💠 جواب کوبنده جناب عمار (رضوان الله علیه) به ام المؤمنین خواندن عائشة
🔹 مرحوم علی بن یونس العاملی (رحمه الله) مینویسد:
✍️ و روى الواقدي أن عمارا قال لها: كيف رأيت ضرب بنيك عن أديانهم قالت: لستم لي ببنين قال:صدقت أمهاتنا نساء النبي ذوات الحجاب المطيعات لله و لرسوله و أنت فمخالفة لهما.
🔸 واقدی روایت کرده است بعد از جنگ جمل عمار به عائشه گفت: دفاع فرزندانت از دینشان را چگونه دیدی؟
عايشة گفت: شما فرزندان من نیستید!!
عمار گفت: راست گفتی؛مادران ما زنان باحجاب و عفیف پیامبر هستند که مطیع خدا و رسولاند اما تو مخالف خداوند و پیامبری.
📚 الصراط المستقیم، تألیف علی بن یونس نباطی، جلد ۳، صفحه ۱۶۲، چاپ المکتبة المرتضویة
@Sibtayn
♦️فرار احمد بن حنبل از پاسخ به حدیث " فئة باغیة "! ♦️
یکی از احادیثی که جهنمی بودن و باغی بودن معاویه و اتباعش را به اثبات می رساند، حدیث معروف " فئة باغیة " است که در صحیح بخاری و سایر کتب نقل شده است و پیامبر خطاب به عمار بن یاسر می فرمایند که تو را گروه سرکش و باغی خواهند کشت و آن ها تو را به آتش دعوت می کنند و تو آنان را به بهشت دعوت می کنی.
از آن جا که این حدیث، یکی از احادیثی است که چهرۀ پلید معاویه و اتباعش را برملا می سازد، محبین معاویه سعی کرده اند تا به هر روشی که شده از پاسخگویی و بحث در مورد آن فرار کنند! و اکنون ببینید فرار احمد بن حنبل را از این حدیث نبوی :
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَازِمٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْعَبَّاسِ الطَّیَالِسِیُّ، أَنَّ إِسْحَاقَ بْنَ مَنْصُورٍ حَدَّثَهُمْ، أَنَّهُ قَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ: قَوْلُ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لِعَمَّارٍ: تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْبَاغِیَةُ . قَالَ: لَا أَتَکَلَّمُ فِیهِ . زَادَ الطَّیَالِسِیُّ: تَرْکُهُ أَسْلَمُ.
📖السنة لابی بکر بن الخلال،ج2،ص462،ح720 ط دار الرایة
اسحاق بن منصور می گوید که از احمد بن حنبل در مورد سخن پیامبر خطاب به عمار که " تو را گروه سرکش می کشند " سوال کردم.
احمد بن حنبل گفت : در این مورد صحبت نمی کنم.
طیالسی در متن روایت اضافه کرده است که : ترک سخن در مورد این روایت بهتر است.
🔹سند روایت صد در صد صحیح است و محقق کتاب سعی کرده تا با تدلیس، از تصحیح سند روایت فرار کند اما برای شما تصحیح روایت را قرار می دهیم.
در اصل روایت دو سند دارد به این شکل :
1. اخبرنا احمد بن محمد بن حازم عن اسحاق بن منصور عن احمد بن حنبل ...
2. اخبرنا عبد الله بن العباس الطیالسی عن اسحاق بن منصور عن احمد بن حنبل
سند اول به دلیل وجود " احمد بن محمد بن حازم " که مجهول است فاقد اعتبار خواهد بود ولی جالب آن که محقق کتاب خواسته تا با استفاده از مجهول بودن ابن راوی، از تصحیح سند فرار کند اما در کنار این راوی مجهول، " عبد الله بن العباس الطیالسی " هم این روایت را از اسحاق بن منصور نقل کرده و با این حساب سند دوم کاملا معتبر است و روایت تصحیح می شود.
* * * * * به راستی چرا احمد بن حنبل از توضیح در مورد این حدیث ثابت قطعی فرار کرده است؟ * * * * *
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهالی شهر سماوه عراق دام های خود را برای هدیه به موکب های اربعین آورده اند و در هوسه می گویند
(النوگ الشالت زينب عزبناهن للزوار)
شترهایی که حضرت زینب را با خود بردند برای زوار ذبح می کنیم
@Sibtayn
43.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬تنها بخاطر یک مرد
✳️خاطرات پیاده روی زائران آفریقایی از کشور موزامبیک در اربعین
🔺پیاده روی اربعین
📌طریق الجنة ( نجف تا کربلا )
#پیاده_روی_اربعین
#طریق_الجنة
#خاطرات
#آفریقا
#موکب
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
47.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬زمینه ، وای سه شعبه تیر اومد ای وای
🎙کربلایی حمید علیمی
🔺حضرت علی اصغر علیه السلام
📌حسینیه ریحانه الحسین سلام الله علیها - ۳ صفر ۱۴۴۶
#کربلایی_حمید_علیمی
#حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ پیرزن 100 ساله که ساعتها زیر نور شدید آفتاب نشسته تا خدمتگزار زائران اربعین امام حسین (ع) باشد.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیبایی های اربعین
اشک های دختر بچه ای که زائری برای خدمت پیدا نکرده
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اربعین حسینی
در بیانات مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی
@Sibtayn
📌امام جعفرصادق علیهالسلام میفرمایند:
هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز می دارد یا نه؟
پس به هر اندازه که نمازش او را از گناه باز بدارد، به همان مقدار نمازش قبول واقع شده است.
📚تفسیر البرهان، ج ۴، ص ۳۲۲
📚بحارالأنوار، ج ۱۶، ص ۲۰۴
#اسلام_ناب
🟠 امروز روز رحمت است نه روز انتقام!
⚪️ وقتی مسلمانان وارد مکه شدند، یکی از بیرق ها
در دست سعد بن عباده بود و او فریاد می زد: امروز روز انتقام است... امروز روزی است که حرمت ها می شکند. ای اوس و خزرج انتقام روز احد را بگیرید عباس نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و سخنان سعد را به وی رساند. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: آنچه که سعد گفته ارزش ندارد. آن گاه به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند سعد را پیدا کن و بیرق را از وی بگیر و آن را با مهربانی وارد مکه کن امیر مؤمنان بیرق را از وی گرفت و فریاد زد:
امروز روز رحمت است، امروز حرمتها پاس
داشته می شود.
📚 مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۲۰۸ ، فصل في غزواته
@Sibtayn
احوال اهل بیت علیهم السلام در خرابه شام
ز خانه ها همه بوی طعام می آمد
ولی به جان تو بابا گرسنه خوابیدم
●از منهال روایت شده است که گفت:
در بازار دمشق راه می رفتم که دیدم علی بن الحسین (امام سجاد صلوات الله علیه) در حالی که بر عصایی که در دستش است تکیه کرده و دو پایش از شدت لاغری همچون دو چوب خشک شده و خون از دو ساق او جاری و چهره اش زرد گردیده بود؛ در حال رفتن است.
منهال گوید: با دیدن این صحنه بغض راه گلویم را گرفت و نزدیک بود خفه شوم؛ پیش رفتم و در مقابل آن حضرت ایستاده و عرضه داشتم: یابن رسول الله چگونه صبح کردی (حال شما چگونه است؟)
امام سجاد صلوات الله علیه فرمود: ای منهال چگونه باشد حال کسی که اسیر یزید بن معاویه است؟ ای منهال به خدا سوگند از وقتی که پدرم کشته شده تا کنون زنان ما شکمشان سیر نشده و پارچه ای نیافتند تا سرهای خود را با آن بپوشانند ؛ روزها در حال روزه و شب ها در حال گریه و ناله هستند.
ای منهال ما در این قوم مانند بنی اسرائیل در قوم فرعون شده ایم که پسرانشان را سر می بریدند و زنان ایشان را زنده می گذاشتند؛ خدا در روز دادگری میان ما و آنان داوری کند.
عرب بر عجم فخر می فروشد که محمد از آنهاست؛ قریش بر عرب فخر می فروشد که محمد از اوست و اما ما که عترت محمد (صلی الله علیه و آله) هستیم اینگونه کشته و سر بریده؛ اسیر و رانده شده و از خانمان و شهر و دیار دور افتادیم؛ گویا که از دیار تُرک و کابل هستیم؛ این است حال ما اهل بیت.
سپس فرمود: ای منهال! زندانی که ما در آن هستیم سقف ندارد و همواره آفتاب بر ما می تابد و من به جهت ضعف بدنی که دارم گاه چند دقیقه ای از آن فرار می کنم اما چون نگران زنها هستم و به نزد عمه ها و خواهرانم باز می گردم
منهال گوید در حال سخن گفتن با آن حضرت بودم که ناگاه بانویی از محبس بیرون آمد و آن حضرت را صدا زد؛ ایشان نیز مرا ترک کرد و به نزد او رفت.
من درباره آن بانو پرسیدم و متوجه شدم که این عمه او زینب دختر علی (صلوات الله علیهما) بود که به او فرمود: نور چشمم! کجا می روی؟ آن حضرت با او بازگشت و مرا ترک کرد و من همیشه به یاد او می افتم و گریه می کنم.
📗معالي السبطين/ج2/ص158/الفصل الرابع عشر ، المجلس الثاني عشر
📙الأنوار النُعمانيّة ، للجزائري/ج3/ص252
📕زينب الكبرى عليها السلام من المهد الى اللحد/ص 495 و 496
@Sibtayn
🔥نبش قبر معاوية بن أبي سفیان و یزید و عاقبت آن دو لعین به اعتراف مخالفین
✍️ابن اثیر جزری از عُلمای بزرگ اهل تسنن می نویسد :
🔹فنبش قبر معاوية بن أبي سفیان فلم یجدوا فیه إلا خیطاً مثل الهباء ونبش قبر یزید بن معاویة بن أبي سفیان فوجدوا فیه حطاماً کأنه الرماد.
🔸قبر معاوية بن أبي سفیان را شکافتند و نیافتند در آن مگر نخی همانند گرد و خاک، و قبر یزید بن معاویه را شکافتند و در آن نیافتند مگر چوب سوخته ای که همانند خاکستر شده بود.
📚الکامل في التاریخ، جلد ۵، صفحه ۴٣٠
@Sibtayn
در کتاب سکینه پرده نشین قریش می خوانیم :
در روايت آمده است كه روزى حسنِ مثنّى پسر امام حسن مجتبى(عليه السلام)نزد عموىِ خود، امام حسين(عليه السلام) آمد و يكى از دختران آن حضرت، فاطمه و سكينه، را براى همسرىِ خود خواستگارى كرد. حضرت امام حسين(عليه السلام) وى را فرمود:
«من فاطمه را برايت برگزيده ام كه به مادرم فاطمه(عليها السلام)، دختر رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)شبيه تر است. اما از نظر خداپرستى تمام شب را به نماز مى ايستد و روز را روزه مى گيرد; از نظر زيبايى به حوريه هاى بهشتى مى ماند. اما سكينه چنان در ]ذاتِ[ خداوند غرق و فنا شده است كه مناسب همسرى هيچ مردى
نيست»
📖اسعاف الراغبين، محمد بن الصبان مصرى، (چاپ شده در حاشيه نور الابصار)، ص 210
@Sibtayn
کاری از موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام برای اهل مطالعه و تحقیق
اسم کتاب: سکینه پرده نشین قریش،
(دختر امام حسین علیه السلام)
مؤلف: موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام
https://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=category&id=480&Itemid=1038
@Sibtayn
🏴 سالها در کربلا منتظر بود تا در رکاب سید الشهدا علیه السلام به شهادت برسد
🔸عريان بن هیثم نقل می کند :
«پدرم در ایام بهار به بیابان میرفت. نزدیک آنجایی که قضیۀ کربلا واقع شد چادر می زد.
طی این سالهای طولانی هیچ وقت نمیشد که به آنجا برویم مگر آن که شخصی از بنی الاسد را می دیدیم که آنجاست.
🔹 پدرم به او گفت به نظر می رسد که تو همیشه اینجا هستی.
🔸مرد اسدی گفت: بله؛ من شنیده ام که حسین [سید الشهدا علیه السلام ] اینجا کشته میشوند. من هم همه ساله اینجا میآیم؛ شاید به حضورشان برسم؛ و با حضرتش شهید شوم.
▫️ وقتی که حضرت شهید شدند پدرم به من گفت برویم ببینیم که آیا آن مرد اسدی رضوان الله تعالی علیه هم در بین کشته هاست.گشتیم و او را بین شهدا یافتیم.»
قال العريان بن الهيثم كان أبي يتبدى فينزل قريبا من الموضع الذي كان فيه معركة الحسين فكنا لا نبدو إلا وجدنا رجلا من بني أسد هناك
فقال له إني أراك ملازما هذا المكان
قال بلغني أن حسينا يقتل ها هنا فأنا أخرج لعلي أصادقه فأقتل معه
فلما قتل الحسين قال أبي انطلقوا ننظر هل الأسدي فيمن قتل وأتينا المعركة فطوفنا فإذا الأسدي مقتول
الخبر نقله ابن العديم في بغية الطلب 6 / 2619
📚تاريخ دمشق : ابن عساكر ج : 14 ص : 216 و217
@Sibtayn
🔹امام صادق علیه السلام :
يكى از علماى بزرگ بنى اسرائيل،به حدّى خدا را عبادت كرد كه مانند خلال،ضعيف و باريك شد.
خداوند از طريق وحى به پيغمبر آن زمان فرمان داد كه به او بگو:
به عزّت و جلال و جبروتم سوگند كه:
اگر آنقدر مرا عبادت كنى كه آب شوى-بدانسان كه پيه(در اثر حرارت) در ديگ ذوب مىشود-(اين اطاعت و عبادت)از تو پذيرفته نخواهد شد مگر آنكه از همان راهى كه من دستور دادم به سوى من بازآئى.
▫️إنَّ حَبْراً مِنْ أَحْبَارِ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللَّهَ حَتَّى صَارَ مِثْلَ اَلْخِلاَلِ
☘️فأَوْحَى اَللَّهُ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ فِي زَمَانِهِ قُلْ لَهُ
وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي وَ جَبَرُوتِي لَوْ أَنَّكَ عَبَدْتَنِي حَتَّى تَذُوبَ كَمَا تَذُوبُ اَلْأَلْيَةُ فِي اَلْقِدْرِ مَا قَبِلْتُ مِنْكَ حَتَّى تَأْتِيَنِي مِنَ اَلْبَابِ اَلَّذِي أَمَرْتُكَ .
📚المحاسن ج۱ ص۹۷
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهمترین پاداش زائر قبر سید الشهدا علیه السلام
استاد قزوینی
@Sibtayn
امام صادق علیه السلام :
اگر يكى از شما طول دهر و عمرش را به حجّ رفته ولى به زيارت حسين بن على عليهما السّلام نرود حتما و محقّقا حقّى از حقوق خدا و حقوق رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم را ترك كرده زيرا حق حسين عليه السّلام فرضيه و تكليفى است از جانب خداوند كه بر هر مسلمانى واجب مىباشد.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ :
لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ حَجَّ دَهْرَهُ ثُمَّ لَمْ يَزُرِ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَكَانَ تَارِكاً حَقّاً مِنْ حُقُوقِ اَللَّهِ وَ حُقُوقِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
لِأَنَّ حَقَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرِيضَةٌ مِنَ اَللَّهِ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ .
📗كامل الزيارات ج۱ ص۱۲۲
📙المزار (للمفید) ج۱ ص۲۷
📕تهذيب الأحكام ج۶ ص۴۲
@Sibtayn
اگر مشکل داری یا کسالتی داری یا وقت نداری یا اصلا حال نداری بری زیارت
ولی پول داری
این روایت رو حتما بخون
@Sibtayn
🗓 14 صفر
روز چهاردهم صفر سال 38 هـ .ق. محمد بن ابی بکر، یکی از یاران باوفای امیرمؤمنان (علیه السلام) در مصر به شهادت رسید. مادرش اسماء بنت عمیس، پس از ابوبكر با حضرت امیر(علیه السلام) ازدواج كرد. محمد در دامان پرمهر علوی تربیت یافت و از كودكى در خانه امیرمؤمنان علیه السلام پرورش یافت و مرام و منش امیرالمؤمنین امام على (علیه السلام) را به شایستگى آموخت.
او از اصحاب خاص مولاى متقیان علی (علیه السلام) بود و در حوادث گوناگون حیات آن حضرت در كنار ایشان چون فرزندى دلسوز و مریدى باوفا حضور داشت. به ویژه در جنگ جمل، در ركاب امیرمؤمنان (علیه السلام) بود و تلاشهاى بسیارى كرد تا خواهرش عایشه را از این فتـنه بر حـذر دارد؛ اما سودى نداشت.
نامه نگارىهاى او براى معاویه مبنى بر حقانیت امیرمؤمنان على (علیه السلام) و دفاع از حضرت در كتابهای تاریخى موجود است که همه، حاكى از ارادت و معرفت او نسبت به خاندان نبوت(علیهم السلام) مىباشد.
محـمد بـن ابى بكر از سـوى امیـرمؤمنان(علیه السلام) ـ پس از این كه «قیس» نتوانست امارت مصر را سامان بخشد ـ به حكومت آنجا منصوب شد. همزمان معاویه نیز عمروعاص را به حكومت مصر منصوب كرد و او را به آن جا فرستاد.
محمد بن ابی بکر در تلاش براى سامان بخشیدن به اوضاع مصر بود؛ ولى دسیسههاى عمروعاص از یك سو و اعتراض و شورش مردم كه از جانب عمروعاص تحریك شده بودند از سوى دیگر، باعث شد تا این سردار رشید نتواند در برابر سپاه عمروعاص مقاومت كند و در نتیجه شكست خورد.
محمد را در محلى به نام « كوم شریك» در حوالی مصر محاصره كردند و پس از دستگیرى، ناجوانمردانه در پوست حمارى كردند و آتش زدند.
امیرمؤمنان(علیه السلام) پس از شنیدن خبر شهادت دلخراش او به شدت محزون شدند و تأسف خوردند. بى تابى امیرمؤمنان(علیه السلام) در فراق او در خطبه 68 نهجالبلاغه آمده است:
« از زمانى كه وارد این جنگ شدم (جنگ با معاویه) براى هیچ كشتهاى مثل محمد محزون نشدم؛ همانا محمد فرزند همسرم و مانند اولاد من بود و با من به نیكویى رفتار مىكرد».
@Sibtayn
محمد بن ابی بکر اینگونه معاویه را خطاب می کند
در قسمتی از نامه ای که جناب محمد بن ابی بکر به معاویه می نویسد ، معاویه را اینگونه خطاب می کند :
وأنت اللعين ابن اللعين لم تزل أنت وأبوك تبغيان لدين اللَّه ورسوله الغوائل، وتحالفان عَلَيْهِ القبائل، وتبذلان فِيهِ المال، وتحالفان فِيهِ الرجال، عَلَى ذَلِكَ مات أبوك، وعليه خلفته وأنت (كذا) .
تو ملعونی فرزند ملعون، وانگهی تو و پدرت پیوسته بر ضد دین خدا توطئه چیده اید و برای خاموش کردن مشعل خدائی اسلام تلاش نموده اید و در این راه سپاه ها گرد آورده اید، و پولها خرج کرده اید و پیمان ها با قبائل بسته اید و پدرت در حال این کار مرد و تو جانشینش شدی و ادامه دهنده کارش.
و گواهم علیه تو بر این مطلب، همانان که به تو پناهنده گشته و تو را تکیه گاه ساخته اند همان باقیمانده قبائل مشرک و مهاجم و سران نفاق و اختلاف و بدخواهان پیامبر خدا (ص) که در پناه تو و با تواند.
📗مروج الذهب للمسعودي : ج 3 ص 20
📕انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري ج : 2 ص: 393
@Sibtayn