eitaa logo
شعوبا
1.7هزار دنبال‌کننده
942 عکس
272 ویدیو
1 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 اسلام و مسلمانان در روسیه؛ ترکیه بیشترین نفوذ را در میان مسلمانان روسیه دارد ✂️برش‌هایی از متن: 📍زنان در روسیه و قفقاز نیروی کار به شمار می‌روند به طوریکه حتی آنها را در سخت ترین کارها مانند رفتگری و تعمیر آسفالت و کارهای ساختمانی و… نیز می‌بینیم! زنانی که در مشاغل نامناسب مشغول کارند در فضایی قرار می‌گیرند که به اسلام روی می آورند و آن را پناهگاه خود می­بینند. 📍در روسیه مورد اقلیت قرار گرفتن خیلی امر مهمی نیست. بخصوص در میان مسلمانان که بر اساس سیاستها و اصلاحات پوتینی رهبران آنها با دولت میانه و ارتباط خوبی دارند. با توجه به دوره‌های حکومتی 20 ساله پوتین اینها خیلی با دولت درآمیخته شدند. پوتین اولا برای سرزمین‌های اسلامی بودجه تعریف کرد؛ ثانیا با مسلمانان کاملا از در صلح درآمد و حتی عضو ناظر کنفرانس اسلامی شد با اینکه اصلا خودش کشور مسلمان نیست. 📍بیشترین تاثیرگذاری بر آموزش و آموزه‌های دینی مسلمانان روسیه از طرف ترکیه اتفاق می‌افتد. چون طیفی که در روسیه فعالیت می‌کنند چه از نظر آموزش، چه خیریه و اقتصاد، فعالین ترکند. تقریبا همه اینها از طرف سازمانهای خصوصی ترکیه‌اند و اینگونه نیست که دولت ترکیه در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده باشد. ⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯سیاست خارجی اسرائیل از دیدگاه ساکنین سرزمین‌های اشغالی (قسمت اول) محمدمحسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹یکی از بارزترین و مهم‌ترین خروجی‌های نظرسنجی، بهبود و افزایش رضایت از عملکرد سیاست خارجی در سال 2019 نسبت به سال‌های اخیر از سوی رژیم صهیونیستی است. 🔹یکی از سؤالات این نظرسنجی این بوده است که احساس شما از نگرش مردم جهان نسبت به اسرائیل چگونه است؟ پاسخ‌ها نشان می‌دهد که نگرشی یکسان در میان آنان در خصوص این سؤال وجود ندارد؛ اما میانگین پاسخ‌ها هم این مسئله را عیان می‌کند که اسرائیلی‌ها حس عمومی دیگران نسبت به خودشان را چندان خوب نمی‌بینند. 🔹یکی از سؤالات سالانه و مهم این نظرسنجی سنجش نگرش دیدگاه اسرائیلی‌ها در اهمیت و راهبردی بودن داشتن رابطه به کشورهای مهمی غیر از آمریکا چون روسیه، چین و انگلیس و برخی کشورهای عربی دارای قرارداد سازش چون اردن و مصر است. پاسخ به این سؤال به خوبی نشان می‌دهد که جامعه صهیونیستی چندان دل‌خوشی از اروپا و حتی روس‌ها ندارد و در مقابل داشتن رابطه با آمریکا دیگران چندان مهم و راهبردی و حائز اهمیت نیست. ⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. @shouba
🎯 سیاست خارجی رژیم صهیونیستی از دیدگاه ساکنین سرزمین‌های اشغالی (قسمت دوم) محمدمحسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺در سؤالی پرسیده شده است که همکاری میان اسرائیل و کشورهای دیگر را ممکن می‌دانند یا غیر؟ در سال گذشته میلادی 68 درصد آن را ممکن و فقط 20 درصد آن را غیرممکن می‌دانستند. این در حالی است که این رقم در سال 2014 به ترتیب 69 درصد و 28 درصد بوده است. این یعنی هرچند کسانی که همکاری اسرائیل با کشورهای منطقه (صلح) را ممکن می‌دانند تغییری نکرده است اما درصد آنانی که به عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه و اعراب بدبین بوده‌اند کاهش یافته است. 🔺یکی از چالش‌های همیشگی جامعه اسرائیلی نگرش به اتحادیه اروپا بوده است. اتحادیه اروپا همواره بر راهبرد دو دولت پافشاری داشته و در این راستا بارها اسرائیل را به اشغالگری و نژادپرستی متهم کرده است. نتایج از آنچه تصور می‌شود هم عجیب‌تر است: 45 درصد اتحادیه اروپا را دشمن می‌دانند تا دوست؛ و تنها 27 درصد اتحادیه اروپا را به چشم یک دوست برای اسرائیل می‌نگرند. 🔺از صهیونیست‌ها پرسیده شده است که کدام کشور عربی بیشترین تلاش برای صلح با اسرائیل را داشته است. در جدول زیر فقط کشورهایی که بیش از 3 درصد آرا را کسب کرده‌اند آورده شده است. غیبت عراق، لبنان، سوریه و حتی عمان، بحرین و… نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها برای اقدامات این کشورها وزنی قائل نیستند. عربستان با اختلاف نسبت به مصر و اردن نشان کثیف عادی‌سازی روابط با اعراب را از دست شهروندان سرزمین‌های اشغالی دریافت کرده است. 📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. @shouba
💠مروری بر تحرکات اسلامگرائی در ترکیه و فرجام آن مرحوم اصغر فردی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹با توجه به گستردگی و نفوذ عجیب طبقات صوفیه در پهنای امپراطوری عثمانی که بیش از هر اندام دیگر پیکره جهان اسلام چشمگیر بود، اغلب لجنه ها و نحله های برآمده در بستر متصوفه می بالیدند. 🔹از اینکه ترکان تقریباً در هیچ دوره ای نتوانستند از ملی گرائی حقنه شده به بافت های تاریخی اذهانشان رهائی یابند، اسلامگرائی بسیاری از آنها نیز در میان لایه های نوعی ملی گرائی عثمانی ستائی نضج می بندد. از این روست که جمعی نیز به شدت طرفدار رجعت سیستم خلافتی عثمانی بودند و مبارزات اسلامی شان در این مجرا تولید و بالغ می شد. 🔹تا اینکه در اثر تدابیر هوشمندانه اربکان اسلامگریان توانستند در انتخابات شهرداران برنده اکثر نقاط آناطولی از آن جمله آنکار و استانبول شوند. رجب طیب اردوغان به تصدی شهرداری استانبول برگزیده شد. استانبول که از ظرفیت توریستی خارج شده بود به اهتمام این طیف خوشفکر و تلاش گر دوباره به عروس شهرهای جهان بدل شد. خلیج استانبول که از شدت بوی تعفن کسی یارای گذر از آن خطه نبود، پاکسازی شد و کارهای زیادی که بر شمردن آنهمه کتاب ها می طلبد. رفته رفته موج طرفداران این زمره اسلام گرا در سراسر ترکیه فزونی می یافت و همه را به وحشت می افکند. ⬅️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 نسبت قومیت و سیاست در افغانستان؛ روند ملت‌سازی شروع شده و آینده بهتری پیش روست ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹 حتی متاسفانه تفسیری که از دین در جامعه افغانستان داریم متاثر از نگاه قومیت است. شما می‌بینید تفسیر سنتی و نادرستی که از جایگاه زن در جامعه افغانستان وجود دارد از عنعنات و رسومات پس مانده در درون جامعه افغانستان اثر پذیرفته است. اینکه شما به عنوان مثال کرامت زن را در پرده نشینی او می‌بینید مربوط به سنتهای قبائلی است. 🔹 مهمترین مشکل جامعه افغانستان این است که متاثر از آن ساختار قبیله‌ای حاکمیت قانون وجود ندارد. شما سیستمی را به صورتی شکلی و فرمی می‌سازید ولی از نظر محتوا متاسفانه بر مبنای قانون استوار نیست. وقتی فرهنگ قانون‌گرایی وجود ندارد. سیستم حکومت را چه پارلمانی و چه فدرالی بگذارید، شما همچنان درگیر چالش هستید. مشکل محتواست. 🔹 مسیر فعلی هم که آغاز شده به نظر من اگر از لحاظ جامعه شناسی تحلیل کنیم مسیر چندان ناکامی هم نیست. پروسه ملت سازی پروسه ای بسیار طولانی است ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم جامعه ای که تمام تاریخ اش مملو از سیاست قومی و قبیله‌ای بوده است و سیاست انحصار و استبداد و تمامیت طلبی وجود داشته است، یک شبه آن را به سمت سیاست مردم سالاری سوق دهیم. ولی همین‌اندازه که ما تاکنون در افغانستان پیش آمده ایم دستاورد چشمگیری بوده است. ما در جامعه افغانستان به این نقطه رسیدیم که همگی متفقند به جز تعامل و هم پذیری همه اقوام افغانستان راه دیگری وجود ندارد چیزی که در گذشته وجود نداشت. این روحیه در گذشته نبود. 🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 بزرگترین سازمان اسلامی را بهتر بشناسیم ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹 هدف اصلی این سازمان پاسداری از رویکرد سنتی دینداری مردمان اندونزی در برابر نگرش های جدید دینی خصوصا از نوع سلفی اش بود. در واقع هراس از گسترش نگاه های سلفی که سازوکارهای دین ورزی در جهان اهل سنت را مورد بازتعریف قرار می دهد، سبب شد تا علمای آن دیار به فکر نهادسازی برای حراست از میراث سنتی و تاریخی خود افتاده و نهضت العلما را تاسیس کنند. 🔹 مرجعیت بالای علما را می توان مدیون دو عامل دانست: اول اینکه غالب هواخواهان نهضت مردمان فقیر شهرها یا روستاها هستند که در نظم سنتی جامعه خود، روابط طولی برپایه مذهب را به رسمیت می شناسند. دوم اینکه فرهنگ صوفیانه موجود از مشایخ صوفی شبه قدیسانی می سازد که باید اطاعت شوند. چنین تعبدی نسبت به علما در جریانات سلفی به مراتب کمتر یافت می شود. 🔹 نهضت العلما از تشکیل حکومتی اسلامی در اندونزی جانبداری نمی کند. آنها خواهان اجرای شریعت توسط دولت نبوده و به بهانه حفظ وحدت پیروان مذاهب و ادیان مختلف به تعهد حاکمیت به توحید – و نه اسلام – رضایت داده اند. اما این مسئله به معنای عدم فعالیت سیاسی آنها نیست. خیلی از بزرگان نهضت رسما درباره مسائل سیاسی اظهارنظر کرده و حتی به مناصب سیاسی نیز رسیده اند. مهمترین این افراد عبدالرحمن واحد رئیس پیشین نهضت العلماست که در مقطعی به ریاست جمهوری اندونزی نیز رسید. 🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 نگاهی به قبایل و نظام قبیلگی حاکم بر یمن علیرضا بیگی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹 قبیله در میان جامعه و حکومت قرار گرفته و به‌نوعی واحد اولیه جلب وفاداری یا خصومت شهروندان با حکومت به شمار می‌آید. به سبب محوریت داشتن قبایل در یمن، عمدتاً سیاست و فرهنگ کشور متأثر از سیاست‌ها و فرهنگ‌های قبیله‌ای است. برخلاف دیگر قبایل شبه‌جزیره عربی که عمدتاً کوچ‌نشین بوده‌اند، قبایل یمنی عمدتاً کم‌تحرک و یکجانشین هستند. در این کشور هر روستا حوزه قلمرو یک قبیله است. 🔹 مردم یمن پیش و بیش از اینکه خود را یمنی بدانند، با تعلقات دیگر ازجمله قبیله، مذهب و حتی محل زندگی، برای خود هویت‌سازی می‌کنند. برای مثال مهم‌ترین عامل هویت‌ساز در مناطق شمالی و شمال شرقی وابستگی‌های نسبی و قبیله‌ای است. این عنصر هویت‌ساز در مناطق جنوب عمدتاً از گرایش به جریانات خاص نشأت می‌گیرد. 🔹 احساس هویت قبیله‌ای در بخش‌های جنوبی یمن کمتر است. مردم یمن شمالی به دلیل سکونت در منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی کمتر مورد تعرض و تصرف قرارگرفته‌اند لذا توانسته‌اند تا به امروز سنت‌های قدیمی و هویت قبیله‌ای خود را حفظ کنند. 🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 مهمترین مانع ملت‌سازی در پاکستان؛ ISI، فئودالها یا سرمایه‌داران؟ ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹 هویت ملی در پاکستان چندان مطرح نیست برای مثال یک پشتون، یک بلوچ یا یک سندی خود را پشتون، بلوچ و یا سندی معرفی می کنند نه تبعه پاکستانی. طبعا وفاداری آنها اول به قبیله سپس قوم و آنگاه ایالت خودشان است نه ملیت پاکستان. 🔹 در درون هر قوم تقسیم‌بندی هست اما قومیت حس مشترک در درون قبایل است. این مسائل در شمال ایالت پنجاب و سراسر ایالتهای بلوچستان، خیبرپختونخواه و نیز منطقه فتا وجود دارد. در ایالت سند معمولا شهرنشینی بیشتر است و قبیله‌گرایی چندان مطرح نیست. 🔹 قطعا دست‌به‌دست شدن حاکمیت میان سرمایه‌داران و ملاکان بزرگ را می‌توان مهمترین مانع ملت‌سازی دانست. خوانین و امرای ارتش از ایالتهای سند و پنجاب قدرت را در کشور پاکستان از آن خود کرده اند. همین ملاکان مانند خاندان های زرداری و بوتو در ایالت سند، حزب مردم و خانواده شریف در پنجاب حزب مسلم لیگ را در‌‌ اختیار دارند. 📌 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠به بهانه صحبت­های اخیر مولوی عبدالحمید؛ مساله وحدت و دوراهی نهضت و تاریخ! حجت الاسلام محمد قطرانی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹گویا ما به این نتیجه رسیده ایم که برای تمدن اسلامی مان فقط با شیعیان کار کردن و رشد دادن ایشان کفایت می­کند و اتفاقا یک صبغه تاریخی منازعه با اهل سنت هم پشتیبان ماست. 🔹آن چه که روشن است فارغ از منازعات و درگیری­های میدانی، هم اینک جمهوری اسلامی در یک دوگانه جدی قرار دارد. این که به نهضت و اهداف نهضتی ابتدای انقلاب اسلامی پایبند بماند و شعار وحدت، تقریب و حکومت جهانی اسلامی را فارغ از تشریفات در میدان عمل نیز به منصه ظهور برساند. یا اینکه به تاریخ منازعه شیعی-سنی برگردد و این بار از دریچه این زاویه اهل سنت را مانند دیگر توده­ های مردمی در جهان بنگرد و متناسب با اهداف و منافعش با آنها متحد شود و یا کاری به کارشان نداشته باشد. ⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
◀️چرا نواشعری گری در میان اسلام گرایان سیطره یافته است؟ 🔺اشاعره جریان عریض و طویلی در تاریخ کلام اسلامی هستند؛ جریان اشعری یک شاکله اصلی دارد و آن کم توجهی به عقل در جریان اندیشه دینی است 🔺 از آن جا که در ظاهرگرایی توجه به مفاد نص بسیار است این ها به فرایند و مکانیزم و سازوکارهای فهم متن خیلی بها می دهند و لذا علم درایه و معنا شناسی و حتی منطق در میان اشاعره بسیار پررنگ است. 🔺نواشاعره همان اشاعره مدرن هستند یعنی اشعری گری مدرن شده. اشعری گری ای که توانسته به لحاظ روشی و ابزار دفاع از خودش از ظرفیت تولید شده در تمدن غرب جدید استفاده کند 🔺یک چیزی که به متفکرین معاصری که امتداد جریان اشاعره هستند کمک کرده برخی از جریانات مدرنی است که در غرب شکل گرفته. به این ها خیلی خوب کمک کرده که بتوانند دفاع مدرنی از میراث گذشته خودشان داشته باشند. همان میراثی که اشعری تولید کرده. اگر فلسفه تحلیلی یا جریان پوزیتیویسم در غرب را نگاه کنیم ابزارهای نیرومندی برای دفاع از ایده های اشاعره در اختیارشان قرار می دهد. 🔺شخصیتی مثل طه عبدالرحمن که به نظرم قله اشعری گری مدرن است، دقیقا می آید ظاهرگرایی را ضمن آنکه با منطق مدرن تجهیز و تقویت می کند با تصوف و عرفان هم آشتی داده و آن را با اخلاق عملی به صورت تئوریک آشتی دهد. 🔶 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 خلاصه کتاب «اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد» 🔹 رضوان السید متولد 1349 ترشیش(جبل لبنان) دارای مدرک لیسانس از دانشکده اصول دین الازهر بخش عقیده و فلسفه دکترای دولت در فلسفه بخش اسلام شناسی از دانشگاه توبینگن آلمان و دارای چندین نشان، جایزه و دارای کتب متعدد ازجمله : الاسلام المعاصر، مفاهیم الجماعات فی الاسلام و… است. 🔹 کتاب اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد محصول بخشی از پژوهش های نویسنده شامل مقاله های اوست که بیشتر آنها درکنگره های علمی و آکادمیک درموضوع اسلام گرایی اسلامی و روندهای آن ارائه شده است. متن حاضر خلاصه ای است از همین کتاب که مجید مرادی آن را ترجمه کرده است و مرکز بازشناسی اسلام و ایران(باز) برای اولین بار آن را منتشر کرد. 📌خلاصه این کتاب را در لینک زیر بخوانید: https://rizy.ir/czFB 🔺 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 نگاهی به وضعیت مسلمانان کنیا؛ اینجا آفریقایی بودن مهمتر از مسلمان بودن است! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹یک آفریقایی اول آفریقایی است و به قبیله و فرهنگ‌ش پایبند است، بعد مسلمان، مسیحی یا آنیمیست است. یعنی بین اسلام، مسیحیت یا هر مذهب دیگری تفاوت چندانی نیست. 🔹در کشورهای آفریقایی چرا انقلاب نمیشود؟ چون انقلاب توسط طبقه متوسط انجام میشود و وقتی طبقه متوسط چه طولی، چه عرضی و چه عمقی گسترده میشود این طبقه متوسط هست که به پا میخیزد؛ اما وقتی جامعه دو طبقه دارا و ندار داشته باشد انقلابی رخ نمیدهد. 🔹دولت میداند هر گروهی که بخواهد برای تبلیغ به کشورش بیاید بالاخره یک سری امکانات با خود می آورد، یا درمانگاه می سازد یا آموزشگاه، کتابخانه ای چیزی. پس به آنها اجازه میدهد تا حدی که وارد بحث های تخریبی و جنجالی نشوند، حضور پیدا کرده و فعالیت کنند و از قِبَلش سودی هم به مردم برسد. 📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba