eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
911 عکس
265 ویدیو
1 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba1
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 به بهانه اتفاقات آلبانی؛ از دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی تا صفحه “اسرائیل به فارسی” ✏ محسن فائضی 🔹 صفحه جنجالی “اسرائیل به فارسی” پس از اتفاقات کمپ اشرف، تعداد لایک هایش نسبت به میانگین 30 روز قبل آن با کاهش 26% درصدی روبرو شده است. 🔹 این صفحه از آذر سال ۸۹ (نوامبر ۲۰۱۰) آغاز به کار نمود. صفحه‌ای که به دنبال تکرار تجربه موفق اسرائیلی‌ها در دیپلماسی دیجیتال فضای عربی ایجاد شد. این صفحه تا اواخر سال 2018 حدود 35 هزار دنبال کننده داشت. 🔹 بواسطه ورود این صفحه به اتفاقات داخلی و اغتشاشات سال های اخیر و ضریب دادن از سوی برخی فعالین رسانه ای (مانند آقای رائفی پور) به آن علی رغم بایکوت از سوی فعالین رسانه‌ای و فعال در این حوزه، اکنون به نزدیک به نیم میلیون فالوئر رسیده است و حالا به یکی از پردنبال‌کننده‌ترین رسانه‌های دیپلماسی دیجیتال اسرائیلی‌ها در توئیتر تبدیل شده است. 🔹 چرا اسرائیل به فارسی را نباید فالو، ریتوئیت، کامنت گذاری و …. کرد؟ ضریب دادنی که نه تنها رفع ابهامی نمی‌نماید، بلکه مشروعیت بخشی ضمنی و عادی سازی گام به گام است. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/اسرائیل_به_فارسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها 🔹 گروه‌های دینی و طریقت‌های صوفیه در ترکیه در طول دو دهه گذشته نفس راحتی کشیدند و توانستند با آزادی بیشتری فعالیت‌های خود در این کشور را انجام دهند. این درحالی است که پیش از آن، نظام سیاسی حاکم بر ترکیه سیاست خصومت‌ورزانه ‎ای را در قبال این گروه‌ها و طریقت‌ها اتخاذ می‌کرد. 🔹 در این مقاله، ابتدا به تاریخ تعاملات گروه‌های صوفیه با دولت ترکیه در دوران جمهوری پرداخته می شود. سپس در ادامه گروه های صوفیه زیر معرفی و بررسی می‌گردند: 1⃣ جنبش «إرن کوی» 2⃣ جماعت «اسکندر پاشا» 3⃣ جنبش «منزل» یا «سمرقند» 4⃣ جنبش یا طریقت «سلیمان‌جی» 5⃣ جماعت «اسماعیل آقا» 📌 برای مطالعه متن این مقاله تحلیلی که به صورت کامل به جزئیات گروه‌های صوفیه در ترکیه پرداخته، کلیک کنید: https://zaya.io/صوفیان_ترکیه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان 🔹 اتفاقات ماه‌های اخیر میان ایران و آذربایجان، روابط طرفین را پیچیده‌تر از گذشته کرده است؛ رفتارهای نسنجیده دولت آذربایجان نیز بر این پیچیدگی افزوده است. در این باره مصاحبه ای با آقای دکتر فرهودی، مدیر اندیشکده ترند صورت گرفت تا این مساله دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. 🔹 دکتر فرهودی در این مصاحبه ضمن اشاره به زمینه‌های موجود در منطقه قفقاز از گذشته که برای فهم کنش‌های سیاسی دولت آذربایجان ضروری است، راه حل‌هایی برای حل برخی مسائل مانند زنگزور ارائه دادند. 📌 برای مطالعه این مصاحبه که به همت هادی عطارزاده انجام گرفته، کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_صلح_ایران_آذربایجان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان 🔹 اتفاقات ماه‌های اخیر میان ایران و آذربایجان، روابط طرفین را
💠 جنگ و صلح میان ایران و آذربایجان ✂برش‌هایی از متن 🔹 نظم امنیتی حاکم بر قفقاز ناشی از یک گذشته تاریخی است که براین منطقه تحمیل شده. دولت‌های ارمنستان، آذربایجان و گرجستان که در سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۰ با حمایت‌های دول خارجی (اروپائی) دولت‌های مستقل خود را تشکیل دادند، توسط ارتش سرخ شوروی سرکوب شدند و این باعث شد دولت‌های این منطقه هویت سیاسی_تاریخی خود را در مسیر دولت ملت‌سازی از دست بدهند. 🔹 جمهوری دمکراتیک آذربایجان مورد حمایت انگلستان بود زیرا انگلیس می‌خواست به چاه‌های نفت قفقاز دسترسی پیدا کند. ارمنستان به دلیل لابی ارامنه در فرانسه حمایت دولت فرانسه را به دست آورد و گرجستان مورد حمایت آلمان بود. 🔹 تمام افرادی که در کشور‌های استقلال یافته از شوروی به روی کارآمدند، از اعضای حزب کمونیست شوروی و افراد ذی نفوذ در سرویس اطلاعاتی کا گ ب هستند. خود حیدر علیف نفر دوم حزب کمونیست شوروی سابقه افسر ارشد بودن کا گ ب را دارد. 🔹 دولت جمهوری اسلامی ایران طی چند سالی که از سال ۱۹۹۱ گذشته به قفقاز به دیده یک منطقه راهبردی نگاه نکرده بود و سر همین قضیه سر دولت ما بی‌کلاه مانده است. 🔹 جمهوری آذربایجان می‌داند که درافتادن با ایران برایش هزینه سنگینی خواهد داشت. نمی‌خواهیم از منظر عرق ملی خودمان به این مسأله نگاه بکنیم بلکه هر نظامی عاقلی به توان نظامی ایران در منطقه نگاه بکند می‌فهمد که توان نظامی کشوری مثل ایران برای جمهوری آذربایجان یعنی شخم‌زده شدن تمام خاک کشورش. 📌 برای مطالعه این مصاحبه که به همت هادی عطارزاده انجام گرفته، کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_صلح_ایران_آذربایجان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📝 چرا عید قربان در جمهوری اسلامی ایران بایکوت شده است؟! 🔹شب بزرگترین عید ۲ میلیارد مسلمان است. همه کشورهای اسلامی در جشن و شادی است. یکی از بهترین نوستالوژیهای مسلمانان در همه جای دنیا از چاد تا داغستان تا چین و جاکارتا ایام عید قربان است. و در جوامع مالتی کالچر این اجتماع و تنوع نژادی حاضر به جذابیت آن افزوده است. 🔹در ایران اما داستان متفاوت است. ظاهرا در توافق نانوشته ای هیچ تلاشی برای جشن گرفتن وجود ندارد . عیدی که در کنار عید فطر تنها اشتراک جشن مذهبی ایرانیان شیعه با ۹۰ درصد جامعه مسلمانان غیرشیعه است. 🔹اخبار تلویزیون در یک گزارش فرمالیته بر روی اشکهای دختران و پسران جوان در دعای عرفه زوم کرده و خبر بعدی تشییع جنازه شهدای گمنام است. برخی از جریانات چند سال است دهه مسلمیه! را عزا می‌گیرند و از این روز که خداوند شانیت آن را عید دانسته به پیشواز عزاداری محرم می روند ! 🔹 ای کاش دست اندرکاران مذهبی جمهوری اسلامی به جای مناسبت سازی و مناسک سازی بر روی خاطره سازی و بولد کردن این عید الهی برای مردم ایران برنامه ریزی می کردند. 🔹برای مثال برگزاری نماز با شکوه عید قربان مانند عید فطر به امامت رهبر انقلاب با حضور مسئولین و مردم و سخنرانی در این روز؛ قطعا اثرگذاری آن از پیام سالانه حج که از سوی رسانه های غربی، عربی سانسور می شود، کمتر نبود که بیشتر بود. منبع: برند ایران ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ظهور گولن در فضای گروه های صوفی 🔹 مراکز تأسیس‌شده توسط گروه‌ها و طریقت‌های صوفی در ابتدای امر با نظام سیاسی حاکم همگرایی داشتند، اما پس از گذشت چند سال توانستند افکار و اندیشه‌های خود را در سطح جامعه بسط دهند و با عموم مردم ارتباط برقرار سازند. علیرغم تمامی مخاطری که وجود داشت و تمامی هشدارهایی که از سوی نظام سیاسی حاکم داده شده بود، گروه‌های دینی به فعالیت‌های خود ادامه دادند. 🔹 در چنین شرایطی شخصیتی به نام «فتح‌‎الله گولن» ظهور و بروز پیدا کرد. او تربیت‌شده گروه «نورسیه» بود؛ گروهی که توسط «شیخ سعید النورسی» در دوران حکمرانی «آتاتورک» تأسیس شد. «گولن» در صفوف همین گروه پرورش یافت و اصول آن را سرلوحه خود قرار داد. او در مسیر فعالیت‌‎های خود یکی از شاخه‌های طریقت «نورسیه» را راه‌اندازی کرد. 🔹 مدتی از آغاز فعالیت‌های «گولن» نگذشته بود که وی توانست خانه‌هایی را برای دانش‌پژوهانی که در مؤسسات آموزشی ترکیه کسب علم می‌کردند، احداث کند. او سپس دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داد و به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های مختلف مبادرت ورزید. پس از آن، «گولن» قدم در عرصه رسانه گذاشت و چند روزنامه و شبکه ماهواره‌ای برای خود تأسیس کرد. جنبش تحت رهبری وی به نام «خدمت» معروف شد. 🔹 «فتح‌الله گولن» توانست هیبت گروه‌ها و طریقت‌های صوفی را به آن‌ها بازگرداند، زیرا در وارد ساختن این طریقت‌ها در قلب فعالیت‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی، موفق عمل کرد. 📌 بخشی از مقاله گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاه‌های عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور؛ برداشتی آزاد از نشست تجربه‌کاوی نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا ✏ محمد رضا کوهکن ✂ برش‌هایی از متن 🔹 تصمیم گرفته شد رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب خون دلی که لعل شد با عنوان «سلول شماره 14» در قالب یک رویداد فرهنگی انجام بگیرد و کشور ونزوئلا به‌واسطه ظرفیت‌ها و سوابقی که داشت، به‌عنوان اولین میزبان رونمایی کتاب انتخاب شد؛ 🔹 این رویداد مورد استقبال گسترده مخاطبان و پوشش گسترده رسانه‌های ونزوئلایی قرار گرفت. به‌گونه‌ای که فقط اسامی 8000 نفر در غرفه خدمات پزشکی ثبت شده و مسابقات روزانه نیز بین 800 تا 1000 نفر شرکت‌کننده داشته است. این رویداد علاوه بر افکار عمومی و رسانه‌ها، مورد توجه مسئولان رسمی این کشور نیز قرار گرفته بود. 🔹 توفیق یک مؤسسه در داخل کشور برای هدایت اجرای چنین رویدادی، دستگاه‌های عظیم و باسابقه دیپلماسی فرهنگی کشور را با چالش هویت و کارآمدی مواجه می‌کند و این سؤال را مطرح می‌سازد که چرا چنین فعالیت‌هایی از جانب این دستگاه‌ها با وجود قدرت، امکانات، نمایندگی‌های خارج کشور، بودجه و… کمتر مشاهده می‌شود؟ آیا این مسئله تلنگری برای ضرورت بازطراحی الگوی فعلی فعالیت این دستگاه‌ها نیست؟ چگونه می‌توان این فعالیت‌ها را از «استثنا»، به «قاعده» فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی و عمومی کشور تبدیل کرد؟ 📌 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 دبی؛ سرزمین موعود جدید اسرائیلی‌ها غزال گلشیری ترجمه: سمیه احمدی 📍 در ماه می (اردیبهشت) گروهی کوچک از مردان و زنان و کودکان یهودی بر روی یکی از اسکله‌های دبی – پایتخت گردشگری و تجاری امارات – درحال سوار شدن به یک کشتی تفریحی برای گردش روی دریاچه بودند. درحالی که داشتند از خوردن غذای پاک (معادل حلال در دین یهود) و منظره دریاچه که تا قلب امیرنشین خلیج فارس ادامه داشت لذت می‌بردند. افرایم کامیسار، هماهنگ‌کننده سفر که خودش هم اسرائیلی است، با مسافران که بیشتر آن‌ها هم اسرائیلی هستند تماس گرفت. یکی از مسافران که مردی 41 ساله هست و کیپا (کلاه یهودی) به سر دارد با قهقهه گفت: «برای یک اسرائیلی مثل من، زندگی و کار در امارات واقعا جنون‌آوره»..... برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/دبی_سرزمین_موعود_جدید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جنبش «إرن کوی» در ترکیه 🔹 «إرن کوی» یکی از جنبش‌های وابسته به طریقت صوفی «نقشبندیه» است که عمدتا از تجار و سرمایه‌داران محافظه‌کار تشکیل می‌شود. درحال حاضر «عثمانی نوری توپ باش» ریاست آن را برعهده دارد. جنبش «إرن کوی» نام خود را از منطقه‌ای به همین اسم که در «استانبول» واقع شده، گرفته است. 🔹 این جنبش پس از سال 1955 توسط «شیخ محمود سامی رمضان اوغلو» تأسیس شد اما در سایه فشارهایی که گروه‌های اسلامگرا در ترکیه با آن مواجه شدند، «رمضان اوغلو» به عربستان سفر کرد و در سال 1984 هم در همانجا درگذشت. کمیته‌ای متشکل از 4 نفر جنبش «إرن کوی» را رهبری می‌کنند. 🔹 ازجمله نهادهای وابسته به جنبش «إرن کوی» می‌توان به مؤسسه «عزیز محمود هدائی» و مؤسسه فرهنگی «مرادیه» اشاره کرد. این جنبش همچنین مستقیما بر تعداد زیادی از مدارس و مراکز موقوفه در ترکیه و خارج آن نظارت دارد. 🔹 از آنجایی که این جنبش به سرمایه‌داران برجسته تکیه دارد و در عرصه اقتصادی ترکیه نیز ورود پیدا کرده است، یکی از قوی‌ترین جریان‌های دینی در این کشور به شمار می‌رود. رسانه‌های ترکیه همواره از روابط مستحکم و نزدیک میان «إرن کوی» و خاندان «طوباش» که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف «بیم» در «استانبول» هستند، سخن گفته‌اند. 📌 بخشی از مقاله گروه‌های صوفی در ترکیه و تأثیر سیاسی و اجتماعی آن‌ها ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 2⃣2⃣ مالک بن نبی؛ متفکر تمدن 📍 مالک بن نبی از جمله متفکران تاثیرگذار جهان اسلام است که طرفداران بی‌شماری در میان اسلام‌گرایان دارد. اما متاسفانه در ایران توجه کافی به این اندیشمند نشده است. 📍 مالک بن نبی را «فیلسوف تمدن» نامیده‌اند. او واحد تحلیل خود را نه دولت و نه جامعه که «تمدن» قرار می‌دهد. نگرش به مسائل جهان اسلام از افقی تمدنی، وجه ممیزه مالک بن نبی از بسیاری از متفکران معاصر است. 📍 در این مستند که ساخت شبکه الجزیره است، به مسیر زندگی و افکار مالک بن نبی پرداخته شده است. برای مشاهده این مستند کلیک کنید: https://zaya.io/مالک_بن_نبی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 نقدی کوتاه بر چهار دهه عملکرد ایران در آسیای میانه علی کمیلی 📍 امروز که خبر پیوستن تدریجی کشورهای آسیای میانه و قفقاز به جریان «ارتباط و همکاری» - و نه صرفا تطبیع!- با رژیم صهیونیستی به گوش می رسد فرصتی مهیا شده که هم نگاه نخبگان انقلابی را متوجه این مناطق کنیم و از «مدیریت هوشمند جهل» نسبت به این مناطق خارج شویم! و هم به بازخوانی سیاست هایی بپردازیم که چهار دهه در کشور، مدعی کنترل شرایط بوده اند و حالا دارد ضعف های آنها به روشنی و یک به یک خود را نشان می دهد! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 نقدی کوتاه بر چهار دهه عملکرد ایران در آسیای میانه علی کمیلی 📍 امروز که خبر پیوستن تدریجی کش
💠 نقدی کوتاه بر چهار دهه عملکرد ایران در آسیای میانه علی کمیلی 2⃣ قسمت دوم 📍 درست است که اوایل دهه نود میلادی یعنی حدود 30 سال قبل، شوروی دچار فروپاشی شد ولی حداقل تا دو دهه، نفوذ روسیه در این کشورها به طور جدی وجود داشت وهنوز نیز کم نیست. شاید برخی، رفتار محافظه کارانه ما در قبال سرکوب جنبش های اسلامگرای مردمی این کشورها توسط دیکتاتوری های موجودشان را همین وابستگی منافع ما به روسیه دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و نیز درگیری ما در منطقه غربی و عدم امکان مشاهده اغتشاش و ناامنی در کشورهای شرق خودمان بدانند ولی مساله اینقدر صفر و یک نیست که شرح خواهیم داد. 📍 در مجموع می توان گفت که سیاست اصلی ما در این چهار دهه «حفظ وضع موجود سیاسی» بوده است لذا حتی به جریاناتی مثل نهضت اسلامی تاجیکستان یا اسلامگرایان آذری و... که بشدت متاثر از فکر انقلابی امام خمینی بودند، نسخه لزوم تحمل «طاغوت» هایی بنام های رحمان و الهام را تجویز می کردیم و سرکوب خشن آنان و حتی ایران هراسی رو به رشد را نیز تحمل کردیم! بدتر از همه اینکه دولت های کوچک و ضعیفی که کمتر از مهاجرین کشور ما جمعیت دارند و نه اقتصاد فعالی داشتند و نه اثربخشی منطقه ای و جهانی، تا حدی پیش آمدند که حتی خواستار اخراج معترضین یواش خودشان از ایران نیز شدند و ما نیز تقریبا بدان عمل کردیم تا جایی که حالا اسلامگرایان تاجیک را امروز باید در تور سرویس های اروپایی و آلمانی و مشارکت کننده در جنگ اوکراین علیه روسیه ببینیم که البته هنوز بسیاری از انها پاک و قابل جذب اند. 📍 این سیاست محافظه کارانه و مداراجویانه، می توانست با سیاستی فعال تر در قبال گزینه های متعدد داخلی و منطقه ای این کشورها، رنگ و بویی موثرتر بیابد که متاسفانه آن فرصت ها از دست رفت ولی حالا که دیگر این کشورها هم گاها جلوی روسیه شاخ و شانه می کشند و آن تک صدایی شکسته و غرب هم حضور جدی یافته، فرصت بازخوانی جدی سیاست بسته قبلی و لزوم کنشگری جدی تر در این مناطق به وجود آمده است که شایسته است تا قبل از دیر شدن، آن را در پیش بگیریم. 📍 می دانیم که بیش از یک دهه است آمریکا به نقش آفرینی علنی تر خود در آسیای میانه و قفقاز دست زده و مدیران دیکتاتور این کشورها نیز به خوبی دریافته اند که راه خروج از انزوا، مدیریت هوشمندانه همین بازی دوگانه با دو قدرت شرق و غرب است! چرا که دیدند حضور در زیر سیطره روسیه برای آنها رشد اقتصادی و سیاسی جدی را در پی نداشته ولی در شرایط جدید که چین نیز در بعد اقتصادی آن نقش آفرین است، افق روشن تری را روبروی خود می بینند. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba