امام على عليه السلام:
مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ
كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد
غررالحكم حدیث8937
@Sibtayn
19.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفت به سواد نیست
تفسیر و نصرتی لکم معدة
حجت الاسلام بندانی
@Sibtayn
جابر جعفى مىگويد:
امام باقر (عليه السّلام) فرمود:
هر كس زشتى آن ستمهايى كه به ما شده و حقوقى كه از ما تباه گرديده و گرفتاريهايى كه بدان دچارشدهايم را نشناسد، با كسى كه اين جنايات را در حق ما مرتكب شده است شريك خواهد بود.
قَالَ الإِمِامُ البَاقِرُ عَلَيهِ السَّلامْ
مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَتَى إِلَيْنَا فِيمَا وُلِّینَاه
📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۲۰۸
@Sibtayn
🔴 اگر ۲۱ حج به جا می آوردی مثل زائر حسین علیه السلام بودی ...
✨ عنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام كَمْ حَجَجْتَ قُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ. قَالَ فَقَالَ: أَمَا إِنَّكَ لَوْ أَتْمَمْتَ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ حِجَّةً لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ عليه السلام.
✨ حذیفه بن منصور نقل کرده که
❇️ امام صادق عليه السلام به من فرمودند:
♦️چند مرتبه به حجّ رفته اى؟ عرض كردم: نوزده بار. فرمودند: بدان اگر آن را به بيست و يك بار برسانى مانند كسى هستى كه زيارت حضرت امام حسين عليه السلام را نموده است.
📚 کامل الزیارات، باب: 66، ح:4
@Sibtayn
دعای هر روز ماه صفر
اگر كسى خواهد كه محفوظ ماند از بلاهاى نازله در اين ماه در هر روز ده مرتبه بخواند
يا شَديدَ الْقُوى وَيا شَديدَ الْمِحالِ يا عَزيزُ يا عَزيزُ يا عَزيزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَميعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنى شَرَّ خَلْقِكَ يا مُحْسِنُ يا مُجْمِلُ يا مُنْعِمُ يا مُفْضِلُ يا لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَكَ اِنّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ فَاسْتَجَبْناهُ لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنينَ وَصَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ .
@Sibtayn
گريهكنندگان عالم پنج نفر بودند:
آدم،يعقوب،يوسف،فاطمه زهرا،و امام زين العابدين، صلوات اللّٰه عليهم أجمعين
1️⃣ اما حضرت آدم از مفارقت بهشت آنقدر گريست تا اينكه همانند دو نهر آب اشك از ديدگانش جارى شد،
2️⃣و حضرت يعقوب آنقدر از فراق فرزندش يوسف گريست كه ضعف بر بينائى چشمانش پديد گشت،
3️⃣و حضرت يوسف آنقدر از فراق پدر بزرگوارش گريست تا اينكه اهل زندان از گريه او مضطرب شدند و با او گفتند يا شب گريه كن روز آرام بگير يا روز گريه كن شب آرام بگير،(
4️⃣و حضرت زهرا از فراق پدر عاليقدرش آنقدر گريست كه اهل مدينه بتلاطم افتادند پس روزها ناچار بقبرستان بقيع ميرفت و بياد پدر گريه مينمود،
5️⃣و حضرت امام زين العابدين بعد از پدر بزرگوارش مدت بيست سال هرگز طعام نزد او نگذاشتند كه گريه نكند و هرگز آبى نياشاميد كه گريه ننمايد تا اينكه ملامتش كردند از بسيارى گريه،
فرمود(شكايت ميكنم مصيبت و اندوه خود را بسوى خدا و ميدانم از خدا آنچه شما نميدانيد)همانا من هرگز بياد نمىآورم شهادت پدر خود و يارانش را مگر آنكه مرا گريه ميگيرد .
قَالَ الصادق عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ
آدَمُ وَ يَعْقُوبُ وَ يُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ
1️⃣فأَمَّا آدَمُ إِنَّهُ بَكَى عَلَى اَلْجَنَّةِ حَتَّى صَارَ عَلَى خَدَّيْهِ أَمْثَالُ اَلْأَوْدِيَةِ
2️⃣و بَكَى يَعْقُوبُ عَلَى يُوسُفَ حَتَّى ذَهَبَ بَصَرُهُ
3️⃣و بَكَى يُوسُفُ عَلَى يَعْقُوبَ حَتَّى تَأَذَّى مِنْهُ أَهْلُ اَلسِّجْنِ فَقَالُوا إِمَّا تَبْكِي بِاللَّيْلِ وَ تَسْكُتُ بِالنَّهَارِ أَوْ تَسْكُتُ بِاللَّيْلِ وَ تَبْكِي بِالنَّهَارِ
4️⃣و بَكَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ عَلَى فِرَاقِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى تَأَذَّى أَهْلُ اَلْمَدِينَةِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى اَلْبَقِيعِ فَتَبْكِي فِيهِ
5️⃣و بَكَى عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ عشرون [عِشْرِينَ] سَنَةً وَ مَا رَأَوْهُ عَلَى أَكْلٍ وَ لاَ عَلَى شُرْبٍ إِلاَّ وَ هُوَ يَبْكِي فَلاَمُوهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ إِنِّي لَمْ أَذْكُرْ مَصَارِعَ أَبِي وَ أَهْلِ بَيْتِي إِلاَّ وَ خَنَقَتْنِي اَلْعَبْرَةُ .
📖إرشاد القلوب ج۱ ص۹۵
@Sibtayn
▪️یکی از حکمت های غیبت امام عصر سلام الله علیه
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود:
...وَ كَذَلِكَ الْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَيَّامُ غَيْبَتِهِ لِيُصَرَّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ يَصِفُوا الْإِيمَانِ مِنَ الْكَدَرِ بِارْتِدَادِ كُلِّ مَنْ كَانَتْ طِينَتُهُ خَبِيثَةً مِنَ الشِّيعَةِ الَّذِينَ يُخْشَى عَلَيْهِمْ النِّفَاقُ إِذَا أَحَسُّوا بِالاِسْتِخْلاَفِ وَ التَّمْكِينِ وَ الْأَمْنِ الْمُنْتَشِرِ فِي عَهْدِ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَم.ُ
...قائم سلام الله علیه نيز چنين است زيرا ايّام غيبت او طولانى مى شود تا حقّ محض و ايمان صافى از كدر آن مشخّص شود و هر كسى كه از شيعيان، طينت ناپاكى دارد از دين بيرون رود،
كسانى كه ممكن است چون خلافت کردن و قدرت و امنيّت فراگیر در عهد قائم سلام الله علیه را احساس كنند نفاق ورزند.
📚كمال الدین و تمام النعمه ج ۲ ص ۳۳۴
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگفت پول ندارم موکب بزنم*
*ولی اینطوری که می تونم خدمت کنم به زائران ابوسجاد..
روز عاشورا کربلای معلی/محرم۱۴۴۴
بند بند وجود ما
در بند محبت شماست یا اباعبدالله
@Sibtayn
امام صادق علیه السلام موکب دار زوار سیدالشهدا(علیه السلام)
موسی بن قاسم حضرمی گفت: امام صادق (علیه السلام) در روز اول امامت امام باقر (علیه السلام) وارد نجف گردید و فرمود: ای موسی به سوی راه اصلی برو و در کنار آن بایست و نگاه کن! به زودی مردی از سوی قادسیه خواهد آمد و چون نزدیک تو شد، بگو مردی از فرزندان رسول خدا (صلیالله علیه و آله) اینجاست و تو را فرا می خواند، و او با تو خواهد آمد.
گفت: رفتم و در کنار راه ایستادم درحالیکه هوا بسیار گرم بود، همچنان ایستاده بودم و نزدیک بود تا نافرمانی کنم و منصرف شوم تا آنکه نگاهم به چیزی شبیه مردی افتاد که بر روی شتر بود، همچنان به او نگاه می کردم تا آنکه نزدیک من گردید به او گفتم:ای مرد! در اینجا مردی از فرزندان پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) تو را فرا میخواند و نشانههای تو را به من داده است.
گفت: ما را نزد او ببر!
گفت: او را هدایت کردم درحالیکه شتر نزدیک خیمه قرار گرفت، او را فرا خواند و مرد عرب وارد شد و من نزدیک در خیمه شدم، صدای آنان راشنیدم درحالیکه آنان را نمیدیدم.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: از کجا میآیی؟
گفت: از دورترین منطقه یمن.
فرمود: تو از آنجا و آنجا هستی؟
گفت: بلی من از آنجا (که می فرمائید) هستم!
فرمود: برای چه کاری به اینجا آمده ای؟
گفت: به زیارت امام حسین (علیه السلام) آمدهام.
امام (علیه السلام) فرمود: برای کار دیگری به جز زیارت آمدهای؟
گفت: برای هیچ کاری به جز آنکه نزد او نماز گذارم و او را زیارت کنم و بر او درود فرستم و نزد خانوادهام برگردم.
امام (علیه السلام) فرمود: در زیارت او چه چیزی را میبینید؟
گفت: در زیارت او برکت در جانهای خود و خانواده و فرزندان و اموال و زندگی میبینم و حاجتهای ما بر آورده میشود.
امام (علیه السلام) فرمود: نمیخواهی از فضیلت دیگر علاوه بر این فضیلتها تو را آگاه نمایم؟
گفت: مرا آگاه نما ای فرزند پیامبر خدا!
فرمود: زیارت امام حسین (علیه السلام) برابر است با حج پذیرفته شده و صحیح با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است.
آن مرد از این سخن تعجب نمود.
و فرمود: به خدا قسم دو حج صحیح و پذیرفته شده با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و او تعجب نمود و امام صادق (علیه السلام) اضافه نمود تا آنکه فرمود: سی حج پذیرفته و صحیح با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم).
📚كامل الزيارات ج۱ ص۱۶۲
📚ثواب الأعمال ، الشيخ الصدوق / 93 .
@Sibtayn
ثواب پولی که در راه زیارت سید الشهدا علیه السلام خرج می شود
«ابن سنان» به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد:
پدر بزرگوارتان در مورد حج می فرمودند: در مقابل هر درهمی که شخص انفاق می کند، هزار درهم منظور می شود. اکنون بفرمایید: چه اجر و ثوابی است برای کسی که در سفر زیارت پدرتان امام حسین(علیه السلام) انفاق نماید؟
حضرت فرمودند:
«یا ابْنَ سِنَانٍ! یحْسَبُ لَه بالدِّرْهَمِ أَلْفٌ وَ أَلْفٌ حَتَّی عَدَّ عَشَرَةً وَ یرْفعُ لَه مِنَ الدَّرَجاتِ مثْلُهَا وَ رِضا اللَّهِ خَیرٌ لَهُ وَ دُعاءُ مُحَمَّدٍ وَ دُعَاءُ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ(ع) خیرٌ لَه؛
📕کامل الزیارات، ص 128.
ای ابن سنان! در مقابل هر درهمی که شخص انفاق کند، هزار هزار... و همین طور شمردند تا به ده هزار رسید، منظور می گردد و به همین مقدار درجه اش را بالا می برند و رضایت و خشنودی حق تعالی از وی و دعای حضرت محمد و امیرالمؤمنین و دیگر ائمه(علیهم السلام) برای او بهتر از آن می باشد.»
@Sibtayn
پولی که در راه زیارت سید الشهدا خرج شود باز می گردد
حلبي از امام صادق(علیه السلام) پرسيد:
فداى تو شوم، چه مى فرمائيد در حقّ كسى كه ترك كند زيارت قبر حضرت حسين (علیه السلام ) را، و در حالى كه قادر به زيارت آن حضرت باشد؟
فرمود: مى گويم كه او عاقّ حضرت رسول (صلی الله علیه و اله) و عاقّ ما شده است، و سبك شمرده است امرى را كه براى او نافع است.
و هر كه آن حضرت را زيارت كند خدا حوائج او را متكفل مى گردد. و كفايت مهمّات دنيائى او را مى نمايد. و زيارت آن حضرت براى بنده روزى جلب مى نمايد،
و آنچه در اين راه خرج نمايد خدا به او عوض مى دهد،
و گناه پنجاه ساله او را مى آمرزد، در حالى بسوى اهل خويش باز مى گردد كه هيچ گناه و خطائى بر او نباشد، مگر آنكه از نامه عمل او محو شود.
و اگر در اين سفر بميرد ملائك نازل مى شوند و او را غسل مى دهند و گشاده شود براى او درى بسوى بهشت كه داخل شود بر او نسيم بهشتى.
و اگر سالم بماند گشاده شود براى او درى كه نازل شود از آن در روزى او و حقتعالى به عوض هر درهمى كه او خرج كرده است ده هزار درهم به او بدهد و براى او ذخيره نمايد، و چون محشور شود به او گويند كه خدا اين عوض را براى تو ذخيره كرده است و امروز به تو رسانيد.
همانطور كه ملاحظه مي كنيد در دو جاي اين روايت تصريح شده كه خداوند به عوض آنچه در راه زيارت خرج شده مي دهد. يكي اين جمله:
«وَ يُخْلِفُ عَلَيْهِ مَا يُنْفِقُ»
و آنچه در اين راه خرج نمايد خدا به او عوض مى دهد.
و ديگري اين جمله:
«َو يُجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ»
و حقتعالى به عوض هر درهمى كه او خرج كرده است هزار درهم به او مي دهد.
عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ قَالَ:
قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَتَهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ
قَالَ أَقُولُ إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و اله وَ عَقَّنَا وَ اسْتَخَفَّ بِأَمْرٍ هُوَ لَهُ
وَ مَنْ زَارَهُ كَانَ اللَّهُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ حَوَائِجِهِ- وَ كُفِيَ مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ إِنَّهُ لَيَجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَى الْعَبْدِ وَ يُخْلِفُ عَلَيْهِ مَا أَنْفَقَ-
وَ يَغْفِرُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِينَ سَنَةً وَ يَرْجِعُ إِلَى أَهْلِهِ وَ مَا عَلَيْهِ وِزْرٌ وَ لَا خَطِيئَةٌ إِلَّا وَ قَدْ مُحِيَتْ مِنْ صَحِيفَتِهِ
فَإِنْ هَلَكَ فِي سَفَرِهِ نَزَلَتِ الْمَلَائِكَةُ فَغَسَّلَتْهُ وَ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَ يَدْخُلُ [وَ فُتِحَ لَهُ بَابٌ إِلَى الْجَنَّةِ يَدْخُلُ] عَلَيْهِ رَوْحُهَا حَتَّى يُنْشَرَ
وَ إِنْ سَلِمَ فُتِحَ لَهُ الْبَابُ الَّذِي يَنْزِلُ مِنْهُ الرِّزْقُ وَ يُجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ
وَ ذُخِرَ ذَلِكَ لَهُ فَإِذَا حُشِرَ قِيلَ لَهُ لَكَ بِكُلِّ دِرْهَمٍ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ إِنَّ اللَّهَ نَظَرَ لَكَ وَ ذَخَرَهَا لَكَ عِنْدَهُ.
📚شيخ طوسي، تهذيب الاحكام، انتشارات دار الكتب الاسلاميه، ج 6، ص 45؛
📚وسائل الشيعه، انتشارات آل البيت، ج14، ص429.
@Sibtayn