📝| #کارگاه_شعر #برخط 🇮🇷
📚 موضوع: «نوآوری در شعر متعهد»
☑️ با حضور: دکتر محمدسعید میرزایی و دکتر محمد مرادی
⏰ دوشنبه ۲۴ دیماه - ساعت ۱۶
💻 کارگاه به صورت برخط (آنلاین) برگزار میشود. جهت #ثبت_نام رایگان میتوانید تا روز شنبه به شمارهٔ دبیرخانه در ایتا و بله پیام دهید.
☎️ شمارهٔ دبیرخانه: 09055383385
🏔| کنگرهٔ ملی شعر «مکتب گمنامی»
🇮🇷| @maktabegomnami
●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
سایت | ایتا | بله | سروش
آشنایی با نوجوانان و خلق اثر ادبی. معصومه مرادی.mp3
15.78M
آشنایی با نوجوان برای تولید آثار ادبی مناسب با آنها
https://eitaa.com/moradimasoome
https://eitaa.com/sibenaranji
شعر زیبایی از آقای ناصر کشاورز درباره حجاب و عفاف از کتاب گنجشک و پروانه
موهای خود را بسته با
روبان سبزی روی سر
دور لبش را با مداد
کرده کمی پر رنگتر
پشت دوتا پلکش کمی
سایه زده با رنگ سبز
کرده به دست خوشکلش
انگشتری با سنگ سبز
مالیده لاکی قهوهای
بر روی ناخنهای خود
پابند نقره بسته است
روی مچ یک پای خود
پیراهنی گلدار و ناز
پوشیده با شلوار تنگ
یک عطر خوشبو هم زده
مثل گلی شاد و قشنگ
مامان من در خانه، شب
این کارها را میکند
زیباییاش را او فقط
هدیه به بابا میکند
حتما همه شما تجربه سوار شدن به اتوبوس رو دارید.
توی اتوبوس شخصیتهای مختلف با داستانهای متفاوت حضور دارند که هر کدام با ادبیاتی خاص خودشون و دنیای خودشون مکالمه میکنند. شنیدن گفتگوی افراد و ثبت اونها در یک دفترچه یادداشت میتونه ما رو به عمق داستانهایی ببره که هیچ وقت شاید بهش فکر نکرده باشیم.
این دیالوگها چون از دل مردم بلند شده و از بطن جامعه میتونه دیالوگهای واقعی شخصیتهای داستانهای ما باشه.
یکی از راههای نوشتن خلاق گوش دادن به همین دیالوگهاست.
حتما امتحانش کنید.
#هنر_نوشتن_خلاق
#معصومه_مرادی
مفهوم خدا در شعر کودک
این مفهوم موضوعی ظریف و حساس است که نیازمند رویکردی دقیق و متناسب با سن و درک کودکان است. در اینجا به چند نکته کلیدی در این زمینه اشاره میکنم:
1. زبان ساده و قابل فهم:
پرهیز از مفاهیم انتزاعی: کودکان نمیتوانند مفاهیم پیچیده و انتزاعی مانند «ازلی بودن» یا «بینهایت بودن» را به خوبی درک کنند. بنابراین، بهتر است از زبان ساده و ملموس برای صحبت درباره خدا استفاده شود.
تشبیه به پدیدههای طبیعی: میتوان خدا را با استفاده از پدیدههای طبیعی که برای کودکان آشنا هستند، مانند خورشید، ماه، آسمان، گلها و درختان، توصیف کرد. برای مثال، میتوان گفت: «خدا نوری است که از خورشید میتابد» یا «خدا مهربانی است که در قلب گلها میروید».
استفاده از صفات مثبت: بهتر است بر صفات مثبت خدا مانند مهربانی، بخشندگی، دانا بودن و توانا بودن تاکید شود. این صفات به کودکان کمک میکنند تا احساسی مثبت نسبت به خدا داشته باشند.
2. تمرکز بر احساسات و تجربیات:
ارتباط با طبیعت: شعر کودک میتواند به کودکان کمک کند تا از طریق ارتباط با طبیعت، حضور خدا را احساس کنند. برای مثال، میتوان در شعری درباره زیبایی یک پروانه یا عظمت یک کوه، به خالق این زیباییها اشاره کرد.
احساس شکرگزاری: میتوان از شعر برای آموزش شکرگزاری به کودکان استفاده کرد. مثلا، کودک را تشویق کرد که برای نعمتهایی که دارد، مانند غذا، خانواده و سلامتی، از خدا تشکر کند.
امید و آرامش: شعر میتواند به کودکان حس امید و آرامش بدهد. مثلا، میتوان در شعری درباره اینکه خدا همیشه مراقب ماست، به کودکان اطمینان خاطر داد.
3. پرهیز از تصویرسازیهای مادی:
خدا را به شکل انسان تصور نکنیم: بهتر است از تصویرسازی خدا به شکل انسان خودداری کنیم، زیرا ممکن است کودکان را دچار اشتباه کند. کودکان در سنین پایین، به سختی می توانند مفهوم غیرمادی بودن خداوند را درک کنند.
تمرکز بر حضور معنوی: میتوان بر حضور معنوی خدا در زندگی و قلب کودکان تمرکز کرد.
4. رویکردی غیرمستقیم و هنرمندانه:
داستانهای آموزنده: میتوان از داستانهای آموزنده و تخیلی برای بیان مفاهیم مرتبط با خدا استفاده کرد.
شعرهای روایی: میتوان از شعر برای روایت داستانهایی درباره پیامبران یا شخصیتهای مذهبی استفاده کرد.
استفاده از موسیقی و هنر: میتوان از موسیقی و هنر برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان استفاده کرد.
انجمن ادبی سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranji
هدایت شده از کودکانههای سیب نارنجی
animals sound without narrator.mp3
4.56M
یکی از راههای تقویت قدرت تخیل و نوشتن در کودکان، افزایش توانمندیهای شنیداری آنهاست.
شما با استفاده از فایلهای صوتی مختلف باکلام و بیکلام میتوانید علاوه بر افزایش قدرت تخیل و تقویت مهارتهای شنیداری کودکان، آنها را برای نوشتن قدرتمند سازید.
فایل صوتی بالا را برای کودکان پخش کنید و از آنها بخواهید به خوبی به آن گوش کنند و نام حیوانی که صدای آن را میشنوند بنویسند.
در گام بعد سرعت نوشتن را افزایش دهید تا دامنه توجه کودک و سرعت تمرکز و شنواییاش افزایش یابد.
در انتها از کودک بخواهید در چند خط درباره آنچه شنیده است بنویسید.
در مسیر شنیدن صداها به کودک آزادی عمل دهید و او را محدود نکنید.
#رشد_و_تربیت_کودک_با_ادبیات
#معصومه_مرادی
استفاده از شخصیتها، فضاها و کلمات متضاد میتواند در پیشبرد طرح داستان بسیار موثر باشد. ما با استفاده از این موقعیتهای متقابل میتوانیم به پویایی در داستان کمک کنیم.
در ادامه چند پیشنهاد در این باره آمده است.
🌸1. داستان هایی با شخصیت های متضاد:🌸
یک داستان در مورد دو شخصیت بنویسید که کاملاً متضاد هستند. برای مثال، یک شخصیت ممکن است بسیار برون گرا و پرحرف باشد، در حالی که دیگری بسیار درون گرا و ساکت است. این دو شخصیت چگونه با هم تعامل خواهند داشت؟ چه چیزی آنها را جذب می کند؟
یک داستان در مورد یک شخصیت بنویسید که در حال مبارزه با دوگانگی درونی است. به عنوان مثال، فردی ممکن است در ظاهر بسیار شاد به نظر برسد، اما در داخل احساس غمگینی می کند.
داستانی بنویسید که در آن شخصیتها دارای اهداف متضاد هستند.
🌸2. استفاده از کلمات متضاد برای ایجاد تضاد در صحنه ها:
توصیف یک صحنه ای با استفاده از کلمات متضاد. برای مثال، یک صحنه می تواند هم آرام و هم پر سر و صدا باشد.
تضاد بین نور و تاریکی را در یک صحنه توصیف کنید.
استفاده از کلمات متضاد برای توصیف احساسات یک شخصیت.
🌸3. استفاده از کلمات متضاد در سبک نگارش:
استفاده از پارادوکس در متن خود.
ایجاد تضاد در توصیف ها. برای مثال، می توانید در مورد زیبایی درونی و زشتی بیرونی بنویسید.
استفاده از کلمات متضاد در گفتگوهای بین شخصیت ها.
چند نمونه از کلمات متضاد:
سرد/گرم
روشن/تاریک
بالا/پایین
خوشحال/غمگین
سریع/آهسته
بزرگ/کوچک
سخت/نرم
شروع/پایان
عشق/نفرت
چند مثال برای شروع:
داستان یک کتابدار ساکت و یک جوان پر سر و صدا:
کتابدار میانسال، زنی با عینک های ضخیم و رفتاری آرام، باید در یک روز شلوغ از یک کتابخانه قدیمی مراقبت کند. ناگهان یک جوان پر انرژی وارد کتابخانه می شود، با صدای بلند تلفن صحبت می کند و می خندد. آنها باید با هم کار کنند تا کتابخانه را برای یک رویداد مهم آماده کنند.
یک شب تاریک و یک پنجره روشن: یک شب تاریک با آسمانی پرستاره، خانه ای با پنجره ای روشن که به دنیای بیرون نور می تاباند، نشان داده می شود. این پنجره تنها امید یک دختر جوان در داخل خانه است.
🌸نکاتی برای نوشتن:🌸
ابتدا کلمات متضاد خود را انتخاب کنید.
به این فکر کنید که چگونه می توانید از این کلمات برای ایجاد تضاد در داستان خود استفاده کنید.
از تخیل خود استفاده کنید و خلاق باشید!
از کلمات متضاد برای توصیف احساسات، شخصیت ها، صحنه ها و سبک نگارش خود استفاده کنید.
انجمن ادبی سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranji
دستمال کاغذی به اشک گفت:
قطره قطرهات طلاست
یک کم از طلای خود حراج میکنی؟
عاشقم.. با من ازدواج میکنی؟
اشک گفت: ازدواج اشک و دستمال کاغذی!؟
تو چقدر سادهای خوش خیال کاغذی!
توی ازدواج ما، تو مچاله میشوی
چرک میشوی و تکهای زباله میشوی
پس برو و بیخیال باش
عاشقی کجاست؟ تو فقط دستمال باش!
دستمال کاغذی، دلش شکست
گوشهای کنار جعبهاش نشست
گریه کرد و گریه کرد و گریه کرد
در تن سفید و نازکش دوید خون درد
آخرش، دستمال کاغذی مچاله شد
مثل تکهای زباله شد
او ولی شبیه دیگران نشد
چرک و زشت مثل این و آن نشد
رفت اگرچه توی سطل آشغال
پاک بود و عاشق و زلال
او با تمام دستمالهای کاغذی فرق داشت
چون که در میان قلب خود دانههای اشک کاشت.
عرفان نظرآهاری
#شعر_نوجوان
گوش دادن فعال و آگاهانه میتواند ابزار قدرتمندی برای نویسندگان خلاق باشد. اما این حس نیز مثل بقیه حواس باید تقویت شود تا بتواند به خوبی در خدمت نویسنده قرار گیرد.
در ادامه به صورت گذرا به چند روش برای استفاده از شنوایی برای تقویت قدرت نویسندگی اشاره شده است:
گوش دادن به دنیای اطراف از وجوه مختلفی میتواند به ما برای نوشتن کمک کند.
صداهای محیطی، موسیقی، دیالوگ و گفتگوها همه و همه میتوانند الهام.بخش باشند و به ما در نوشتن کمک کنند.
به صداهایی که در محیط اطرافتان وجود دارد، دقت کنید. صدای پرندگان، باران، ماشینها، مکالمات مردم، موسیقی در کافه و… . این صداها میتوانند الهامبخش صحنهها، شخصیتها، و حتی طرح داستان باشند.
سعی کنید این صداها را با جزئیات توصیف کنید و از آنها در نوشتههایتان استفاده کنید.
مکالمات: به مکالماتی که میشنوید، گوش دهید. نحوه صحبت کردن افراد، لحن صدا، انتخاب کلمات، و تکرارهای کلامی را بررسی کنید. این موارد میتوانند به شما در ساختن دیالوگهای واقعی و باورپذیر کمک کنند.
موسیقی: انواع مختلف موسیقی را بشنوید و تاثیر آنها بر احساساتتان را یادداشت کنید. موسیقی میتواند الهامبخش خلق و خو، فضا و ریتم در نوشتههای شما باشد.
انجمن ادبی سیب نارنجی
تمرین نوشتن خلاق
https://eitaa.com/sibenaranji