eitaa logo
خط هدایت( امید به آینده)
464 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
5.8هزار ویدیو
414 فایل
ادمین @hamidi313
مشاهده در ایتا
دانلود
سناریوهای مجمع تشخیص در بررسی لوایح FATF چیست؟ 🔻به‎رغم تلاش‌های کارشناسانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF در دو سال گذشته و فهم موضوع، اقدام آن در بازگذاشتن پرونده FATF و عدم تصمیم‌گیری در این خصوص، درواقع نقطه‎ضعف ماجرا بوده و به نظر می‌رسد چنین روشی در برخورد با موضوع بیش از آنکه تقویت‌کننده منافع ملی باشد، به پازل «فشار شرطی دشمن» کمک کرده است. 🔹گویا این ضعف از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد نیز عیان شده و لذا به گفته‌ محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام قرار است تعیین‎تکلیف این لوایح در اسفندماه ۱۳۹۹ به سرانجام خود برسد. 🔹بدیهی است که پذیرش بدون شرط کنوانسیون‌ها و همچنین مسکوت گذاشتن آنها از دستورکار خارج بوده و عملا دو سناریو پیش‎روی اعضای مجمع تشخیص قرار دارد 1️⃣ : پذیرش مشروط لوایح: 🔹تصویب کنوانسیون‌ها، در مجمع با اقبالی روبه‎رو نیست، لذا سناریوی دیگری که اخیرا از سوی حامیان FATF دنبال می‌شود، پذیرش این لوایح و پیوستن به این کنوانسیون‌ها با گذاشتن حق شرط لغو تحریم‌هاست و علت مطرح شدن این سناریو از سوی برخی اعضای مجمع نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ و ترس از عواقب رد این لوایح است. 🔹این پیشنهاد در آخرین مکاتبه ریاست جمهور با مقام‌معظم‌رهبری درخصوص لوایح FATF‌این‎گونه مطرح شده که برای FATF، شرط عدم ارائه اطلاعات دور زدن تحریم گذاشته شود. 🔹سناریوی مذکور از منظر منافع ملی قابل‎پذیرش نیست، زیرا براساس ماده ۱۹ کنوانسیون حقوق معاهدات، حق شرطی که با هدف و روح معاهده در تعارض باشد، پذیرفته نخواهد شد. همچنین موضوع حق شرط در کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۷ مورد بررسی قرار گرفته و با اکثریت مطلق رای اعضا، فاقد ارزش تشخیص داده شد. پس طرح مجدد این پیشنهاد و بررسی مجدد آن فاقد مزیت و ارزش‎افزوده است. 2️⃣ : رد لوایح: 🔹سناریوی دوم رد قاطع این لوایح و پایان دادن به این بلاتکلیفی چندساله است. اگرچه جریان غرب‎گرا و بازوهای رسانه‌ای آن همچنان تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت نسبت به تبعات رد این لوایح، سیاست‌های خود را پیش ببرند، باید توجه داشت این تصمیم تنها سناریوی در دسترس، امکان‌پذیر و معقول برای ایران است. زیرا: 🔻اولا علی‌رغم قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF از حدود یک سال پیش تاکنون، وضعیت تجارت خارجی ایران ازجمله هزینه‌های مربوط به تراکنش‌های مالی و بانکی و وضعیت صادرات نفت، نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. 🔻ثانیا با توجه به راهبرد دولت بایدن در قبال ایران که همچنان به‎دنبال ادامه سیاست دیپلماسی با پشتوانه فشار است، بعید است تغییری در ساختار تحریم‌های آمریکا ایجاد شود. بنابراین افق روشنی برای لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک وجود ندارد. 🔻ثالثا حتی برخی مقامات دولتی همچون عبدالناصر ‌همتی، رئیس بانک مرکزی در اسفندماه ۱۳۹۸ بیان داشتند که در شرایط تحریمی ضررهای همکاری با FATF از منفعت آن بیشتر است. در چنین شرایطی رد لوایح مرتبط باFATF ، هزینه سیاسی زیادی را متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام نخواهد کرد، ولی می‌توان امیدوار به منافع اقتصادی آن بود، زیرا با وجود تحریم‌ها از یک‎سو و فقدان افق روشن در روابط با FATF از سوی دیگر، نااطمینانی در تصمیمات اقتصادی، ثمره‌ای جز فلج شدن اقتصاد کشور را در پی ندارد.
ریل گذاری جدید و صحیح ایران در سیاست خارجی 🔻 | بر طبق اعلان رسانه های خارجی معتبر ، ایران رسما درخواست حضور غیررسمی آمریکا در جلسه ۴+۱ در خصوص برجام را رد کرد . این پاسخ در واکنش به درخواست اروپا از آمریکا و موافقت ایالات متحده برای شرکت بدون لغو تحریم ها در این نشست است . 🔹 شواهد و قرائن نشان می دهد دولت بایدن از بدو روی کار آمدن ، به دنبال حفظ سرمایه به جای مانده از دولت ترامپ و بهره برداری حداکثری از تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و اثر منفی آن بر اقتصاد ایران است. 🔹به عبارت بهتر دولت دموکرات در تلاش است تا ساختار تحریم ها را برای فشار بر سایر مولفه های قدرت جمهوری اسلامی از جمله فناوری موشکی و منطقه ای حفظ کرده و همزمان مساعدت های قطره چکانی نسبت به اقتصاد ایران داشته باشد تا بتواند پیشروی های دیپلماتیک اش را استمرار بخشد . 🔹 اما غافل از این که ایران نیز خود را پیروز منازعه با ترامپ و سیاست فشار حداکثری او می داند و دیگر حاضر نیست در قبال اخذ ثمنی بخس ، اهرم های فشار خود را در زمینه هسته ای تقدیم طرف مقابل کند. 🔸تهران نیک می داند که خود را با وضع کنونی وفق داده و اثر تحریم های اقتصادی آمریکا براقتصادش روز به روز کاهش می یابد و به همان نسبت و البته با شتاب بسیار زیاد برنامه هسته ای خود را توسعه خواهد داد. 🔸ادامه این وضعیت برای غرب قابل پذیرش نیست و باید راه چاره بیاندیشد ؛ زیرا اولا آمریکا به دنبال حل مسئله با ایران و شیفت کردن به سمت چین است و نمی تواند همزمان در چند جبهه درگیر شود . دوم این که گزینه نظامی نیز به طور کامل کنار رفته است و حتی آمریکایی ها جرات ندارند از روی میز بودن همه گزینه ها صحبت کنند و مکررا بر حل مسئله از طریق دیپلماتیک اصرار دارند. و دلیل سوم اینست که غرب نمی تواند به هیچ عنوان هسته ای شدن ایران را بپذیرد . 🔸پس باید یا از طریق وعده های زیبا و عمل نسیه به آن ، فعالیت های هسته ای ایران را فریز نماید یا این که واقعا حاضر باشد تحریم ها را عینا و بالمره لغو کند . 🔹روش اول دردوره اوباما به کار گرفته شد و در حال حاضر نیز دنبال می شود اما به نظر می رسد اجماعی درجریانات سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که دیگر جز در صورت لغو عملی تحریم ها ، ایران به برجام بازنخواهد گشت ؛ پس مسیر اول دیگر قابل ادامه نیست. 🔹اما روش دوم لغو عملی تحریم هاست که بی شک دست ایران را در ایجاد رفاه برای مردمش باز می کند، راهبرد مقاومت فعال را موفق نشان می دهد و مهم تر این که ثروتی کلان را در دستان دولت برخاسته از میان جریان ضد غرب که احتمالا درانتخابات ۱۴۰۰ پیروز خواهد شد ، قرار خواهد داد. 🔹در عدم تمایل آمریکا نسبت به گزینه دوم تردیدی وجود ندارد، لکن این مسیر برایش کم هزینه تر از جنگی است که می داند در آن نتیجه موثری نخواهد گرفت، زیرا فناوری اتمی در ایران بومی شده و حمله سخت حداکثر می تواند در روند آن اخلال چند ساله ایجاد نماید. 🔻بنابراین نگارنده باور دارد ایران در حال حاضر بهترین روش ممکن را در پیش گرفته و ریل گذاری صحیحی را در خصوص تعامل با غرب انجام داده است و تداوم چنین مسیری بی شک به کوتاه آمدن طرف مقابل خواهد انجامید.
تفاوت "تقریباً هیچ" 🔸درخواست آمریکا از ایران برای ازسرگیری مذاکرات با 1+5، بدون رفع تحریم‌ها، آماده کردن پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در عین حال، آغاز برخی تحرکات ضدامنیتی در ایران و همچنین، حمله‌ی اخیر جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشدالشعبی نشان می‌دهد که آمریکای بایدن مکانیسم پیچیده‌تری برای تضعیف قدرت بازدارندگی ایران طراحی کرده است. در این مکانیسم قرار نیست تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار آمریکا بر ایران برداشته شود، اما در عین حال طرف آمریکایی تلاش می‌کند تا با دادن برخی امتیازات جزئی مانند آزادسازی دارایی‌ها بلوکه شده ایران در سایر کشورها(که در حکم دادن آبنباتی بیش نیست)، قدرت منطقه‌ای ایران را محصور و محدود کند. درواقع، آمریکا می‌کوشد بدون دست زدن به ساختار اصلی تحریم‌ها و صرفاً رفع برخی تحریم‌های غیراساسی، همچنان با کارت تحریم به بازیگری خود در مقابل ایران ادامه دهد؛ بدین صورت که بدون سخن گفتن از مذاکرات منطقه‌ای، با حفظ ساختار تحریم‌ها، مانع از تداوم تحرکات و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شود. بنابراین، تفاوت بایدن با ترامپ را صرفاً باید تفاوت در شیوه‌ها دانست نه در راهبردها و هدف‌گذاری‌ها.
هدایت شده از بصیرت
4.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌خودت را آلوده نکن 🎙علامه حسن زاده آملی ✅‌‌ بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
چرا گلادیاتورهای تحریم را اهل ادب و تعامل جا زدند؟! ♦️هنگامی که احتمال انتصاب "رابرت مالی" در دولت آمریکا رسانه ای شد، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، در تبلیغاتی عجیب نوشت : انتخاب احتمالی رابرت مالی، حامل پیامی روشن در مورد یک رویکرد کارآمد برای حل سریع و موثر مناقشه است". 🔹این خط تبلیغاتی، ادامه همان رویکرد گمراه کننده ای بود که دموکرات ها را "اهل تعامل مثبت"، اوباما را "بسیار مودب"، امضای کری را "تضمین"، و جو بایدن را مهیای برداشتن تحریم ها وانمود می کرد. ♦️وقتی بایدن در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰، رابرت مالی را به عنوان "نماینده ویژه آمریکا در امور ایران" معرفی کرد، تبلیغات انبوهی در داخل ایران به راه افتاد مبنی که او مهیای لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام است. اما نگفتند چهارچوب های راهبرد آمریکا درباره ایران ظرف دهه گذشته، هیچ تغییری نکرده است. 🔹اکنون باید به مشاور ارشد آقای روحانی به خاطر یک پیش بینی درست دیگر تبریک گفت! رابرت مالی، ریچارد نفیو (سزار تحریم ها) را که از طراحان اصلی تحریم های فلج کننده در دولت اوباما بود، به عنوان معاون خود منصوب کرد. ♦️تنها تفاوت تیم بایدن و ترامپ، در این جمله بایدن است که مهر ماه گذشته عنوان کرد: ""سیاست ترامپ علیه ایران شکست خورد. روش هاى زيركانه تر و هوشمندانه تری هم براى سخت گيرى علیه ايران وجود دارد". 🔹با اضافه شدن نفیو به تیم ضد ایرانی بایدن، این ارزیابی قطعی تر از گذشته موضوعیت می یابد که آمریکا -به اعتبار فضاسازی غربگراها در ایران- تحریم ها را حربه ای مفید و موثر می داند و آنها را با برجام و فراتر از برجام کنار نخواهد گذاشت. ♦️تحریم ها دو چاره بیشتر ندارد؛ "همت ملی برای خنثی سازی از طریق تقویت تولید ملی و تنوع بخشی به صادرات" و "شکست دادن و رو کردن دست جریان تحریف". به تعبیر رهبر انقلاب "اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم شکست می خورد". 🔹نهاد های امنیتی باید بررسی جامعهی انجام دهند که روایت های تحریف آمیز برخی عناصر موثر در تصمیم گیری یا تصمیم سازی، درباره دولت متخاصم آمریکا، صرفا از سر بی سوادی است؟ یا در نفوذ زدگی هم ریشه دارد؟
آزار جنسی حداقل ۱۰ هزار کودک در کلیساهای فرانسه!/آیا برای رابطه‌ جنسی کشیش‌ها با کودکان نیز در فرانسه قانون تصویب می‌شود؟ 🔸کمیسیون تحقیق آزارهای جنسی در کلیساها (CIASE) طی گزارشی اعلام کرد از سال ۱۹۵۰ تاکنون حداقل ۱۰ هزار کودک در کلیساهای فرانسه مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند. 🔸این گزارش با استفاده از بایگانی و اسناد اسقفی تهیه شده و شهادت ۶۵۰۰ نفر، اسامی بزه‌دیدگانی که فوت کرده و کسانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته ولی نمی‌خواستند در این باره اظهار نظر کنند را در بر می‌گیرد. 🔸کمیسیون مذکور در سال ۲۰۱۸ تشکیل شده و در آن زمان شمار قربانیان آزار جنسی در فرانسه را حدود ۳۰۰۰ نفر تخمین می‌زد. 🔸ژان مارک ساو، رئیس کمیسیون تحقیق آزارهای جنسی در کلیساها در ماه ژوئن اعلام کرد تعداد کشیشان پدوفیل (کودک‌آزار) در فرانسه ممکن است بیش از ۱۵۰۰ نفر باشد.
کرباسچی مرد سه چهره انتخابات! بررسی ها نشان می دهد گزاره‌های انتخاباتی روزنامه حزب سازندگی بیشتر بر شخصیت‌هایی مانند محسن هاشمی، محمدجواد ظریف و حتی بر علی لاریجانی قابل انطباق است. چهره های کارگزاران نیز هر کدام به نوعی و جداگانه اسامی این سه چهره سیاسی را به عنوان کاندیدای احتمالی خود نام برده اند. به اعتقاد برخی فعالین سیاسی کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران تلاش می کند در آستانه انتخابات 1400 سه چهره و سه گزینه فعال برای رقابت سیاسی و موثر بودن در جریان اصلاحات داشته باشد. برخی دیگر از فعالین سیاسی نیز معتقدند ترس از تخریب نامزد احتمالی توسط جریان رقیب و عدم پذیرش از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب، باعث شده است که کارگزاران، تعیین کاندیدا را به تعویق بیندازد
گفته می‌شود که با فشار دولت، ممکن است مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد لوایح FATF را تصویب کرده و اجرای آن را به لغو تحریم‌ها مشروط کند. ▪️خط: ۱- تصویب بدون اجرا هیچ ارزش بین‌المللی ندارد و نه‌تنها باعث رفع محدودیت‌ها نخواهد شد، بلکه کشور را برای اجرای آن تحت فشار بیشتری خواهد گذاشت. ۲- امکان داشتن "حق تحفظ" در FATF ، یک دروغ آشکار است. اساساً در هیچ توافقی، حق تحفظ علیه ذات توافق معنی ندارد. خواسته‌های FATF از ایران کاملاً آشکار است. به طور مثال، FATF صراحتاً بیان کرده که اصلاحیه ایران مبنی بر استثناء کردن گروه‌هایی بر اساس اصل ۱۵۴ قانون اساسی و به تشخیص شورای عالی امتیت ملی را نمی پذیرد. همچنین در متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ۸۴ شخص و سازمان ایرانی تحریم شده که با پذیرش ضوابط FATF حتی در داخل ایران این افراد تحریم خواهند شد. ۳- مشخص نیست مبنای مصلحت در مجمع تشخیص چیست! اگر اسلام و قرآن مبنا باشد، مصلحت بستن راه تسلط کفار بر مسلمین (قائده نفی سبیل) است. مع‌الاسف، تفسیر برخی از مصلحت، کوتاه آمدن در مقابل زیاده خواهی‌های دشمن است. ۴- نتیجه سیاست "تنش‌زدایی" و "اعتمادسازی" با دشمن، برجام بود که معلوم نیست کی قرار است از آن افتضاح درس عبرت گرفته شود. ۵- قبلاً گفته می‌شد با تصویب FATF ، مجبور به تحویل دادن حاج قاسم به دشمن خواهیم شد. امروز دشمن به برکت صبراستراتژیک پسابرجامی، سردار دل‌ها را شهید کرده و خونش هنوز می‌جوشد. انتقام که نگرفته‌ایم، هیچ! باز دنبال دادن امتیازات بیشتری به قاتل او هستند! ۶- باید بدانیم که کنوانسیون‌های پالرمو و cft کف خواسته های FATF از ایران می‌باشد نه سقف خواسته ها؛ به عبارت دیگر، مسائلی همچون تضمین وجود نظام شناخت همه‌جانبه مشتری، تضمین استقلال واحد اطلاعات مالی و... که در بیانیه‌های اخیر نیز مورد تاکید واقع شده‌اند نشان می‌دهند استانداردها و تفاسیر این نهاد مانند تصویب دو کنوانسیون، ایستا و ثابت نیست و ارزیابی‌های دوره‌ای از کشورهای مختلف در مجمع عمومی این نهاد نیز موید این پویایی است. در واقع این نهاد مرتباً در حال به روزرسانی خود می‌باشد و حتی در اهداف نیز در سال‌های اخیر به صورت پویا عمل کرده و مواردی همچون اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی را نیز در کنار مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریزم در دستور کار خود قرار داده که ایران از نظر دنیای غرب در تمامی این موارد متهم است و باید متحمل هزینه‌های بیشتری شود. ۷- این حد از تذبذب در مجمع تشخیص مصلحت که قرار بود بن‌بست شکن باشد با فلسفه وجودی آن در تناقض است. مجمع باید FATF را قاطع رد کند تا اصلاح‌طلبان هرچند روز یکبار باز آن را زنده نکنند. ۸- باید به شرف امثال مجید انصاری و صدر و باهنر و عارف که از روز اول ثبات فکری داشتند و معتقد بودند که دست دولت را نباید بست، درود فرستاد. چون با این روند هر لحظه بیم آن می‌رود که موافقین فعلی رنگ عوض کرده و خام توجیهاتِ "برجام‌آوران" شوند.
آقای حسن خمینی چه تجربه ای در کار اجرایی دارید جز تولیت حرم امام که آنجا هم سوء مدیریت هست؟ 📝 روزنامه جوان در باره کاندیداتوری سیدحسن خمینی نوشت: 🔹 حسن خمینی سابقه مدیریتی چندانی ندارد. تولیت حرم امام خمینی را با وصیت پدرش و درخواست خود از رهبری، از جوانی و بدون هیچ سابقه مدیریتی بر عهده گرفت که همان هم با کلی انتقادات همراه است. 🔹 او چگونه می‌تواند در رأس یک قوه مدیریت موفق داشته باشد و کشور را اداره کند؟ از سویی آیا با این حجم انتقادات پیرامون سومدیریت حسن خمینی او می‌تواند موج عظیم برانگیزد؟ 🔹 امید اصلاح‌طلبان البته به عملیات‌های رسانه‌ای و دو قطبی‌سازی و تخریب رقیب است، نه اینکه سابقه حسن خمینی نشانی از کارآمدی داشته باشد.
مجتبی_ذوالنوری 🔹 مبنای استدلال ما این است که با توجه به اینکه در حال حاضر تحریم هستیم و مبادلات اقتصادی ما از طریق دور زدن تحریم‌ها امکان‌پذیر می‌شود، پذیرش کنوانسیون‌های پالرمو و CFT طبیعتا مشکلات ما را بیشتر خواهد کرد. 🔸 با پذیرش الزامات گروه اقدام مالی، از جمله الحاق به پالرمو و CFT، سرنخ‌ها و سرپل‌ها و مسیر دور زدن تحریم‌ها از بین می‌رود؛ ✅ همچنین شرکای تجاری ما، واردکنندگان کالاهای ایرانی و مسیر انتقال پول ما لو خواهد رفت و فشار بر شرکای تجاری ما بیشتر خواهد شد؛ 🔹 بنابراین وقتی ریسک ارتباط با ما افزایش یابد، فشارها نیز بیشتر خواهد شد؛ یعنی یا اساساً کالا و پولی جابجا نخواهد شد و یا با هزینه‌هایی به مراتب بیشتر جابجا می‌شود. 💢 تا زمانی که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه برقرار است، پذیرش این کنوانسیون‌ها به صلاح نیست و راه تنفس در شرایط تحریمی را می‌بندد، ولی اگر تحریم‌ها در عمل برداشته شود و موانع انتقال پول ما دیگر وجود نداشته باشد، آن زمان فرصت برای بررسی‌های لازم و احیانا الحاق به این کنوانسیون‌ها فراهم می‌شود.