🔺دوره آموزش آنلاین زبان اردو
⬅️ ویژه دانشجویان و طلاب سراسر کشور
مهلت ثبت نام تا پایان خرداد ماه
علاقه مندان می توانند به سایت دفتر مطالعات شبه قاره برای ثبت نام مراجعه فرمایند.
👉 Www.iscsc.ir
📍دفتر مطالعات شبه قاره هند
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به جنگ 6 روزه و شکست تاریخی اعراب برابر اسرائیل
🔹در سال 1967 اعراب چنان شکست سختی از اسرائیل خوردند که اغراق نیست آن را یکی از نقاط عطف تاریخ خاورمیانه بدانیم. این شکست تلخ، خاصه در میان اعراب، نقطه آغازی برای بسیاری از تحولات فکری، سیاسی و مذهبی شد. پس از این شکست بود که ایدئولوژی قومیت گرایی عربی به مثابه اندیشهای شکست خورده، به محاق رفت و زمینه برای عرض اندام اسلامگرایان فراهم شد.
🔹در این ویدئو به صورت خیلی خلاصه با آنچه در این جنگ اتفاق افتاد آشنا میشویم.
#مصر
#جمال_عبدالناصر
#سوریه
#اردن
#اسرائیل
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 برای نخستین بار در رسانهی ملی؛
گفتگو پیرامون وضعیت مسلمانان ایغور ساکن در استان سینکیانگ چین با مسعود شجره رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در دومین قسمت از گذرنامه:
آیا مسلمانان ایغور چین تروریست هستند؟
#برنامه_گذرنامه
#ایغور
#چین
#مستضعفین
#مسعود_شجره
@shouba
🎯مردمنگاریِ تصور غیرشیعیان از تشیع؛ متعه، قمهزنی، انکار پیامبر و تحریف قرآن نشانههای تشیع!
مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹اگرچه در طول 7 ماه رفاقت متوجه تصورات عجیب این دوستان از تشیع و غرابت شیعه برایشان شده بودم اما سوالی که رفیق چادی مان پس از هفت ماه اقامه مشترک نماز جماعت از من پرسید همچون پتکی بر سرم پایین آمد. او با خجالت و حجبی که از صورت و لحن صدایش مشهود بود پرسید: راستش چند وقت است که میخواهم بپرسم، اما نمیشود؛ واقعا شما به نبوت حضرت محمد «ص» ایمان دارید؟ مگر معتقد به اشتباه حضرت جبرئیل در نزول وحی به ایشان به جای حضرت علی نیستید؟
🔹 سب و لعن خلفا اصلی ترین ویژگی شیعیان است. و آنها اهل سنت را ابدا مسلمان نمیدانند و به دلیل تقیه ای که دارند به صورت منافقانه در درون جامعه اسلامی حضور پیدا میکنند و از اظهار عقیده قلبی شان که کفر اهل سنت است خودداری میکنند. اما تصویر رایج در بین عامه مردم با روز عاشورا هم گره خورده است. قمه زنی و زنجیرزنی هایی که همراه با خونریزی است اصلی ترین ویژگی شیعیان در بین مردم است و مردم ایالت ما به دلیل همین رفتارها شیعیان را انسان های دیوانه صفت تصور میکنند.
🔹یک بار یکی با خیلی خجالت گفت که من شنیده بودم که شیعیان زنانشان را هم معاوضه میکنند. بعد زود ادامه داد که البته شما که شیعیان ترک هستید مبرا از این کارهایید شاید بین فارس ها وجود داشته! در واقع به طرز عجیبی مساله متعه در بین شیعیان تبدیل به همان ماجرای حرمسرای شرقی ها برای غربی ها شده است. یعنی هرچه فانتزی جنسی در ذهنشان است حس میکنند که شیعیان آن را انجام میدهند. نکته جالب قضیه این است که هر نوع انکاری را هم با لبخند و نگاه های عاقل اندر سفیه پاسخ میدهند.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/gALo
#وحدت_اسلامی
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯افزایش حضور اقتصادی آمریکا در عراق؛ پیشنهاد اندیشکدههای غربی
✂️برشهایی از متن:
🔹گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عراق -که از آن به عنوان فرصتی برای کاهش تنشهای این دو کشور نام برده میشود- در واقع بر اساس چارچوب توافقات استراتژیک منعقدشده بین عراق و آمریکا در سال ۲۰۰۸ است و پیشبینی میشود مشتمل بر ۳ محور کلی زیر باشد:
1. چگونگی ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق و مبارزه با داعش
2. روشهای حمایت اقتصادی آمریکا از عراق و جلب کمکهای جهانی برای بازسازی عراق
3. قطع ارتباط ایران و نیروهای مقاومت در عراق با هدف افزایش فشار حداکثری بر اقتصاد ایران
🔹اندیشکده (RCD) Real Clear Defense نیز در گزارشی با بررسی گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عراق پیشنهاد داده است که آمریکا جهت افزایش حضور در عراق، لازم است خود را از لبه پرتگاه دور کند؛ به عبارت دیگر بهجای اینکه منحصراً به حضور ارتش آمریکا در عراق بپردازد، روی اقتصاد عراق متمرکز شود.
🔹 وزارت امور خارجه آمریکا معمولا امور بازرگانی و تجارت را به خوبی انجام نمیدهد؛ تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در عراق، سوابق بازرگانی و مالی دارند. در این زمینه آمریکا باید از کشورهایی مانند چین، ترکیه و امارات الگوبرداری کند. این اندیشکده تصریح میکند که چهره حضور آمریکا در عراق طی ۱۰ سال آینده، نباید تنها با ظاهری نظامی، بلکه بیشتر با استفاده از بازرگانان و سرمایهگذاران نمایش داده شود.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/tmcK
#عراق
@shouba
🎯تصوفستیزی اشتباه بزرگ ما بوده؛ نیمی از مسلمانان دنیا صوفیاند!
✂️برشهایی از متن:
🔹دانشگاه زیتونه تونس جمعیت تقریبی که برای تصوف در سال 2019 اعلام کرد حدود 850 میلیون نفر بوده است. یعنی بیش از نیمی از جمعیت جهان اسلام خود را از مریدان و علاقهمندان تصوف اعلام کردهاند.
🔹بسیاری از شخصیتهای استعمار ستیز جهان اسلام همچون عمر مختار در تونس، امیر عبدالقادر جزایری، احمد المهدی سودان، احمد العراقی مصر، امام شامل در روسیه، سعید نورسی در ترکیه، شیخ الحکیمی یمن، شیخ معینن موریتانیا و گردان عزالدین قسام در فلسطین، جزو صوفیانی بودهاند که در مقابل کفر ایستادند. اینها سران مبارزه با استعمار در طول تاریخ بودهاند.
🔹بعد از 40 سال تازه رشتهای به نام تصوف در دانشگاه ادیان قم و جامعه المصطفی وارد شده است که حقیقتا زیربنای خوبی خواهد بود. یعنی اگر کسی میخواست تصوف بخواند باید میرفت انگلیس و امریکا! چون بهترین دانشگاههای علوم انسانی و ادیان غرب، تصوف دارند. هنوز در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به اندازه 5 دقیقه درباره تصوف صحبت نشده است.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/oKLLH
#تصوف
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ریشه ها و عوامل استمرار بحران کشمیر؛ هرچه بیشتر سرکوب شویم، بیشتر برمی خیزیم!
در این ویدئو دلایل آغاز بحران کشمیر، تاریخ مناقشات هند و پاکستان بر سر آن، سرنوشت مردم کشمیر در میانه این مناقشات و نیز عواملی که به استمرار چرخه خشونت در این منطقه انجامیده، مورد بررسی قرار گرفته است. در این ویدئوی کوتاه میتوانید با کلیت داستان کشمیر به صورت خلاصه آشنا شوید.
#کشمیر
#پاکستان
#هند
@shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📝 گزارشی از نشست تخصصی «تاثیر سیاست های عربستان سعودی بر مناسبات اخوان المسلمین با محور مقاومت»
🔹نشست تاثیر سیاستهای عربستان در روابط جریان اخوانالمسلمین با محور مقاومت سال گذشته به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید و طی آن با تمرکز بر شاخه سوری و در مرتبه بعد، شاخههای مصری و فلسطینی اخوان، به نقشآفرینی عمیقا مؤثر عربستان در تخریب روابط ما با این جریان پرداخته میشود.
📌 متن کامل ارائۀ حمید عظیمی، پژوهشگر اندیشکده مرصاد در این نشست را می توانید اینجا بخوانید
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎯طرح «الحاق کرانه باختری به اسرائیل» در یک نگاه
محمدمحسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
🔹این طرح به دنبال رسمی کردن الحاق شهرکهای ساخته شده یهودیان در بخشهای کرانه باختری فلسطین به عنوان بخشی از خاک رژیم جعلی اسرائیل است.در صورت عملیاتی شدن این اتفاق به جرات می توان از پایان امکان تحقق یک دولت فلسطینی در سرزمین های فلسطین سخن گفت. گفتنی است اسرائیل تاکنون 85% از خاک فلسطین را اشغال کرده است.
🔹آمار نشان می دهد که صهیونیست ها و جامعه اسرائیل روز به روز به سمت راست گرایی و ایده اشغال کامل فلسطین سوق پیدا می کند. اما در کنار این رویکرد، بسیار با چشمانی نگران به آینده امنیتی خود مینگرد. به موجب نتیجه این نظرسنجی اکثریت پرسششوندگان اسرائیلی که میزان آنها ۵۸ درصد عنوان شده معتقدند که الحاق اراضی کرانه باختری زمینه تحقق انتفاضه سوم را فراهم میکند.
🔹اگر دولت ترامپ با طرح معامله قرن به نتانیاهو درباره الحاق، چراغ سبز نشان داده بود الان احتمالا رنگ چراغ را به زرد تغییر داده است. دنیس راس، دیپلمات پرسابقه وکهنهکار آمریکایی میگوید، شواهد دال بر این است که بعد از سلسله مانورهای دیپلماتیکی که به نظر فشار بر مسوولان فلسطینی برای انجام مذاکرات جدید با اسراییلیها بوده وقفهای مشخص در رویکرد ترامپ در پرداختن به بحث داغ الحاق کرانه باختری پیش آمده است.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/Pyx4K
#فلسطین
#اسرائیل
#معامله_قرن
@shouba
🎯جریان شناسی درونی داعش؛ کار به تکفیر ابوبکرالبغدادی هم رسید!
✂️برشهایی از متن:
🔹روند افراط در تکفیر در درون داعش به جایی رسید که برخی در درون این گروه حتی البغدادی را هم تکفیر کردند. منشا تکفیر این افراد یک قاعده از نظرات محمد عبدالوهاب است که به ناقض ثالث مشهور است، با این عنوان که «من لم یکفر الکافر فهو کافر» به این معنی که «کسی که کافری را کافر نداند خودش هم کافر است.» تفسیر این نظر افراطی موجب اختلافات شدیدی در داخل داعش شده است.
🔹کار به جایی رسید که ابوفرقان یکی از اعضای لجنه الموفضه از طرف البغدادی موظف شد که با جریان غلاه مناظره کند اما غلاه قانع نشد و به دستور البغدادی معتقدان به جریان حازمی دستگیر و زندانی شدند.
🔹در گذشته جریان سلفی جهادی فقط به جهاد اعتقاد داشت اما یک تفاوت میان نسل چهارم آنها با نسل های قبلی مانند داعش وجود دارد که علاوه بر جهاد به مولفه رویکرد سیاسی و مذاکره هم اعتقاد پیدا کردهاند و همین امر موجب افزایش قدرت آنها نسبت به داعش خواهد شد. مذاکره طالبان با آمریکا دریچه جدیدی به جریان های سلفی گشود.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/kFMe
#داعش
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 معرفی کتاب در خانه برادر، پناهندگان افغانستانی در ایران
🔺«در خانهی برادر، پناهندگان افغانستانی در ایران» کتابی است که توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسیده است. کتاب برآمده از پایاننامهی دکترای آرش نصر اصفهانی در دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. خودش در مقدمهی کتاب آن را نسخهای تغییریافته و محافظهکارانه از رسالهی دکترایش میداند.
🔺نام کتاب از مصاحبهی یکی از مسئولان وزارت کشور در ۱۷ آذر ۱۳۶۰ با روزنامهی کیهان برگرفتهشده است. در آن مصاحبه محمدحسین سرورالدین معاون سیاسی وقت وزارت کشور به خبرنگار روزنامهی کیهان گفته بود:
“سیاست کلی ما این است که خواهران و برادران باید تکتکشان بدانند که ضمن اینکه در اسلام مرزها به آن صورت متداول معنا ندارد و کلیه مسلمانان جزو امت واحده محسوب میشوند ولی این بدان معنا نیست که وقتی مسلمانان در قسمتی از کرهی زمین مورد هجوم واقع شدند باید جبهه را خالی بگذارند و به کشورهای دیگر اسلامی پناهنده شوند. گرچه ما قبول داریم که هماکنون افغانیها در خانهی برادران خود هستند. ولی میدانیم که خانهی برادر آدم خانهی خود آدم نیست. بنابراین آنها هرگز نباید فراموش کنند که روزی باید به خانهشان برگردند و باید برای آزاد کردن خانهی خود دائماً تلاش کنند. ما به امید روزی هستیم که آخرین افغانی به خانهی خود بازگردد.”
🔺نصر اصفهانی از این مصاحبه برداشتی نمادین میکند و نام کتاب خود را از آن الهام میگیرد. او مسئلهی حضور ۴۰ سالهی مهاجران افغانستانی را این میداند که تداوم حضور پناهندگان و مهاجران بهعنوان اتباع خارجی در شرایطی که اغلب قوانین و سیاستها در ایران بهمنظور ترغیب آنها به بازگشت طراحیشده در گذر زمان به شکلگیری جمعیتی از شهروندان در کشور منجر شده است که در قیاس با ایرانیان از حقوق کمتری برخوردارند. گروهی از «اتباع بیگانه» که به سبب برخوردار نبودن از حق زندگی دائمی در کشور تنها بهعنوان کارگر سادهی خارجی به رسمیت شناخته میشوند و امکان ارتقای اجتماعی آنها به سبب موانع قانونی مختلف محدود است...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/NDZoo
#مهاجرین_افغانستانی
#معرفی_کتاب
@shouba
انجمن علمی فلسفه و کلام دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:
📣📣 سلسله جلسات وبیناری آشنایی با فکر معاصر عربی
🔹 سخنران: دکتر هادی بیگی مدیر گروه مرکز بررسیهای استراتژیک اسلامی.
📣 زمانبندی جلسات:
📆 یکشنبه ۲۵ خرداد ساعت ۱۶ تا ۱۸
📆 دوشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۶ تا ۱۸
📆 سهشنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۴ تا ۱۶
⬅️ برای ورود به جلسه در ساعت مقرر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
http://webinaronline.ir/Default.aspx?PageName=JoinMeeting&Action=Autologon&&Gid=7c4f1f7d-0c0b-4a16-9594-732a0c4f97e5
@shouba
🎯 کرونا و نمایش عریان نظام کاستی در هند؛ دالیتها کماکان «نجس»اند!
🔹شیوع ویروس کرونا بار دیگر به ما خاطرنشان کرد که نظام کاست در هند همچنان با قدرت بر سر جای خود باقی مانده است. ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از مردم فاصله اجتماعی را رعایت کنند اما رفتار بسیاری از هندیها با «دالیتها» فراتر از رعایت نکات بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است زیرا که در نظر آنها «دالیتها» هنوز «غیرقابل لمس» و «نجس» میباشند.
🖇متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
https://rizy.ir/daVX
#هند
@shouba
🎯 قرائتی نو از آرای ابنتیمیه؛ ابنتیمیه تکفیری نیست!
🔵 «برخی به اسمِ ابن تیمیه از دموکراسی حمایت به عمل میآورند و برخی دیگر نیز باز هم به اسمِ ابن تیمیه دموکراسی را حرام اعلام میکنند. برخی به اسمِ ابن تیمیه سیاست درهای باز را در قبال دیگران در پیش میگیرند و برخی دیگر نیز به اسمِ ابن تیمیه مسیری کاملا متفاوت از این سیاست را در پیش میگیرند. برخی به اسمِ ابن تیمیه با قدرت حاکم روابط دوستانه برقرار میکنند و برخی دیگر نیز به اسمِ ابن تیمیه مسیر دشمنی با قدرت حاکم را در پیش میگیرند.»
🔹این جملات رائد السمهوری، سلفیپژوه برجسته عرب، به خوبی پیچیدگی های اندیشه ابن تیمیه و قرائتهای متفاوت و متضادی که میتوان از آرای او داشت را نشان میدهد. در ایران اما قرائتی ثابت، یکدست و ساده از ابن تیمیه وجود دارد.
🔹رائد السمهوری از آن دسته افرادی است که قرائتش از ابن تیمیه با آنچه در ایران رایج است، به کلی متفاوت و بلکه متضاد است.
🔺متن زیر ترجمه مصاحبه او با الجزیره است که برای آشنایی با قرائت های متفاوت از ابن تیمیه توسط شعوبا منتشر شده است. بدیهی است که نقل این مطالب به معنای رد یا تایید آن نیست.
https://rizy.ir/9Ef4
#ابن_تیمیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 نگاهی به وضعیت مسلمانان فرانسه؛ تفرقه و سلطه دولت مسلمانان را ضعیف کرده
✂️برشهایی از متن:
🔹امروزه جمعیت مسلمانان فرانسه به صورت رسمی حدود 10 درصد یعنی تقریبا 6 میلیون و به صورت غیر رسمی تا 10 میلیون نفر هم تخمین زده میشود. که البته این عدم شفافیت در آمار مسلمانان به خاطر تبعات سیاسی و تعداد نمایندگان در مجلس است. اگرچه در سراسر فرانسه پراکنده هستند اما عموما شهرنشین و حاشیه نشین هستند و تعداد روستاییان مسلمان خیلی کم است. از نظر طبقات اجتماعی نسلهای اول و دوم بیشتر کارگر بودند اما فرزندان آنها با تحصیلات دانشگاهی به مشاغل میانه و حتی عالی دولتی و خصوصی نیز دست یافتهاند.
🔹به جای اینکه به مسلمانان اجازه بدهند که ساختار و تشکیلاتی پیدا کنند، دولت به جای آنها تصمیم گرفته و تنظیمات آنها دستوری است. از 2001 به بعد هم که حرکات دموکراتیک به نفع مسلمانان به شدت تضعیف شده است. یعنی آزادیهای فردی مسلمانان تحدید و شعاع دموکراسی در بین مسلمانان کوتاهتر شده است. و از این زمان به بعد دولتها در قبال مسلمانان دستوریتر عمل کردهاند. در کنار همه اینها تفرقه بین مسلمانان فرانسه هم زیاد شده است چه تفرقه ذاتی و چه مصنوعی و ایجاد شده از سوی دیگران.
🔹بانک اسلامی هم از همین انواع است و تافته جدا بافته نیست. با همان عقبه نظری و اقتصادی و با یک پسوند اسلامی! یعنی این بانکداری اسلامی که در اروپا راه افتاد بانک در خدمت اسلام و مسلمین و حتی مردم نبوده است بلکه ابزار دیگری در خدمت سرمایهداری بوده است. شاهد این ادعا اینکه از 2014 که قیمت نفت پایین آمد بانکداری اسلامی هم کمکم برچیده شد. درواقع سیستمی بود که از 2008 به راه انداخته شد برای جذب سرمایه از کشورهای نفتی که عمدتا هم مسلمان بودند.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/bGX
#مسلمانان_غرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 نگاهی به آرای «سید ابوالحسن ندوی»، مصلح برجسته دیوبندی
✂️ برشهایی از متن:
🔹ابوالحسن ندوی نماینده اندیشه سیاسی - اجتماعی مکتب «دیوبند» است. تفکر دیوبندی ترکیبی است از تصوف و نصگرایی.
🔹ابوالحسن ندوی اصالةالفردی و عاملگراست. او عامل را مقدم و مسلط بر ساختار میداند. عامل را نیز از جنبه روحیات نفسانی یا «قلب» او مورد توجه قرار میدهد نه ذهن او. ندوی با توجه به رویکردهای فردگرایانهاش معتقد است که برای تغییر اجتماعی باید افراد تغییر کنند. برای تغییر افراد نیز «دل» یا «قلب» آنان باید تغییر یابد. در واقع تغییر «نفوس» است که جامعه را دچار تغییر میکند.
🔹این رویکردهای صوفیانه ندوی باعث میشود که او فعالیت سیاسی را مهمترین ماموریت خود در راستای پروژه اصلاحیاش نداند.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/RQxr
#دیوبندیه
#ابوالحسن_ندوی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 بررسی سلفیت در کردستان عراق؛ سلفیت با فرهنگ کُردی همخوانی ندارد
✂️برشهایی از متن:
🔺اولین ظهور سلفیت در کردستان با پیدایش «سلفی مدخلی» اتفاق افتاد. این جریان سلفی توسط «ملا حمدی عبدالمجید اسماعیل سلفی» (١٩٣١-٢٠١٢) ظهور و بروز پیدا کرد. پس از آن «سلفیت سیاسی» ظهور کرد و «جنبش نهضت اسلامی» آن را به عنوان رویکرد و گرایش اصلی خود برگزید. «سلفیت سیاسی» در سال 1992 میلادی توسط «صدیق عبدالعزیز محمد» پایهگذاری شد.
🔺علیرغم ادعاهای مطرحشده در خصوص وجود وحدت و مرکزیت در نظام کُردی حاکم در کردستان، اما باید گفت که این نظام در واقع واحد نبوده و به 2 بخش تقسیمبندی میشود. به عبارت بهتر، اقلیم کردستان عراق به 2 منطقه تقسیم میشود؛ یکی منطقه زرد که به حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی وابسته است و دیگری منطقه سبز که به حزب اتحادیه میهنی کردستان وابسته است؛ حزبی که پیشتر رهبری آن را جلال طالبانی برعهده داشت
🔺این پژوهشگر عراقی وضعیت مالی جهادیهای زندانی تا پیش از زمان بازداشتشان را به 3 دسته «خوب، متوسط و فقیر» تقسیمبندی کرده است. براساس پژوهشِ صورتگرفته 4.2 % وضعیت مالی خوب، 28.82 % وضعیت مالی متوسط و 66.6 % وضعیت مالی فقیرانه داشتهاند.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/qev
#سلفیت
#سلفیت_جهادی
#عراق
#مساله_کردها
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از شعوبا
🔵نگاهی به کارکرد «مجلس» در کشورهای خلیج / راز پایداری پادشاهان خلیج فارس
🔺 برشهایی از متن:
📌 ماندگاری و دوام نظام پادشاهی در کشورهای حاشیه خلیج فارس منحصرا وابسته به تولید نفت، قدرت پادشاهی و مقبولیت حاکمان نزد مردم نیست بلکه این ماندگاری را بیشتر مدیون قدرت «مجلس» میباشد. نقشی که مجلس در این میان ایفا میکند، تا حدودی ناشناخته مانده و کمتر به آن توجه شده است. مجلس نقش رابطی را دارد که میانجی بین نظام حاکم و مردم قبایل میباشد. با این حال در سالهای اخیر این رابطه رو به زوال رفته و این پیمان اجتماعی ضمنی که به پادشاهان این امکان را میداد تا بقا داشته باشند و به حکمرانی خود ادامه دهند را با خطر مواجه کرده است.
📌 در خلیج فارس معمولا روابط قبیلهای نه شهروندی، مشارکتهای سیاسی را جهتدهی میکنند و مجلس، کانون مسائل و امور سیاسی است. در این اتاق های بزرگ و مجلل (که تقلید ضعیفی از چادرهای سیار بدوی است) نارضایتیها و شکایات مطرح شده و حق بین حاکم و محکوم تعیین میشود.
📌 روشن است که قالب اجتماعی پیشین بر اساس هویتهای قبایل متعدد بنا نهاده شده بود که این امکان را فراهم میکرد تا دست کم مرتبه و میزانی از قدرت در بین مجلسها تقسیم گردد. امروزه پایههای آن نظام رو به فرسایش است بدون اینکه سازوکار و یا توافق جایگزینی، مدنظر قرار گرفته باشد.
📎 متن کامل:
http://shouba.ir/%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%be%d8%a7%d8%af%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87-%d8%ae%d9%84/
#نظام_قبیلگی_خلیج
#قبایل_کشورهای_خلیج
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 پرونده ویژه: تاثیرات دکتر شریعتی در جهان اسلام
🔹در میان اندیشمندان شیعه، افکار و کتب دکتر علی شریعتی به شهادت تمامی مطلعینِ اوضاع جهان اسلام بیشترین نفوذ را در جهان اسلام داشته است. و این درحالی است که نه تنها تقریبا هیچ اراده ای از جانب جمهوری اسلامی برای نشر افکار و آثار او در جهان اسلام وجود نداشته که حتی بعضا به شکلی عامدانه از این مسئله جلوگیری نیز به عمل آمده است. کتب شریعتی عمدتا به صورت خودجوش توسط خود نخبگان جهان اسلام ترجمه و منتشر شده است و این نشان دهنده عمق نفوذ افکار شریعتی در میان توده های مسلمان است.
🔹در این پرونده به صورت خلاصه مروری بر تاثیرات دکتر شریعتی در کشورهای مختلف اسلامی خواهیم داشت.
🔺آثار شریعتی از پرفروشترین کتابهای ترکیه است
https://rizy.ir/MwKJ
🔺هنوز هم شریعتی حرف اول را در افغانستان میزند
https://rizy.ir/vWoF
🔺چپ اسلامی در جهان عرب متأثر از دکتر شریعتی است
https://rizy.ir/T3V
🔺شریعتی؛ چپِ اسلامگرا یا چپگرای مسلمان؟/ تأثیرات شریعتی در مصر
https://rizy.ir/ocums
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯کمک خواستن از اصحاب قدرت و ثروت، راهکار حزبالتحریر برای احیای خلافت
✂️برشهایی از متن:
🔹ما شاهد آن بودیم که پیش از برپایی حکومت اسلامی، رسول الله (ص) از اصحاب ثروت، مکنت و قدرت درخواست یاری و کمک کردند؛ کمااینکه ایشان نزد قبایل ذینفوذ و برخوردار از قدرت رفتند و ضمن دعوت از آنها به دین اسلام، از این قبایل درخواست یاری و کمک کردند. افزون بر آنچه که گفته شد، به گواه تاریخ، رسول الله (ص) از ثقیف، بنی عامر، بنی شیبان و انصار درخواست یاری کردند و تنها در قبال قبایل کوچک بود که ایشان به دعوت این قبایل به دین اسلام بسنده کردند و درخواستی برای یاری و کمک از سوی آنها نداشتند.
🔹بیعت با سلطان متغلب از سوی مردم با رضایت، اراده و اختیار تام آنها صورت پذیرد و نه با اجبار و اکراه. در این شرایط، بیعت با سلطان متغلب میبایست بر اساس شروط شرعی صورت پذیرد. لذا بیعت شرعی و از روی اراده و اختیار از جمله شروط اصلی برای برپایی خلافت توسط سلطان متغلب است. علت این مسأله هم آن است که بیعت شرعی در واقع الگوبرداری از سیره و سنت رسول الله (ص) است، زیرا ایشان تلاش کردند تا از اهالی شهر مدینه منوره با اراده و اختیارِ خود آنها بیعت بگیرند. بیعت عقبه دوم خود به تنهایی گواه بر این مدعاست.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/WYz
#حزب_التحریر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی بر افکار نورالدین توپچو؛ منادی سوسیالیسم اسلامی در ترکیه
مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹او روش جریان اسلامگرایی در نقد امپریالیزم مسیحی را روشی عقیم دانسته و در عین حال جریان لائیک را به دلیل بیگانه گرایی مفرطش اندیشه ای که غریب خواهد بود معرفی کرده و اندیشه ملی گرایی ترکی را به دلیل عدم فهم جایگاه هویتی اسلام اندیشه ای ناقص معرفی میکند. به نظر او بزرگترین مشکل جوامع اسلامی چشم پوشی از رسالت اسلامی فرد مسلمان و متوقف کردن جریان تفلسف در میان مسلمانان است که باعث تعطیل شدن خودانتقادی شده است.
🔹توپچو اگرچه از اساتید شناخته شده کانون های مبارزه با کمونیسم بود اما همواره به مساله روابط اقتصادی در درون جامعه اسلامی اهمیت بسیار بالایی داده و مساله رابطه سرمایه و مردم را مورد مطالعه قرار میداد. او انحصار ثروت در میان یک طبقه خاص از افراد را منتج به بردگی گروهی دیگر از افراد در برابر آنان میدانست که آن هم نتیجه ای جز از بین رفتن حریت فردی نمی توانست داشته باشد.
🔹او در جایی دیگر می نویسد: «ما مسلمانان اخلاق کار و روح تلاش را با سود مبادله کردیم. اخلاق اسلامی را که کار را به مثابه عشق و عبادت ارزیابی میکند را فدای پراگماتیزم آمریکایی کردیم.»
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/PYvBP
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯شاخص افکار عمومی جهان عرب (2018)
ترجمه و تدوین: ابراهیم شیرعلی پژوهشگر ایسپا
🔹گزارش «شاخص افکار عمومی جهان عرب» در سال 2018 توسط «مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاستی» (Arab Center for Research and Policy Studies) منتشر شده است. این گزارش حاصل اجرای نظرسنجی در 11 کشور عربی (عربستان سعودی، اردن، کویت، عراق، فلسطین، مغرب، لبنان، سودان، مصر، تونس و موریتانی) با بیش از 18830 نمونه به صورت مصاحبه حضوری و چهره به چهره از تاریخ آذر 1396 تا فروردین 1397 می باشد.
🔹در سوالی از شهروندان عرب پرسیده شد «وضعیت عمومی اقتصادی در کشور خود را چگونه توصیف می کنید؟» 9 درصد از شهروندان در کشورهای عربی، وضعیت عمومی اقتصادی کشورشان را «بسیار خوب»، 30 درصد «خوب»، 35 درصد «بد» و 24 درصد «بسیار بد» ارزیابی کرده اند. 2 درصد از شهروندان به این پرسش پاسخ ندادند.
🔹از شهروندان سوال شده است «آیا تمایل دارید به کشور دیگری مهاجرت کنید؟» 26 درصد از شهروندان عرب تمایل به مهاجرت دارند و 73 درصد چنین تمایلی ندارند. 1 درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند.
🔹نتایج نظرسنجی نشان می دهد، 21 درصد از پاسخگویان خود را «بسیار مذهبی» و 65 درصد «تاحدی مذهبی» می دانند. این درحالی است که 12 درصد خود را مذهبی نمی دانند و 3 درصد هم پاسخ ندادند.
🔹از افراد پرسیده شده است فرد دیندار کیست؟ 38 درصد معتقدند انجام واجبات و مراسم دینی تعریف دینداری است. 27 درصد صادقانه و قابل اعتماد بودن، 19 درصد با دیگران به مهربانی رفتار کردن، 5 درصد تعامل نزدیک با خویشان و رفتار خوب با آنها، 7 درصد کمک به فقر و نیازمندان و 2 درصد همه این موارد را از نشانه های دینداری و مذهبی بودن می دانند. 2 درصد هم به این سوال پاسخ ندادند.
🔹 77 درصد از پاسخگویان بیان کرده اند که مسأله فلسطین نگرانی همه اعراب هست و نه فقط فلسطینی ها و در مقابل 15 درصد چنین اعتقادی ندارند و معتقدند، مسأله فلسطین تنها نگرانی خود مردم فلسطین است. 5 درصد هم با هیچ یک از این دو گزینه موافق نیستند. 3 درصد نیز از پاسخ امتناع کردند.
🖇متن کامل گزارش را از لینک زیر دانلود کنید:
https://rizy.ir/r7lL
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قاچاق انسان در اتیوپی و سودان
🔹کشور سودان یکی از معابر اصلی قاچاق انسان از آفریقا به اروپا، دول خلیج فارس و کشورهایی مانند لبنان است.
🔹دخترانی که به امید رفاه بیشتر در خلیج، لبنان و یا اروپا خود را به دست تاجران انسان می سپارند تجربیات تلخی را تجربه کرده اند.
🔹در این ویدئو با خطرها و مسائلی که این افراد در راه مهاجرت با آن برخورد کرده و نیز گذرگاه های قاچاق انسان در اتیوپی و سودان آشنا خواهیم شد.
#سودان
@shouba
🎯ایران در نگاه اسلامگرایان عرب؛ استکبارستیز ولی فرقهگرا!
✂️برشهایی از متن:
🔹مردم عادی کشورهای عربی برای ایران احترام قائل هستند، چرا که اولا میبینند و میفهمند که حکومت ایران، حکومتی مستقل و غیروابسته است و در مقابل آمریکا ایستاده است. آمریکا نماد شرّ در ذهن مردم کشورهای عربی است.
🔹 برخی از سلفیه و برخی از جریانهای نزدیک به اخوان نسبت به ایران دشمنی نداشتند ولی با ورود ایران به سوریه و حمایت از نظام سوریه مواضعشان به یک باره و به طور کلی تغییر کرد؛ یعنی میتوانیم بگوییم که سال 2013 مواضعشان درباره ایران و به طور کلی محور مقاومت دشمنانه شد و دخالت ایران و حزب الله را حمایت از استبداد به شمار میآوردند.
🔹وقتی بحران کرونا پیش آمد و برخی به کارهای غیرشرعی و نادرستی مانند لیسیدن ضریحها در مشهد و قم اقدام کردند، آنها میگفتند که ایران با دجّال و خرافات با کرونا رو به رو شده و با این روش به بیراهه میرود و با این خرافات ملّت ایران را بدبخت کرده و نابود میکنند.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/0ow
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba