سند راهبردی ایران و چین؛ آنچه باید بدانیم و آنچه نمیگویند‼️
🔻 #زمانه| امضای سند نقشه راه ۲۵ ساله همکاریهای جامع راهبردی ایران و چین با موجی از حاشیهسازیهای مبتنی بر تحریف از سوی جریانهای مختلف داخل و خارج کشور مواجه شده است.
🔹این اتفاق مهم بدلایل متعدد که مهمترین آن جلوگیری از برونرفت ایران از زیر فشار تحریمهای حداکثری غرب است، سوژه جبهه رسانهای نظام سلطه شد تا با وارونهنمایی، افکار عمومی داخل را نسبت به آن بدبین کنند.
🔹تولید محتوای رسانهای با استفاده از تکنیک جنگ روانی «حرکت از پله دوم»، ماموریت اصلی این جریان است که متاسفانه با همراهی برخی فعالان داخلی بیشترین سهم را در تحریف واقعیت و ایجاد نگرانی داشته است.
🔻توجه به نکات زیر نشان میدهد که امضای چنین سندی اتفاقا مبتنی بر منطق دیپلماسی فعال و همهجانبه و تامین حداکثری منافع ملی است
🔹گرچه تولید ناخالص داخلی اقتصاد آمریکا از چین بسیار جلوتر است، اما قدرت خرید چین از آمریکا بالاترست، لذا برای ایران که نیازمند ارزآوری و ترغیب سرمایهگذاران خارجی است، چنین سندی کاملا ضروری است.
🔹چین دومین کشور قدرتمند و فعال جهان است و ایران هم با وجود همه دشمنیها به نقطه قابل اتکائی از توانمندی و ثبات داخلی و اثرگذاری بینالمللی رسیده، پس واضح است که در شرایط تحریم، منطق «دیپلماسی هجومی» مبتنی بر «راهبرد مقاومت فعال» حکم میکند که ایران به بدیلهای دیگر بیاندیشد.
🔹این سند در حوزه اقتصادی مانند تحقق سرمایهگذاری سنگین چین در ایران و همکاری ایران در تحقق طرح «یک کمربند یک جاده» که متاسفانه بدلیل برخی نگاههای افراطی معطوف به غرب تاکنون مغفول بوده، شکوفایی ظرفیت ژئوپلیتکی و ژئواکونومیکی کشور را تحقق خواهد بخشید.
🔹کمربند راه ابریشم نوین دربردارنده دالانهایی است که دو دالان آن بدلیل عبور از ایران بر امنیت ملی کشور تاثیر زیادی خواهد داشت و حفظ امنیت ایران را بعنوان کشوری ژئواستراتژیک برای دیگر بازیگران فعال با اهمیت خواهد کرد.
🔹ارزش ایران در ژئوپلیتیک انرژی واجد اهمیت فراوان است. باید به این نکته توجه داشت که ایران همواره یکی از سه صادرکننده مهم نفت به چین تا پیش از اعمال تحریمهای ترامپ بوده است، لذا بازیگری ایران در این کلانپروژه برای امنیت ملی و توسعه همهجانبه کشور سرنوشتساز خواهد بود.
🔹جای شگفتی نیست که ایالاتمتحده روابط راهبردی ایران و چین را هدف قرار دهند، چه، دکترین سیاست خارجی دموکراتها مانند جمهوریخواهان ایجاب میکند اضلاع بلوکهای جدید قدرت در هندسه آینده نظام بینالملل که نظم موجود مبتنی بر تک ابرقدرتی آمریکا را به چالش میکشد زیر فشار قرار بگیرند.
🔻بنابر آنچه گفته شد؛
🔹توافقنامه چین و ایران گامی تعیینکننده در احیای راه ابریشم خواهد بود که قدرت مانور ایران را در روندهای ژئواکونومیک منطقه افزایش داده و دیگر قدرتهای اقتصادی را به سرمایهگذاری در اقتصاد و زیرساختهای ایران، بهویژه بنادر و شبکههای راهها ترغیب خواهد کرد.
🔹منافع اقتصادی این همکاری راهبردی بدلیل رویکرد غیر استعماری چینیها نه تنها به استقلال کشور خدشهای وارد نخواهد کرد که با کمک به تحرک ظرفیتهای داخلی و خنثیسازی تحریمها و در نتیجه بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور، باعث تقویت مجدد موقعیت کشور در مذاکره با اتحادیه اروپا خواهد شد
🔰 چند نکته قابل تامل درباره مصاحبه سردار جوانی
صحبتهای سردار جوانی معاونت سیاسی سپاه که در آن از سعید محمد صحبت کرده بود بازخورد های زیادی داشت که پیرامون آن چند نکته لازم است:
✅ صحبتهای معاون سیاسی سپاه قبل از نشانه گرفتن سردار سعید محمد یک ادعا را نشانه گرفت و آن هم ادعای جریان غرب گرا و پروپاگاندای رسانهای ضد انقلاب بود که می گفتند سپاه با آوردن سعید محمد به دنبال مهندسی کردن انتخابات است.
💠 مصاحبه سردار جوانی یک مقدمه و یک موخره دارد. مقدمه آن تبیین دکترین سیاسی سپاه است که به قول دکتر جوانی به صراحت ورود مصداقی به انتخابات را ممنوع و آن را حرام شرعی میداند و موخره آن تبیین موضع سپاه درباره کاندیداتوری سعید محمد است.
⁉️ اما تخلف سردار محمد چیست؟ محمد تخلف اقتصادی یا امنیتی نداشته است بلکه تخلفش از زبان سردار جوانی به عنوان یک مقام اجرایی و متولی امور سیاسی در سپاه یک عبارت ساده است و آن هم حضور در انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی.
💠 قطعا هر فردی حق دارد خود را به محک رای مردم بگذارد اما یک فرد نظامی در اولین قدم باید مراحل قانونی آن را طی کند تا تهمتی متوجه نهادی مانند سپاه نگردد. این دقیقا همان مر قانونی در دکترین سیاسی سپاه است. این نکته دقیقی است اگر برخوردی لازم است گروهبان و سردار فرقی نمی کند.
🔰اما در صحبتهای سردار جوانی یک نکته مغفول ماند و به آن اشاره نشد و آن هم رفتارهای احساسی جریان انقلابی است که سریعاً تحت تاثیر فضای رسانهای مجذوب این و آن می شوند و بعضا چنان آش شور می شود که برخی کاندیداها حالت قدیسانه یا منجی به خود می گیرند
💠جریان انقلاب باید دیر یا زود به این نکته می رسید و جملات سردار جوانی شاید کاتالیزوری باشد برای فهم این نکته که دوره شخص محوری و منجی محوری گذشته است. راهکار اشخاص نیستند بلکه تفکر است و برنامه و فعالیت جهادی.
چرا وعده اصلاحات مبنی بر گشایش اقتصادی به شرط پیروزی در ۱۴۰۰ دروغ است؟
طرفداران ترامپ از بیلبوردی در انتخابات اخیر آمریکا استفاده کردند مبنی بر "اگر بایدن راه درست کردن آمریکا را میدانست چرا به اوباما نگفت؟!"
قصه ۱۴۰۰ هم در بند همین گزاره است.
ما اتاق فکر دول اصلاحات را چیزی غیر از چند تئوریسین محدود پا به سن گذاشته ندیدهایم.
همان محمد نهاوندیانی که در دولت مرحوم هاشمی مشاور اقتصادی رئیس جمهور و معاون وزارت بازرگانی بود و در دولت خاتمی تئوریسین و معاون برنامه ریزی بازرگانی، حال در دولت روحانی معاون اقتصادی شده است.
همان مسعود نیلی که در دوران موسوی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، در دوران هاشمی مدير دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه و در دولت خاتمی معاون امور اقتصادی سازمان مذکور بود، در دولت روحانی هم تئوریسین اقتصادی شده بود.
همان طیب نیایی که از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۴ دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دول هاشمی و خاتمی بود. وزیر اقتصاد روحانی شد.
و قس علی هذا..
دولت آینده اصلاحات هم چیزی غیر این اسمهای تکراری نخواهد بود.
اساساً مهرهی دیگری در صفحهی اصلاحات کیش و مات شده نیست.
نقطه تراژدیک قصه آنجاست که میفهمیم
اینها تمام سرمایه تئوری و فکری اصلاحت هستند.
اصلا مگر اصلاحات بزرگتر از نهاوندیان، نیلی و رنانی دارد
مگر بزرگتر از مرحوم پژویان داشت
از این رو هر طیفی مخاطب گزارهی جوانگرایی و نوگرایی در دولت آینده نباشد الحق که این تئوریسین های پیر شکست خورده مصداق آنند!
اگر این افراد راه نجات اقتصاد را میدانستند چرا وضعیت حال این است؟
حال؛ مَثل ما مَثل عاقلی که دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشه نیست چون بارها از همین جماعت گزیده شدهایم.
حداقل پینوکیو باشیم و بعد ۵۲ قسمت دیگه بازی نخوریم
یک شایعهای پخش میشد و همه باور میکردند!
🔹نبود #تحلیل_سیاسی در بین مردم، باعث انتشار گسترده شایعه...
چند نکته پیرامون برنامه همکاری راهبردی ایران و چین حاصل جمع بندی چند کارشناس این حوزه 👇
🔻1. پیشنویس سند 9 بند دارد، که در آن هرگز از کلمه #قرارداد و یا #توافقنامه استفاده نشده است. الفاظ بهکار رفته عبارتاند از: #تفاهم، #برنامه و #سند. این بیانگر آن است که هر دو طرف ایرانی و چینی میدانند این یک قرارداد و توافقنامه در چارچوب الفاظ معمول حقوق بینالملل نیست.
🔻2. این #سند صرفا یک برنامه و چارچوب (Frame work) است لذا اجرای این #سند شاید نیازمند انعقاد بیش از 20 توافقنامه و دهها قرارداد دو یا چند جانبه میباشد. بدین معنا که هر یک از بندها و ضمایم آن، بهخودی خود قابلیت اجرایی ندارند و هر کدام نیازمند مذاکره و نیل به یک توافقنامه و قرارداد اعم از دولتی و خصوصی جداگانه باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که در تنظیم این قراردادها و توافقنامهها در آینده، حسب مورد، طی تشریفات قانون اساسی از جمله تصویب مجلس شورای اسلامی ضروری خواهد بود. قطعا در آن زمان مجلس منافع ملی را در توافقات و قراردادها لحاظ خواهد کرد و شورای نگهبان نیز بر آن نظارت و تایید خواهد نمود.
🔻3. چنانچه به مفاد مقدمه و بندهای 1_3 سند توجه شود، همه چیز بر اساس منافع مشترک و با رعایت اصل حاکمیت و استقلال دو کشور تنظیم شده است. بر این اساس، هیچ نگرانی وجود ندارد.
🔻4. یک بند بسیار مهم در این #سند آورده شد که حکایت از هوشمندی طرفین به ویژه طرف ایرانی دارد و آن بند 8 با عنوان "نفی فشارهای خارجی" میباشد. در این بند به منظور حمایت از اصل چندجانبه گرایی، طرفین در مقابل فشارهای غیرقانونی شخص/کشور ثالث از اجرای مفاد این سند #حفاظت خواهند کرد. دقت شود که در اینجا از لفظ حمایت "support" استفاده نشده بلکه از کلمه حفاظت "Protection" استفاده شده است. حفاظت بار معنایی و اثر حقوقی بالاتر و بیشتری نسبت به حمایت دارد. در حفاظت باید مکانیزمهای اجرایی آن پیشبینی شود و این یک الزام است اما در حمایت شاید بشود و شاید نشود.
🔻5. میتوان گفت بند 8 سند برای آمریکاییها بسیار نگرانکننده است. برای آمریکا همه بندهای این برنامه جامع یک طرف و این بند یک طرف، زیرا محاسبات دولت آمریکا در اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران را بههم خواهد ریخت.
🔻6. در هیچ کجای این سند واگذاری مالکیت زمینی و یا جزیرهای نیامده یا قراری برای آن گذاشته نشده است. ممکن است که دولت زمینی را به موجب قراردادی برای سرمایهگذاری بلند مدت اما مدتدار به دولت یا بخش خصوصی کشور دیگر واگذار کند که در دنیا بسیار عادی و مرسوم است. اتفاقا کشورهایی که دنبال توسعه هستند، باید قوانین جذب سرمایهگذاری شفاف و آسانی را تصویب و اجرا کنند. فلسفه ایجاد مناطق آزاد تجاری هم جذب سرمایه گذاران خارجی و تسهیل تجارت خارجی است و قطعا سرمایه گذاری که میخواهد میلیاردها دلار هزینه کند، دغدغه تامین و تضمین منافع و سرمایه خود را دارد. دولت میزبان هم منافع خود را خواهد داشت و دنبال تامین آن خواهد بود. به همین خاطر است که باید از سیاست برد _ برد صحبت کرد که در بند ۱ این سند هم به آن تصریح گردید.
نتیجه اینکه ، چنانچه همه بندها و ضمایم این سند بر اساس همان اصول آمده در مقدمه و بندهای اول تا سوم آن و اصل تشریک منافع و احترام به تمامیت ارضی و استقلال کشور اجرایی شود، میتوان انتظار یک تحول بزرگ اقتصادی و توسعه کشور را داشت. در این صورت تحریم های یکجانبه امریکا ولو اینکه با اتحادیه اروپا همراه شود، راه بجایی نخواهد برد.
🔻7. در دنیای امروزی کشورهایی موفق خواهند بود که منافع راهبردی خود را از جنبههای مختلف با کشورهای بزرگ و پیشرفته و صاحب نفوذ و البته محترم و نافی سلطهگری گره بزنند و از طرف دیگر با اتکای به اعتماد به نفس و توان داخلی به جلو حرکت کنند و این دو یعنی تعامل راهبردی با یک دولت مقتدر و بازیگر اصلی در روابط بینالملل و دیگری تکیه بر ظرفیتهای درون کشوری که هرگز در تضاد با هم نیستند، بلکه مکمل خواهند بود.
8. در نتیجه به دور از هرگونه احساسات، سند و توافقی بسیار ارزشمند، مهم و راهبردی است که پیشنهاددهنده اصلی آن رهبری معظم است، البته هنوز در آغاز راهیم و آثار بلندمدت مثبتی خواهد داشت.
ترس مقام اطلاعاتی #صهیونیست از قدرت #موشکی ایران:
🔸تا زمان اضافه شدن موشکی به برجام، تحریم نباید برداشته شود
🔹رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی: اسرائیل میتواند استفاده ایران و دشمنان از تواناییهای سایبری را آهسته کند. در این فضا میتوان بدون آنکه اثری گذاشت به اقدام پرداخت. عملیاتهای پنهانی اسرائیل در همه مکانها باید ادامه یابد.
🔹هرگونه توافق جدید باید شامل موشکهای بالستیک باشد و تا آن موقع نباید تحریم برداشته شود. اگر بُرد موشکهای بالستیک به ۱۰۰۰ کیلومتر کاهش یابد، اسرائیل میتواند آرام بگیرد. درصورتی که ایران مدلِ ایرانی S۳۰۰ را به سوریه بدهد دیگر آنجا آزادی عملِ الان را نخواهیم داشت.
🔹ما نمیتوانیم همانند سوریه و عراق چندبار به آنها حمله کنیم زیرا در صورت هرگونه اقدام اسرائیل، آنها میتوانند از عراق و یمن، ما را هدف حملات گستردهای قراردهند. آنها به زودی ماهوارههایی برای دیدن ما خواهند داشت.
پاشنه های آشیل جبهه انقلاب در #انتخابات۱۴۰۰
🔹آشیل ؛ جنگجویی یونانی با بدنی روئین تن بود که شمشیر و تیر بر بدنش کارگر نبود اما از ناحیه مچ پا ضعیف بود و در یک جنگ از همین نقطه به او ضربه زدند و او را شکست دادند!
🔸حکایت جبهه انقلاب در انتخاباتها همانند حکایت آشیل است که با دارا بودن توانمندی های فراوان به خاطر داشتن پاشنه ای ضعیف و رقیبی فرصت طلب، باعث شکست او میشود.
از مهمترین تفاوتهای کاندیداهای انقلابی با غیرانقلابی آنست که خود را ملزم به دفاع از عملکرد نظام در عرصه های مختلف میدانند و بعکس کاندیداهای غیرانقلابی در حالیکه سالها در مناصب مختلف بوده اند -ناسپاسانه-در نقش اپوزسیون وارد میشوند و بدیهی است دفاع منطقی و عامه پسند، سخت تر از تخریب غیرمسئولانه است!
چه بخواهیم و چه نخواهیم؛ چنین رقیبی بیشتر روی پاشنه های آشیل ما کار میکند چراکه کارنامه یا توانمندی خاصی در حل مشکلات مردم از خود نشان نداده است!
لذا ضروری است همه علاقه مندان و دلباختگان انقلاب ، با یک جامعه شناسی واقع بینانه پاشنه های آشیل جبهه انقلاب را شناسایی و با هوشمندی و درایت طرف مقابل را از گرفتن مچ پای ضعیف برحذر دارد!
البته منظور از پاشنه ضعیف، عدم توانمندی در تقابل با عوامفریبی و دروغگویی رقیب است.
به نظر میرسد که در انتخابات ۱۴۰۰ ممکن است رقیبِ ناجوانمرد روی نقاط مختلفی از جمله نقاط ذیل برنامه ریزی نماید تا کاندیداهای انقلابی را زمین گیر کند.
اول-القای نبود آزادی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
دوم-طرح اراده نظام به کمک های مالی و نظامی به محور مقاومت و ترجیح معیشت کشورهای محور مقاومت بر مردم ایران
سوم-القاء رویکرد جنگ طلبی نظام و ترجیح جنگ بر صلح
چهارم-بی اعتقادی مطلق به مذاکره و تعامل با دنیا و علاقه مندی به محدود و محصور بودن در جغرافیای ایران
پنجم-کارشکنی در اجرای توافقنامه برجام با آزمایشات و تهدیدات موشکی
ششم-طرح موضوع حصر مخالفان و یا منتقدان نظام و تعجب آور بودن ردصلاحیت همه روسای جمهور پس از جنگ
هفتم-اعتقاد و اصرار به فیلترینگ و محدودسازی فضای مجازی
هشتم-رقابت برخی سازمانهای غیر وابسته به دولت در عرصه های اقتصادی و اجتماعی با دولت
نهم-برجسته کردن فسادهایی چون بابک زنجانی و هلدینگ یاس و منتسب کردن آنها به جبهه انقلاب
دهم-طرح دخالت نهادهای نظامی در سیاست و هزینه های صنعت دفاعی برای کشور
امید است فعالان و تصمیم سازان عرصه انتخابات با این تصور که بدلیل عملکرد نامطلوب دولت فعلی، مردم تشنه انقلابی ترین گفتمان در انتخابات خواهند بود، از چاره اندیشی نسبت به پاشنه های آشیل مذکور که در صورت هوشمندی و زیرکی، حتی میتوان آنها را بعنوان نقاط قوت به جامعه شناساند، غافل نمانند.
مجادله لفظی حسن روحانی با علی عسگری در جلسه هیات دولت درباره گاندو
🔹چهارشنبه صبح در جلسه هیات دولت، حسن روحانی شروع به اعتراض به رئیس صدا و سیما درباره سریال گاندو۲ میکند که علی عسگری هم جواب تندی به او میدهد.
🔹 علی عسگری وقتی با اعتراض تند حسن روحانی مواجه می شود به رئیس جمهور می گوید: در آمریکا و انگلیس چنین سریال هایی که اقتدار دستگاه امنیتی را نشان می دهد زیاد تولید می شود و گاندو هم دارد این اقتدار و امنیت را که فرزندان این مردم با رشادت بوجود آوردند را به تصویر می کشد و من این حجم از ناراحتی را نمی فهمم.
🔹بحث دو طرف بالا می گیرد و با وساطت برخی اعضای دولت پایان می یابد.
🔻این چندمین مجادله لفظی علی عسگری با روحانی در دو ماه گذشته است. پیش از نوروز هم روحانی به علی عسگری اعتراض می کند چرا این همه گرانی ها را نشان می دهید و باعث نگرانی مردم می شوید، بروید انبارهای پر از کالا را نشان دهید که علی عسگری هم بلافاصله جواب می دهد: "ما به اندازه کافی نشان داده ایم کالا هست باید درد مردم را که در عدم نظارت دستگاه های اجرایی بوجود آمده نشان دهیم تا مردم بدانند ما درد و دل آنها را می گوییم، نمی توانیم فقط یک طرفه از دولت تعریف کنیم و ضعف ها را بپوشانیم."
🔹در همین جلسه روحانی با اشاره به تحلیل های معاونت سیاسی صداوسیما درباره بایدن و یکی دانستن آن با ترامپ میگوید: معلوم نیست چه آدم های بی عقلی در صدا و سیما نشسته اند که میگویند بایدن مثل ترامپ است تا همین الان تیم بایدن از طریق چند کشور به ما پیغام داده است و مشخص است وضع با قبل فرق کرده است.
🔹علی عسگری در پاسخ به این حرف می گوید: آقای دکتر روحانی اولا خود شما هم گفتید بایدن فرقی با ترامپ ندارد بعدش هم هر وقت پیغام هایی که شفاهی به شما دادند عملیاتی شد و راستی آزمایی هم شد آن وقت ما هم در صدا و سیما می گوییم بایدن با ترامپ فرق دارد تا آن زمان موضع صدا و سیما موضع صریح رهبر انقلاب است، یعنی تحریم ها را بردارید و عملیاتی و راستی آزایی بشود بعد موضع جمهوری اسلامی نسبت به ترامپ متفاوت خواهد شد.
🔹در دو هفته اخیر هم اعضای مختلف دولت برای توقف پخش گاندو۲ تلاش کردند اما ایستادگیها باعث شد ۱۴ قسمت آماده شده سریال کامل پخش شود.
جنجال استعفا
🔺مصاحبه دیروز سردار جوانی معاون سیاسی سپاه و مشخصا آن بخشی که گفته بود منفک شدن سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیاء به خاطر تخلف بوده است، بازتاب گستردهای در روزنامههای امروز داشت. اغلب روزنامهها به این موضوع پرداخته و سعی کردند که تاثیر این ماجرا بر آینده سعید محمد در انتخابات را بررسی کنند.
🔺روزنامه اصلاحطلب در گزارشی این قضیه را « افول زودهنگام یک پدیده» تعبیر کرد و نوشت: « احتمالا چالشهای سعید محمد همچنان ادامه خواهد داشت، اما سرنوشت کاندیداتوری او در انتخابات ریاستجمهوری را شورای نگهبان تعیین میکند و بعید نیست آنچه امروز میان او و سپاه گذشت در تصمیم این شورا بیتاثیر نباشد.»در بخشی از این گزارش تاکید شده که «احتمال دارد که موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشود؛ چراکه حالا علاوه بر تایید تخلف او در سپاه، او به خلافگویی در این رابطه نیز متهم است. هرچند واکنش دیروز سعید محمد نشان داد که او بنای عقبنشینی ندارد.»
🔺منصور حقیقتپور نیز به «نامهنیوز» گفته بود: «پرونده نامزدی سعید محمد در انتخابات ریاستجمهوری بسته شد. حالا سعید محمد باید سر جایش بنشیند و اجازه دهد آنها که در قواره ریاستجمهوری نظام هستند وارد صحنه انتخابات شوند.»
🔺وی همچنین گفت: «حتی من شنیده بودم شورای نگهبان هم بارها به او اعلام کرده بود که «شما رجل سیاسی نیستید».