رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
هركس پس از من امامت على را انكار كند،مانند كسى است كه در دوران حيات من،پيامبرىام را انكار مىكند
و هركس چنين كند،ربوبيت حق را انكار كرده است.
عنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
مَنْ أَنْكَرَ إِمَامَةَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعْدِي كَانَ كَمَنْ أَنْكَرَ نُبُوَّتِي فِي حَيَاتِي
وَ مَنْ أَنْكَرَ نُبُوَّتِي كَانَ كَمَنْ أَنْكَرَ رُبُوبِيَّةَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
📚الأمالی (للصدوق) ج1ص656
@sibtayn
ریشه بدیها
۳۶۳- نصر بن صباح ، قال حدثنی إسحاق بن محمد البصری، قال حدثنی محمد بن جمهور القمی، قال حدثنا موسی بن بشار الوشاء، عن داود بن النعمان ، قال دخل الکمیت فأنشده.... فقال أسألک عن الرجلین
فقال یاکمیت بن زید ماأهریق فی الإسلام محجمة من دم و لااکتسب مال من غیرحله و لانکح فرج حرام إلا و ذلک فی أعناقهما إلی یوم یقوم قائمنا...
کمیت از امام صادق علیه السلام در مورد آندو نفر سوال پرسید.
حضرت فرمودند:
ای کمیت! هیچ خونی گرچه به اندازه خون حجامتی در اسلام ریخته نشد و مالی از حرام بدست نیامد و زنایی صورت نگرفت مگر آنکه درگردن آن دو نفرباشدتا روزی که قائم ما(عجل الله تعالی فرجه) ما اهل بیت قیام كند.
📗 رجال الکشی جلد : 1 صفحه : 206
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شان نزول ایه
وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
📖سوره قلم ایه 51
ایه چشم زخم
🎤حجت الاسلام قاسمی
@sibtayn
امیرالمومنین علیه السلام ذکر است
حسین جمّال گوید: امام صادق (علیه السلام) را سوار بر شتر از مدینه به مکّه رساندم و هنگامیکه به غدیر خم رسید، به من نگاه کرد و فرمود:
«اینجا، جای پای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است، هنگامیکه دست علی (علیه السلام) را گرفت و فرمود: هرکس من مولای اویم، علی (علیه السلام) مولای اوست؛
و در سمت راست، خیمه چهار نفر از قریش بود که نام آنها را برای من ذکر کرد هنگامیکه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نگاه کردند که دست علی (علیه السلام) را تا اندازهای بلند کرده است که سفیدی زیر بغلش نمایان شده است، گفتند: به چشمان وی نگاه کنید که چگونه مانند چشمان دیوانه میچرخد.
پس جبرئیل نزد آن حضرت فرود آمد و فرمود: بخوان
ﻭ ﺍﻥ ﻳﻜﺎﺩ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻛﻔﺮﻭﺍ ﻟﻴﺰﻟﻘﻮﻧﻚ ﺑﺎﺑﺼﺎﺭﻫﻢ ﻟﻤﺎ ﺳﻤﻌﻮ ﺍﻟﺬﻛﺮ ﻭ ﻳﻘﻮﻟﻮﻥ ﺍﻧﻪ ﻟﻤﺠﻨﻮﻥ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻮ ﺍﻻ ﺫﻛﺮ ﻟﻠﻌﺎﻟﻤﻴﻦ
و ذِکْرٌ همان علیّبنابیطالب (علیه السلام) است».
عرض کردم: «خدا را شکر میکنم که این سخن را از زبان شما شنیدم».
فرمود: «اگر تو شتربان من نبودی، این سخنان را به تو نمیگفتم. به این دلیل که اگر از من روایت کنی، مردم به حرفهای تو اعتماد نمیکنند».
📚تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۸۸
@Sibtayn
شان نزول ایه وان یکاد
ﺣﺴﺎﻥ ﺟﻤﺎﻝ ﮔﻮﻳﺪ : ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﻣﻜﻪ ﻣﻰ ﺑﺮﺩﻡ . ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﻐﺪﻳﺮ ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ ، ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﭼﭗ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻯ ﭘﺎﻯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻻﻩ ﻓﻌﻠﻰ ﻣﻮﻻﻩ
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﻧﻈﺮ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﺤﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ دو منافق ﻭ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﻮﻟﻰ ﺍﺑﻰ ﺣﺬﻳﻔﻪ ﻭﺍﺑﻰ ﻋﺒﻴﺪﺓ ﺑﻦ ﺟﺮﺍﺡ ، ﺧﻴﻤﻪ ﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ .
ﭼﻮﻥ ﺩﺳﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ(صلی الله علیه و اله) ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ(علیه السلام) ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮﺩﻩ ، ﺑﻴﻦ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺍﻭ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻗﻪ ﻣﻰ ﭼﺮﺧﻨﺪ، ﭼﻮﻧﺎﻧﻜﻪ ﮔﻮﻳﻰ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻣﺠﻨﻮﻧﻰ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩ : ﻭ ﺍﻥ ﻳﻜﺎﺩ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻛﻔﺮﻭﺍ ﻟﻴﺰﻟﻘﻮﻧﻚ ﺑﺎﺑﺼﺎﺭﻫﻢ ﻟﻤﺎ ﺳﻤﻌﻮ ﺍﻟﺬﻛﺮ ﻭ ﻳﻘﻮﻟﻮﻥ ﺍﻧﻪ ﻟﻤﺠﻨﻮﻥ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻮ ﺍﻻ ﺫﻛﺮ ﻟﻠﻌﺎﻟﻤﻴﻦ
📚الکافي ج۴ ص۵۶۶
📚ﻣﻦ ﻻ ﻳﺤﻀﺮﻩ ﺍﻟﻔﻘﻴﻪ ، ﺣﺪﻳﺚ 3144 ، ﺝ 2 ، ﺹ 559
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬اولین منافق در اسلام کیست ؟
🎤گرگیج
#موشن_گرافی
#منافق
#غدیر_خم
#امیرالمؤمنین_حضرت_علی_علیه_السلام
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
╔═.❤️.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.❤️.═╝
💎امام صادق عليه السّلام فرمودند:
إنَّ اللّه تَبارَكَ وَ تَعـالى أَوجَبَ عَلَيْكُمْ حُبَّـنا وَ مُوالاتَنا وَ فَرَضَ عَلَيكُمْ طاعَتَنا.
ألا فَمَنْ كانَ مِنّا فَلْيَقتَدِ بِنا.
فَإنَّ مِن شَأنِنا: ألوَرَعُ
وَ الإجتِهادُ
وَ أداءُ الأمانَةِ إلَى البِرِّ وَالفاجِرِ
وَ صِلَةُ الرَّحِمِ
وَ إقْراءُ الضَّيْفِ
وَ العَفوُ عَنْ المُسىءِ.
وَ مَنْ لَمْ يَقْتَدِ بِنا فَلَيسَ مِنّا.
خداوند محبت و ولايت و اطاعت ما را بر شما واجب كرده است؛
پس هر كس از ماست، به ما اقتداء كند.
روش و منش ما اينهاست:
تقوى،
تلاش و كوشش،
اداى امانتِ نيكوكار و گنهكار،
و صله رحم
و گرامى داشت ميهمان
و گذشت از خطاكار.
و كسى كه از ما پيروى نكند از ما نيست.
📖الاختـصاص ص241
@sibtayn
- زكريّا بن آدم گويد:
بر امام رضا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وارد شدم، فرمود: اى زكريا بن آدم! قلم (ثبت خطاها و لغزشها) از شيعيان امام علىّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ برداشته شده است.
عرضه داشتم: فدايت گردم! علّت و حكمت آن چيست؟
فرمود: چون كه ايشان در حكومت باطل منزوى و عقب زده شدند، بر جان خود مىترسند؛ و بر امام (واجب الإطاعۀ) خود (احساس خطر كرده) و دورى مىجويند،
اى زكريا بن آدم! احدى از شيعيان امام علىّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ نيست كه صبحگاهان مرتكب لغزش و يا گناهى شود؛ مگر آنكه عصرگاهان همان روز غم و اندوهى دچارش گردد كه (اثرات) آن لغزش را از بين مىبرد، پس چگونه قلم ثبت جرايم بر او پايدار باشد.
📗المؤمن ج۱ ص۴۱
@sibtayn
🗓22 ذی الحجه
در بیست و دوم ذیحجه سال 60 هـ .ق. جناب میثم تمار یكى از یاران خاص امیرمؤمنان حضرت على (علیه السلام) در كوفه به شهادت رسید امیرمؤمنان (علیه السلام) احترام زیادى براى جناب میثم تمار قایل بود و میثم نیز متقابلاً محبت شدیدى به آن حضرت داشت. میثم را به خاطر آنكه خرما فروش بود «تمّار» مى گفتند.
حضرت على (علیه السلام) سال ها قبل از شهادت میثم، او را از چگونگى شهادتش آگاه كرده بود. او قبل از شهادت به همگان گفته بود كه مولایش امیرمؤمنان (علیه السلام) طرز شهادتش را به وى گفته است.
ابن زیاد ملعون قصد داشت او را به نحوى غیر از آن چه امام فرموده بود به شهادت برساند ولى سرانجام طبق پیش بینى حضرت على (علیه السلام) زبان گویاى او را بریدند و بالاخره این دوستدار آل على(علیه السلام) به جرم محبت و حمایت از امیرمومنان (علیه السلام) به طرز دلخراشی در كوفه به شهادت رسید.
@sibtayn
fa-zihajeh-mobaheleh01-bandani-jaryan-mobahele-nabi.mp3
1.77M
جریان مباهله پیامبر و اهل بیت علیهم السلام با مسیحیان نجران
حجت الاسلام بندانی نیشابوری
@sibtayn
مهمترین فضیلت مولانا امیرالمومنین علیه السلام در قران
▫️سيّد مرتضى(رحمه الله) مىگويد: از شيخ مفيد(رحمه الله) شنيدم كه مىگفت:
🔸«روزى مأمون به امام رضا(عليه السلام) گفت: بزرگ ترين فضيلت اميرالمؤمنین(عليه السلام) در قرآن كدام است؟
🔹حضرت فرمود: فضيلتى كه آيه مباهله از آن حكايت دارد. خداوند متعال مىفرمايد:
«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَكُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبينَ [آلعمران/61]
به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را؛ ما نفوس خود را دعوت كنيم، شما هم نفوس خود را؛ آنگاه مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم».
بعد از نزول اين آيه رسول خدا(صلی الله عليه و آله) اميرالمؤمنين، فاطمه، امام حسن و امام حسین(عليهمالسلام) را فراخواند. آنها به حكم خداوند متعال در جايگاه فرزندان، زنان و نفس ايشان قرار داشتند. مشخص است كه هيچ يك از بندگان خداى سبحان برتر و شريفتر از رسول خدا(صلی الله عليه و آله) نيست. از همين رو مىبايست از كسى كه به حكم خداوند سبحان نفس رسول خدا(صلی الله عليه و آله) است، احدى برتر نباشد.
🔸مأمون گفت: مگر نه اين است كه خداوند «أَبناء و نِساء» را به صورت جمع بيان كرده، ولى پيامبر(صلی الله عليه و آله) تنها دو پسر و دخترش را فرا خوانده است. چرا احتمال نمىدهيد كه منظور از «نفس» خود ايشان باشد. بنابراين، آن چه گفتيد نمىتواند فضيلت اميرالمؤمنين(عليه السلام) را نشان دهد؟
🔹حضرت فرمود: آنچه شما مىگوييد درست نيست؛ چرا كه دستور دهنده، فقط مىتواند به غیر خودش دستور دهد و او را به چيزى دعوت كند، و درست نيست اين عمل را در مورد نفس خود انجام دهد.
[یعنی شخص دعوت كننده همواره غير از خود را دعوت میكند، نه خود را؛ همانطور كه فرد دستور دهنده، هميشه به ديگری امر میكند نه به خود. پس اين كه حضرت فرمود: ﴿فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا..﴾ به اين معنی نيست كه خودمان را دعوت كنيم]
با اين توصيف چون رسول خدا(صلی الله عليه و آله) در روز مباهله از بين اصحاب، تنها اميرالمؤمنین(عليه السلام) را با خود همراه كرد، ثابت میکند كه مقصود آیه خصوص حضرت بوده و شايستگى آن بزرگوار را براى مباهله اثبات كرده است.
مأمون كه از پاسخ امام رضا(عليه السلام) شگفت زده شده بود گفت: پاسخ قانع كنندهاى بود»
📚الفصول المختارة من العيون و المحاسن، قم: دبیرخانه کنگره محقق خوانساری، ۱۳۷۸، ص 38./ و مفيد، محمّد بن محمّد، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، تحقيق مؤسسة آلالبيت، چاپ دوم، بيروت، دار المفيد، 1414 ق، ج1، ص169./ و علامه مجلسی، بحارالانوار، ج49، ص188
@Sibtayn
fa-e-ali-v-khorasani01-majaraye-mobaheleh.mp3
3.4M
ماجرای مباهله و درسهایی که از واقعه میگیرم
آیت الله وحید خراسانی 1372
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر حمیدرضا برقعی درمورد مباهله
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه ای که مانند استخوان در گلوی طرفداران سقیفه است
دکتر سید حمید خویی
@Sibtayn
Bandani.hadis-kharj-mal.mp3
801.7K
بپرهیز از دریغ کردن مال، در راه خدا...
حدیثی زیبا از امام کاظم علیه السلام،
استاد بندانی نیشابوری
💠 «قَالَ الامام الکاظم علیهالسلام: إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ.»
📗تحف العقول ج1 ص408
📚 بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۷۵، ص۳۲۰
@sibtayn
fa-mobaheleh01-a-esfahani-96-nokati-jaleb-dar-ayeh-ale-yasin.mp3
14.56M
نکاتی جالب در آیه مباهله
حجت الاسلام احمدی اصفهانی 1396
@sibtayn
mobahele-farahmand.mp3
6.93M
دعای مباهله بانوای محسن فرهمند
@Sibtayn
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویدیو کلیپ « مسیحا »
به مناسبت بزرگداشت واقعه مباهله
علی را قدر، پیغمبر شناسد
که هرکس خویش را بهتر شناسد
@Sibtayn
📜 نامه آتشین شاه طهماسب صفوی (رحمه الله) به سلطان سلیمان عثمانی
🔻شاه طهماسب صفوی پسر ارشد شاه اسماعیل صفوی و دومین پادشاه دودمان صفوی
🔻سلیمان قانونی بزرگترین پادشاه در طول تاریخ عثمانی بوده است. پدر او سلطان سلیم اول، 40 هزار شیعه را در آناتولی قتل عام کرد!
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
✅🔚اثبات خلافت و جانشینی امیرالمؤمنین علیهالسلام در جواب نامه شاه طهماسب صفوی به پادشاه سنی مذهب عثمانی
🔸«....اما جواب آنچه در باب اعتقاد نوشتهای که خلیفه رسول الله ابوبکر بن ابی قحافه علیهاللعنه است به اجماع امت.
بدان که مفتری از دائره ایمان خارج است (انما یفتری الکذب الذین لایومنون بآیات الله/ نحل ۱۰۵). آن که گفته خلافت وی به اجماع است، اگر اعتقاد کرده که جمیع امت در خلافت وی اجماع کرده اند بر جمیع عالمیان ظاهر است که غیر واقع است.←چرا که اهل یک شهر بلکه یک محله با وی اتفاق نکرده اند الا چند فاسد معاند.
و اگر اعتقاد کرده ای که اجماع خواص امت شده، به اتفاق جمیع اهل اسلام، علی بن ابی طالب علیه السلام، امام حسن و امام حسین علیهم السلام و طلحه و زبیر و #سلمان و #مقداد و سعد بن عباده با ده هزار نفر از قبیله خزرج با وی مخالفت کردند و #بیعت نکردند و در جمیع کتب شما مسطور است و این جماعت به کرات و مرات منازعات کردند به ابی بکر علیه اللعنه و بر وی حجت ها گرفتند و الزام وی نمودند چنانچه از خوف این طایفه قوت کار او رفت...
نه اجماع خواص را ثابت توانید کرد و نه اجماع جمیع امت را بر تقدیری که اجتماع به ثبوت پیوستی و مخالف نص الهی و حدیث حضرت رسالت پناه (ص) بودی باطل است. و بر امامت حضرت علی بن ابی طالب آیات قرآنی واقع است و نص رسول صلی الله علیه و آله بی نهایت، و دلایل عقلی و نقلی آنقدر به تحریر پیوسته اند که یکی به نظر تو و علمای تو نرسیده است.
بدان که در عصر هیچ یک از انبیا و رسل خدای را خلیفه و وصی نبود که چهل سال در بت پرستی و بندگی لات و عزی بر میان جان بسته باشد و بعد از آن خلیفه و وصی شود.
و از ابتدای خلق آدم صفی تا خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم چنان مقرر و معین بوده که از برای هر پیامبری که از دنیا رحلت میفرمودند حضرت واهب العطایا، وصی و خلیفه تعیین مینموده و وصی آن نبی به امر الهی بوده و در هیچ عصری مقرر نبوده که نبی بی امر الهی وصی تعیین نماید یا امت بی رضای خدا و رسول خدا خلیفه تعیین کنند...
هیچ یک از انبیاء متوجه عالم بقا نشده که او را وصی و خلیفه نبوده باشد و امت او ضایع و معطل مانده باشد و هر صفتی از صفات مرضیه مثل معجزات و آیات و #عصمت و طهارت و پاکی مولد و علم و شجاعت و غیر آنها داشتند، اوصیای ایشان نیز بدین صفات آراسته بودند و هیچ کس انکار این معنی نتواند کرد و پیغمبر ما که سید انبیاء و افضل رسل و بهترین موجود است، پس لازم و متحتم است که وصی و خلیفه او افضل جمیع اوصیا و انبیاء بوده باشد به حکم انفسنا (۱) و انفسکم، و من عندالله و عند رسول الله مقرر و معین بوده باشد.
اگر آنکه به چشم بصیرت تامل و تعقل نمایی که سید عالم که " لولاک لما خلقت الا فلاک " چون تواند بود که خدا جل و علا از برای وی خلیفه و وصی تعیین ننماید و مثل این رسول دین خود را بی صاحب گذاشته ، و جمیع امت را امر نماید به وصیت و خود بی وصیت متوجه عالم بقا شود؟»
۱. اشاره به آیه مباهله / ۵۴ آل عمران
📓کتاب مکاتبات شاه طهماسب. اثر دکتر عبدالحسین نوایی - صفحه ۲۱۷ و ۲۱۸
🔹در کتاب تفضیل الائمه از کتاب «تنبیه للحیرة»، از شعبی نقل میکند که عمر خدمت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله رسید و صحیفه ای آورد که در آن تورات به زبان عربی نوشته شده بود. وقتی آنها را خواند، متوجه شد که آثار خشم در چهره پیامبر آشکار گردید.
گفت: به خدا و رسولش پناه میبرم از خشم پیامبرش! پیامبر اکرم
فرمود: از اهل کتاب چیزی نپرسید! آنها شما را راهنمایی نمی کنند، آنها گمراه شده اند، ممکن است شما را حدیث از باطلی بنمایند و شما ایشان را تصدیق بکنید، یا واقعیتی را بگویند و شما تکذیب نمایید. اگر موسی در میان شما بود، چاره ای جز پیروی از من را نداشت.
💎وَ مِنْهُ، نَقْلًا مِنْ کِتَابِ التَّنْبِیهِ لِلْحَیْرَةِ مِنَ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ رَوَی أَبُو یُوسُفَ عَنْ مُجَالِدٍ عَنِ الشَّعْبِیِّ أَنَّ عُمُرَ أَتَی النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله بِصَحِیفَةٍ قَدْ کُتِبَ فِیهَا التَّوْرَاةُ بِالْعَرَبِیَّةِ فَقَرَأَهَا عَلَیْهِ فَعَرَفَ الْغَضَبَ فِی وَجْهِهِ فَقَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مِنْ سَخَطِهِ فَقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله لَا تَسْأَلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ عَنْ شَیْ ءٍ فَإِنَّهُمْ لَا یَهْدُونَکُمْ وَ قَدْ ضَلُّوا وَ عَسَی أَنَّ یُحَدِّثُوکُمْ بِبَاطِلٍ فَتُصَدِّقُوهُمْ أَوْ بِحَقٍّ فَتُکَذِّبُوهُمْ فَلَوْ کَانَ مُوسَی علیه السلام بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ لَمَا حَلَّ لَهُ إِلَّا أَنْ یَتَّبِعَنِی.
📖 تفضیل الائمه، نسخه خطی
📖بحارالانوار، ج۲۶،ص۳۱۶،ح۷۸
@Sibtayn
🗓24 ذی الحجه
خاتم بخشی امیرمومنان علی علیه السلام
روزی فقیری وارد مسجد پیامبر شد و تقاضای کمک کرد؛ اما کسی چیزی به او نداد. او دست خود را بهسوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم؛ اما کسی به من چیزی نداد. در همین حال، امیرالمومنین علی(علیه السلام) که در حال رکوع بود، به انگشت کوچک دست راست خود، اشاره کرد، فقیر نزدیک آمد و انگشتر را از دست او بیرون آورد.
📕حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۲۰۹-۲۳۹.
شیخ مفید تاریخ این ماجرا را ۲۴ ذیالحجه دانسته است
📗شیخ مفید، مسار الشیعه، ۱۴۱۴ق، ص۴۱
@Sibtayn
🔸خصوصیات انگشتری که امیرمومنان علی علیه السلام به فقیر بخشید
🔹از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که وزن حلقه انگشتری که حضرت علی (علیه السلام) به فقیر داد، چهار مثقال
و وزن نگین آن پنج مثقال
و جنس آن نگین، یاقوت سرخ بوده
و بهای آن با مالیات شام (۳۰۰ بار شتر نقره و ۴ بار شتر طلا) برابری میکرده است.
▫️این انگشتر برای مروان بن طوق بود که در جنگ به دست حضرت علی (علیه السلام) کشته شد.
حضرت علی انگشتر آن را به عنوان غنیمت جنگی نزد پیامبر (صلی الله علیه و اله) برد. پیامبر نیز آن را به او هدیه داد.
📚بحرانی، البرهان، ۱۳۷۴ش، ج۲، ص۳۲۶-۳۲۷؛
نوری، مستدرک الوسائل، ۱۴۰۸ق، ج۷، ص۲۵۹-۲۶۰
@Sibtayn
شان نزول ایه ولایت به روایت ابوذر
🔸از ابوذر روايت شده است كه گفت:
روزى با پيامبر (صلی الله علیه و آله) نماز ظهر گزارديم.
فقيرى در مسجد درخواست کمک كرد اما كسى به او چیزی نداد.
پس فقير دستهاى خود را رو به آسمان گرفت و گفت:
بار خدايا تو شاهد باش كه من در مسجد رسول (صلی الله علیه و آله) از اينان درخواست كردم ولى كسى چيزى به من نداد.
على (عليه السلام) در آن هنگام در ركوع بود. پس با انگشت كوچك دست راستش كه در آن انگشترى بود، به فقير اشاره كرد. فقير به طرف على رفت و آن انگشترى را در مقابل ديدگان پيامبر (صلی الله علیه و آله) از وى ستاند
🌹پس پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود:
خداوندا برادرم موسى از تو درخواست كرد
«رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»
تا آنكه گفت
«وَ أَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي»
پس تو قرآنى ناطق فرو فرستادى كه به زودى تو را به وسيله برادرت يارى مى كنيم و براى شما دو تن نيرو و قدرت قرار خواهيم داد.
خداوندا اينك منم محمد پيامبر و برگزيده تو پس سينه مرا گشاده و كارم را آسان كن و براى من از ميان دودمانم، على را به وزيرى قرار ده و پشت مرا به وسيله او گرم كن.
🔸ابوذر گفت: به خدا سوگند پيامبر اين سخنان را تمام نكرده بود كه جبرئيل بر او فرود آمد و گفت:
يا محمد آيه
«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ...»
را بخوان.
📚الکشف و البیان : معروف به تفسیر ثعلبی : ذیل ایات 57 تا 63 سوره مائده
@Sibtayn
🔸مقداد بن اسود كندى مى گويد:
روزى در كنار رسول الله (صلى الله عليه و آله) در مسجد نشسته بوديم، يک عرب بدوى وارد شد.
على (عليه السلام) در بين نماز ظهر و عصر در وسط مسجد به نماز ايستاده بود آن حضرت به درخواست سائل، انگشترى خود را به وى اهدا كرد.
نبى اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمود:
يا على، بخّ بخّ بخّ و جبت الغرفات.
يعنى اى على، مبارک باد، مبارک باد، مبارک باد بر تو غرفه هاى بهشت.
در همين اثنا جبرئيل به زمين آمد و آيه
«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ...»
را بر مصطفى (صلى اللَّه عليه و آله) خواند
📚شواهد التنزيل لقواعد التفضيل :الحاكم الحسكاني ج : 1 ص : 228
@Sibtayn