یادگاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در روز عرفه
👈ترمذی در سنن خود حدیثی از جابر بن عبدالله نقل می کند که می گوید :
پیامبر صلی الله علیه و اله را دیدم که در روز عرفه سوار بر شتر خویش خطبه می خواند و می فرمود :
ای مر دم من برای شما چیزی به یادگار می گذارم که اگر به ان تمسک کنید هیچگاه گمراه نمی شوید و ان کتاب خدا و عترت و اهل بیتم می باشد .
⭐️حدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْكُوفِىُّ حَدَّثَنَا زَيْدُ بْنُ الْحَسَنِ هُوَ الأَنْمَاطِىُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فِى حَجَّتِهِ يَوْمَ عَرَفَةَ وَهُوَ عَلَى نَاقَتِهِ الْقَصْوَاءِ يَخْطُبُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ
« يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّى قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَعِتْرَتِى أَهْلَ بَيْتِى » ✅✅✅
📚سنن الترمذي - ت شاكر نویسنده : الترمذي، محمد بن عيسى جلد : 5 صفحه : 662
@Sibtayn
🌌 شب عرفه کنار قبر امام حسین علیه السلام هزاران نفر زیبا و خوشبو بودند که ...
🔻عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ :
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) : جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ، كُنْتُ فِي الْحِيرَةِ لَيْلَةَ عَرَفَةَ فَرَأَيْتُ نَحْواً مِنْ ثَلَاثَةِ أَلْفٍ أَوْ أَربَعَةِ أَلْفِ رَجُلٍ جَمِيلَةٍ وُجُوهُهُمْ طَيِّبَةٍ رِيحُهُمْ شَدِيدَةٍ بَيَاضُ ثِيَابِهِمْ يُصَلُّونَ اللَّيْلَ أَجْمَعَ ، فَلَقَدْ كُنْتُ أُرِيدُ أَنْ آتِيَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) وَ أُقَبِّلَهُ وَ أَدعُوَ بِدَعَوَاتِي فَمَا كُنْتُ أَصِلُ إِلَيْهِ مِنْ كَثْرَةِ الْخَلْقِ ، فَلَمَّا طَلَعَ الْفَجْرُ سَجَدْتُ سَجدَةً فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَلَمْ أَرَ مِنْهُمْ أَحَداً !
فَقَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) :
أَ تَدْرِي مَنْ هَوءُلَاءِ ؟
قُلْتُ : لَا ، جُعِلْتُ فِدَاكَ .
فَقَالَ : أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ :
مَرَّ بِالْحُسَيْنِ (عليه السلام) أَربَعَةُ آلَافِ مَلَكٍ وَ هُوَ يُقْتَلُ فَعَرَجُوا إِلَى السَّمَاءِ ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِمْ يَا مَعشَرَ الْمَلَائِكَةِ مَرَرْتُمْ بِابْنِ حَبِيبِي وَ صَفِيِّي مُحَمَّدٍ (صلی الله عليه و آله) وَ هُوَ يُقْتَلُ وَ يُضْطَهَدُ مَظْلُوماً فَلَمْ تَنْصُرُوهُ ، فَانْزِلُوا إِلَى الْأَرضِ إِلَى قَبْرِهِ فَابْكُوهُ شُعثاً غُبْراً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ، فَهُمْ عِنْدَهُ إِلَى أَنْ تَقُومَ الْقِيَامَةُ [السَّاعَةُ].
✍🏻 از جناب اسحاق بن عمّار نقل است كه وى گفت: محضر مبارك امام صادق عليه السّلام عرض كردم:
اى پسر رسول خدا فدايت شوم، شب عرفه در حائر بودم، قريب سه چهار هزار افرادی ديدم كه صورتهايشان زيبا و بويشان خوش و لباسهاى بسيار سفيد بر تن داشتند و طول شب در آنجا به نماز خواندن مشغول بودند، اراده كردم به نزديك قبر شريف رفته و آن را بوسيده و دعاهائى نزديك قبر بخوانم، ولى از كثرت خلق و ازدحام جمعيّت نتوانستم خود را به قبر برسانم و وقتى صبح طلوع نمود، به سجده رفته و وقتى سر از سجده برداشتم احدى از آن افراد را نديدم.
امام عليه السّلام بمن فرمودند: آيا دانستى آنها چه كسانى بودند؟ عرضه داشتم: فدايت شوم، خير.
امام عليه السّلام فرمودند: پدرم از پدرشان بمن خبر دادند كه چهار هزار فرشته بر حضرت امام حسين عليه السّلام مرور كردند در حالیكه آن حضرت شهيد شده بودند، آن فرشتگان به آسمان عروج كردند و حقتعالى به ايشان وحى فرمودند: اى گروه فرشتگان، بر پسر حبيب و برگزيدهام حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله مرور نموديد در حالیکه او كُشته و مقهور و مظلوم بود، پس چرا او را كمك نكرديد⁉️ به زمين فرود آیید و ملازم قبرش بوده و با حالى ژوليده و گرفته تا روز قيامت بر او بگرييد. سپس اين فرشتگان نزد قبر بوده تا قيامت برپا شود.
📓 کامل الزيارات ، باب ٣٩ ، حدیث ٥ .
@Sibtayn
15.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ - عرفه
فضیلت روز عرفه و اهمیت دعا در این روز
دعا برای فرج فراموش نشود
🔸 حجت الاسلام احمدی اصفهانی
@Sibtayn
24.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬أنت الذی سترت
🎙سید احمد موسوی
🔸بخشی از دعای عرفه
#سید_احمد_موسوی
#دعای_عرفه
╔═.❤️.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.❤️.═╝
23.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ومَنَنْتَ عَلَيَّ فِي جَمِيعِ ذلِكَ بِعَوْنِكَ وَلُطْفِكَ
🎤سيد مصطفى الموسوي
🔺دعای عرفه
#سيد_مصطفى_الموسوي
#دعای_عرفه
╔═.❤️.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.❤️.═╝
دعای عرفه-حاج حسن جمالی(1).mp3
38.57M
▪️عرفه ، روز دعا برای ظهور ▪️
جزْتمنّایظهورتبهلبمنیستدعایی
🎤 #دعای_عرفه با نوای دلنشین
حاج حسن جمالی رحمت الله علیه
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲🏻
🗓11 ذی الحجه
افشای سرّ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) توسط عایشه و حفصه
در یـازدهم ذیحـجه سـال دهم هـ .ق در حـجهالوداع پیامبر گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) به حفصه سرّى را بیان فرمود و به او متذكر شدند:
«اگر این سرّ را با كسى بازگو كنى، لعنت خدا و ملایكه و تمامى مردم بر تو باد!» حفصه بلافاصله آن سرّ را براى عایشه بازگو كرد و عایشه هم آن را براى ابوبكر گفت؛ ابوبكر عمر را هم در جریان قرار داد. جبرئیل امین، پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) را از توطئه افشای سرّ خبر داد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)،حفصه را طلاق داد ولى بعداً با اصرار بعضى افراد رجوع فرمود.
آیات ابتدایى سوره تحریم به شدت در مذمت عایشه و حفصه نازل شد:
«اگر شما (همسران پیامبر) از كار خود توبه كنید (به نفع شماست زیرا) دلهایتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضد او دست به دست هم دهید (كارى از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند. امید است كه اگر او شما را طلاق دهد، پروردگارش به جاى شما همسرانى بهتر برایش قرار دهد؛ همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه كار، عابـد، هجرت كننده؛ زنانى غیر باكره و باكره».
📖سوره تحریم ایات 1 تا 5
از ابنعباس نقل شده است که میگفت: میخواستم از عمر سؤال کنم کهای امیرمؤمنان! آن دو زنی که بر ضدّ رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) همپیمان شدند، چه کسانی بودند؟ سخنم را تمام نکرده بودم که عمر گفت: حفصه و عائشه بودند.
📖البخاري، ج6 ص158
@Sibtayn
حقیقت راز پیامبر صلی الله علیه و اله که توسط ان دو زن بر ملا شد
ماجراى زمامدارى ابوبکر و عمر پس از پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله)
یکى از مواردى که در برخى تفاسیر شیعى به آن پرداخته شده و به عنوان راز پیامبر با حفصه، مطرح گردیده است، ماجراى زمامدارى ابوبکر و عمر پس از پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله)است که برخى مفسران شیعى نیز آن را پذیرفته اند.
قمى این ماجرا را این گونه نقل مى کند:
پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) به حفصه فرمود: من رازى را با تو در میان مى گذارم که اگر آن را فاش سازى، لعنت خدا و فرشتگان و تمامى مردم بر تو باشد.
حفصه سؤال کرد: آن راز چیست؟
فرمود: ابوبکر پس از من خلافت را به دست مى گیرد و پس از او عمر، پدرت، خلیفه مى شود.
حفصه سؤال کرد: چه کسى این خبر را به تو داده است؟
فرمود: خداوند این خبر را به من داده است.
آن گاه حفصه این خبر را همان روز به عایشه رساند و عایشه نیز ابوبکر را با خبر کرد.
پس ابوبکر نزد عمر آمد و به او گفت: عایشه از حفصه خبرى به من داده که من نمى توانم به قول او اطمینان کنم، تو (اى عمر) از حفصه آن را بپرس.
عمر نزد حفصه آمد و به او گفت: آن چه عایشه از تو نقل کرده، چیست؟
حفصه آن را انکار کرد و گفت: من چیزى نگفته ام.
عمر به او گفت: اگر این مسئله درست باشد، به ما خبر ده تا خود را آماده سازیم.
حفصه گفت: بلى، این مطلب را رسول خدا فرموده است.
تا این جاى ماجرا در کتاب هاى روایى و تفسیرى شیعه و سنى آمده است، اما آن چه فقط در کتاب تفسیر على بن ابراهیم قمى مشاهده مى شود و در کتاب هاى روایى و تفسیرى اهل سنت وجود ندارد، جمله زیر است:
فاجتمع أربعة على أن یَسُمّوا رسول الله فنزل جبرئیل على رسول الله(صلى الله علیه وآله) بهذه السورة... .
هم چنین على بن ابراهیم قمى در تفسیر این بخش از آیه سوم سوره مبارکه تحریم که مى فرماید: (وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْض) مى نویسد: پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) به آن ها اطلاع نداد که از نیت شوم آن ها مبنى بر قتل پیامبر، خبر دارد.
📖 على بن ابراهیم قمى، تفسیر القمى، ج 2، ص 375و 376
@Sibtayn
مقایسه رضایت فاطمه سلام الله علیها و رضایت عایشه
﴿يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاةَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
📖سوره تحریم ایه 1
اى پيامبر، چرا براى خشنودى همسرانت، آنچه را خدا براى تو حلال گردانيده حرام مىكنى؟ خدا[ست كه] آمرزنده مهربان است.
به اعتراف مفسرین عامه و خاصه ایات ابتدایی سوره تحریم در مورد دو همسر پیامبر (عایشه و حفصه ) نازل شده است .
خداوند در این ایه می فرماید چرا برای رضایت همسرانت حلال خدا را برای خود تحریم می کنی .
می دانیم حکم حلیت به معنی مجوز در ارتکاب و ترک فعل است ؛ یعنی اگر انسان تصمیم بگیرد که فعل حلالی را مرتکب نشود، منعی از سوی شارع وارد نشده است .
⚠️پس چرا خداوند در مورد تصمیم پیامبر صلی الله علیه و اله که جهت خشنودی همسرانشان گرفته بودند اینگونه می فرماید ؟ ‼️
❓ایا رضایت این دو همسر پیامبر صلی الله علیه و اله ارزش ترک یک فعل حلال را ندارد؟
✅جالب است بدانیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در مورد رضایت حضرت فاطمه سلام الله علیها می فرماید :
قال رسول الله لفاطمة
إن الله يغضب لغضبك ويرضى لرضاك...»
همانا خدا به سبب غضب تو غضب می کند و با رضایت تو راضی می شود.
📙المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 167
📒مجمع الزوائد ج9 ص 203
👈یعنی هر کاری که موجب خوشنودی فاطمه سلام الله علیها می شود رضایت خداوند را در پی دارد .
@Sibtayn
💎مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِکٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مِهْرَانَ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّیِّ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی: الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ ؟
📖سوره الرّحمن،آیه ۵
قَالَ : إِنَّ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ یَجْرِیَانِ بِأَمْرِهِ، ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ ضَرَبَ ذَلِکَ مَثَلًا لِمَنْ وَثَبَ عَلَیْنَا وَ هَتَکَ حُرْمَتَنَا وَ ظَلَمَنَا حَقَّنَا، فَقَالَ: هُمَا بِحُسْبَانٍ، قَالَ: هُمَا فِی عَذَابِی.
🔹 داوود رقی می گوید:
از امام صادق علیه السلام درباره این سخن خداوند: «الشمس و القمر بحسبان»، {خورشید و ماه بر حسابی [روان] است. } پرسیدم، حضرت فرمود: خورشید و ماه دو نشانه از نشانههای خداوند میباشند که به دستور او حرکت میکنند، و این که خداوند آن را برای کسی که بر ما شورید و هتک حرمت کرد و در حق ما ظلم روا داشت، مثل آورده است و فرمود: هما بحسبان، یعنی آن دو در عذاب من هستند.
📖تفسیر البرهان،ج ۴،ص۲۶۴، ح ۳
📖تأویل الآیات الظّاهرة ،ج۲،ص۶۳۲، ح۵
📖بحارالانوار، ج۳۰،ص۲۵۰،ح۱۱۷
@Sibtayn
✍🏻 مراقب باشیم باعث سرزنش امام زمانمان نشویم!
💎عنْ هِشَامٍ الْكِنْدِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سلام الله علیه يَقُولُ
إِيَّاكُمْ أَنْ تَعْمَلُوا عَمَلًا يُعَيِّرُونَّا بِهِ فَإِنَّ وَلَدَ السَّوْءِ يُعَيَّرُ وَالِدُهُ بِعَمَلِهِ كُونُوا لِمَنِ انْقَطَعْتُمْ إِلَيْهِ زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا عَلَيْهِ شَيْناً
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
مبادا كارى كنيد كه به سبب آن، ما را سرزنش كنند، چرا که پدر را بخاطر رفتار فرزند بدش سرزنش میکنند
براى كسىكه خود را به او بسته و از ديگران به خاطر او گسستهايد (امام زمانتان) زینت باشید و باعث ننگ و سرافکندگی او نباشید!
📚 کافی (شیخکلینی)، ج۲، ص۲۱۹، ح۱۱
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۷۲، ص۴۳۱
@Sibtayn
فضیلت عید غدیر در کلام مولانا امیرالمومنین علیه السلام
به سند معتبر از فياض بن محمّد منقول است كه گفت:
در روز عيد غدير در مرو در خدمت حضرت امام رضا عليه السّلام بودم و آن حضرت در آن روز مخصوصان و خويشان و اصحاب خود را جمع كرده بود و ايشان را نگاه داشته كه در شب افطار كنند و به خانههاى ايشان طعام و زر و خلعتها فرستاده حتى انگشترى و كفش نيز فرستاد و به ايشان خلعتهاى فاخر شفقّت فرمود و ملازمان و خدمتكاران خود را جامههاى نو بسيار نفيس پوشانيده بود و فضيلت اين روز را براى مردم نقل مىفرمود.
از جملۀ آنها گفت كه در بعضى از سالهاى خلافت حضرت امير المؤمنين عليه السّلام روز جمعه با روز عيد غدير در يك روز جمع شده بود،پس بعد از پنج ساعت كه از روز گذشت بر منبر بالا رفت و خطبۀ طولانى خواند و فضايل روز غدير را بسيار بيان فرمود و نامهاى بسيار براى اين روز ذكر كرد،پس فرمود كه:
بعد از انقضاى اين مجمع برگرديد به خانههاى خود و توسعه كنيد بر عيال خود و احسان و نيكى كنيد نسبت به برادران مؤمن خود و در خانههاى خود برادران مؤمن خود را جمع كنيد و نيكويى كنيد نسبت به ايشان و يك ديگر را تهنيت و مبارك باد بگوييد و احسان و نيكى كردن در اين روز مال را و عمر را زياد مىكند و مهربانى با يكديگر كردن موجب مزيد رحمت الهى است
و تا توانيد بخشش و احسان كنيد با عيال خود و برادران مؤمن خود و اظهار شادى و خوشحالى كنيد و هركه اميد احسان از شما دارد در حقّ او تقصير مكنيد و ضعيفان و فقيران و غلامان و كنيزان را با خود برابر كنيد؛به درستى كه دادن يك درهم در اين روز برابر است با دويست هزار درهم و حق تعالى زياده نيز عطا مىكند
و روزۀ اين روز را حق تعالى سنّت گردانيده و ثوابش را مانند ثواب كسى گردانيد كه از اوّل دنيا تا آخر دنيا عبادت كند به آنكه روزها روزه بدارد و شبها به عبادت بايستد؛
و كسى كه برآورد حاجت برادر مؤمنى را پيش از آنكه او اظهار كند و از روى رغبت و خواهش به او نيكى كند چنان باشد كه اين روز را روزه داشته باشد و تمام شبش را عبادت كرده باشد؛
و هركه در شبش مؤمنى را افطار فرمايد چنان باشد كه هزار هزار پيغمبر و صديق و شهيد را افطار فرموده باشد،
پس چگونه باشد ثواب كسى كه متكفّل احوال چندين نفر از مردان مؤمن و زنان مؤمنه بشود و هرگاه چنين كند من ضامنم بر خدا كه امان يابد از كافر شدن و فقير شدن؛
و اگر بميرد در آن شب يا در آن روز يا بعد از آن تا عيد آينده،بدون آنكه گناه كبيره بسيار بدى بكند،البته آمرزيده است؛
و هركه قرضى بكند در اين روز براى برادران مؤمن خود،من ضامنم بر خدا كه اگر او را زنده بدارد يا بميراند آن قرض را از او متحمل شود و از دوش او بردارد؛
و چون با يكديگر ملاقات كنيد مصافحه كنيد و به زبانها يكديگر را تهنيت بگوييد،
و آنچه گفتم حاضران به غايبان بگويند و توانگران رعايت كنند فقيران را و اقويا دستگيرى كنند ضعيفان را؛
حضرت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مرا به همۀ اينها امر فرمود.
📗زاد المعاد ج۱ ص۲۰۹
@Sibtayn