eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
30.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬فاطمیه شناسنامه ماست 🎙حاج حسن عطایی 🔺شهادت حضرت زهرا ایام فاطمیه 1402 📌هیئت روضه الشهدا دزفول ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬کوتاه بیا ای زخم 🎙حاج سیدمهدی میرداماد 🔺شهادت حضرت زهرا ایام فاطمیه 1402 📌هیئت زوار البقیع تهران ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
23.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬این شبا حال و هوای خونمون خیلی عجیبه 🎙کربلایی حسین ستوده 🔺شهادت حضرت زهرا علیها السلام ایام فاطمیه 1402 📌هیئت زوار البقیع تهران ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
14.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬شفاعت حضرت زهرا علیها السلام 🎙حاج محمدرضا طاهری 🔺شهادت حضرت زهرا علیها السلام - ایام اربعین 1402 📌موکب محبان علی ابن ابیطالب علیهما السلام کربلا ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
دستاوردهای موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام قال رسول الله صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله: «أَلا إِنَّ فاطِمَهَ بابُها بابی وَ بَیْتُها بَیْتی، فَمَنْ هَتَکَه فَقَدْ هَتَکَ حِجابَ اللّه.» «همانا درب خانه فاطمه، درب خانه من و خانه او، خانه من است، هر کس حرمت آن را پاس ندارد، حجاب خدا را دریده است.» 📚طرَف: ۱۹ ـ بحارالانوار: ج ۲۲، ص ۴۷۷ مؤسسه جهانى سبطین علیهماالسلام با توجه به رسالت و وظیفه دینى خویش در راستاى احیاى فرهنگ اسلامى و میراث گران‏سنگ شیعه و نظر به ‏اهمّیت مطالعه و ژرف اندیشى در حوادث صدر اسلام و لزوم هوشیارى و آگاهى از علل انحراف جامعه اسلامى از مسیر امامت و ولایت در همه عصرها، توجه عموم به ویژه نسل جوان را به دستآوردى جدید در این زمینه جلب مى ‏نماید. «غربت یاس» با نگاهى کوتاه، بر مظلومیت‏ هاى بانوى دو عالم، حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام، ترجمه ‏اى کامل و در عین حال ساده و روان از خطبه بى نظیر آن حضرت را به خوانندگان گرامى ارائه مى ‏دهد. در حقیقت باید گفت: این خطبه پرتویى از نور نبوّت و شکوفه‏ اى از گلستان ولایت است و فراتر از کلام مخلوقات بوده که درک خردمندان از فهم مضامین عالى و ژرف آن عاجز مى ‏باشد. 👈🏻این کتاب به زبان های انگلیسی و اردو نیز ترجمه و چاپ شده است .
مرحوم ملا هاشم خراسانی رحمه الله می نویسد : از بعضی از بزرگان نقل شده که در زمان سابق رسم الکتابه " سبعین " و " تسعین " بر نهج واحده نوشته می شد ، پس محتمل است که اصلا نسخه "خمس و تسعین " بوده که تقریبا مطابق می شود با سوم جمادی الاخره . پس اقوا این شد که ان مخدره روز سه شنبه ، سوم جمادی الاخره سنه یازدهم هجری از دنیا رحلت فرموده و در وقت رحلت ، از سن شریف مخدره ، بنا بر مختار ، هفده سال و یازده ماه و سیزده روز گذشته بود تقریبا . 📚منتخب التواریخ : ج 1 ص 396 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 شهادت مادر 💠 علیها سلام فرمودند: ▪️ صبَّتْ عَلَيَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا ▪️ صبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيَالِيَا 🔹 بر من مصیبت هایی فرو ریخت که اگر آنها بر روز روشن ریخته بود شب تار می گشت 📚 مناقب آل ابی طالب ج ۱ ص ۲۴۲ @Sibtayn
فهم ابو حنیفه از دین ابو حنيفه با امام صادق عليه السّلام همخوراك شد و چون آن حضرت دست از غذا كشيد گفت: 🔹سپاس خدا را پروردگار جهانيان بار خدايا اين از تو و از رسول اللّٰه است، 🔸ابو حنيفه گفت:اى ابا عبد اللّه با خدا شريك آوردى 🔹امام فرمود: واى بر تو خدا در قرآنش فرمايد: وَ مٰا نَقَمُوا إِلاّٰ أَنْ أَغْنٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ «و كينه‌اى نداشتند جز اينكه بى‌نيازشان كرد خدا و رسولش از فضل خود،74-التوبه» و در جاى ديگر فرمايد: وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ سَيُؤْتِينَا اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ «و كاش خشنود بودند بدان چه خدا و رسولش براشان آرند و گفتندى:بس است ما را خدا،البته بدهد بما خدا از فضل خود و هم رسولش،59-التوبه» ابو حنيفه گفت:گويا من هرگز اين دو آيه را نخوانده بودم. ☘️ذَكَرُوا أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ طَعَاماً مَعَ اَلْإِمَامِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا رَفَعَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ 💎اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ اَللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ 🔸فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ أَ جَعَلْتَ مَعَ اَللَّهِ شَرِيكاً 💎فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ مٰا نَقَمُوا إِلاّٰ أَنْ أَغْنٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ (سورة التوبة : 74 ) ▫️وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ سَيُؤْتِينَا اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ ( سورة التوبة : 59 ) 🔸فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اَللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ وَ لاَ سَمِعْتُهُمَا إِلاَّ فِي هَذَا اَلْوَقْتِ 💎فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَلَى قَدْ قَرَأْتَهُمَا وَ سَمِعْتَهُمَا وَ لَكِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِيكَ وَ فِي أَشْبَاهِكَ أَمْ عَلىٰ قُلُوبٍ أَقْفٰالُهٰا ( سورة محمد: 24 ) وَ قَالَ كَلاّٰ بَلْ رٰانَ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ مٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ ( سورة المطففين : 14) . 📗کنز الفوائد ج۲ ص۳۶ 📕بحار الأنوار ج۱۰ ص۲۱۶ 📙وسائل الشیعة ج۲۴ ص۳۵۱ @Sibtayn
انواع سوگند در کلام امام صادق علیه السلام امام صادق عليه السّلام فرمود: سوگند بر دو قسم است، 1️⃣يكى از آن دو آنست كه: مرد كارى را كه بر او عملش واجب نيست، سوگند خورد كه آن را عمل كند يا سوگند خورد كارى كه بر او انجام آن واجب بوده است، عمل كند، كه در اين دو صورت اگر انجام ندهد بايد كفّاره بدهد. 2️⃣و دوم: خود بر سه قسم است. يك، آنكه شخصى اگر به دروغ سوگند ياد كند پاداش گيرد، دوم، آنكه: نه كفّاره بر تركش تعلّق گيرد نه پاداشى در انجامش. و سوم، آنكه: كفّاره‌اى در اين جهان ندارد امّا سزايش آتش دوزخ است. أمّا آنكه اگر بدروغ گفته باشد پاداش دارد و كفّاره ندارد آنست كه شخص براى خلاص مسلمانى يا خلاص مال او از چنگال ظالمى كه بر او ستم كرده، چه دزد و چه غير دزد سوگند ياد كند. و أمّا آنكه نه كفّاره‌اى دارد و نه پاداشى براى اوست، آنست كه مرد به انجام امرى سوگند ياد كند سپس بهتر از آن را بيابد و آن را رها كرده بهتر را بجاى آورد، و أمّا آنكه عقوبت و سزايش آتش دوزخ است آنست كه شخص براى تصرّف مال مسلمانى يا بردن حقّى از وى به ستم، سوگند ياد كند كه اين را «يمين غموس» گويند و موجب دوزخ است و كفّاره‌اى هم در دنيا بر آن تعلّق نگيرد. 📙من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۳۶۶ @Sibtayn
امام صادق علیه السلام به سدیر می فرماید : ای سدیر هر کس به دروغ به خدا قسم بخورد کافر می شود و هر کس که سوگندش به خدا راست باشد ، گناه کرده است . خداوند متعال می فرماید : نام خداوند را در معرض سوگندهایتان قرار ندهید قال الصادق عليه السلام : يَا سَدِيرُ مَنْ حَلَفَ بِاللَّهِ كَاذِباً كَفَرَ وَ مَنْ حَلَفَ بِاللَّهِ صَادِقاً أَثِمَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «وَ لاٰ تَجْعَلُوا اَللّٰهَ عُرْضَةً لِأَيْمٰانِكُمْ» . 📙الکافي ج۷ ص۴۳۴ @Sibtayn
➖‏ترس همیشگی مومن 🛑الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ. 🔰امام صادق علیه‌السلام‏: مؤمن میان دو ترس قرار دارد ترس از گناهی که انجام داده و نمی‌داند خدا در باره او چه می‌کند، و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمی‌داند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد ‌شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمی‌کند او را مگر همین ترس. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۷۱ @Sibtayn
33.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬زمینه ، مولای بی‌زهرا، تنها ترینه 🎙حاج محمود کریمی 🔺شام شهادت حضرت زهرا علیها السلام ایام فاطمیه 1402 📌هیأت رایة‌العباس تهران ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
‼️ از عجایب روزگار 🔹 مرحوم محمد بن علی کراجکی در کتاب التعجب من اغلاط العامة می‌نویسد: 🔸 «از عجایب روزگار است که فاطمه زهرا سلام الله علیها، سیده زنان عالم، نور چشم رسول الله صلی الله علیه و آله و پاره تن آن حضرت که در زبان رسول الله صلی الله علیه و آله رضایت فاطمه، رضایت خدا اعلام شده است، با گریه و اشک و آه از مردم استمداد کرده است تا از ستم بزرگی که در اثر غصب فدک پیش آمده جلوگیری کند. در آن هنگام هیچ کس به فریادخواهی ایشان جواب مثبت نمی‌دهد! با اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله مدت زیادی نیست که از دنیا رحلت کرده و همه مردم، زحمات ایشان را در هدایتشان فراموش نکرده‌اند. ولی احدی به استغاثه فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتناء نکرد! اما وقتی عایشه دختر ابو بکر برخلاف امر رسول الله صلی الله علیه و آله از خانه‌اش خارج شده و بر علیه امیر المومنین علیه السلام، مردم را تحریک کرده و در کاری که ربطی به وی نداشت، مردم را برای انجام آن کار، یعنی برای ریختن خون امام و اولاد و شیعیان امام تحریک کرد، ده‌ها هزار نفر به دعوت وی لبیک گفته و حتی در این راه جان خود را از دست می‌دهند! ولی به ندای و فریاد فاطمه زهرا سلام الله علیها هیچ کس، عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد!! حقیقتاً از شگفتی‌های روزگار است!!!» 📚 التعجب من اغلاط العامة فی مسالة الامامة، تالیف محمد بن علی کراجکی، صفحه ۱۲۸، چاپ انتشارات دار الغدیر @Sibtayn
محمود بن لبيد حديث كند كه گفت: چون رسول خدا صلى الله عليه و اله از دنيا رفت، فاطمه سلام الله عليها نزد قبر شهدا (احد) و قبر حمزه مى‏ آمد و در آنجا مى‏ گريست؛ روزى آن حضرت را ديدم كه بالاى قبر حمزه آمده و گريه مى ‏كند؛ او را به حال ‏خود گذاردم تا آرام شد، (آنگاه) نزدش آمدم و بر او سلام كردم و عرض كردم: اى بانوى زنان شما كه (با اين گريه خود) شاهرگ قلب مرا پاره كردى؟ فرمود: اى ابا عمر گريه بر من سزاوار نيست زيرا به فقدان بهترين پدران يعنى رسول خدا صلى الله عليه و اله گرفتار شدم، سپس اين شعر را (كه ترجمه‏اش اين است) انشا فرمود: هر كه مرد، نامش از بين رود ولى نام پدر من به خدا سوگند تا من زنده‏ام بزرگ است. عرض كردم: اى بانوى من سؤالى دارم كه در سينه من خلجان كرده و مى ‏خواهم از شما بپرسم؟ فرمود: بپرس، عرض كردم: آيا رسول خدا صلى الله عليه و آله پيش از مرگش به امامت على عليه السلام تصريح كرد؟ فرمود: بسيار عجيب است! آيا روز غدير خم را فراموش كرده‏ايد؟ عرض كردم: بلى (قصه غدير خم) صحيح است، ولى به آنچه در پنهانى (رسول خدا صلى الله عليه و اله) به شما خبر داده مرا آگاه فرما. فرمود: خدا را گواه مى ‏گيرم كه شنيدم مى ‏فرمود: على بهترين كسى است كه او را پس از خود در ميان شما مى ‏گذارم؛ و او امام و خليفه بعد از من مى ‏باشد، و پدر دو سبط من است، و نه تن از صلب حسين امامان نيكوكارند، كه اگر پيرويشان كنيد ايشان را راهنمايانى هدايت ‏كننده وهدايت شده مى‏ يابيد، و اگر مخالفتشان كنيد اختلاف تا روز قيامت در ميان شما باشد، عرض كردم: اى بانوى من پس براى چه از گرفتن حقش خوددارى كرد؟ فرمود: اى ابا عمر رسول خدا صلى الله عليه و اله فرمود: مثل امام- (يا آنكه فرمود: مثل على)- همانند كعبه است كه به سوى او روند و او به جانب كسى نيايد؛ سپس فرمود: به خدا سوگند اگر حق را بر اهلش واگذارده بودند و از عترت پيغمبرشان پيروى كرده بودند در باره خداوند دو نفر (با هم) اختلاف نمى ‏كردند و گذشتگان و آيندگان (امامت) را از هم ارث مى ‏بردند تا قائم ما كه نهمين فرزند حسين است قيام كند، و لكن آن كس كه خدايش به عقب انداخته مقدم داشتند و آن كس كه خدايش مقدم داشته به عقب انداختند تا آن گاه كه فرستاده حق (و رسول خدا) را در لحد نهاده و به خاك سپردند، و خواسته دل خود را برگزيده (و پيرويش كردند) و به رأى خود عمل نمودند، نابودى بر آنها باد. 📙كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص: ١٩٨ 📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏٣۶، ص: ٣۵٢ ،٣۵٣ @Sibtayn
24.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا بیست سال قبل، تو تقویم خبری از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نبود! یکی از شبهات معروف در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها که در ایام فاطمیه و روز های شهادت حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها خیلی مطرح میشه اینه که وهابی ها و دشمنان خانم حضرت زهرا سلام الله علیها میگن اصلا تا بیست سال قبل خبری از فاطمیه نبود! وقتی به تقویم ها سر میزدی اسمی از فاطمیه و شهادت حضرت زهرا و تعطیلی ایام فاطمیه وجود نداشت، بعد ها این داستان دروغ به تقویم ها اضافه شد و آروم آروم تو جامعه شیعه رواج پیدا کرد و تبدیل شد به شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها... اما ما تو این کلیپ ثابت میکنیم، فاطمیه افسانه نیست🖤 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
::رابطه آیه شُکر و عزاداری برای حضرت زهرا سلام الله علیها:: 🏴 معرفتی که کامل کننده عبادت و زندگی ماست. ادامه دارد... 🎙سخنران ⏱۳:۲۳دقیقه @ostad_shanehchi
ارزوهای بزرگ ابوبکر هنگام مرگ ( از کتب عامه) 🔹ابوبكر در آخرین روزهای عمرش ، اعتراف می کند که دستور هجوم به خانه صدیقه طاهره را صادر کرده است . تعدادی از علمای اهل سنت ؛ از جمله شمس الدین ذهبی (۷۴۸هـ ) در تاریخ الإسلام ، در تاریخ زندگی ابوبکر ، محمد بن جریر طبری در تاریخش ، ابن قتیبه دینوری در الإمامه والسیاسه ، ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق و … چنین می نویسند : 🔸عبد الرحمن بن عوف در بیماری ابوبکر بر او وارد شد و بر وی سلام کرد ، پس از گفتگویی ، ابوبکر به او چنین گفت : سه عملی که آرزو داشتم از من سر نمی‌زد؛ اي كاش خانه فاطمه را نمي گشودم هرچند آنان براي نبرد درِ خانه را بسته بودند... و دیگر این که فجاءه را نمی‌سوزاندم بلکه یا با شمشیر او را می‌کشتم و یا آزادش می‌کردم » ... أما إنی لا آسی علی شیء إلا علی ثلاث فعلتهن ، وثلاث لم أفعلهن ، وثلاث وددت أنی سألت رسول الله صلی الله علیه وسلم عنهن : وددت أنی لم أکن کشفت بیت فاطمه وأن أغلق علی الحرب . 📚تاریخ الإسلام ، ج۳ ، ص۱۱۸ و تاریخ الطبری، ج ۲، ص ۶۱۹، ج ۳ ص ۴۳۰ ط دار المعارف بمصر و الامامه والسیاسه – ابن قتیبه الدینوری ، تحقیق الزینی – ج ۱ – ص ۲۴ و تاریخ مدینه دمشق – ابن عساکر – ج ۳۰ – ص ۴۲۲ و شرح نهج البلاغه – ابن أبی الحدید – ج ۲ – ص ۴۶ – ۴۷ و المعجم الکبیر – الطبرانی – ج ۱ – ص ۶۲ و مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۵ – ص ۲۰۲ – ۲۰۳ و مروج الذهب ، مسعودی شافعی ، ج۱ ، ص۲۹۰ و میزان الاعتدال – الذهبی – ج ۳ – ص ۱۰۹ و لسان المیزان – ابن حجر – ج ۴ – ص ۱۸۹ و کنز العمال ، المتقی الهندی ، ج ۵ ، ص۶۳۱ و … . @Sibtayn
آیا می دانید برترین اعمال در روز قیامت کدامند ؟ از كتاب مناقب خوارزمى، از ابى علقمه (مولى بنى هاشم) نقل شده است كه گفت: رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در جمع ما ياران خود نماز صبح را به جا آورد، سپس رو به ما نمود و فرمود: اى ياران ديشب عمويم حمزه بن عبد المطلب و (برادرم) جعفر بن ابى طالب را در خواب ديدم، در حالى كه طبقى از ميوه در پيش رو داشتند و از آن ميل مى‌كردند، آن ميوه نخست از درخت سدر بود (نبق) ناگهان به انگور مبدّل شد و پس از لحظاتى كوتاه به رطب تبديل گرديد، به آنها نزديك شده و گفتم: پدرم فداى شما باد؛ كدام‌يك از اعمال نيكو و پسنديده را برتر و افضل يافتيد گفتند: پدران و مادران ما فداى شما باد، در بين اعمال خوب و پسنديده برتر و ارزنده‌تر از سه عمل چيزى نيافتيم: 1️⃣درود و صلوات بر تو 2️⃣و تشنه‌اى را سيراب كردن 3️⃣ و محبّت على بن ابى طالب عليه السّلام در دل داشتن. 📙شرح الأخبار ج۲ ص۳۸۰ @Sibtayn
دعاى شريف عهد مزيّن شده به دست خط مبارك حضرت امام جعفر صادق عليه السلام @Sibtayn
دستاوردهای موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام بضعة المصطفی (صلی الله علیه وآله) در راستای اهداف مؤسسه که در رأس آن نشر و ترویج فرهنگ غنی و پرمایه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، و نظر به اهمیت مطالعه و ژرف اندیشی در حوادث صدر اسلام و لزوم هوشیاری و آگاهی از علل انحراف جامعه اسلامی از مسیر امامت و ولایت در همه عصرها، از این رو مؤسسه عنایت ویژه ای به تاریخ و سرگذشت ام أبیها و اُم الأئمه بانوی برتر زنان دو عالم حضرت فاطمه زهرا علیها السلام داشته است. بدین مناسبت کتابی تحت عنوان بضعة المصطفى (به زبان عربی) در بیش از 500 صفحه به نشر رسانید که عصمت و طهارت آن بانوی بزرگوار ستم دیده از دیدگاه آیات قرآنی همچون آیة التطهير و مباهله و موده و نیز حدیث ثقلین به اثبات رسانیده. این کتاب که تاریخ مفصلی از زندگی شکوهمند آن حضرت را از بدو خلقت که همراه با پدیده های اعجاز آمیز مانند تکلم ایشان با مادرشان پیش از تولد و دوره همراهی با پدر بزرگوارشان و دوره پس از رحلت پیامبر (ص) و پیامدهای ناشی از غصب خلافت همسرشان و همچنین فدک و مصایب وارده بر اثر حمله به بیت خاندان نبوت و امامت و دوره بیماری و شهادت آن مکرمّه، تماماً با دلایل و براهین و منابع معتبر آورده است. و می توان گفت این کتاب به عنوان یک مرجع از زندگی نامه حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها است.
مراقب انتخاب دوست باشیم 💎 الْمُجَاشِعِیِّ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام عَنْ آبَائِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الْمَرْءُ عَلَی دِینِ خَلِیلِهِ فَلْیَنْظُرْ أَحَدُکُمْ مَنْ یُخَالِلُ . امام صادق علیه السلام، از پدرانش، از رسول خدا صلی الله علیه و آله،نقل فرمودند: «هر کس بر دین دوست خود است؛ پس باید هر یک از شماها بنگرد با چه کسی دوستی می‌کند. » 📖امالی شیخ طوسی، ج۱،ص ۱۳۲ 📖بحارالانوار، ج۷۱،ص۱۹۲،ح۱۲ @Sibtayn
آیا می دانید چرا نماز مغرب سه رکعت است ؟ از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: چرا نماز مغرب سه ركعت و نوافل پس از آن چهار ركعت مقرّر شده و در سفر و حضر آن را كوتاه يا شكسته نميتوان خواند؟ 🔹آن حضرت فرمود: همانا خداوند تبارك و تعالى هر نمازى را دو ركعتى بر پيامبر خود (بعنوان تكليف) فرو فرستاد، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به هر نماز در حضر دو ركعت افزود و در سفر آن دو ركعت را انداخته و نماز را بصورت اوليّه باقى گذاشت، مگر نماز مغرب و نماز صبح را، پس از زمانى پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله نماز مغرب را (دو ركعت به شرحى كه گذشت) مي خواند كه خبر ولادت حضرت فاطمه عليهما السّلام را برايش آوردند پس از شكرگزارى به پيشگاه خداوند عزّ و جلّ‌ بپاس مولود بدنيا آمده يك ركعت به نماز مغرب افزود 📚ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﺋﻊ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺝ 2 ﺹ 66 ﻣﻦ ﻻﯾﺤﻀﺮﻩ ﺍﻟﻔﻘﯿﻪ ﺝ 1 ﺹ 454 ﺡ 1317 ﺗﻬﺬﯾﺐ ﺍﻻﺣﮑﺎﻡ ﺝ 2 ﺹ 113 ﺑﺎﺏ 8 ﺡ 192 وسائل الشیعة ج۴ ص۸۸ @Sibtayn
🌀عوالم در مدار معرفت او حیرانند… امام صادق صلوات الله علیه در مورد مقام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می فرماید: هِیَ الصِّدِّیقَهُ الْکُبْرَى، وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ‏ الْقُرُونُ‏ الْأُوَلُ او صدیقه کبراست و بنا بر معرفت او قرون اولیه می گذشته است. 📓بحار الأنوار: ج 43 ص 105 ح 19 📓الأمالي للطوسي: ص 668. 📓جزاء أعداء الصديقة الشهيدة الزهراء (عليها السلام): ص 11 📓اعلموا أني فاطمة: ج 8 ص 519. 📓فاطمة الزهراء (عليها السلام) بهجة قلب المصطفى (صلّى اللّه عليه و آله): ص 86. 📓فاطمة (عليها السلام) حورية الأرض: ص 23. 📓رياض الأبرار ج 1 ص 49 📓القطرة: ج 1 ص 268 و 270 📓العقائد الحقة: ص 332. 📓مستدرك السفينة: ج 8 ص 244. 📓الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (زنجانی) ج 19 ص 349 📓مسند الإمام الصادق (عطاردی) ج 4 ص 82 📓العوالم: 11/ 360 ح 6 📓الكوثر (موسوی) ج 2 ص 448 🔳«دارت»: به معنای دور زدن و گردیدن می باشد و هم به معنای گیج زدن و متحیر شدن. القرون دو معنا دارد: 1️⃣می توان به امم قبل تاویل برد. مانند این آیه قرآن که می فرماید: وَ لَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ‏ مِنْ قَبْلِکُمْ لَمَّا ظَلَمُوا (یونس 13) و قطعاً نسلهاى پيش از شما را هنگامى كه ستم كردند به هلاكت رسانديم لذا حدیث بدین معناست که: امت موسی و عیسی و ابراهیم و … همه بر مبنای معرفت به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می گذشته است. 2️⃣ و هم می توان به عوالم گذشته تاویل برد. عوالمی که قبل از خلقت آدم موجود بوده است. زیرا قبل از خلقت آدم ابوالبشر نیز عوالم دیگر با انسانهای دیگر موجود بوده است. چنانکه امام باقر صلوات الله علیه در ضمن این آیه: أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ‏ هُمْ‏ فِی‏ لَبْسٍ‏ مِنْ‏ خَلْقٍ‏ جَدِیدٍ (ق 15) یعنی: مگر از آفرينش نخستين [خود] به تنگ آمديم؟ [نه!] بلكه آنها از خلق جديد در شبهه اند. فرمودند: ➰الإمامُ الباقرُ صلوات الله علیه: لَعلّكَ تَرى أنَّ اللّه إنّما خَلقَ هذا العالَمَ الواحِدَ ، و تَرى أنَّ اللّه لَم يَخْلُقْ بَشَرا غَيرَكُم ! بلى و اللّه ، لَقد خَلقَ اللّه ألفَ ألفِ عالَمٍ ، و ألْفَ ألفِ آدمَ ، أنتَ في آخِرِ تِلكَ العوالِمِ و اُولئكَ الآدَمِيّينَ . 〰️آیا گمان برده ای که خدا تنها و تنها این عالم را خلق کرده است و گمان برده ای خداوند بشری دیگر غیر از شما خلق نکرده است بلکه به خدا قسم هر آینه خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم خلق کرده است که تو در آخر این عوالم هستی و آنها نیز آدم بوده اند 📓الخصال ص 652 📓تفسیر البرهان ج 5 ص 132 📓تفسير نور الثقلين ج 1 ص 59 و چنانکه در روایات بسیاری است که خداوند عوالم دیگر خلق کرده است و همه و همه مامورند به ولایت اهل بیت و برائت از دشمنانشان و این روایت نیز ناظر بر همان معناست. ☑️به هر ترتیب محور گردش تمامی عوالم گذشته وجود ذی جود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بوده است. همانگونه که بهانه خلقت در حدیث لولاک، وجود قدیسه حضرت است همانگونه کل عوالم بر مبنای معرفت حضرت صدیقه طاهره می گذشته و می گذرد. حال که قرون اولیه ـ به هر معنایی که اخذ شود ـ بر محور و مدار معرفت حضرت صدیقه می گذشته است در حالیکه ایشان علی الظاهر متولد نشده بوده اند؛ بطریق اولی مبنای گردش دین ودیانت ومحور امت پدر گرامی اش رسول خدا صلی الله علیه و آله معرفت به این وجود قدیسه است. 🔳«دارت» به معنای حیران و سرگردان هم می باشد. ممکن است این معنا را بدهد که عوالم گذشته در معرفت او حیرانند و هم این امت. و موید این معنا روایت ذیل است که می فرماید: اِنَّما سُمِّيَتْ فاطِمَة، لِاَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِها نامیده شد فاطمه بخاطر اینکه کل خلق از شناخت او عاجزند.. و از جمله این خلق قرون اولیه و عوالم گذشته. 📓تفسیر الفرات ص 581 @Sibtayn
16.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام در مقابل واقعه غصب خلافت سکوت فرمودند ؟ @Sibtayn
آیا می دانید چرا امیرالمومنین علیه السلام برای احقاق حقش قیام نکرد ؟ بهتر است بپرسیم ایا امیرمومنان علی علیه السلام در مقابل غصب خلافت سکوت کرد و از حقش کوتاه امد ؟ با مراجعه به کتب حدیث و سیره به این نتیجه خواهیم رسید که حضرت امیر علیه السلام بارها و بارها در مورد حق غصب شده اش احتجاج فرموده و هرگز سکوت نکردند . پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و حوادثی که در سقیفه رخ داد که در نهایت به غصب خلافت از امیرمومنان علیه السلام انجامید ، حضرت به منبر مسجد مدینه رفتند و خطبه ای سراسر عتاب امیز مسلمانان را خطاب قرار دادند که این خطبه به نام خطبه طالوتیه معروف شده است . حضرت امیر علیه السلام پس از حمد خداوند در قسمتی از خطبه چنین فرمودند : هان! كه (بخدا سوگند) اگر باندازۀ اصحاب طالوت (1) يا به شمارۀ اهل بدر ياور داشتم كه آنها همطراز و مانند شما بودند هر آينه شما را با شمشير مي زدم تا بسوى حق باز گرديد و براستى گرائيد، و اين كار براى بستن شكاف (كه در دين نمودار شده) بهتر و با رفق و نرمش موافق‌تر بود. خدايا تو ميان ما بحق حكم فرما كه بهترين داوران هستى. راوى گويد: سپس آن حضرت از مسجد بيرون رفت و به يك چهار ديوارى رسيد كه در آن حدود سى رأس گوسفند بود، فرمود: بخدا سوگند اگر براى من مردانى بعدد اين گوسفندان بودند كه براى خدا و رسولش خيرخواهى كنند هر آينه پسر زن مگس خوار را از فرمانروائى و رياستش برمي داشتم. چون شام شد سيصد و شصت نفر با او بيعت به مرگ كردند (كه تا پاى جان استقامت ورزند) امير مؤمنان عليه السّلام به آنها فرمود: فردا صبح همگى سر تراشيده در كنار «احجار الزيت»(نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقداد و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‌گاه حاضر نشد. على عليه السّلام (كه چنان ديد) دست بسوى آسمان بلند كرد و فرمود: خدايا اين مردم مرا خوار شمردند هم چنان كه بنى اسرائيل هارون را خوار شمردند، خدايا تو بخوبى ميدانى آنچه را ما پنهان كنيم و آنچه را آشكار كنيم، و چيزى در آسمان و زمين بر تو پوشيده نيست، مرا مسلمان بميران و بشايستگان ملحقم فرما. هان! كه سوگند بخانۀ كعبه و آنكه بسوى كعبه رود (يا دست بخانۀ كعبه سايد)- و در نسخه ايست كه فرمود: و بمزدلفة و شتابندگان براى رمى جمره - اگر سفارشى كه پيامبر امى به من كرده است در كار نبود هر آينه مخالفين را به درياى مرگ مي ريختم و باران برق دار مرگ را بر سرشان مي ريختم و بزودى خواهند دانست.(2) 1-امام باقر علیه السلام در روایتی تعداد اصحاب طالوت را 313 نفر اعلام فرموده اند . 📗الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 316 2-الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 31 @Sibtayn