دﺭ ﺭﻭﺯ ﺁﺧﺮ ﻣﺎﻩ ﺭﺟﺐ ﺳﺎﻝ 204 هـ ق ﻣﺤﻤّﺪ ﺑﻦ إﺩﺭﻳﺲ ﺷﺎﻓﻌﻰ ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﻣُﺮﺩ.
ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﺑﻮ ﺣﻨﻴﻔﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ و ﻣﺪّﺕ 4 ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﻣﺎﺩﺭ ﺑﻮد. ﺟﺎﻯ ﺗﻌﺠّﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺪﺭ ﺷﺎﻓﻌﻰ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺍﻭ ﻣُﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺑﻮ ﺣﻨﻴﻔﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻛﺮﺩ !!
📚ﺭﻭﺿﺎﺕ ﺍﻟﺠﻨﺎﺕ : ﺝ 7، ﺹ 259
📚ﺗﺘﻤﺔ ﺍﻟﻤﻨﺘﻬﻰ : ﺹ 286
📚الأنوار النعمانية : ج 2، ص 17
🔸آیا می دانید معاویه نماز جمعه را چهارشنبه می خواند ؟
علی بن حسین مسعودی، از مورخان و جغرافی شناسان بزرگ اسلام در قرن چهارم، در كتاب «مروج الذهب» می نویسد:
«مردی از اهل كوفه در موقع بازگشتن از صفّین سوار بر شتر به دمشق آمد. یكی از مردم شام با وی درآویخت و گفت: این ناقه كه بر وی سواری از آن من است كه در جنگ صفین به غارت رفته و در دست تو افتاده است. نزاعشان بالا گرفت و نزد معاویه رفتند. مرد دمشقی پنجاه شاهد آورد كه این ناقه مال اوست (در زبان عرب ناقه به شتر ماده گویند) یعنی گواهی دادند این شتر ماده مال این مرد شامی است. معاویه هم به حكم شهادت پنجاه نفر مزبور، حكم داد كه ناقه (یعنی شتر ماده) مال مرد دمشقی است و فرد عراقی را مجبور كرد كه شتر را تحویل وی دهد. مرد عراقی گفت: خدا خیرت دهد! این شتر ناقه نیست جمل است (یعنی ماده نیست، نر است)! معاویه گفت: حكمی داده ام و برگشت ندارد! بعدها كه مردم متفرّق شدند مرد كوفی را خواست و به او گفت: شترت چقدر قیمت داشت؟ و آنگاه بیش از قیمت شتر به او پرداخته و به او گفت: برای علی علیه السلام خبر ببر كه من برای جنگ با وی صد هزار مرد دارم كه ناقه را از جمل فرق نمی گذارند! «یعنی اگر به ناقه جمل بگویم و به جمل ناقه، چون و چرا نمی كنند».
مسعودی بعد از ذكر این داستان می نویسد: اطاعت مردم از معاویه و نفاذِ حكم وی به جایی رسید كه در موقع رفتن به جنگ صفین روز چهارشنبه صلای نماز جمعه در داد و با مردم نماز جمعه خواند و كسی نگفت كه امروز چهارشنبه است، نماز جمعه چرا؟!
◽️متن روایت:
إن رجلا من أهل الكوفة دخل على بعير له إلى دمشق في حال منصرفهم عن صفين فتعلق به رجل من دمشق فقال: هذه ناقتي أخذت مني بصفين. فارتفع أمرهما إلى معاوية وأقام الدمشقي خمسين رجلا بينة يشهدون أنها ناقته فقضى معاوية على الكوفي وأمره بتسليم البعير إليه فقال الكوفي: أصلحك الله إنه جمل وليس بناقة فقال معاوية: هذا حكم قد مضى، ودس إلى الكوفي بعد تفرقهم فأحضره وسأله عن ثمن بعيره فدفع إليه ضعفه وبره وأحسن إليه وقال له: أبلغ عليا أني أقابله بمائة ألف ما فيهم من يفرق بين الناقة والجمل،. ولقد بلغ من أمرهم في طاعتهم له أنه صلى بهم عند مسيرهم إلى صفين الجمعة في يوم الأربعاء وأعاروه رؤسهم عند القتال وحملوه بها وركنوا إلى قول عمرو بن العاص: إن عليا هو الذي قتل عمار بن ياسر حين أخرجه لنصرته، ثم ارتقى بهم الأمر في طاعته إلى أن جعلوا لعن علي سنة ينشأ عليها الصغير ويهلك عليها الكبير.
📃مروج الذهب 2: 72
#آیا_میدانید
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️گاهی یک نگاه همه هستی انسان را می گیرد
🎤 حجت الاسلام دانشمند
#اخلاق
💚دعایی از امام حسن عسکری علیه السلام در روزِ ولادت سیدالشهداء سلام الله علیه
از ناحیه امام حسن عسکری علیه السلام برای قاسم بن علا [توقیعی به این مضمون] رسید: همانا مولای ما حسین علیه السلام در پنجشنبه سوّمین روز از شعبان متولّد شد. پس در آن روزه بدار و [به] این دعا [خدا] را بخوان:
«پروردگارا همانا من از تو درخواست می کنم به حقّ کسی که در این روز متولّد شد، همانکه وعده به شهادتش داده شد پیش از پیدایش و ولادتش، آسمان بر او گریست و هر که در آن است و نیز زمین و هر که بر آن است در حالی که هنوز [وی] بر سنگستان هایش پای نگذاشته بود.
[همان] کشته ی اشک ها و آقای خاندان، یاری شده با نصرت الهی در روز بازگشت (رجعت). کسی که عوض داده شد در برابر شهادتش به اینکه امامان از نسل اویند و شفا در تربتش باشد و پیروزی با او در بازگشتش، و جانشینان از ذریه اویند پس از قائم ایشان و غیبت او، تا اینکه تنها ماندگان را دریابند و خون ها را خونخواهی کنند و خدای جبّار را خشنود سازند و بهترینِ یاران باشند، درود خدا بر ایشان با رفت و آمد شب و روز.
پروردگارا به حقِ ایشان به سویت توسّل می جویم و درخواست می کنم، درخواستِ گناهکاری معترف و بد کرده به خویش از آنچه کم کاری کرده در امروز و دیروزش، که از تو درخواست می کند پاکی و پارسایی را تا هنگام دفن شدنش.
پروردگارا پس درود فرست بر محمّد و خاندان او و ما را محشور فرما در زمره و گروه او، و جای ده همراه با او در خانه ی ارجمندی و جایگاه ماندگاری. پروردگارا همانگونه که ما را کرامت دادی به شناختنِ او پس تکریم کن ما را به نزدیک گشتن به او، و همراهیِ او و پیش افتادن در نزدِ وی را روزی مان کن، و ما را از کسانی قرار ده که تسلیم امر اویند و بسیار درود می فرستند بر وی به هنگام یاد او و بر همه ی اوصیایش و همه ی اهل برگزیده و پاکش آنانکه از جانب تو امتداد یافتند به عدد دوازده، آن ستارگانِ نورانی و دلیلان بر تمام بشر.
پروردگارا پس در این روز بر ما عطا نما بهترین عطاها را و ما را در آن کامیاب کن درباره ی تمام خواسته ها، همانگونه که حسین (علیه السلام) را به جدّ او محمّد (صلّی الله علیه و آله) عطا کردی و [آن سان که] فطرس به گهواره او پناه برد ما نیز بعد از او به مدفنش پناه می بریم، بر تربتش حاضر می شویم و بازگشتش را انتظار می کشیم. آمین رب العالمین.
📃متن عربی:
خَرَجَ إِلَى الْقَاسِمِ بْنِ الْعَلَاءِ الْهَمَدَانِيِّ وَكِيلِ أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّ مَوْلَانَا الْحُسَيْنَ علیه السلام وُلِدَ يَوْمَ الْخَمِيسِ لِثَلَاثٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ فَصُمْهُ وَ ادْعُ فِيهِ بِهَذَا الدُّعَاءِ:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِي هَذَا الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهَادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلَالِهِ وَ وِلَادَتِهِ بَكَتْهُ السَّمَاءُ وَ مَنْ فِيهَا وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ عَلَيْهَا وَ لَمَّا يَطَأْ لَابَتَيْهَا- قَتِيلِ الْعَبَرَةِ وَ سَيِّدِ الْأُسْرَةِ الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ يَوْمَ الْكَرَّةِ الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ وَ الْفَوْزَ مَعَهُ فِي أَوْبَتِهِ وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قَائِمِهِمْ وَ غَيْبَتِهِ حَتَّى يُدْرِكُوا الْأَوْتَارَ وَ يَثْأَرُوا الثَّارَ وَ يُرْضُوا الْجَبَّارَ وَ يَكُونُوا خَيْرَ أَنْصَارٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَعَ اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ
اللَّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ إِلَيْكَ أَتَوَسَّلُ وَ أَسْأَلُ سُؤَالَ مُقْتَرِفٍ مُعْتَرِفٍ مُسِيءٍ إِلَى نَفْسِهِ مِمَّا فَرَّطَ فِي يَوْمِهِ وَ أَمْسِهِ يَسْأَلُكَ الْعِصْمَةَ إِلَى مَحَلِّ رَمْسِهِ
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ وَ بَوِّئْنَا مَعَهُ دَارَ الْكَرَامَةِ وَ مَحَلَّ الْإِقَامَةِ اللَّهُمَّ وَ كَمَا أَكْرَمْتَنَا بِمَعْرِفَتِهِ فَأَكْرِمْنَا بِزُلْفَتِهِ وَ ارْزُقْنَا مُرَافَقَتَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يُسَلِّمُ لِأَمْرِهِ وَ يُكْثِرُ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ عِنْدَ ذِكْرِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ أَوْصِيَائِهِ وَ أَهْلِ أَصْفِيَائِهِ الْمَمْدُودِينَ مِنْكَ بِالْعَدَدِ الِاثْنَيْ عَشَرَ النُّجُومِ الزُّهْرِ وَ الْحُجَجِ عَلَى جَمِيعِ الْبَشَرِ
اللَّهُمَّ وَ هَبْ لَنَا فِي هَذَا الْيَوْمِ خَيْرَ مَوْهِبَةٍ وَ أَنْجِحْ لَنَا فِيهِ كُلَّ طَلَبَةٍ كَمَا وَهَبْتَ الْحُسَيْنَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ عَاذَ فُطْرُسَ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عَائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ.
📚منابع:
مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص826
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج98، ص347
مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان
#امام_حسین #امام_حسن_عسکری
11.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 امام حسین علیه السلام؛ مبدأ طهارت و سیر الی الله
📣 حجت الاسلام میرباقری
#امام_حسین
🔹 قلّت ثابتقدمان بر عقیده به امام زمان علیه السلام در دوران غیبت
🔸 پاکسازی و خالص شدنِ جامعهی مؤمنان و نابودی منافقان؛ از حکمتهای غیبت
ابن عباس گوید رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: علی بن ابی طالب -علیه السلام- امام امّت من و جانشین من بر آنها پس از من است. از نسل اوست قائم منتظَر که خداوند عزّ و جلّ با او زمین را پر از عدل و داد کند همانگونه که پر از ظلم و جور شده باشد.
سوگند به او که مرا به حقّ بشارت دهنده فرستاد، استواران در باور به او در زمان غیبتش از گوگرد سرخ کمیابترند.
پس جابر بن عبدالله انصاری برخاست و عرض کرد: ای رسول خدا، آیا برای قیام کننده از نسل شما غیبتی است؟ حضرت فرمود: آری به خدا، برای آنکه خداوند [بدین وسیله جمعِ] مؤمنان را پاک و خالص و کافران را نابود گرداند. ای جابر، همانا این [موضوع] امری از امور خداوند و سرّی از اسرار او و پوشیده از بندگان است. پس حذر کن از شک در امر خداوند که آن [موجب] کفر است.
متن روایت:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام إِمَامُ أُمَّتِي وَ خَلِيفَتِي عَلَيْهِمْ بَعْدِي وَ مِنْ وُلْدِهِ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الَّذِي يَمْلَأُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً إِنَّ الثَّابِتِينَ عَلَى الْقَوْلِ بِهِ فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ فَقَامَ إِلَيْهِ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِلْقَائِمِ مِنْ وُلْدِكَ غَيْبَةٌ فَقَالَ إِي وَ رَبِّي وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ يَا جَابِرُ إِنَّ هَذَا لَأَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ مَطْوِيٌّ عَنْ عِبَادِهِ فَإِيَّاكَ وَ الشَّكَّ فِي أَمْرِ اللَّهِ فَهُوَ كُفْرٌ.
📚منابع:
كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص288
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج51، ص73
#امام_زمان #امیرالمؤمنین #پیامبر_اکرم
💕 خصائص امام سجاد علیه السلام
آیت الله علامه سید احمد مستنبط تبریزی (ره) مینویسد:
روایت شده است: حضرت علی بن الحسین علیهما السلام در شبانه روز هزار ركعت نماز میخواند. در شب تاریک از خانه خارج میشد و بر پشت مبارک خود، انبانی كه در آن كیسههایی از دینار و درهم بود حمل میکرد، و گاهی طعام و هیزم به دوش میگرفت و به خانههای فقرا میبرد، هر یک از خانهها را در میزد و به کسی که در را میگشود مرحمت میکرد، در حالی که چهره خود را میپوشانید تا فقیر او را نشناسد. وقتی که بدن نازنین او را برای غسل دادن در محل شستن نهادند دیدند کمر مبارکش از اثر همان انبانها مثل زانوى شتر چروكيده گشته است. آن حضرت صد خانواده از تهیدستان مدینه را سرپرستی میکرد، و همواره دوست داشت كه یتیمان و اشخاص زمینگیر و فقیران بیچارهای که درها به روی آنها بسته بود بر سر سفرهاش حاضر شوند، و با دست مبارک خود به آنها طعام میخورانید، و هر كدام از آنها كه اهل و عیال داشت برای آنان غذا میفرستاد.
📚قطرهای از دریای فضائل اهل بیت علیهم السلام (ترجمه القطره)، تألیف آیت الله علامه سید احمد مستنبط قدس سره، جلد ۱، صفحه ۴۸۵
#امام_سجاد
💞انتظار؛ از شروط قبولی اعمال بندگان
ابوبصیر نقل میکند: روزی امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: آیا شما را آگاه نسازم به آنچه خداوند عزیز و جلیل از بندگان عملی نپذیرد مگر به [شرط] آن؟
عرض کردم: چرا [بفرمایید].
فرمود: گواهی دادن به اینکه نیست خدایی مگر خدای یکتا و اینکه محمّد -صلی الله علیه و آله- بنده و رسول اوست و اقرار به آنچه خدا فرمان داده و [پذیرش] ولایت ما و بیزاری از دشمنانِ ما (یعنی فقط ائمه معصومین علیهم السلام) و تسلیمِ ایشان بودن و احتیاط [در موضوعات شبهه ناک] و تلاش [در کسب معارف و انجام فرائض] و [حفظ] آرامش و چشم به راهِ قائم علیه السلام بودن.
سپس فرمود: همانا برای ما دولتی است که خداوند آن را [به روی کار] میآورد آنگاه که بخواهد. و باز فرمود: هر کس خوش دارد که از یاوران قائم (علیه السلام) باشد بایستی منتظر باشد و باید عمل به پرهیزکاری و اخلاق پسندیده کند در حالی که منتظر است. پس اگر از دنیا رفت و قائم (علیه السلام) بعد از او به پا خاست برای او اجری است مانند اجر کسی که قائم (علیه السلام) را درک کرده باشد. پس جدّیت داشته باشید و انتظار پیشه کنید. گوارایتان باد ای گروهی که رحمت پروردگار شامل حالتان شده.
📖متن روایت:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَنَّهُ قَالَ ذَاتَ يَوْمٍ أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِمَا لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِهِ فَقُلْتُ بَلَى فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ وَ الْوَلَايَةُ لَنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا يَعْنِي الْأَئِمَّةَ خَاصَّةً وَ التَّسْلِيمَ لَهُمْ وَ الْوَرَعُ وَ الِاجْتِهَادُ وَ الطُّمَأْنِينَةُ وَ الِانْتِظَارُ لِلْقَائِمِ علیه السلام.
ثُمَّ قَالَ إِنَّ لَنَا دَوْلَةً يَجِيءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ قَالَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ.
📝منابع:
الغيبة للنعماني، ص200
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج52، ص140
#امام_زمان
💕 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام💕
#شب_جمعست_هوایت_نکم_میمیرم
#امام_حسین
💢دعوت از مؤمنینِ از دنیا رفته برای پیوستن به یاران امام عصر علیه السلام در زمان ظهور
مفضّل بن عمر گوید: قائم علیه السلام را یاد کردیم و کسانی از یارانمان را که انتظارش را میکشیدند و از دنیا رفتند. پس امام جعفر صادق علیه السلام به ما فرمود: چون او قیام کند [فرستادگانی از سوی خدا] نزد مؤمن در قبرش بروند و به او بگویند: ای فلانی، همانا امام تو ظهور کرده، اگر میخواهی به او ملحق شوی پس ملحق شو و اگر میخواهی در [جوار] بزرگواری و بخشش پروردگارت بمانی پس بمان.
متن عربی:
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: ذَكَرْنَا الْقَائِمَ علیه السلام وَ مَنْ مَاتَ مِنْ أَصْحَابِنَا يَنْتَظِرُهُ فَقَالَ لَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذَا قَامَ أُتِيَ الْمُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ فَيُقَالُ لَهُ يَا هَذَا إِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ صَاحِبُكَ فَإِنْ تَشَأْ أَنْ تَلْحَقَ بِهِ فَالْحَقْ وَ إِنْ تَشَأْ أَنْ تُقِيمَ فِي كَرَامَةِ رَبِّكَ فَأَقِمْ.
📚منابع:
الغيبة (للطوسي)، ص459
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص91
#امام_زمان #امام_صادق