eitaa logo
شعوبا
1.7هزار دنبال‌کننده
960 عکس
272 ویدیو
1 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba1
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بررسی وضعیت دموکراسی در عربستان؛ حتی اپوزوسیون هم دنبال دموکراسی نیست! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در عربستان ما شاهد یک حالتی هستیم که تقریبا در دنیا بی نظیر است و آن چیرگی واقعی و کامل یک خانواده بر مقدارات یک ملت است. در عربستان پست مهم و کلیدی اداره کشور در اختیار فرزندان و نوادگان عبدالعزیز است؛ از اداره مناطق 13گانه کشور گرفته که توسط شاهزداگان سعودی اداره می شود تا وزرتخانه های کلیدی مانند داخله و خارجه و دفاع که بحث هایی مانند امنیت، روابط خارجی و تصمیم صلح و جنگ در آنها مطرح است. 🔹برای آرام کردن معترضین و کاهش اعتراضات کمیته ای را به ریاست برادرش نایف بن عبدالعزیز که وزیر کشور و امنیتی ترین فرد سعودی در آن زمان بود انتخاب کرد و آن کمیته مجموعه مقرراتی را در 9 باب و 83 ماده تنظیم کردند و پادشاه آن را به عنوان قانون اساسی عربستان ابلاغ کرد و حتی اسم آن را هم قانون اساسی نگذاشتند که عواقبی برای حکومت نداشته باشد وعربستان همچنان قانون اساسی ندارد و مدعی هستند قرآن قانون اساسی ماست! 🔹فضای معارضه برای مخالفین حکومت سعودی نه در داخل و نه در خارج آنگونه که باید فراهم نیست و معارضین آل سعود، عمدتا افکار سلفی دارند و چندان دموکراسی خواه نیستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠جایابی دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، از گذشته تا آینده 🔹با حضور: حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل 📆 چهارشنبه 5 خرداد ساعت 22 📌از صفحه شعوبا در اینستاگرام🔻 instagram.com/shouba_ir ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚جزوه: اسلام در اروپا؛ حکومت، مساجد، محصولات حلال 🔹حضور مسلمانان در کشورهای اروپایی که در پی وجود یک اضطرار اتفاق افتاد، به تدریج به وجود یک «اسلام استوار» در جوامع اروپایی منتهی شد. اما چگونه این دین در اروپا نهادینه شد؟ 🔹وجود «اسلام» در اروپا سؤالات بسیاری را به ویژه در عرصه روابط میان دین و فضای عمومی، مطرح می‌کند. زمانی که تاریخ سنتی اروپا بر اساس یک روند معمول و روتین تنها اجازه نهادینه شدن یک سنت معین را می‌دهد، بنابراین وجود «اسلام» در چنین فضایی سؤالاتی را ایجاد می‌کند. واقعیت این است که کشورهای اروپایی درخصوص جایگاه دین در فضای عمومی، سنت‌های مختلفی دارند. ماهیت این سنت‌ها عموما به نقش حکومت، وجود یا عدم وجود یک «دینِ اکثریت» در طول تاریخ و همچنین تجارب تاریخی مختلف و متعدد، بستگی دارد. درخصوص «اسلام»، ما می‌بینیم که کشورهای اروپایی دقیقا با همین مسائل مواجه شدند و جملگی آن‌ها در راستای یافتن راه‌حلی برای آن تلاش کردند. 🔹به منظور تسهیل فهم وضعیت قانونیِ اختصاص داده شده به «اسلام»، ضروری است که به دسته‌بندی کشورهای اروپایی بپردازیم… 🖇متن کامل این مقاله را در این جزوه ببینید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹سلسله نشست‌های نقد کتاب در حوزه فکر معاصر عربی اسلامی(2)🔹 مرکز مطالعات راهبردی اسلامی(وابسته به عتبه عباسیه علیه السلام) – دفتر قم، برگزار می‌کند: 📚 نقد کتاب: «ماوراء الحجاب» - فاطمة المرنيسي 📍دبیر علمی: دکتر مسلم طاهری (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر گروه فکر معاصر) 📍ارائه: صدیقه اکبری (پژوهشگر فکر معاصر) 📍نقد: دکتر مجید دهقان (عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده) - هاجر جعفری(دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه) 📆زمان: سه شنبه، 11 خرداد 1400(ساعت 17 الی 19) ⬅️(حضور در برنامه به صورت محدود و با هماهنگی قبلی انجام می‌شود) نشانی پخش آنلاین: اینستاگرام: https://www.instagram.com/icssiran آپارات: https://www.aparat.com/icssiran/live 📮نشانی مرکز(دفتر قم): خیابان معلم، مجتمع فرهنگی حضرت فاطمه معصومه سلام ‌الله‌ علیها، المرکز الإسلامي للدراسات الإستراتيجية. تلفن: 37731133-025 وب‌سایت مرکز: http://www.iicss.iq کانال تلگرام: https://t.me/icssiran ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره وضعیت اجتماعی و سیاسی اندونزی؛ اندونزی کماکان «چهره خندان اسلام» است؟ 🔹اسلام اندونزیایی به «چهره خندان اسلام» معروف است. وجود تساهل و مدارا با دیگران همواره از ویژگی‌های اندونزیایی‌ها بوده است. اما برخی معتقدند با تبلیغات گسترده وهابیت در سالهای اخیر در این کشور، این چهره اهل مدارا تا حدودی دچار خدشه شده است. دکتر حمیده مولایی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران یکی از این افراد است. با ایشان درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی اندونزی گفتگو کردیم. 🖇برای مطالعه متن کامل این مصاحبه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به رویکرد ادبی سیدقطب؛ جسور در نقد بزرگان ✂️برش‌هایی از متن: 🔹سید قطب تعصب بسیار زیادی به عباس العقاد داشت. او عقّاد را بزرگترین شاعر، نویسنده و فیلسوف در سراسر جهان تلقی می‌کرد و هیچ نویسنده‌ای را فراتر از او نمی‌توانست تصور کند. با تمامی این‌ها، این تعصب سید قطب ابدی نشد و پس از مدتی رنگ باخت. به تدریج، سید قطب شخصیت مستقلی به خود گرفت و شروع به انتقاد کردن از عباس العقاد کرد. 🔹هیچ‌یک از نویسندگان جوان در قبال هجمه گسترده و دامنه‌دار طه حسین قادر به پاسخگویی نبودند، زیرا به خوبی می‌دانستند که طه حسین از شهرت و جایگاه بالایی برخوردار است. در این میان، تنها سید قطب بود که در قامت پاسخگویی به طه حسین درآمد. 🔹حمایت‌های سید قطب از نویسندگان جوان نظیر نجیب محفوظ کاملا واضح و آشکار است. نجیب محفوظ و دیگر نویسندگان آن زمان در زمره نسل جوانانی بودند که همواره از سوی نویسندگان بزرگ تحقیر می‌شدند و مورد تمسخر قرار می‌گرفتند. اگر سید قطب جسارت و جرأت مقابله با مخالفان این نسل جوان را نداشت، آنها هیچگاه نمی‌توانستند به شهرتی که کسب کردند، دست پیدا کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره وضعیت دموکراسی در پاکستان، داستان یک دموکراسی ناقص ✂️برش‌هایی از متن: 🔹هر دو جریان سکولار و اسلامی، به دنبال آن بودند که پاکستانی اسلامی ایجاد کنند که بر اساس احکام و ارزش‌های اسلامی اداره شود. به طوری که محمدعلی جناح نماینده حزب سکولار در یکی از صحبت‌های خود اعلام کرده بود که ما می‌خواهیم کشوری بسازیم که بر اساس قران و احکام اسلامی باشد و الگویی باشد برای کشورهای اسلامی. یعنی جریان سکولار از همان آغاز به دنبال این بود که کشوری بسازد که هم در آن دموکراسی باشد، هم اسلامی باشد و هم پیشرفت کند. به گونه‌ای که در جهان اسلام الگو شود. پس به دنبال یک الگوی قدرت اسلامی بودند. چیزی که بعدها عربستان مدعی آن شد؛ در ایران هم جمهوری اسلامی با همین هدف شکل گرفت؛ و اخیرا هم اردوغان به دنبال چنین الگویی است. 🔹برتری این دموکراسی در مقابل کشورهای چون کشورهای عربی است. اما نقص آن عمدتا به خطر دخالت‌های ارتش است. اما دخالت آن چگونه است؟ در واقع در بخشی از همان مهندسی پیش از انتخابات ارتش دست دارد. یعنی حزبی را انتخاب می‌کند و تبلیغات و کمک‌های مالی را به سمت حزب مد نظر سرازیر می‌کند. به این ترتب افکار عمومی به سمت حزب مد نظر جلب می‌شود. حتی در درون یک حزب، جناح‌بندی بوجود می‌آورد. اصلا یکی از مسئولیت‌های آی‌اس‌آی این است که در احزاب رخنه کرده و آن‌ها را با ارتش هماهنگ کند. 🔹ضرب‌المثلی دراین زمینه پاکستان رواج دارد که «همه کشورها یک ارتش دارند اما ارتش پاکستان یک کشور دارد!» این نشان می‌دهد که ارتش پاکستان از چه قدرتی برخوردار است و درواقع همه‌کاره است؛ این واقعیتی است که هر پاکستانی از آن آگاه است. با این حال رقابت بین بخش سیاسی و ارتش وجود دارد. برای همین هم وقتی نواز شریف قدرت را به دست گرفت سعی کرد ارتش را تضعیف کند. یعنی متممی را که در قانون اساسی به ارتش اجازه دخالت در امور سیاسی را می‌داد از قانون اساسی حذف کرد. هر دو حزب هم سر این قضیه توافق کردند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠پیشنهادهایی برای دولت سیزدهم در جهت ارتقاء تصویر بین‌المللی ایران محمدرضا کوهکن ✂️برش‌هایی از متن: 🔹🔹اولین تصویری که به درست یا غلط دیگران از ما ساخته‌اند یا ما از خود ارائه داده‌ایم، «شیعه بودن» یا به تعبیری «دیگری بودن» ایران در بین مسلمانان است، و با لحاظ کردن دیگر ذهنیت‌ها، می‌توان آن را یک «دیگریِ قدرتمند منطقه‌ای» ازلحاظ مذهبی و سیاسی و علمی و صنعتی به‌حساب آورد. 🔹یکی از دانشجویان مصری می‌گفت: «شما از مقاومت حمایت می‌کنید، صحابه را لعن کرده و به عایشه طعنه می‌زنید؛ ولی من اعتراف می‌کنم که شما را بیشتر از حاکمان سعودی دوست دارم، ای‌کاش همانند اردوغان می‌بودید و با جماعت مسلمین همراه می‌شدید و پرچم اسلام را متحد می‌کردید تا قدرت ما در برابر آمریکا بیشتر شود». 🔹حال که مسئله اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران برای برخی از مسلمانان برجسته شده و به‌عنوان تهدیدی برای تصویر ما مطرح است، دولت جمهوری اسلامی می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت اقلیت‌های همسو با خود، این تهدید را به فرصتی برای خود تبدیل کند. از انعکاس صحیح وضعیت زندگی این اقلیت‌ها در ایران، تا انتصاب سفرا و کاردارهای اقلیت قومی و مذهبی در کشورهایی که نسبت به این مسئله حساس شده‌اند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠لبنانی‌ها و الیگارشی طائفی؛ در برزخ تحمل فساد الیگارشی و جلوگیری از جنگ داخلی! سامان اقدامی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹جالب اینکه حزب الله (به عنوان قدرت برتر حال حاضر لبنان) به شدت به این توازن قوا اهمیت می دهد. تا جایی که با وجود اختلافات شدید با سعدالحریری، او را تنها گزینه مطلوب خود، برای نخست وزیری می داند. زیرا می داند او نماینده اکثریت اهل سنت است. و عدم حضور او، یعنی عدم حضور اهل سنت در دولت؛ یعنی عدم توازن قوا؛ و یعنی طوفان زده شدن کشتی لبنان!( بخوانید جنگ داخلی) 🔹شعارهای تظاهرات، طائفی نبود. نه در مدح طائفه ای بود و نه در قدح آن. شعارها واضح‌ بود: طبقه همیشگی قدرت، فاسد است. و باید از بین برود. حتی زمانی که محافل شیعی سیدحسن نصرالله (و به تبع آن، حزب الله) را بری از دیگر رجال قدرت دانستند، با شعارهای اعتراضی مردم رو به رو شدند: کلن یعنی کلن (همه، یعنی همه). 🔹آیا توازن قوای طائفی، از بین خواهد رفت؟ که این یعنی ضربه نهایی به الیگارشی لبنان، و در پی آن، نظم جدید لبنانی! پاسخ منفی است. زیرا این خود مردم هستند که به دنبال حفظ این توازن قدرت طائفی هستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎬 مستند: آموزش و پرورش در جهان عرب 🔹ما و جهان عرب سرشار از مساله‌های یکسان و مشابه هستیم. مساله آموزش و پرورش یکی از این مسائل است. مشکلات آموزش و پرورش در ایران و جهان عرب شباهت‌های بسیاری دارد. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده است به مساله آموزش و پرورش در جهان عرب پرداخته شده است. 🖇فیلم کامل این مستند را از اینجا مشاهده و دانلود کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠علل گرایش عربستان سعودی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران علیرضا بیگی 🔹مجموع مشکلات داخلی عربستان، کنش های ناموفق منطقه ای این کشور و نگرانی از تحولات بین المللی سبب تغییر لحن محمد بن سلمان نسبت به ایران و گرایش به مذاکره با آن شده است. در این میان قدرت روزافزون منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بیشترین تاثیر را در این تغییر رفتار داشته است. پیش بینی می شود پیروزی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی در جنگ 11 روزه غزه که به نوعی پیروزی محور مقاومت بر محور آمریکایی به شمار می رود، عربستان را بیش از پیش در نیل به توافق با جمهوری اسلامی ایران مصمم کند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تحولات اخیر منطقه غرب آسیا که سبب تمایل بیش از پیش عربستان به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران جهت نیل به توافق و برقراری مجدد روابط شده است، ممکن است روند عادی سازی عربستان با رژیم صهیونیستی را به تاخیر اندازد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba