🔰 #فضیلت_روز_عرفه
📝 امّا روز عرفه
از ايام عظيمه است.
و كسى كه توفيق يابد كه در عرفات باشد و ادعيه و اعمال بسيار دارد
و بهترين اعمال در اين روز دعاست.
حتى مستحب است كه جمع كنند ميان نماز ظهر و عصر در اوّل وقت
و نافله و اذان عصر ساقط مىشود
و بعد از نماز عصر مشغول دعا بايد شد تا شام
و دعا از براى برادران مؤمن از زنده و مرده بسيار بايد كرد.
چنانچه در حديث صحيح منقول است كه ابراهيم بن هاشم گفت:
من عبد اللّه بن جندب را ديدم در موقف عرفات
و حال هيچكس را از او بهتر نديدم،
پيوسته دستهاى خود را به سوى آسمان بلند كرده بود و آب ديدهاش به رويش جارى بود تا به زمين مىرسيد؛
چون مردم فارغ شدند گفتم:
وقوف هيچكس را بهتر از وقوف تو نديدم.
گفت:
به خدا سوگند كه دعا نكردم مگر براى برادران مؤمن خود،
زيرا كه:
☀ از حضرت امام موسى کاظم
عليه السّلام
شنيدم كه:
هركه دعا كند از براى برادران مؤمن خود در غيبت او
از عرش ندا به او رسد كه:
از براى تو صد هزار برابر او باد!
پس من نخواستم كه دست بردارم از صد هزار برابر دعاى ملك كه البته مستجاب است
براى يك دعاى خود كه نمىدانم كه مستجاب خواهد شد يا نه.[1]
و اگر كسى توفيق يابد كه در روز عرفه در تحت قبّۀ مقدّسۀ حضرت امام حسين عليه السّلام باشد،
ثوابش كمتر نيست از كسى كه در عرفات باشد،
بلكه زياده است.
☀از حضرت امام صادق عليه السّلام منقول است كه:
هركه در روز عرفه به زيارت آن حضرت برود
و حقّ او را بشناسد
و او را امام واجب الاطاعة داند،
بنويسد حق تعالى از براى او ثواب دو هزار حج و دو هزار عمرۀ مقبول و دو هزار جهاد كه با پيغمبر مرسل كرده باشد يا امام عادلى.
راوى گفت:
كجاست ثواب وقوف عرفات؟
حضرت از روى غضب به سوى او نظر كرد ☀و فرمودند:
كه به درستى كه بندۀ مؤمن چون در روز عرفه نزد قبر آن حضرت حاضر شود
و در نهر فرات غسل كند
و متوجه زيارت شود،
هر گام كه برمىدارد ثواب يك حج و يك عمره براى او مىنويسند.[2]
☀فرمودند كه:
در روز عرفه حق تعالى اوّل نظر رحمت به سوى زوّار حضرت امام حسين عليه السّلام مىكند
و گناهان ايشان را مىآمرزد
و حاجات ايشان را برمىآورد
و بعد از آن متوجه اهل عرفات مىگردد، زيرا كه در ميان زوّار آن حضرت حرامزاده و فرزند زنا نيست
و در ميان اهل عرفات هست.[3]
و كسى كه توفيق هيچ يك از اينها را نيافته باشد
بايد كه در ساير بلاد غسل بكند
و در مجمع مؤمنان حاضر شود
و زيارت آن حضرت بكند
و اگر در بام بلند يا صحراى گشاده باشد بهتر است،
پس مشغول دعا شوند
و تا شام مشغول ذكر و دعا باشند
تا در ثواب آنها شريك باشند
چنانكه از حضرت صادق عليه السّلام منقول است.
1⃣ الکافي ج۲ ص۵۰۸ .
2⃣ ثواب الأعمال ص۸۹ .
3⃣ ثواب الأعمال ص۹۰ .
📗 زاد المعاد ص۳۵۰ .
🌿🌹
.💎 ۹ ذی الحجه روز سدّ الأبواب
در این روز به امر پیامبر
صلّی الله علیه و آله
همه ی درهای منازل اصحاب به طرف مسجد پیامبر صلّی الله علیه و آله بسته شد،
جز در خانه ی امیر المؤمنین علیه السّلام که به دستور خاصّ الهی آن را نبستند. [۱]
عدّه ای از اصحاب عرض کردند :
یا رسول الله،
چرا همه ی درب ها را جز در خانه ی علی علیه السّلام بستید؟
☀حضرت فرمودند :
«من تابع وحی پروردگار هستم» [۲]،
و در روایتی دیگر است که
☀پیامبر
صلّی الله علیه و آله
خطبه ای ایراد فرمودند
و در ضمن آن فرمودند :
«ای مردم،
خداوند متعال به موسی و هارون امر فرمود خانه هایی بنا کنند،
و امر فرمود که جُنب در آن دو بیتوته نکنند
و کسی با زن در آنجا نزدیکی نکند مگر هارون و ذریّه ی هارون.
علی بن ابی طالب علیه السّلام برای من به منزله ی هارون است برای موسی.
پس برای احدی حلال نیست که نزدیک زنان شود
و یا با حالت جنابت داخل مسجد من شود
مگر برای علی و ذریّه ی علی علیهم السلام».
☀ پیامبر صلّی الله علیه و آله ایستادند و فرمودند :
«عدّه ای رضایت قلبی ندارند که علی بن ابی طالب علیه السّلام در همه وقت و هر حالتی ساکن مسجد باشد،
در حالی که آنها بیرون شده اند.
به خدا قسم که من آنها را بیرون نکرده ام و علی علیه السّلام را من ساکن مسجد قرار نداده ام،
بلکه خداوند آن ها را بیرون نموده
و علی علیه السّلام را ساکن مسجد قرار داده است،
و منزلت او نزد من مانند منزلت هارون نزد موسی علیه السّلام است.
سپس در فضائل علی علیه السّلام کلماتی بیان فرمودند،
☀ تا آنجا که فرمودند :
«هر کس از این موضوع ناراحت است برود آنجا»،
و اشاره به طرف شام کردند. [۳]
📖[۱]توضیح المقاصد ص ۳۰
📖[۲]امالی صدوق ،ص ۱۴۳
📖[۳]علل الشرایع ، ج۱، ص ۲۰۱
🙏💎🙏 دعای اسم اعظم در روز عرفه
مرحوم سید بن طاووس در «اقبال الاعمال»، دعایی شامل اسم اعظم را برای روز عرفه نقل می کند. این دعا، چنین است:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الَّذِي نَجَّيْتَ بِهِ مُوسَى حِينَ قُلْتَ بآهيّاً شَراهِيّاً فِي الدَّهْرِ الْبَاقِي وَ الدَّهْرِ الْخَالِي، وَ أَسْأَلُكَ بِعِلْمِكَ الْغَيْبِ، وَ قُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ، فَإِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ بِأَسْمَائِكَ الْمُتَعَزِّزَاتِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا، وَ تَفْعَلَ بِنَا مَا أَنْتَ أَهْلُهُ، فَإِنَّكَ أَهْلُ الْعَفْوِ.
يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، إغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَ مَا أَخَّرْتُ، وَ مَا أَسْرَرْتُ وَ مَا أَعْلَنْتُ، وَ مَا أَبْدَيْتُ وَ مَا أَخْفَيْتُ، وَ مَا خَفِيَ عَلَى الْخَلَائِقِ وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْكَ، فَإِنَّكَ أَهْلُ التَّجَاوُزِ وَ الْإِحْسَانِ، أَسْأَلُكَ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ، أَنْ تَجُودَ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ، آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً كَثِيراً.
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً دَائِماً مَعَ دَوَامِكَ، وَ خَالِداً مَعَ خُلُودِكَ، وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لَا أَمَدَ لَهُ دُونَ مَشِيَّتِكَ، وَ لَكَ الْحَمْدُ زِنَةَ عَرْشِكَ وَ رِضَا نَفْسِكَ، وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لَا أَجْرَ لِقَائِلِهَا دُونَ رِضَاكَ.
وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ قُوَّةِ كُلِّ ضَعِيفٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عِزِّ كُلِّ ذَلِيلٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ غِنَى كُلِّ فَقِيرٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عَوْنِ كُلِّ مَظْلُومٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مُونِسِ كُلِّ وَحِيدٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَكَاكِ كُلِّ أَسِيرٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مَلْجَإِ كُلِّ مَهْمُومٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ دَافِعِ كُلِّ سَيِّئَةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ كَاشِفِ كُلِّ كُرْبَةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ صَاحِبِ كُلِّ سَرِيرَةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مَوْضِعِ كُلِّ رَزِيَّةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْفَعَّالِ لِمَا يُرِيدُ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ رَازِقِ الْعِبَادِ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ غَايَةَ كُلِّ طَالِبٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ سَرْمَداً أَبَداً لَا يَنْقَطِعُ أَبَداً، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عَدَدَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحُرْمَةِ هَذَا الدُّعَاءِ، وَ بِحُرْمَةِ هَذَا الْيَوْمِ الْمُبَارَكِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي مَا قَدَّمْتُ وَ مَا أَخَّرْتُ، وَ مَا أَسْرَرْتُ وَ مَا أَعْلَنْتُ، وَ مَا أَبْدَيْتُ وَ مَا أَخْفَيْتُ، وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، وَ أَنْ تُقَدِّرَ لِي خَيْراً مِنْ تَقْدِيرِي لِنَفْسِي، وَ تَكْفِيَنِي مَا يُهِمُّنِي، وَ تُغْنِيَنِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ عَنْ جَمِيعِ خَلْقِكَ، وَ تَرْزُقَنِي حُسْنَ التَّوْفِيقِ، وَ تَصَدَّقَ عَلَيَّ بِالرِّضَا وَ الْعَفْوِ عَمَّا مَضَى، وَ التَّوْفِيقِ لِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى، وَ تُيَسِّرَ لِي مِنْ أَمْرِي مَا أَخَافُ عُسْرَهُ، وَ تُفَرِّجَ عَنِّي الْهَمَّ وَ الْغَمَّ وَ الْكَرْبَ، وَ مَا ضَاقَ بِهِ صَدْرِي، وَ عِيلَ بِهِ صَبْرِي، فَإِنَّكَ تَعْلَمُ وَ لَا أَعْلَمُ، وَ تَقْدِرُ وَ لَا أَقْدِرُ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.»
(بحارالأنوار، ج98، ص270-271 به نقل از اقبال الاعمال)
✅ تذکّر: از عزیزان و سروران گرامی تقاضا می شود که این دعا را برای فرج مولایمان حضرت صاحب الزّمان علیه السلام بخوانند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
@Sibtayn
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسلم بن عقیل، فدایی سیدالشهداء علیه السلام
حجت الاسلام بندانی نیشابوری
@Sibtayn
📌امام صادق علیهالسلام فرمودند:
رفاعه ،امسال حج کردی؟
عرض کردم:
فدایت شوم، مالی نداشتم که به حج روم، ولی عرفه را نزد قبر حسین علیه السلام گذراندم!
📌حضرت فرمودند:
ای رُفاعه، آنچه اهل مِنی در حج انجام دادند تو هم بهتر از آن انجام دادی!
اگر نه این بود که کراهت دارم مردم حج را ترک کنند، هر آینه برای تو سخنانی میگفتم که هرگز زیارت قبر آن حضرت را ترک نکنی.
در حالیکه به چیزی فکر می کرد به زمین خیره شد و زمان زیادی ساکت ماند ، سپس فرمود :
📌 هر که به سوی قبر امام حسین علیهالسلام بیرون رود و با تکبّر حرکت نکند، عارف به حق آن حضرت باشد، هزار فرشته از طرف راست و هزار فرشته از طرف چپ همراه او میشوند و برای او ثواب هزار حج و هزار عمره که با پیغمبر یا وصی پیغمبر بجا آورده باشد نوشته میشود.
📚مصباح المتهجد ج۲ ص۷۱۶
بحار الأنوار ج۹۸ ص۹۱
بَشِيرٌ اَلدَّهَّانُ عَنْ رِفَاعَةَ اَلنَّحَّاسِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لِي يَا رِفَاعَةُ أَ مَا حَجَجْتَ اَلْعَامَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا كَانَ عِنْدِي مَا أَحُجُّ بِهِ وَ لَكِنِّي عَرَّفْتُ عِنْدَ قَبْرِ حُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لِي يَا رِفَاعَةُ مَا قَصُرْتَ عَمَّا كَانَ أَهْلُ مِنًى فِيهِ لَوْ لاَ أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يَدَعَ اَلنَّاسُ اَلْحَجَّ لَحَدَّثْتُكَ بِحَدِيثٍ لاَ تَدَعُ زِيَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَبَداً ثُمَّ نَكَتَ اَلْأَرْضَ وَ سَكَتَ طَوِيلاً ثُمَّ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ مَنْ خَرَجَ إِلَى قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَيْرَ مُسْتَكْبِرٍ صَحِبَهُ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَمِينِهِ وَ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَسَارِهِ وَ كُتِبَ لَهُ أَلْفُ حِجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَعَ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ .
@Sibtayn
گریه بر حضرت مسلم علیه السلام، نشانه ایمان
⚫️⚫️⚫️
على عليه السّلام به پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله چنين عرض کرد :شما عقيل را بسيار دوست داريد.
پيامبر فرمود:آرى،سوگند به خداوند از دو جهت عقيل را دوست مىدارم.نخست به خاطر خوب بودن خودش و ديگر براى اينكه محبوب عمويم ابو طالب بود و نيز فرزند عقيل براى دوست داشتن فرزندت،حسين عليه السّلام به قتل خواهد رسيد كه چشم اهل ايمان بر او خواهد گريست و فرشتگان مقرب حق بر او درود خواهند فرستاد.
آنگاه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله اشك ريخت تا آنجا كه اشكها بر سينه مبارك آن حضرت جارى شد.بعد چنين فرمود:به خداوند شكايت مىكنم از آنچه بر سر خاندانم مىآورند.
عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّكَ لَتُحِبُّ عَقِيلاً
قَالَ إِي وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُ حُبَّيْنِ حُبّاً لَهُ وَ حُبّاً لِحُبِّ أَبِي طَالِبٍ لَهُ وَ إِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِي مَحَبَّةِ وَلَدِكَ فَتَدْمَعُ عَلَيْهِ عُيُونُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ تُصَلِّي عَلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ اَلْمُقَرَّبُونَ ثُمَّ بَكَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى جَرَتْ دُمُوعُهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ إِلَى اَللَّهِ أَشْكُو مَا تَلْقَى عِتْرَتِي مِنْ بَعْدِي .
----------
الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۲۸
⚫️⚫️⚫️
روز عرفه،شهادت حضرت مسلم علیه السلام تسلیت باد
@Sibtayn
💎🙏💎 دعای انبیای الهی علیهم السلام در روز عرفه
حضرت صادق علیه السلام از جدّ بزرگوار خویش، رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: آیا نمی خواهی دعای روز عرفه را به تو بیاموزم؟ همان دعایی که انبیای قبل از من نیز آن را می خوانده اند. پس بگو:
«لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِي وَ يُمِيتُ، وَ هُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ،
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ كَالَّذِي تَقُولُ، وَ خَيْراً مِمَّا نَقُولُ، وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ،
اللَّهُمَّ لَكَ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي، وَ لَكَ بَرَاءَتِي، وَ لَكَ حَوْلِي، وَ مِنْكَ قُوَّتِي،
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ، وَ مِنْ وَسْوَاسِ الصَّدْرِ، وَ مِنْ شَتَاتِ الْأَمْرِ، وَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ،
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ الرِّيَاحِ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا تَجِيءُ بِهِ الرِّيَاحُ، وَ أَسْأَلُكَ خَيْرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ،
اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُوراً، وَ فِي سَمْعِي وَ بَصَرِي نُوراً، وَ فِي لَحْمِي وَ عِظَامِي نُوراً، وَ فِي عُرُوقِي وَ مَقْعَدِي وَ مَقَامِي وَ مَدْخَلِي وَ مَخْرَجِي نُوراً، وَ أَعْظِمْ لِي نُوراً يَا رَبِّ يَوْمَ أَلْقَاكَ، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.»
(اقبال الاعمال، ص650-651)
@Sibtayn
🙏 دعای حضرت رضا علیه السلام در روز عرفه
از دعاهای حضرت رضا علیه السلام در روز عرفه عبارت است از:
«اللَّهُمَّ كَمَا سَتَرْتَ عَلَيَّ مَا لَمْ أَعْلَمْ، فَاغْفِرْ لِي مَا تَعْلَمُ، وَ كَمَا وَسِعَنِي عِلْمُكَ فَلْيَسَعْنِي عَفْوُكَ، وَ كَمَا بَدَأْتَنِي بِالْإِحْسَانِ فَأَتِمَّ نِعْمَتَكَ بِالْغُفْرَانِ، وَ كَمَا أَكْرَمْتَنِي بِمَعْرِفَتِكَ فَاشْفَعْهَا بِمَغْفِرَتِكَ، وَ كَمَا عَرَّفْتَنِي وَحْدَانِيَّتَكَ فَأَكْرِمْنِي بِطَاعَتِكَ، وَ كَمَا عَصَمْتَنِي مِمَّا لَمْ أَكُنْ أَعْتَصِمُ مِنْهُ إِلَّا بِعِصْمَتِكَ، فَاغْفِرْ لِي مَا لَوْ شِئْتَ عَصَمْتَنِي مِنْهُ، يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ.»
(اقبال الاعمال، ص651)
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه جگرسوز غربت مسلم علیه السلام و لحظات آخر عمر شریفش و شباهت ایشان به اربابش
حجت الاسلام بندانی نیشابوری
@Sibtayn
13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش امام حسین علیهالسلام در هنگام شنیدن خبرشهادت حضرت مسلم علیهالسلام
حجت الاسلام بندانی نیشابوری
@Sibtayn
احتجاج امیرالمؤمنین به حدیث غدیر
✍️امیرمؤمنان علی علیه السلام قائل به امامت و خلافت خویش بوده و اعتقاد داشتند که مقصود از حدیث غدیر، امامت و خلافت ایشان است؛ هنگامی که در خلافت ایشان نزاع شد، حضرت برای اثبات امامت و خلافت خویش به حدیث غدیر استدلال فرمودند و از مردم نیز خواستند بر این مطلب گواهی دهند. مناشده و استدلال امیر مؤمنان علیه السلام دلالت دارد مضمون حدیث غدیر ، امامت و خلافت است در غیر این صورت صحیح نبود ایشان برای رد مخالفان خلافت خود به حدیث غدیر استدلال نمایند.
محمد بن عبد الوهاب مؤسس فرقه وهابیت معتقد است اگرحدیث غدیر نص خلافت امیرمؤمنان علی علیه السلام می بود، حضرت به این حدیث استدلال می نمود، او در « رسالة في الرد على الرافضة » آورده است:
🔴در سخن پیامبر « من کنت مولاه » نص بر خلافت متصل علی (علیه السلام ) نیست، اگر ( حدیث غدیر ) نص خلافت بود، علی رضی الله عنه ( صلوات الله و سلامه علیه ) آن را ادعا می کرد، به سبب آنکه او آگاه تر به مراد ( حدیث ) است. ادعای اینکه علی علیه السلام آن را ادعا کرده است، به ضرورت باطل است، و ادعای اینکه امیر مؤمنان حدیث غدیر را نص خلافت خود می دانست، و به خاطر تقیه آن را ترک کرد، باطل تر است از اینکه باطل شود. چه قبیح است قومی که امامشان را به ضعف و ترس و غیره نسبت می دهد با اینکه او از شجاع ترین مردم بوده است.
📚رسالة في الرد على الرافضة ص 7
احتجاج امیر مؤمنان علی علیه السلام به حدیث غدیر
ناصر الدین البانی در « سلسلة الأحاديث الصحيحة » آورده است:
🔵قال: " جمع علي رضي الله عنه الناس في الرحبة ثم قال لهم: أنشد الله كل امرئ مسلم سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول يوم غدير خم ما سمع لما قام، فقام ثلاثون من الناس، (وفي رواية: فقام ناس كثير) فشهدوا حين أخذ بيده فقال للناس: " أتعلمون أني أولى بالمؤمنين من أنفسهم؟ " قالوا: نعم يا رسول الله، قال: " من كنت مولاه، فهذا مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ". قال: فخرجت وكأن في نفسي شيئا، فلقيت زيد بن أرقم، فقلت له: إني سمعت عليا يقول كذا وكذا، قال: فما تنكر، قد سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ذلك له ". أخرجه أحمد (4 / 370) وابن حبان في " صحيحه " (2205 - موارد الظمآن) وابن أبي عاصم (1367 و 1368) والطبراني (4968) والضياء في " المختارة " (رقم -
527 بتحقيقي) .
قلت: وإسناده صحيح على شرط البخاري
📚سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها ج 4 ص 331
🔴 علی ( علیه السلام ) مردم را در رحبه جمع نمود و فرمود:
سوگند می دهم هر مرد مسلمانی که غدیر خمن را به خاطر دارد و سخنی را که در آن روز از رسول خدا صلی الله علیه و سلم شنیده است، از جا برخیزد، سپس سی نفر ایستادند و در روایتی آمده است که جمع زیادی ایستادند و شهادت دادتد که پیامبر صلی الله علیه و سلم در غدیر خم دست علی ( علیه السلام را گرفت و به مردم فرمود: آیا می دانید من نسبت به خودتان از شما نزدیکتر هستم؟ همه پاسخ دادند: آری.
آیا می دانید که من شایسته تر به مؤمنان از خود آنها می باشم؟ همه فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و سلم را تصدیق نمودند. رسول خدا صلی الله علیه و سلم گفت: هر کس من مولای او هستم، این ( علی علیه السلام ) مولای اوست. پروردگارا! دوست علی را دوست بدار، و دشمن علی را دشمن بدار....
ابو طفيل گفت: از ميان جمع در حالى بيرون رفتم كه در خودم احساس ناراحتى مى كردم، و در بازگشت از اجتماع مردم، به ديدار «زيد بن ارقم» رفتم و به او گفتم: از على چنين و چنان شنيدم و ناراحت شدم! «زيد» گفت: آنچه را كه شنيدى انكار مكن! به دليل آنكه، آنچه را كه استماع كرده اى من خود از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده ام!
البانی ذیل روایت می نویسد: سند روایت طبق شرط بخاری صحیح است.
بنابراین، نقل حدیث غدیر توسط امیرمؤمنان به روشنی ثابت می نماید حدیث غدیر بر امامت و خلافت ایشان می باشد، همچنین، این مناشده هنگامی واقع شد که بعضی از صحابه در خلافت ایشان نزاع کردند؛ ابن حجر مکی در این زمینه می نویسد:
🔵وفي رواية لأحمد أنه سمعه من النبي صلى الله عليه وسلم ثلاثون صحابيا وشهدوا به لعلي لما نوزع أيام خلافته
📚الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ج 1 ص 106
🔴در روايتى از احمد مذكور است كه اين حديث را سى نفر از صحابه از پيغمبر صلى اللّه عليه و آله شنيده اند و در زمان خلافت على عليه السّلام هنگاميكه با او معارضه و منازعه شد، به آن درباره او شهادت دادند.
📌امام صادق(علیهالسلام)میفرمایند:
آیا خیال می کنید، خدا روزی را خلق کرده که محترم تر از آن (روز غدیر) باشد؟
نه به خدا قسم! نه به خدا قسم! نه به خدا قسم!
📚 إقبال الأعمال، ج ۲، ص۲۸۳