هدایت شده از خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
🌞به نام هستی بخش🌞
📣 انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار می کند:
سلسله نشست های: *خانه و مدرسه*
🖍️📖 موضوع این نشست:
*دیکته های شیرین!*
🗣️دبیر: *خانم دکتر معصومه مرادی*
کارشناس حوزه کودک و رسانه
🗣️کارشناس: *خانم زهرا حاتمی اصل*
مدرس حوزه کودک و نوجوان
🔹با حضور: اعضا نهضت مادری و خادمیاران رضوی منطقه۵
🕘 تاریخ برگزاری:
چهارشنبه ۹ آبان۱۴۰۳ - ساعت ۹ تا ۱۱ صبح
🌐 برگزاری کارگاه در گوگل میت به نشانی:
https://meet.google.com/sza-teuj-zaz
برای دسترسی آسان بروی نوشته گوگل میت آبی رنگ زیر کلیک کنید:
[گوگل میت](https://meet.google.com/sza-teuj-zaz)
*انجمن تخصصی کودک و رسانه
وبسایت: www.koodak.tv*
"کورشِ پادشاه یا کورش پیامبر؟"
کورش را به عنوان یک واقعیت تاریخی، باید به رسمیت شناخت. پادشاهی قدرتمند که در تاریخ جهان باستان یکی از گستردهترین امپراتوریها را تشکیل داده و ویژگیهای حکمرانیاش، مثبت و منفی در تاریخ تمدن ثبت شده است.
آنچه در این گفتار به آن اشاره میشود؛ نقد روایتگونهای متاخر است که کورش را تا مقام پیامبری برکشیده؛ تا آنجا که برخی کلمات "کورش" و "قریش" را از یک ریشه دانسته و پیامبر آخرین(ص) را از نسل او معرفی کردهاند.
ریشهی این توصیف را باید در تطبیق شخصیت کورش و ذوالقرنینِ قرآنی جستجو کرد (بنگرید به سورهی کهف)، تاویلی که نخستین بار ابوالکلام آزاد آن را مطرح کرده و به آرای مفسران بزرگی چون علامه طباطبایی نیز راه یافته است.
باید افزود که از دیرباز دربارهی شخصیت ذوالقرنین، مباحثی بین مفسران مطرح بوده؛ چنانکه در قرون نخستین اسلامی، اغلب او را با اسکندر مقدونی تطبیق دادهاند. حال آنکه شباهتهای موجود بین ذوالقرنین و اسکندر یا کورش، صرفا محدود به قرائن لشکرکشیها و برخی توصیفهای ظاهری بوده و جنبههای باطنی این تطبیق در نظر گرفته نشده است؛ مگر که بپذیریم، در کلامالله، داستان او فارغ از اعتقادات آیینیاش، صرفا در جایگاه پادشاهی فاتح نقل شده است. (وَ یسئلونَکَ عَن ذی القَرنینِ قُل سَاَتلوا عَلَیکم منه ذکرا)
از مهمترین منابعی که میتوان از طریق آن، باورهای کورش و احتمال همانندی آن به ادیان توحیدی را بررسی کرد متن دقیق و تحریفنشدهی "منشور کورش" است و اطلاعاتی که محققان بر اساس آن نوشتهاند:
ابراهیم پور داوود، در کتاب فرهنگ ایران باستان، نشر دنیای کتاب، ص 117_118، بر اساس متن منشور، از کورش نقل میکند: "و خداوندان شومر و اکد را که نبوءنید به بابل آورده، خشم مردوک، بزرگ خدایان را برانگیخته بود، من به فرمان مردوک، بزرگ خدایان، هر یک را دیگرباره آرام و خشنود در پرستشگاهان بر جاهای خودشان نشاندم".
مهرداد بهار در کتاب اسطوره تا تاریخ، نشر چشمه ص 158_159، اینگونه آورده که نبوءنید، بت خدایان شهرها را به بابل آورده بود و معابد را ویران کرده بود. کورش بتهای شهرها را به معابد خود بازگرداند و در زمان او بتهای شوش و عاشور هم به جایگاه خود بازگشت.
این مباحث، با متن خود منشور هم سازگاری دارد. چه در ترجمهی دکتر عبدالمجید ارفعی استاد زبانهای اکدی و ایلامی و چه در ترجمهی دکتر شاهرخ رزمجو، نشر فرزان، در بندهای 32تا 34 این مضمون آمده است:
" خدایانی را که درون آنها ساکن بودند، به جایگاههایشان بازگرداندم و در جایگاه ابدی خودشان نهادم. همهی مردم آنان را گرد آوردم و به سکونتگاههایشان بازگرداندم و خدایان سومر و اکد را که نبونیید در میان خشم سرور خدایان به شوانّه آورده بود، به فرمان مردوک، سرور بزرگ، به سلامت به جایگاهشان بازگرداندم".
نکتهی تامل برانگیز و مورد تایید کتابهای تاریخی و خود منشور این است که کورش بتهای مردم را به معابد آنان باز گردانده و از این طریق آنان را خرسند کرده است.
سوال مهم این است که اگر کورش همانگونه که برخی معتقدند، پیامبر است، با در نظر گرفتن آیات متعدد قرآن که رسالت پیامبران را واحد دانسته(لا نفرّق بین احد من رسله) و همچنین بارها در آیات مستقل یا داستانها، بتپرستی و چندخدایی را نقد و نهی کرده( اَ ارباب متفرقون خیر ام الله الواحد القهار)، باز هم میتوان کورش را موحد و پیمبر دانست؟ البته، باید در نظر داشت که نقد تقدّس و موحد بودن کورش، به معنای فراموش کردن جایگاه تاریخی و نوع حکمرانیاش در تاریخ تمدن ایرانی، نیست؛ بلکه نوعی پرهیز از افراط در توصیف شخصیت اوست.
#محمد_مرادی
#کورش
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
روز جهانی انیمیشن که در ۲۸ اکتبر جشن گرفته میشود، به عنوان یک جشن بینالمللی در سال ۲۰۰۲ توسط آسیفا اعلام شد تا به عنوان رویداد اصلی جهانی برای گرامیداشت هنر انیمیشن شناخته شود.
این روز یادآور نخستین نمایش عمومی «Théâtre Optique» چارلز امیل ریناد در موزه جروین در پاریس در سال ۱۸۹۲ است. در سال ۱۸۹۵، سینماتوگراف برادران لومیر بر اختراع ریناد غلبه کرد و او را به ورشکستگی کشاند. با این حال، نمایش عمومی انیمیشن او به تاریخ سرگرمیهای نوری وارد شد و قبل از فیلمهای ساخته شده با دوربین، پیشرو محسوب شد.
در سالهای اخیر، این رویداد در بیش از ۵۰ کشور با بیش از ۱۰۰۰ برنامه مختلف برگزار شده است و در تمامی قارهها در سطح جهانی جشن گرفته میشود. آیایدی به ابتکار آسیفا، که عضوی از یونسکو است، راهاندازی شده است. در روز جهانی انیمیشن، نهادهای فرهنگی نیز برای نمایش فیلمهای انیمیشن، برگزاری کارگاهها، نمایش آثار هنری و تصاویر ثابت، ارائه دموهای فنی و سازماندهی دیگر رویدادها دعوت میشوند تا به ترویج هنر انیمیشن کمک کنند. این جشنواره فرصتی عالی برای برجسته کردن فیلمهای انیمیشن و در دسترستر کردن این هنر برای عموم مردم است.
در کتابخانه سیب نارنجی میتوانید به دنیای زیبای پیدیاف کتابها دسترسی داشته باشید.
@sibketab
برای انتخاب یک کتاب خوب باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟
📚📚📚
دایره واژگانی
اول از همه باید به مخاطب نگاه کنیم. دایرهی واژگانی کودکی که قرار است این کتاب را بخواند، در چه حد گسترده است؟ آیا ممکن است این کتاب کلمات یا مفاهیمی داشته باشد که درکش برای کودکمان سخت باشد؟ خب در این صورت چه باید کرد؟ منصرف شدن از انتخاب کتاب به این دلیل کمی عجیب به نظر میرسد. چون راهکارهای متفاوتی وجود دارد که بتوان این مشکل را با کمک آن حل کرد. اولین راهکار که تقریبا پرکاربردترین راهکار برای حل تمام مشکلات جهان است، گفتگو کردن است! شما به راحتی میتوانید از مفاهیم جدیدی که کودک قرار است با مطالعهی کتاب یاد بگیرد، صحبت کنید. مثلا اگر داستان در یک مزرعه اتفاق میافتد، سفر و دیدن یک مزرعه، تماشای چند عکس، آشنا کردن بچهها با چیزهایی که در مزرعه وجود دارد، نقاشی کشیدن و درست کردن کاردستی و … همه میتواند راهی جلو پای شما بگذارد. در این صورت اتفاقا به گسترش دایره واژگان کودک هم کمک کردهاید. میل به دانستن و کنجکاوی را تقویت کردهاید و در کنارش، دانش بچهها هم بالا رفته است.
به کتابها برچسب بزنیم یا نه؟
این برچسب زدن هم یکی از اصطلاحاتی است که در حوزه کار با کودک خیلی کاربرد دارد. بیایید فرض کنیم شما تصمیم گرفتهاید یک کتاب کودک بخوانید. حالا اگر یک نفر رد شود و شما را به خاطر خواندن داستان کودک سرزنش کند، چه حالی پیدا میکنید؟ یا اگر تصمیم بگیرید یک فیلم تماشا کنید و به شما بگویند این فیلم یک ماجرای تراژدی دارد، عاشقانه است یا کمدی است، دیدتان نسبت به فیلم تغییر نمیکند؟ حتما پیشفرضهایی در ذهنتان میسازید. حالا اگر یک کودک تصمیم بگیرد سراغ کتابی برود که برچسب سنی آن، کتاب را به یک گروه خاص محدود کرده باشد، چه اتفاقی میافتد؟ از خواندنش منصرف میشود و ممکن است یک تجربهی واقعا عالی را از دست بدهد.
#باشگاه_کتاب_کودک_و_نوجوان_سیب_نارنجی
@sibbook