از امام صادق علیه السّلام درباره آیه اولی الأمر سؤال شد، حضرت فرمودند:
«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ
فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ مَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ مَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا علیه السّلام إِلَّا فِي تَرْكِ وَلَايَتِنَا وَ جُحُودِ حَقِّنَا
وَ مَا خَرَجَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى أَلْزَمَ رِقَابَ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ حَقَّنَا «وَ اَللّٰهُ يَهْدِي مَنْ يَشٰاءُ إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ»
مراد از آیه که میفرماید: «خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد، و اگر روى از آنان بگردانيد، تنها ابلاغ بر عهده رسول ما است» چیست؟
حضرت فرمودند: به خدا سوگند، پيشينيان شما هلاك نشدند و هيچ كس هم تا زمان قيام قائم ما عليه السلام هلاك نشود، مگر به سبب ترك نمودن ولايت ما و انكار حق ما اهل بیت علیهم السّلام.
و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا نرفت، تا حق ما را بگردن اين امت ثابت و لازم ساخت، و خدا هر كه را بخواهد براه راست هدايت كند.
📗الکافي ج۱ ص۴۲۶
@Sibtayn
باید هر روز صدقه بدهیم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله :
إِنَّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً
قَالُوا وَ مَنْ يُطِيقُ هَذَا
قَالَ
▫️ إِمَاطَتُكَ اَلْأَذَى عَنِ اَلطَّرِيقِ صَدَقَةٌ
▫️وَ إِرْشَادُكَ اَلطَّرِيقَ صَدَقَةٌ
▫️وَ عِيَادَةُ اَلْمَرِيضِ صَدَقَةٌ
▫️وَ اِتِّبَاعُ اَلْجِنَازَةِ صَدَقَةٌ
▫️وَ أَمْرُكَ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ
▫️ وَ نَهْيُكَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ
▫️ وَ رَدُّكَ اَلسَّلاَمَ صَدَقَةٌ.
«هر مسلمانى بايد هر روز صدقهاى بدهد»
عرض شد: چگونه مىتوان اين كار را انجام داد؟
فرمود:
«كنار زدن آنچه باعث اذيّت است از قبيل سنگ و چوب از ميان جادّه و راهنمايى كسى،و عيادت مريض،تشييع جنازه، امر به معروف و نهى از منكر و جواب سلام دادنت،همه صدقه است .»
📗سلوة الحزين ج۱ ص۹۸
📙مجموعة ورّام ج۱ ص۸
@Sibtayn
از دجال هم خطرناکترند
💬 امام رضا علیهالسلام فرمودند:
🔹 همانا کسانی هستند که به دوستی و محبت ما اهل بیت را چنگ میزنند، اما خطرشان برای شیعیان ما از دجال بیشتر و شدیدتر است
🔸 به حضرت عرض کردم: چرا؟ ای پسر رسول خدا!
👌 به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما؛ در این صورت است که حق و باطل در هم آمیخته شود و امر (ولایت) مشتبه گردد و #مؤمن از #منافق شناخته نمیشود.
📌 إنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ.
فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! بِمَا ذَا؟ قَالَ:
بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا، وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا؛ إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ، وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ، فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ.
📚 صفات الشيعه، شیخ صدوق، حديث۱۴
@Sibtayn
🔻عبد الجلیل قزوینی رازی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه قرن ششم هجری قمری در کتاب «النقض» در پاسخ به کتاب «بعض فضائح الروافض» در پاسخ به طعنه مخالفین به شهادت حضرت صدیقه علیهاالسلام مینویسد:
✍️
گویند که: عمر در بر شکم فاطمه علیهاالسلام زد و کودکی را در شکم او داشت که رسولالله صلیاللهعلیهوآله آن را محسن علیهالسلام نام نهاده بود
.
👌 اما جواب آن است که این خبریست درست، و برین وجه نقل کردهاند، و در کتب شیعی و سنی مذکور و مسطور است.
📚 النقض، تالیف عبد الجلیل قزوینی رازی، ص۲۹۸.
@Sibtayn
💥کلامِ کوبنده و قابلِ تأملِ امام صادق علیه السّلام، به عَبّاد بن کثیر بصری، یکی از مشاهیر صوفیه
⚠️ قابل توجه آنانکه گمان میکنند فقط "عمل" مهمّ است و از "اعتقاد" غافلند!
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
🔸عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لِعَبَّادِ بْنِ کَثِیرٍ الْبَصْرِیِّ الصُّوفِیِّ وَیْحَکَ یَا عَبَّادُ غَرَّکَ أَنْ عَفَّ بَطْنُکَ وَ فَرْجُکَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّی تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا.
#ترجمه : امام صادق عليه السّلام به عَبّاد بن كثير بصرى صوفی فرمودند: واى بر تو اى عَبّاد! گمان مکن با عفّتِ شكم و عفّتِ عورت، ایمانت کامل شده! به اینها مغرور مشو، اين تنها كافى نيست. خداى عزّوجل در قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً» یعنی «اى كسانى كه به ظاهر ايمان آوردهايد از خدا بترسيد و سخنِ درست بگوييد تا خداوند كردارتان را به اصلاح آورد.» بدان كه خداوند متعال هيچچيز از تو نمىپذيرد مگر اينكه از روی درستی و عدالت سخن بگویی.
📔 الکافی، ج ٨ ص ١٠۷ (ر.ک: تصویر الحاقی)
🔻علامه مجلسی رحمهالله ذیل این روایت مینویسد:
«قوله عليهالسلام: "حتى تقول قولا عدلا" فسّر عليه السلام القول السديد بالاعتقاد الصحيح و لما كان هذا الصوفي المبتدع منحرفا عن ناحية أهل البيت عليهم السلام غير قائل بإمامتهم نبهه عليهالسلام على أنه لا ينفعه أعماله مع تلك العقيدة، فإن قبول الأعمال مشروط بصحة العقائد.»
#ترجمه : امام در این آیه، " قولاً سدیدا _ سخنی استوار و صحیح" را تفسیر کردند به "اعتقاد صحیح و استوار." از آنجا که این صوفیِ بدعتگذار، از طریق اهل بیت علیهمالسّلام انحراف داشت و قائل به امامت ایشان نبود، امام اینگونه به او فرمودند تا او را آگاه کنند که بدون ولایت، عملش سودی نخواهد داشت، شرط قبولی عمل، داشتنِ اعتقادِ سالم و صحیح است.
📔 مرآة العقول، ج ٢۵ ص ٢۶٠
@Sibtayn
📌چند عمل ساده برای چند صد برابر كردن ثواب نمازها؛
🌹اذان و اقامه،
باعث ميشود، دو صف از فرشتگان، پشت سر مومن نماز بخوانند.
📚ثواب الاعمال صدوق، ص ٧٢
🌹ركوع كامل،
باعث، نداشتن وحشت قبر ميشود.
📚ثواب الاعمال صدوق، ص ٧٣
🌹انگشتر عقيق،
دو ركعت نماز با عقيق، معادل هزار ركعت بدون آن است.
📚عدة الداعي ابن فهدحلي، ص ٢٢٠
🌹مسواک زدن،
دو ركعت نماز با مسواک، بهتر از هفتاد ركعت نماز بدون مسواک است.
📚من لايحضره الفقيه صدوق
🌹خواندن سوره قدر،
خواندن سوره قدر در يكی از نمازها، باعث آمرزش گناهان ميشود.
📚ثواب الاعمال، ص ۲۶۷
🌹استنشاق و مزه مزه آب در وضو،
باعث آمرزش، و غلبه بر شيطان است.
📚ثواب الاعمال صدوق، ص ۴۳
🌹عطر،
باعث ميشود، ثواب نماز هفتاد برابر شود.
📚ثواب الاعمال، ص ۱۲۰
🌹تسبيحات حضرت زهراء سلام الله علیها، بهتر از هزار ركعت نماز، نزد حضرت صادق(عليه السلام) است.
📚فلاح السائل، ص ۱۵۵
@Sibtayn
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وصیت سید بن طاووس به پسرش محمد
@Sibtayn
⚜️جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله در کلام "شوکانی"
❖ "محمد بن علی الشوکانی/۱۲۵۰ه" از جمله عالمانی است که در سیر تحول افکار به مبانی سلفیت نزدیک شد و تمایل بسیاری به باورهای ایشان داشت. او در نزد عالمان متسلف فردی محترم و محقّق بشمار میآید. مع ذلک شوکانی، تحقیقات نافعی حول مسئله (جواز توسل) دارد و با مشهور سلفیون مخالفت کرده است
❂ شوکانی در رسائل متعددی بحث جواز توسل را مطرح میکند و ما به عنوان نمونه عبارتی را از او نقل میکنیم:
• حدیث مذکور دلیلی است برای جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله برای تقرب به خداوند سبحان جهت استجابت دعوات عباد. در حالی که در توسل باید عقیده این باشد که معطی و مجیب حضرت حقّ سبحانه و تعالی است
📖 تحفة الذاکرین ص۱۸۰
🎙 مقطع صوتی کلام "محمد ناصرالدین الالبانی" است که توضیح میدهد محمد بن عبدالوهاب و پیروان او جمیع قائلین به جواز توسل را تکفیر میکردند و نسبت شرک میدادند و در این امر بسیار شدت و غلو داشتند! درحالی که اگر به این شدت باشد لازم میآید برخی ائمه مانند شوکانی را تکفیر کنیم! و حق در تفصیل است و باید مقصود قائلین به جواز را متوجه شد
@Sibtayn
نقل می کنند در زمان آیت الله خوانساری فردی خدمت ایشان می رسد و عرض می کند که: برادری دارم که گنهکار، هر گناهی که شما فکرش را بکنید انجام داده است و خالفی نیست که نکرده باشد ... پدر مادر و برادر خواهر از دست او عاصی و ناراحت شده ایم ... می خواهم اگر اجازه بدهید او را خدمت شما بیاوریم، نصیحتی به او بفرمایید
انشالله که تأثیر گذار باشد .
آیت الله خوانساری فرمودند: با این اوصاف نصیحت من هم کارساز نیست ... تنها یک راه را می شناسم که اگر در مسیر این راه قرار گرفت و تأثیری در او داشت بیاوریدش نزد من که من هم نصیحتی برای او داشته باشم و اگر این راه جواب نداد که دیگر رهایش کنید، اصلاح نمی شود.
او را به کربلا ببرید، اگر در حرم امام حسین گریه کرد، یعنی اینکه در درون او هنوز نوری وجود
دارد و قابل اصلاح و نصیحت پذیر است وگرنه که هیچ.
این فرد تعریف می کند که ما این برادرمان را با هزار ترفند و بهانه که بیا تو مراقب ما باش و ... به کربلا بردیم ... بین
راه که هیچ حسی نداشت ... اصلا این چیزها را قبول نداشت ما و زائرها رو مسخره می کرد... وقتی نزدیک صحن و حرم حضرت شدیم دیدم که او سرش را پایین انداخت و وقتی وارد حرم امام حسین شدیم، گریه که هیچ، ضجه می زد...
بعد در حرم توبه واقعی کرد و درستکار شد.
بعدها جریان را به آیت الله خوانساری نقل کردند: ایشان فرمودند: به چیز دیگری نیاز نیست نور امام حسین در قلب آن جوان کار خودش را کرده است.
علائم آخر الزمان
امام صادق(علیه السلام) به یکى از یاران خود فرمود :
1 . هنگامى که ببینى ظلم و ستم، همه جا فراگیر شده؛
2 . قرآن فرسوده و بدعت هایى از روى هوا و هوس در مفاهیم آن آمده؛
3 . آئین خدا(عملا) بى محتوا شده هماننـد ظرفى کـه آن را واژگون سازند؛
4 . هنگامى که ببینى اهل باطل بر اهل حق پیشى گرفته اند؛
5 . مردان به مردان و زنان به زنان قناعت کنند؛
6 . افراد با ایمان سکوت اختیار کرده اند؛
7 . کوچکترها احترام بزرگترها را رعایت نمى کنند؛
8 . پیوند خویشاوندى بریده شده؛
9 . مداحى و چاپلوسى فراوان شده؛
10 . آشکارا شراب نوشیده شود؛
11 . راه هاى خیر منقطع و راه هاى شر مورد توجّه قرار گرفته؛
12 . حلال تحریم شود؛ و حرام مجاز شمرده شود؛
13 . قوانین و فرمان هاى دینى طبق تمایلات اشخاص تفسیر گردد؛
14 . از افـراد بـا ایمان چنـان سلب آزادى شـود که جـز با دل نتوانند ابراز تنفّر کنند؛
15 . سرمایه هاى عظیم در راه خشم خـدا (و فساد و ابتـذال و ویرانى) صرف گردد؛
16 . رشوه خوارى در میان کارکنان دولت رایج گردد؛
17 . پست هاى حسّاس به مزایده گذارده شود؛
18 . (بعضى از) مردان از خود فروشى زنان خود، ارتزاق کنند؛
19 . قمار آشکار گردد (حتّى در پناه قانون)؛
20 . سرگرمی هاى ناسالـم چنان رواج پیـدا کند کـه هیچ کـس جرأت جلوگیرى از آن نداشته باشد؛
21 . شنیدن حقایق قرآن بر مردم گران آید امّا شنیدن باطل سهل و آسان؛
22 . هنگامى که ببینى همسایه، همسایه خود را از ترس زبانش احترام مى کند؛
23 . مساجد را به زیورها بیارایند؛
24 . براى غیر خدا به حجّ خانه خدا بشتابند؛
25 . مردم سنگدل شوند (و عواطف بمیرد)؛
26 . مردم طرفـدار کسى باشند کـه پیروز است (خـواه بـر حق باشد یا باطل)؛
27 . آنها که به دنبال حلال هستند نکوهش شوند و آنها که به دنبال حرامند مدح؛
28 .آلات لهو و لعب (حتّى) در مکّه و مدینه آشکار گردد؛
29 . اگر کسى اقدام به امر به معروف و نهى از منکر کند به او توصیه مى کنند که این کار وظیفه تو نیست؛
30 . مساجد پر از کسانى است که از خدا نمى ترسند؛
31 . تمام همّت مردم شکم و فرجشان است؛
32 . امکانات مادّى و دنیـوى فراوان مى گردد و دنیـا به مـردم روى مى کند؛
33. زنان خود را در اختیار افراد بى ایمان مى گذارند؛
34 . پرچم هاى حق پرستى فرسوده و کهنه مى گردد؛
35 . ویـرانگرى (بـه وسیله جنگها) بر عمران و آبـادى پیشى مى گیرد.
36 . در آمد زندگى بعضى تنها از طریق کم فروشى مى شود؛
37 . کسانى هستند با سرمایه فراوان در حالى که در عمرشان حتّى یک مرتبه هم زکات نپرداخته اند.
38 . مردم عصرها در حال نشئه و صبحگاهان مستند؛
39 . هنگامى که ببینى مردم همه به یکـدیگـر نگاه مى کنند و از فـاسدان شرور تقلید مى نمایند؛
40 . هر سال فساد و بدعتى نو، پیدا مى شود؛
41 . مردم و محافل همه پیرو ثروتمندان خود خواه مى شوند؛
42 . در حضـور جمع، همـانند بهائـم مرتکـب اعمال جنسـى مى شوند؛
43 . اموال زیاد در غیر راه خدا صرف مى کنند امّا در راه خـدا از کم نیز مضایقه دارند؛
44. افرادى پیدا مى شوند که اگر یک روز گناه کبیره اى انجام ندهند غمگینند؛
45 . حکومت به دست زنان مى افتد؛
46 . نسیم هـا به سود منافقـان مى وزد و هیچ جریانى به سود افراد با ایمان نیست؛
47 . دادرسان بر خلاف فرمان خدا قضاوت مى کنند؛
48 . بر فـراز منابر دعوت به تقـوا مى شود ولى دعـوت کننـده خود به آن عمل نمى کند؛
49 . مردم نسبت به وقت نماز بى اعتنا مى شوند؛
50 . حتّى کمک به نیازمندان با توصیه و پارتى بـازى صورت مى گیرد، نه براى خدا؛
... در چنین زمانى مراقب خویش باش و از خدا تقاضاى نجات و رهایى از این وضع ناهنجار کن! (که فرج نزدیک است
📚الکافي ج۸ ص۳۶
📚بحارالانوار، ج52، ص256تا260
@Sibtayn