eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.8هزار ویدیو
35 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
دستاوردهای موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام کتاب هدیة الزائرین و بهجة‌النّاظرین اثر گرانسنگ مرحوم ثقه المحدثین حاج شیخ عباس قمی (ره) ، مجموعه‌ ای است از زیارات و آداب که در نوع خود بی‌ نظیر بوده و می‌توان آن را یکی از کامل ترین کتاب های زیارتی و نیایشی آن محدث بزرگ به حساب آورد، هر چند ایشان را با کتاب مفاتیح الجنان بیشتر می‌ شناسیم در حالی که از آن مرحوم بیش از هشتاد اثر به جا مانده است. برای مطالعه این کتاب به لینک زیر مراجعه فرمایید https://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=12760&Itemid=1810
فلسفه حرمت شراب خواری امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال مفضّل از علّت تحريم شراب ـ فرمود : خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى آورد حرام كرد ؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام ]مى شود ، و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى كند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند . شراب بر شراب خوار جز شر و بدى نمى افزايد . عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِمَ حَرَّمَ اَللَّهُ اَلْخَمْرَ قَالَ حَرَّمَ اَللَّهُ اَلْخَمْرَ لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا لِأَنَّ مُدْمِنَ اَلْخَمْرِ تُورِثُهُ اَلاِرْتِعَاشَ وَ تَذْهَبُ بِنُورِهِ وَ تَهْدِمُ مُرُوَّتَهُ وَ تَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْتَرِئَ عَلَى اِرْتِكَابِ اَلْمَحَارِمِ وَ سَفْكِ اَلدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ اَلزِّنَا وَ لاَ يُؤْمَنُ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ لاَ يَعْقِلُ ذَلِكَ وَ لاَ يَزِيدُ شَارِبَهَا إِلاَّ كُلَّ شَرٍّ . 📙علل الشرایع ج۲ ص۴۷۶ @sibtayn
18.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬‌‌آه من الفراق 🎙محمد حسین پویانفر 🔺اربعین ۱۴۴۳ 📌هیئت ام ابیها قم ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
تا حالا اینگونه نعمتهای خدا را شکر کرده ایم ؟ منقولست كه حضرت داود عليه السّلام عرضكرد: خدايا خبر بده مرا كه همسايه من در بهشت كيست‌؟ وحى رسيد كه او متى پدر حضرت يونس عليهما السّلام است، آن حضرت اذن از خداى تعالى گرفت كه بديدارش رود، چون اذن يافت دست فرزند خود حضرت سليمان را گرفت و بمنزل متى شتافت پس از ورود مشاهده كرد كه خانه او از حصير ساخته شده،پس از خانواده‌اش جوياى حال متى شد؟ گفت به بيابان براى كندن هيزم رفته. بدين جهت صبر نمودند تا گاهى كك آمد،ديدند پشته‌اى از هيزم بدوش گرفته و بر زمين نهاد و حمد خداى را بجا آورد،و گفت كيست كه اين مال حلال را بدرهم حلال از من خريدارى كند؟ مردى پيش آمد و خريدارى نمود. پس حضرت داود و سليمان بنزدش آمدند و بر او سلام كردند، متى جواب آنها را گفت و ايشان را بخانه خود دعوت كرد و براه افتادند در بين راه مقدارى گندم خريدارى نمود،چون بخانه آمدند گندم را آسيا كرد و در ميان گودالى از سنگ خمير نمود(زيرا ظرفى كه در آن خمير كند تهيه ننموده بود)و آتش روشن كرد و خمير را روى آن گذاشت و آمد بنزد حضرت داود و سليمان نشست و با ايشان سخن گفت تا گاهى كه فهميد خمير پخته شده و نان گرديده، پس از جاى برخاست و نانها را با قدرى نمك و ظرف آبى بحضور ايشان آورد و با كمال ادب دو زانو نشست و(كلماتى بمعنى و مضمون)« بِسْمِ‌ اَللّٰهِ‌ اَلرَّحْمٰنِ‌ اَلرَّحِيمِ‌ * » گفت و لقمه نانى با نمك در دهان گذاشت و چون فرو برد گفت: « اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ‌ رَبِّ‌ اَلْعٰالَمِينَ‌ * »، و بهمين حالت بود تا سير شد سپس قدرى آب آشاميد و گفت: الحمد للّٰه،حمد براى تو خدايا،چه كسيرا نعمت دادى و دوست خود گردانيدى كه همانند من باشد زيرا صحت چشم و گوش و اعضا و جوارح بمن عطا فرموده‌اى و مرا قوت دادى كه رفتم هيزمى را كندم كه نكاشته بودم و نه آبياريش نموده بودم و نه حفظ‍‌ و حراستش كرده بودم و قراردادى او را رزق من و كمك فرمودى بمن تا اينكه او را كندم و بدوش گرفتم و بشهر آوردم، و كسى را فرستادى كه از من خريدارى كرد، و مسخّر من كردى سنگ را تا گندم را آسيا نمودم و مسخّر من گردانيدى آتش را كه با آن نان خود را پختم، و اشتهائى بمن عنايت فرمودى كه آن نان را خوردم و بسبب آن قوت ميگيرم بر طاعت تو. پس براى تو است خدايا حمد من، سپس گريۀ سختى نمود، حضرت داود بسليمان فرمود: اى پسر سزاوار است براى مثل چنين بندۀ شاكرى مقامات و صاحب منزلت بزرگ در بهشت،و هيچ بندۀ شاكرى همانند اين بندۀ شاكر نديده‌ام. 📙إرشاد القلوب ج۱ ص۱۱۹ @Sibtayn
خداوند بلا را به خاطر مومنین از فاسقین شیعه دفع می کند امام صادق عليه السّلام فرمود: به‌راستى خداوند به وسيلۀ شيعيانى كه نماز مى‌خوانند بلا را از شيعيانى كه نماز نمى‌خوانند دور مى‌سازد و اگر همگى نماز را ترك كنند و خداوند بخاطر شيعيانى كه زكات مى‌دهند بلا را از شيعيانى كه زكات را نمى‌دهند دفع سازد و اگر جملگى زكات را پرداخت نكنند هلاك مى‌شوند و به راستى خدا به هركس از شيعيان ما كه حج كنند بلا را دفع كند از آنها كه حج نكنند و اگر به ترك حج اتفاق كنند هلاك خواهند شد و اين است قول خداى عز و جل: «وَ لَوْ لاٰ دَفْعُ اَللّٰهِ اَلنّٰاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ اَلْأَرْضُ وَ لٰكِنَّ اَللّٰهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى اَلْعٰالَمِينَ » 📖سوره بقره : ایه 251 «و اگر خدا دفاع نكند دربارۀ برخى مردم به برخى ديگر هر آينه زمين تباه گردد و خداوند بر همۀ جهانيان داراى برترى است به خدا سوگند اين آيه جز دربارۀ شما نازل نشده و ديگرى جز شما از آن مقصود نيست. 📚الکافي ج۲ ص۴۵۱ @Sibtayn
فارق میان مسلمان و کافر امام باقر (عليه السّلام) نقل فرموده كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمودند : اگر مسلمانى نماز واجب خود را عمدا ترك كند يا آن را سبك بشمارد و به جا نياورد، ميان او و كافر فرقى نيست. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَا بَيْنَ اَلْمُسْلِمِ وَ بَيْنَ اَلْكَافِرِ إِلاَّ أَنْ يَتْرُكَ اَلصَّلاَةَ اَلْفَرِيضَةَ مُتَعَمِّداً أَوْ يَتَهَاوَنَ بِهَا فَلاَ يُصَلِّيَهَا. 📙ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۲۳۰ @Sibtayn
✅سیره اهل بیت علیهم السّلام در حکمرانی ✍️شیخ صدوق رضوان الله علیه می نویسد : 🔸امام صادق علیه السّلام به یکی از یاران فرمودند: «... بر مردم در دین فشار نیاورید ؛ آیا نمی‌دانی که حکمرانی به زور شمشیر و فشار و ستم بود ؛ ولی حکمرانی و روش اداره امور ما به نرمی و مهربانی و متانت و و حسن معاشرت و پاکدامنی و کوشش است؟ پس کاری کنید که مردم به دین شما و مکتبی که دارید رغبت پیدا کنند.» 🔹عن اَبی عَبدِاللّه(علیه السَّلَامُ) قَالَ : «... لَا تَخْرَقُوا بِهِمْ‏ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ‏ بِالسَّيْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِيَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِي دِينِكُمْ وَ فِيمَا أَنْتُمْ فِيهِ.» 📚الخصال، تألیف شیخ صدوق، جلد ۲، صفحه ٣۵۴_٣۵۵
امیرالمومنین علیه السلام در قران از کتب عامه 🔸«عباد بن عبد الله اسدى» از حضرت امیرالمومنین عليه السّلام روايت كرده است كه در تفسیر ایه إنما أنت منذر ولكل قوم هاد فرمود : رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله منذر (انذار كننده) است و من هادى (هدايت ‏كننده) سند این روایت صحیح است ولی بخاری و مسلم آن را نقل نکرده اند. 🔹أخبرنا أبو عمرو عثمان بن أحمد بن السماك ثنا عبد الرحمن بن محمد بن منصور الحارثي ثنا حسين بن حسن الأشقر ثنا منصور بن أبي الأسود عن الأعمش عن المنهال بن عمرو عن عباد بن عبد الله الأسدي عن علي إنما أنت منذر ولكل قوم هاد قال علي : رسول الله صلى الله عليه وسلم المنذر وأنا الهادي هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه 📚المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 140 @sibtayn
‍ 🟣راز قبر امیرکبیر در کربلای معلی آیت الله اراکی (ره) فرمودند: شبی خواب را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر. سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟ جواب داد: ی_مولایم_حسین (ع) است! گفتم چطور؟ با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند، چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد. سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید. ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند اینهمه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین (علیه السلام) آمد و فرمود: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی. این هدیه ما در برزخ. باشد تا در قیامت جبران کنیم! همیشه برایم سوال بود که که در کاشان به شهادت رسید چگونه با امکانات آن زمان مزارش در کربلاست. جواب، عشق به مولایش امام حسین (علیه السلام) بود. 📒 منبع: کتاب آخرین گفتار @sibtayn