کنندگان در مدارس سازمان «گولن» کاهش یافته است. 🔖 2200 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/گولن_مدارس_معارف ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 بررسی راه‌های گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی 🔸 موضوعات، روش‌ها و مکاتبی که می‌تواند محمل گفت و گوهای علمی بین اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد، از جمله مسائل مهمی است که واکاوی آن می‌تواند در پیشبرد اهدافی مانند تمدن اسلامی کمک شایان نماید. گفت و گو در مورد علوم انسانی، چگونگی به کارگیری آن در محیط کشورهای اسلامی و انتقال تجربیات طرفین در این زمینه از دیگر مباحثی است که در ضمن گفت و گوهای علمی در فضای جهان اسلام می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. 🔸 از این رو به گفت و گو با آقای دکتر طلال عتریسی استاد مطرح علوم اجتماعی دانشگاه لبنان پرداخته‌ایم. دکتر عتریسی در این مصاحبه ضمن نقد آموزش علوم انسانی در آکادمی‌های جهان اسلام، گسترش ارتباطات طرفین را برای ترمیم تصویرها از یکدیگر و تولد نظریات جدید در حوزه علوم انسانی ضروری می‌داند. 📌 برای مطالعه این مصاحبه، کلیک کنید: https://zaya.io/طلال_عتریسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 بررسی راه‌های گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی 🔸 موضوعات، روش‌ها و
💠 بررسی راه‌های گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹 امروزه ممکن است یک نویسنده غربی هر یک یا دو سال یکبار یک کتاب منتشر کند، ولی او این کار را به تنهایی انجام نمی‌دهد. او دانشجو، بودجه‌های پژوهشی، امکانات سفرهای علمی، و … در اختیار دارد. مثلا برخی دانشجویان آمریکایی یا فرانسوی با تأمین هزینه‌ها ۶ ماه به لبنان می‌آیند، و به هر کجا که خواستند می‌روند تا خاورمیانه را بشناسند، و بعد از یک یا دو سال هم کارشناس امور خاورمیانه می‌شوند. 🔹 این کار با وجود امکانات ممکن است، ولی اگر امکانات نباشد او هم مثل هر دانشجوی دیگری به مطالعه اکتفا می‌کند. امکانات مهم است، و به واسطه امکانات ممکن است یک انسان متوسط به سطوح عالی برسد، و تولیدات بیشتری داشته باشد. مسأله نشر، به انگیزه گمراه کردن صورت نمی‌گیرد، بلکه به انگیزه منتشر کردن اندیشه است. ما چطور می‌توانیم فکرمان را در این روزگار منتشر کنیم؟ 🔹 باید به اندیشه بپردازیم، و زمانی که احساس کنیم این اندیشه مفید است، آن را تکرار کنیم. ما گاهی صرفا یک اندیشه را مطرح می‌کنیم و تمام؛ و به نظرمان همین کافی است. در حالی که باید این اندیشه را در کنفرانس‌ها، مباحثات، مناظره‌ها و … تکرار کنیم. تکرار، و رساندن این اندیشه به شخصیت‌های دیگر، تأثیر پررنگی دارد. 🔹 دیدار رو در رو مهم است. مثلا مردم زمانی که برای کنفرانس‌های معمولی به ایران می‌روند، با تصویر مثبتی از ایران برمی‌گردند؛ مثلا رسانه‌ای‌ها یا روزنامه‌نگاران یا سیاست‌مداران، وقتی ۵ روز به ایران می‌آیند، آن‌جا را کشوری زیبا و منظم می‌یابند، که با چیزی که در رسانه‌ها از ایران نشان داده می‌شود متفاوت است. 📌 برای مطالعه این مصاحبه، کلیک کنید: https://zaya.io/طلال_عتریسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 5️⃣ نگاهی به کتاب «هراس از حکومت اسلامگرایان» اثر عصام تلیمه 🔸 با توجه به پیشینه اسلامگرایان(فارغ از درستی یا نادرستی آن) نگرانی‌هایی به ویژه پس از انقلاب مصر نسبت به ورود آن‌ها به صحنه سیاست به وجود آمد. این نگرانی‌ها سؤالات و ابهامات زیادی را به وجود آورد که اسلامگرایان باید پاسخی جامع و کافی به آن‌ها ارائه دهند. 🔸 ازجمله سؤالات این است: موضع دولتِ دینی درقبال نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود، چیست؟ موضع اسلامگرایان در قبال آزادی‌های عمومی چیست؟ اسلامگرایان در قبال مسئله آزادی عقیده چه اعتقادی دارند؟ موضع‌شان در خصوص اجرای احکام اسلامی چیست؟ به طور کلی آن‌ها چه دیدگاه، نگرش و موضعی در قبال غیرمسلمانان و به ویژه مسیحیان دارند؟ 🔸 یکی از کسانی که تلاش کرد بدین سوالات پاسخ دهد، عصام تلیمه از شیوخ اخوانی الازهر و از نزدیکان قرضاوی، شخصیت مطرح درگذشته اخوانی­ها بوده است. وی در کتاب خود تلاش کرده است به سؤالات مطرح‌شده پاسخ دهد؛ به گونه‌ای که این پاسخ‌ها متناسب با اندیشه و فهم اسلامی باشد. 🔸 اگرچه سالهایی از نگارش این کتاب می گذرد، اما همچنان این نگاشته جزو آثار مورد ارجاع برای نگاه اسلامگرایان به برخی موضوعات مانند اجرای شریعت، آزادی عمومی و ... می‌باشد. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 شکست محتمل ناتو در انتخابات پیشرو؛ خبری خوب برای ایران و منطقه جلال الدین محمد اردوش ✂️ برش‌هایی از متن 📍 تردیدی نیست که کمال قلیچداراوغلو در صورت پیروزی در انتخابات در خوشبینانه‌ترین حالت چند سال اول دوران ریاست جمهوری خود را باید وقف ایجاد شرایطی کند که دولت مستقر بتواند اهداف خود را در فضایی که پس از پایان دوران بیست و یک ساله حاکمیت حزب عدالت و توسعه در ترکیه به وجود آمده است به پیش ببرد. 📍در خصوص بحران جمهوری آذربایجان و کریدور زنگزور، به طور کلی می توان با سنجش عوامل متعدد گفت که روی کار ماندن اردوغان منجر به تداوم و حتی تشدید این بحران خواهد شد. در نتیجه شاید بتوان مهمترین عامل منفی ترکیه‌ اردوغانی برای ایران را مسئله کریدور زنگزور دانست. اما با این حال با در نظر داشتن نقش مهم «حزب خوب» به رهبری مرال آکشنر در ائتلاف ملت، نمی توان به طور مطلق روی کار آمدن قلیچداراوغلو را هم به منزله پایان بحران کریدور زنگزور تلقی کرد. 📍کورشاد زورلو (Kürşad Zorlu) سخنگوی حزب خوب (İYİ Parti) در تاریخ ۱۱ می سال جاری در مصاحبه تلویزیونی گفت « می خواهم کاملا واضح و شفاف به مردم ترکیه و مردم آذربایجان بگویم‌؛ اجازه نخواهیم داد هیچ پیروزی ای که در جنگ قره باغ به دست آمده از دست برود، ابهاماتی که امروز وجود دارد را نیز کاملا حل خواهیم کرد و برای تشکیل کریدور زنگزور چه در مجلس و چه در دولت همه ی اقدامات لازم را به طور کامل انجام خواهیم داد. به شما در این مورد قول می دهم.» 📌 برای مطالعه این مصاحبه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 1⃣ جلسه اول : کشور یمن با ارائه : احمد حاج صادقیان ؛ کارشناس امور یمن یکشنبه ۷ خرداد ساعت ۱۰:۳۰ مکان : قم ، میدان سپاه ، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم @shouba
💠 فراماسونری و دانشگاه آمریکایی بیروت چگونه عربی استاندارد مدرن را ابداع کردند؟ ✂️ برش هایی از متن 🔹 در دهه‌های اول قرن نوزدهم میلادی و با ورود فراماسون‌های پروتستان از آمریکا فعالیت‌های ‏ماسونی در بیروت فوران پیدا کرد. این فراماسون‌ها که بعدها دانشگاه آمریکایی بیروت را ‏تاسیس کردند. آن‌ها معتقد بودند که پروتستانیسم یک مذهب عقل‌گرا و ‏علمی، یا به‌ زبان ساده، یک مذهب منطقی است؛ از این رو اگر اهالی شام بتوانند علم و منطق ‏عقل‌گرای مدرن را بفهمند، خود‌به‌خود به پروتستانیسم می‌گروند 🔹 پرسش مبلغان مذهبی این بود که حالا چطور باید اهالی شام را با عقلانیت و علم مدرن آشنا ‏کنند. پاسخ ساده بود؛ باید تحصیلات درجه‌یکی را برای محلی‌ها فراهم می‌کردند که جایگاه ‏هنر در اندیشه و علم مدرن را به آن‌ها معرفی کند. این تحصیلات باید در شبکه‌ای از مدارس ‏مذهبی ارائه می‌شد. کالج پروتستانِ سوری که در سال ۱۸۶۶ میلادی تاسیس شد یکی از این ‏مدارس بود؛ همان موسسه‌ای که بعدها نامش به دانشگاه آمریکایی بیروت تغییر یافت‎.‎ 🔹 مبلغان مذهبی برای آشنایی اهالی شام با کتاب مقدس به زبان عربی، ترجیحا ‏عربیِ واضح و قابل‌فهم، مجبور بودند در ابتدا کتاب مقدس را به این زبان ترجمه کنند. واقعا ‏در آن زمان نسخه‌ای از کتاب مقدس به زبان عربیِ واضح، کاملا قابل فهم و دسترسی‌پذیر ‏وجود نداشت، چرا که کلیساهای مسیحیِ قدیمی‌تر در مناطق عرب‌زبان استفاده‌ای از آن ‏نداشتند‎‎.‎ 📌 ادامه مطلب در: https://zaya.io/دانشگاه_آمریکایی_بیروت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 نشست فعالیت‌های قرآنی در انصارالله یمن؛ تفکرات سید حسین الحوثی محور کارهاست ✂️ برش هایی از متن 📍در این نشست که به همت دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا برگزار شد، آقای احمد حاج صادقیان شرایط فعالیت­های قرآنی در یمن را بیان کردند. جریان‌های قرآنی در یمن در این نشست در سه شاخه انصارالله، اخوان المسلمین و صوفیه تقسیم گشته که این جلسه اختصاص به دسته اول داشته است. 📍 باید گفت انصارالله و زیدی ها در همین زمان کم با توجه به جنگ، محاصره و مشکلات دیگر در مضیقه بوده اند و نباید توقع و انتظار ساختارهای قرآنی مانند آنچه در دیگر کشورهای قرآنی وجود دارد را از آنها داشته باشیم. 📍جنبش انصارالله به عنوان حرکتی سیاسی و اجتماعی برپایه عقاید زیدی خود را از اساس مدعی قرآن دانسته و حرکتی را نیز که آغاز کردند، کاملا قرآنی بنا نهادند. دلیل این مساله هم به بنیانگذار این جنبش یعنی سید حسین الحوثی بر می گردد. 📌 ادامه مطلب در: https://zaya.io/قرآن_یمن ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 2️⃣ جلسه دوم : اسلام سنتی اهل سنت با ارائه : حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی ؛ سردبیر پایگاه مسلمنا، پژوهشگر جریان های اسلامی حجت الاسلام محمد قطرانی ،‌ سردبیر پایگاه شعوبا سه شنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۶ مکان : تهران، سازمان دارالقرآن کریم جلسه به صورت مجازی نیز پخش می گردد. آدرس مجازی روز نشست اطلاع‌رسانی می‌شود. @shouba
🔍محورهای حبل‌الله «از استانبول تا کابل بررسی آخرین وضعیت جریانات اسلامگرای منطقه» 🎤 علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیهٔ بین‌المللی امت واحده 🇹🇷بخش اول: 🔸ترکیه در چه فرآیندی از آتاترک لاییک به اسلامگرایان «عدالت و توسعه» رسید؟ 🔹مهمترین عوامل محبوبیت و پیروزی اردوغان یا وجود اوضاع سخت اقتصادی مردم چه بود؟ 🔸از دید مردم ترکیه، دوگانهٔ انتخابات اخیر، جدال بر سر دین‌داری و بی‌دینی بود. 🔹آیا ترکیه به دوران ماقبل اسلام‌گرایان برخواهد گشت؟ 🔸چرا آمریکا حتی همین دولت ترکیه‌ای را که پروازهای مستقیم متعدد به فلسطین اشغالی دارد نمی‌تواند تحمل کند؟ 🇦🇫بخش دوم: 🔸آمریکا از افغانستان خارج شد یا اخراج شد؟ خود حاکمان فعلی افغانستان آیا انتظار به قدرت رسیدن خود را داشتند یا...؟ 🔹سیاست نظام مبنی بر تنش‌زدایی با حاکمیت جدید افغانستان، آیا عاقلانه بوده است؟ 🔸آمریکا در مدت ۲۰ سال اشغالگری خود، چه برنامه‌هایی را برای مبارزه با فرهنگ اسلامی در افغانستان اجرا می‌کرد؟ 🔹آیا رویکردهای طالبان در حوزه‌های رسانه، موسیقی و زنان، نسبت به بیست سال قبلشان تفاوتی دارد یا نه؟ 🔸طالبان در دوران جدید حاکمیت خود، چه تعاملی با شیعیان (حسینیه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراسم محرم و...) دارند؟ 🔹آیا حاکمان افغانستان مسئلهٔ حقابه را به رسمیت شناخته‌اند؟ چرا این موضوع به تنش رسانه‌ای کشیده شد؟ 🔸ماجرای درگیری‌های مرزی اخیر چه بود؟ 🔔تشریح این محورها را در صوت بخش اول (ترکیه) و بخش دوم (افغانستان) نشست دنبال کنید. 📣 همراهی ما در دیگر پیام‌رسان‌ها: بله|سروش 🆔 @Hablollahir
💠 اسلام سنتی؛ از دشواری تعریف تا چگونگی تعامل 🔸 جلسه دوم از مجموعه جلسات بررسی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام و زمینه‌های همکاری با همت پایگاه شعوبا و سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد. این جلسه به بررسی اسلام سنتی و زمینه های همکاری با این جریان در حوزه قرآن اختصاص داشت. 🔸 در زمینه اسلام سنتی، مصاحبه ای مجزا با حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی انجام گرفت. دکتر بطحایی در این مصاحبه یکی از مشکلات جریان پژوهشی معاصر را یکدست انگاری گونه های مختلف اسلام سنتی دانسته و به لزوم تعریف دقیق از اسلام سنتی اشاره کردند. در نگاه دکتر بطحایی برای تعریف دقیق از اسلام سنتی باید ابتدا دانسته شود اسلام سنتی چه چیزی نیست تا در ورای آن سلب ها متوجه شویم اسلام سنتی چه تعریفی دارد. 🔸 در این مصاحبه به شکل بدیعی، به گونه های مختلف اسلام گرایی و تفاوت های آن با برخی گرایش ها مانند اخباری، ارتجاعی و سنت گرایانه اشاره شده است. 📌 برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/اسلام_سنتی_چیست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فراماسونری و ارتباط با فارغ التحصیلان دانشگاه آمریکایی بیروت 🔸 چه ارتباطی بین مبلغان مذهبی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه آمریکایی بیروت و فراماسون‌ها ‏وجود دارد؟ خیلی ساده است. به‌طور شگفت‌انگیزی تعداد زیادی از مبلغان مذهبی و ‏فارغ‌التحصیلان اولیه‌ی کالج پروتستانی سوری فراماسون‌ بودند. مترجمان کتاب مقدس، ‏کرنلیوس فن‌دایک و الی اسمیت، از فراماسون‌های فعال بودند. سردبیر «المقتطف»، فارِس ‏نمر، به مقام استادیِ لوژ ماسونیِ بیروت رسید. هم‌رده‌ی او در این مجله، یعقوب صرّوف، نیز ‏ماسون بود، مثل جرجی زیدان، سردبیر الهلال. بطرس البستانی که واژه‌نامه‌ی عربی ‏‏«المحیط» را نوشت هم ماسون بود، همچون بسیاری از روشنفکران عرب آن زمان، مانند ‏میخائیل مشاقه و شاهین مکاریوسِ روزنامه‌نگار‎.‎ 🔸 از آنجا که اصلاح زبان عربی یک اشتیاقِ مادام‌العمر برای بسیاری از فراماسون‌ها بود، ‏منطقی به نظر می‌رسد که فرض کنیم بحث درباره‌ی این پروژه یکی از موضوع‌های همیشگی ‏آن‌ها در جلسات ماسونی بوده است. از همین رو شاید سهم فراماسونری در خلق عربی ‏استاندارد مدرن، علاوه بر ایجاد کالج پروتستانی سوری و نمونه‌های مشابه دیگر، می‌تواند ‏ساختن فضایی برای روابط بین فردی، تبادل ایده‌ها و بحث درباره‌ی دانش باشد. به این معنا، ‏لوژهای ماسونی به‌راستی توانسته‌اند به اهدافشان درباره‌ی حمایت از پیشرفت علم و عقلانیت ‏دست پیدا کنند. بخشی از مقاله: فراماسونری و دانشگاه آمریکایی بیروت چگونه عربی استاندارد مدرن را ابداع کردند؟ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba