عمر بن خطاب و حضور در کلاس درس یهود!
البانی روایت کرده است:
1589 - حديث: " أن النبى صلى الله عليه وسلم غضب حين رأى مع عمر صحيفة فيها شىء من التوراة وقال: أفى شك أنت يا ابن الخطاب؟
ألم آت بها بيضاء نقية؟
لو كان أخى موسى حيا ما وسعه إلا اتباعى " (ص 2/6) .
*حسن.
إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل (6/ 34)
ترجمه: پیامبر صلی الله علیه و آله خشمگین شدند هنگامی که در دست عمر صحیفه ای دیدند که در آن مطالبی از تورات بود. فرمودند: آیا ای پسر خطاب در شک هستی؟
آیا پاک و روشن نیاوردم؟
اگر برادرم موسی زنده بود، چاره ای جز تبعیت از من نداشت.
البانی می نویسد: این روایت حسن است.
او در ادامه می گوید: اما این حدیث قوی است و برای آن شواهد بسیاری هست.
@Sibtayn
آیا می دانید چرا ابوبکر و عمر مسلمان شدند ؟
امام عصر علیه السلام:
ایمان آوردن ابوبکر و عمر ، با توجه به پیشگویی یهود بر استیلای رسول خدا صلی الله علیه و آله بر عرب ، از روی طمع بود تا به حکومت برسند ، در حالیکه در باطن کافر بودند.
وذلك أنهما يخالطان مع اليهود ويخبران بخروج محمد صلی الله علیه و اله واستيلائه على العرب من التوراة والكتب المتقدمة وملاحم قصة محمد عليه وآله السلام ، ويقولون لهما : يكون استيلاؤه على العرب كاستيلاء بختنصر على بني إسرائيل إلا أنه يدعي النبوة ولا يكون من النبوة في شيء
📚احتجاج، ج۲، ص۶۵
📚بحار الانوار، ج۳۰، ص۱۸۵؛ ج۵۲، ص۸۵
@Sibtayn
از امام صادق عليه السّلام كه على بن الحسين عليه السّلام مىفرمود:
چون اين كلمات را بگويم،باك ندارم اگر جن و انس بر ضد من جمع شوند
بِسْمِ اَللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِلَى اَللَّهِ وَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي وَ إِلَيْكَ وَجَّهْتُ وَجْهِي وَ إِلَيْكَ أَلْجَأْتُ ظَهْرِي وَ إِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي اَللَّهُمَّ اِحْفَظْنِي بِحِفْظِ اَلْإِيمَانِ مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ وَ مِنْ خَلْفِي وَ عَنْ يَمِينِي وَ عَنْ شِمَالِي وَ مِنْ فَوْقِي وَ مِنْ تَحْتِي وَ مِنْ قِبَلِي وَ اِدْفَعْ عَنِّي بِحَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ .
📚الکافي ج۲ ص۵۵۹
@Sibtayn
مصیبت مساوی؟
برای اولین بار، روایتی عجیب از مولا امیرالمومنین علیهالسلام دیدم که مرا به فکر فرو برد!
حضرت فرمودند:«مصیبتها بین انسانها مساوی تقسیم شدهاند!»
📚(بحارالانوار ج۷۸ص۵۳)
افرادی هیچ مشکلی ندارند و بعضی بر عکس، غرق در مشکلات هستند! این دو چطور در مصائب و بلاها مساوی باشند؟
وقتی روایات را دیدم و فکر کردم متوجه شدم چقدر این کلام، عقلانی است!
امام باقر علیهالسلام فرمودند:
«هیچ مصیبتی بالاتر از کوچک شمردن گناهان و رضایتت به وضعیتی که داری نیست!»
📚 (بحارالانوار ج۷۸ص۱۶۵).
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«واقعهای که بر آن صبر میکنی و بخاطر آن ثواب میبری را مصیبت مشمار! مصیبت آن است که صبر بر آن نکنی و بخاطر آن اجر نبری!»
📚(بحارالانوار ج۷۸ص۲۶۱).
با لحاظ این روایات، چه بسا انسانهایی که گرفتار بلا هستند؛ ولی در واقع، مصیبتی ندارند و بر عکس، افرادی که به ظاهر، عافیت دارند؛ ولی در بلاهایی عظیم، غوطهور هستند که در روز قیامت و هنگام پرده برداری از نامه اعمال، معلوم میشود چقدر گرفتار بودهاند!
با جمع کردن این نکات و اینکه گاهی بلاهای مردم، مخفی است و دیگران، آگاهی ندارند، متوجه میشویم کلام مولا، حکمتی بینظیر و گفتاری بسیار ارزشمند است!
#مصیبت_در_دین_بدترین_مصیبت
#نشر_اینپست_باقیاتالصالحات
#حکیمانه_صالحخواه
@hakeemaneh
شرط لازم و شرط کافی
🔹امام محمد باقر علیه السلام از جابر بن عبدالله انصاری روایت کرد که جابر بن عبدالله گفت:
نزد پیامبر صلَّی الله علیه و آله بودم. من در یک طرف پیامبر نشسته بودم و امیر مؤمنان علی علیه السلام در طرف دیگر پیامبر نشسته بود. در این هنگام، عمر بن خطاب به همراه مردی که با او دست به گریبان شده بود، آمد.
حضرت پرسیدند: آن مرد را چه شده است؟
عمر گفت: ای رسول خدا! این مرد از شما نقل کرد که شما گفته اید، هرکس بگوید:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ
«خدایی جز او نیست و محمد فرستاده اوست»، وارد بهشت میشود.
مردم اگر این سخن را بشنوند، در اعمال کوتاهی خواهند کرد. ای رسول خدا، آیا تو اینگونه گفته ای؟
پیامبر فرمود: آری، اگر به محبت این - علی علیه السلام - و ولایتش چنگ بزنند.
✅توجه : اقرار به شهادتین شرط لازم برای رسیدن به بهشت است ولی کافی نیست
شرط کافی که علت تامه تحقق مشروط که همان بهشت است ، محبت و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است
👈🏻دقت داشته باشیم که محبت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام با محبت و ولایت دشمنان ایشان قابل جمع نیست .
الْفَحَّامُ، عَنِ الْمَنْصُورِیِّ، عَنْ عَمِّ أَبِیهِ، عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ، عَنْ آبَائِهِ، عَنِ الْبَاقِرِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ، عَنْ جَابِرٍ. وَ أَیْضاً: الْفَحَّامُ، عَنْ عَمِّهِ عُمَیْرِ بْنِ یَحْیَی ، عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَلْخِیِّ، عَنْ أَبِی عَاصِمٍ الضَّحَّاکِ بْنِ مَخْلَدٍ، عَنِ الصَّادِقِ، عَنْ أَبِیهِ عَلَیْهِمَا السَّلَامُ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ:
کُنْتُ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ- أَنَا مِنْ جَانِبٍ وَ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ مِنْ جَانِبٍ- إِذْ أَقْبَلَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ قَدْ تَلَبَّبَ بِهِ،
فَقَالَ: مَا بَالُهُ؟.
قَالَ: حَکَی عَنْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَّکَ قُلْتَ: مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَ هَذَا إِذَا سَمِعَتْهُ النَّاسُ فَرَّطُوا فِی الْأَعْمَالِ، أَ فَأَنْتَ قُلْتَ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)؟.
قَالَ: نَعَمْ، إِذَا تَمَسَّکَ بِمَحَبَّةِ هَذَا وَ وَلَایَتِهِ.
📖أمالی شیخ طوسی ،ج۱،ص ۲۸۸
📖بحارالانوار، ج۳۰،ص۱۷۲،ح۳۷
@Sibtayn
مشروطه ای هستی یا مستبد؟
شیخ عباس قمی(ره) می گوید: در دوران مشروطه غوغای عجیبی بود و بحث پیرامون مشروطه و استبداد بالا گرفته بود. پیرمردی در حمام بود که شاید هفتاد سال از عمرش گذشته بود. محاسن بلندی داشت و کارگر حمام بود.
.
گفتم: پدر، من میخواهم سرم را بتراشم و کیسه و صابون بزنم. گفت بسیار خوب و مشغول کار سر تراشیدن و کیسه کشیدن شد.
.
در ضمن کیسه کشیدن گفتم: پدر شما مشروطه ای هستی یا مستبد؟
گفت: من دلاک و کارگر حمام هستم. کار دلاک و کارگر حمام این است که سر بتراشد، کیسه بکشد، و صابون بزند، آشیخ اگر تو هم طلبه هستی، درس بخوان، و مباحثه کن. کار تو مطالعه و نوشتن است ما بقیش زیادی است.
.
این یک کلمه حرف و موعظه، درس آموزنده ای شد برای من.
.
از حمام آمدم بیرون، یکسره رفتم حجره و استاد پیدا کردم و شروع کردم به تصنیف و نوشتن و کتاب تألیف کردن.
.
این مطلب را ایشان در اواخر حیاتشان برای فرزندشان نقل کرده بود و می گفت: به برکت موعظه آن پیرمرد من موفق شدم هشتاد و چهار جلد کتاب تألیف کنم.
✅امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
👈"هر بلایی که بر بنده مومن نازل شود و خدا دعا کردن را بر او الهام کند، دفع آن بلا نزدیک خواهد بود.
و هر بلایی که نازل شود و مومن از دعا دریغ کند، آن بلا طولانی خواهد شد.
پس هر وقت بلائی نازل شد، بر شما باد دعا و تضرع به درگاه خداوند."
📚 کافی، ج۲، ص۴۷۱.
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى عليه السلام :
مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ وَشِيكاً
وَ مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُمْسِكُ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْبَلَاءُ طَوِيلًا
فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
@Sibtayn
💠 وصف حضرت امیر المومنین علیه السلام در جنگها توسط قریش (به روایت اهل تسنن)
ملك الموت در لشکر امیرالمومنین علیه السلام
هرگاه قریش در میدان جنگ امیرالمومنین را در صف مقابل می دید از شدت ترس وصیت خود را می نوشت .
هنگامی که امیرالمومنین به قلب لشکر زد و صف دشمن را از هم شکافت ، شخصی گفت :
می دانستم که ملک الموت در صفی است که علی در ان صف است .
كانت قريش إذا رأت أمير المؤمنين في كتيبة تواصت خوفا منه.
ونظر إليه رجل وقد شقّ العسكر
فقال:
قد علمت أن ملك الموت في الجانب الذي فيه عليّ.
📚محاضرات الأدباء ومحاورات الشعراء والبلغاء : الراغب الأصفهاني ج : 2 ص : 151
@Sibtayn
ممنوعیت نقل احادیث نبوی توسط عمر بن خطاب
ابن ماجه با سند صحیح آورده است:
حدثنا أحمد بن عبدة ثنا حماد بن زيد عن مجالد عن الشعبي عن قرظه بن كعب قال بعثنا عمر بن الخطاب إلى الكوفة وشيعنا فمشى معنا إلى موضع يقال له صرار فقال أتدرون لم مشيت معكم قال قلنا لحق صحبة رسول الله صلى الله عليه وسلم ولحق الأنصار قال لكني مشيت معكم لحديث أردت أن أحدثكم به فأردت أن تحفظوه لممشاي معكم إنكم تقدمون على قوم للقرآن في صدورهم هزيز كهزيز المرجل فإذا رأوكم مدوا إليكم أعناقهم وقالوا أصحاب محمد فأقلوا الرواية عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم أنا شريككم
📚سنن ابن ماجه ج 1 ص 12 ح 28
قرظة بن کعب می گوید: عمر ما را به كوفه اعزام كرد و خود تا صرار (محلى نزديك به مدينه) همراه ما آمد.
سپس گفت: میدانيد چرا تا اينجا همراهتان آمدم؟
گفتيم به خاطر اينكه ما اصحاب رسول خدا صلى الله عليه وآله و از انصار به حق آن حضرت میباشيم.
گفت: لكن به خاطر حدیثی كه خواستم برايتان بگويم و مايلم آن را به خاطر بسپاريد. شما وارد بر قومى میشويد که در سینه هایشان قرآن همانند جوشش دیگ در حال تلاطم است. وقتی شما را ببینند، گردنهایشان را به سوی شما دراز میکنند و میگویند: اینان یاران محمد (ص) هستند.
پس از رسول خدا (ص) کم روایت نقل کنید، و من نیز شریک شما هستم.»
از سوی دیگر نقل حدیث از بنی اسرائیل را جائز شمرده اند، چنانچه بخاری می نویسد:
«وحدثوا عن بني إسرائيل ولا حرج ، احادیث بنی اسرائیل را روایت کنید، اشکالی ندارد. »
@Sibtayn
میآیی، ای چون یوسف علیهالسّلام،
ناشناخته در میان مردمان
💫 امام صادق علیهالسّلام:
🌿...صاحب این امر در میان مردم راه میرود و در بازارهایشان رفت و آمد میکند، روی فرشهایشان گام بر میدارد؛ ولی تا زمانی که خداوند اجازه ندهد که خود را معرفی کند، او را نمیشناسند؛ همانگونه که به یوسف اجازه داد تا خود را معرفی نماید...
✨ ...صَاحِب هَذَا الْأَمْرِ يَتَرَدّدُ بَيْنَهُمْ وَ يَمْشِي فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ فُرُشَهُمْ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ حَتّى يَأْذَنَ اللهُ لَهُ أَنْ يُعَرِّفَهُمْ نَفْسَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ...
📚 غيبةنعمانی، ج ۱، ص۱۶۴
🌼اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّڪ الفَرَجَ🌼
@Sibtayn
✅نماز روز اول ماه ربيع الثاني ١٤٤٦ ه.ق.
🌹هدیه به حضرت امام زمان صلوات الله و سلامه علیه و صدقه به اندازه توان برای سلامتی حضرت فراموش نشود.
كيفيت نماز روز اول ماه ؛
٢ رکعت
در رکعت اول بعد از حمد ٣٠ مرتبه سوره توحيد
در رکعت دوم بعد از حمد ٣٠ مرتبه سوره قدر
و بعد از نماز صدقه به هر اندازه ای که ميسر می باشد.
💐اثر اين نماز:
حضرت امام جواد عليه السلام فرمودند:
هر کس اين نماز را اول ماه بخواند سلامتی در تمام آن ماه را خريداری کرده.
أللهم عجّل لوليّك الفرج
@Sibtayn