🔸 دعای برآورده شدن حوائج در حرم سامرا
أبو موسی منصوریّ نقل میکند که به حضرت امام هادی علیهالسلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم.
حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار میخوانم و از خداوند نیز تقاضا کردهام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است:
« يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي...
وبعد حاجات خود را بخواهد»
📚الأمالي (للطوسي)، ص: ۲۸۰
@Sibtayn
💢 آیا می دانید اولین زائر اربعین چگونه به زیارت حرم اباعبداللّه (علیه السلام) رفت؟
عطیه عوفی میگوید: من همراه جابر بن عبداللّه انصاری، جهت زیارت قبر مطهر ابا عبداللّه الحسین علیهالسلام خارج گشتیم. هنگامی که به کربلا وارد شدیم، جابر در کنار شط فرات پیاده شد، غسل کرد و بهترین جامه های خویش را بر تن کرد و عطری که همراه داشت به خود زد.
هر قدمی که به سوی قبر بر میداشت تکبیر میگفت و خدا را یاد میکرد.
چون جابر بینایی خود را از دست داده بود از من خواست که دست او را به قبر مطهر سیدالشهداء(علیه السلام) بمالم.
هنگامی که دست خود را روی قبر شریف گذاشت، بر روی قبر افتاد، جابر به حالت غش روی مزار (امام حسین علیه السلام) افتاد؛ به صورتش آب پاشیدم ؛ به هوش آمد. آن گاه سه بار گفت: «یا حسین!» بعد با خود میگفت: (حبیب لایجب حبیبه) «آیا دوست جواب دوستش را نمیدهد؟»
سپس خطاب به امام گفت: می دانم چرا جواب مرا نمی دهی، آن گاه ادامه داد: «چگونه می توانی جواب دهی در حالی که بین بدن و سرت فاصله افتاد است....
متن عربی حدیث:
عن عطیة العوفی قال: خرجت مع جابر بن عبدالله الانصاری رضی الله عنه زائرا قبر الحسین علیه السلام - و کان جابر مکفوف البصر - فلما وردنا کربلاء، دنا جابر من شاطی ء الفرات، فاغتسل ثم ائتزر بازار وارتدی بآخر، ثم فتح صرة فیها سعد فنثرها علی بدنه، ثم لم یخط خطوط الا ذکر الله تعالی حتی اذا دنا من القبر قال: ألمسنیه، فألمسته ایاه، فخر علی القبر مغشیا علیه، فرششت علیه شیئا من الماء.
فلما أفاق قال: یا حسین ثلاثا، ثم قال: حبیب لا یجیب حبیبه، ثم قال: و انی لک بالجواب، و قد شخبت أوداجک علی اثباجک، و فرق بین بدنک و رأسک، أشهد انک ابن خیر النبیین، و ابن سید المؤمنین، وابن حلیف التقوی، و سلیل الهدی، و خامس أصحاب الکساء، و ابن سید النقباء، و ابن فاطمة سیدة النساء و مالک لا تکون هکذا، و قد غدتک کف سید المرسلین، و ربیت فی حجر المتقین، و رضعت من ثدی الایمان، و فطمت بالاسلام، فطبت حیا، و طبت میتا غیر ان قلوب المؤمنین غیر طیبة بفراقک، و لا شاکة فی حیاتک، فعلیک سلام الله و رضوانه...
📚 منبع : بحارالانوار،ج45،ص146- اعیان الشیعه، جلد 4، صفحه 74
#امام_حسین #اربعین #آیا_میدانید
🌺🌟🌟🌲🌟🌟🌺
✅كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
🆔 @Sibtayn
┗━🍃🌺━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ رایه | لیلستریشن
✍️قبر امام حسین علیهالسلام در کربلا کعبۀ دوم مسلمانان محسوب میشود و بدون شک بزرگترین و باشکوهترین مزار مسلمانان است.
✍️ این عبارتی است با قدمت ۱۲۰ ساله از یک مجلۀ فرانسوی با نام لیلستریشن که خبرنگاری از فرانسه با سفر به کربلا و مشاهدۀ عزاداریهای مردم، گزارشی تصویری از این آیین تهیه کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره شنیدنی اقای مجید شهریاری بازیگر سیما از غذای تبرکی مجلس سیدالشهدا علیه السلام
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستانهای عجیب از میهمان نوازی عراقی ها در زیارت اربعین
حجت الاسلام بندانی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر عمود یک دعا برای فرج
💠 اعمال روز اربعین
❶ «زیارت امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین»
در این روز زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمود:
"علامت مؤمن پنج چیز است:
۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن
۲- و زیارت اربعین کردن
۳- و انگشتر بر دست راست کردن
۴- و جَبین (پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن
۵- و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است."
❷ «غسل اربعین و توبه»
❸ بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم)
❹ 70 مرتبه تسبیحات اربعه
❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار
❻ غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله
❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
📚 وسائل الشیعه ج ۱۰، ص ۳۷۳
#اربعین
🏴⚫️➖▪️➖⚫️🏴
🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.🍃.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🍃.═╝
3557725_227(1).mp3
5.68M
اولین و توصیهشدهترین عمل در روز اربعین حسینی، قرائت زیارت اربعین است. این زیارتنامه کوتاه اما پرمفهوم را هر کجا که باشید، در کربلای معلی یا هر نقطه دیگر جهان میتوانید به نیت زیارت اربعین بخوانید. در این زیاتنامه آمده است:
«السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَی وَ شَرَی آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّی فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ».
@Sibtayn
نشانه های مومن
رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ( عليه السلام ) أَنَّهُ قَالَ :
" عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ : صَلَاةُ إِحْدَى وَ خَمْسِينَ ، وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ ، وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ ، وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
نشانه هاى مؤمن ، پنج چيز است :
1️⃣[گزاردن] پنجاه و یک ركعت نماز [در شبانه روز] ، [خواندن]
2️⃣ زيارت اربعين ،
3️⃣انگشترى را در دست راست كردن ،
4️⃣پيشانى بر خاك نهادن [در برابر خدا] ،
5️⃣ و بلند گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحيم» . .
📖المزار (للمفید) ج۱ ص۵۳
📖المزار الكبير : 353
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬هذا القلیل
🎙حاج مهدی رسولی
🔺🏴 شب اول ویژه مراسم اربعین حسینی ۱۴۴۶
📌کربلا - موکب هیئت ثارالله زنجان
#حاج_مهدی_رسولی
#اربعین_حسینی
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
33.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬نجوای زخم
🎙حاج محمد علی قاسمی
🔺🏴 ویژه اربعین حسینی ۱۴۴۶
#حاج_محمد_علی_قاسمی
#اربعین_حسینی
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
آمار زائرین اربعین حسینی که توسط آستان مقدس حضرت اباالفضل عليه السلام منتشر شده است
@Sibtayn
🔹آیا میدانید کسانی که از زیارت اربعین جا مانده اند برای رسیدن به ثواب آن باید چکار کنند؟🔹
معلّی بن خنیس می گوید: از حضرت امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: هنگامی که فردی از برادران شما از زیارت ما یا زیارت قبور ما باز می گردد، به استقبال او روید، بر او سلام دهید، و به وی به خاطر آنچه خداوند به او عطا فرموده است بگویید گوارایت باد.
با این عمل، ثوابی مثل ثواب او برای شما منظور خواهد شد، و به واسطه رحمت الهی ثوابی مثل ثواب او شما را در بر خواهد گرفت؛ زیرا فردی به زیارت ما یا به زیارت قبور ما نمی آید مگر آنکه رحمت (الهی) او را در بر گرفته و گناهانش آمرزیده می شود.
عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِذَا اِنْصَرَفَ اَلرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِكُمْ مِنْ زِيَارَتِنَا أَوْ زِيَارَةِ قُبُورِنَا فَاسْتَقْبِلُوهُ وَ سَلِّمُوا عَلَيْهِ وَ هَنِّئُوهُ بِمَا وَهَبَ اَللَّهُ لَهُ فَإِنَّ لَكُمْ مِثْلَ ثَوَابِهِ وَ يَغْشَاكُمْ ثَوَابٌ مِثْلُ ثَوَابِهِ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ إِنَّهُ مَا مِنْ رَجُلٍ يَزُورُنَا أَوْ يَزُورُ قُبُورَنَا إِلاَّ غَشِيَتْهُ اَلرَّحْمَةُ وَ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ.
📚(بحارالأنوار، ج 102، ص302)
✅ كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان لشکر اسامه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله بر ان تاکید داشتند
@Sibtayn
نماز ابوبكر فضيلتی که ناتمام ماند
✋🏾 بلال اذان گفت...
🍂 عايشه صهيب را نزد پدرش فرستاد و گفت: بيمارى #پيامبر صلّىاللهعليهوآلهوسلّم شدّت يافته و #على عليهالسّلام سرگرم پرستارى از اوست؛ تو بر مردم نماز بگذار تا براى آينده، حجّتى داشته باشى!
⚫️ مردم در مسجد طبق معمول منتظر ورود پيامبر اکرم و احيانا على عليهالسّلام بودند كه ابىبكر وارد شد و گفت: پيغمبر دستور داده با مردم نماز بگذارم.
👈🏼 يكى از اصحاب گفت: تو در لشكر اسامه بودى، گمان نمىكنم كسى تو را امر به نماز كرده باشد.
☝🏾 مردم به بلال پيشنهاد كردند كه از پيامبر صلّىاللهعلیهوآله اجازه بگيرد...
📛 وقتى بلال جريان را به عرض پيامبر رساند، فرمود: مرا به مسجد ببريد؛ سوگند به خدا #فتنهاى براى اسلام روى داد.
❇️ سپس با همان حال بر على عليهالسّلام و فضل تكيه داد و پاهايش روى زمين كشيده مىشد، تا به #مسجد رفت...
📿 رداى ابىبكر را گرفت و او را كنار زد و در حال نشسته با مردم نماز خواند و بلال تكبير مىگفت...
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج۲، ص207
@Sibtayn
🔺ماجرای نماز ابوبکر از زبان اهل تسنن 🔻
یکی از کارهایی که دشمنان با آن مخالفت کرده و علیه آن کارشکنی می نمودند ، مساله جانشینی امیرالمؤمنین علیه السلام بوده است . آنان با یکدیگر هم پیمان شدند تا امامت امام علی(علیه السلام) را نپذیرند و بدان تن ندهند. با وجود آنکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) آنان را به همراهی با لشکر اسامه بن زید فرمان داده بود (تا هنگام وفات آن حضرت در مدینه نباشند) لیکن عایشه آنها را از حال پیامبر(صلی الله علیه و آله) خبر دار کرد و آنها از نیمه راه بازگشتند و با تدبیر عایشه ، ابوبکر در محراب پیامبر(صلی الله علیه و آله) برای اقامه نماز صبح ایستاد و این در حالی بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از شدت بیماری در مسجد حاضر نشده بودند. لیکن بلال بی درنگ آن حضرت را با خبر ساخت و پیامبر(صلی الله علیه و آله) با زحمت بسیار و با تکیه بر بازوان علی(علیه السلام) و فضل بن عباس وضو گرفت . پیامبر(صلی الله علیه و آله) را درحالی به مسجد آوردند که پاهای مبارکشان روی زمین کشیده می شد . پیامبر(صلی الله علیه و آله) به جلوی ابوبکر آمد و نماز او را شکست و خود به صورت نشسته نماز خواندند و صحابه به ایشان اقتدا کردند.
هنگامی که آن حضرت به خانه بازگشت ، آنان را احضار نموده و بر کارشان توبیخ نمودند و سپس (در اثر بیماری و خستگی) از هوش رفتند .
📚منابع :
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید خطبه 156-9/179 و در چاپ مصر 2/485
صحیح بخاری : 1/92
صحیح مسلم : 2/23
سنن ابن ماجه : باب ما جاء فی صلات رسول الله
مسند احمد : 6/210و224
طبقات ابن سعد : 3/179
انساب الاشراف : 1/557
🌐WhatsApp: +989389762244
🖥 http://www.sibtayn.com
✅ كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ايتا
✔️@Sibtayn
✅آیا می دانید هدف از تشکیل لشکری به فرماندهی اسامه توسط نبی اکرم صلی الله علیه و اله در اخرین روزهای حیاتشان چه بود ؟
💠امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید :
رسول خدا صلی الله علیه و اله در زندگانى خود مرا زمامدار و فرمانگذار همه امت خويش كرد و از همه كسانى كه در حضورش بودند براى من بيعت گرفت تا سخن مرا بشنوند و فرمان مرا بپذيرند و بحاضران سفارش داد اين موضوع را بغائبين برسانند...
چون رسول خدا به مرضى كه در آن وفات كرد دچار شد فرمان داد كه لشكرى بفرماندهى اسامة بن زيد از مدينه بيرون روند هر كس از قريش و اوس و خزرج و ديگران كه احتمال مي داد بيعت مرا بشكند و با من مخالفت كند و هر كس بخاطر اينكه پدر با پسر يا برادر يا خويشش را كشته بودم و با من دشمن بود زير پرچم اسامه جمع آورى كرد و تمام مهاجر و انصار و مسلمانان ضعيف العقيده و منافقين را به آنها پيوست تا كه فقط يك دسته مردمان پاكدل و با ايمان در حضورش باشند و هيچ كدام سخن نفرت آميزى بروى من نگويند و مرا از خلافت و زمامدارى رعيت پس از پيغمبر باز ندارند،
آخر كلام پيغمبر كه براى اداره امر امتش فرمود اين بود كه لشكر اسامه را گسيل داريد هيچ كس از افراد زير فرماندهى او از او تخلف نورزد، سفارش و دستور اكيد در اين موضوع صادر فرمود
با اين همه چون پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)از دنيا رفت به وضع غير منتظرى دانستم همان مردانى را كه پيغمبر زير فرماندهى اسامه از مدينه بيرون فرستاده بود پادگان خود را رها كردند و مخالفت دستور رسول خدا را نمودند و آن همه سفارشى كه در بارۀ ملازمت پرچم اسامه نموده بود زير پا گذاردند و او را تنها رها كرده و دوان دوان به مدينه آمدند تا پيمان خلافت مرا كه با پيغمبر بسته بودند نقض كنند و عهد خدا و رسول را بشكنند و با داد و فرياد براى خود پيشوائى معين كنند بدون آنكه هيچ كس از افراد خاندان عبد المطلب را در اين موضوع شركت دهند و از او نظرى بخواهند،
منظور اساسى اين بود كه بيعت مرا رد كنند آنان در اين كار بودند و من در كار بر داشتن جنازۀ رسول خدا بودم و نمي توانستم بكار ديگرى بپردازم زيرا برداشتن جنازۀ آن حضرت بر هر كارى مقدم بود و سر آمد همه كارها بشمار مي رفت
📗الخصال ، شیخ صدوق ج۲ ص۳۶۴
@Sibtayn
#معارف_اهل_البیت_علیهم_السلام
#معارف_حسینی
🩸هر که اشکش بیش، قُربش بیشتر …
در نقلی آمده است:
🗯 شخصی به امام صادق علیهالسّلام عرض کرد: پدر و مادرم فدای شما باد! میبینم برخی از گریهکنان شما، شدت حزن دارند و زیاد گریه میکنند و برخی دیگر اینگونه نیستند!
🔖 امام صادق علیهالسّلام در پاسخ او -به این مضمون- فرمودند:
🗒 این اختلاف بین افراد و تفاوت میان آنها ناشی از عالم ذر میباشد، یعنی عالم ارواح و عالم طینت.
📋 فَمَن يَكونُ اَقرَبَ اِلَى الأئمّةِ عليهمالسلام في ذٰلكَ العالَمِ بِحَسبِ الطّينةِ الأصليّةِ فَهُوَ اَخشَعُ قلباً و اَشدُّ حُزناً و اكثرُ بُكآءً علىٰ مُصائبهم
🔹 هر کس در آن عالم به ائمه اطهار علیهمالسلام نزدیکتر بوده باشد، قلبش خاشعتر، حزنش شدیدتر و گریهاش بر مصائب آنان بیشتر است.
🗯 سپس به ترتیب، هر کس که در طینت اصلی به ائمه علیهمالسلام نزدیکتر بوده، در این دنیا نیز بیشتر متاثّر میشود و همینطور ادامه دارد تا به کسی میرسد که فقط تظاهر به گریه میکند. یعنی تظاهر به گریه در همه احوال، یادآوری مصائب یا شنیدن آنهاست و در بیشتر اوقات این احوال حاکم است. پس کسی که حالش اینگونه است، بیشک طینتش
از آخرین مرتبه آن طینت ائمّه علیهمالسلام گرفته شده است.
📚بشارةالباکین، تبریزی، (نسخه خطی) ورقه۱۱۹
✍ خوشا چشمی که چون چشمانِ آن یار سفر کرده
بر آن جدّ غریبش، صبح و شب چون أبر میبارد...
@Maghaatel
شاید مثل همین پنجشنبه بود
بنابر منابع تاریخی و روایی، هنگامی که پیامبر اسلام در آخرین روزهای حیات خود(در ۲۵ صفر سال ۱۱ هجری) در بستر بیماری بود قلم و دواتی خواست تا سفارشی بنویسد که مانع گمراهی مسلمانان پس از خود شود
از سعید بن جبیر روایت است که ابن عباس گفت:
روز پنج شنبه بود و چه روز پنج شنبه ای بود؟!، سپس گریه کرد و بسیار اشک ریخت. به حدی که این دانه های اشک روی صورتش جاری شد.
گفت: در آن روز بیماری رسول خدا شدت یافت.
آن حضرت فرمود: «برای من کاغذی بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم که بعد از آن هرگز به هیچ عنوان گمراه نشوید».
اصحاب دچار اختلاف و نزاع شدند؛ در حالی که اختلاف و نزاع در حضور پیامبر شایسته نیست!،
عده ای از اصحاب گفتند: پیامبر هذیان می گوید! [العیاذ بالله].
پیامبر فرمودند رهایم کنید، آنچه بر آن هستم بهتر است از آنچه مرا بدان می خوانید.
📖صحيح البخاري (ط. دار ابن كثير)، ص۷۵۲-بَابٌ: هَلْ يُسْتَشْفَعُ إِلَى أَهْلِ الذِّمَّةِ وَمُعَامَلَتِهِمْ
@Sibtayn
ناگفته هايى از جريان «انّ الرجل ليهجر»
سليم بن قيس مى گويد: از سلمان شنيدم كه مى گفت:
بعد از آنكه آن مرد (عمر) آن سخن را گفت و پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) غضبناك شد و كتف ( وسيله ای كه با آن می نوشتند) را رها كرد، از اميرالمؤمنين (عليه السّلام) شنيدم كه فرمود: «آيا از پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نپرسيم چه مطلبى مى خواست در كتف بنويسد كه اگر آن را مى نوشت احدى گمراه نمى شد و دو نفر هم اختلاف نمى كردند»؟
من سكوت كردم تا كسانى كه در خانه بودند برخاستند و فقط اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين (عليهم السّلام) باقى ماندند. من و دو رفيقم ابوذر و مقداد هم خواستيم برخيزيم كه على (عليه السّلام) به ما فرمود: بنشينيد.
حضرت مى خواست از پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) سؤال كند و ما هم مى شنيديم، ولى خود پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) ابتداء فرمود:
«برادرم، نشنيدى دشمن خدا چه گفت؟! جبرئيل كمى قبل از اين نزد من آمد و به من خبر داد كه او سامرى اين امّت است و رفيقش گوساله آن است، و خداوند تفرقه و اختلاف را بعد از من بر امّتم نوشته است.
📚أسرار آل محمد (عليهم السلام) ، ترجمه كتاب سليم، ص : ٥٧٦
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می دانید صحيفه ملعونه چیست ؟
مرحوم آیت الله علم الهدی
@Sibtayn
عَنْ جَابِرٍ، ” أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ” دَعَا عِنْدَ مَوْتِهِ بِصَحِيفَةٍ لِيَكْتُبَ فِيهَا كِتَابًا لَا يَضِلُّونَ بَعْدَهُ “، قَالَ: ” فَخَالَفَ عَلَيْهَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ حَتَّى رَفَضَهَا “.
عنوان الكتاب: المسند (تحقيق: أحمد شاكر – حمزة الزين)، ج۱۱،ص۵۲۶. حدیث:۱۴۶۶۱ – المؤلف: أحمد بن حنبل، المحقق: أحمد شاكر – حمزة الزين، الناشر: دار الحديث، سنة النشر: ۱۴۱۶ – ۱۹۹۵، عدد المجلدات: ۲۰، رقم الطبعة: الأولى.
پیغمبر به هنگام رحلتشان کاغذی خواستند تا کتابی بنویسند تا بعد از آن مردم گمراه نشوند. عمر بن خطاب با این دستور مخالفت کرد تا آنکه پیامبر از نوشتن آن نامه دست کشید!.
محقق کتاب ذیل این حدیث می نویسد:
اسناده حسن، روایت معتبر است.
قرآن کریم می فرماید:
وَمَن يَعْصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُۥ يُدْخِلْهُ نَارًا خَٰلِدًۭا فِيهَا وَلَهُۥ عَذَابٌۭ مُّهِينٌۭ. سوره نساء آیه ۱۴
و آن کس که نافرمانی خدا و پیامبرش را کند و از مرزهای او تجاوز نماید، او را در آتشی وارد میکند که جاودانه در آن خواهد ماند؛ و برای او مجازات خوارکنندهای است.
@Sibtayn
روایت حدیث قرطاس از زبان عمر بن خطاب
حافظ طبرانی از بزرگان اهل سنت می نویسد:
اسلم از عمر بن خطاب نقل می کند که عمر می گوید :
هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و اله مریض شد فرمود : برای من قلم و کاغذی بیاورید بنویسم چیزی را که هرگز بعد از آن دیگر گمراه نشوید
👈 عمربن الخطاب می گوید: ما از این نامه نوشتن به شدت بدمان آمد. «فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ».
دوباره پیغمبر فرمود: کاغذ و قلمی بیاورید یک چیزی بنویسم که بعد از آن تا ابد گمراه نشوید،
زن هایی که پشت پرده بودند گفتند، « أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ »، آیا نمی شنوید پیغمبر چه می گوید ؟
عمر می گوید من گفتم انکن صواحبات یوسف شما مثل همان همراهان و دلباخته های حضرت یوسف هستید!.[این تعبیر عمر بسیار زشت و دور از ادب است، آیا کسی راضی می شود به زن او این طور دیگران نسبت بدهند؟!، چطور این نسبت را در حق پیامبر روا می دارند!].
پیغمبر فرمودند: زنها را رها کنید، فانهن خیر منکم، این ها از شما بهتر هستند.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي خَيْثَمَةَ قَالَ: نَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ الْعَطَّارُ قَالَ: نَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: نَا هِشَامُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ:
لَمَّا مَرِضَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ وَدَوَاةٍ، أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ،
فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ،
ثُمَّ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ،
فَقَالَ النِّسْوَةُ مِنْ وَرَاءِ السِّتْرِ: أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟
فَقُلْتُ: إِنَّكُنَّ صَوَاحِبَاتُ يُوسُفَ، إِذَا مَرِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَصَرْتُنَّ أَعْيُنَكُنَّ، وَإِذَا صَحَّ رَكَبْتُنَّ عُنُقَهُ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «دَعُوهُنَّ؟ فَإِنَّهُنَّ خَيْرٌ مِنْكُمْ»
الكتاب: المعجم الأوسط،ج۵-ص۲۸۷، المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم الطبراني (المتوفى: ۳۶۰هـ)،المحقق: طارق بن عوض الله بن محمد , عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني،الناشر: دار الحرمين – القاهرة،عدد الأجزاء: ۱۰
@Sibtayn