eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم ملا هاشم خراسانی رحمه الله می نویسد : از بعضی از بزرگان نقل شده که در زمان سابق رسم الکتابه " سبعین " و " تسعین " بر نهج واحده نوشته می شد ، پس محتمل است که اصلا نسخه "خمس و تسعین " بوده که تقریبا مطابق می شود با سوم جمادی الاخره . پس اقوا این شد که ان مخدره روز سه شنبه ، سوم جمادی الاخره سنه یازدهم هجری از دنیا رحلت فرموده و در وقت رحلت ، از سن شریف مخدره ، بنا بر مختار ، هفده سال و یازده ماه و سیزده روز گذشته بود تقریبا . 📚منتخب التواریخ : ج 1 ص 396 @Sibtayn
8.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 شهادت مادر 💠 علیها سلام فرمودند: ▪️ صبَّتْ عَلَيَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا ▪️ صبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيَالِيَا 🔹 بر من مصیبت هایی فرو ریخت که اگر آنها بر روز روشن ریخته بود شب تار می گشت 📚 مناقب آل ابی طالب ج ۱ ص ۲۴۲ @Sibtayn
فهم ابو حنیفه از دین ابو حنيفه با امام صادق عليه السّلام همخوراك شد و چون آن حضرت دست از غذا كشيد گفت: 🔹سپاس خدا را پروردگار جهانيان بار خدايا اين از تو و از رسول اللّٰه است، 🔸ابو حنيفه گفت:اى ابا عبد اللّه با خدا شريك آوردى 🔹امام فرمود: واى بر تو خدا در قرآنش فرمايد: وَ مٰا نَقَمُوا إِلاّٰ أَنْ أَغْنٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ «و كينه‌اى نداشتند جز اينكه بى‌نيازشان كرد خدا و رسولش از فضل خود،74-التوبه» و در جاى ديگر فرمايد: وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ سَيُؤْتِينَا اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ «و كاش خشنود بودند بدان چه خدا و رسولش براشان آرند و گفتندى:بس است ما را خدا،البته بدهد بما خدا از فضل خود و هم رسولش،59-التوبه» ابو حنيفه گفت:گويا من هرگز اين دو آيه را نخوانده بودم. ☘️ذَكَرُوا أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ طَعَاماً مَعَ اَلْإِمَامِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا رَفَعَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ 💎اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ اَللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ 🔸فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ أَ جَعَلْتَ مَعَ اَللَّهِ شَرِيكاً 💎فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ مٰا نَقَمُوا إِلاّٰ أَنْ أَغْنٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ (سورة التوبة : 74 ) ▫️وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ سَيُؤْتِينَا اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ ( سورة التوبة : 59 ) 🔸فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اَللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ وَ لاَ سَمِعْتُهُمَا إِلاَّ فِي هَذَا اَلْوَقْتِ 💎فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَلَى قَدْ قَرَأْتَهُمَا وَ سَمِعْتَهُمَا وَ لَكِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِيكَ وَ فِي أَشْبَاهِكَ أَمْ عَلىٰ قُلُوبٍ أَقْفٰالُهٰا ( سورة محمد: 24 ) وَ قَالَ كَلاّٰ بَلْ رٰانَ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ مٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ ( سورة المطففين : 14) . 📗کنز الفوائد ج۲ ص۳۶ 📕بحار الأنوار ج۱۰ ص۲۱۶ 📙وسائل الشیعة ج۲۴ ص۳۵۱ @Sibtayn
انواع سوگند در کلام امام صادق علیه السلام امام صادق عليه السّلام فرمود: سوگند بر دو قسم است، 1️⃣يكى از آن دو آنست كه: مرد كارى را كه بر او عملش واجب نيست، سوگند خورد كه آن را عمل كند يا سوگند خورد كارى كه بر او انجام آن واجب بوده است، عمل كند، كه در اين دو صورت اگر انجام ندهد بايد كفّاره بدهد. 2️⃣و دوم: خود بر سه قسم است. يك، آنكه شخصى اگر به دروغ سوگند ياد كند پاداش گيرد، دوم، آنكه: نه كفّاره بر تركش تعلّق گيرد نه پاداشى در انجامش. و سوم، آنكه: كفّاره‌اى در اين جهان ندارد امّا سزايش آتش دوزخ است. أمّا آنكه اگر بدروغ گفته باشد پاداش دارد و كفّاره ندارد آنست كه شخص براى خلاص مسلمانى يا خلاص مال او از چنگال ظالمى كه بر او ستم كرده، چه دزد و چه غير دزد سوگند ياد كند. و أمّا آنكه نه كفّاره‌اى دارد و نه پاداشى براى اوست، آنست كه مرد به انجام امرى سوگند ياد كند سپس بهتر از آن را بيابد و آن را رها كرده بهتر را بجاى آورد، و أمّا آنكه عقوبت و سزايش آتش دوزخ است آنست كه شخص براى تصرّف مال مسلمانى يا بردن حقّى از وى به ستم، سوگند ياد كند كه اين را «يمين غموس» گويند و موجب دوزخ است و كفّاره‌اى هم در دنيا بر آن تعلّق نگيرد. 📙من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۳۶۶ @Sibtayn
امام صادق علیه السلام به سدیر می فرماید : ای سدیر هر کس به دروغ به خدا قسم بخورد کافر می شود و هر کس که سوگندش به خدا راست باشد ، گناه کرده است . خداوند متعال می فرماید : نام خداوند را در معرض سوگندهایتان قرار ندهید قال الصادق عليه السلام : يَا سَدِيرُ مَنْ حَلَفَ بِاللَّهِ كَاذِباً كَفَرَ وَ مَنْ حَلَفَ بِاللَّهِ صَادِقاً أَثِمَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «وَ لاٰ تَجْعَلُوا اَللّٰهَ عُرْضَةً لِأَيْمٰانِكُمْ» . 📙الکافي ج۷ ص۴۳۴ @Sibtayn
➖‏ترس همیشگی مومن 🛑الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ. 🔰امام صادق علیه‌السلام‏: مؤمن میان دو ترس قرار دارد ترس از گناهی که انجام داده و نمی‌داند خدا در باره او چه می‌کند، و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمی‌داند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد ‌شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمی‌کند او را مگر همین ترس. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۷۱ @Sibtayn
33.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬زمینه ، مولای بی‌زهرا، تنها ترینه 🎙حاج محمود کریمی 🔺شام شهادت حضرت زهرا علیها السلام ایام فاطمیه 1402 📌هیأت رایة‌العباس تهران ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
‼️ از عجایب روزگار 🔹 مرحوم محمد بن علی کراجکی در کتاب التعجب من اغلاط العامة می‌نویسد: 🔸 «از عجایب روزگار است که فاطمه زهرا سلام الله علیها، سیده زنان عالم، نور چشم رسول الله صلی الله علیه و آله و پاره تن آن حضرت که در زبان رسول الله صلی الله علیه و آله رضایت فاطمه، رضایت خدا اعلام شده است، با گریه و اشک و آه از مردم استمداد کرده است تا از ستم بزرگی که در اثر غصب فدک پیش آمده جلوگیری کند. در آن هنگام هیچ کس به فریادخواهی ایشان جواب مثبت نمی‌دهد! با اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله مدت زیادی نیست که از دنیا رحلت کرده و همه مردم، زحمات ایشان را در هدایتشان فراموش نکرده‌اند. ولی احدی به استغاثه فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتناء نکرد! اما وقتی عایشه دختر ابو بکر برخلاف امر رسول الله صلی الله علیه و آله از خانه‌اش خارج شده و بر علیه امیر المومنین علیه السلام، مردم را تحریک کرده و در کاری که ربطی به وی نداشت، مردم را برای انجام آن کار، یعنی برای ریختن خون امام و اولاد و شیعیان امام تحریک کرد، ده‌ها هزار نفر به دعوت وی لبیک گفته و حتی در این راه جان خود را از دست می‌دهند! ولی به ندای و فریاد فاطمه زهرا سلام الله علیها هیچ کس، عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد!! حقیقتاً از شگفتی‌های روزگار است!!!» 📚 التعجب من اغلاط العامة فی مسالة الامامة، تالیف محمد بن علی کراجکی، صفحه ۱۲۸، چاپ انتشارات دار الغدیر @Sibtayn
محمود بن لبيد حديث كند كه گفت: چون رسول خدا صلى الله عليه و اله از دنيا رفت، فاطمه سلام الله عليها نزد قبر شهدا (احد) و قبر حمزه مى‏ آمد و در آنجا مى‏ گريست؛ روزى آن حضرت را ديدم كه بالاى قبر حمزه آمده و گريه مى ‏كند؛ او را به حال ‏خود گذاردم تا آرام شد، (آنگاه) نزدش آمدم و بر او سلام كردم و عرض كردم: اى بانوى زنان شما كه (با اين گريه خود) شاهرگ قلب مرا پاره كردى؟ فرمود: اى ابا عمر گريه بر من سزاوار نيست زيرا به فقدان بهترين پدران يعنى رسول خدا صلى الله عليه و اله گرفتار شدم، سپس اين شعر را (كه ترجمه‏اش اين است) انشا فرمود: هر كه مرد، نامش از بين رود ولى نام پدر من به خدا سوگند تا من زنده‏ام بزرگ است. عرض كردم: اى بانوى من سؤالى دارم كه در سينه من خلجان كرده و مى ‏خواهم از شما بپرسم؟ فرمود: بپرس، عرض كردم: آيا رسول خدا صلى الله عليه و آله پيش از مرگش به امامت على عليه السلام تصريح كرد؟ فرمود: بسيار عجيب است! آيا روز غدير خم را فراموش كرده‏ايد؟ عرض كردم: بلى (قصه غدير خم) صحيح است، ولى به آنچه در پنهانى (رسول خدا صلى الله عليه و اله) به شما خبر داده مرا آگاه فرما. فرمود: خدا را گواه مى ‏گيرم كه شنيدم مى ‏فرمود: على بهترين كسى است كه او را پس از خود در ميان شما مى ‏گذارم؛ و او امام و خليفه بعد از من مى ‏باشد، و پدر دو سبط من است، و نه تن از صلب حسين امامان نيكوكارند، كه اگر پيرويشان كنيد ايشان را راهنمايانى هدايت ‏كننده وهدايت شده مى‏ يابيد، و اگر مخالفتشان كنيد اختلاف تا روز قيامت در ميان شما باشد، عرض كردم: اى بانوى من پس براى چه از گرفتن حقش خوددارى كرد؟ فرمود: اى ابا عمر رسول خدا صلى الله عليه و اله فرمود: مثل امام- (يا آنكه فرمود: مثل على)- همانند كعبه است كه به سوى او روند و او به جانب كسى نيايد؛ سپس فرمود: به خدا سوگند اگر حق را بر اهلش واگذارده بودند و از عترت پيغمبرشان پيروى كرده بودند در باره خداوند دو نفر (با هم) اختلاف نمى ‏كردند و گذشتگان و آيندگان (امامت) را از هم ارث مى ‏بردند تا قائم ما كه نهمين فرزند حسين است قيام كند، و لكن آن كس كه خدايش به عقب انداخته مقدم داشتند و آن كس كه خدايش مقدم داشته به عقب انداختند تا آن گاه كه فرستاده حق (و رسول خدا) را در لحد نهاده و به خاك سپردند، و خواسته دل خود را برگزيده (و پيرويش كردند) و به رأى خود عمل نمودند، نابودى بر آنها باد. 📙كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص: ١٩٨ 📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏٣۶، ص: ٣۵٢ ،٣۵٣ @Sibtayn
24.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا بیست سال قبل، تو تقویم خبری از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نبود! یکی از شبهات معروف در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها که در ایام فاطمیه و روز های شهادت حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها خیلی مطرح میشه اینه که وهابی ها و دشمنان خانم حضرت زهرا سلام الله علیها میگن اصلا تا بیست سال قبل خبری از فاطمیه نبود! وقتی به تقویم ها سر میزدی اسمی از فاطمیه و شهادت حضرت زهرا و تعطیلی ایام فاطمیه وجود نداشت، بعد ها این داستان دروغ به تقویم ها اضافه شد و آروم آروم تو جامعه شیعه رواج پیدا کرد و تبدیل شد به شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها... اما ما تو این کلیپ ثابت میکنیم، فاطمیه افسانه نیست🖤 @Sibtayn
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
::رابطه آیه شُکر و عزاداری برای حضرت زهرا سلام الله علیها:: 🏴 معرفتی که کامل کننده عبادت و زندگی ماست. ادامه دارد... 🎙سخنران ⏱۳:۲۳دقیقه @ostad_shanehchi
ارزوهای بزرگ ابوبکر هنگام مرگ ( از کتب عامه) 🔹ابوبكر در آخرین روزهای عمرش ، اعتراف می کند که دستور هجوم به خانه صدیقه طاهره را صادر کرده است . تعدادی از علمای اهل سنت ؛ از جمله شمس الدین ذهبی (۷۴۸هـ ) در تاریخ الإسلام ، در تاریخ زندگی ابوبکر ، محمد بن جریر طبری در تاریخش ، ابن قتیبه دینوری در الإمامه والسیاسه ، ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق و … چنین می نویسند : 🔸عبد الرحمن بن عوف در بیماری ابوبکر بر او وارد شد و بر وی سلام کرد ، پس از گفتگویی ، ابوبکر به او چنین گفت : سه عملی که آرزو داشتم از من سر نمی‌زد؛ اي كاش خانه فاطمه را نمي گشودم هرچند آنان براي نبرد درِ خانه را بسته بودند... و دیگر این که فجاءه را نمی‌سوزاندم بلکه یا با شمشیر او را می‌کشتم و یا آزادش می‌کردم » ... أما إنی لا آسی علی شیء إلا علی ثلاث فعلتهن ، وثلاث لم أفعلهن ، وثلاث وددت أنی سألت رسول الله صلی الله علیه وسلم عنهن : وددت أنی لم أکن کشفت بیت فاطمه وأن أغلق علی الحرب . 📚تاریخ الإسلام ، ج۳ ، ص۱۱۸ و تاریخ الطبری، ج ۲، ص ۶۱۹، ج ۳ ص ۴۳۰ ط دار المعارف بمصر و الامامه والسیاسه – ابن قتیبه الدینوری ، تحقیق الزینی – ج ۱ – ص ۲۴ و تاریخ مدینه دمشق – ابن عساکر – ج ۳۰ – ص ۴۲۲ و شرح نهج البلاغه – ابن أبی الحدید – ج ۲ – ص ۴۶ – ۴۷ و المعجم الکبیر – الطبرانی – ج ۱ – ص ۶۲ و مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۵ – ص ۲۰۲ – ۲۰۳ و مروج الذهب ، مسعودی شافعی ، ج۱ ، ص۲۹۰ و میزان الاعتدال – الذهبی – ج ۳ – ص ۱۰۹ و لسان المیزان – ابن حجر – ج ۴ – ص ۱۸۹ و کنز العمال ، المتقی الهندی ، ج ۵ ، ص۶۳۱ و … . @Sibtayn