eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ 🔘 حجت‌الاسلام تالله ما كربلا لو لا سقيفتهم ومثل ذا الفرع ذاك الأصل ينتجه به خدا قسم اگر سقیفه نبود کربلا هم شکل نمی گرفت مثل این اصل [سقیفه] است که چنین ثمره ای [کربلا] می دهد وفي الطّفوف سقوط السّبط منجدلا من سقط محسن خلف الباب منهجه وبالخيام ضرام النّار من حطبٍ بباب دار ابنة الهادي تأجِّجه @Sibtayn
📌سخت ترین روز برای اهل بیت علیهم السلام قالَ الصّادق سلام الله علیه: وَ لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّن بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ. 📌امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزی به سختی واقعه کربلا نیست مگر روز سقیفه و ایام آتش زدن درب خانه امیرالمومنین علی و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه (صلوات الله علیهم) و شهادت حضرت محسن صلوات الله علیه با لگد که برای ما بزرگتر و تلخ تر است زیرا آن روز اصل پهن شدن این بساط است. 📚الهدایه الکبری ،ص۴۱۷ 📚عوالم العلوم،ج۲، ص۵۹۷،ح۱۸ 📚مأساة الزهراء عليها السلام،ج۲، ص۶۲ 📚نوائب الدهور، للسيد الميرجهاني، ص۱۹۴ 📚فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى ج۲، ص۵۳۲ 📚الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء، ج۵، ص۴۱۵ @Sibtayn
محل دفن حضرت محسن (صلوات الله عليه) امير المومنين (صلوات الله عليه) بعد از شهادت محسن (صلوات الله عليه) به فضه فرمود : فواريه بقعر البيت فإنه لاحق بجدِّه (صلي الله عليه و آله)[1] او را در انتهاي خانه دفن كن ، او به جدش(صلي الله عليه و آله) پيوست. به خلاصه ي ترجمه كلام حاج ملا اسماعيل سبزواري توجه كنيد:‌ ثم جاء‌فضه بعد ساعه و هي تحمل لفافه فقال(صلوات الله عليه) لها:‌ما معك يا فضه ؟ قالت: يا سيدي ولدك المحسن الذي اُسقط! قال : ‌واريه في فناء‌البيت.[2] ... بعد از ساعتي فضه آمد ، در حالي كه چيزي را درون پارچه اي پيچيده و در دست گرفته بود ؛‌حضرت فرمود :‌چه همراه داري ؟ عرض كرد :‌آقاي من ! فرزندتان محسن (صلوات الله عليه) است كه شهيد شده ! فرمود :‌در آخر (يا آستانه) خانه ،‌او را به خاك بسپار. -------------------------- [1] : الهدايه الكبري 408 . [2] : جامع النورين 206 . @Sibtayn
نامگذاری فرزندان پیش از به دنیا امدن امير المومنين(صلوات الله عليه) فرمود : ‌براي فرزندان خود نام انتخاب كنيد و اگر نمي دانيد كه پسر است يا دختر ، آنها را به نامهايي كه بين پسر و دختر مشترك است ، بناميد . همانا فرزنداني كه از شما سقط مي شوند ، اگر در دنيا براي آنها نامي انتخاب نكرده باشيد ، وقتي روز قيامت شما را ملاقات مي كنند ، به پدر مي گويند :‌چرا براي ما نامي قرار نداديد،در حالي كه پيغمبر(صلي الله عليه و آله) براي محسن،پيش از اين که به دنيا بيايد، نامي قرار داد . 📚علل الشرايع 2 : 464 @Sibtayn
محاكمه ى او بر همه تقدّم دارد و سزاى قاتلينش سخت ترين درجه ى عذاب است. فأوّل من يُحكم فيه محسن بن علي عليه السلام و في قاتله، ثم في قنفذ. فيؤتيان هو و صاحبه و يُضربان بسياط من نار لو وقع سوط منها على البحار لَغَلَت من مشرقها إلى مغربها، و لو وضع على جبال الدنيا لذابت حتى يصير رماداً، فيضربان بها. 📚تأويل الآيات: ص 840 اول كسى كه درباره اش حكم مى شود محسن بن على عليه السلام است. سپس قاتل او و سپس قنفذ را مى آورند و با شلاق هايى از آتش مى زنند بطورى كه اگر يك ضربه ى آن بر درياها زده شود از شرق تا غرب آن بجوش مى آيد، و اگر بر كوه هاى دنيا گذارده شود ذوب مى شود بطورى كه خاكستر شود. با چنين تازيانه اى آن دو را مى زنند. @Sibtayn
آیا می دانید اولین کسی که با ابوبکر بن ابی قحافه بیعت کرد که بود ؟ ثقه الاسلام کلینی قدس الله روحه الشریف روایت کرده است: سلیم بن قیس هلالی گفت که از سلمان فارسی رضوان الله علیه شنیدم که می‌گفت: هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دیده از جهان فرو بست، مردم کردند آنچه کردند و ابوبکر و عمر و ابوعبیدة بن جراح با انصار ستیزه کردند و آن‌ها را به دلیل خویشى خود، که دلیل علی علیه السلام بود محکوم نمودند. گفتند: ای گروه انصار! قریش به امر امامت از شما سزاوارترند؛ زیرا رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله از قریش بود و مهاجران نیز از قریش بودند و خدا در قرآن، خود با آن‌ها آغاز نموده و آن‌ها را برتری بخشیده است، و پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: امامان از قریش باشند. 🔹سلمان گفت: من به نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام که مشغول غسل دادن رسول ‌خدا صلى الله علیه و آله بود رفتم و او را از جریان آگاه کردم و گفتم: اینک ابوبکر بر منبر پیامبر صلی الله علیه و آله جای گرفته است و به‌ خدا سوگند، خشنود نیست که مردم با یک دست او، بیعت کنند و مردم با هر دو دست چپ و راست، با او بیعت می‌کنند. ☘️علی علیه‌ السلام فرمود: ای سلمان! هیچ می‌دانى نخستین کسی که بر منبر پیامبر صلی الله علیه و آله با او بیعت کرد چه کسى بود؟ 🔹 عرض کردم: نمی‌دانم، جز اینکه دیدم که در زیر سایه ‏‌بان بنی ‌ساعده هنگام مجادله انصار،‌ نخستین کسى که با او بیعت کرد بشیر بن سعد و ابوعبیدة بن جراح بود و سپس عمر و بعد از او سالم. ☘️امام علیه السلام فرمود: من درباره این‌ها از تو نپرسیدم، [پرسیدم که آیا] می‌دانى نخستین کسى که هنگام نشستن ابوبکر بر منبر پیامبر با او بیعت کرد چه کسی بود؟ 🔹عرض کردم: نه، ولى پیری کهنسال را دیدم که بر عصای خویش تکیه زده بود و میان دو دیده‏‌اش اثر سجده زیادی بود، و او نخستین کسی بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که می‌گریست و می‌گفت: ستایش خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن. ▫️ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت. ☘️امیرالمومنین علیه السلام فرمود: دانستی او چه کسی بود؟ 🔹گفتم: نه، ولی از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویی از مرگ پیامبر خوشحالی می‌کرد. ☘️امام علیه السلام فرمود: او شیطان لعنه الله بود. رسول ‌خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد که شیطان و سران اصحابش از این که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم مرا به امر خداوند عزوجل، به امامت و خلافت بر مردم و براى مردم نصب کرد و به آن‌ها خبر داد که من نسبت به آن‌ها از خود آن‌ها سزاوارترم و به آن‌ها فرمود تا حاضران به غائبان برسانند نگران شدند و همه سران و شیطان‌های ابلیس گرد او آمدند و گفتند: همانا این امت، مرحومه و معصومه است و نه تو و نه ما را بر آن‌ها راهی نیست. همانا پیشوا و پناهگاه خود را پس از پیغمبرشان دانستند. در این هنگام بود که شیطان لعنه الله افسرده و غمگین از آن محضر دور شد و رسول ‌خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد که هر گاه از این جهان رخت بربندد، مردم پس از مخاصمه با یکدیگر در سقیفه بنی ‌ساعده با ابوبکر بیعت کنند، و از آن جا به مسجد روند و نخستین کسی که بالای منبر من با ابوبکر بیعت کند شیطان است که به چهره پیرمردى عبادت ‌کوش بدان‌جا بیاید و چنین و چنان بگوید، سپس از آن جا بیرون رود و شیاطین و پیروان خود را گرد آورد و باد در بینى کند و به جست و خیز پردازد و به آن‌ها گوید: هرگز، شما گمان بردید که مرا بر ایشان راهی نیست، اکنون دیدید من با آن‌ها چه کردم تا سرانجام دستور و فرمانبری خدای عز و جل و اوامر پیامبر را وانهادند 📚الكافي : ج 8 ص 344 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جنایتی به نام سقیفه 🔈 حجت الاسلام حسینی قمی 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمیه خط مقدم سقیفه مهمتر از دفن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حجت الاسلام بندانی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینو باید همه دنیا بدونه ... یا فاطمة الزهرا لعن الله قاتلیک 🤲اللهم عجل لولیک الفرج 🤲 @Sibtayn
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏شستشوی حرم وضریح وصحن امام حسین ع. پس از دو ماه حزن واندوه... @Sibtayn
آیا می دانید سید الشهداء علیه السلام چه زمانی کشته شد ؟ 🔸ابو بصیر از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه‏ ما یَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنى‏ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما كانُوا ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏ « هر سه نفر كه با هم نجوى كنند خداوند چهارمى آنها است و اگر پنج نفر باشند خداوند ششمى آنها چه كمتر و چه بیشتر باشند خدا با آنها است هر كجا باشند سپس به آنها خبر خواهد داد از كارهایشان در روز قیامت خداوند به هر چیز دانا است. سوره مجادله آیه 8 » 🔹فرمودند : این آیه در باره فلان(اولی) و فلان(دومی ) و ابو عبیده جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولى ابی حذیفه و مغیرة بن شعبه نازل شده چون اینها پیمانى نوشتند و قرار گذاشتند كه وقتى محمّد از دنیا رفت نباید خلافت و نبوت هر دو در بنى هاشم باشد. خداوند این آیه را در باره آنها نازل نمود..... 🔸پرسیدم این آیه چه می شود كه : ‏ أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ أَمْ یَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلى‏ وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَكْتُبُونَ‏. « یا در كارى پافشاری كردند؟ ما [نیز] پافشاری خواهیم نمود. آیا مى‏پندارند كه ما راز آنها و نجوایشان را نمى‏شنویم؟ چرا، و فرشتگان ما پیش آنان [حاضرند و] ثبت مى‏كنند . الزخرف: 79 و 80.» 🔹 فرمودند : این دو آیه در همین روز (نوشتن صحیفه ملعونه) نازل شد آیا تو روزی را شبیه این روز می دانى جز روز شهادت حضرت حسین علیه السّلام در علم خدا نیز همین طور بوده كه به پیامبر اطلاع داده هنگامی كه آن صحیفه ملعونه نوشته شد امام حسین علیه السلام به شهادت رسید. و این قرارداد ننگین موجب از بین رفتن خلافت از بنى هاشم شد و همه این اتفاقات در آن روز افتاد. 📚تأويل الآيات ج۱ ص۶۴۶ الکافي ج۸ ص۱۷۹ @Sibtayn
صَحیفه مَلعونه یا صحیفه مشئومه پیمان‌نامه تعدادی از صحابه پیامبر(صلی الله علیه و اله) با هدف غصب خلافت از امام علی(علیه السلام) اندکی پیش از رحلت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله). بنابر منابع شیعی، گروهی از صحابه پیش از واقعه غدیر با هم پیمان بستند که نگذارند خلافت به خاندان پیامبر(صلی الله علیه و اله) برسد. آنان می‌خواستند رسول خدا را در گردنه کوه هَرشا به قتل برسانند. پس از واقعه غدیر نیز در مدینه جمع شدند و بر پیمان خود تأکید کردند و این جمع، صحیفه ملعونه دوم خوانده شده است. پیامبر(ص) در خطبه غدیر اصحاب صحیفه را اهل آتش دانسته و از آنان بیزاری جست. بخشی از مفاد آن که در ماه محرم سال دهم از هجرت تنظیم شده عبارت است از: این متن مورد توافق تمام مهاجرین و انصار است. انگیزه نوشتن این صحیفه، گمراه نشدن مسلمانان، و اقتدای مسلمانان آینده به آن است. حضرت محمد(صلی الله علیه و اله) از پیامبران الهی بوده و خداوند دستور ابلاغ دین اسلام را به او داده است. وی پس از مرگ خود جانشینی برای خود انتخاب نکرد و انتخاب جانشین خود را به مردم واگذار کرد. اگر شخصی ادعا کند رسول الله شخص معینی را به عنوان جانشین خود معرفی و اسم و نسب او را بیان کرده، دروغ‌ گفته است. پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمود: اصحاب من مانند ستارگانند. به هر کدام از آنان اقتدا کنید، هدایت می‌­شوید. شخصی که ادعا کند بر دیگران برتری داشته و امام است، حرف باطلی گفته است. طبق حدیث «ما انبیاء از خود ارث نمی­‌گذاریم و آنچه از ما باقی می­‌ماند صدقه است»، اهل بیت رسول خدا خلیفه نیستند؛ زیرا نزدیکی خویشاوندی با پیامبر، دلیل بر خلافت نمی‌شود. کسی که به کتاب خدا و سنت پیامبر تمسک کند گمراه نمی‌شود. اگر شخصی این عقیده را نداشت، دشمن است و باید او را کشت. 📚 بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۲۸، ص۱۰۴. @Sibtayn
27.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬‌‌‌‌‌‌«اجر رسالت» 🎙حاج محمد علی قاسمی 🔺ایام شهادت حضرت محسن علیه السلام ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
35.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمتی از نوا نمایش بیرق ماندگار بیان توطئه های منافقین پیش از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله @Sibtayn
سخنان معاذ بن جبل هنگام مرگ‌ ابان مى‌گويد: از سليم بن قيس شنيدم كه مى‌گفت: از عبد الرحمن بن غنم ازدى‌ ثمالى‌- پدر زن معاذ بن جبل كه دخترش همسر او بود- و فقيه‌ترين اهل شام و پرتلاش‌ترين ايشان بود، شنيدم كه گفت: معاذ بن جبل به مرض طاعون از دنيا رفت‌. روزى كه مرد نزد او حاضر بودم، در حالى كه مردم به طاعون مشغول بودند. وقتى به حال احتضار افتاد در خانه كسى جز من نزد او نبود و اين در زمان حكومت عمر بن خطاب بود، از او شنيدم كه مى‌گفت: واى بر من! واى بر من! واى بر من! واى بر من! با خود گفتم: گرفتاران به مرض طاعون هذيان مى‌گويند و حرف مى‌زنند و سخنان عجيب مى‌گويند! لذا به او گفتم: خدا تو را رحمت كند، هذيان مى‌گويى؟ گفت: نه! گفتم: پس چرا صداى واى بر من بلند كرده‌اى؟ گفت: بخاطر قبول ولايت دشمن خدا بر عليه ولىّ خدا ! گفتم: چه كسى؟ گفت: قبول ولايت دشمن خدا عتيق (ابو بكر) و عمر بر ضد خليفه و وصى پيامبر على بن ابى طالب. گفتم: هذيان مى‌گوئى؟! گفت: اى ابن غنم، بخدا قسم هذيان نمى‌گويم. اين پيامبر و على بن ابى طالب هستند كه مى‌گويند: اى معاذ بن جبل، بشارت باد به آتش! تو و اصحابت را كه گفتيد: «اگر پيامبر از دنيا رفت يا كشته شد خلافت را از على منع مى‌كنيم كه هرگز به آن نرسد»، تو و عتيق و عمر و ابو عبيده و سالم‌. گفتم: اى معاذ، اين چه زمانى بود؟ گفت: در حجة الوداع، كه گفتيم: «بر ضد على يك ديگر را كمك مى‌كنيم كه تا ما زنده‌ايم به خلافت دست نيابد». وقتى پيامبر از دنيا رفت به آنان گفتم: «من از جهت قوم خود انصار شما را كفايت مى‌كنم، شما هم از جهت قريش مرا كفايت كنيد». سپس در زمان پيامبر، بشير بن سعيد و اسيد بن حضير را به آنچه معاهده كرده بوديم دعوت كردم، و آن دو بر سر اين با من بيعت كردند. گفتم: اى معاذ، گويا هذيان مى‌گوئى؟ گفت: «صورتم را بر زمين بگذار»، و همچنان صداى واى و ويل بلند كرده بود تا از دنيا رفت. 📙أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي ج: 1 ص : 497 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 در شد، آنچه شد تا به امروز... 📌 بیان اجمالی آثار سقیفه 🎙 مرحوم علامهٔ عسکری اعلی الله مقامه 📖دانلود کتاب سقیفه، به قلم علامه عسکری📖 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
جابربن‌ارقم گوید: سپس دست علیّ‌ّّّبن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را گرفته و به‌سوی خود بالا برد. سپس فرمود: «خدایا! هرکه من مولای او هستم، علی (علیه السلام) مولای اوست ...». در کنار خیمه‌ی من خیمه‌ای برای گروهی از قریش بود و آنان سه نفر بودند و حذیفهًْ‌بن‌یمان نیز همراه من بود. از یکی از آن سه نفر شنیدیم که می‌گفت: «به خدا قسم، محمّد احمق است، اگر گمان می‌کند که این امر پس از او برای علی دوام می‌آورد»! و دیگری گفت: «او را احمق می‌خوانی، آیا نمی‌دانی که او دیوانه است؟ او نزدیک بود نزد زن پسر ابوکبشه دچار صرع شود»؟ و سوّمی گفت: «او را رها کنید، این امر به او مربوط است، می‌خواهد احمق باشد یا دیوانه، به خدا قسم آنچه را می‌گوید، هیچ‌گاه به واقعیّت نمی‌پیوندد». پس حذیفه از گفته‌ی ایشان به خشم آمد ... و گفت: «به خدا قسم فردا سخنان شما را به او خواهم گفت». ... تا اینکه نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و علی (علیه السلام) در کنار او بود و شمشیر خود را با حمایلش پوشانده بود. حذیفه سخنان آن اشخاص را به او گفت و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به دنبال آنان فرستاد و به آنان فرمود: «چه گفته‌اید»؟ گفتند: «به خدا قسم! چیزی نگفته‌ایم. اگر چیزی درمورد ما گفته شده است، دروغ است». جبرئیل با این آیه نازل شد؛ یَحْلِفُونَ بِاللهِ مَا قَالُواْ وَلَقَدْ قَالُواْ کَلِمَةَ الْکُفْرِ وَ کَفَرُواْ بَعْدَ إِسْلاَمِهِمْ وَ هَمُّواْ بِمَا لَمْ یَنَالُواْ. ( سوره توبه : ایه 74) به خدا سوگند ياد مى‌كنند كه [در غياب پيامبر، سخنان كفرآميز] نگفته‌اند، درحالى‌كه به يقين سخنان كفرآميز گفته‌اند و پس از اسلام آوردنشان، كافر شده‌اند و تصميم به امرى [خطرناك] گرفتند، كه به آن نرسيدند. و آنگاه علی (علیه السلام) فرمود: «بگذار آنچه را می‌خواهند بگویند، به خدا قسم! قلبم در میان دنده‌های سینه‌ام و شمشیرم در گردنم است. اگر بخواهند مرا بکشند، من نیز آنان را خواهم کشت». جبرئیل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفت: «برای امری که اتّفاق افتاده است، صبر کن». پیامبر (صلی الله علیه و آله) آنچه را جبرئیل گفت، به علی (علیه السلام) رساند و سپس فرمود: «صبر می‌کنم تا ببینم چه سرنوشتی رقم خواهد خورد». 📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۲۴۸ 📙بحار الأنوار، ج۳۷، ص۱۵۳ 📕 العیاشی، ج۲، ص۹۹ @Sibtayn
4 بار ابلیس به شکل انسان در امد ثعلبة بن زيد انصارى مى‌گويد:شنيدم كه جابر بن عبد اللّه انصارى مى‌گويد: ابليس- كه نفرين خدا بر او باد-در چهار صورت ظاهر گشت: 1️⃣در روز جنگ بدر در چهره سراقة بن جعشم مدلجى ظاهر شد.پس به قريش گفت: «لاٰ غٰالِبَ لَكُمُ اَلْيَوْمَ مِنَ اَلنّٰاسِ وَ إِنِّي جٰارٌ لَكُمْ فَلَمّٰا تَرٰاءَتِ اَلْفِئَتٰانِ نَكَصَ عَلىٰ عَقِبَيْهِ وَ قٰالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ» امروز هيچ كس بر شما پيروز نخواهد شد و من شما را پناه خواهم داد ولى وقتى دوگروه رودررو شدند از تصميم خود منصرف شد و گفت: من از شما بيزارم[انفال :آيۀ 48] 2️⃣و در روز عقبه در چهره منبّه بن حجاج ظاهر شد پس ندا درداد: همانا محمد و جوانان همراه او در عقبه هستند،آنان را دريابيد. پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به انصار گفت:نهراسيد.همانا صدايش به آنان نخواهد رسيد. 3️⃣و در روز گردهماى قريش در دار النّدوة،در چهره پيرمردى از اهل نجد آشكار شد و درباره[چگونگى قتل]آنها،مشورت داد. پس خداوند اين آيه را فروفرستاد «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اَللّٰهُ وَ اَللّٰهُ خَيْرُ اَلْمٰاكِرِينَ» «آنگاه كه كافران بدخيالى مى‌كردند كه تو را به زندان بيندازند يا بكشند و يا بيرونت كنند آنان مكر ورزيدند و خدا هم مكر ورزيد و خدا بهترين چاره‌انديشان است.»[انفال :آيۀ 30] 4️⃣و روزى كه پيامبر وفات نمود شيطان در چهره مغيرة بن شعبه ظاهر شد و گفت: اى مردم. خلافت را همچون حكومت كسرى و قيصر قرار ندهيد و آن را گسترش دهيد تا گسترش داده شود.و آن را به بنى هاشم بازنگردانيد تا انتظار[به دنيا آمدن خليفه توسط‍‌]زنان حامله كشيده شود. 📙الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۱۷۶ @Sibtayn
🗓5 ربيع الاول وفات حضرت آمنه بنت الحسین (علیهما السلام) ملقب به سکینه حضرت آمنه بنت الحسین (علیه السلام) در پنجم ربیع الاول سال 117 هـ .ق. یعنی 56 سال پس از واقعه غم انگیز كربلا در مدینه منورّه دار فانی را وداع گفتند. آن حضرت دارای اخلاقی فاضله و صفاتی حمیده، و نیز فصاحت و بلاغت در بیان بودند و در شعر و ادب مهارت داشتند. ایشان همسر پسر عموی خویش، عبد الله بن حسن(علیه السلام) شدند . امام حسین(علیه السلام) با چنین جملاتی نسبت به ایشـان و مـادر گـرامیشان، حضرت رباب(سلام الله علیها) ابراز علاقه می‌نمودند: لَعَمْــركَ إنّنی لأُحِبُّ دَاراً تَكونُ بِهَا سَـكینه و الرُّبَابُ أُحِبُّــها وَ أَبــْذُلُ جـُلَّ مالِی وَ لَیس لَعاتبٍ عِندی عِتَابٌ «به خدا سوگند! خانه‌ای را كه سكینه و رباب در آن است دوست دارم؛ آن دو را دوست می‌دارم و همه مالم را به آنان می‌بخشم و كسی در این باره نمی‌تواند مرا سرزنش كند». حضرت سكینه(سلام الله علیها) در كربلا حضور داشتند كه پس از مصایب دشوار روز عاشورا در كنار سایر زنان، رنج سنگین اسارت را نیز به دوش كشیدند. آن حضرت سالهای آخر عمر شریفشان را در مدینه گذراندند و سر انجام در 75 سالگی در آن شهر چشم از جهان فرو بستند. صبح روز رحلتشان فرزند خواهر آن حضرت، محمد بن عبدالله ـ نفس زكيّه ـ چهار صد دینار عطر و عود خرید و پیرامون تابوت ایشان در مجمره‌ها سوزانید. امام سجاد‌(علیه السلام) یا به قولی محمدبن عبد الله بر جنازه آن حضرت نماز خواندند و ایشان را با احترام به خاك سپردند @Sibtayn
اسم کتاب: سکینه پرده نشین قریش، مؤلف: موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام، ناشر: موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام، مطالعه کتاب در لینک زیر https://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=category&id=480&Itemid=1038 @Sibtayn
اگر خواهی پدر بینی وفای دختر خود را نگه کن زیر پای اسب و بالا کن سر خود را نهان از چشم طفلان آمدم دارم تمنّایی که در آغوش گیری بار دیگر دختر خود را نرفتی تا به پُشتِ ابرِ سنگ و خنجر و پیکان به روی دامنت ای ماه بنشان اختر خود را فروشد ناز اگر طفلی خریدارش پدر باشد بزرگی کن، ببوس این دختر کوچک‌تر خود را لبم از تشنگی خشک است و جوهر در صدایم نیست برو در نهر علقم، کن خبر آب‌آور خود را ز دورادور، می‌دیدم گلویت عمه می‌بوسید مگر آماده کردی بهر خنجر، حنجر خود را؟ به همراه مسافر آب می‌پاشند، ‌من ناچار به دنبال تو ریزم اشک چشمان تر خود را کنار گاهواره رفتم و دیدم که اصغر نیست چرا با خود نیاوردی، چه کردی اصغر خود را علی انسانی «بابا»🖤 🔹تابلوی نقاشی «بابا» با الهام از لحظه وداع معروف حضرت سکینه با سیدالشهدا علیهما السلام - اثر حسن روح الامین @Sibtayn
زمان هجوم به خانه حضرت زهرا (س) بسم الله الرحمن الرحيم طبق نقل هایی که وجود دارد، سه مرتبه به خانه حضرت زهرا (س) تعرّض شده که اثبات آن نيازمند يك مقاله ديگر است، ولی آنچه در اين مقاله به آن پرداخته شده، این است که با کنار هم گذاشتن برخی روایات دیگر، زمان هر یک از اين هجوم ها بدست می آید: الف) زمان هجوم اول: این هجوم سه روز بعد از ارتحال حضرت رسول الله (ص) اتفاق افتاده است. این مطلب از دو دلیل ذیل به دست می آید: ١- روایت ابی مفضل الشیبانی (الإحتجاج ج ١ ص ٧٣) نشان می دهد که هجوم اول بعد از دفن حضرت رسول الله (ص) صورت گرفته است: "فلما فرغ من ذلك ... جلس في المسجد فاجتمع عليه بنو هاشم و معهم الزبير بن العوام ... و انصرف علي و بنو هاشم إلى منزل علي (ع) و معهم الزبير. قال: فذهب إليهم عمر في جماعة ... فألفوهم مجتمعين؛ فقالوا لهم بايعوا أبا بكر فقد بايعه الناس ... و أحدقوا بمن كان هناك من بني هاشم و مضوا بجماعتهم إلى أبي بكر" (١)؛ و با توجه به اينکه کل برنامه غسل و نماز و دفن حضرت (ص) لا اقل دو روز طول کشیده است (بحار الانوار ج ٢٢ ص ٥٢٤ و ۵۲۹) (٢) (٣)، لذا هجوم اول در دو یا سه روز بعد از ارتحال حضرت پیامبر (ص) صورت گرفته است که با توجه به روایت ابن شهر آشوب که ذیلا بیان می شود، روز سوم بعد از ارتحال، متعیّن می شود. ٢- روایت ابن شهر آشوب (مثالب النواصب خطى ص ١٣٦): "و رُوِيَ من غير وجه : إنّ عمر قام إلى بيعة أبي بكر بعد ثلاث من مبايعته ... فقام إليه عمر فقال : ألا ترسل إلى هذا الرجل فليبايع ، فأنفذ قنفذا يدعوه ، فصاحت فاطمة (عليها السلام): يا أبتاه ! ما لقينا من أبي بكر و عمر. فرجع قنفذ فأخبرهم ، فقام عمر و خالد و أسيد بن الحصين و قنفذ و حماد و سلمة بن أسلم من بني الأشهل و عبد الرحمن بن عوف و سعد بن مالك و عبد الله بن زمعة و مضوا إليه." بنابراین از آنجا که رحلت حضرت رسول الله (ص) طبق روایت شيخ مفيد (الإرشاد ج ١ ص ١٨٩) در روز دوشنبه ٢٨ صفر می باشد (۴)، لذا سه روز بعد از آن، پنجشنبه روز اول ربیع الاول خواهد بود. (با فرض اینکه ماه صفر ٣٠ روزه باشد) ب) هجوم دوم: این هجوم، لا اقل ٣ روز قبل از آمدن حضرت امیر المؤمنين (ع) به مسجد برای عرضه قرآن، صورت گرفته است؛ زیرا روایت سلیم از سلمان (كتاب سليم ج ۱ ص ١٤٦) اشاره ای به هجوم دوم داشته و می گوید: "... بعث الیه ابوبکر أن اخرج فبایع فبعث إلیه علی (ع) إني لمشغول و قد آلیت علی نفسي یمینا أن لا أرتدي رداء إلّا للصلاة حتی اُؤلف القرآن و أجمعه . فسکتوا عنه أیّاماً فجمعه في ثوب واحد و ختمه ثم خرج إلی الناس و هم مجتمعون مع ابي بکر في مسجد رسول الله ... ." (۵) از این روایت بدست می آید که بین هجوم دوم و عرضه قرآن چند روز (إیّاماً) فاصله شده است؛ لذا با توجه به اینکه از یک طرف اقل جمع سه روز است و از طرف دیگر از روایت جابر جعفی از حضرت امام باقر (ع) (امالی شیخ صدوق ج ١ ص ٣٩٨ و ٣٩٩) به دست می آید که آمدن حضرت امیرالمؤمنين (ع) به مسجد بعد از جمع قرآن، ٩ روز بعد از ارتحال حضرت رسول الله (ص) می باشد؛ چرا که حضرت امام باقر (ع) در این روایت می فرمایند: "قال أمیر المؤمنین (ع) في خطبة خطبها بعد موت النبي (ص) بتسعة أیّام و ذلک حین فرغ من جمع القرآن ..." (۶)؛ لذا با توجه به اینکه ارتحال حضرت (ص) دوشنبه ٢٨ صفر می باشد، پس عرضه قرآن در چهارشنبه ٧ ربیع خواهد بود. بنابراین اگر بین هجوم دوم و عرضه قرآن، حداقل سه روز فاصله باشد پس با توجه به اینکه عرضه قرآن، چهارشنبه هفتم ربیع بوده است، لذا هجوم دوم، شنبه سوم ربیع می باشد. ج) هجوم سوم: این هجوم، فردای عرضه قرآن صورت گرفته است. این مطلب از روایت سلیم از سلمان (كتاب سليم ج ۱ ص ۱۴٨ تا ۱۵۰) بدست می آید، چرا که می گوید: "... فسکتوا عنه یومهم ذلک فلما كان الليل حمل علي عليه السلام فاطمة عليها السلام على حمار وأخذ بيدي ابنيه الحسن والحسين عليهما السلام، فلم يدع أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وآله إلا أتاه في منزله ... فلما رآى علي عليه السلام خذلان الناس إياه وتركهم نصرته واجتماع كلمتهم مع أبي بكر وطاعتهم له وتعظيمهم إياه لزم بيته. فقال عمر لأبي بکر ما یمنعک أن تبعث إلیه فیبایع ... ثمّ امر اُناسا حوله أن یحملوا الحطب فحملوا الحطب و حمل معهم عمر فجعلوه حول منزل علي و فاطمة و ابنیهما (ع) ... و دعا عمر بالنار فأضرمها في الباب ثم دفعه فدخل ... ." (۷)؛ بنابراین، این هجوم ١٠ روز بعد از ارتحال حضرت رسول الله (ص) یعنی روز پنجشبه ٨ ربیع الأول صورت گرفته است. (روز هاى ١ و ٣ و ٨ ربيع الأول) ۱- https://lib.eshia.ir/10412/1/73 ۲- https://lib.eshia.ir/71860/22/524 ۳- https://lib.eshia.ir/71860/22/529 ۴- https://lib.eshia.ir/27035/1/189 ۵- https://lib.eshia.ir/70632/1/146 ۶- https://lib.eshia.ir/15033/1/399 ۷- https://lib.eshia.ir/70632/1/148