مركز مطالعات بين المللي و استراتژيك در واشنگتن پيشنهاد كرد
✴️ ايران را با جنگ نامنظم مهار كنيم
🖊 دکتر هادی خسروشاهین
◽️ «سث جی جونز»، معاون ارشد مرکز مطالعات بینالمللی و استراتژیک در واشنگتن مي نويسد: مهمترین چالش دولت بایدن با ایران مذاکرهی مجدد در مورد توافق هستهای نیست، بلکه تضعیف جنگ نامنظم ایران در منطقه و کمک به شرکای غیردولتی مانند حزبالله لبنان است. سپاه قدس به نیروها و شرکای غیردولتی خود در سوریه، عراق، یمن، لبنان، افغانستان و سایر کشورها کمک میرساند. علاوهبر این، ایران بزرگترین نیروی موشکی بالستیک و کروز در خاورمیانه را دارد و این را هم با مجوز و حمایت روسیه، چین و کرهی شمالی بهدست آورده است. ایران همچنین تواناییهای سایبری تهاجمی خود را بهبود بخشیده است.
◽️ کازینوها، سدها، شبکهی برق و موسسات مالی مانند چیف مورگان، بانک آمریکایی و بورس اوراق بهادار نیویورک بارها مورد حملات ایران قرار گرفتهاند. اين در حاليست كه آژانسهای دولتی آمریک هنوز در فضای جنگهای متعارف و هستهای قرار دارند؛ درحالیکه این نوع جنگها تا حد زیادی تعارضهای میان قدرتهای بزرگ را در قرن بیستم تعریف میکرد. اما احتمالا سیاست بینالمللی را برای سالهای آینده، جنگهای نامنظم تحتتاثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین چالش دولت بایدن ایجاد تعادل میان آمادگی برای جنگ متعارف و هستهای و جنگهای نامنظم برای رسیدن به نقطهی بازدارندگی است. بنابراین در حالی که رقبای آمریکا از استراتژی و تاکتیکهای نامنظم در حال استفاده هستند، آمریکای بایدن نیز باید با بازبینی در استراتژیهای دفاعی و نظامی در این مسیر گام بردارد.
◽️ بهطور خلاصه جنگ آیندهای که بایدن با آن مواجه است، به تعریف ژنرال و استراتژیست نظامی چین، سان تزو نزدیکتر است (تسلیم کردن دشمن بدون جنگ، اوج مهارت است) تا به کال فون کلازویتس نظریهپرداز ارتش پروس که جنگ را به عنوان یک اقدام خشونتآمیز برای اجبار حریف جهت انجام خواستهی طرف مقابل تعریف میکرد. بنابراين دولت بايدن دولت بایدن باید عملیات تهاجمی و نه دفاعی از جمله در حوزهی اطلاعاتی را به انجام برساند چراکه چین، روسیه و ایران آسیبپذیر هستند؛ دقیقا مانند شوروی که در طول جنگ سرد آسیبپذیر بود. سیستمهای سیاسی اقتدارگرایانه آنها و تلاش برای کنترل دسترسی به اطلاعات ازجمله از طریق رسانههای دولتی، آنها را مستعد نبرد اطلاعاتی و جنگ نامنظم غرب و آمریکا میکند. بنابراین آمریکا و شرکای این کشور در اروپا، آسیا و سایر مناطق باید بیوقفه موارد نقض حقوق بشر، ظلم و فساد در چین، روسیه و ایران را افشا کنند.
نرخ واقعی ارز امروز بین 35 تا 45% نرخ فعلیشون در بازار هستند(دلار واقعی باید بین 10 تا 14 هزار تومان نوسان کند)
و اگر چنین نیست به خاطر دخالت های سیاستمداران و گروکشی از بازار و معیشت مردم هست.
و البته عدم اجرای صحیح سیاست های اعلامی از جانب بانک مرکزی است. (رشد نقدینگی و خلق پول و چاپ پول بدون پشتوانه مهمترین نکات منفی بانک مرکزي است).
پیام نامه #خاتمی چه بود؟
روز گذشــته، رسانهها خبر از ارســال نامهی محمد خاتمی رئیس جمهور سابق به #رهبر انقلاب دادند. علیرغم آنکه محتوای نامه اعلام نشده است، ولی رسانهها به صورت گســترده به اظهارنظر در این خصوص پرداختند.
در همین راســتا امیر سلطانزاده در یادداشتی که پایگاه خبری ایندیپندنت منتشر کرد، به بررسی این موضوع پرداخت.
🔹محورهای عملیات روانی:
۱ .ادعای تــلاش محمد خاتمی بــرای قابل اعتماد نشــان دادن جریان #اصلاحــات به رهبر انقلاب با هدف اخــذ صلاحیت چهرههای مطرح این جریان از شورای نگهبان
۲ .ادعای هشــدار تلویحی خاتمی به مقام معظم رهبری نســبت به عدم مشــارکت اکثریت مردم در انتخابات و ناچاری نظام به استفاده از حضور اصلاحطلبان برای برگزاری انتخابات پرشور و کسب مشروعیت
۳ .تاکید بر منصرف شدن اصلاح طلبان از ایفای نقش اپوزیسیون در داخل کشور
۴ .ادعای رویگردانی اصلاحطلبان از حامیان سنتی خود
۵ .محتمل دانســتن قصد خاتمی برای بازتعریف خود در چهارچوب ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب
۶ .ادعای همسو بودن منافع اصلاحطلبان و کلیت نظام جمهوری اسلامی
۷ .ابــراز ناامیــدی از اصلاحطلبان و بعید دانســتن ایجاد تغییر وســیع و رویکردی جدید برای بهبود در وضعیت کنونی کشور از سوی اصلاح طلبان
۸ .معرفــی »وفاداری بــه نظام و مقام معظم رهبری« به عنوان اســاس ایدئولوژیک جناح اصلاحات
از چاله ی #دلار به چاه #بیت کوین
🔹بزرگترین مشکل دلار در حال حاضر آن است که بدون پشتوانه ی طلا چاپ میشود و دولت آمریکا در صورت درخواست سایر کشورها توانایی بازپرداخت بدهی آن ها به صورت طلا را ندارد. حال بجای دلار و پول های کاغذی رمزارزهایی مثل بیت کوین دارند جولان میدهند که کاملا خصوصی هستند و حمایت هیچ بانک و دولتی را نیز ندارند و پشتوانه ای جز اعتماد مردم برایشان متصور نیست و سرمایه های مردم را به راحتی میتوانند نابود کنند.
🔹بشر از چالهی «پولِ بدون ارزش ثابت و پشتوانه»، دارد به چاهِ «رمزارزهایی که کمترین ثبات را بهعنوان سنجهی ارزش مادی دارند» میافتد!
سردار جلالی: FATF معادله برجام را چند مجهولی کرده است
🔹رییس سازمان پدافند غیرعامل: پذیرش مکانیسمهای FATF شفافیت بخشی به سازوکار دورزدن تحریمهاست و این کار عملا خودزنی و خودتحریمی است.
🔹طرفداران تصویب لوایح FATF در چنین شرایطی بدون آنکه روی عواقب و تبعات متمرکز شوند، سعی در تصویب لوایح به مثابه یک الزام و مقوله اجتناب ناپذیر دارند. این پیش فرض نادرست و مغایر با استراتژی مقاومت فعال در برابر دشمنان ایران است.
🔹دشمنان معتقدند هر اندازه صحنه را پیچیدهتر و ابعاد زمین بازی با ایران را گسترده تر سازند، قدرت مانور بیشتری برای امتیازگیری از ایران خواهند داشت. بنابراین، آنها یک معادله ساده «یک مجهولی» به نام «خروج آمریکا از برجام» و «لزوم بازگشت بدون قید و شرط آن به توافق هستهای» را تبدیل به معادلهای «چند مجهولی» کردهاند که اخیرا، FATF نیز به یکی دیگر از مولفههای آن اضافه شده است.
پورابراهیمی: FAFT هم مثل برجام خیری برایمان ندارد
🔹رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: هیچ تضمینی برای گشایشهای اقتصادی در ایران، در FATF وجود ندارد و مجموع این کنوانسیونها همانند برجام برای ما خیری نخواهد داشت.
🔹غربیها نشان دادند که به تعهداتشان پایبند نیستند و هیچ تضمینی برای انجام تعهداتشان وجود ندارد. در شرایط تحریم به سر میبریم و شفافیت اقتصادی در این وضعیت به معنای دادن اطلاعات اقتصادی کشور به دشمن است.
با آمدن جو بايدن در تدارك ايجاد داعشى جديد اما نه در سوريه و عراق بلكه در مرزهاى ايران در حال عضو گيرى و تشكيل شدن است . اينبار قصد حلب ، حمص و بوكمال را نكرده اند بلكه نيت سيستان و بلوچستان ،كردستان ، كرمانشاه و تمام ايران را دارند . شعارها ، پرچم ، نحوه پوشش ، نحوه رجز خوانى ها براى همه ما تداعى اعمال داعش را دارد . با شعار حق طلبى به حمايت از شيطان بزرگ نيرو مى طلبند آهاى آزاده خواهان عالم بيدار هستيد ، هوشيار شويد . نكند جنايتكاران عالم و سلاحهاى مدرن و دلارهاى نفتى غارت شده ملتهاى مظلوم داعشى با تجربه تر خطرناكتر و وحشى تر بسازند براى نابودى تمام تلاش ها ، رشادت ها ، آبادانى هاى روز افزون ايران و ايرانى .سوال اين است آيا اين همه رجز خوانى براى سوخت برى است ؟ آيا براى قاچاق سوخت است ؟ اگر موضوع را ساده ببينيم چيزى طول نمى كشد كه دوباره سر بريدن هاى صدها نفرى از مرد و زن و كودكان مظلوم آغاز خواهد شد . دوباره بازار فروش زنها و دختران شروع خواهد شد ولى نه از زنهاى مسيحى و ايزدى بلكه از زنان و دختران ايرانى كه آب از دهان كثيف خونخواران منطقه براى آن ميريزد همه به هوش و بيدار باشيم و داعش را در نطفه خفه كنيم.
پ.ن: غلط اضافی خوردن اینجا عراق و افغانستان و سوریه نیست. حساب اینا با هموطن های زحمت کش کولبر و سوخت بر فرق میکنه👆👆
سناریوهای مجمع تشخیص در بررسی لوایح FATF چیست؟
🔻بهرغم تلاشهای کارشناسانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF در دو سال گذشته و فهم موضوع، اقدام آن در بازگذاشتن پرونده FATF و عدم تصمیمگیری در این خصوص، درواقع نقطهضعف ماجرا بوده و به نظر میرسد چنین روشی در برخورد با موضوع بیش از آنکه تقویتکننده منافع ملی باشد، به پازل «فشار شرطی دشمن» کمک کرده است.
🔹گویا این ضعف از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد نیز عیان شده و لذا به گفته محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام قرار است تعیینتکلیف این لوایح در اسفندماه ۱۳۹۹ به سرانجام خود برسد.
🔹بدیهی است که پذیرش بدون شرط کنوانسیونها و همچنین مسکوت گذاشتن آنها از دستورکار خارج بوده و عملا دو سناریو پیشروی اعضای مجمع تشخیص قرار دارد
1️⃣ #سناریو_اول: پذیرش مشروط لوایح:
🔹تصویب کنوانسیونها، در مجمع با اقبالی روبهرو نیست، لذا سناریوی دیگری که اخیرا از سوی حامیان FATF دنبال میشود، پذیرش این لوایح و پیوستن به این کنوانسیونها با گذاشتن حق شرط لغو تحریمهاست و علت مطرح شدن این سناریو از سوی برخی اعضای مجمع نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ و ترس از عواقب رد این لوایح است.
🔹این پیشنهاد در آخرین مکاتبه ریاست جمهور با مقاممعظمرهبری درخصوص لوایح FATFاینگونه مطرح شده که برای FATF، شرط عدم ارائه اطلاعات دور زدن تحریم گذاشته شود.
🔹سناریوی مذکور از منظر منافع ملی قابلپذیرش نیست، زیرا براساس ماده ۱۹ کنوانسیون حقوق معاهدات، حق شرطی که با هدف و روح معاهده در تعارض باشد، پذیرفته نخواهد شد. همچنین موضوع حق شرط در کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۷ مورد بررسی قرار گرفته و با اکثریت مطلق رای اعضا، فاقد ارزش تشخیص داده شد. پس طرح مجدد این پیشنهاد و بررسی مجدد آن فاقد مزیت و ارزشافزوده است.
2️⃣ #سناریوی_دوم: رد لوایح:
🔹سناریوی دوم رد قاطع این لوایح و پایان دادن به این بلاتکلیفی چندساله است. اگرچه جریان غربگرا و بازوهای رسانهای آن همچنان تلاش میکنند با ایجاد رعب و وحشت نسبت به تبعات رد این لوایح، سیاستهای خود را پیش ببرند، باید توجه داشت این تصمیم تنها سناریوی در دسترس، امکانپذیر و معقول برای ایران است. زیرا:
🔻اولا علیرغم قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF از حدود یک سال پیش تاکنون، وضعیت تجارت خارجی ایران ازجمله هزینههای مربوط به تراکنشهای مالی و بانکی و وضعیت صادرات نفت، نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.
🔻ثانیا با توجه به راهبرد دولت بایدن در قبال ایران که همچنان بهدنبال ادامه سیاست دیپلماسی با پشتوانه فشار است، بعید است تغییری در ساختار تحریمهای آمریکا ایجاد شود. بنابراین افق روشنی برای لغو تحریمها در آینده نزدیک وجود ندارد.
🔻ثالثا حتی برخی مقامات دولتی همچون عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در اسفندماه ۱۳۹۸ بیان داشتند که در شرایط تحریمی ضررهای همکاری با FATF از منفعت آن بیشتر است. در چنین شرایطی رد لوایح مرتبط باFATF ، هزینه سیاسی زیادی را متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام نخواهد کرد، ولی میتوان امیدوار به منافع اقتصادی آن بود، زیرا با وجود تحریمها از یکسو و فقدان افق روشن در روابط با FATF از سوی دیگر، نااطمینانی در تصمیمات اقتصادی، ثمرهای جز فلج شدن اقتصاد کشور را در پی ندارد.
ریل گذاری جدید و صحیح ایران در سیاست خارجی
🔻 #زمانه| بر طبق اعلان رسانه های خارجی معتبر ، ایران رسما درخواست حضور غیررسمی آمریکا در جلسه ۴+۱ در خصوص برجام را رد کرد . این پاسخ در واکنش به درخواست اروپا از آمریکا و موافقت ایالات متحده برای شرکت بدون لغو تحریم ها در این نشست است .
🔹 شواهد و قرائن نشان می دهد دولت بایدن از بدو روی کار آمدن ، به دنبال حفظ سرمایه به جای مانده از دولت ترامپ و بهره برداری حداکثری از تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و اثر منفی آن بر اقتصاد ایران است.
🔹به عبارت بهتر دولت دموکرات در تلاش است تا ساختار تحریم ها را برای فشار بر سایر مولفه های قدرت جمهوری اسلامی از جمله فناوری موشکی و منطقه ای حفظ کرده و همزمان مساعدت های قطره چکانی نسبت به اقتصاد ایران داشته باشد تا بتواند پیشروی های دیپلماتیک اش را استمرار بخشد .
🔹 اما غافل از این که ایران نیز خود را پیروز منازعه با ترامپ و سیاست فشار حداکثری او می داند و دیگر حاضر نیست در قبال اخذ ثمنی بخس ، اهرم های فشار خود را در زمینه هسته ای تقدیم طرف مقابل کند.
🔸تهران نیک می داند که خود را با وضع کنونی وفق داده و اثر تحریم های اقتصادی آمریکا براقتصادش روز به روز کاهش می یابد و به همان نسبت و البته با شتاب بسیار زیاد برنامه هسته ای خود را توسعه خواهد داد.
🔸ادامه این وضعیت برای غرب قابل پذیرش نیست و باید راه چاره بیاندیشد ؛ زیرا اولا آمریکا به دنبال حل مسئله با ایران و شیفت کردن به سمت چین است و نمی تواند همزمان در چند جبهه درگیر شود . دوم این که گزینه نظامی نیز به طور کامل کنار رفته است و حتی آمریکایی ها جرات ندارند از روی میز بودن همه گزینه ها صحبت کنند و مکررا بر حل مسئله از طریق دیپلماتیک اصرار دارند. و دلیل سوم اینست که غرب نمی تواند به هیچ عنوان هسته ای شدن ایران را بپذیرد .
🔸پس باید یا از طریق وعده های زیبا و عمل نسیه به آن ، فعالیت های هسته ای ایران را فریز نماید یا این که واقعا حاضر باشد تحریم ها را عینا و بالمره لغو کند .
🔹روش اول دردوره اوباما به کار گرفته شد و در حال حاضر نیز دنبال می شود اما به نظر می رسد اجماعی درجریانات سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که دیگر جز در صورت لغو عملی تحریم ها ، ایران به برجام بازنخواهد گشت ؛ پس مسیر اول دیگر قابل ادامه نیست.
🔹اما روش دوم لغو عملی تحریم هاست که بی شک دست ایران را در ایجاد رفاه برای مردمش باز می کند، راهبرد مقاومت فعال را موفق نشان می دهد و مهم تر این که ثروتی کلان را در دستان دولت برخاسته از میان جریان ضد غرب که احتمالا درانتخابات ۱۴۰۰ پیروز خواهد شد ، قرار خواهد داد.
🔹در عدم تمایل آمریکا نسبت به گزینه دوم تردیدی وجود ندارد، لکن این مسیر برایش کم هزینه تر از جنگی است که می داند در آن نتیجه موثری نخواهد گرفت، زیرا فناوری اتمی در ایران بومی شده و حمله سخت حداکثر می تواند در روند آن اخلال چند ساله ایجاد نماید.
🔻بنابراین نگارنده باور دارد ایران در حال حاضر بهترین روش ممکن را در پیش گرفته و ریل گذاری صحیحی را در خصوص تعامل با غرب انجام داده است و تداوم چنین مسیری بی شک به کوتاه آمدن طرف مقابل خواهد انجامید.