eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
✴ ترجمه کتاب اصلاحات ناخواسته توسط مرکز مطالعات نماء ▪ اقداماتی که در راستای اصلاحات دینی انجام می‌شود هرچند که ممکن است گرد و غبارهای گذشته را کنار بزند و ناخالصی‌ها را از بین ببرد، اما ممکن است در این فرایند، بخشی از اجزاء اصلی خود دین نیز محو شوند و عناصر دیگری جای آن‌ را بگیرند. ▪ برد گرگوری در کتاب مذکور عواقب و پیامدهای ناخواسته اصلاحات پروتستانی را برشمارده و تشریح کرده است که در طول 5 قرن پس از اجرای این اصلاحات، در اروپا و آمریکای شمالی چه اتفاقی افتاده است. به عبارت بهتر، باید گفت که کتاب «اصلاحات ناخواسته» این سؤال اصلی و اساسی را مطرح می‌کند که: «چه چیزی غرب را به سمت و سوی کثرت‌گرایی سوق داد»؟ «برد گرگوری» در کتاب خود تلاش کرده است تا با نگاهی ژرف به گذشته مسیحیت و قرون وسطی، پاسخ‌هایی عمیق در رابطه با این سؤال را به مخاطب ارائه دهد. ▪ کتاب «اصلاحات ناخواسته» برای کسانی نگاشته شده است که می‌خواهند با سلسله اتفاقات، حوادث و رویدادهایی که در طول تاریخ در اروپا و آمریکای شمالی به وقوع پیوسته است، آشنا شوند. مخاطبان با خواندن این کتاب درخواهند یافت که اروپا و آمریکای شمالی چرا و چگونه به وضعیتی که اکنون در آن قرار دارند، رسیده‌اند. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 1⃣2⃣ انتفاضه شعبانیه ماه شعبان سال 1411، مقارن با اسفند 1369 🔸 بعثی ها پس از 100 ساعت نبرد زمینی شکست خوردند و خفت‌بار از کویت اخراج شدند. 🔸 عراقی‌های خشمگین که حالا کشور نسبتا ثروتمندشان تبدیل به ویرانه حاصل از حملات ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده شده بود، کاسه صبرشان لبریز شد؛ 🔸 اگرچه عراقی‌ها در بصره و نجف و کربلا خودجوش به خیابان‌ها آمده بودند، اما هزاران برگه ای که نیروهای ائتلاف به سرشان ریخت که علیه صدام قیام کنید، برای آنان درکی ایجاد کرد که جامعه جهانی از آنها حمایت می‌کند. 🔸 اما سقوط صدام به مصلحت آمریکایی های در 1991 نبود؛ از این رو صدام بی پروا و به هیچ مانعی به قتل هزاران عراقی دست زد. 🔸 زلمای خلیل زاد خیلی دیر اما بالاخره در سال 2008 اعتراف کرد که: احساس می کنم پس از جنگ برای آزادسازی کویت کار درستی انجام ندادیم، چرا که عراق را با تمام جنایات صدام به حال خود رها کردیم. این به شرح جنایات صدام در شهر کربلا در جریان انتفاضه شعبانیه می پردازد: برای مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/1WKjM ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ ماجد عزام؛ روزنامه نگار فلسطینی ✂ برش‌هایی از متن 📍مسئله پیش بینی وقوع جنگ داخلی در اسرائیل به دیروز و امروز بازنمی‌گردد، زیرا در طول تاریخ افرادی بودند که چنین پیش بینی را مطرح کرده‌اند. 📍 نبرد همیشگی میان اسرائیلی‌های مذهبی و اسرائیلی‌های سکولار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی نیز خود یکی دیگر از عواملی است که احتمال وقوع جنگ داخلی در اسرائیل را افزایش می‌دهد. 📍 از زمان تأسیس رژیم اسرائیل، یهودیان غربی ـ اروپایی یعنی «اشکنازی‌ها» و یهودیان شرقی یعنی «سفاردی‌ها» همواره با یکدیگر در حال نبرد و منازعه بوده‌اند. این نبرد و منازعه امروز نیز در جامعه صهیونیستی به خوبی نمایان است 📍 «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل نیز اخیرا به وجود یک بحران در اراضی اشغالی اذعان کرده است. وی در سخنانی اعتراف کرد: «اسرائیل امروز در قلبِ یک منازعه عمیق قرار دارد که آن را متلاشی می‌کند. به نظر می‌رسد که اسرائیل به سمت یک بحران تاریخی پیش می‌رود که حاصل آن چیزی جز شکاف‌های بیشتر نخواهد بود». 🔖 2100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 9 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_داخلی_رژیم_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 آیا اختلاف مذهبی می تواند به یک نزاع داخلی تبدیل شود؟ 📍 نبرد همیشگی میان اسرائیلی‌های مذهبی و اسرائیلی‌های سکولار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی نیز خود یکی دیگر از عواملی است که احتمال وقوع جنگ داخلی در اسرائیل را افزایش می‌دهد. 📍 هرچند که اسرائیلی‌های متدین (یا مذهبی) در ابتدای امر و در زمان نخست وزیری «دیوید بن گوریون» بنیانگذار و اولین نخست‌وزیر اسرائیل، از ورود به عرصه سیاسی و نقش‌آفرینی در این عرصه خودداری کردند، اما به مرور زمان به بازیگران اصلی صحنه سیاسی مبدل گشتند. البته پس از این نقش‌آفرینی نیز، توافقات مذهبی‌ها با سیاستمداران که به بیش از 70 سال پیش بازمی‌گردد و به موجب آن امتیازاتی به متدینین داده شد، لغو نگردید. 📍 اکنون نیز که مذهبی‌ها تقریبا یک پنجمِ کل جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند و به یک قُطب قدرت تبدیل شده‌اند، سهم خود در قدرت سیاسی را خواستار هستند. مذهبی‌ها دارای تشکیلات سازمان‌یافته‌ای هستند و به شدت به اجرای دستورالعمل‌های خاخام‌ها پایبندند، زیرا خاخام‌ها را رهبران معنوی خود می‌دانند. 📍تمامی این‌ها درحالی است که مذهبی‌ها از لحاظ اقتصادی و امنیتی باری بر روی دوش دولت هستند، زیرا نه تنها هیچ فعالیت مستقیمی در بازار کار و اقتصاد ندارند، بلکه به بهانه پرداختن به فراگیری تورات نیز سربازی نمی‌روند. آن‌ها در مقابل، بودجه‌های کلانی را برای نهادها و مؤسسات اقتصادی و اجتماعی تحت سیطره خود دریافت می‌نمایند. بخشی از مقاله: اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_داخلی_رژیم_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فقیه و روشنفکر و احتکار معنا ؛ احمیده النيفر مقدمه و ترجمه: علی اصغر خسروی 🔸 احمیده النیفر نویسنده، روشنفکر تونسی و استاد دانشگاه الزیتونه، متخصص در اندیشه معاصر اسلامی و دارای مدرک دکتری زبانشناسی و مطالعات اسلامی از دانشگاه سوربن فرانسه است. احمیده النیفر یکی از نظریه‌پردازان چپ اسلامی و از بنیانگذاران الجماعه الاسلامیه در تونس است. 🔸 احمیده النیفر در این متن تلاش می‌کند نشان دهد که پدیده‌ای به نام روشنفکر عربی در تقابل و واکنش به نقش معرفتی-اجتماعی فقیه شکل گرفته است و از آنجایی که فقیه در ساختار عربی اسلامی، واسطه بین نظام اجتماعی و نظام ارزشی بوده، تقابل روشنفکر با او یک تقابل رادیکالِ معرفتی-سیاسی است. 🔸 اما پیامدهای این اختلاف بین فقیه و روشنفکر عربی چیست؟ چرا عموم روشنفکران بعد از کنارگذاشتن فقها از مرجعیت و صدارت فعالیت اجتماعی و قانون‌گذاری، تابع پادشاه حاکم شدند،‌ دقیقا بعد از آنکه آنها پیشگامان یک پروژه اندیشه‌ای اجتماعی گشتند که قادر به ایجاد حرکت در جامعه بود؟ 🔸 مسئله انحراف روشنفکران مدرن از ماهیت انتقادی و خلاق خود و ابتلای به همان رذیله فقهای متأخّر یعنی تبعیت و تقلید است. عموم روشنفکران عربی به سبب اندیشه‌های جدیدی که هیچ ارتباطی به فرهنگی سنّتی دینی نداشت و به سبب گسست از گذشته برای ایجاد ساختار جدید در آینده، مطرح گشتند و دقیقا همین مسئله بود که امکان اصلاح و نوسازی در عرصه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/فقیه_روشنفکر_احتکارمعنا ⬅️ شعوبا @shouba
💠 گشت‌وگذارهای یک «ولگرد» مردم‌دوست … گزارشی از سفر چارلی چاپلین به مصر 🔸 سفر این هنرمند انگلیسی به مصر برمی‌گردد به مارس ۱۹۳۲، زمانی که چاپلین ۴۳ ساله بود و جهان شاهد اوج درخشش هنری او بود. 🔸 چاپلین در بندر پورت سعید درباره دلایل آمدنش به مصر می‌گوید و تأکید می‌کند که مشتاقانه منتظر است تا زندگی مردم شرقی را از زاویه‌ای نزدیک‌تر ببیند و آنچه ذهنش را در مصر به خود مشغول کرده مردم هستند. 🔸 چاپلین در آنجا مردمان شرقی را تحسین می‌کند و می‌گوید آن‌ها از هر چیز باستانی یا اشیاء بی‌جان زیباتر هستند. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ایران و عربستان ؛ توافق با چه انگیزه ای؟ - صابر گلعنبری 1⃣ بررسی نقش چین 🔹 در تحولی غیر منتظره، در حالی که خیلی‌ها در انتظار عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بودند، در جهت معکوس آن تهران و ریاض بر از سرگیری روابط دو جانبه توافق کردند. 🔹 به نظر می‌رسد که چین با توجه به نوع روابطش با ایران و عربستان از نفوذ و تاثیرگذاری خود برای این توافق استفاده کرده است و به نوعی دو طرف را خواسته یا ناخواسته به سمت این توافق سوق داده است. اما اینجا پرسشی دیگر درباره انگیزه این رفتار چین شکل می‌گیرد. 🔹 به نظر می‌رسد چینی‌ها نیز به این جمع بندی رسیدند که برای جلوگیری از این که هر کدام از دو طرف ایرانی و سعودی بخواهند مناسبات با آن را وارد کشمکش‌های منطقه‌ای کنند، حفظ منافع پایدار آنها در منطقه می‌طلبد که برای کاهش تنش میان ایران و عربستان از طریق برقراری مجدد روابط میان آن‌ها تلاش کنند. در این میان، گویا در سفر رئیس جمهور ایران به چین در ماه گذشته مساله اختلافات ایران و عربستان مطرح می‌شود. روشن نیست که طرف ایرانی از چین خواسته است که برای حل این اختلافات مداخله کند یا خود چین به دلایل پیشگفته طرح مساله کرده است. 🔹 احتمالا جدا از این که چین کاهش تنش میان دو قدرت منطقه‌ای ایران و عربستان را برای منافع خاورمیانه‌ای خود و گسترش آن مهم و همچنین تجارتی آسان‌تر با حوزه عربی خلیج فارس بهتر می‌داند، رقابت ژئوپلیتیکی با آمریکا در منطقه خاورمیانه نیز انگیزه مضاعفی به چین برای پیشبرد این توافق داده است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ایران و عربستان ؛ توافق با چه انگیزه ای ؟ (۲) صابر گلعنبری 2⃣ انگیزه های عربستان سعودی 🔹 در حالی که هم ایران هم عربستان برقراری روابط را به "تغییر رفتار" منطقه‌ای یکدیگر ربط می‌دادند، این پرسش مطرح می‌شود که حالا که هیچ طرفی رفتار خود را تغییر نداده است، این توافق با چه انگیزه‌ای رخ داده است؟ 🔹 کسانی که با دیپلماسی عربی به ویژه در خلیج فارس آشنا هستند، می‌دانند که این دیپلماسی تا حدودی همچنان متاثر از پارامترهای فرهنگ قبیله‌ای سنتی است و به عنوان مثال، در چنین مواقعی رفتار آنها احیانا قبل از آن که تابع یک مجموعه محاسبات پیچیده سیاسی باشد، متاثر از نوعی تعارفات و "رودربایستی" است که این امر از الزامات شیخوخیت و تعارفات موجود در فرهنگ قبیله‌ای عرب‌هاست. از این رو، بعید نیست که اساسا موافقت ریاض با درخواست چین برای گفتگو و توافق با تهران در وهله نخست معطوف به این پارامتر باشد.
🔹 کما در کنار آن احتمالا انگیزه‌های دیگری نیز دارد؛ نخست این که ریاض اهتمام ویژه خود را بر پیشبرد چشم انداز 2030 متمرکز کرده است و می‌خواهد آن را در فضایی آرام به پیش ببرد. 🔹 دوم این که مدتی است که در روابط میان محمد بن سلمان و رئیس امارات محمد بن زیاد شاهد نوعی تنش کنترل شده‌ایم که اعزام سفیر اماراتی در چند ماه قبل به دور از این تنش نبود. در این میان، بعید نیست که این مساله انگیزه بیشتری به بن سلمان داده باشد. 🔹سوم این که احتمالا این اقدام عربستان حامل نوعی پیام هشدارآمیز به آمریکا نیز باشد. اخیرا ریاض عادی سازی با اسرائیل را مشروط به برآوردن برخی خواسته‌های امنیتی خود از آمریکا کرده بود؛ اما ظاهرا واشنگتن روی خوش نشان نداده است. از این رو بعید نیست که عربستان از این طریق خواسته باشد که به آمریکا اعلام کند که  هر چه بیشتر خواسته‌هایش بی‌توجهی کند، بیشتر وزن  چین را در روابط خود بالا خواهد برد. 🔹چهارم این که در سایه بالا گرفتن تنش‌های بی‌‌سابقه غرب و اسرائیل با ایران بر سر پرونده هسته‌ای و جدی شدن احتمال اقدام نظامی، بعید نیست که آنچه انگیزه عربستان را بیشتر کرده باشد این باشد که از این طریق بخواهد برای در امان ماندن از ترکش‌های هر نوع حملات و جنگی در منطقه به یک «آشتی صوری" روی آورد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ایران و عربستان؛ توافق با چه انگیزه ای؟(۳) صابرگلعنبری 3⃣ آشتی یا مدیریت تنش ؟ 🔹حالا که توافق از سرگیری روابط میان تهران و ریاض امضا شده است، زود است که آن را "آشتی" بنامیم و باید دید اقدامی است در جهت مدیریت تنش یا حل اختلافات. باید منتظر ماند و دید این توافق چه برگردانی بر پرونده‌های منطقه‌ای خواهد داشت؛ به ویژه در لبنان و عراق و یمن.این برگردان است که نشان می‌دهد صرفا با یک توافق و روابط عادی مواجه خواهیم بود یا نه. 🔹 حالا که از سرگیری روابط دو طرف قبل از عادی سازی عربستان و اسرائیل انجام شده است، باید دید این مساله همچنین چه تاثیری بر این عادی سازی خواهد گذاشت و آیا تهران می‌تواند بر آن روند تاثیرگذار باشد و مانع آن شود؟ این مساله بیشتر معطوف به این است که توافق پیشگفته چقدر عمق پیدا کند. در عین حال، فعلا بعید است که شاهد تحولی ژرف در روابط تهران و ریاض باشیم. ⬅️ پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 توافق ایران و عربستان سعودی از نگاه تحلیلگران و روزنامه ‌های رژیم صهیونیستی محسن فائضی ✂ برش‌هایی از متن 🔸 کاهش قدرت آمریکا، تغییر معادلات منطقه و بی ثباتی داخلی را می توان 3 محور اصلی همه گزارش ها و تحلیل ها دانست. حتی خوشبینانه ترین تحلیل گران صهیونیستی هم این اتفاق یعنی توافق تهران و ریاض را یک شوک می دانند. شوکی که حداقل آینده آن مبهم است. 🔸 شبکه عبری کان ۱۱ رژیم صهیونیستی: بلایی که امروز سر ما آمده است تقصیر آمریکاست. زمانی که انصارالله یمن به آرامکو حمله کرد آمریکایی‌ها هیچ کاری نکردند. عربستان هم متوجه شد که تنها راه امنیت کشورش توافق با ایران است؛ بدترین اتفاقی که می‌توانست در این زمان رخ دهد همین توافق است. 🔸 اورشلیم پست: تغییر نقش ایالات متحده در منطقه از مقابله با تروریسم پس از 11 سپتامبر به مقابله با رقبا، مانند چین و روسیه به این معنی است که منطقه(خاورمیانه) نیز در حال بازنویسی روابط خود با واشنگتن و پکن است. 🔸 یدیعوت آحارونت: یکی از آسیب های شدید چهار سال هرج و مرج که اسرائیل را فراگرفته، از دست دادن توانایی تشخیص دقیق واقعیت است. هر چالش استراتژیکی که در داخل یا خارج از کشور ایجاد می‌شود، به‌طور عینی تحلیل نمی‌شود، اما بلافاصله به عنوان دستاورد چشمگیر یک حزب سیاسی یا به عنوان مدرکی از شکست عظیم حزب دیگر برچسب‌گذاری می‌شود. به‌جای پاسخ مناسب به رویدادها، آنها به عنوان «سلاح» در تبادل ضربات بین اردوگاه‌های رقیب در نظر گرفته می‌شوند. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
✳ 10 مستند منتخب پایگاه شعوبا که تماشای آن را برای روزهای تعطیلات نوروز پیشنهاد می دهیم: 1⃣ «اسرائیل، شکاف از درون» ؛ بررسی عقاید و رفتار متحجرین یهودی ساکن اسرائیل https://www.aparat.com/v/MInaX 2⃣ بعد از هفت سال؛ الحاد یا تکفیر، روایت هایی ازچهره ی دیگر جوانان مصر پس از سقوط دولت اخوانی https://www.aparat.com/v/0jyGf 3⃣ افغانستان کشور زخم خورده تصویری جامع از افغانستان طی دهه 60 میلادی تا 2021 (البته با تمرکز بیشتر بر وضعیت زنان این کشور) https://www.aparat.com/v/HGaCp 4⃣ مستند: نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه https://www.aparat.com/v/8drIS 5⃣ مستند: اقبال لاهوری https://www.aparat.com/v/J4ITa 6⃣ مستند: جنگ قدرت در خاندان آل‌سعود https://www.aparat.com/v/YvA8y 7⃣ مستند «راز شهر نیوم»؛ پروژه بلند پروازانه محمد بن سلمان در عربستان سعودی https://www.aparat.com/v/h8NGg 8⃣ مستند : صوفیان مصر https://www.aparat.com/v/IFDC5 9⃣ مستند: تصوف در ترکیه https://www.aparat.com/v/gO9aE 🔟 مستند: فتح الله گولن https://www.aparat.com/v/6Z3vR ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
آغاز سال ۱۴۰۲ را به تمام هموطنان عزیزمان تبریک می‌گوییم. @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 ✳ توفیق المنجد؛ بلبل شام 🔸 شهرتش آن قدر فراگیر شد که به او لقب بلبل شام دادند! توفیق المنجد که صدایش هم نشین وقت افطار و سحر سوری ها و بسیاری در دیگر کشورهای اسلامی شد. 🔸 توفیق احمد فرید الکرکوتلی در سال 1909 در دمشق به دنیا آمد. دکان پدرش نزدیک مسجد جامع اموی بود، از این رو شنیدن صدای قرآن و مدح پیامبر او را علاقه مند به خواندن کرد. 🔸 کم کم گروه کوچکی تشکیل داد که در جشن ها در دمشق و اطراف آن برنامه اجرا می کردند؛ به تدریج او به مُنشِد و خواننده اصلی حلقات صوفیه تبدیل شد. 🔸 صدای او سالها در هنگام افطار و سحر از رادیو و تلویزیون در سوریه پخش میشد. 🔸 المنجد در سال 1998 جان به جان آفرین تسلیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام محمد جواد محمدی مجد ✂ برش هایی از متن 🔸 ورود مدرنیته به جهان اسلام و برخوردی که بین تمدن غرب و جهان اسلام پس از حمله ناپلئون به مصر اتفاق افتاد، بر تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی علمی جهان اسلام اثر گذاشت و موجب شد مطالعات قرآنی نیز از این اتفاق متاثر شود. 🔸 اصلی‌ترین سؤالی که بعد از شناخت مسلمانان از غرب اتفاق افتاد که به «سؤال النهضه» معروف است این بود که: چرا غرب پیشرفت کرد اما جهان اسلام نه؟ در پاسخ به این سوال، جنبش‌ها و حرکت‌های اصلاحی مختلفی شکل گرفت که میتوان آن‌ها را در دو گروه اصلی اسلام‌گرا و تجددگرا تقسیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
1⃣ جریان اسلام‌گرا که با سیدجمال آغاز شد و بعدها توسط محمدعبده و رشیدرضا با تفسیر معروف و جریان‌ساز «المنار» ادامه یافت داعیه آن را داشت که علت اصلی عقب‌ماندگی مسلمانان، عدم توجه به متن اصلی خود یعنی قرآن کریم است که امکان بازیابی هویتی و تمدنی را از مسلمانان سلب نموده است. از این رو با ندای بازگشت به قرآن و با هدف احیای تمدن اسلامی پا به‌عرصه مطالعات قرآنی گذاشت. 2⃣ در اواسط قرن بیستم میلادی، امین الخولی که خود از شاگردان غیرمستقیم محمد عبده بود مکتبی را بنا نهاد که بعدها به «مکتب ادبی» یا «المدرسه البیانیه» معروف شد که میتوان آن ‌را نقطه‌عطفی در تاریخ مطالعات قرآنی معاصر و به‌مثابی دوران گذاری از مطالعات سنتی به‌غلبه خوانش‌های مدرن دانست. در این مکتب، خوانش فرهنگی-بلاغی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت. بدین معنا که برای فهم بهتر معارف قرآن باید آن‌را در قالب فرهنگ و زبان عربی عصر نزول فهم کرد. تنها در این‌صورت است که اعجاز آن بر همگان روشن شده و حقانیتش ثابت میشود. زیرا اصلی‌ترین بعد اعجاز قرآن کریم، همان اعجاز بلاغی آن است. 3⃣ جریان سومی که به‌نوعی میتوان آن‌را ادامه‌ی مکتب امین خولی دانست و از آن به «جریان روشنفکری مسلمان» تعبیر کرد در ربع آخر قرن بیستم ظهور کرد. این جریان، درصدد هماهنگی بین آموزه‌های مدرنیته مثل سکولاریسم، حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری جنسیتی و… با سنت (تراث) و مشخصا آموزه‌های قرآن کریم بود و داعیه‌ی بازخوانی یا نقد تراث را داشت. چهره‌های اصلی این جریان را می‌توان محمد ارکون، نصر حامد ابوزید و عبدالمجید الشرفی دانست. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 رژیم صهیونیستی دولت دینی یا سکولار؛ تفرقه و چنددستگی در صفوف مدعیان امت خدا ! محمود محمد السید- ساسة پست ✂ برش هایی از متن 🔸 صهیونیسم با هدف وفق دادن خود با جامعه جهانی از یک سو و نیز جلوگیری از خطر انقراض و نابودی‌‌اش از سوی دیگر، همواره و به صورت همزمان دارای دو هویت سکولار و دینی بوده است. در واقع، صهیونیسم، هویت خود را طبق شرایط تاریخی و بر اساسِ هویتِ طرفی که در برابر آن ایستاده است، تعریف می‌نماید. 🔸 صهیونیست‌ها در برابر دولت‌ها و حکومت‌های غربی و نیز در مقابل افکار عمومی بین‌المللی، چهره سکولاریسم به خود می‌گیرند تا حمایت‌شان را جلب کنند. این درحالی است که آن‌ها هرگاه در صددِ اقناعِ یهودیان ساکن سراسر جهان به پذیرش ارزش‌هایِ مد نظر خود برمی‌آیند، لباس دینی بر تَن می‌کنند تا بتوانند با یهودیان ارتباط برقرار سازند و از حمایت‌شان برخوردار گردند. 🔸 جنگ سال 1967 یک نقطه تحول مرکزی در موضع‌گیری یهودیانِ مذهبی در قبال صهیونیسم و اسرائیل به شمار می‌رود. زیرا تا سال 1967 «دولت اسرائیل» در بخشی از «سرزمین اسرائیل» برپا شد؛ یعنی به صورت دقیق در بخشی که در سنتِ یهودیان از جایگاه دینی مهمی برخوردار نبود. با این حال، پس از جنگ سال 1967 عملا تفاوت میان دو مفهوم مذکور یعنی «دولت اسرائیل» و «سرزمین اسرائیل» از بین رفت و میان «سرزمین اسرائیل» به عنوان یک مفهوم دینی و «دولت اسرائیل» به عنوان یک مفهومِ سیاسیِ سکولار، نوعی همگرایی ایجاد شد. 🔸 مرحله دیگری در تاریخ اسرائیل وجود دارد که نقش مهمی در ارتقاء جایگاه جریانِ دینی در آنجا داشته است. این مرحله همان مرحله به قدرت رسیدن حزب «لیکود» در سال 1977 است. حزب «لیکود» در شرایطی بر کرسی قدرت تکیه زد که پیش از آن حزب «کار» از سال 1948 (یعنی قریب به چند دهه متوالی) به صورت تقریبا مطلق بر حیات سیاسی در اسرائیل سیطره پیدا کرده بود. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 پرونده: جامعه رژیم صهیونیستی به چه سمت و سویی می رود؟ بحران داخلی کم سابقه در رژیم صهیونیستی وارد مراحل پیچیده تری شده است. با برکناری گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مخالفت ها با عملکرد نتانیاهو و دولت وی گسترده تر شده است. این اتفاقات، اما دارای لایه ای زیرین است که ریشه در جامعه رژیم صهیونستی و شکاف ها و تعارضات موجود در آن دارد. در این پرونده به این مباحث پرداخته شده است. همزمان با تشکیل دولت راستگرا در رژیم صهیونیستی؛ شکاف سکولار- مذهبی به روایت آمار - محسن فائضی تشدید بی‌سابقه تنش‌های داخلی؛ آیا اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی به مرحله انفجار می‌رسد؟ - محسن محمد صالح، مرکز مطالعات الزیتونه اختلافات سکولارها و مذهبی‌ها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف! - محسن فائضی غلبه لیبرالیسم بر شریعتِ یهودی؛ چرا اسرائیل به بهشت همجنس بازان تبدیل شد؟ - میرفت عوف، الجزیره اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ - ماجد عزام، عربی پست مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی رژیم صهیونیستی دولت دینی یا سکولار؛ تفرقه و چنددستگی در صفوف مدعیان امت خدا ! - محمد محمود السید، ساسة پست نتایج انتخابات 2022 و احزابی که آینده رژیم را می سازند - محسن فائضی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🇮🇶 پرونده: بیست سالگی سقوط صدام 1⃣ سایه طولانی جنگ عراق لیندا رابینسون، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ✂ خلاصه متن 🔸 20 مارس 2003 وقتی به عنوان خبرنگاری که در حال پوشش عملیات نیروهای دریایی ایالات متحده و نیروهای ویژه لهستان در تهاجم به عراق بودم، در طوفان شنی شدید گرفتار شدم. در طول این دو دهه بیش از سی بار به عراق سفر کردم تا تلاش هایی که برای ایجاد ثبات در این کشور و ایجاد یک حکومت دموکراتیک انجام می­پذیرد را بررسی کنم. در طول این مدت دو کتاب و چندین مقاله در مورد جنگ عراق نوشتم. 🔸 اگر هزینه های مجروحین در جنگ عراق را در نظر بگیریم، هزینه این جنگ 8 تریلیون دلار تخمین زده شده است؛ جنگی که در آن 300 هزار عراقی کشته شدند، بیش از 9 میلیون آواره داشته است و البته 4598 سرباز آمریکایی نیز در آن کشته شده اند 🔸 تصمیم به جنگ اولین و فاجعه بارترین اشتباه بود، اگرچه مجموعه ای از تصمیمات اشتباه بعدی اثر آن اشتباه را تا حد زیادی تشدید کرد. همانطور که بعداً مشخص شد، توجیه رفتن به جنگ بر اساس اطلاعاتی اندک و عمیقاً ناقص بود: صدام حسین سلاح کشتار جمعی نداشت! برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/حمله_به_عراق ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕋 💠 مسجد امام حسین(ع) قاهره؛ مرکز جشن‌های رمضانی مصر مصطفی فتحی- رصیف 22 🔸 رسیدن به مسجد الحسین یا به قول مصری‌ها «سیدنا الحسین» به آسانی ممکن است. کافی است به میدان معروف عتبه در قاهره بروید؛ آنجا با ماشین‌های زیادی روبرو می‌شوید که رانندگانشان با صدای بلند فریاد می‌زنند «الحسین، الحسین» و این ماشین‌ها با چند جنیه(واحد پول مصر) شما را به جایی می­‌برند که خیلی­‌ها آن را از برکات پیامبر(ص) می­‌دانند. 🔸 این جا در روزهای ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد. فانوس فروشان در همه جا پخش شده اند و تزئینات آویزان، دیدن آسمان را دشوار می کند. فانوس‌ها تمام خیابان‌های اطراف مسجد را پوشانده‌اند و رستوران‌های اطراف منوی غذایی خود را برای پذیرایی از روزه داران با خوشمزه‌ترین غذاها در افطار و سحر آماده می‌کنند. 🔸 این مسجد دری دارد که به آن باب الاخضر(درب سبزرنگ) می­گویند که بسیاری از مصری­‌ها قائل به برکتی خاص برای آن هستند. حاج رجب، مشهورترین فروشنده تسبیح بازار مسجد الحسین(ع) می­گوید:« وقتی این در سبز رنگ را زیارت می­‌کنید، احساس می­‌کنید که روح حسین(ع) به استقبال شما آمده و به شما خوش آمد می­‌گوید.» برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. https://zaya.io/مسجدالحسین_قاهره ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 عرین الاسود 🔸 جوانان «عرین الأسود» معتقدند که تنها مواجهه مسلحانه با اسرائیل است که می‌تواند تکلیف صاحبانِ اصلی سرزمین فلسطین با اشغالگران را روشن کند. این جوانان بر این باورند که اسرائیل همچنان به ریختن خون فلسطینیان ادامه می‌دهد و نباید از مبارزه با آن دست کشید. 🔸 در همین ارتباط، در گزارش «حمایت از غیرنظامیان» که در روز 16 اکتبر سال جاری میلادی توسط سازمان ملل متحد منتشر شد، آمده است که دولت اشغالگر امسال بیش از 120 فلسطینی را کشته است. این بیشترین آمار جنایت در کرانه باختریِ اشغالی در طول حدود چند سال گذشته است. 🔸 گستردگی عملیات‌های «عرین الأسود» در کرانه باختری و نیز برخی عملیات‌های آن در قدس اشغالی در طول یک مدت زمان بسیار کوتاه، تهدید امنیتی بزرگی را برای اسرائیل به وجود آورد. 🔸مجریان عملیات‌های ضد اسرائیلی در گروه «عرین الأسود» به یک سلسله زنجیره فرماندهی واضح و آشکار مرتبط نیستند که بتوان از طریق اقدامات اطلاعاتی، آن‌ها را به راحتی شناسایی کرد. از همین روی، مأموریت اسرائیل برای مقابله با «عرین الأسود» سخت است. بخشی از مقاله : مقاومتِ فرازمانی … چرا اسرائیل از «عرین الأسود» هراس دارد؟ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 در مورد ماجرای فلسطین چه بخوانیم؟ چه ببینیم؟ محسن فائضی 🔸 هر آن چه از فلسطین و رژیم صهیونیستی لازم است بدانیم؛ اینجاست! در این بسته جامع و متنوع سعی کرده ایم تعدادی از بهترین کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌های تولید شده مرتبط با مساله فلسطین و رژیم صهیونستی را معرفی کرده و با تفکیکی کاربردی ارائه کنیم. این بسته کامل مطالعاتی در 9 سرفصل ارائه شده است که عبارتند از: 1⃣ آشنایی با یهود 2⃣ آیین و تفکرات صهیونیسم 3⃣ روند شکل گیری و تاریخ رژیم صهیونیستی 4⃣ بافت اجتماعی و ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی 5⃣ نظامی گری و جاسوسی در تاریخ اسرائیل 6⃣ زندگی فلسطینی 7⃣ جریان شناسی سیاسی- اجتماعی فلسطین 8⃣ غرب و اسرائیل 9⃣ ایران و مساله فلسطین برای دانلود این کتابچه کلیک کنید. https://zaya.io/سیر_مطالعاتی_فلسطین ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba