⭕️ واکنش سید عمار حکیم به حمله به دفاتر جریان حکمت وطنی عراق؛ حکیم در پاسخ به حمله طرفداران مقتدی صدر به دفاتر حزب متبوعش، پاسخ هابیل به برادرش را توییت کرد که اگر تو دست خود را به سوى من بگشايى تا مرا بكشى، قطعا من دست خود را به سوى تو نمىگشايم تا تو را بكشم، زيرا من از خدا كه پروردگار جهانيان است مىترسم.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 افکارسنجی صهیونیستها نسبت به بایدن و آمریکای ۲۰۲۲(بخش اول)
محسن فائضی
🔹 نظرسنجی مؤسسه پیو از ۲۱ تا ۲۷ مارس(هفته ابتدایی اردیبهشت ۱۴۰۱) از دو جامعه آماری صهیونیستها و آمریکاییها به طور جداگانه نظرسنجی کرده است. این نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیستهای درون سرزمینهای اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. این مؤسسه حول نگرشهای اسرائیلیها بالاخص نسبت به آمریکاسؤالات مختلفی پرسیده است.
🔹 در این یادداشت نتایج قسمت اول این نظرسنجی را بررسی خواهیم کرد در بخش اول نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیستهای درون سرزمینهای اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. ضمن آنکه این نظر سنجی قبل از فروپاشی کابینه بنت رخ داده و پاسخها در این خصوص ناظر به کابینه نفتالی بنت و لاپید است.
🔹 از نتایج این نظرسنجی این است که بوش در سال ۲۰۰۳( حمله به عراق) با ۸۳% بالاترین میزان اعتماد را با خود همراه داشته است. هرچند بوش در زمان ترک کاخ سفید میزان اعتمادش به ۵۷% سقوط کرده است.
باراک اوباما دوران پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است و با رسیدن میزان اعتماد و عدم اعتماد به یک نقطه با حدود ۵۰ درصد در سال پایانی ریاست جمهوریاش(۲۰۱۵) بدترین رکورد را به نام خودش ثبت کرده است. روند اعتماد اسرائیلیها به رئیس جمهور آمریکا در تک دوره ترامپ رو به افزایش بوده اما اعتماد در دوران بایدن در همین مدت کوتاه روند کاهشی داشته است.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🔺سی تی اسکن بحران عراق از رهگذر دو عکس
صلاح الدین خدیو
1. مقتدی صدر بیش از هر کس فرمان سیاست عراق را در دست دارد. اگر ایران از طریق چهارچوب هماهنگی شیعیان می تواند مانع تشکیل دولت توسط او شود، وی قادر است از راه خیابان پارلمان را تسخیر کند و بدون اراده وی نه کسی رئیس جمهور می شود نه نخست وزیر!
2. کلیت ساختار سیاسی عراق و هر آنچه پس از سال 2003 ساخته شد، به بن بست رسیده و احتمال فروپاشی و متحول شدن آن بیش از هر زمانی است.
گسلی که میان شیعیان ایجاد شده، ترمیم ناپذیر و ابدی است و با متراکم شدن روی شکاف تاریخی میان کردها، می تواند انرژی زلزله ای بزرگ را علیه ساختار فعلی رها کند.
3. عکس تفنگ بدست مالکی، کاریکاتور کمیک تراژدی ترکتازی صدام و بعثی هاست. تفنگ مالکی صدر را نمی ترساند، اما می تواند شاخک های تیز بعثی ها را هوشیار کند. کسانی که متخصص جنگ و کودتا هستند و بهتر از هر کس بلدند، از آب گل آلود بین النهرین ماهی بگیرند. نشان به این نشان که سال 2014 هم کم مانده بود در جامه داعش به بغداد بازگردند.
نیروهای خارجی هم به زودی ناچار می شوند به بازبینی موضع خود در برابر واقعیت های جدید بپردازند.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از شعوبا
📚 ویژهنامه: راوی خونشریکی؛ پاسداشت محمدسرور رجایی
📮محمدسرور رجایی از برجستهترین شخصیتهای فرهنگی افغانستانی بود که تلاش بسیاری برای روایت اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان یا آنچه خود «خونشریکی» مینامید، متحمل شد. در این ویژهنامه به بررسی شخصیت محمدسرور رجایی و نیز ابعاد مختلف پروژه فرهنگی ارزشمند او پرداخته شده است. این ویژهنامه به همت دستاندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار تولید شده است.
📮در این ویژه ایننامه مطالب زیر آمده است:
📍زندگی نامۀ خودگفتۀ محمدسرور رجایی، به روایت اول شخص مفرد
📍یکی از ما: روح الله رشیدی
📍خون شریکی: محمدسرور رجایی
📍راوی بین المللی انقلاب: مسعود ملکی
📍با روایتش برادرم را از غربت در آورد: حمیدرضا سعیدی
📍ایستاده بود پای خون شریکی ایران و افغانستان: مرتضی قاضی
📍راه ناتمام رجایی برای روایت افغانستان: هاجر صفائیه
📍در آغوش قلب ها: محمدسرور رجایی
📍وجوه سه گانه محمدسرور رجایی؛ ارتباطات میان فرهنگی، انسان انقلاب، جهاد: مجتبی نامخواه
📍نمایندە شایسته برای جامعه نخبگی مهاجر در ایران، معلم و غمخوار مهاجران: سمیه مروتی
📍آشنای واقعی: سجاد اسلامیان
📍راهی که رجایی باز کرد: محمدمهدی خالقی
📍سرودخوانی خندوانه ای مهاجران: محمدسرور رجایی + دو شعر
📍به تنهایی یک نهاد فرهنگی بود: محمدکاظم کاظمی
📍ایستاده در میان دشواری ها: علی محمد مودب
📍ما دو ملت نیستیم: محسن مومنی شریف
📍همه تن، چشم: محمدسرور رجایی
📍مدیحه ای برای یک جاسوس: محمدحسین جعفریان
📍عمر می گذرد؛ در خدمت مردم باشیم: جمیله قاسمی
📍ایران وطن فرهنگی پدرم بود: عاطفه رجایی
📍سوگ نامه
🖇 برای دانلود فایل این ویژهنامه اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
📚 ویژهنامه: راوی خونشریکی؛ پاسداشت محمدسرور رجایی 📮محمدسرور رجایی از برجستهترین شخصیتهای فرهنگ
🇦🇫 بازنشر ویژهنامه: راوی خونشریکی؛ به مناسبت اولین سالگرد درگذشت محمدسرور رجایی از چهره های برجسته فرهنگی افغانستان
💠 یادداشتی در مورد محمد سرور رجایی؛ مدیحه ای برای یک جاسوس
محمد حسین جعفریان؛ نویسنده و مستند ساز
⭕️ از یکجایی تاریخ شفاهی افغانستان شد همه خوراکش، رفت سراغ شهدایی که فراموش شده بودند. شهیدان ایرانی در مقاومت افغانستان برابر روس ها و شهدای افغانستانی دفاع مقدس؛ کتاب های از دشت لیلی تا جزیره مجنون و مأموریت خدا را در این باره نوشت.
⭕️ تا آخر عمر در پایینترین محلات تهران اجاره نشین بود. اما نام مستعارش میان برخی آشنایان هم وطنش جاسوس ایران بود. این جاسوس کهنهکار برای جمعآوری خاطرات بستگان شهدای ایرانی در افغانستان باید به قم می رفت؛ اما او مهاجر بود اگر بین راه گیر می افتاد مستقیم به مرز برده و اخراج میشد. هر بار باید مجوز تردد از استانی که ساکن بود را به استان همجوار میگرفت . چند سال کارش این بود
⭕️ استان البرز که تشکیل شد او غمگین ترین فرد تهران بود. چون حالا این جاسوس برای رفتن نزد خانواده شهدایی که در کرج بود نیز مجوز تردد لازم داشت. با تمام رنج و عذاب ها رجایی کار را تمام کرد اولین کتاب از شهیدان افغانستانی در ایران و شهیدان ایرانی در افغانستان را تالیف و منتشر کرد.
برای دانلود فایل این ویژهنامه اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 فعالیت های رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی؛ چندان که نگاه میکنم حیرانی است
محمد جواد فلاحتی رستمی
✂️ برشهایی از متن
🔹 ملاقات و گفتگو، همایش و نشست و برپایی مراسم و جشن، بیشترین سهم از میزان قالبهای انجامشده توسط رایزنیها را به خود اختصاص دادهاند.
🔹 رویکرد محتوایی مهمی که در فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به رایزنان فرهنگی مکرراً بیان شده، تأکید بر بیان حرف نوی انقلاب اسلامی، اصول گفتمانی و دستاوردهای آن است؛ بررسی فعالیتهای گزارششده نشان میدهد تنها بخش کوچکی از فعالیتهای رایزنیهای فرهنگی به این مهم اختصاص یافته است.
🔹 اکثریت اقدامات انجامشده توسط رایزنیها مربوط به اقدامات مناسبتی است و این به معنای آن است که رایزنیها عمدتاً فعالیتهای خود را بر اساس مناسبتهای تقویمی جلو میبرند. این نگاه سبب شده است که کارها و اقدامات رایزنیها در بیشتر موارد کلیشهای و روتین و جهت ادای تکلیف برای گرامیداشت مناسبتها باشد.
🔹 در دنیای جدید، بیشتر سازمانها و نهادها به این سمت حرکت میکنند که برنامهها و اقدامات خود را بهصورت تسهیلگرانه و حمایتی پیش ببرند و تا به این صورت هم از ظرفیتهای مردمی و بخش خصوصی استفاده کنند و هم با توجه به محدودیتهای مالی و انسانی که دارند، ظرفیت خود را بر کنترل و نظارت و هدایت متمرکز کنند. درحالیکه سازمان فرهنگ و ارتباطات فاصله زیادی با آن دارد و اکثریت اقدامات سازمان را اقدامات تصدیگرایانه شکل میدهد.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 مجموعه بررسی و تحلیل مراکز اندیشه ورز عربی؛
2️⃣ مرکز بررسیهای راهبردی دانشگاه اردن
نویسنده: علیرضا فرشچی
🔹 ردهبندی دانشگاه پنسیلوانیا ادعا دارد برجستهترین اندیشکدهٔ منطقهٔ غرب آسیا در اردن قرار گرفته: مرکز بررسیهای راهبردی دانشگاه اردن. سیاههٔ مشهور این دانشگاه که هر ساله اندیشکدههای جهان را میشمارد و سرآمدهایش را در زمینههای گوناگون ردهبندی مینمایند، جمهوری اسلامی ایران را از نظر شمار، پس از رژیم صهیونیستی در رتبهٔ دوم مینشاند با ۶۴ اندیشکده! ولی حتی یکیشان در میان برترینهای منطقه نیست. برعکس؛ اردن با کمتر از نیمی از این تعداد، جایگاه خوبی در منطقه از آن خود کرده.
🔹 مرکز بررسیهای راهبردی، طراز نخست را اشغال کرده، در حالی که برانداز رسانهای نشان میدهد نیمهٔ پیدای این اندیشکدهٔ غربگرا، آن قدرها بزرگ نیست و از دور مجموعهای به نسبت متوسط به چشم میآید در برابر غولهای منطقه! اما بخش پنهان این کوه یخ کجا نهفته که توانسته این اندازه اثرگذار باشد؟ چرا سفارت انگلیس باید به نوسازی آن کمک کند؟
🔹 مرکز بررسی های راهبردی دانشگاه اردن به سان خاورشناسان و اسلامپژوهان غربی، با اینکه موضوع محوریاش شناخت اسلامگرایی هست، اما خود سکولار و لیبرال است. البته مؤدبانه مینویسند و نقد میکند.
برای مطالعه،بررسی و تحلیل این مرکز اینجا کلیک کنید.
#جزوه
#اندیشکده
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
ایمن الظواهری
1️⃣5️⃣9️⃣1️⃣ تولد در قاهره مصر
🔹 خانواده: پدربزرگش از علمای برجسته مصر بوده و در خانواده ای تحصیلکرده و فرهیخته بدنیا آمد.
🔹 پیوستن به اخوان المسلمین در نوجوانی و دستگیر شدن در سن 15 سالگی به جرم وابستگی به اخوان
🔹 کسب مدرک پزشکی از دانشگاه قاهره
🔹 پیوستن به گروه جهاد اسلامی مصر و نقش داشتن در ترور انور سادات به همراه افرادی مانند خالد الاسلامبولی
🔹 سخنگوی دستگیر شدگان ترور سادات در دادگاه بدلیل تسلط بر زبان انگلیسی
🔹 تبرئه از ترور سادات و محکوم شدن به سه سال زندان
🔹 پیوستن به افغان الجهاد، جهادگرایان علیه شوروی در افغانستان و آشنایی با اسامه بن لادن و عبدالله عزام
🔹 تاسیس القاعده در سال 1997 توسط بن لادن؛ الظواهری دست راست بن لادن در القاعده شد
🔹 رهبر القاعده پس از کشته شدن اسامه بن لادن در سال 2011
🔹 اختلافات با داعش و ابوبکر البغدادی
2️⃣2️⃣0️⃣2️⃣ کشته شدن توسط پهبادهای آمریکایی در کابل
💠 الظواهری و نگاه تاریخی سید قطب
🔹هنوز موثرترین فرد در ساختار گروههای جهادی و بطور خاص القاعده سید قطب نامیده میشود. در این میان ایمن الظواهری بیش از سایرین قطبی قلمداد شده و جماعت جهاد اسلامی مصر در دهه ۷۰ میلادی جزو اولین گروههایی بود که خوانشی جهادی از آثار سید قطب و بطور خاص معالم فی الطریق و في ظلال القرآن داشته است. متن زیر بخشی از مقاله دکتر یاسر قزوینی از اساتید برجسته شناخت گروه های جهادی است. این یادداشت بخشی از مقاله سید قطب و جریان های سلفی جهادی می باشد که پیش از این در شعوبا منتشر شده است.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 الظواهری و نگاه تاریخی سید قطب
✴️ ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده شاید قطبی ترین رهبر جریان های جهادی تلقی شود. او نه تنها از سید قطب با عنوان «الاستاذ الشهید» یاد می کند بلکه او و گروهی که گرداگرد او جمع شده بودند را به گونه ای نخستین هسته جهادی تلقی می کند که از آن تحت عنوان جهاد با عدو قریب یاد می شود (الظواهری،1431: ص10). الظواهری در سخنان مختلف خود به ویژه در نگاهش به تاریخ صدر اسلام تأثیرپذیری از رویکردهای نزدیک به سید قطب به ویژه کتاب «العداله الاجتماعیه» را نمایان ساخته است. امری که در برخی بیانیه های الظواهری به عنوان نمونه بیانیه او تحت عنوان «شرق افریقیا ثغر الاسلام الجنوبی» نیز آشکار است.
💢 او در این بیانیه می گوید: «لقد سقطت الخلافه لانحدارها من الخلافه علی منهاج النبوه الی الملک العضوض الذی یقوم علی سلب حق المسلمین فی الشوری والاستبداد و الظلم و التعدی علی الحرمات و تحریم الامر بالمعروف والنهی عن المنکر…» خلافت به دلیل فروکاسته شدنش از راه و روش پیامبر به پادشاهی گزنده سقوط کرد، پادشاهی گزنده ای که بر اساس سلب حقوق مسلمانان در مشورت و بر مبنای استبداد و ستم و تجاوز به حرمت ها و ممانعت از امر به معروف و نهی از منکر بر پا شد…
✴️ درواقع اشاره ای که الظواهری به مفهوم «ملک عضوض» می کند برگرفته از روایتی منتسب به حضرت رسول صلوات الله علیه است که اهل سنت آن را روایت می کنند. این روایت به گونه های متعدد و مختلفی روایت شده که یکی از مفصل ترین آن ها اینگونه است:
«تکون النبوه فیکم ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون خلافه على منهاج النبوه فتکون ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون ملکًا عاضًا فیکون ما شاء الله أن یکون، ثم یرفعها إذا شاء الله أن یرفعها، ثم تکون ملکًا جبریه فتکون ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون خلافه على منهاج النبوه…»
💢 درباره این روایت سخن بسیار است اینکه از چه زمانی خلافت به پادشاهی تبدیل می شود و اینکه این پادشاهی آیا مشروع است یا خیر، و اینکه خلافه علی منهاج النبوه در چه دوره ای دیگربار باز خواهد گشت. در این بین کسانی مانند ابن تیمیه به ویژه در کتاب «الخلافه والملک» این تبدیل خلافت به پادشاهی را امری غیر مشروع نمی دانند. ابن خلدون نیز «ملک عضوض» را لازمه عمران می داند. اما کسی چون سید قطب به ویژه در کتاب «العداله الاجتماعیه» تاریخ این دوره را مورد انتقاد قرار داده و ملک عضوض را در این دوره مورد انتقاد شدید قرار می دهد.
✴️ درواقع الظواهری مانند سید قطب از منتقدان دوره بنی امیه است. او در سخنان دیگری در نقد داعش صراحتاً می گوید «نرید خلافه المنهاج لا خلافه الحجاج» (ایمن الظواهری، سلسله الربیع الإسلامی (8) شمس النصر تشرق من نوسانتارا) و درواقع به گونه ای به دوره حجاج ثقفی طعنه می زند، این در حالی است که ابن تیمیه مدافع بنی امیه همچنین حجاج بن یوسف ثقفی می باشد (ابن تیمیه، 1994: ص93).
💢 الظواهری دولت داعش را مصداق ملک عضوض قلمداد کرده و حتی عبدالملک مروان را مورد انتقاد قرار داده و می گوید همین ملک عضوض بود که عبدالملک مروان را از مردی زاهد به کسی تبدیل کرد که سربازانش کعبه را با منجنیق کوفتند و مسجد الحرام را حرمت نگذاشتند و بزگزیدگان امت را کشتند (الظواهری یهدد أمریکا ویبعث رسائل إلى الشام والیمن). این در حالی است که دواعش نه تنها بنی امیه بلکه امرای بنی امیه را نیز مشروع و الگوی خود قلمداد می کنند.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba