eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
909 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
⏺جمهوری اسلامی ایران و طالبان، چه باید کرد؟ 🔺 با حضور:محمدمهدی خالقی 📆 شنبه ۲۷ شهریور ساعت ۲۱ 🔺از صفحه شعوبا در اینستاگرام👇 https://www.instagram.com/shouba_ir/ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به شکست بزرگ اخوان‌المسلمین در انتخابات مغرب؛ اعمال نفوذ پادشاه یا روی‌گردانی مردم؟! 🔹برخی، شکست این حزب در انتخابات اخیر را ناشی از امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی توسط سعدالدین العثمانی، رئیس حزب اخوانی عدالت و توسعه و نخست وزیر این کشور؛ و برخی ناشی از نارضایتی‌­ها از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی در جامعه مغرب و برخی دیگر آن را باخت این جریان به پادشاه مغرب می­دانند. هر چند به لحاظ هویتی، اخوان مغرب یکی از لیبرال‌‌‌ترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب است و نمی‌‌‌توان به راحتی از نوعی تنفر عمومی ضد اسلامگرایی در فضای اجتماعی مغرب نسبت به آن سخن گفت، با این حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد که حزب عدالت و توسعه که طی دو مرحله در انتخابات ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ مغرب حزب برتر شد، اکنون رتبه هشتم را تنها با ۱۳ کرسی از آن خود کرده است؟ 🔹 برای پاسخ به این سوال و سوالاتی دیگر، با دکتر «ادریس بوانو»، پژوهشگر و کارشناس مسائل منطقه و عضو سابق حزب عدالت و توسعه مغرب به گفت و گو نشسته‌­ایم. بوانو عضو کمیته روابط خارجی حزب عدالت و توسعه و عضو کمیته روابط خارجی هیئت برنامه­‌ریز هفتمین کنفرانس حزب بود که پس از میزبانی حزب از مهمانی اسرائیلی در جریان این کنفرانس، استعفای خود از حزب را اعلام کرد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 جریان شناسی سیاسی افغانستان دکتر مجتبی نوروزی 📍ما با 4 گرایش کلان سیاسی در تاریخ سیاسی معاصر افغانستان روبه‌ر­و هستیم. گرایش مارکسیستی و جریان و اندیشه­‌های چپ که یک دورانی حکومت می­کند و حزب دموکراتیک خلق مهمترین اینها است و امروز هم امتدادهایی دارد هرچند که به آن اسم و عنوان نیست. گرایش دوم جریان جهادی است که تا به امروز هم وجود دارد و به دو دسته شیعه و سنی تقسیم می­شود و در دل اینها تقسیم بندی­‌های جدی بر اساس قومیت وجود دارد. در بین شیعیان هم تعداد قابل توجهی از احزاب وجود دارد و مهمتر اینکه در بین شیعیان جنبش­های نوین اجتماعی را داریم که خارج از احزاب کلاسیک، در بین نسل جوان جدید تحصیل­کرده شکل گرفته است. اینها از برتری طلبی رهبری احزاب به ستوه آمدند و تلاش کردند که جریانات و جنبش‌­های اجتماعی بالا بیاید که در آن هم برخی احزاب کوچک‌تر شکل گرفت و برخی شخصیت­‌ها بیرون آمدند. 📍گرایش سوم گرایش طالبانی است. این گرایش در واقع یک نوع واکنش به فساد جهادی‌­ها است و همواره رهبران جهادی را متهم به فساد به شکل­‌های مختلف کرد و تلاش کرد با نگاه بنیادگرایانه، آبرو و عزت اسلام را برگردانند و احکام اسلامی را پیاده کنند. گرایش چهارم، گرایش لیبرالیستی است که بعد از 2001 قدرت پیدا کرد هر چند پیش از این هم رگ و ریشه­‌هایی در بین روشنفکران و متفکرین اسلامی، مخصوصا آنهایی که در خارج از افغانستان زندگی می­کردند، داشت. این جریان تقریبا در بین همه­ اقوام وجود دارد، در بین پشتون­ها می‌­بینیم، در بین هزاره­‌ها به طور جدی می‌­بینیم، در بین تاجیک­ها و ازبک­ها هم وجود دارد ولی عمدتا در بین پشتون­ها و هزاره‌­ها شاخص‌­تر هستند... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 پیاده‌روی اربعین؛ از مناسک مذهبی تا مناسک هویتی (با نگاهی به مناسبات دو بیت شیعی ایران و عراق) 👤 با ارائه دکتر هادی معصومی زارع، مدیر میز عراق و شامات 🗓 شنبه 3 مهر ساعت 17 👈 پخش از کانال تلگرام اندیشکده و صفحه اینستاگرام شعوبا ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠بازتاب شکست انتخاباتی اخوان‌المسلمین مراکش در رسانه‌های دنیا؛ پیروزی برای دموکراسی؟! نرگس حجتی 🔹نیویورک تایمز با توجه به شکست اسلامگرایان در انتخابات مراکش گریزی به صعود و نزول احزاب اسلامگرا در کشورهای مختلف در یک دهه گذشته زده و سرنوشت سیاسی این گروه را در مراکش به سرنوشت همنوعانش در کشورهای دیگر همچون مصر و تونس تشبیه کرده است. این سایت نیز در تحلیل خود به عدم کارایی حزب اسلامگرا در پیشبرد اهدافش در مراکش اشاره کرده است: «در مراکش، اسلامگرایان معتدل پیشرفت چندانی در برنامه‌های خود نداشتند، زیرا وزارتخانه‌های کلیدی مانند امور خارجه و صنعت تحت کنترل احزاب دیگر بودند. هنگامی که پادشاه مراکش سال گذشته تصمیم گرفت با اسرائیل برای عادی سازی روابط معامله کند، هیچ کاری از سوی اسلام‌گراها برای متوقف ساختن حرکتی که به شدت با آن مخالف بودند انجام نشد.»... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 افغانستانی‌ها و طالبان، چه باید کرد؟ 🔺 با حضور: محمدکاظم احمدی، پژوهشگر مسائل افغانستان 📆 دوشنبه 29 شهریور ساعت 18 🔺از صفحه شعوبا در اینستاگرام👇 https://www.instagram.com/shouba_ir/ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞مستند: تصوف در ترکیه 🔹تصوف و صوفیان بخش مهمی از فرهنگ و مذهب ترکیه بوده و هستند. جریانی که علاوه بر نقش آفرینی های اجتماعی و مذهبی، در سیاست نیز دستی دارد. 🔹در این مستند به فرق مختلف صوفیه در ترکیه، رویکردهای دولت‌های مختلف این کشور نسبت به طریقت‌های صوفی و البته نقش‌آفرینی‌های سیاسی صوفیان در مقاطع مختلف تاریخ معاصر ترکیه پرداخته شده است. 🔹این مستند توسط شبکه المیادین تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
10000000 409538980545004 2669392119803838734 N-1.mp3
36.82M
🎧 افغانستانی‌ها و طالبان، چه باید کرد؟ 🔹در گفتگویی اینستاگرامی مهمان محمدکاظم احمدی، پژوهشگر مسائل افغانستان بودیم تا به عنوان یک افغانستانی از چگونگی مواجهه مطلوب افغانستانی‌ها با طالبان بگوید. از او پرسیدیم راه‌حل مساله افغانستان در وضعیت کنونی چیست؟ مبارزه مسلحانه؟ قیام عمومی؟ مصالحه با طالبان و یا همراهی با آن؟ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠چرا لبنان با بحران ارزی روبرو شد؟ سید حسن محفوظی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹کارشناسان لبنانی معتقدند ریشه اصلی بحران ارزی اخیر در این کشور، اداره کشور به کمک بدهی و استقراض خارجی و همچنین عدم توجه به توسعه صنایع تولیدی و حتی کشاورزی در لبنان توسط دولت رفیق حریری بوده است. وابستگی به استقراض خارجی از دهه ۹۰ میلادی به عنوان منبع اصلی تامین نیازهای وارداتی کشور لبنان به شمار می‌رود. 🔹علاوه بر افزایش سالیانه بدهی‌های خارجی و وابستگی این کشور به استقراض خارجی، وجود فساد در سیستم بانک مرکزی و خزانه‌داری دولت، فراگیری قاچاق کالا و ارز، کاهش درآمدهای گردشگری و همچنین تحریم‌ها و فشارهای خارجی علیه برخی نهادهای لبنانی نیز عوامل دیگری است که ریشه‌های بحران ارزی اخیر در لبنان را تشکیل می‌دهند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚ویژه‌نامه شناخت افغانستان و جریان طالبان 🔹افغانستان تابستانی داغ و پرفراز و نشیبی را می­گذراند. ایالات متحده و متحدانش که بیست سال پیش به بهانه مبارزه با تروریسم به این کشور حمله کردند، به تدریج بساط خود را جمع و سرزمین ستم­دیده افغانستان را ترک کردند. 🔹طالبانی هم که در آن سالها بسرعت حکومتش فروپاشیده بود، به همان سرعت در حال قرارگیری بر مسند قدرت است. شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان یکی پس از دیگری به دست طالب­ها افتاد تا بدبین­ترین کارشناسان افغانستانی نسبت به دولت را نیز شگفت­زده کند. 🔹حالا افغانستان تیتر اول خبرهای جهان و البته ایران است و از کوچک و بزرگ گرفته تا مطلع و ناآگاه دست به تحلیل اوضاع افغانستان و طالبان می­زنند. متاسفانه افغانستان در عین حال که همسایه شرقی کشور ما و پذیرای صدهاهزار نفر مهاجر عزیز است، اما مانند بسیاری دیگر از مناطق اسلامی برای مردم و حتی نخبگان جامعه ما مبهم و ناشناخته است. از طرف دیگر این روزها سوالات متعددی در مورد ماهیت طالبان ، گذشته آن و راهبردهای احتمالی آینده آن پرسیده می­شود که فهم بسیاری از این سوالات متوقف بر شناخت دقیق از گذشته طالبان و ساختارهای درونی آن، اعتقادات کلامی و تفاوت­هایش با دیگر گروه­های بنیادگرا و یا اسلامگرا است. از طرفی طالبان در زیست بوم افغانستان در حال فعالیت است که خود ماجرایی پردامنه دارد. تاریخ معاصر افغانستان مملو از تحولات سیاسی و نظامی بوده و کشور افغانستان دست خوش بالا و پایین بسیاری شده که فهم امروز افغانستان بدون نظر به آن ممکن نیست. از طرف دیگر افغانستان کشوری متنوع به جهت قومیت و نژاد است که عاملی بس مهم در تحلیل و فهم حوادث آن است بگونه­ای که شاید به جرئت بتوان گفت که عامل قومیت موثرتر از مذهب در واگرایی­های حزبی و گروهی افغانستان قلمداد می­شود. از سوی دیگر بازیگران منطقه­ای و بین المللی هم کنشگران مهمی در صحنه افغانستان به شمار ­می­آیند که امروز این کشور بدون آنها قابل فهم نیست. 🔹شعوبا از ابتدا سعی کرده در نمایش صحنه جهان اسلام، ابعاد مختلف را ببیند و روایتی با کمترین اثرپذیری از گرایش­های مختلف داشته باشد. طبعا مسائل افغانستان هم از این رویکرد مستثنا نیست. اولین ویژه­نامه شعوبا در مورد افغانستان منتشر می­شود و در آن به مسائلی پرداخته می­شود که برای تحلیل امروز افغانستان به آنها نیازمندیم. امید است که این ویژنامه بتواند دانش و آگاهی مخاطبان را نسبت به مسائل این کشور مهم و حیاتی ارتقا دهد. 📮برای دریافت فایل این ویژه نامه 90 صفحه‌ای اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮نگاهی به آیین‌های عزاداری در هند؛ عاشورا عامل تمایز هویتی یا ارتباط میان‌فرهنگی؟ مهدیه فاتحی ✂️برش‌هایی از متن: 📌اهل سنت که بخش اعظم مسلمانان جنوب آسیا را تشکیل می‌دهند، اگرچه همراه شیعیان مشکی می‌پوشند و در مراسم محرم شرکت می‌کنند، اما این دو گروه هنگام سینه‌زنی از هم جدا می‌شوند: ماتم یا سینه‌زنی، سنتی مختص شیعیان است و به دلیل درد و آسیبی که ایجاد می‌کند، مورد انتقاد اهل سنت. برخی از شیعیان با استفاده از زنجیر و قمه در ماتم آسیب بیشتری به بدن خود وارد کرده و بسیار بیشتر مورد انتقاد قرار می‌گیرند. جالب این‌جا است که برخی هندوها در این مراسم همراه شیعیان شده و نه تنها زنجیر و قمه می‌زنند، بلکه علم را بر دوش گرفته و با پای برهنه از روی آتش رد می‌شوند. مراسم عبور از آتش که هر سال ششم محرم در لکهنو (مرکز منطقه‌ی مسلمان‌‎نشین اوده) برگزار می‌شود، جمعیت بزرگی را به خود جلب می‌کند که بسیاری از آن‌ها مسلمان نیستند. 📌پیش از آغاز استعمار، محرم شامل مراسمی بود که علاوه بر شیعیان، سنی‌ها، بودایی‌ها و هندوها نیز در آن شرکت می‌کردند. استعمار بریتانیایی که به شبه‌جزیره وارد شد، با مراسم محرم مقابله کرد، چرا که این مراسم تبدیل به عناصری میان‌فرهنگی شده و مرز میان مذاهب در آن‌ها از میان می‌رفت. بریتانیایی‌ها گمان می‌کردند در صورت تفکیک مذاهب، اداره‌ی تشکیلات استعماری راحت‌تر خواهد بود. در این دوره سینه‌زنی و زنجیرزنی از حوزه‌های مشترک معنوی میان مردم، به اعمال خشونت‌آمیزی که لازم بود مدیریت‌شان کرد تبدیل شدند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎞 پیاده‌روی اربعین از مناسک مذهبی تا مناسک هویتی 🔹در نشستی که توسط اندیشکده مرصاد با عنوان «پیاده‌روی اربعین از مناسک مذهبی تا مناسک هویتی» برگزار شد، دکتر هادی معصومی زارع با دسته‌بندی پیاده‌روی اربعین به پنج دسته دوران پیشا حزب بعث، حاکمیت حزب بعث، سال 2003 تا 2014، سال 2014 تا 2017 و درنهایت از سال 2017 تاکنون، به بررسی دلالت‌های اجتماعی، سیاسی و هویتی هریک از این دوره‌های پیاده‌روی اربعین پرداخته و در ذیل آن مناسبات دو بیت شیعی ایران و عراق را مورد بررسی قرار داد. 🖇 برای مشاهده و دانلود فایل ویدئویی این نشست اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba