eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓6 جمادی الاول در ششم جمادی ‌الاول سال 8 هـ .ق. جنگ موته به وقوع پیوست. علت وقوع این جنگ آن بود كه «حارث بن عُمَیر ازدی» در زمینهای موته به دستور شرحبیل بن عمرو، سردار لشكر روم دستگیر و پس از بستن دستهایش، گردن زده شد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) كه از شنیدن این خبر بسیار ناراحت شدند، لشكری در حدود سه هزار نفر از مسلمانان جمع آوری و جعفر بن ابیطالب(علیه السلام) را به عنوان فرمانده سپاه اسلام تعیین و تصریح فرمودند كه در صورت شهادت جعفر،‌ زید بن حارثه و پس از ایشان، عبدالله بن رواحه به ترتیب فرماندهی لشكر مسلمانان را به عهده بگیرند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به آنها سفارش نمودند تا جایی كه امكان دارد كافران را به اسلام دعوت نمایند و در صورتیكه اسلام نیاوردند با آنها وارد جنگ شوند. سپاه اسلام به سمت سرزمینهای موته حركت كرد. هنگامی كه این خبر به شرحبیل رسید، سخت به تكاپو افتاد و از قیصر روم لشكر عظیمی درخواست نمود. از این روی لشكری نزدیک به صد هزار نفر از مردان جنگی، آماده مبارزه با مسلمانان شدند. هنگامیكه دو سپاه در برابر هم صف كشیدند، نبرد بسیار سختی بین آنها روی داد. ‌مسلمانان كه از روی عقیده و ایمان و به شوق بهشت می‌جنگیدند،‌با روحیه بسیار بالا در برابر انبوهی از سپاه كفر غیرتمندانه شمشیر می‌زدند. جعفر بن ابیطالب (علیهما السلام) كه شجاعانه در جلوی سپاه اسلام مبارزه می‌كرد، ناگهان خود را در محاصره جمع كثیری از سپاه دشمن یافت و در این گیر و دار، دو دست آن جناب قطع و جراحات زیادی بر بدن او وارد شد و سپس به شهادت رسیدند. سپس فرماندهی به زید بن حارثه رسید كه متأسفانه او نیز به درجه شهادت نایل شد و بعد از او عبدالله بن رواحه عَلَم سپاه را برداشت كه در اثر كثرت حملات سپاه دشمن او نیز به شهادت رسید. پس از شهادت سه فرمانده‌ای كه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) تعیین نموده بود، سرگردانی سپاه اسلام شروع شد؛ اما بالاخره با ترفندی كه « ثابت بن اقرم» و«خالد بن ولید» اجرا كردند، مسلمانان پس از یك روز مقاومت و پایداری سخت در برابر سپاه عظیم روم، با سلامت كامل به مدینه بازگشتند. @Sibtayn
ابن ابي الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه می نویسد : بسياري از روايت كنندگان نقل كرده اند كه او ( حضرت علي عليه السلام) پس از ماجراي سقيفه اظهار ناراحتي كرد و حق خود را خواسته و كمك طلبيد و فرياد كشيد؛ زيرا در نزد وي حاضر نشدند و بيعت نكردند. و او در حاليكه رو به سوي قبر رسول خدا كرده بود گفت: " اي فرزند مادرم، اين قوم، مرا ناتوان يافتند و چيزي نمانده بود كه مرا بكشند" و فرمود: واي جعفر من امروز جعفر ندارم؛ واي حمزه؛ من امروز حمزه ندارم!!!. روي كثير من المحدثين انه [علی بن ابی طالب ] عقيب يوم السقيفة تالم وتظلم واستنجد واستصرخ حيث ساموه الحضور والبيعة وانه قال وهو يشير الي القبر (يا بن ام إن القوم استضعفوني وكادوا يقتلونني)، وانه قال وا جعفراه ولا جعفر لي اليوم واحمزتاه ولا حمزة لي اليوم. 📖إبن أبي الحديد المدائني المعتزلي، أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاي655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج ج 11، ص 65، تحقيق محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1418هـ - 1998م. @Sibtayn
اگر جعفر علیه السلام بود ...!!؟ 🔹از سدیر صیرفی منقول است: ما نزد حضرت باقر علیه‌السلام بوديم ياد كرديم از آنچه مردم پس از پيغمبرشان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله پديد آوردند و تا چه اندازه امیرالمومنین علیه‌السلام را خوار شمردند، 🔸يكى از حاضران گفت «اصلحك اللَّه» عزت بنى هاشم كجا رفت؟ (يعنى همان عزت و اعتبارى كه رسول الله سالها در پناه آن با همه سران و قبائل قريش مبارزه كرد و خود را نگهداشت و مقصد خود را پيش برد) كجا شدند آن همه افراد دلاور بنى هاشم؟! 💎امام باقر علیه‌السلام در پاسخ او فرمود: در آن روز چه كسى از رادمردان بنی هاشم مانده بود؟! مردان بنى هاشم همانا جعفر بن ابی طالب و حمزة بن عبدالمطلب بودند كه درگذشتند، و دو مرد ناتوان و زبون و تازه مسلمان از بنى هاشم مانده بودند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از طلقاء بودند (يعنى كسانى كه در كفر بماندند تا مکه بدست مسلمانان فتح شد و اسير اسلام گرديدند و پیامبر خدا به آن‏ها منت نهاد و آن‏ها را آزاد كرد و اينان شرافت سابقه و هجرت و رشادت مبارزه را نداشتند)، هلا به خداوند كه اگر حمزه يا جعفر زنده بودند مخالفان به اين آرزوئى كه رسيدند نمي رسيدند، و اگر آنان شاهد اين دو بودند هر آينه در دفاع از امیرمؤمنان علیه‌السلام فداكارى مي كردند و آنها را مي كشتند. 📚 كافي (ط - الإسلامية) ج۸ ص۱۸۹ 🔸عنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ النَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ صلی الله عليه و اله وَ اسْتِذْلَالَهُمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام 🔹فقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِي هَاشِمٍ وَ مَا كَانُوا فِيهِ مِنَ الْعَدَدِ 💎فقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عليه السلام : وَ مَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ‌ بَنِي هَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ فَمَضَيَا وَ بَقِيَ مَعَهُ رَجُلَانِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلَانِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ عَبَّاسٌ وَ عَقِيلٌ وَ كَانَا مِنَ الطُّلَقَاءِ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْهِ وَ لَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَيْهِمَا أللهمّ عجّل لوليّك الفرج @Sibtayn
آیا می دانید انسان برتر است یا ملائکه ؟ ●عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ (علیه السلام) فَقُلْتُ: الْمَلَائِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ؟ فَقَالَ: «قَالَ: أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام): «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ‏ فِي‏ الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِمِ.»» ●از عبدالله بن سنان نقل شده است: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: فرشتگان برتر هستند یا فرزندان آدم؟ حضرت فرمود: «امیر مؤمنان؛ علی بن ابی طالب فرمود: «به راستی که خداوند عزّ و جلّ در فرشتگان؛ عقل را بدون شهوت قرار داده، و در حیوانات؛ شهوت را بدون عقل قرار داده و در فرزندان آدم؛ هر دو را ترکیب نموده است. پس هرکس عقلش بر شهوتش غالب شود، او از فرشتگان بهتر است و هرکس شهوتش بر عقلش غالب شود، او از حیوانات بدتر است.»» 📚علل‌الشرائع/ج1/ص4 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت جعفر بن ابی طالب نماینده ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله حجت الاسلام معاونیان @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهار خصلت حضرت جعفر برادر امیرالمؤمنین علی علیه السلام به گفته ی جبرئیل حجت الاسلام احمدی اصفهانی @Sibtayn
جعفر بن أبي طالب علیهما السلام هم ‌پیمان أمیرمؤمنان امام علی صلوات الله علیه امیرمؤمنان امام علی علیه السلام فرمودند: «بدرستی‌که من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده با خداوند بر امری عهد و پیمان بستیم و یارانم بر من پیشی گرفتند و من برای امری که خداوند اراده کرده بود بازماندم، پس خداوند در باره ما این آیه را نازل فرمود: مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ، فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا از ميان مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر (اساس) آن پيمان بسته اند صادقانه (وفا) كرده اند؛ و از آنان كسى است كه پيمانش را به پايان رسانده (و به شهادت رسيده) ؛ و از آنان كسى است كه منتظر است و هيچ تغييرى (در پيمان خود) نداده است. 📖الأحزاب: ۲۳ (آنان که پیشی گرفتند)، حمزه و جعفر و عبیده هستند و من به خدا قسم همان کسی هستم که منتظر وفا به پیمان خویش (شهادت) هستم و هیچ تغییری در پیمان خویش نداده‌ام.» قال مولانا أمير المؤمنين صلوات الله عليه و آله : *«وَ لَقَدْ کُنْتُ عَاهَدْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَا وَ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ وَ ابْنُ عَمِّي عُبَیْدَةُ عَلَی أَمْرٍ وَفَیْنَا بِهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، فَتَقَدَّمَنِي أَصْحَابِي وَ تَخَلَّفْتُ بَعْدَهُمْ لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِینَا: (مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا) حَمْزَةُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُبَیْدَةُ، وَ أَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِرُ.. وَ مَا بَدَّلْتُ تَبْدِیلًا،» 📗الخصال ج۲ ص۳۶۴ 📙الإختصاص ج۱ ص۱۶۳ @Sibtayn
چهار خصلت حضرت جعفر طیار قبل از بعثت پیامبر صلی الله علیه و اله که مورد تحسین پروردگار قرار گرفت امام باقر عليه السّلام فرمود: خداوند به پيامبرش فرمود: من چهار خصلت جعفر بن ابى طالب را تحسين ميكنم. پيامبر جعفر را خواست و به او مژده داد، جعفر گفت:اگر خدا به پيامبرش نمى‌گفت،من به آنها اظهار نمى‌كردم. 1️⃣من تاكنون هرگز مى‌گسارى نكرده‌ام، زيرا آن باعث تباهى عقلم مى‌دانستم. 2️⃣هرگز دروغ بر زبان جارى نكردم چون جوانمردى را كم مى‌كند. 3️⃣ زنا نكردم چون ترسيدم همين كار با خودم بشود، 4️⃣ هرگز بتى را پرستش نكردم،چرا كه نه زيان دارد و نه سود. پيامبر دست به شانه جعفر گذاشت و فرمود: بر خداست كه به تو دو بال بخشد كه در بهشت پرواز كنى. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنِّي شَكَرْتُ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَرْبَعَ خِصَالٍ فَدَعَاهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ أَخْبَرَكَ مَا أَخْبَرْتُكَ 1️⃣ما شَرِبْتُ خَمْراً قَطُّ لِأَنِّي عَلِمْتُ أَنْ لَوْ شَرِبْتُهَا زَالَ عَقْلِي 2️⃣و مَا كَذَبْتُ قَطُّ لِأَنَّ اَلْكَذِبَ يَنْقُصُ اَلْمُرُوءَةَ 3️⃣و مَا زَنَيْتُ قَطُّ لِأَنِّي خِفْتُ أَنِّي إِذَا عَمِلْتُ عُمِلَ بِي 4️⃣ و مَا عَبَدْتُ صَنَماً لِأَنِّي عَلِمْتُ أَنَّهُ لاَ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ قَالَ فَضَرَبَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدَهُ عَلَى عَاتِقِهِ فَقَالَ حَقٌّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَجْعَلَ لَكَ جَنَاحَيْنِ تَطِيرُ بِهِمَا مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِي اَلْجَنَّةِ . 📗علل الشرایع ج۲ ص۵۵۸ @Sibtayn
پاداش باورنکردنی نماز حضرت جعفر فقط مخصوص شیعیان 🔸ابراهيم بن ابى البلاد مى ‏گويد: به حضرت ابو الحسن امام‏ رضا علیه السلام گفتم: پاداش كسى كه نماز جعفر بخواند چيست؟ 🔹فرمودند: اگر گناهان او به اندازه توده ‏هاى شن و كفهاى روى دريا باشد خدا آنها را مى ‏آمرزد. 🔸گفتم: آيا اين مخصوص ما شيعيان است؟ 🔹فرمود: پس مخصوص چه كسى است؟ فقط مخصوص شماست. 🔸گفتم: در اين نماز چه سوره‏اى بخوانم؟ 🔹فرمود: «اذا زلزلت» و «اذا جاء نصر اللَّه» و «انّا انزلناه في ليلة القدر» و «قل هو اللَّه احد» را بخوان. 📙 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ص۸۳ @Sibtayn
تسلی خاطر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله به همسر و فرزندان جعفر علیه السلام وقتی که پیامبر صلی الله علیه و اله خبر قتل جعفر را شنید ، آمد به منزل جعفر . زوجه او ، اسماء ، فرمود : کجا هستند اولاد جعفر ؟ آن ها را حاضر کرد . پس پیغمبر صلی الله علیه و اله آن ها را بوئید و از چشم های نازنینشان اشک جاری شد . اسماء عرض کرد : یا رسول الله مگر خبری از جعفر علیه السلام رسیده ؟ فرمود : بلی . پس اسماء مشغول صیحه و ناله شد ؛ بعد پیغمبر صلی الله علیه و اله آمد به منزل فاطمه زهرا سلام الله علیها آن مخدره هم خبر مرگ جعفر را شنید؛ فریاد زد : واعماه پیغمبر فرمود : علی مثل جعفر فلتبک البواکی بر فردی چون جعفر باید گریه کنندگاه بگریند و امر کرد که از برای اولاد جعفر طعامی مهیا نمایند ؛ چون آن ها مشغول عزاداری هستند و فکر غذایی برای خود نیستند 📙ابن ابی شیبه ، المصنف : ج 3 ص 550 📗بحار الانور : ج 21 ص 63 🔸برگرفته از کتاب منتخب التواریخ ، ملاهاشم خراسانی ، تحقیق و تصحیح موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام : ج 1 ص 265 @Sibtayn
⭕️ نشان شيعه بودن‏ 🔆 امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: مَنْ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع حَتَّى يَمُوتَ كَانَ مُنْتَقَصَ الدِّينِ مُنْتَقَصَ الْإِيمَانِ وَ إِنْ دَخَلَ الْجَنَّةَ كَانَ دُونَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الْجَنَّة‏.‏ 💢كسى كه به زيارت قبر امام حسين عليه السّلام نرود تا از دنيا برود دين و ايمانش ناقص بوده و اگر به بهشت داخل شود در مرتبه پائين‌‏تر از مؤمنين می‌‏باشد. 📚 کامل الزيارات، النص، ص۱۹۳ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۹۸، ص۴ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیدا شدن تار موی ابوبکر خلیفۀ خودخواندۀ مخالفین در کشور افغانستان ‼️ 🔺در این کلیپ کوتاه مشاهده می‌کنید که پیروان خرافی مکتب سقیفه ادعا می کنند که یک تار موی ابوبکر را پیدا کرده‌اند! ❌تبرک به تار موی ابوبکر بلااشکال است نزد این جماعت اما تبرک جستن شیعه به ضریح مقدس حضرات اهل بیت علیهم السّلام حرام است و میشود شرک و کُفر ‼️ ⚠️قضاوت با شما. @Sibtayn
◾️ 👈🏼 قال الرِّضا علیه‌السلام _وقد لَزم بِلجامِ دابَّتِه رَجل مِن وُلدِ خالِد یَابن رسول اللهِ! ما تَقول فیهِما؟_ فَقالَ: یا هذا! قُل سبحان الله والحمدلله ولاإله‌إلّاالله والله أکبر. قُلتُ: يَابنَ رَسولِ الله، أنتَ حجةالله على خلقه في أرضه أسئلكَ فلا تجيبُني؟! فقال: یا هذا لنا أمٌّ صالحةٌ خرجت من الدنيا وهي عليهما ساخطةلم يأتنا كتابهما إلينا بالرضا عنهما. 📝 حضرت فرمودند: «ای مرد! بگو: سبحان‌الله، والحمدلله، ولااله الاالله، والله اکبر». - ای پسررسولخدا، شما حجت خدا برخلق او در زمین هستید ومن از شما میپرسم، ولی پاسخ مرا نمی‌دهید؟! - «ای مرد! ما مادری نیکوکار داریم که از این دنیا درگذشت، در حالی که از آن دو خشمگین بود وهنوز نامه‌ای که بیانگر رضایت خداوند از آن‌ها باشد، به دست ما نرسیده است». 📚 نسخه‌ خطی کتاب مثالب النواصب ابن‌شهرآشوب کتابت سال ۸۴۵هـ. این نسخه درکتابخانه ناصریه_لکنهو، خاندان صاحب عبقات نگهداری می‌شود. @Sibtayn
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اگر برادرم می‌بود... به مناسبت سالروز شهادت حضرت جعفر بن ابی‌طالب عليهماالسلام @Sibtayn
پاداش انتظار 📜 امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند : فَاِنْ ماتَ وَ قامَ القائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ اَدْرَكَهُ، فَجِدُّوا وَانْتَظِرُوا هَنيئا لَكُمْ اَيَّتُهَا الْعِصابَهُ الْمَرْحُومَةُ اگر كسى كه منتظر حضرت است از دنيا برود و حضرت بعد از او قيام كند، اجر او همانند اجر كسى است كه زمان او را درك كرده؛ پس بكوشيد و منتظر باشيد، گوارا باد بر شما اى ياران مورد لطف خدا. 📗 كتاب الغيبة نعمانى، ص ۲۰۰ @Sibtayn
👈🏼 ترمذی، حاکم نیشابوری و ابن‌ عساکر دمشقی از علمای بزرگ اهل‌سنت عمری روایت کرده است: 🔻جمیع بن عمیر می‌گوید: با عمه‌ام نزد عایشه رفتم. ⁉️ عمه‌ام پرسید: کدام مردم نزد رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌[وآله] محبوب‌تر بود؟ 🔰 گفت: فاطمه (علیهاالسلام). ⁉️ باز پرسید: کدام مرد نزد او محبوب‌تر بود؟ 🔹 عایشه گفت: همسرش [امیرالمومنین علیه‌السلام] و تا آنجایی که من از او سراغ دارم همیشه روزه‌دار بود و شب‌زنده‌دار. ➖ ترمذی پس از نقل روایت می‌نویسد: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ.
این حدیث، حدیثی (حسن) نیکو است که از یک راوی روایت شده است.

📚 سنن الترمذی، ج۴، ص۵۶۱، ح۴۲۳۰ @Sibtayn
💥 مرحوم آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی : ✍️مرحوم آیت الله بروجردی(ره) به امامان(عليهم السلام) بسیار احترام می گذاشت و محبّت داشت . یک روز در منزلشان مجلسی بود. در آن مجلس ، شخصی با صدای بلند گفت: «برای سلامتی امام زمان و آیت الله بروجردی صلوات»! در همان حال ایشان در حیاط قدم میزد ، با شتاب و ناراحتی به طرف در بیرونی آمد و با عصا ، محکم به در زد ، به طوری که آقایانی که در بیرون بودند ، ترسیدند که نکند جریانی اتفاق افتاده باشد ، چندین نفر به طرف در اندرونی رفتند که ببینند چه خبر است . آیت الله بروجردی گفتند : این که بود که اسم مرا در کنار نام مبارک امام زمان(عليه السلام) آورد؟ این مرد را بیرون کنید و دوباره به خانه راهش ندهید! 📚فخر دوران؛ صفحه ۱۰۳ @Sibtayn
🗓10 جمادی الاول روز دهم جمادی‌الاول سال 36 هـ .ق جنگ جمل روی داد كه نتیجه آن پیروزی سپاه امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) بود. واقعه جمل از آنجا آغاز شد كه پس از قتل عثمان، مردم با امیرمؤمنان امام علی(علیه السلام) بیعت كردند. عایشه پس از آگاهی این موضوع، سخت ناراحت گشت و برای مبارزه با آن حضرت‌ در مكه فریاد مظلومیت عثمان را سر داد. طلحه و زبیر كه در حكومت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) به دنبال پست و مقام بودند، بعد از آنكه فهمیدند به مقاصد خود نخواهند رسید ، به بهانه عمره از مدینه خارج شده، به عایشه پیوستند. عبدالله بن عامر نیز ـ كه قبلاً عامل عثمان در بصره بود و امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) او را از سمت خود عزل کرده بودند ـ به مكه آمد و به حمایت از عایشه پرداخت و شتری به قیمت دویست دینار به او هدیه كرد.آنها جملگی به عایشه پیشنهاد دادند كه به جانب بصره حركت كند؛ زیرا مردم آن شهر اگر او را ببینند، همگی به وی خواهند پیوست. عایشه پیشنهاد آنها را پذیرفت و همراهشان به طرف بصره به راه افتاد. هنگامی كه به این شهر وارد شدند شبانه به خانه عثمان بن حُنَیف، نماینده‌ امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) ریختند و او را اسیر و بسیار اذیت کردند؛ حتی نقل شده است كه محاسن او را كندند. سپس قصد بیت‌المال را نمودند و بعد از آنكه جمع كثیری از نگهبانان و محافظان آن را به قتل رساندند، بیت‌المال مسلمانان را غارت كردند!! زمانی كه خبر شورشیان در مدینه به امیرمؤمنان امام (علیه السلام) رسید،‌آن حضرت سهل بن حُنَیف را به جای خویش گذاشت و به همراه شمار زیادی از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) و سایر مردم مدینه ـ كه در نقلی تعداد آنها چهار هزار نفر بیان شده ـ به سرعت به سوی عراق حركت كردند. بنا به نقل سعید بن جبیر، هشتصد نفر از انصار و چهارصد نفر از كسانی كه در بیعت رضوان حضور داشتند، در جمل همراه امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) بودند . حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) كه به هیچ وجه به برپایی این جنگ مایل نبود، پس از ورود به بصره به مدت سه روز با فرستادن پیامهای مكرر از آنها خواست كه از این شورش دست بردارند؛ ولی آنها هرگز قبول نکردند. بالاخره در روز دهم جمادی‌الثانی درگیری آغاز شد و از هنگام ظهر تا شب ادامه یافت. بیشتر درگیریها در اطراف شتر عایشه بود (گفته شده بیش از هفتاد دست كه خواستند افسار شتر او را بگیرند قطع شد). در پایان پیروزی نصیب سپاه امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) شد و حضرت كنار هودج عایشه آمدند و فرمودند: «ای حمیرا! آیا پیامبر تو را امر كرده بود كه به جنگ بیرون آیی؟! آیا تو را امر نفرمود كه در خانه خود بنشینی و بیرون نیایی؟ به خدا سوگند! انصاف ندادند آنانكه زنهای خود را پشت پرده پنهان داشتند و تو را بیرون آوردند». محمد بن ابی بكر، خواهرش عایشه را از هـودج بیـرون كـشید و به دستور امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) او را به خانه صفیه دختر حارث بن ابی طلحه بردند و بعد او را به مكه و سپس به مدینه فرستادند. در این جنگ از لشكر امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) كه در حدود بیست هزار نفر بودند،‌پنج هزار نفر شهید و از لشكر عایشه كه سی هزار تن بودند، سیزده هزار نفر كشته شدند. زید بن صوحان یكی از شیعیان و یاران خاص حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بود كه در این جنگ به درجه والای شهادت نایل شد و آن حضرت بالای سر او آمدند و فرمودند: «ای زید! خدا رحمتت كند كه تعلقات دنیوی تو اندك و کمک تو برای دین بسیار بود!» @Sibtayn
💠 جواب کوبنده جناب عمار (رضوان الله علیه) به ام المؤمنین خواندن عائشة 🔹 مرحوم علی بن یونس العاملی (رحمه الله) می‌نویسد: ✍️ و روى الواقدي أن عمارا قال لها: كيف رأيت ضرب بنيك عن أديانهم قالت: لستم لي ببنين قال:صدقت أمهاتنا نساء النبي ذوات الحجاب المطيعات لله و لرسوله و أنت فمخالفة لهما. 🔸 واقدی روایت کرده است بعد از جنگ جمل عمار به عائشه گفت: دفاع فرزندانت از دینشان را چگونه دیدی؟ عايشة گفت: شما فرزندان من نیستید!! عمار گفت: راست گفتی؛مادران ما زنان باحجاب و عفیف پیامبر هستند که مطیع خدا و رسول‌اند اما تو مخالف خداوند و پیامبری. 📚 الصراط المستقیم، تألیف علی بن یونس نباطی، جلد ۳، صفحه ۱۶۲، چاپ المکتبة المرتضویة @Sibtayn