چارهای جز اصلاح ساختار بودجه در ۱۴۰۱ نیست/ دولت قبلی باید این اصلاحات را می کرد که نکرد
روزنامه خراسان:
🔹 تلخی افزایش حقوق کمتر از تورم و همچنین افزایش سن بازنشستگی قابل کتمان نیست. هیچ راه حل ساده ای برای فرار از فشار سنگین کسری بودجه جز بودجه انقباضی وجود ندارد.
🔹 بودجه ۱۴۰۱، آغاز یک مسیر سخت است. مسیری که دولت دوازدهم از سال ۹۷ باید شروع می کرد. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها بازگشت، مشخص بود که اقتصاد کشور وارد دوره سختی شده است که باید هزینه ها مدیریت شود، اما نشد.
🔹اکنون دولت سیزدهم چاره ای جز سختگیری بودجه ای ندارد. اگر بودجه انقباضی نشود، تورم سنگین تر از تورم فعلی و ونزوئلایی شدن، دور از دسترس نیست. بنابراین باید در این مسیر همه دلسوزان کشور از هر جناح سیاسی و هر نگرش اعتقادی به حرکت درست در این مسیر کمک کنند.
⭕️ بیسوادی زیباکلام درباره بودجه!
*صادق زیباکلام، فعال اصلاحطلب، در یادداشتی درباره لایحه بودجه سال آینده نوشته است:
🔻بخش عمدهای از بودجه دولتی است یعنی صرف نهادها، شرکتها و سازمانهای بزرگ دولتی میشود.
🔻معمولا بیش از نیمی از بودجه همواره به سمت سازمانها، صنایع، شرکتها و موسساتی بوده است که در اختیار دولت است. همچون ایرانخودرو، ذوب آهن، پتروشیمی، هواپیمایی، راه آهن و غیره که تقریبا همه آنها زیان ده هستند.
🔻یعنی بیش از نیمی از بودجه سالیانه ما در حقیقت میرود در چاه ویل شرکتهای دولتی که یکی پس از دیگری زیانده هستند.
👈اظهارات زیباکلام درباره بودجه در حالی است که بودجه عمومی دولت هیچ ارتباطی با بودجه شرکتهای دولتی ندارد. ضمنا شرکتهای ذوبآهن و پتروشیمی و ... برخلاف تصور، زیباکلام زیانده نیستند و جزو شرکتهای بسیار سودآور کشور محسوب میشوند. علاوه بر این تقریبا همه شرکتهای پتروشیمی خصوصی شدهاند و دیگر ارتباطی با دولت و بودجه دولت ندارند.
آیا بودجه نهاد ریاست جمهوری ۳ برابر شده است؟
🔹پس از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس تحلیلهای مختلفی پیرامون شاکله و ارقام اولین بودجه دولت سیزدهم، ارائه شد.
🔹بودجه نهاد ریاست جمهوری بودجه ۱۴۰۰ مبلغی حدود ۵۳۰ میلیارد تومان بوده، اما در بودجه ۱۴۰۱ با اضافه شدن دو بند مهم به سرفصل بودجه ۱۴۰۱ نهاد (۱۰۱۰۰۰) این مبلغ به عدد ۱۴۸۳ میلیارد تومان رسیده است.
🔹در این سرفصل یک بند با عنوان برنامه حکمرانی امور قوه مجریه وجود دارد که شامل تعهد به مصوبات سفرهای استانی است که در بودجه سال ۱۴۰۰ وجود نداشت.
🔹دولت سیزدهم مبلغ ۵۲۵ میلیارد تومان را برای مصوبات سفرهای استانی در نظر گرفته است که در سرفصل بودجه نهاد ریاست جمهوری آمده است.
🔹از سوی دیگر در لایحه پیشنهادی دولت بندی برای برنامههای راهبری فناورانه و مقابله با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و داروهای روانگردان وجود دارد که دولت مبلغ ۴۶۲ میلیارد تومان را برای آن در نظر گرفته است.
🔹بر همین اساس و با محاسبه ارقام دیگر بودجه نهاد ریاست جمهوری مشاهده میشود که بودجه رسمی ساختار نهاد ریاست جمهوری تنها افزایش نداشته بلکه در مواردی نیز با کاهش مواجه بوده است و افزایش هزینه در سرفصل بودجه نهاد به دلیل گنجانده شدن بند مصوبات سفرهای استانی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. /ایرنا
🔴بودجه برای اجرا، نه طاقچه دولت!
🔹لایحه بودجه 1401، را به دو شکل می توان ارزیابی کرد. نخست در مقایسه با ایده آل ها و آرزو های اقتصادی، بدون احتساب مضیقه ها و مقدورات؛ دوم در مقایسه با لایحه ای که دولت سابق، به عنوان بودجه 1400 تقدیم مجلس کرد.
♦️برخی حامیان دولت سابق، ضمن کنایه زدن به دولت رئیسی گفته اند لایحه بودجه 1041، ریاضتی و انقباضی تدوین شده، و موجب رکود و فشار به مردم است. احتمالا اگر به شکل انبساطی هم تنظیم می شد، خُرده می گرفتند و می گفتند موجب تورم و فشار بر مردم است!
🔹لایحه بودجه سال آینده حتما باید ارزیابی و آسیب شناسی شود در عین حال باید عنایت داشت نقطه قوت آن در مقایسه با لایحه تقدیمی سال گذشته، شفافیت بیشتر، واقعی تر بودن، پرهیز از آرزو اندیشی و اهتمام به کسری بودجه کمتر است.
♦️سال گذشته آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حالی که به غلط ادعا کرده بود "حتی یک بشکه نفت هم نمی توانیم بفروشیم"، لایحه ای را تهیه کرد که میزان فروش نفت در آن، 2/3 میلیون بشکه نفت در روز پیش بینی شده بود. بر مبنای همین پیش بینی درآمدی خلاف واقع، هزینه های دولت به شکل نجومی افزایش یافت!
🔹پیش از آن، گزارش های تفریغ بودجه سالیانه نشان می داد که دولت روحانی، نسبت به بیش از 72 درصد احکام قوانین بودجه بی اعتنایی، یا از آنها سر پیچی می کند. گویا از نظر دولت، روند چند ماهه تدوین لایحه تا تصویب قانون بودجه (بلکه کلیت ادعای قانون گرایی)، نمایش بود و بس.
♦️امسال هم خبر ها حاکی از این بود که دولت روحانی در پنج ماه پایانی خود، به اعتبار محقق نشدن بیش از نیمی از درآمد های نفتی، از یکطرف بی سر و صدا اقدام به حذف ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی کرده، و از طرف دیگر مرتکب استقراض گسترده از بانک مرکزی شده و از تنخواه استفاده کرده، بی آن که تسویه کند؛
🔹دولت روحانی، هم خواستار برداشت فرا قانونی و چند باره از صندوق توسه ملی بود، هم بخشی از منابع درآمدی پیش بینی شده تا پایان سال را پیش خور کرد، و هم تادیه ماهانه ده هزار میلیارد تومان سود اوراق فروخته شده را بر دوش دولت جدید گذاشت!
♦️دولت رئیسی شهریور ماه در حالی تشکیل شد که وارث کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی و بدهی 1500 هزار میلیارد تومانی دولت دوازدهم (ده برابر بدهی دولت یازدهم) بود. بنابراین سه ماه طاقت فرسا را پشت سر گذاشت تا ضمن ادای مسئولیت های اقتصادی، تدریجا منابع درآمدی را گسترش دهد.
🔹این سه ماه سخت و پر مسئولیت، یک میدان آزمون واقعی بود تا دولت جدید، تلخی های حاصل از بودجه نویسی خیالی، غیر شفاف و آرزو اندیشانه را مستقیما تجربه کند.
♦️این تجربه گران قیمت، دولت را بر آن داشته تا اولا به گسترش شرکای تجاری، افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، مطالبه و وصول بدهی تسویه نشده برخی کشورها، رفع تدریجی موانع کسب و کار و تولید، کاهش هزینه های جاری و... اهتمام کند؛
🔹ثانیا برای بودجه نویسی، حرمت قائل شود و از نگاه بازیچه ای یا آرزو اندیشانه نسبت به لایحه بودجه پرهیز کند. ثالثا در حد مقدور، مسیر کسری بودجه و نا ترازی های مالی را ببندد تا کمتر مجبور به انتشار پول یا تامین مالی بی پشتوانه و تشدید نقدینگی تورم زا باشد.
♦️این رویکرد انقباضی، برای مهار نقدینگی است. البته دولت و مجلس باید با راه اندازی سامانه های شفافیت ساز و مالیات ستانی از اقتصاد زیر زمینی چند صد هزار میلیارد تومانی، دلال بازی را پر هزینه کنند. ضمنا با اهتمام به رفع موانع ، بستر هدایت سرمایه گذاران به بخش تولید را هموار تر کنند، مسیری که قطعا رونق آفرین و ضد تورم است.
برای اولین بار در جهان آب را از نفت جدا کردند!
🔹یکی از مشکلات اساسی در پالایشگاهها و دریاهای جهان مخلوط شدن آب با مشتقات نفتی و جدا کردن آن دو از هم است که هزینه های زیادی برای دولت ها و آسیب های جدی برای محیط زیست دارد. دانشمندان ایرانی برای اولین بار در جهان با استفاده از علم نانو، غشایی را طراحی کرده اند که اجازه ی عبور به نفت و مشتقات آن را میدهد ولی آب را از خود عبور نمیدهد و با این روش صد در صد آب از مشتقات نفتی جدا می شود.
🔹آقای اعتمادی مدیر این شرکت دانش بنیان:
در تمام پالایشگاه های کشور بحث جداسازی آب از مواد نفتی معضل بسیار بزرگی است، در حال حاضر در دنیا از سیستمهای مختلفی از قبیل سیستم دفع برای جداسازی استفاده میشود در این روش به سیستمهای هوادهی وحوضچه انتظار نیاز است، اما سیستم طراحی شده این شرکت نیاز به هیچ گونه هوادهی و حوضچه انتظاری ندارد.
🔹این غشا برای دفع آلودگی دریاها توسط نفتکش ها بسیار کاربرد دارد.
تنها ایران در دنیا از این دانش بهره دارد.
🔹ما برای پیشرفت هرآنچه نیاز داریم داریم.
توطئه مشترک آمریکا و ترکیه علیه عراق
*وبگاه خبری «العهد» در واکنش به عملیاتهای هلیبرن و احداث پایگاههای نظامی برای نظامیان ترکیه گزارش داد: ترکیه در خاک عراق به گونهای رفتار میکند که گویی صاحبخانه است.
🔻العهد افزود: به اعتقاد ناظران، این سوءاستفادهها با حمایت شدید «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق همراه است. این حمایت نیز با سکوت و اکتفا کردن به اعلام محکومیت این اقدامات صورت میگیرد.
🔻این وبگاه به نقل از برخی تحلیلگران اعلام کرد که این سکوت با راهنمایی و هدایت آمریکا و توافق ترکیه برای اجرای طرحی برای بلعیدن اراضی عراق صورت میگیرد.
👈 طبق گفته ناظران، اشغالگران ترکیه در عراق حتی به درختان نیز رحم نکرده و تعداد زیادی از این درختها را به سرقت بردند.
👈 اشغالگری ترکیه زیر سایه سکوت سنگین رسانههای عراقی نزدیک به این کشور قرار گرفته است و جنایتهای آنها آنطور که باید و شاید دیده نمیشوند.
بودجه برای اجرا، نه طاقچه دولت!
🔹لایحه بودجه 1401، را به دو شکل می توان ارزیابی کرد. نخست در مقایسه با ایده آل ها و آرزو های اقتصادی، بدون احتساب مضیقه ها و مقدورات؛ دوم در مقایسه با لایحه ای که دولت سابق، به عنوان بودجه 1400 تقدیم مجلس کرد.
♦️برخی حامیان دولت سابق، ضمن کنایه زدن به دولت رئیسی گفته اند لایحه بودجه 1041، ریاضتی و انقباضی تدوین شده، و موجب رکود و فشار به مردم است. احتمالا اگر به شکل انبساطی هم تنظیم می شد، خُرده می گرفتند و می گفتند موجب تورم و فشار بر مردم است!
🔹لایحه بودجه سال آینده حتما باید ارزیابی و آسیب شناسی شود در عین حال باید عنایت داشت نقطه قوت آن در مقایسه با لایحه تقدیمی سال گذشته، شفافیت بیشتر، واقعی تر بودن، پرهیز از آرزو اندیشی و اهتمام به کسری بودجه کمتر است.
♦️سال گذشته آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حالی که به غلط ادعا کرده بود "حتی یک بشکه نفت هم نمی توانیم بفروشیم"، لایحه ای را تهیه کرد که میزان فروش نفت در آن، 2/3 میلیون بشکه نفت در روز پیش بینی شده بود. بر مبنای همین پیش بینی درآمدی خلاف واقع، هزینه های دولت به شکل نجومی افزایش یافت!
🔹پیش از آن، گزارش های تفریغ بودجه سالیانه نشان می داد که دولت روحانی، نسبت به بیش از 72 درصد احکام قوانین بودجه بی اعتنایی، یا از آنها سر پیچی می کند. گویا از نظر دولت، روند چند ماهه تدوین لایحه تا تصویب قانون بودجه (بلکه کلیت ادعای قانون گرایی)، نمایش بود و بس.
♦️امسال هم خبر ها حاکی از این بود که دولت روحانی در پنج ماه پایانی خود، به اعتبار محقق نشدن بیش از نیمی از درآمد های نفتی، از یکطرف بی سر و صدا اقدام به حذف ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی کرده، و از طرف دیگر مرتکب استقراض گسترده از بانک مرکزی شده و از تنخواه استفاده کرده، بی آن که تسویه کند؛
🔹دولت روحانی، هم خواستار برداشت فرا قانونی و چند باره از صندوق توسه ملی بود، هم بخشی از منابع درآمدی پیش بینی شده تا پایان سال را پیش خور کرد، و هم تادیه ماهانه ده هزار میلیارد تومان سود اوراق فروخته شده را بر دوش دولت جدید گذاشت!
♦️دولت رئیسی شهریور ماه در حالی تشکیل شد که وارث کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی و بدهی 1500 هزار میلیارد تومانی دولت دوازدهم (ده برابر بدهی دولت یازدهم) بود. بنابراین سه ماه طاقت فرسا را پشت سر گذاشت تا ضمن ادای مسئولیت های اقتصادی، تدریجا منابع درآمدی را گسترش دهد.
🔹این سه ماه سخت و پر مسئولیت، یک میدان آزمون واقعی بود تا دولت جدید، تلخی های حاصل از بودجه نویسی خیالی، غیر شفاف و آرزو اندیشانه را مستقیما تجربه کند.
♦️این تجربه گران قیمت، دولت را بر آن داشته تا اولا به گسترش شرکای تجاری، افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، مطالبه و وصول بدهی تسویه نشده برخی کشورها، رفع تدریجی موانع کسب و کار و تولید، کاهش هزینه های جاری و... اهتمام کند؛
🔹ثانیا برای بودجه نویسی، حرمت قائل شود و از نگاه بازیچه ای یا آرزو اندیشانه نسبت به لایحه بودجه پرهیز کند. ثالثا در حد مقدور، مسیر کسری بودجه و نا ترازی های مالی را ببندد تا کمتر مجبور به انتشار پول یا تامین مالی بی پشتوانه و تشدید نقدینگی تورم زا باشد.
♦️این رویکرد انقباضی، برای مهار نقدینگی است. البته دولت و مجلس باید با راه اندازی سامانه های شفافیت ساز و مالیات ستانی از اقتصاد زیر زمینی چند صد هزار میلیارد تومانی، دلال بازی را پر هزینه کنند. ضمنا با اهتمام به رفع موانع ، بستر هدایت سرمایه گذاران به بخش تولید را هموار تر کنند، مسیری که قطعا رونق آفرین و ضد تورم است.
رهبر انقلاب، خطاب به مردم:
انتظار نداشته باشید بلافاصله همه چیز درست شود!
باید صبر کنید..
بی صبری را به مرز همکاری با دشمن نرسانید
زمان روحانی، رهبری بارها فرموده بودند که از این مذاکرات خیر نخواهید دید و دقیقا همینطور هم شد
زمان رئیسی فرمودند از این انتخاب خیر خواهید دید
و الان هم فرمودند صبر کنید درست میشود
پس حتما حتما خبرهای خوبی در راه است