eitaa logo
خط هدایت( امید به آینده)
470 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
4.2هزار ویدیو
405 فایل
ادمین @hamidi313
مشاهده در ایتا
دانلود
آمریکا و انگلیس؛ همان همیشگی! 🔹رسم دیرینه آمریکا و انگلیس است: وعده می دهند، برده می سازند و غارت می کنند؛ اما در روز سختی، متحدان (!) خود را تنها می گذارند، یا خیانت می کنند. 🔹آنها تسلیحات اتمی اوکراین را گرفتند، اما به جای آن، هیچ تضمین امنیتی معتبری ندادند و حال آن که ادعای می شد اوکراین در مرزهای روسیه، متحد مهم غرب است. این کشور پس از کودتای مخملین آمریکا، ظاهرا عضو اردوگاه غرب شده بود. اما در روز حادثه تنها ماند و ظرف دو روز از پا درآمد. 🔹این را مقایسه کنید با مقاومت جانانه و هشت ساله ملت ایران، در برابر جبهه ای از حامیان غربی و شرقی و منطقه ای رژیم صدام. 🔹 قرار بود آورده ناتو برای اوکراین چه باشد؟ این که فقط پایگاه آمریکا باشد و سیستم موشکی و جاسوسی ضد روسیه در آن چیده شود؛ یا در صورت تهدید شدن، مورد حمایت قرار بگیرد؟ چرا اوکراین را پایگاه نظامی و جاسوسی ناتو کردند، اما در روز سخت تنهایش گذاشتند؟! 🔹زلنسکی، رییس جمهور اوکراین که همه سابقه اش، بازیگری فیلم های کمدی است، می گوید: "ما در حفاظت از خود تنها ماندیم. غرب فقط حرف می زند. من از ۲۷ رهبر اروپایی پرسیدم که آیا اوکراین در ناتو خواهد بود یا خیر. کسی جواب نمی‌دهد! چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ من کسی را نمی بینم! پس از صحبت با رهبران غربی مأیوس شده ام". 🔹 دیروز، حسنی مبارک در مصر، اردوغان در ترکیه و اشرف غنی در افغانستان؛ و امروز، زلنسکی در اوکراین. آمریکا و اروپا چند ده سال است که ترکیه را عضو سازمان نظامی ناتو کرده و پایگاه های خود را در آن چیده اند، اما ترکیه را کشور درجه دو می دانند و به اتحادیه اروپا راه نمی دهند. بلکه حتی علیه اردوغان کودتا ترتیب دادند. 🔹آمریکا، به واسطه حسنی مبارک، غارت کشورهای مرتجع منطقه را به مدت چند ده سال شدت بخشید و رژیم صهیونیستی را فربه تر کرد، اما وقتی اوضاع سیاسی در قاهره به هم ریخت، پشت مبارک را خالی کرد. 🔹شبیه این معامله را با محمد رضا پهلوی کردند، که پس از سرنگونی، به آمریکا راه ندادند. پیش از او، پدرش رضاخان بود که بیست سال به مردم خود خیانت، و نوکری انگلیس را کرد، اما هنگامی که تاریخ مصرفش سر آمد، او را با تیپا دور انداختند و پسرش را برای نوکری بیشتر گماشتند. ♦️هفته گذشته «رنگین دادفر سپنتا»، وزیر خارجه پیشین افغانستان، در واکنش به فرمان بایدن برای غارت ۳/۵ میلیارد دلار از اموال ملت افغانستان گفت: «از اینکه گاهی دولت آمریکا را دوست و متحد افغانستان تلقی کردم، در برابر مردم و تاریخ کشورم احساس گناه می‌کنم. امیدوارم مردم مرا ببخشند. آمریکا با تصرف این ذخایر، بار دیگر مردم افغانستان را مجازات می‌کند. بایدن هرگز دوست نبود و حالا افغان ‌ها مجبور هستند تاوان سیاست ‌های او را بپردازند. آمریکا به نام مبارزه با ‌تروریسم، در ۲۰ سال گذشته جنگی را در افغانستان بر افروخت و هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را از دست دادند». 🔹آیا غربگرایان کلاه خود را بالاتر خواهند گذاشت، یا این که مامورند و معذور و ناتوان از عبرت گرفتن؟
لشکر فیک‌ها علیه مجلس و رسانه‌ها/ تولید ۱۱ هزار محتوا علیه طرح صیانت توسط ۶۶ اکانت! 🔹 داده کاوی ها نشان می دهد، بیش از ۱۱ هزار محتوا در توییتر علیه طرح حمایت از کاربران فضای مجازی را تنها ۶۶ اکانت منتشر کرده اند! 🔹این ربات ها که با هدف القای موج مردمی و عملیات روانی علیه مجلس و رسانه ها و چهره های سیاسی فعال بودند، اکثرا در سال جاری ساخته شده اند!
خطیب‌زاده: محسن بهاروند سفیر ایران در لندن در لیست تغییر قرار دارد 🔸سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: 🔹محسن بهاروند سفیر ایران در لندن در کنار ۳۷ سفیر دیگر در لیست تغییر هستند. 🔹گفتنی است برخی خبرگزاری ها پنجشنبه گذشته اعلام کردند که سفیر ایران در لندن برکنار شده است. 🔹پنجشنبه قبل بود که انتشار تصاویری از برپایی جشن سالگرد پیروزی انقلاب در محل سفارت ایران در لندن، با حواشی همراه شد. 🔹گفته می شود، این مراسم که تصاویری از آن نیز در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده بود، هیچ سنخیتی با آداب و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و حتی عرف دیپلماتیک نداشت. 🔹حاضرین در مهمانی سفارت، حتی پروتکل های اولیه حضور در اماکن دیپلماتیک ایران (از جمله رعایت حجاب) را زیر پا گذاشته بودند. 🔹بعد از آن بود که اعلام شد بهاروند سفیر ایران در لندن به دستور وزیر امور خارجه برکنار و به تهران فراخوانده شده است. یکی از دلایل برکناری بهاروند، برگزاری مراسم خارج از عرف در سفارت ایران بوده است.
مبلغ یارانه برای سال آینده افزایش می‌یابد 🎤«میرتاج‌الدینی» رییس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق گفت: «یارانه دارو و گندم به همه ۸۵ میلیون نفر ایرانی و یارانه کالا‌های اساسی به ۶۰ میلیون نفر یارانه بگیر پرداخت می‌شود. دولت حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای جایگزین حذف ارز ترجیحی درنظر گرفته بود ما آن را به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم. یارانه معیشتی به‌صورت کارت اعتباری برای خرید کالا به مردم داده می‌شود که به احتمال زیاد، خرید کالا‌های اساسی را در بر می‌گیرد. بانک مرکزی سامانه کارت اعتباری را طراحی کرده است. حذف ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۱ است؛ اما زمان اجرای آن با دولت است تا زیرساخت‌ها را فراهم کند».
تاثیر جنگ در اوکراین بر طلا و ارز در ایران 🔹طلای جهانی که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به عنوان پناهگاه امن دارایی شناخته می‌شود، به واسطه ی جنگ اوکراین روند افزایشی به خود گرفته است و قاعدتا دلار باید روند کاهشی داشته باشد. 🔹اما این ماجرا در مورد اقتصاد ایران کمی متفاوت است و قیمت طلا بیشتر از آنکه متاثر از اخبار جنگ باشد متاثر از اخبار مذاکرات است و برای همین هرچند اهسته ولی روند کاهشی به خود گرفته است و حبابی که در طول مدت ها ایجاد شده است در حال خالی شدن است که با انجام توافق این کاهش بیشتر نیز میشود. 🔹همین وضعیت در مورد ارز نیز در بازار ایران در حال وقوع است و البته در ارز بیشتر خود را نشان خواهد داد. 🔹طلا پناهگاه امن دارایی محسوب میشود و جنگ روسیه اوکراین باعث میشود تا تعادل مبادلات بین المللی به هم بریزد و علاوه بر سوخت، طلا نیز افزایش قیمت جهانی داشته باشد برخلاف دلار که قاعدتا باید روند کاهشی به خود بگیرد. در ایران نیز این تاثیرپذیری از بازارهای بین المللی دور از انتظار نیست اما سایه ی توافق احتمالی بر قیمت طلا و دلار سنگینی میکند و مانع از افزایش قیمت ها میشود مخصوصا اگر توافق حاصل شود. 🔹به این تحلیل ها این مطلب را میشود اضافه کرد که بحران انرژی در جهان باعث میشه که ایران نقش بیشتری برای تامین انرژی بتونه ایفا کنه و به این خاطر درآمد ارزی بیشتری داشته باشه و بهتر بتونه قیمت ارز را در داخل کنترل کنه
جلبک فحش نیست ،پوله ! 🔹جلبک ها را طلای سبز می نامند ، این موجودات زنده ی دریایی در صنایع دارویی ، غذا ، آرایشی و بهداشتی ، سوخت های زیستی ، مکمل های غذایی ، تصفیه آب و فاضلاب و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند . در حال حاضر حدود 250 میلیارد تومان از نیاز داخلی کشور به جلبک از طریق واردات تامین می شود . حالا 60 شرکت دانش بنیان ایرانی اراده کرده اند که این نیاز را برطرف کنند و با قد م هایی که برداشته اند در آینده ی نزدیک بی نیاز از واردات میشویم . 🔹فکر ش رو میکردید 60 شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه ی درآمدزایی از جلبک فعالیت داشته باشند ؟
بی شرافتی یعنی سالها از زمین و آسمان و دریا راه غذا و دارو را به روی یمنی ها ببندند و به جاش موشک و بمب بریزن روی سر مردم و عده ای سکوت کنن ولی پس از از سه روز جنگ اوکراین یک عده شیفته مو بلوند و چشم رنگی جلوی سفارت روسیه و اوکراین شعار مرگ بر روسیه بگن ...
تقی‌پور: ۹۰ درصد انتقاداتی که به طرح صیانت می‌شود اصلا در طرح وجود ندارد 🔹رئیس کمیسیون تنظیم مقررات: انتقادات منتقدین را درباره‌ عدم روشنگری در خصوص طرح فضای مجازی قبول داریم و می‌پذیریم که تبیین خوبی نکرده‌ایم. در نسخه جدید طرح بر تنظیم مقررات تمرکز شده است. 🔹الهیان، عضو کمیسیون: ما هنوز یک صفحه قانون درباره فضای مجازی نداریم درحالی‌که در کشورهای اروپایی و آمریکا سال‌هاست که قوانین فضای مجازی وجود دارد. ۱.۷ میلیون کسب‌وکار اینترنتی داریم اما همه آن‌ها درمقابل سرقت و هک اطلاعات بی‌پناه هستند. قرار نیست در دسترسی مردم به پلتفرم‌های خارجی تغییری ایجاد شود. 🔹ویس‌کرمی، دبیر کمیسیون: بی‌قانونی در فضای مجازی به نفع خلافکاران بوده و به ضرر مردم است. طرح، اصلا ربطی به کاهش سرعت اینترنت ندارد. 🔹رضوانی، عضو کمیسیون: برخی افراد سوپرمن با انتشار کلیپی اعلام کردند که حاکمیت به دنبال محدودسازی فضای مجازی است اما مجلس به دنبال حمایت از مردم و کسب‌وکار آنان در فضای مجازی است.
🔴چرا روسیه به اوکراین حمله کرد؟ سرانجام پس از منازعه دیپلماتیک مقامات روسیه با اروپا و آمریکا بر سر پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو و نهایتا بی‌توجهی به نگرانی‌های مسکو، بامداد روز پنجشنبه روسیه تهاجم همه جانبه‌ای را علیه حکومت غربگرای اوکراین، با تمرکز بر اهداف نظامی، آغاز کرد. در این خصوص چرایی حمله روسیه به اوکراین حائز اهمیت است. گزاره‌های خبری: از زمان انقلاب نارنجی که در سال ۲۰۰۴- ۲۰۰۵ در اوکراین رخ داد و باعث سرنگونی دولت طرفدار روسیه شد، به جز مقطع کوتاهی، جریان همسو با غرب و مخالف روسیه در این کشور روی کار بوده‌اند و در این مدت همواره منافع روسیه نادیده گرفته شده است. اوکراین برای روسیه دارای اهمیت تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اقتصادی است. اوکراین زمانی بخشی از خاک روسیه بوده و اشتراکات تاریخی زیادی میان آن‌ها وجود دارد. این اشتراکات تاریخی باعث شده تا اکثر اوکراینی‌ها به دو زبان اوکراینی و روسی صحبت کنند و این امر درهم‌تنیدگی فرهنگی را میان دو کشور خصوصا روس زبان‌ها که یک سوم جمعیت این کشور هستند، ایجاد نموده است. در بخش‌های شرقی و جنوبی اوکراین روس زبان‌ها دارای اکثریت هستند؛ اما در میان این مولفه‌ها، نقش اهمیت اقتصادی اوکراین برای روس‌ها نیز از درجه بالایی برخوردار است؛ چرا که بخش زیادی از صنایع و صنعت اوکراین وابسته به روسیه بوده، اما در دوره غربگرایان با سرعت زیادی اقتصاد آن‌ها متمایل به غرب گردید و توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری با آنان جایگزین روسیه شد. همچنین اوکراین به عنوان پلی برای صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا محسوب می‌شود؛ تا جایی که حدود ۸۰ درصد گاز طبیعی و ۷۵ درصد از نفت روسیه از طریق این کشور به اتحادیه اروپا می‌رود. در کنار همه موارد فوق، جایگاه استراتژیک اوکراین نیز برای روسیه بسیار اهمیت دارد. اوکراین اکنون به عنوان یک سرزمین حائل میان روسیه و اروپا بوده و در دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مانع از نفوذ غرب به حوزه نفوذ روسیه شده است. ⚜️نکات تحلیلی: مقامات روسیه سرزمین اوکراین را به عنوان سدی در مقابل نفوذ ناتو و غرب می‌دانند. زیاده‌خواهی‌های آمریکا و اروپا و حماقت حاکمان اوکراین جهت استقرار ناتو در این کشور، تهدید علیه امنیت ملی روسیه تلقی شده است. آمریکایی‌ها به کمک اروپا و ناتو می‌خواهند روسیه را در یک تنگنای راهبردی قرار داده و مسکو را از طریق ظرفیت ژئوپلیتیکی اوکراین دچار خفگی راهبردی نمایند. قرار گرفتن اوکراین از حیث سیاسی، نظامی و اقتصادی در مدار غرب، برای روسیه به منزله بر هم خوردن موازنه قدرت با آمریکا و اروپا محسوب شده و جایگاه بین‌المللی آنان را به شدت کاهش خواهد داد. برای روسیه، خارج شدن اوکراین از حوزه نفوذ آن و پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو مانند دومینویی بوده که به سایر کشور‌های پیرامونی تسری خواهد یافت. 📌جمع‌بندی: برای روسیه آینده مهم است و نمی‌خواهد برنامه‌ریزی و رویای آینده که ارتقاء جایگاه کنونی این کشور در نظام بین‌الملل را تضمین می‌کند، با بازی آمریکا و اروپا و همراهی حاکمان غربگرای اوکراین نابود شود. انگیزه پوتین و گردانندگان کنونی کاخ کرملین برای حمله به اوکراین به هیچ عنوان منشأ کشورگشایی ندارد. اولویت کنونی مسکو این است که دسیسه غرب را به هم بزند و از نفوذ آن به طرف شرق و حوزه پیرامونی خود بکاهد. به همین منظور مطلوب مسکو در شرایط فعلی این است که دولتی همسو با منافع روسیه و ضدغرب در کی‌یف روی کار بیاید. تحقق این دو هدف جز با راه‌حل نظامی برای روسیه میسر نبوده است. روسیه در این مناقشه نشان داد که بازیگر منفعلی در مقابل غرب نیست و در بازی آن‌ها اسیر نخواهد شد؛ همچنین نشان داد اگر دیپلماسی نتواند منافع حیاتی آنان را تأمین کند، از اقدام نظامی برای تأمین آن ابایی ندارد.
فرصت ۶۰ میلیارد دلاری ایران از بازار روسیه 🔸۵ کشور اروپایی، روسیه را تحریم کردند، این تحریم، چه سودی برای ایران دارد؟ 🔺 اتحادیه اروپا به خصوص ۵ کشور انگلستان، ایتالیا، فرانسه، هلند و آلمان اخیرا اعلام کرده‌اند که به دلیل حمله روسیه به اوکراین قصد تحریم روس‌ها را دارند. 🔹 طبق آمارهای رسمی، روسیه در سال میلادی قبلی بیش از ۶۰ میلیارد دلار کالا از این کشورهای اروپایی وارد کرده که به تفکیک شامل ۱۱۹ میلیون دلار لبنیات، بیش از ۶ میلیارد دلار مواد دارویی، بیش از ۲ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی، بیش از ۴ میلیارد دلار مواد شیمیایی و پلاستیک، ۷۹۸ میلیون دلار مواد شوینده و بیش از ۲ میلیارد دلار محصولات آرایشی و بهداشتی می‌شود. 🔹 بنابراین اکنون یک فرصت مناسب برای کشور ماست تا این کالاها را برای روسیه تامین کند و یک جهش صادراتی برای کشور را رقم بزند.
ترامپ: «پوتین» باهوش است اما «بایدن» خیلی احمق است 🔹«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جمع هوادارانش: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خود را به عنوان یک رهبر «باهوش» در قبال وضعیت اوکراین ثابت کرد و بر خلاف، «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا «احمق» است. 🔹مسئله این نیست که پوتین باهوش است یا نه. البته او باهوش است. مشکل اصلی اینجاست که رهبران ما احمق هستند. بسیار احمق. 🔹پوتین پس از مشاهده خروج اسفناک نیروهای آمریکایی از افغانستان تصمیم به انجام عملیات ویژه در اوکراین گرفت. /مهر
مروز را بخاطر بسپاریم تا فردا حق تنها نماند در جریان حمله روسیه به اوکراین، یکی از مسائلی که به سبب خلع سلاح تاریخی اوکراین بسیار برجسته شد، بازخوانی مواضع مشابه مرحوم هاشمی رفسنجانی مبنی بر محدودسازی توان نظامی ایران و مشخصا موشک زدایی از کشور با این جمله تاریخی بود که «دنیای آینده دنیای گفتمان هاست نه موشک‌ها». پاسخ همان ایام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به آقای هاشمی نیز وایرال شد که فرمودند: «قدرتهای دنیا که شما می‌بینید با صدای کلفت حرف میزنند، زور میگویند، غلط میکنند، حرفهای بد میزنند و زورگویی میکنند، بیشتر از همه به استناد همان سلاحهایی است که دارند؛ آن‌وقت ما در مقابل اینها بیاییم دست خودمان را خالی کنیم؟». این مواضع آقای هاشمی و پاسخ رهبر انقلاب به وی، حکایت از یک تلاش تمام عیار در دوران صدارت آقای حسن روحانی برای تحدید قدرت موشکی ایران داشت. به عبارت روشن تر، آمریکایی ها به صراحت خواهان محدودسازی قدرت موشکی ایران یا همان «برجام موشکی» بودند و حتی برد موشک‌های مجاز برای ایران را هم تعیین کرده بودند؛ و در این سو، آقای هاشمی که راس و عقبه دولت مستقر و جریان لیبرال محسوب می شد، آشکارا فریاد می زد که ایران باید موشک زدایی شود. او با خوشحالی و در مرئی و منظر ملت می‌گفت که راه محرومیت ایران از نیروی نظامی باز شده است، از مخاطبانش می‌خواست برای عملیاتی کردن ایده‌اش دست به کار شوند و می‌گفت مطمئنم که این اتفاق می‌تواند در دوره دوم دولت روحانی بیفتد. جماعتی هم برایش کف و سوت می‌زدند. اگر لیبرال‌ها پی در پی دم از رفراندوم می‌زدند، دلیلش این بود که می‌خواستند همین کف و سوت زن‌ها را برای تحریک رای به میل‌شان، بسیج کرده و کار را تمام کنند و بابت این دستاورد هم چون برجام جشن بگیرند و مدال آویزان کنند و سکه توزیع کنند. این ایام مردم عزیز ما با مشاهده وضع اوکراین، در حال تصور شرایطی هستند که تلاش‌های آقایان هاشمی و روحانی به ثمر می‌نشست و ایران قدرت موشکی خود را از دست می داد. بله! تصور چنان شرایطی نیز هولناک است، اما واقعیت این است که جریانی در پی این خیانت بود و عزمش نیز در این راه راسخ بود. اما با ایستادگی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، این نقشه شوم که اجرایش، ایران را اوکراین می کرد، نقش بر آب شد. اما یک نکته ای که باید در این میان بدان توجه داشت اینکه مواضع آقایان هاشمی و روحانی یک دیدگاه شخصی نبود که با درگذشت یکی و کنار رفتن دیگری، تهدید ناشی از آن برطرف شده باشد. این تفکر از محکمات اندیشه جریان لیبرال است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای عملی شدن دیدگاه خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دولت موقت به ریاست آقای مهندس مهدی بازرگان -که می توان وی را پدر لیبرال های ایرانی در دوره پس از انقلاب دانست- به دنبال آن بود که هواپیماهای اف 14 خریداری شده از آمریکا توسط رژیم پهلوی را پس دهد. می گفتند چون جمهوری اسلامی سیاست تهاجمی ندارد، نیازی به این نوع هواپیما هم ندارد. از قضا کسی که همان هنگام نیز محکم در برابر نقشه لیبرال ها برای «خلع سلاح» ایران ایستاد، آیت الله العظمی خامنه ای بود.ایشان مرداد ماه 1358 در گفت و گویی به تبیین ابعاد این ماجرا پرداخته و گفتند:«درست است که ما قصد نداریم که مثل دوران گذشته ژاندارم منطقه باشیم و قصد نداریم که حافظ منافع ابرقدرت‌ها باشیم امّا به‌هیچ‌وجه جایز نمیدانیم که با وجود دشمنان سوگندخورده‌ی خود در منطقه و دولتهای ارتجاعی وابسته به امپریالیزم غافل بمانیم.ما به نیروی دفاعی کاملی نیازمندیم؛ حتّی برای جلوگیری از تجاوزات امپریالیزم که به‌آسانی با حضور دولتهای غاصب در منطقه قابل تصوّر است لازم است که ما قدرت تهاجمی نیز داشته باشیم.».ایشان چند سال بعد نیز دراین‌باره گفتند:«زمزمه‌اش را راه انداختند که ما اف‌۱۴ میخواهیم چه‌کار کنیم، تهاجمى است، ما اهل تهاجم نیستیم؛ آمریکایى است، ما با آمریکا بدیم. حالا کى میگفت این حرفها را؟ آنهایى که با برژینسکى ملاقات میکردند.» اگر تصمیم لیبرال‌های حاکم بر دولت موقّت عملی میشد، ایران در واقع پیش از آغاز جنگ تحمیلی نیروی هوایی خود را در یک حوزه بسیار مهم خلع سلاح کرده بود.در طول جنگ تحمیلی، اف14ها برگ برنده نیروی هوایی ایران بودند و نه‌تنها ده‌ها جنگنده‌ی رژیم بعث را در آسمان شکار کردند، بلکه با تدبیر شهید بابایی، قابلیّت شلّیک هوا به زمین نیز در آنها ایجاد شد و ایران توانست تأسیسات رژیم صدّام را بمباران کرده و معادلات جنگ را تغییردهد. این منازعه میان دو تفکر اقتدار و تسلیم، از تجلیات منازعه تاریخی حق و باطل است که بلاتردید در آینده نیز تداوم خواهد داشت. امروز را باید به خاطر سپرد و مکرر یادآوری کرد تا فردا که باطل بار دیگر لباس حق می‌پوشد و با استدلال‌های وارونه می‌خواهد ملت را بی‌پناه کند،حق غریب و تنها نماند...
معاون اسبق وزارت امور خارجه: مقصر اصلی جنگ علیه اوکراین آمریکاست/ خطر گسترش ناتو ایران را هم تهدید می‌کند/ آمریکایی‌ها عقل‌شان به درستی کار نمی‌کند منوچهر محمدی: بی‌طرفی فعال و دیپلماسی فعال ایران کاملاً درست و اصولی بوده است اگر واقعاً روسیه در این نقطه کوتاه می‌آمد، حرکت بعدی آمریکا در گسترش ناتو به سمت گرجستان و ارمنستان و در همسایگی جمهوری اسلامی صورت می‌گرفت و بعد هم آذربایجان و محاصره روسیه انجام می‌شد که در چنین شرایطی ایران هم از ناحیه شمال دچار تهدید می‌شد.
ایران مستعمره‌ی روسیه‌ست جمهوری اسلامی گوش به فرمان پوتینه اما سفیر اوکراین تو رسانه‌ی ملی به صورت زنده علیه روسیه حرف می‌زنه آب و صابون جواب نمیده، غرب‌پرست‌ها باید صورتشون رو با اسید بشورن! موضع جمهوری اسلامی در قضایای اوکراین بی طرفی فعال ودیپلماسی فعال می باشد
هدایت شده از صدای انقلاب
323-sedayeenghelab_ir.mp3
8.79M
📢 شماره: 323 💠 بررسی بحران اوکراین 🎙 کارشناس برنامه: دکتر مصطفی برزکار کارشناس سیاسی 🆔 @sedayeenghelab_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تمام کشور من کاظمین کوچک مردی است ▪️که در هر گوشه‌ای از خاک ایران بارگاهی داشت @Farsna
💢آیا ایران باید از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند!؟ 🔹جنگ اوکراین و تهاجم روسیه به این کشور را باید یکی از حادترین بحران های بین المللی از دوران پس از جنگ جهانی دوم دانست. بحرانی که نظم امنیتی جهانی و نظام امنیت منطقه ای اروپایی را با اخلال جدی روبرو کرده است.در این میان، پرسش اساسی این است که ایران به عنوان یک بازیگر اثرگذار در منطقه خاورميانه چه باید بکند؟ 🔹این پرسشی است که نیاز به بحث مفصل و جدی دارد. اما بدون تردید منافع ایران نه در محکومیت است و نه در حمایت. در واقع، نمی توانیم و نباید هیچکدام از طرفین را محکوم کنیم و نه از هیچکدام حمایت. اینکه عده ای معتقدند باید با محکوم کردن روسیه از اوکراین حمایت کنیم، تا حدی دیدگاهی عجیب و فاقد یک منطق راهبردی ارائه می دهند. فارغ از اینکه از روسیه خوشمان بیاید یا نیاید، در این رابطه باید به دو نکته مهم اشاره کرد: 🔹۱- در حالی که در حدود دو دهه گذشته سخت ترین تحریم های تاریخ از سوی غرب علیه ایران تحمیل شده است، آیا حمایت از اوکراین معنایی غیر از جانبداری از غرب و دشمنی با روسیه خواهد داشت؟ در واقع، چه ضرورت سیاسی یا راهبردی وجود دارد اکنون که ایران تحت سخت ترین دشمنی و محاصره اقتصادی آمریکا و غرب است، دشمنی با روسیه را نیز به جان بخرد؟ به همین کشورهای عربی اطرافمان که متحد آمریکا هستند نگاه کنیم، کدام یک روسیه را محکوم کرده اند؟ آیا ترکیه که عضو ناتو است حاضر شده مسیر کشتی های جنگی روسیه به سوی دریای سیاه را مسدود کند؟ 🔹۲- یکی از دلایل تهاجم روسیه به اوکراین مسئله گسترش ناتو به سمت شرق است. روسیه قصد دارد با حمله به اوکراین مانع عضویت اوکراین در ناتو و گسترش آن به شرق شود. بدون تردید اگر اوکراین به ناتو ملحق شود، زمینه برای عضویت همسایگان شمالی ایران به ناتو و از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان فراهم خواهد شد. بنابراین، بهتر است ناتو در همان اوکراین متوقف شود تا اینکه در سراسر مرزهای شمالی ایران مستقر شود! 🔹آنچه گفته شد، به معنای حمایت از جنگ و حمله نظامی روسیه به اوکراین نیست، بلکه به معنای این است که حمایت ایران از اوکراین در رویارویی با اوکراین و غرب فاقد یک منطق راهبردی است. لذا، راهبرد ما بهتر است مبتنی بر این دو اصل باشد: عدم حمایت و عدم محکومیت
💢خیلی جالبه که سفیر انگلیس در ایران از تجاوز غیرقانونی صحبت میکند! 🔹به یاد بیاورید زمانی که با بیرحمی تمام به کشورمان حمله کردید و قهرمانانی همچون رئیس علی دلواری ها را به خاک و خون کشیدید...
اگه حوصله نداری متن طرح صیانت رو بخونی این رو ببین
🔶آرام آرام دم نفاق و دورویی غرب بیرون می‌زند همین جماعت که همیشه ایران را متهم به سیاسی کاری در حوزه ورزش می‌کردند و می‌گفتند چرا ورزشکاران ایرانی با صهیونیست‌های اشغالگر بازی نمی‌کنند حالا معلوم نیست در برابر اقدام کشورهای سوئد، چک و لهستان که می‌گویند در جام جهانی 2022 قطر با تیم ملی فوتبال روسیه بازی نمی‌کنند تکلیف‌شان چیست؟ اگر ورزش سیاسی نیست پس چرا این کشورها ورزش را در سیاست دخالت داده‌اند؟ آیا فقط تحریم و فشار برای ما خوب است؟ آیا بخش‌نامه سیاسی نبودن ورزش به دست این کشورها نرسیده است؟ این کشورها که همیشه ورزشکاران ایرانی را بابت بازی نکردن با صهیونیست‌های اشغالگر چند ملیتی تحریم می‌کردند، چرا در جام جهانی والیبال که قرار بود در مسکو برگزار شود را تحریم کردند؟ اگر ورزش سیاسی نیست دلیل این رفتارها چیست؟ دنیا فقط دنیای سفیدپوست‌های چشم رنگی است؟ آن‌ها حق هر کاری را دارند و بقیه جهان باید تماشا کنند؟ هر چند برایم نظر غربگراهای داخلی مهم نیست، اما آن حرام‌لقمه‌ای که نوشت اوکراین حرم ندارد چرا خودش نمی‌رود و در کنار اوکراینی‌ها علیه روس‌های اشغالگر بجنگد؟ آرام آرام دم نفاق و دورویی غرب بیرون می‌زند.
بودجه بدون نفت یا اقتصاد بدون نفت؟ 📝 میثم مهرپور 🔰 در دو دهه اخیر ایران از نفت 7 دلاری تا 140 دلاری را تجربه کرده است. اما اتفاقی که افتاده این است ما نتوانستیم در این سال‌ها وقتی درآمد نفتی کاهش پیدا کرد درآمدهای پایدار جایگزین کنیم.این ناپایداری درآمدی دلیلی است برای اینکه نباید آن را در بودجه دخیل کرد. لذا اصولاً به‌جای استفاده از عبارت «اقتصاد بدون نفت» بهتر از عبارت «بودجه بدون نفت» استفاده کنیم. 🔰 دو هدف اصلی بودجه بدون نفت، نخست کاهش نوسانات بودجه به دلیل نوسانات درآمد نفت و دوم قاعده‌مند کردن رابطة بودجه و نفت در محدوده عادلانه از منظر توزیع بین‌نسلی است. راهبرد اصلی جهت نیل به هدف اول و بودجه بدون نفت این است که مقدار مشخص، ثابت، و قابل‌پیش‌بینی از درآمدهای نفتی وارد بودجه دولت شود و راهبرد نیل به هدف دوم این است که میزان ثابت ورودی مشخص نفت به بودجه به نحوی تعیین شود در این صورت عایدات حاصل از منابع نفتی به طور مساوی بین نسل فعلی و نسل آتی تقسیم شده و عدالت بین‌نسلی در استفاده از منابع نفتی اتفاق خواهد افتاد. 🔰 در گام بعدی باید کانون‌های تولید ارزش‌افزوده کشور دچار تحول و اقتصاد ما از فضای خام‌فروشی در تمام حوزه‌ها و بخش‌ها جدا شود. مثلا درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته به‌ازای تولید هر تن محصول کشاورزی یا غذایی حدود 180 دلار ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند اما این رقم در کشوری مثل ایران حدود 40 تا 45 دلار است یعنی در هر تن یک اختلاف 140 دلاری برای ارزش‌افزوده وجود دارد با این حساب اگر ما فقط در صنعت کشاورزی تحولی ایجاد کنیم که از صادرات مواد خام کشاورزی و غذایی جلوگیری شود درآمد اقتصادی افزایش و وابستگی به درآمدهای نفتی کم خواهد شد.
سیاست دوگانه تلگرام در قبال ایران و اوکراین 👤پاول دوروف ،موسس تلگرام خطاب به کاربران تلگرام: 🔹من از کاربران روسیه و اوکراین می‌خواهم به هرگونه داده‌ای که در حال حاضر در تلگرام توزیع می‌شود مشکوک باشند. 🔸ما نمی خواهیم از تلگرام به عنوان ابزاری استفاده شود که درگیری ها را تشدید می کند و نفرت قومی را تحریک می کند. 🔹در صورت تشدید اوضاع، امکان محدود کردن ۷جزئی یا کامل فعالیت کانال‌های تلگرام در کشورهای درگیر در طول مدت درگیری را بررسی خواهیم کرد 🔸این در حالیست که تلگرام در اوج تنش های ۱۳۹۸ در ایران با وجود نامه رسمی وزارت ارتباطات و التماس های مکرر وزیر محترم ارتباطات نه تنها حاضر به انجام هیچگونه همکاری جهت کاهش تنش ها انجام نداد بلکه با معرفی کانال جدید آمد نیوز آتش تنش ها را تند تر و مستمرتر کرد
یک تحلیل کم کم دارد رایج می شود و سایه اش بر تحولات اوکراین انداخته است : آمریکا و اروپا ، روسیه را در اوکراین به دام انداخته اند و هدفشان استهلاک سیاسی و اقتصادی این کشور است . مستندات این تحلیل چیست ؟ مطلب روشنی ارائه نمی شود و گمانه زنی این است که روسیه برای مدت زیادی درگیر بحران اوکراین خواهد بود و این توان روسیه برای اثر گذاری در مناطق دیگر بخصوص در خاورمیانه از بین می برد . اما گمانه قوی تری هم وجود دارد و آن این است که روسیه ظرف چند هفته به حضور نظامی خود پایان دهد و با واگذاری اداره اوکراین به نظامیان روس گرا و سپس برگزاری انتخابات برای همیشه دولتی متحد خود را در کی یف سر کار بیاورد . تکیه تحلیلی که می گوید اوکراین مثل افغانستان باتلاق روسیه می شود این است که امریکا ، ناتو و اروپا زیرک تر از آن هستند که از پوتین رودست بخورند . تحلیلی "ظریف گونه" است که می گفت فشار یک تکمه از سوی آمریکا کافی است تا همه دار و ندار نظامی ایران را از بین ببرد ! همین سال های اخیر مگر امریکا و اروپا و عوامل آن از ایران و روسیه در سوریه رودست نخوردند و همه اقدامات شان خنثی نشد ؟