💠بررسی مدارس فکری نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی
✂️برشهایی از متن:
🔺نجف یک کانون محوری دارد که اقتدار نجف به دست آن است. الان در نبود آقای خویی باز هم کانونیترین مدرسه متعلق به آقای خویی است که بلحاظ روش اجتهاد و مبانی و رویکرد همچنان اقتدار دارد و خروج از این کانون و درگیر شدن با آن، به شدت سخت و واجد تبعات است.
🔺قبل از درگیری صدر دوم با مرجعیت سنتی در نجف و شکست اقتدار مرجعیت سنتی، اساسا خاندانها آنچنان اقتداری داشتند که اجازه نمیدادند مرجعیت یا کرسی دروس عالی، خارج از آن خاندان شکل بگیرد و به صورت ارثی مرجعیت را درون خاندان خودشان نگه میداشتند.
🔺در آینده ما بیشتر از حال حاضر از نجف خواهیم شنید چون قرائت نجف، رقیب قرائت قم است. به اضافه که جریان روشنفکری به این نتیجه رسیده که آلترناتیو نظریه جمهوری اسلامی در میان محافل روشنفکری ظهور نمیکند بلکه در محافل حوزوی ظهور خواهد کرد
🔺غربیها آگاهانه دوگانه نجف و قم و آقای سیستانی و آقای خامنهای را دامن میزنند که البته جدید هم نیست! ما شاید بتوانیم بگوییم این دوگانه نیست، بلکه یگانه تشکیکی است. در سهگانه وکالت فقیه، نظارت فقیه، ولایت فقیه، آنکه بیگانه است وکالت فقیه است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
#نجف
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 نگاهی به تاریخ جنبش زنان در ترکیه؛ چهار رویکرد متفاوت در قبال مسائل زنان
✂️ برشهایی از متن:
🔺زنان ترکیه در سال 1934 حق نامزدی در پارلمان را به دست آوردند و چهار سال قبل از آن حق رأی و شرکت در انتخابات شهرداری را داشتند. این تاریخ در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی زودهنگام است؛ به عنوان مثال در سوئیس، زنان به حقوق سیاسی خود در سال 1971 دست یافتند. ما تصور نمیکنیم که این پیشرفت هدیهای از سوی دولت جدید ترکیه باشد، بلکه در نتیجه راهپیماییهای طولانی مبارزه است که زنان ترک دهها سال قبل از شروع جمهوری جدید آن را آغاز کردند.
🔺جنبش فمینیستی بین سالهای 1980 تا 1990 دورهای از ثبات را تجربه کرد اما در اوایل دهه 90 زنان به خصوص زنان کُرد، به دلیل نژاد و زبان و زنان مسلمان به دلیل حجاب از تبعیض آشکار قرار گرفتن، در اولویت این جنبش رنج بردند که باعث ایجاد تفرقه شد و در دهه نود شاهد تقسیم شدن جریان فمنیسم به چهار جریان متفاوت بودیم: کمالیسم، رادیکالیسم، کُرد و مسلمان.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚نگاهی به کتاب «الاسلام العربی»؛ اسلامِ عربی چگونه اسلامی است؟
مهدی رفیعی
✂️برشهایی از متن:
🔺دین جدید اعراب را در کنار هم جمع نمود و به آن ها وحدت بخشید و علیرغم کشمکش های موجود با تقسیم وظایف، دولتی واحد تشکیل داد و به هر اندازه اسلام گسترش می یافت الگوهای فرهنگ عربی و ارزش های آن ها نیز گسترش می یافت و اساسا یکی از دستاورهای اسلام احیای هویت امت عربی بود.
🔺هرچند بررسی دقیق آماری جمعیتی آن روز ممکن نیست ولی مورخان از رشد روزافزون اعراب در مناطق فتح شده گزارش های متعددی دارند. با مهاجرت های جمعی، ساختار جمعیتی برخی شهرها و روستاها تغییر یافت و با این تغییر، فرهنگ و روابط انسانی آن مناطق نیز متفاوت شد.
🔺به صورت کلی اسلام عربی از تاویل و مبالغه به دور ماند و با رسالت پیامبر ارتباطی مستقیم و بدون پیچیدگی برقرار نمود. مسلمان عربی هیچ گاه احساس نمی کرد که میان آیات قرآن ابهام و حجاب ضخیمی وجود دارد. در این دیدگاه اسلام آیینی است که تدین ظاهری در آن بسیار مهم تر از ایمان درونی و محرک است. شکوفایی فقه و توجه بسیار به آن و ضعف فلسفه خصوصا فلسفه الهی در حوزه اسلام عربی نشانگر امتداد این نگاه است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به افغانستانشناسی در ایران؛ دلخوری نسبت به افغانها بخاطر کتب درسی!
✂️✂️برشهایی از متن:
🔹در ملیگرایی ایرانی هیچگاه نخبگان و فرهیختگان ایرانی به دنبال این نبودند که افغانستان را به ایران ملحق کنند و شواهدی برای این الحاق بیاورند. البته در میان مردم معمولا کم اطلاع در مورد افغانستان، این نگاه وجود دارد.
🔹کتابهای درس تاریخِ مقاطع تحصیلی متوسطه است که عموما بحث از افغانستان را در حاشیه تاریخ حکومت صفویه بیان میکنند. در این کتب حکومت صفویه به صورت درخشانی نمایانده میشود که این دوره درخشان تاریخ ایران، توسط افغانها افول میکند. سرنگونی صفویه به دست افغانها، دلخوری در ذهنیت دانش آموز ایرانی میکارد که در آینده تاثیرات منفی میگذارد.
🔹ما به شرق و افغانستان، همیشه بی توجه بودهایم. با اینکه قرابت فرهنگی و زبانی زیادی با افغانستان داریم اما اطلاعات مردم ما در مورد افغانستان بسیار کم است. این آسیب بیشتر متوجه حاکمیت است
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 جریانشناسی سیاسی کردستان عراق
صلاح الدین خدیو
✂️برشهایی از متن:
📍اتحادیه میهنی مدعی بود سوسیالیسم را به عنوان یک اندیشه عدالت خواهانه با ناسیونالیسم کردی به شیوهای موفق آمیزش داده و از این امتزاج موفق یک ایدئولوژی نوین برای رهایی ملت کرد درست کرده است. اما فروپاشی شوروی باعث شد این حزب بلحاظ تئوریک خلع سلاح شود! بعد به کپی ناشیانه و ناموفق از حزب دموکرات دست زد
📍حزب دموکرات برند اصلی کردییت سنتی است و هیچ حزبی یارای مقابله با آن را ندارد. تاریخ 70ـ 80 ساله درخشان و رهبری اسطورهای در مقاطع مختلف، متعلق به حزب دموکرات بود. نقش خاندان بارزانی، به عنوان رأس یک طریقت صوفی و تعبدی که در این حزب وجود دارد، باعث شده حزب دموکرات کردستان هیچگاه دچار انشقاقهای ویرانگر نشود.
📍حزب میهنی برای ایجاد توازن قدرت خواستار سیستم پارلمانی بود اما حزب دموکرات، به ریاست بارزانی خواستار سیستم ریاستی بود. نرمشهای آقای طالبانی، که نوشیران مصطفی او را متهم میکرد حفظ پست ریاست جمهوری برای طالبانی خیلی مهم بوده، باعث شد اینها(نوشیران مصطفی) در مقام جناح سرسختتر اتحادیه میهنی، در مقابل حزب دموکرات کردستان قرار بگیرند و از اتحادیه میهنی خارج شوند
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#مساله_کردها
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به «مطالعات مردانگی» در جهان اسلام؛ مردانگی در نقاط مختلف جهان اسلام چگونه است؟
✂️برشهایی از متن:
🔹این پژوهشها اکثرا در این دیدگاه مشترکاند که مردانگیها به صورت اجتماعی برساختهمیشوند، تأکید دارند که تنوع در اسلام ذاتی است، بر این تصریح میکنند که مردانگیهای اسلامی سیالاند، و در عین حال، میکوشند که ساختارهای پدرسالار در سراسر جهان اسلام را به چالش بکشند.
🔹یک عنصر مهم، که به ایدئولوژی سیاسی گروههای اسلامگرایی مانند طالبان شکل میدهد، این است که مردان غیرغربی میخواهند در برابر مردان غربی مقاومت کنند، به این دلیل که مردانگی محلی خود را در برابر تجاوز مردانگی غربی در خطر میبینند. آنها میخواهند مرد بودن خود را در برابر سیاستهای جهانیشدن حفظ کنند، سیاستهایی که به طرز ویرانگری مردانگیزدا و خوارکننده است.
🔹از آغاز قرن بیستویک، مردان مسلمان با حجم قابلتوجهی از خصومت مواجه بودهاند. مردانگی آنها در حوزهی عمومی برایشان تعریف شده است، آن هم به مثابهی افرادی پدرسالار، کنترلگر، بنیادگرا، در بهترین حالت: در خطر رادیکال شدن و در بدترین حالت: تروریست. زیر شاخهی جدید مطالعات مردانگی میکوشد مردانگیها را سیال، در حالتغییر، در نسبت با زنان و وابسته به شرایط تاریخی و محلی بفهمد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 جایگاه زنان در جوامع اسلامی با تاکید بر آراء مرتضی مطهری، سیدقطب و نصر حامد ابوزید
🔹 مسئله زنان یکی از مهمترین مسائل حال حاضر مطروح و جنجالی در کشورهای عمدتا مسلماننشین است. هرچند که اندیشمندان و روشنفکران مسلمان، با رویکرد و دیدگاهی اسلامی سعی کردهاند تا به بررسی جایگاه زن در اسلام بپردازند؛ اما بسیاری از این تفسیرها به نحوی در مقابل هم صفآرایی میکنند؛ به این معنا که، گرچه نظرگاه آنان نشأت گرفته و نُضج و نُمو یافته از یک دین بوده و منشاء و منبع نَشو و نمای آراء، جملگیشان مصادر غالباً یکسانی (همچون مُصحف، سنت، سیره و تاریخ اسلام) است، اما به سبب مداخلهی متغیرهای اجتماعی و فرهنگی متنوعی که رویکردهای «احیاگرایانه» و «اصلاحیِ» متفاوتشان را سبب گشته است، قرائتها، تفسیرها و تبعاً تقریرهای مخالفی از هر یک به بار آمده و نهایتاً استنتاجاتِ غایی متمایز و گاه متعارضی نیز از هر جرگه استحصال شده است. کتاب «زن در جدال سنت و تجدد: جایگاه زنان در جوامع اسلامی معاصر با تاکید بر آراء مرتضی مطهری، سیدقطب و نصرحامدابوزید» تلاشی است تا از دو جایگاه سنت و مدرنیته و از منظر متفکرین مسلمان به موضوع زنان نگاهی عمیقتر داشتهباشد. نویسنده کتاب خانم مینا جهانشاهی است و چاپ اول آن بوسیله نشر «نگاه معاصر» در قالب 244 صفحه به نشر رسیدهاست...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 مروری بر وضعیت چپهای فلسطینی؛ در تقلای خروج از حاشیه!
✂️برشهایی از متن:
🔺دربارهی برداشت عموم فلسطینیان از احزاب چپ پژوهش مناسبی انجام نشده است و خود این واقعیت نشان میدهد تأثیر واقعی آنها بر جامعهی فلسطینی قابل تردید است. تصور عمومی میگوید تمرکز چپها بر مسائل سیاسی است، که البته پس از شکلگیری تشکیلات خودگردان فلسطین و طرح مسائلی مانند حقوق زنان و کارگران در آن، چپها دیگر مزیتی در این زمینه ندارند و حالا تنها مخالفت با سرمایهداری جهانی ویژگی منحصر به فرد آنها است. جالب است که بقای احزاب چپ در عین حال به حمایت مالی سرمایهداری جهانی وابسته است.
🔺نتایج انتخابات و نظرسنجیها نشان میدهد محبوبیت گروههای چپ در سالهای اخیر رو به کاهش بوده است. قدرت تأثیرگذاری گروههای چپ بر سیاستگذاریها نیز محدود است. در گذشته رهبری چپها در مبارزات خیابانی علیه وضعیت اقتصادی نیز اهمیت داشت و بر تصمیمگیریها تأثیر میگذاشت، اما در سالهای اخیر تعداد چنین مبارزاتی کاهش یافته است.
🔺علیرغم اعتقاد اکثر گروههای چپ به سکولاریسم، همگی غالبا در مناسک مذهبی شرکت میکنند تا ارتباط خود با عموم مردم را حفظ کنند. این عمل ممکن است به دلیل تسلیم شدن در برابر هژمونی فرهنگ و اندیشهی اسلام سیاسی باشد، چراکه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، گروههای چپ شبکهی حامیان بینالمللی خود را از دست دادند و بعضی که ویژگیهای مذهبی داشتند، به سمت گروههای اسلامی مانند حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران رفتند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
4.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند: سیاست خارجی ترکیه
🔹ترکیه پس از به قدرت رسیدن اسلامگرایان به رهبری رجب طیب اردوغان توانست خود را به یک قدرت منطقهای تبدیل کند. قدرتی که بخش عمده آن مرهون توان اقتصادی و نیز قدرت نرم این کشور است.
🔹در این مستند که توسط الجزیره تولید شده، به تاریخ معاصر سیاست خارجی ترکیه پرداخته شده و فراز و نشیب آن از دوره آتاتورک تا امروز مورد بررسی قرار گرفته است.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل مستند اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
#مستند
@shouba
🎯 نگاهی به اندیشه حسن حنفی؛ ارزش اسلام به کاربست آن در جامعه است!
حجت الاسلام محمدعلی میرزایی
✂️برشهایی از متن:
🔺این اسلام انقلابی، مبانی فکری ثابتی ندارد. اصلا از نظر حنفی مبناگرایی وجود ندارد، البته این را از بیرون متن او میگویم. به نظر میرسد اساسا نگاه آقای حنفی، نگاهی عملگرایانه، حتی از نوع افراطی است! به این معنی که ارزش ذاتی برای تفکر قائل نیست. اعتقاد دارد ارزش افکار در تراز عمل و واقعیات اجتماعی معلوم میشود.
🔺او ارزش اسلام را به کاربست اسلام در عرصه انقلاب و جامعه میداند و معیار و ارزشی برای ایدئولوژی، حتی دینی، قائل نیست، مگر به میزانی که آن اندیشه قدرت دارد پدیدهها و تحولات اجتماعی تولید کند، فقر را از بین ببرد و عدالت و آزادی ایجاد کند.
🔺از نظر حنفی، تنزل، اتفاقا استعلا است! او گاهی به بحث نزول قرآن اشاره کرده و میگوید: قران هم متعالی بود، اما وقتی متدانی شد، قرآن شد، که یک انسان را هدایت میکند و در آیات قرآن به کرات به نزول قرآن اشاره شده است. این نزول با تعالی نسبت ندارد، بلکه با تدانی نسبت دارد. یعنی دنو پیدا میکند و به انسان نزدیک میشود. اگر در عالم صوفیان و عرفا بخواهیم غوطهور شویم و تعالی پیدا کنیم امور دنیایی ما فشل میماند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 افزایش میل به یادگیری زبان انگلیسی در میان جوانان عراقی؛ جوانان عراقی در فکر مهاجرت!
✂️برشهایی از متن:
🔹طی دو سال گذشته تعداد مراکز آموزش زبان انگلیسی به بیش از 200 آموزشگاه رسیده است که اکثر آنها در پایتخت بغداد، بابل، جنوب نجف، بصره و اربیل شمالی است.
🔹اکثر جوانان عراقی مهاجرت را برای داشتن آیندهای بهتر به ماندن درعراق ترجیح میدهند؛ چرا که در عراق این روزها با کمبود فرصتهای شغلی و فسادهای زیاد اداری و سوء مدیریت مواجه هستند و از آن رنج میکشند.
🔹بیش از یک انگیزه برای جوانان عراقی جهت یادگیری زبان وجود دارد؛ از جمله میتوان یافتن فرصت شغلی، سفر به خارج، غناء فرهنگی و ارتباط با جهان را نام برد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮 نگاهی به نظریه سیاسی علامه فضلالله؛ اسلام شکل خاصی برای حکومت تعیین نکرده
مصاحبه با دکتر مجید مرادی
✂️برشهایی از متن:
🔺ایشان در یک مرحله، مدل ترکیبی شورا و ولایت فقیه را موفق میدانست و البته باز هم آن را موکول به رای مردم می دانست. در مرحلهی دیگری وزن شورا را که اصل و نهادی قرآنی است سنگینتر میکند. در مرحله بعد بدانجا میرسد که میگوید در دموکراسی هم اگر به تقنین امری مغایر با اسلام نینجامد الگوی مطلوبی است و ما از پذیرفتنش باکی نداریم.
🔺نظریه علامه فضل الله الزاما به این معنی نیست که فقها حاکم باشند. به عبارت دیگر الزاما نظریه ایشان به ولایت سیاسی فقیه منتهی نمیشود. فقها و علما نقش کارشناسی دارند نه اینکه الزاما در مرحله اجرا فقها باید حاکم باشند. هرجا هم که ولایت فقیه هست باید شورا در کنارش باشد. و اتفاقا عمل به نظر شورا یا مردم در عصر غیبت الزامی است.
🔺از نظر ایشان هیچ الگوی مشخصی برای دولت اسلامی نداریم اما این بدان معنا نیست که اسلام انسان را در عرصه سیاست رها کرده باشد. بلکه صرفا شکل حکومت را مشخص نکرده است. شاید به نوعی دست انسان را در این زمینه باز گذاشته است که بنا به مقتضیات زمان رفتار کند. اما آنچه مشخص است این است که مردم در تعیین نوع حکومت حق انتخاب دارند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba