eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا می دانید برترین اعمال در روز قیامت کدامند ؟ از كتاب مناقب خوارزمى، از ابى علقمه (مولى بنى هاشم) نقل شده است كه گفت: رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در جمع ما ياران خود نماز صبح را به جا آورد، سپس رو به ما نمود و فرمود: اى ياران ديشب عمويم حمزه بن عبد المطلب و (برادرم) جعفر بن ابى طالب را در خواب ديدم، در حالى كه طبقى از ميوه در پيش رو داشتند و از آن ميل مى‌كردند، آن ميوه نخست از درخت سدر بود (نبق) ناگهان به انگور مبدّل شد و پس از لحظاتى كوتاه به رطب تبديل گرديد، به آنها نزديك شده و گفتم: پدرم فداى شما باد؛ كدام‌يك از اعمال نيكو و پسنديده را برتر و افضل يافتيد گفتند: پدران و مادران ما فداى شما باد، در بين اعمال خوب و پسنديده برتر و ارزنده‌تر از سه عمل چيزى نيافتيم: 1️⃣درود و صلوات بر تو 2️⃣و تشنه‌اى را سيراب كردن 3️⃣ و محبّت على بن ابى طالب عليه السّلام در دل داشتن. 📙شرح الأخبار ج۲ ص۳۸۰ @Sibtayn
دعاى شريف عهد مزيّن شده به دست خط مبارك حضرت امام جعفر صادق عليه السلام @Sibtayn
دستاوردهای موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام بضعة المصطفی (صلی الله علیه وآله) در راستای اهداف مؤسسه که در رأس آن نشر و ترویج فرهنگ غنی و پرمایه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، و نظر به اهمیت مطالعه و ژرف اندیشی در حوادث صدر اسلام و لزوم هوشیاری و آگاهی از علل انحراف جامعه اسلامی از مسیر امامت و ولایت در همه عصرها، از این رو مؤسسه عنایت ویژه ای به تاریخ و سرگذشت ام أبیها و اُم الأئمه بانوی برتر زنان دو عالم حضرت فاطمه زهرا علیها السلام داشته است. بدین مناسبت کتابی تحت عنوان بضعة المصطفى (به زبان عربی) در بیش از 500 صفحه به نشر رسانید که عصمت و طهارت آن بانوی بزرگوار ستم دیده از دیدگاه آیات قرآنی همچون آیة التطهير و مباهله و موده و نیز حدیث ثقلین به اثبات رسانیده. این کتاب که تاریخ مفصلی از زندگی شکوهمند آن حضرت را از بدو خلقت که همراه با پدیده های اعجاز آمیز مانند تکلم ایشان با مادرشان پیش از تولد و دوره همراهی با پدر بزرگوارشان و دوره پس از رحلت پیامبر (ص) و پیامدهای ناشی از غصب خلافت همسرشان و همچنین فدک و مصایب وارده بر اثر حمله به بیت خاندان نبوت و امامت و دوره بیماری و شهادت آن مکرمّه، تماماً با دلایل و براهین و منابع معتبر آورده است. و می توان گفت این کتاب به عنوان یک مرجع از زندگی نامه حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها است.
مراقب انتخاب دوست باشیم 💎 الْمُجَاشِعِیِّ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام عَنْ آبَائِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الْمَرْءُ عَلَی دِینِ خَلِیلِهِ فَلْیَنْظُرْ أَحَدُکُمْ مَنْ یُخَالِلُ . امام صادق علیه السلام، از پدرانش، از رسول خدا صلی الله علیه و آله،نقل فرمودند: «هر کس بر دین دوست خود است؛ پس باید هر یک از شماها بنگرد با چه کسی دوستی می‌کند. » 📖امالی شیخ طوسی، ج۱،ص ۱۳۲ 📖بحارالانوار، ج۷۱،ص۱۹۲،ح۱۲ @Sibtayn
آیا می دانید چرا نماز مغرب سه رکعت است ؟ از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: چرا نماز مغرب سه ركعت و نوافل پس از آن چهار ركعت مقرّر شده و در سفر و حضر آن را كوتاه يا شكسته نميتوان خواند؟ 🔹آن حضرت فرمود: همانا خداوند تبارك و تعالى هر نمازى را دو ركعتى بر پيامبر خود (بعنوان تكليف) فرو فرستاد، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به هر نماز در حضر دو ركعت افزود و در سفر آن دو ركعت را انداخته و نماز را بصورت اوليّه باقى گذاشت، مگر نماز مغرب و نماز صبح را، پس از زمانى پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله نماز مغرب را (دو ركعت به شرحى كه گذشت) مي خواند كه خبر ولادت حضرت فاطمه عليهما السّلام را برايش آوردند پس از شكرگزارى به پيشگاه خداوند عزّ و جلّ‌ بپاس مولود بدنيا آمده يك ركعت به نماز مغرب افزود 📚ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﺋﻊ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺝ 2 ﺹ 66 ﻣﻦ ﻻﯾﺤﻀﺮﻩ ﺍﻟﻔﻘﯿﻪ ﺝ 1 ﺹ 454 ﺡ 1317 ﺗﻬﺬﯾﺐ ﺍﻻﺣﮑﺎﻡ ﺝ 2 ﺹ 113 ﺑﺎﺏ 8 ﺡ 192 وسائل الشیعة ج۴ ص۸۸ @Sibtayn
🌀عوالم در مدار معرفت او حیرانند… امام صادق صلوات الله علیه در مورد مقام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می فرماید: هِیَ الصِّدِّیقَهُ الْکُبْرَى، وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ‏ الْقُرُونُ‏ الْأُوَلُ او صدیقه کبراست و بنا بر معرفت او قرون اولیه می گذشته است. 📓بحار الأنوار: ج 43 ص 105 ح 19 📓الأمالي للطوسي: ص 668. 📓جزاء أعداء الصديقة الشهيدة الزهراء (عليها السلام): ص 11 📓اعلموا أني فاطمة: ج 8 ص 519. 📓فاطمة الزهراء (عليها السلام) بهجة قلب المصطفى (صلّى اللّه عليه و آله): ص 86. 📓فاطمة (عليها السلام) حورية الأرض: ص 23. 📓رياض الأبرار ج 1 ص 49 📓القطرة: ج 1 ص 268 و 270 📓العقائد الحقة: ص 332. 📓مستدرك السفينة: ج 8 ص 244. 📓الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (زنجانی) ج 19 ص 349 📓مسند الإمام الصادق (عطاردی) ج 4 ص 82 📓العوالم: 11/ 360 ح 6 📓الكوثر (موسوی) ج 2 ص 448 🔳«دارت»: به معنای دور زدن و گردیدن می باشد و هم به معنای گیج زدن و متحیر شدن. القرون دو معنا دارد: 1️⃣می توان به امم قبل تاویل برد. مانند این آیه قرآن که می فرماید: وَ لَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ‏ مِنْ قَبْلِکُمْ لَمَّا ظَلَمُوا (یونس 13) و قطعاً نسلهاى پيش از شما را هنگامى كه ستم كردند به هلاكت رسانديم لذا حدیث بدین معناست که: امت موسی و عیسی و ابراهیم و … همه بر مبنای معرفت به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می گذشته است. 2️⃣ و هم می توان به عوالم گذشته تاویل برد. عوالمی که قبل از خلقت آدم موجود بوده است. زیرا قبل از خلقت آدم ابوالبشر نیز عوالم دیگر با انسانهای دیگر موجود بوده است. چنانکه امام باقر صلوات الله علیه در ضمن این آیه: أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ‏ هُمْ‏ فِی‏ لَبْسٍ‏ مِنْ‏ خَلْقٍ‏ جَدِیدٍ (ق 15) یعنی: مگر از آفرينش نخستين [خود] به تنگ آمديم؟ [نه!] بلكه آنها از خلق جديد در شبهه اند. فرمودند: ➰الإمامُ الباقرُ صلوات الله علیه: لَعلّكَ تَرى أنَّ اللّه إنّما خَلقَ هذا العالَمَ الواحِدَ ، و تَرى أنَّ اللّه لَم يَخْلُقْ بَشَرا غَيرَكُم ! بلى و اللّه ، لَقد خَلقَ اللّه ألفَ ألفِ عالَمٍ ، و ألْفَ ألفِ آدمَ ، أنتَ في آخِرِ تِلكَ العوالِمِ و اُولئكَ الآدَمِيّينَ . 〰️آیا گمان برده ای که خدا تنها و تنها این عالم را خلق کرده است و گمان برده ای خداوند بشری دیگر غیر از شما خلق نکرده است بلکه به خدا قسم هر آینه خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم خلق کرده است که تو در آخر این عوالم هستی و آنها نیز آدم بوده اند 📓الخصال ص 652 📓تفسیر البرهان ج 5 ص 132 📓تفسير نور الثقلين ج 1 ص 59 و چنانکه در روایات بسیاری است که خداوند عوالم دیگر خلق کرده است و همه و همه مامورند به ولایت اهل بیت و برائت از دشمنانشان و این روایت نیز ناظر بر همان معناست. ☑️به هر ترتیب محور گردش تمامی عوالم گذشته وجود ذی جود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بوده است. همانگونه که بهانه خلقت در حدیث لولاک، وجود قدیسه حضرت است همانگونه کل عوالم بر مبنای معرفت حضرت صدیقه طاهره می گذشته و می گذرد. حال که قرون اولیه ـ به هر معنایی که اخذ شود ـ بر محور و مدار معرفت حضرت صدیقه می گذشته است در حالیکه ایشان علی الظاهر متولد نشده بوده اند؛ بطریق اولی مبنای گردش دین ودیانت ومحور امت پدر گرامی اش رسول خدا صلی الله علیه و آله معرفت به این وجود قدیسه است. 🔳«دارت» به معنای حیران و سرگردان هم می باشد. ممکن است این معنا را بدهد که عوالم گذشته در معرفت او حیرانند و هم این امت. و موید این معنا روایت ذیل است که می فرماید: اِنَّما سُمِّيَتْ فاطِمَة، لِاَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِها نامیده شد فاطمه بخاطر اینکه کل خلق از شناخت او عاجزند.. و از جمله این خلق قرون اولیه و عوالم گذشته. 📓تفسیر الفرات ص 581 @Sibtayn
16.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام در مقابل واقعه غصب خلافت سکوت فرمودند ؟ @Sibtayn
آیا می دانید چرا امیرالمومنین علیه السلام برای احقاق حقش قیام نکرد ؟ بهتر است بپرسیم ایا امیرمومنان علی علیه السلام در مقابل غصب خلافت سکوت کرد و از حقش کوتاه امد ؟ با مراجعه به کتب حدیث و سیره به این نتیجه خواهیم رسید که حضرت امیر علیه السلام بارها و بارها در مورد حق غصب شده اش احتجاج فرموده و هرگز سکوت نکردند . پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و حوادثی که در سقیفه رخ داد که در نهایت به غصب خلافت از امیرمومنان علیه السلام انجامید ، حضرت به منبر مسجد مدینه رفتند و خطبه ای سراسر عتاب امیز مسلمانان را خطاب قرار دادند که این خطبه به نام خطبه طالوتیه معروف شده است . حضرت امیر علیه السلام پس از حمد خداوند در قسمتی از خطبه چنین فرمودند : هان! كه (بخدا سوگند) اگر باندازۀ اصحاب طالوت (1) يا به شمارۀ اهل بدر ياور داشتم كه آنها همطراز و مانند شما بودند هر آينه شما را با شمشير مي زدم تا بسوى حق باز گرديد و براستى گرائيد، و اين كار براى بستن شكاف (كه در دين نمودار شده) بهتر و با رفق و نرمش موافق‌تر بود. خدايا تو ميان ما بحق حكم فرما كه بهترين داوران هستى. راوى گويد: سپس آن حضرت از مسجد بيرون رفت و به يك چهار ديوارى رسيد كه در آن حدود سى رأس گوسفند بود، فرمود: بخدا سوگند اگر براى من مردانى بعدد اين گوسفندان بودند كه براى خدا و رسولش خيرخواهى كنند هر آينه پسر زن مگس خوار را از فرمانروائى و رياستش برمي داشتم. چون شام شد سيصد و شصت نفر با او بيعت به مرگ كردند (كه تا پاى جان استقامت ورزند) امير مؤمنان عليه السّلام به آنها فرمود: فردا صبح همگى سر تراشيده در كنار «احجار الزيت»(نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقداد و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‌گاه حاضر نشد. على عليه السّلام (كه چنان ديد) دست بسوى آسمان بلند كرد و فرمود: خدايا اين مردم مرا خوار شمردند هم چنان كه بنى اسرائيل هارون را خوار شمردند، خدايا تو بخوبى ميدانى آنچه را ما پنهان كنيم و آنچه را آشكار كنيم، و چيزى در آسمان و زمين بر تو پوشيده نيست، مرا مسلمان بميران و بشايستگان ملحقم فرما. هان! كه سوگند بخانۀ كعبه و آنكه بسوى كعبه رود (يا دست بخانۀ كعبه سايد)- و در نسخه ايست كه فرمود: و بمزدلفة و شتابندگان براى رمى جمره - اگر سفارشى كه پيامبر امى به من كرده است در كار نبود هر آينه مخالفين را به درياى مرگ مي ريختم و باران برق دار مرگ را بر سرشان مي ريختم و بزودى خواهند دانست.(2) 1-امام باقر علیه السلام در روایتی تعداد اصحاب طالوت را 313 نفر اعلام فرموده اند . 📗الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 316 2-الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 31 @Sibtayn
آیا حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) پس از غصب خلافت، در مقابل ابوبکر و عمر سکوت فرمودند؟ این سوال تکراری همیشه از جانب اهل تسنن مطرح می شود که علی علیه السلام با ان همه شجاعت و جسارت ، اگر خلافت را حق خویش می دانست ، ساکت نمی نشست و شمشیر کشیده و علیه خلفا قیام می نمود . حتما خود او از این جریان راضی بوده که سکوت می کند و تسلیم خلافت ابوبکر می شود ؟ این شبهه از زمان خلافت ظاهری امیرمؤمنان علیه السلام نزد مردم مطرح بوده و امام نیز بارها در خطبه های مختلف پاسخ آن را فرموده اند . در کتاب شریف بحارالانوار می خوانیم : امیرمؤمنان امام علی علیه السلام در اولین خطبه ای که پس از ورود به شهر کوفه ایراد فرمودند به قضایای غصب حق خلافتشان اشاره کردند در این هنگام شخصی از میان جمع با اعتراض عرض کرد: چرا شمشیر نکشیدی و ظلم را تحمل نمودی . امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمودند : سخنی گفتی و اینک جواب آن را بگیر. هرگز از ترس مردن نبود که به قتال بر نخاستم ؛ بلکه بخاطر عهدی بود که با پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) داشتم . پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به من فرمود : ای ابالحسن پس از من ، امت عهدی که با من بسته اند را شکسته و در حق تو ظلم می کنند در حالی که تو به منزله هارون برای موسی هستی (اشاره به جانشینی امیرالمومنین بعد از پیامبر). عرض کردم ای رسول خدا در آن هنگام دستور شما چیست و چگونه عمل نمایم . رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) با من عهد کرد: اگر یاور یافتی به سوی آنان بشتاب و با آنان بجنگ ولی اگر یاور نیافتی، دست بکش و خون خود را حفظ کن تا مظلومانه به من ملحق شوی. در عمل به عهد رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) بعد از وفات ایشان و فراغت از تجهیزشان و جمع آوری قرآن، دست فاطمه و حسن و حسین را گرفتم و به در خانه اهل بَدْر و سابقان در دین رفتم و آنان را به حقم قسم دادم و به یاری خواندم ولی جز چهار نفر: سلمان، عمار، مقداد و ابوذر، کسی مرا اجابت نکرد و (از اهل بیتم نیز) آنان که یاورم در دین بودند: جعفر و حمزه، از بین رفته بودند و مانده بودم بین دو آزاد شده ای که تازه مسلمان بودند: عباس و عقیل. قسم به آن که محمد را بحق مبعوث کرد اگر آن روز که با خویشاوندان تَیْم (ابوبکر که از قبیله تیم بود) بیعت شد، چهل نفر یاور داشتم، در راه خدا با آنان می جنگیدم. [ بحارالانوار، ج29، ص419- 420 🔸در خطبه 217 نهج البلاغه می خوانیم : من هر چه کمک خواستم برای اقامه حقم ، جز اهل بیتم کسی اعلام وفاداری با من نکرد. دیدم که اگر اهل بیتم را هم در برابر شمشیر دیگران قرار دهم به صلاح نیست. امیرمؤمنان امام علی علیه السلام برای قیام به سیف در مقابل غاصبان خلافت ، از میان آن همه مسلمان ، فقط نیاز به 40 نفر داشتند که متاسفانه بیش از چهار نفر نیافتند . 🔹در خطبه ای دیگر مولا علی (علیه السلام) شرایط آن روز را بیان نموده و می فرمایند ؛ ◆ لَمَّا بُويِعَ أَبُوبَكْرٍ أَتَانِي أَرْبَعُونَ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَبَايَعُونِي، فَأَمَرْتُهُمْ أَنْ يُصْبِحُوا عِنْدَ بَابِي مُحَلِّقِينَ رُءُوسَهُمْ عَلَيْهِمُ السِّلَاحُ. فَمَا وَفَي لِي وَ لَا صَدَقَنِي مِنْهُمْ أَحَدٌ غَيْرُ أَرْبَعَةٍ سَلْمَانَ وَ أَبِي‌ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ بْنَ صَفِیَّةَ. شرح حدیث؛ ◆ هنگامی كه مردم با ابوبكر بيعت كردند ٤٠ نفر از مهاجرين و انصار به نزد من آمدند و با من بيعت كردند. به آنان دستور دادم كه فردا صبح با سری تراشيده، همراه با سلاح درب خانه من جمع شوند. اما احدی از ايشان به وعده خود وفا نكرد و كسی از ايشان تصدیق امر من نکرد مگر ٤ نفر؛ سلمان و ابوذر و مقداد و ابن صفیة. 📚منابع روایت؛ طرف من الانباء، ص ۵۰٤. بحار الانوار، ج ۲۹، ص ٤٧١. مصباح البلاغة، ج ۳، ص ۱۲. ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۳۹۷. سلیم بن قیس الهلالی، ص ۲۱۸. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۷٦. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅شباهت های حضرت فاطمه علیها السّلام با رسول خدا صلی اللّه علیه و آله به اعتراف عایشه 🔹۵٢١٧_عَن أُمَّ المُؤْمِنِینَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا؛ أَنَّهَا قَالَتْ : مَا رَأيتُ أَحَدًا کَانَ أَشْبَههَ سَمْتاً وَ هَدْیاً وَ دَلّاً _بِرَسُولِ اللّه صَلَّي اللَّهُ عَلَیْهَ وَ سَلَّمَ مِنْ فَاطِمَةَ کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهَا، کَانَتْ إِذَا دَخلَتْ عَلَیْهِ قَامَ إِلَیْهَا، فَأَخذَ بِيَدِهَا، وَ قَبَّلَهَا، وَ أَجًلَسَهَا فِي مَجًلِسِهِ، وَ کَانَ إِذَا دَخلََ عَلَیْهَا قَامَتْ إِلَیْهَ، فَأَخذَتْ بِيَدِهِ، فَقَبَّلَتهُ، وَ أَجًلَسَتْهُ فِي مَجًلِسِهَا. 🔸عایشه می‌گوید : هیچ کس را ندیدم که از حیث سمت و هدایت گری و راهنمائی شبیه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله باشد جز فاطمه. او هنگامی که بر پیامبر وارد می‌شد، آن حضرت می‌ایستاد، دست او را می‌گرفت و می‌بوسید و در جای خود می‌نشانید و پیامبر نیز هر وقت بر فاطمه وارد می‌شد، فاطمه دست پدر خویش را می‌گرفت و می‌بوسید و در جای خود می‌نشانید. 📚صحیح سنن أبي داود، جلد ٣، صفحه ٢٨٠، حدیث ۵٢١٧ 👈البانی عالم بزرگ سَلَفی معاصر نیز این حدیث را صحیح می‌داند. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬«به داد علی برس» 🎙حاج محمد علی قاسمی 🔺شهادت حضرت زهرا علیها السلام ایام فاطمیه 1403 📌تهیه شده در رسانهٔ خادم هر کس، هر کجا، در هر زمانی گرفتار شد، تنها شد، بی پناه شد... گفت یاعلی... و از او مدد گرفت... حالا، ملجأ همهٔ دنیا گرفتار شده... تنها شده... ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
💠 گزارشی از ساده زیستی شیخ انصاری بر اساس سفرنامه قاجاری «امروز را، هم به دیدن شیخ مرتضی رفتم. در منزل او حصیری کهنه بود که به هیچ جا نمی‌اندازند. احدی از فقرا مصرف نمی‌کند. می‌گفتند عیالش آن را هم مصرف نمی‌کند. خوراک شبانه‌روز آنها نان خالی است. با این که از اطراف مبالغ خطیر به نزد او می‌آورند، قبول نمی‌کند. مرجع عالم است. از بلاد و ممالک مردم به در خانه‌اش ریخته، بعضی مسائل می‌پرسد و بعضی فتوا می‌خواهد. به توسط سیدی که معتبر و معتمد بود، به خدمتش مشرّف شدم. مسائلی بود که نوشته‌ام. یک یک پرسیدم. جواب دادند. همین که تمام شد برخاست. خیلی مرد بزرگوار است. دقیقه‌ای عمر خود را تلف نمی‌کند. یا تألیف و یا مطالعه و یا نماز می‌کند». همچنین در صفحه 40 می‌نویسد: «جناب شیخ مرتضی هم مرد مجلّل و مجتهد بی نظیر و بدلی است. از اوضاع دنیای دنیّه به یک عبای کهنه و تسبیح صد دانه قانع است. در یک مجلسی دیدم که بی کلال و ملال در صفّ نعال نشسته. چون از احوالش تفتیش نمودم، گفتند: همیشه اوقات، شیوۀ مرضیّۀ او‌این است که در کفشکن می‌نشیند و اصلا تفاوتی به احوال و اخلاق او ندارد». 📚 سفرنامه به شماره 10400-5 نگهداری شده در کتابخانه ملی 🖋 نام نویسنده نامعلوم می‌باشد. 🌿
وسعت علم امام حضرت صادق عليه السّلام مى‌فرمود علم ما غابر و مزبور و نكت در دلها و نقر در گوشهاست و جفر احمر و ابيض و مصحف فاطمه و جامعه كه مشتمل بر تمام نيازمنديهاى مردم است نزد ما مى‌باشد. آنها كه حضور داشتند پى به حقيقت اين فرموده نبرده درخواست كردند تا حضرت ، بيان خود را تفسير فرمايد حضرت فرمود غابر، علم به آينده است مزبور علم بگذشته نكت در دلها ، الهامى است كه ويژۀ ما خانواده است نقر در اسماع، خبرهاى فرشتگانست كه براى ما بيان مى‌كنند ، صداى آنها را مى‌شنويم و خود آنها را نمى‌بينيم، جفر احمر، ظرفى است كه اسلحه پيغمبر صلّى الله عليه و آله در آن محفوظ‍‌ است و بيرون نمى‌آيد مگر آن هنگام كه قائم ما ظهور كند. جفر ابيض، ظرفى است كه تورات موسى و انجيل عيسى و زبور داود و كتب پيشينيان از انبيا در آن محفوظ‍‌ است و مصحف فاطمه كتابى است كه در آن تمام حوادث عالم بيان شده و تا فرداى قيامت نامهاى تمام پادشاهان روى زمين در آن آورده شده و جامعه، كتابى است كه هفتاد ذراع طول آنست و اين كتاب را رسول اكرم صلّى الله عليه و آله از دو لب مباركش املا كرده و حضرت امير المؤمنين عليه السّلام بخط‍‌ خود در آن نوشته و كليه نيازمنديهاى مردم را تا فرداى قيامت در آن مكتوب ساخته حتى ارش خراش بدن را ذكر نموده. 📙الإرشاد ج۲ ص۱۸۶ @Sibtayn
نقلی دیگر از چگونگی شهادت حضرت محسن سلام الله علیه امام صادق علیه السلام فرمودند: عُمر از تسلیم کردن سند فدک به حضرت زهرا علیهاالسلام عصبانی شد و ابوبکر را بخاطر برگرداندن سند فدک مذمت کرد و برای پس گرفتن سند فدک، در کوچه راه را بر حضرت زهرا علیهاالسلام گرفت: عمر در راه به او رسید، گفت: دختر محمد! این نوشته چیست؟ حضرت فرمودند: این نوشته‌ای است که ابوبکر در رد فدک برایم نوشته است. عمر گفت: آن را بمن بده. حضرت حاضر نشد نوشته را به او بدهد. در این هنگام عمر لگدی به او زد و فرزند پسری که به نام محسن در شکم داشت، در اثر این ضربه سقط شد. پس از ان چنان سیلی به صورت حضرت فاطمه سلام الله علیها زد که گویا میبینم که گوشواره اش بر زمین افتاد سپس نامه را برداشت و انرا پاره کرد 📙الاختصاص، ص۱۸۵ @Sibtayn
❇️ امام جعفر صادق علیه السلام به ابو هارون مکفوف فرمودند : ▪️یاابَا هُارُونَ اِنَّانَامُرُ صِبیَانَنَا بِتَسبیح فَاطِمَه علیها السلام کَمَا نَامُرُهُم بِالصَّلَاهِ فَاَلزَمهُ فَاِنَّهُ لَم یلزَمهُ عَبدُ فَشَقِیَ. ♦️ای ابا هارون ! ما کودکانِ خود را همانطور که به نماز امر می کنیم به تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها امر می کنیم. چه آنکه هیچ بنده ای که ملازم این تسبیحات باشد و به شقاوت برسد،وجود نخواهد داشت . 📚کافی ،ج۳،ص۳۴۳ @Sibtayn
نقل شده است که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از آنکه دستور تسبیحات معروف را از رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) دریافت کرد، در ابتدا، رشته ای از پشم تابیده آماده کرد و به عدد تسبیحات به آن گره زد و با دست خویش آن را می‌چرخاند و تکبیر و تسبیح و تحمید می‌گفت تا اینکه عمویش حمزة بن عبدالمطلب شهید شد، پس حضرت فاطمه از تربت قبر او خاک برداشت و تسبیح ساخت و با آن تسبیح می‌گفت، و مردم نیز چنان کردند و چون سیدالشهداء شهید شد، مردم از تربت او -که فضیلت بیشتری دارد- تسبیح ساختند و با آن به ذکر پرداختند. ان فاطمة علیها السلام کانت مسبحتها من خیط من صوف مفتل معقود علیه عدد التکبیرات، فکانت بیدها علیها السلام تدیرها، تکبر وتسبح إلی أن قتل حمزة بن عبد المطلب علیه السلام، فاستعملت تربته وعملت التسابیح فاستعملها الناس. فلما قتل الحسین علیه السلام وجدد علی قاتله العذاب عدل بالامر علیه، فاستعملوا تربته لما فیها من الفضل والمزیة. 📖الشیخ المفید، المزار، ج١، ص١٥٠ @Sibtayn
امام صادق علیه السلام : تسْبِيحُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلاَةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز، نزد من محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است. 📗الکافي ج3 ص343 @Sibtayn
☘️عنْ أبى عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام قالَ: يا أباهارُونَ إنّا نَأْمُرُ صِبْيانَنا بِتَسْبيحِ فاطِمَةَ عليهاالسلام كَما نَأْمُرُهُمْ بِالصَّلاةِ؛ فَالْزِمْهُ فَإنَّهُ لَمْ يَلْزِمْهُ عَبْدٌ فَشَقِىَ. [كافى 1 : 343 ح 13] از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: اى ابو هارون! ما فرزندان خود را به تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمان مى دهيم همانطور كه آنان را به نماز فرمان مى دهيم پس هميشه چنين عمل كن، چون كسى كه به آن مداومت ورزد بدبخت و شقى نخواهد شد. تسبيحات حضرت زهرا عليهاالسلام عبارت است از ۳۴ مرتبه «اللّه اكبر» ۳۳ مرتبه «الحمدللّه» و ۳۳ مرتبه «سبحان الله» و يكى از تعقيبات با فضيلت نمازها به شمار مى رود. اين ذكرها را پيامبر خدا به آن حضرت آموخت، تا كمكى در زندگى وى باشد. @Sibtayn
آیا می دانید تسبیحاتی داریم به نام تسبیحات امیرالمؤمنین (علیه السلام) كه دارای فضیلت بسیار زیادی است؟ كیفیت این تسبیحات: ١٠ بار سبحان الله ١٠ بار الحمدلله ١٠ بار الله اكبر ١٠ بار لا اله الا الله بعد از هر نماز فضیلت این تسبیحات: امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام به براء بن عازب فرمودند: آیا كاری به تو یاد دهم كه چون آن را انجام دهی، از اولیای خدا خواهی بود؟ فرمود بله. حضرت تسبیحات فوق را به او آموزش داداند و سپس فرمودند: هر كس این تسبیحات را بعد از هر نماز بخواند، خدا هزار بلای دنیوی را از او دور می كند، كه آسان ترین آن بازگشت از دین است و در آخرت برای او هزار منزلگاه آماده می كند كه یكی از آن منزلت ها مجاورت رسول خدا صلی الله علیه و آله است . 📚منابع : الدعوات (سلوة الحزین) قطب الدین راوندی ، ص 49 مستدرك الوسائل، ج٥، ص ٨٢ بحار الانوار، چ بیروت، ج ٨٣، ص٣٤. @Sibtayn
☘️امام محمد باقر علیه‌السّلام فرمود: خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها عبادت نشده است و اگر چیزی بالاتر از این بود، حتماً پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آن را به فاطمه سلام الله علیها می‌آموخت. عن ابی جعفر علیه السّلام قال: ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ سلام الله علیها و لو کانَ شیءٌ لَنَحَلَهُ رسولُ اللهِ صلّی الله علیه و آله فاطمةَ سلام الله علیها. 📚«اصول کافی، جلد 2، صفحه 504» @Sibtayn
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا امیرالمومنین علیه السلام که غیرت الله هستن ، حضرت زهرا رو فرستادن پشت در که این اتفاق تلخ رقم بخوره؟!! @Sibtayn
17.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیثی که ابوبکر به پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت داد ، با پنج آیه از قرآن در تضاد است حجت الاسلام یزدانی @Sibtayn
✅دستاوردهای موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام فقه الامام جعفر الصادق (علیه السلام) مؤلف: محمد جواد مغنیة اثرى ارزشمند در فقه شيعى فقه الامام جعفر الصادق, اثرى است ابتكارى و با اسلوب جديد در فقه اسلامى. اين اثر غنى, در سال 1384هـ .ق نگاشته شده و تاكنون چند نوبت به چاپ رسيده است. استاد, در مقدمه كتاب, هدف از نگارش را چنين بيان مى كند: (اين كتاب, براى كسانى كه شناختى از فقه جعفرى ندارند, ولى شوق آن را دارند كه بشناسند, نوشته شده است. براى آنان كه راهى براى اين آشنايى نمى يابند… زيرا منابع موجود در فقه شيعى, داراى عبارتهاى مشكل, روش پيچيده, بدون ترتيب و تبويب, با طول و تفصيل و نقل قولهاى فراوان است كه خواننده (عصرى), جذب آن نمى شود و نمى تواند با آن انس پيدا كند)
شعر کم نظیر از مرحوم وصال شیرازی ☄ نفرین بر آنكه شعله در این آشیانه كرد... نقلِ زَمَخشَری‌‌ست كه روزی ابولهب یک سنگریزه جانبِ احمد، روانه كرد ریگی به طول‌وعرضِ نخود در كَفَش گرفت از روی كین، نبیّ خدا را نشانه كرد "تَبَّت یَدَا أبي‌لَهَب" از آسمان رسید فوراً لهیبِ خشمِ الهی زبانه كرد فرمود: هر دو دستِ وی از تن بریده باد نفرین بر آنكه این عملِ ظالمانه كرد یک دستِ او فقط به كمینِ نبی نشست خشم خدا به دستِ دگر هم كمانه كرد! با این حساب، كیفرِ اهل سقیفه چیست؟! حقّ كسی كه حمله بر این آستانه كرد قرآن اگر هنوز می‌آمد، چه می‌نوشت؟ در وصف آنكه خون به دل اهلِ خانه كرد؟! با مصطفى نكرد در آنجا ابولهب با فاطمه هر آنچه كه اهلِ زمانه كرد دشمن، تقاصِ لات و هُبَل را ازو گرفت كارِ علی و باغِ فدک را بهانه كرد! با هر دو دست، بَست‌وشكست و كشید‌وكُشت جانِ بتول را هدفِ تازیانه كرد آتش به آشیانۀ مرغی نمی‌زنند نفرین بر آنكه شعله در این آشیانه كرد. 📝 وصال شیرازی 🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.» @Sibtayn
🟩 ثواب‌شکست‌دادن‌ورسوانمودن‌نواصب قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : من كان همه في كسر النواصب عن المساكين من شيعتنا الموالين حمية لنا أهل البيت يكسرهم عنهم ويكشف عن مخازيهم ويبين عوارهم ويفخم أمر محمد وآله جعل الله تعالى همة أملاك الجنان في بناء قصوره ودوره، يستعمل بكل حرف من حروف حججه على أعداء الله أكثر من عدد أهل الدنيا أملاكا، قوة كل واحد يفضل عن حمل السماوات والأرضين، فكم من بناء وكم من نعمة وكم من قصور لا يعرف قدرها إلا رب العالمين. حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : کسی که اهتمام ورزد در شکست دادن نواصب که در برابر ضعیفان از شیعیان ما جبهه گیری کرده اند و برای ما اهل بیت جوانمردی و مروت به خرج دهد، آنها را از (مقصودشان در فریب) ضعفای شیعه باز دارد و در برابر شیعه آن ها را خرد نماید و شکست دهد ، و پرده از رسوایی های آن ها بردارد و عیب های آن ها را واضح و روشن بیان نماید ، و امر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و خاندانش را تمجید نموده و بستاید ، خداوند همت فرشتگان بهشتی را در ساختن خانه ها و کاخ های او قرار دهد . به عدد هر حرفی که در برابر دشمنان به کار برد ، خدا فرشتگانی - بیش از تعداد مردم دنیا - را برای او بکار گیرد . بسا قصرهایی که ارزش آن را جز پروردگار جهانیان نداند ) 📚الاحتجاج طبرسی ص 19 📚بحارالانوار ج 2 ص 10 - ج 8 ص 180 أللَّھُـمَ؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج