❇️آیا مفتی قدس پشتپرده هولوکاست بوده است؟!
📍«بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر اسرائیل سالهاست تلاش میکند تا اعراب را مسئول فاجعه کشتار و سوزاندنِ دستهجمعی یهودیان به دست نازیها، معرفی کند. او در این میان، توجهات را به سمت یک شخصیت فلسطینیِ تاریخی به نام «حاج امین الحسینی» جلب کرده است. او میگوید که این شخصیت فلسطینیِ تاریخی بوده است که «آدولف هیتلر» رهبر نازیها را نسبت به نابود کردن یهودیان فلسطین قانع ساخته است. با تمامی اینها، یک نویسنده فرانسویِ متخصص در امور منطقه، اعراب و فلسطین با انتشار یک کتاب، روایت نتانیاهو از نقش مفتی فلسطینی درخصوص کشتار دستهجمعی یهودیان را رد کرد. کتاب این نویسنده فرانسوی تحت عنوان «هیمنه بر اسرائیل، نتانیاهو و پایان رؤیای صهیونیستی» کتابی است که ارزش خواندن دارد؛ هرچند که برخی محتواهای این کتاب نیازمند تحقیق و تدقیق مورخان عرب است، زیرا در آن از سطح اهمیت «الحسینی» کاسته شده است؛ به گونهای که گاهی از او به عنوان یکی از مزدوران انگلیس و گاهی نیز به عنوان یکی از خدمتگزاران در دستگاه نازیها، یاد شده است...
🖇ادامه متن را در این لینک بخوانید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯فرید العطاس و علوم اجتماعی اسلامی؛ تفسیری معاصر از دغدغهای دیرپا
ریحانه قبادی
✂️برشهایی از متن:
📮امروزه پس از حدود 4 دهه بحث و گفتگو در میان مسلمانان، واژه اسلامی سازی علوم، حداقل دو معنا و دیدگاه کلی را متبادر میسازد؛ اول ایجاد یک ساختار علمی به شیوه اسلامی، بهنوعی که مبنا و روش آن اسلامی باشد، و دومی، داشتن نگرش اسلامی عالمان مسلمان، نسبت به موضوعات، که برروی صورت بندی مساله و هدف علم، تاثیر میگذارد.
📮فرید العطاس پیشنهاد می کند که می توانیم جامعه شناسی نئو-خلدونی را بازسازی کنیم. این کتاب یک استراتژی برای آشکار کردن موانع چنین بازسازی و همچنین پیشنهاد رئوس مطالب چنین رویکرد خلدونی به پدیده های اجتماعی و سیاسی معاصر را انتخاب می کند. العطاس در پاسخ به سوال انحصار ابن خلدون حتی پس از کشف مجدد وی در قرن نوزدهم در اروپا، معتقد است که اروپامداری در علوم اجتماعی، مانع تصدیق اهمیت نظریهها و مفاهیم غیر غربی است.
📮نکته ای که در مورد روش خلدونی وجود دارد این است که این یک روش «مادی گرایانه» و نزدیک به روش پوزیتویستی، در مورد پدیده اجتماعی است. این به معنای ساده استفاده از عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی (به جای دخالت الهی) برای توضیح امور اجتماعی است. بنابراین میتوان ابن خلدون را به عنوان یک حد وسط بین علوم اجتماعی مدرن سکولار و شکل شرقی نظریه اجتماعی دید که بسط موضوعات مورد مطالعه او، برای العطاس، بهمثابه یک واکنش دربرابر اروپامداری علم اجتماعی و همچنین سنتز نوع نوینی از جامعهشناسی مسلمانان، میباشد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯درباره دشمنی غرب و اسلام؛ آیا غرب عمدا دشمنتراشی میکند؟
✂️برشهایی از متن:
🔹در سال 1989 میلادی بود که «الکساندر آرباتف» که مشاور دیپلماتیکِ «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود، سخنانی را مطرح کرد که به نظر میرسید بیانگر الگوی جدیدی در روابط بینالمللی باشد. وی در سخنانی خطاب به کشورهای عضو بلوک غرب تصریح کرد: «ما میخواهیم بدترین خدمت را به شما ارائه دهیم. در واقع میخواهیم شما را از داشتن دشمن محروم سازیم».
🔹با استناد به کتابِ «پیِر کونسا» دیگر جای هیچ شکی برای من باقی نمیماند که «دشمن» گزینهای است که ساخته میشود و نه گزینهای که به صورت ذاتی وجود داشته باشد. بنابراین، آمریکا و غرب در ابتدا کشور ژاپن را به عنوان دشمن خود کاندید کردند و سپس به سراغ چین رفتند تا آن را به عنوان دشمن خود مطرح سازند. پس از ژاپن و چین نیز نوبت به «خطر سبز» یعنی «اسلام» رسید
🔹«ویلیام ریشتر» استاد رشته علوم اقتصاد دانشگاه «دورتمند» آلمان نسبت به رشد روزافزون دشمنی و خصومت با اسلام و مسلمانان در جوامع غربی هشدار میهد. او در این خصوص تأکید میکند: «نگرانی اصلی من آن است که ما کاری را که روزی با یهودیان انجام دادیم، امروز با مسلمانان انجام دهیم. به نظر میرسد که کشتار دستهجمعی آتی علیه مسلمانان خواهد بود».
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
3.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد
📍برنامهریزی بلندمدت آمریکا برای جهتدهی فرهنگی به جامعه عراق از بدو اشغال این کشور آغاز شده و روز به روز ابعاد جدیدی از آن رونمایی میشود. افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد آخرین نمونه از بروزات این برنامه هاست.
📍در این ویدئو که به معرفی این دانشگاه میپردازد، دانشگاه آمریکایی بغداد را جایی معرفی میکند که «آینده شما در کنار ما تضمین شده است.»!
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯دیوبندیه افغانستان در گفتگو با مفتی کوفی؛ طالبان دیوبندی نیست!
✂️برشهایی از متن:
📮ما از معتزلی ها هیچ چیزی نمیگیریم. این جماعت اسلامی، جماعت اخوان المسلمین، جماعتی که در افغانستان هستند، اینها بیشتر تمایل به اعتزال دارند. عقل گرایی مورد نظر ما نیست؛ مورد پسند ما نیست. ما می گوییم، که در باب دین در آن جا که عقل نیاز بود عقل را به کار ببر در جایی که نیاز نیست تو خود به خود از پیش خود عقل را مقدم نساز. لذا جایی که شریعت سخن نگفته اجتهاد به میان میآید. در آنجا می توانی از عقل کار بگیری.
📮میدان دیوبندیها میدان علم است و امکان دارد شاگردان اینها در میان طالبان باشد. شاید فکر سیاسیشان باشد. شاید حتی اگر طالبان مرا هم بگیرند کتک بزنند. البته تایید میکنم که در گذشته افراد طالبان از مدارس پاکستان تشکیل شدهاند. اما امروز نمیتوانیم بگوییم سردستههای طالبان، دیوبندی هستند. این اشتباه است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#دیوبندیه
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
2.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند: دره اردن
🔹اشغالگری رژیم صهیونیستی هیچگاه به اتمام نرسیده و کماکان ادامه دارد. دره اردن ازجمله نقاطی از سرزمین فلسطین است که خاک حاصلخیز آن، طمع اسرائیلیها برای تصاحب آن را دوچندان کرده است.
🔹در این مستند چگونگی اشغال این منطقه در سالهای اخیر و تخریب روستاها و خانههای فلسطینی اهالی این منطقه و برپا شدن شهرک نشینهای صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯به بهانه دیدار پاپ و آیتالله سیستانی؛ هدف از اختلافافکنی درون شیعی چیست؟
حجتالاسلام محمد قطرانی
📮نه پاپ این قدر شخصیت مهم و صاحب اثری بود که برخی بخواهند برایش سینه چاک دهند و نه به کمالات حضرت آیت الله سیستانی با دیدار فردی چون پاپ افزوده میشود! مساله بهانههایی است برای اختلاف افکنی که روز به روز عدهای بیش از پیش بر طبل آن میکوبند. با حفظ حدود و مبانی، عقلای دو طیف بنشینند و مشکلات را حل و کم کنند و الا خطر آن است که روزی فرا رسد که صحنه درگیریهای داخلی دیگر میان شیعه و سنی نباشد و خدای ناکرده شمشیرهای شیعی به روی هم بلند شود...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶نگاهی به برخوردهای قضائی با زنان تیکتاکر در مصر؛ حفاظت حکومت از «ارزشهای خانواده»
✂️برشهایی از متن:
📍حکم دادسرای عمومی در ماه می ـ که کمی بعد از نخستین دستگیری های مربوط به تیک تاک صادر شد ـ نقش خود را در اعمال قانون جرایم سایبری نشان داد. این حکم اینترنت را به پرتگاهی تشبیه کرد که برای کنترل «پدیده سواستفاده نیروهای شیطان» به «بازداری و حمایت کامل» نیاز دارد. نیروهایی که می خواهند جامعه ما را خراب و ارزش ها و اصول آن را ویران کنند و عصمت و پاکی اش را بدزدند تا جوانان و بزرگسالانِ آن را به پرتگاه تباهی بکشانند.
📍یک کمپین معروف که گروهی از زنان پیشگامان آن هستند، دادخواستی را با استفاده از هشتگِ «با اجازه از خانواده مصری» طرح کرده و درخواست آزادی متهمان تیک تاک را دارد. هم چنین مخالفت خود را با ماهیت نامشخص و مبهم اتهامات وارد بر آنها بیان می کند؛ «اگر زنانِ کاربرِ تیک تاک بخاطر رضایتشان از نقض ارزش های خانوادگی مصر سرزنش شوند، حداقل ما که می توانیم بدانیم این ارزش ها چه چیزهایی هستند؟» این موضوع دادخواستی را مطرح می کند که تا حالا ده ها هزار امضا به دست آورده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯هیئه تحریرالشام پس از الجولانی؛ سناریوهای آینده
✂️برشهایی از متن:
🔺دیدگاه اول این است که الجولانی با تعدادی از دستگاههای اطلاعاتی خارجی از جمله ترکیه و ایالات متحده آمریکا در تعامل و هماهنگی کامل است. این دست از پژوهشگران بر این باورند که چنین ارتباط و هماهنگی میان دو طرف، در چارچوب فعالیتهای جهادیِ تاریخی، موضوعی پُرتکرار محسوب میشود و غیرعادی نیست. با اینحال، تعدادی دیگر از پژوهشگران هستند که دیدگاه ملایمتری دارند و معتقدند که الجولانی تلاش دارد تا خود را برای کسانی که پروژه و خطمشیاش را پذیرفتهاند، به عنوان یک برگ برنده جلوه دهد.
🔺هیئه تحریر الشام تا حدود زیادی یک سازمان مرکزی محسوب میشود. علیرغم شکافهایی که در صفوف اعضاء و رهبران هیئه تحریر الشام ظهور و بروز پیدا کرد، اما الجولانی طی سالهای گذشته توانست ساختار کلی این گروه را حفظ کند. این نشان میدهد که وی از قدرت بالایی در کنترل هیئه تحریر الشام برخوردار بوده است. با این وجود، این بدان معنا نیست که مرگ الجولانی به مثابه پایان حیات گروه مذکور باشد. علت این مسأله هم آن است که هیئه تحریر الشام در طول مدت زمان گذشته توانسته است یک شبکه اقتصادی گسترده و نیز یک دستگاه امنیتی مستحکم ایجاد کند. این اتفاق به ویژه پس از سیطره آن بر گذرگاه باب الهوی در سال 2017 به وقوع پیوست
🔺پر واضح است که پس از کشته شدن الجولانی دیگر چیزی از هیئه تحریر الشام باقی نخواهد ماند. علت این مسأله هم آن است که جریانها و گروههای بسیاری در بطنِ هیئه تحریر الشام دیده میشوند که قطعا پس از مرگ الجولانی با یکدیگر درگیر خواهند شد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#سوریه
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 تأملاتی درباره کتاب «ایران و ژئوپلتیک منطقه؛ پیداها و ناپیداها» و نویسنده آن
یاسر عسگری
📮آنچه که در تحلیلهای دکتر مسجدجامعی کمتر حضور و بروز دارد توجه به نقش رسانه ها و دیپلماسی فرهنگی یا عمومی ایران است و اگر دکتر مسجدجامعی و امثالهم، این صراحت بیان را درباره ضعف های بنیادین دستگاه دیپلماسی ایران در عرصه رسانهای و دیپلماسی عمومی به نقد میکشیدند، شاید می توانند زمینه ساز و مُسبّب تحولات جدی در این عرصه ها شوند. لذا جای نظرات پیشنهادات و انتقادات صریح در حوزه دیپلماسی فرهنگی و علمی و رسانهای و هنری در تحلیلهای او خالیست یا اینکه حداقل کمرنگ است. اگرچه راهبردهای پیشنهادی اش را با ذکر مثالها و تحلیل هایش از کشورهای مختلف بیان می کند ولی صراحت در بیان آنها، اثرات بیشتری دارد. او زمانی که به سیاست های توسعه در ترکیه و قطر و کره جنوبی می پردازد برخی راهبردهای آنها را به صورت گذرا یا اشاره وار بیان میکند ولی جای پرداخت و تعمّق بیشتری دارد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به اندیشه محمد شحرور؛ استبداد ریشه بحران عقلانیت در جهان اسلام
مهدی رفیعی
✂️برشهایی از متن:
📮شحرور جریان سید جمال و شاگردانش را جریانی تقلیلگرا میدانست و عقیده داشت که آنها سعی دارند مسائل معاصر اجتماعی و فرهنگی دنیای معاصر را به مسائل اجتماعی و فرهنگی قرن اول هجری و به همان تاریخ و جغرافیا ارجاع دهندکه این یک تقلیل غلط است. گروههای دیگری مثل لیبرالها، مارکسیستها و ناسیونالیستها نیز اهتمامی به اسلام ندارند و نتیجه نهایی آنها حذف اسلام است.
📮جالب اینجاست که نظریه شحرور شباهتهای زیادی با نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت سروش هم دارد و ازنظر زمان انتشار پروژه نیز این دو تقریباً همزماناند یعنی شحرور در سال 1990 کتابش را منتشر میکند و سالهای 1989-1990 نیز سروش مقالات قبض و بسط را منتشر میکند. البته تفاوت اینجاست که شحرور، برخلاف سروش متن قرآن را الهی (و نه محمدی) میداند.
📮شحرور از بحران عقلانیت در جهان اسلام سخن به میان میآورد بحران عقلانیتی که ریشه آن استبداد است. این استبداد از زمان امویان شروعشده است و با تثبیت در دوره عباسیان با شدت و ضعف تاکنون ادامه دارد. استبدادهایی که شحرور شناسایی میکند در سه حوزه عقیدتی، فکری و معرفتی است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba