▪️امام سجاد علیه السلام فرمود:
(بعد از شهادت سید الشهداء علیه السلام) مردی من را پنهان کرد و مرا اکرام داشت و پناه داد، و در هر رفت و آمدی پیوسته گریه می کرد؛ تا جایی که با خود گفتم: اگر قرار باشد احدی از مردم وفادار باشد همینست!
تا اینکه منادی ابن زیاد ندا داد: «هر کس علی بن حسین (علیهما السلام) را پیدا کرده بیاورد، که برای او سیصد درهم جایزه قرار دادیم».
پس همان مرد بر من وارد شد و همانطور که گریه می کرد دستم را به گردنم بست! و می گفت: «می ترسم»! و مرا دست بسته تحویلشان داد و در حالی که نگاه می کردم سيصد درهم را گرفت!
قال علي بن حسين. فغيبني رجل منهم و أكرم نزلي و احتضنني و جعل يبكي كلما خرج و دخل. حتى كنت أقول: إن يكن عند أحد من النار وفاء فعند هذا.
إلى أن نادى مناد ابن زياد: ألا من وجد علي بن حسين. فليأت به فقد جعلنا فيه ثلاثمائة درهم قال: فدخل- و الله- علي و هو يبكي. و جعل يربط يدي إلى عنقي و هو يقول: أخاف. فأخرجني- و الله- إليهم مربوطا حتى دفعني إليهم و أخذ ثلاثمائة درهم و أنا أنظر إليها
📚الطبقات الكبرى - ط العلميه : ابن سعد كاتب الواقدي ج : 10ص: 480
@Sibtayn
آیا می دانید چرا لقب حضرت امام علی بن الحسین علیهماالسلام ذو الثفنات است ؟
عن محمد بن علي الباقر عليه السلام قال:
كان لأبي عليه السلام في موضع سجوده آثاره ناتئة وكان يقطعها في السنة مرتين، في كل مرة خمس ثفنات، فسمي ذا الثفنات لذلك
حضرت باقر(عليه السلام) فرمود برآمدگيهائى در محلهاى سجده پدرم بوجود مىآمد كه در هر سال دو مرتبه آن را قطع ميكرد در هر بار پنج پينه قطع مي نمود به همين جهت ايشان را(ذو الثفنات) مي گفتند.
📖علل الشرايع ج ١ ص ٢٢٢
👈قال الجوهري الثفنة واحدة ثفنات البعير، وهي ما يقع من أعضائه على الأرض إذا استناخ وغلظ كالركبتين وغيرهما.
(تاج العروس من جواهر القاموس , ج18 , ص95)
جوهری در تعریف ثفنه می گوید :
ثفنه مفرد ثفنات شتر است و ثفنات به محل تلاقی اعضای شتر با زمین است که به دلیل تماس زیاد با زمین پوست ان ضخیم می شود مانند دو سر زانوی شتر
🔹قال يوسف بن عبد الرحمن أبو محمد القضاعي الكلبي المزّي (ت742هـ): " ذو الثفنات: علي بْن الحسين بْن علي بْن أَبي طالب زين العابدين سمي بذلك؛ لأنه كان يصلى كل يوم ألف ركعة، فصار في ركبتيه مثل ثفنات البعير" .
مزی در تهذیب الکمال می نویسد :
علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب به ذو الثفنات نامیده شد زیرا هر روز هزار رکعت نماز می خواند تا جایی که در دو زانویش مانند پینه های شتر ایجاد شد .
📖تهذيب الكمال في أسماء الرجال نویسنده ج : 35 ص : 42
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬روضه (توی کاسه آب میدید گریه می کرد)
🎤حاج امیر کرمانشاهی
🔺شب شهادت امام زین العابدین (ع) محرم 1400
📌هیئت انصار الحجه مشهد مقدس
#حاج_امیر_کرمانشاهی
#محرم_الحرام
#امام_سجاد_علیه_السلام
#روضه
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله
ماموریت پیامبر صلی الله علیه و آله در روز عاشورا
@Sibtayn
🏴 شاهکار ماندگار استاد مسعود نجابتی از اسامی شهدای کربلا
@Sibtayn
59.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬زمینه (تو و خیمههای داغدیده)
🎤حاج محمود کریمی
🔺شب تاسوعا ماه محرّم در سال ۱۴۰۳
📌هیأت رایةالعباس (علیهالسّلام)
#حاج_محمود_کریمی
#محرم_الحرام
#حضرت_عباس_علیه_السلام
#زمینه
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬شور ، عصمت علوی
🎤کربلایی حسین طاهری
🔺شب شام غریبان محرم الحرام 1446
#کربلایی_حسین_طاهری
#محرم_الحرام
#حضرت_زینب_علیها_السلام
#شور
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
33.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬عالمو زیر و رو کرد اسمت
🎤حاج سید مجید بنی فاطمه
🔺شب هفتم محرم الحرام 1446
📌حسینیه ریحانه الحسین سلام الله علیها
#حاج_سید_مجید_بنی_فاطمه
#محرم_الحرام
#امام_حسین_علیه_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
◼️گریه رسول الله بر مصیبت سید الشهداء علیه السّلام به اعتراف مخالفین
✍️حاکم نیشابوری از عُلمای بزرگ اهل تسنن به نقل از ام فضل دختر حارث می نویسد :
🔹روزی حضور رسولخدا شرفیاب شده عرضه داشتم دیشب خواب وحشتناکی دیدم، در خواب دیدم مانند آن که قطعه ای از بدن شما جدا شد و در دامن من افتاد.
رسولخدا فرمودند : خواب بسیار خوبی دیدی، به زودی فاطمه فرزندی خواهد آورد و آن فرزند در دامن تو خواهد بود؛
ام الفضل گفت و چون حسین متولد شد آن حضرت در دامن من قرار گرفت. روزی همچنان که حسین در دامن من بود به پیامبر خدا وارد شدم؛ حضرت نگاهی به حسین نمود و دیدگانش اشک آلود شد؛
عرضه داشتم پدر و مادرم فدای شما باد چرا گریستید؟
فرمود : هم اکنون جبرئیل بر من نازل شد و خبر داد :
امت من به زودی همین فرزند مرا شهید می کنند و خاکی از خاک سرخ رنگ او برای من آورد.
📚المستدرك علی الصحيحين، جلد ٣، صحفه ١٩۴، حدیث ۴٨١٨
👈حاکم نیشابوری بعد از نقل روایت می نویسد :
📝هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین و لم یخرجاه
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دسته عظیم و باشکوه عزاداری و زنجیر زنی در ابرکوه یزد
روز هشتم محرم
@Sibtayn
✴️ آیا می دانید چه کسی بدن امام حسین علیه السلام را دفن کرد؟ ✴️
اعتقاد ما شیعیان بر این است که بر بدن مطهر یک معصوم، جز معصومی دیگر نمی تواند نماز بخواند.
برخی از مصادر شیعی چنین بیان داشته اند :
بنی اسد در دفن شهدای کربلا، متحیر و سرگردان بودند، چرا که کوفیان بین سرها و بدنهای شهدا جدایی انداخته بودند و بدنها قابل شناسایی نبودند. در این هنگام امام سجاد(علیه السلام) به کربلا تشریف آوردند و آنان را در این امر یاری کردند.
ایشان با یاری مردان بنی اسد نخست پیکر مطهر پدر بزرگوارشان را پیدا کردند و پس از گریه زاری فراوان، آن را روی قطعه حصیری گذاشتند و به آرامگاه فعلی اش آوردند؛ سپس اندکی از خاک محل دفن را کنار زدند قبری ساخته و پرداخته ظاهر شد. سپس امام زین العابدین(علیه السلام)، دستها را زیر بدن مبارک امام حسین(علیه السلام) قرار دادند و فرمودند:
«بسم الله و فی سبیل الله و علی ملة رسول الله صدق الله و رسوله ما شاء الله، و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.»
آن گاه به تنهایی، بدن مطهر را در داخل قبر گذاشت؛ ایشان در حالی که دیگران را از کمک در تدفین امام(علیه السلام)، باز میداشت فرمودند:
«با من کسانی هستند که مرا یاری دهند.»
وقتی حضرت بدن را در قبر نهاد صورت مبارکش را بر گلوی بریده ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) نهاد و در حالی که اشک بر گونه هایش جاری فرمود:
«طوبی لأرض تضمنت جسدک الطاهر فان الدنیا بعدک مظلمه و الآخره بنورک مشرقه و اما اللیل فمسهد و الحزن فسرمد او یختار الله لاهل بیت دارک التی انت بها مقیم و علیک منی السلام یابن رسول الله و برکاته؛
چه مبارک است زمینی که بدن مطهر تو را در برگرفته است؛ دنیا بعد از تو تاریک است و آخرت با نور جمال تو روشن و نورانی. بعد از تو شب هایمان سخت و حزن هایمان طولانی است؛ تا آن زمان که خداوند سر منزلی را که تو مقیم آن شده ای برای اهل بیت (علیهم السلام) و خاندانت اختیار کند ای زاده رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) سلام و رحمت خدا و برکات او بر تو باد.»
آنگاه قبر را پوشانید و با انگشت مبارک روی قبر امام نوشتند:
«هذا قبر الحسین بن علی بن ابیطالب(علیهما السلام) الذی قتلوه عطشانا غریبا.»
سپس برادر گرامی اش علی اکبر(علیه السلام) را در پایین پای امام دفن کردند و بقیه هاشمیین و اصحاب را در قبر دیگر در زیر پای امام حسین(علیه السلام) دفن نمودند.
سپس امام به همراه بنی اسد به نهر علقمه رفتند؛ در آنجا با مشاهده پیکر پاک عمویش -عباس(علیه السلام)، خود را بر روی بدن ابوالفضل(علیه السلام) افکند و گلوی مبارکش را بوسید. امام در حالی که به شدت میگریست، فرمود:
«علی الدنیا بعدک العفا یا قمر بنی هاشم و علیک منی السلام من شهید محتسب و رحمة الله و برکاته؛»
بعد از تو ای قمر بنی هاشم خاک بر سر این دنیا؛ و سلام من به تو و رحمت و برکات الهی بر تو باد.» آنگاه برایش قبری حفر کرد و همانند پدر شهیدش به تنهایی او را درون قبر گذاشت و به بنی اسد فرمود: «کسی با من هست که کمکم میکند» سپس بدن شریف عباس(علیه السلام) را دفن کردند.»
📙(المقرم، عبد الرزاق الموسوی ؛ مقتل الحسین(علیه السلام)، بیروت، دارالکتاب الاسلامیه، چاپ پنجم، ص1979، ص319.321)
این گزارش به وسیله روایتی که از امام رضا (علیه السلام) نقل شده نیز تأیید میشود. راوی میگوید:
«من نزد امام رضا(علیه السلام) بودم که علی بن ابی حمزه، ابن سراج و ابن مکاری بر حضرت وارد شدند.
علی پس از گفتگو با حضرت درباره امامت ایشان، گفت:
از پدران شما برای ما روایت کرده اند که کار امام(علیه السلام) را کسی جز امامی مانند خودش بر عهده نمیگیرد.[پس چگونه است که پس از شهادت پدر بزرگوارتان امام موسی کاظم(علیه السلام) شما حضور نداشتید و متقبّل امر کفن و دفن ایشان نشدید]
امام فرمود: بگو ببینیم حسین بن علی(علیهما السلام) امام بود یا غیر امام؟
گفت: امام بود.
فرمود: چه کسی عهده دار کارش بود.
گفت: علی بن الحسین(علیهما السلام).
فرمود: علی بن الحسین(علیهما السلام) کجا بود؟
گفت: در کوفه در زندان ابن زیاد.
امام فرمود: چگونه در حالی که زندانی بود عهده دار کار پدرش گردید.
گفت: دور از چشم آنان رفت و پدرش را کفن و دفن نمود و بازگشت.
امام فرمود: آن کسی که به علی بن الحسین(علیهما السلام) امکان داد به کربلا برود و کار پدرش را بر عهده بگیرد به صاحب این امر نیز امکان میدهد که به بغداد برود و کار پدرش را عهده دار گردد.»
📗 (کشی، محمد بن عمر؛ رجال الکشی، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348ش، صص463-464 و مجلسی، محمد باقر؛ بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار(علیهم السلام)، تهران، اسلامیه، بیتا،ج45، ص169
آری آنچه که در این روایات به صراحت بدان اشاره شده است خارق العاده بودن حضور امام سجاد(علیه السلام) در کربلا و همراهی با بنی اسد در تدفین شهدای کربلا است.
@Sibtayn
🔘آیا می دانید جنس لباس حضرت سیدالشهدا علیه السلام هنگام شهادت از چه بود ؟
💢أبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ
قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع وَ عَلَيْهِ جُبَّةُ خَزٍّ دَكْنَاءُ فَوَجَدُوا فِيهَا ثَلَاثَةً وَ سِتِّينَ مِنْ بَيْنِ ضَرْبَةٍ بِالسَّيْفِ وَ طَعْنَةٍ بِالرُّمْحِ أَوْ رَمْيَةٍ بِالسَّهْم.
✍🏻 جابر گوید امام باقر علیهالسلام فرمودند:
امام حسين عليه السّلام در حالى شهيد شد كه جبّهاى تیره رنگ از جنسِ خز پوشيده بود که در آن اثرِ شصت و سه ضربهٔ شمشير، نيزه و پرتابِ تير يافتند.
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج 6 ص 452
@Sibtayn
⚫️ بوی خوش تربت ، نشان قبر حسين عليه السلام
✍️ابن کثیر دمشقی از علمای بزرگ مخالفین مینویسد:
🔹 هشام بن الکلبی میگوید: براي اينكه اثري از قبر [حضرت امام ] حسین [ علیه السلام ] نماند اب را به سمت قبر [شریف] هدایت کردند. پس از چهل روز که اب فروکش کرد ، مردی اعرابی از قبیله بنی اسد امد و [برای یافتن قبر مبارک حضرت ] مشتی خاک را بر میداشت و میبویید [تا ببیند کدام خاک بوی امام حسین (علیه السلام) را میدهد] تا [به قبر مبارک رسید و] روی قبر افتاد و گریه کرد و گفت:
حسین جان پدر و مادرم به فدایت چقدر خوشبو هستی و تربتت چه خوشبوست
می خواستند قبرت را از دشمنانت مخفی کنند ولی بوی خوش تربتت نشانه و راهنما به قبر است.
ذَكَرَ هِشَامُ بْنُ الْكَلْبِيِّ أَنَّ الْمَاءَ لَمَّا أُجْرِيَ عَلَى قَبْرِ الْحُسَيْنِ لَيُمْحَى أَثَرُهُ نَضَبَ الْمَاءُ بَعْدَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، فَجَاءَ أَعْرَابِيٌّ مِنْ بَنِي أَسَدٍ فَجَعَلَ يَأْخُذُ قَبْضَةً قَبْضَةً وَيَشُمُّهَا حَتَّى وَقَعَ عَلَى قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَبَكَى وَقَالَ:
بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي، مَا كَانَ أَطْيَبَكَ وَأَطْيَبَ تُرْبَتكَ! ! ثُمَّ أَنْشَأَ يَقُولُ:
أَرَادُوا لَيُخْفُوا قَبْرَهُ عَنْ عَدُوِّهِ * فَطِيبُ تُرَابِ الْقَبْرِ دَلَّ عَلَى القبر
📚 البدایة و النهایة، تالیف ابن کثیر دمشقی، جلد ۸، صفحه ۲۲۲، چاپ دار الفکر
@Sibtayn
نزدیک بود حضرت سکینه سلام الله علیها قالب تهی کند؛
-حجاب صورت حضرت سکینه سلام الله علیها...😭😭😭
●و روي أن الحريم لما أدخلن في السبي إلى يزيد بن معاوية لعنه اللّه كان يطّلع فيهن و يسأل عن كل واحدة بعينها و هن مربّقات بحبل طويل و زجر بن قيس لعنه اللّه يجرّهن حتى أقبلت امرأة كانت تستر وجهها بزندها لأنها لم يكن لها خرقة تستر بها وجهه فقال من هذه التي ليس لها ستر قالوا سكينة بنت الحسين قال أنت سكينة؟ فسالت دموعها على خدها و اختنقت بعبرتها فسكت عنها حتى كادت أن تطلع روحها من البكاء فقال لها و ما يبكيك قالت كيف لا تبكي من ليس لها ستر تستر وجهها و رأسها عنك و عن جلسائك.
●روایت شده که وقتی زنان و کودکان اهل بیت را در مجلس یزید بن معاویه لعنه الله وارد کردند به آنان می نگریست و در حالی که همگی با یک طناب بلند به هم بسته شده بودند و زجر بن قیس ملعون آنان را می کشید از یکایک آنان پرسش می کرد تا اینکه در میان آنان زنی را دید که صورتش را با دستش پوشانده بود زیرا پارچه ای برای پوشاندن صورتش نداشت
یزید ملعون پرسید این زن کیست که پوششی ندارد
گفتند سکینه دختر حسین صلوات الله علیه
یزید ملعون گفت آیا تو سکینه ای
در این حال بغض حضرت سکینه سلام الله علیها ترکید و چنان به گریه افتاد که نزدیک بود روح او از بدنش خارج شود
یزید به او گفت چرا گریه میکنی
حضرت سکینه صلوات الله علیها فرمود چگونه گریه نکند کسی که حجابی برای پوشاندن سر و صورتش از نگاه های تو و هم نشینانت ندارد.
📜المنتخب/للطريحي/ج۲/ص۴۷۳المجلس العاشر.
📜تظلم الزهراء/ص۲۷۹.
📜زينب الكبرى عليها السلام من المهد الى اللحد/ص۳۷۹
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دسته عزاداری زنان بنی اسد
روز سیزدهم محرم
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خود معصوم پنداری
حجت الاسلام شیخ حامد کاشانی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از حرم سید الشهدا علیه السلام بعد از حمله وحشیانه حزب ملعون بعث در شعبان سال 1411 هجری قمری
➖ در شعبان ۱۴۱۱ق قیام مردمی در عراق شکل گرفت و بیشتر استانها به دست مردم افتاد.
رژیم بعث برای نابودی این شورشها با استفاده از نیروی هوایی و سلاحهای سنگین شهرها را نابود کردند. از جمله این شهرها کربلا بود که نیروهای بعثی به فرماندهی حسینکامل داماد صدام به آنجا یورش بردند.
نیروهای صدام مقاومت مردم را درهم شکستند و مردم را دستهدسته اسیر و اعدام میکردند. بعثیها به حرم امام حسین علیهالسّلام و حضرت عباس عليهالسلام آسیبهای جدی رساندند.
آنها داخل حرم حسینی و حضرت ابوالفضل علیهماالسلام شده، از روی اجساد شهدا گذشته و به تاراج جواهرات و اشیای گرانبهای آن دو حرم پرداختند.
همچنین بهمدت شش ماه درِ حرم بسته شده و اجازه زیارت داده نمیشد.
🔻 کلیپ قدیمی، مربوط بهحدود ۳۵ سال قبل
@Sibtayn
اولین شعری که در رثای حضرت سیدالشهدا علیه السلام سروده شد
-ابراهيم بن داحه گويد:
نخستين شعرى كه در رثاء و نوحهگرى براى حسين بن على عليهما السّلام سروده شد گفتار عقبة بن عمرو سهمى از بنى سهم بن عوف بن غالب است
أَوَّلُ شِعْرٍ رُثِيَ بِهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَوْلُ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو اَلسَّهْمِيِّ مِنْ بَنِي سَهْمِ بْنِ عَوْفِ بْنِ غَالِبٍ
إِذَا اَلْعَيْنُ قَرَّتْ فِي اَلْحَيَاةِ وَ أَنْتُمْ
تَخَافُونَ فِي اَلدُّنْيَا فَأَظْلَمَ نُورُهَا
مَرَرْتُ عَلَى قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ بِكَرْبَلاَءَ
فَفَاضَ عَلَيْهِ مِنْ دُمُوعِي غَزِيرُهَا
فَمَا زِلْتُ أَرْثِيهِ وَ أَبْكِي لِشَجْوِهِ
وَ يُسْعِدُ عَيْنِي دَمْعَهَا وَ زَفِيرَهَا
وَ بَكَيْتُ مِنْ بَعْدِ اَلْحُسَيْنِ عَصَائِبَ
أَطَافَتْ بِهِ مِنْ جَانِبَيْهَا قُبُورُهَا
سَلاَمٌ عَلَى أَهْلِ اَلْقُبُورِ بِكَرْبَلاَءَ
وَ قَلَّ لَهَا مِنِّي سَلاَمٌ يَزُورُهَا
سَلاَمٌ بِآصَالِ اَلْعَشِيِّ وَ بِالضُّحَى
تُؤَدِّيهِ نَكْبَاءُ اَلرِّيَاحِ وَ مُورُهَا
وَ لاَ بَرِحَ اَلْوُفَّادُ زُوَّارُ قَبْرِهِ
يَفُوحُ عَلَيْهِمْ مِسْكُهَا وَ عَبِيرُهَا.
هنگامى كه زندگى چشم روشنى يافت درحالى كه شما در دنيا درهراسيد،نور دنيا رو به تاريكى گذارد/
در كربلا از كنار قبر حسين گذشتم پس اشكهايم به شدت بر آن قبر چو باران باريد/
پس همچنان رثاى او را مىگويم و در اندوه او مىگريم و اشك و آه آن چشمم را يارى مىكند/
پس از حسين بر ياران دلاور او گريستم كه قبرشان از دو سوى،اطراف قبر حسين عليه السّلام را احاطه كردهاند/
سلام بر اهل قبرهاى كربلا و اين سلام اندكى از جانب من است كه اين قبرها را زيارت مىكند/
سلام بر او شبهنگام و بامدادان كه باد صبا و غبار آن،آن سلام را به او مىرساند/
همچنان بر زائرين و رهسپاران قبر او مشك و عبير آن قبر خواهد وزيد.
📙الأمالي (للمفید) ج۱ ص۳۲۴
📗الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۹۳
@Sibtayn