eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت خشونت در حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها حجت الاسلام نجم الدین طبسی 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
💢 صبح خود را با کلام وحی آغاز کنیم سوره مبارکه تکویر ، آیات 15 و 16 : فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ (15) الْجَوَارِ الْكُنَّسِ (16) سوگند به ستارگانی که بازمی‌گردند،حرکت می‌کنند و از دیده‌ها پنهان می‌شوند دو‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ۲۱ جمادی‌الاول ۱۴۴۰ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹ 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
💚شیعیان ما برای همسایگانشان مایه برکت هستند حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمودند: شیعیان ما کسانی اند که در راه ولایت ما بذل و بخشش می‌کنند، در راه دوستی ما به یکدیگر محبت می‌نمایند، در راه زنده نگه داشتن امر و مکتب ما به دیدار هم می‌روند. چون خشمگین شوند، ظلم نمی‌کنند و چون راضی شوند، زیاده روی نمی‌کنند، برای همسایگانشان مایه برکت اند و نسبت به همنشینان خود در صلح و آرامش اند. متن حدیث: أمیرالمؤمنین علیه السلام : شیعَتُنَا المُتَباذِلونَ فی وِلایَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فی مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فی اِحیاءِ اَمرِنا اَلَّذینَ اِن غَضِبوا لَم یَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم یُسرِفوا، بَرَکَةٌ عَلی مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا؛ 📙اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۲۳۶ 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
24.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ ثمرات وجود مبارک حضرت زهراء سلام الله علیها 🔈 حجت الاسلام بندانی نیشابوری 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
🔴 غصب فدک توسط عمر و ابوبکر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می فرماید: هَذَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ يَبْتَزُّنِي نَحِيلَةَ أَبِي وَبُلْغَةَ ابْنَيَّ. این فرزند ابو قحافه (ابوبكر)، هدیه پدرم و وسیله زندگی ساده فرزندانم را از من می رباید. (الطبرسي، أبي منصور أحمد بن علي بن أبي طالب ( 548هـ)، الاحتجاج، ج 1 ، ص 145 ، تحقيق: تعليق وملاحظات: السيد محمد باقر الخرسان، ناشر: دار النعمان للطباعة والنشر - النجف الأشرف، 1386 - 1966 م. - ابن شهرآشوب، رشيد الدين أبي عبد الله محمد بن علي السروي المازندراني (588هـ)، مناقب آل أبي طالب، ج 2، ص 50 ، تحقيق: لجنة من أساتذة النجف الأشرف، ناشر: المكتبة والمطبعة الحيدرية، 1376هـ ـ 1956م.) نکات فرمایش حضرت: 1⃣ نکته اول جمله «نَحِيلَةَ أَبِي» اثبات می كند كه فدك هدیه پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله به حضرت بوده است. ◽️طبری: فكانت خيبر فيئا للمسلمين وكانت فدك خالصة لرسول الله لأنهم لم يجلبوا عليها بخيل ولا ركاب. خیبر متعلق به همه مسلمانان بود ولی فدك مخصوص رسول خدا بود چون با لشگركشی فتح نشد. (تاريخ الطبري، ج 2، ص 138 - تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 2، ص 422) ◽️جلال الدین سیوطی : بزار و ابویعلی و ابن ابی حاتم و ابن مردویه از ابو سعید خدری نقل كرده اند: وقتی آیه «وآت ذا القربي حقه» (ای پیامبر حق نزدیکانت را بپرداز) نازل شد رسول خدا فاطمه را صدا زد و فدك را به وی بخشید. (السيوطي، الدر المنثور، ج 5، ص 273 ، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1993.) 2⃣ نکته دوم: ◽️فدك تنها محل درآمد فرزندان حضرت زهرا علیهم السلام جمله «وَبُلْغَةَ ابْنَيَّ» نشان می دهد كه فدك تنها محل درآمد خانواده صدیقه طاهره علیها السلام است. آنچنان كه امیرمؤمنان علیه السلام نیز در نامه ای كه به عثمان بن حنیف نوشته است ، می فرماید: آری از آنچه آسمان بر آن سایه افكنده، «فدك» در دست ما بود كه مردمی بر آن بخل ورزیده، و مردمی دیگر سخاوتمندانه از آن چشم پوشیدند، و بهترین داور خداست. (نهج البلاغه ، صبحي صالح ، نامه : 45 ؛ - ابن حمدون،التذكرة الحمدونية، ج 1 ص 99) 3⃣ نکته سوم: ◽️خلیفه اول حقوق فاطمه علیها السلام را گرفت و نداد جمله «هَذَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ يَبْتَزُّنِي» دلالت می كند كه ابوبكر حقوق مسلّم فاطمه علیها السلام را غصب كرده است. یاقوت حموی (626هـ) در معجم البلدان بعد از نقل جغرافیای فدك می نویسد: وهي التي قالت فاطمة رضي الله عنها: إن رسول اللَه صلي الله عليه وسلم نحلنيها. این فدك همان است كه حضرت فاطمه علیها السلام گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم او را به من بخشید.(معجم البلدان، ج 4، ص 238) ◽️ابن شُبَّه (262هـ) در تاریخ مدینه از نمیری فرزند حسان نقل می كندكه به زید بن علی گفتم: وأنا أريد أن أُهَجِّنَ أمر أبي بكر إن أبا بكر رضي الله عنه انتزع من فاطمة رضي الله عنها فدك... فأتته فاطمة رضي الله عنها فقالت إن رسول الله أعطاني فدك فقال لها هل لك علي هذا بينة فجاءت بعلي رضي الله عنه فشهد لها ثم جاءت بأم أيمن فقالت أليس تشهد أني من أهل الجنة قال بلي، قالت فأشهد أن النبي أعطاها فدك فقال أبو بكر رضي الله عنه فبرجل وامرأة تستحقينها ... . من می خواهم كار ابوبكر را تقبیح كنم كه حق فاطمه علیها السلام را نابود كرد ... فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نزد ابوبكر آمد و فرمود كه رسول خدا فدك را به من داده است. ابوبكر گفت: آیا شاهدی بر ادعای خود داری؟ فاطمه، علی را آورد و شهادت داد ، آن گاه ام ایمن را برای شهادت حاضر نمود و ام ایمن به ابوبكر گفت: آیا گواهی می دهی كه من اهل بهشت هستم؟ ابوبكر پاسخ داد: آری! ام ایمن گفت: من گواهی می دهم كه رسول خدا فدك را به فاطمه بخشید. ابوبكر در جواب فاطمه گفت: آیا با شهادت یك مرد و یك زن، می خواهی حق خود را بگیری؟ (تاريخ المدينة المنورة، ج 1، ص 124، ح554 - الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 1، ص 157) ◽️حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وقتی كه احساس نمود ابوبكر به هیچ قیمتی حاضر نیست فدك را به عنوان ملك شخصی حضرت برگرداند آن گاه حضرت فدك را به عنوان ارث پدری مطالبه نمود؛ ولی متاسفانه این بار ابوبكر به حدیث جعلی از رسول خدا صلی الله علیه وآله استناد كرد. منبع : مصاف 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
🚫چهار عاقبت خضوع در برابر ستمگران حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر مؤمنی در برابر صاحب قدرتی یا کسی که مخالف دین اوست، به قصد دستیافتن به چیزی از دنیای او، فروتنی و خضوع کند، خداوند او را بی‌نام و نشان گرداند، و برای این کار بر او خشم گیرد، و او را به خودش واگذارد؛ و اگر هم بر چیزی از دنیای او دست یابد و اندکی از آن به دستش افتد، خداوند برکت را از آن ببَرد. متن حدیث: الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: أیُّما مُؤمِنٍ خَضَعَ لِصاحِبِ سلطانٍ أو مَن یُخالِطُهُ علی دِینِهِ طَلَبا لِما فی یَدَیهِ مِن دُنیاهُ، أخمَلَهُ اللّهُ ومَقَتَهُ علَیهِ ووَکَلَهُ إلَیهِ، فإن هُو غَلَبَ عَلی شَیءٍ مِن دُنیاهُ وصارَ فی یَدِهِ مِنهُ شَیءٌ، نَزَعَ اللّهُ البَرَکَةَ مِنهُ. 📗بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۳۷۱- منتخب میزان الحکمه، صفحه ۲۷۸ 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اهمیت حُرمت مصیبت حضرت زهرا سلام الله علیها 📢 حجت الاسلام معاونیان 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
❓آیا می دانید چرا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام برای احقاق حق قیام نفرمود ؟ نظر قدمای فقهای شیعه را در این مورد می خوانیم ✍ شیخ مفید قاضى ابوبکر باقلانى(از علمای اهل تسنن) در مناظره اى از شیخ مفید پرسید: اگر افراد زیادى به امامت على بن ابىطالب(علیه السلام) اعتقاد داشتند، پس چرا حضرت به پشتیبانى آنها به جنگ با دشمنانش برنخاست و خانه نشین شد؟ شیخ مفید در پاسخ گفت: «در جنگهاى دینى، تعداد طرفداران، تنها عامل تعیین کننده نیست، بلکه جهاد متوقف بر «مصلحت» است. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) در بدر با 313 نفر به جنگ دشمن رفت ولى در حدیبیه با داشتن 3600 نفر نیرو، نجنگید و صلح کرد. و اما مصلحت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در عدم جهاد براى به دست گرفتن خلافت، به عوامل مختلف دینى و دنیوى مربوط می شود که چه بسا همه آنها هم براى ما روشن نباشد، چه بسا برخى از مخالفین در آینده مستبصر می شدند و حضرت نمیخواست به قتل آنها مبادرت ورزد و یا در نسل آنها انسانهاى شایسته اى می دید و یا جنگ را باعث بروز گرفتاری هایى در میان شیعیان و فرزندان خویش میدانست که به اصل امامت آسیب میرساند.» (شیخ مفید، مسألتان فی النص علی علی، ص26) ✍ سید مرتضی سید مرتضى در پاسخ به این اعتراض که: اگر خلافت و امامت على بن ابىطالب(علیه السلام) منصوص بوده و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رهبرى امت را به او سپرده بود، پس چرا با آنان که روى کار آمده بودند، به نبرد نپرداخت تا موقعیتى را که به او سپرده شده بود، در اختیار گیرد؟ میگوید: «برخورد با منکرات داراى شرایطى است که از اهم آن، قدرت و توانایى است. به علاوه، شخصى که به انکار اقدام میکند، نباید این گمان را داشته باشد که در اثر انکارش، ضررى غیر قابل تحمل به وقوع خواهد پیوست و یا مفاسدى بیش از اصل منکر رخ خواهد داد و مگر امیرالمؤمنین(علیه السلام) از این قدرت و توانایى براى رسیدن به حقش برخوردار بوده است؟! و مگر براى حضرت این نگرانى وجود نداشته که ضرر عظیمى به خود، فرزندان و پیروانش متوجه نشود؟! به علاوه برخورد با آن منکر، این خوف را هم داشته است که عده اى اساساً از دین برگشته واز اسلام بیرون روند، ازاین رو امام صبر و تحمّل را به مصلحت دین میدانست»( سید مرتضى، تنزیه الانبیاء و الائمة، ص133) ✍ شیخ طوسی شیخ طوسى با طرح این پرسش، که چرا امیرمؤمنان(علیه السلام) با وجود نص بر امامت خویش به اقدام عملى بر ضدّ مدعیان خلافت روى نیاورد؟ در پاسخ میگوید: «علّت این ترک اقدام، نداشتن یار و یاور بود و اگر به تنهایى و به همراه خواص خویش اقدام میکرد، نتیجه اى جز کشته شدن حضرت، خاندان و یاران نزدیکش نداشت. لذا این شیوه را به کار نگرفت، خود حضرت هم فرمود: به خدا قسم اگر یارانى می یافتم، با آنان قتال میکردم. پس از بیعت هم فرمود: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر» ... این بیان نشان میدهد که اگر حضرت پیش از بیعت نجنگید، به دلیل نداشتن یاور بوده است، به علاوه که چنین برخوردى چه بسا به ارتداد اکثر آنان و ضربه خوردن اسلام می انجامید که این نکته را در یک خطبه دیگر متذکر شد: «لولا قرب عهد الناس بالکفر لقاتلتهم» به خدا قسم اگر یارانى می یافتم، با آنان قتال مى جنگیدم. (شیخ طوسى، الاقتصاد، ص209) ✍ ابوالصلاح حلبى ابوالصلاح حلبى (شاگرد سید مرتضى و شیخ طوسى) نیز مسأله را از جنبه «فقدان شرایط انکار منکر» مورد توجه قرار داده است و میفرماید: «وقتى ادله کافى براى اثبات امامت ائمه(علیهم السلام) وجود داشته باشد، جاى این شبهه نیست که چرا براى به دست آوردن حقوق خود قیام نکردند؟ زیرا چنین اقدامى نیازمند وضعیت مساعد براى امر به معروف و نهى از منکر است و مگر براى ائمه(علیهم السلام) چنین موقعیتى وجود داشته است؟ هیهات! آنان حتى وقتى در خانه خود بودند و از تدبیر امور شیعه، دستشان کوتاه بود، امنیت نداشتند و مورد تعرض قرار میگرفتند تا چه رسد به این که فراتر از آن، در صدد قیام مسلحانه برآمده و با نیروى فراوان دستگاه جور، درگیر شوند.» (ابو الصلاح حلبى، الکافى فی الفقه، ص105) مشاهده شد که هیچکدام از این بزرگان، عدم رضایت مردم به حکومت اسلامی را علت خانه نشینی حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام ندانستند. 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
💢 گریه حضرت زهرا سلام الله علیها بر مظلومیت اميرالمؤمنين علیه السلام امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : حضرت زهرا سلام الله علیها در لحظات آخر عمرشان شروع به گریه کردند، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : یا سیدتی چرا گریه می کنی؟ حضرت فرمودند : گریه ام بخاطر ظلم هایی است که بعد از من به تو می رسد. 📚 منابع: بحارالانوار ج ۴۳ ص ۲۱۸ بیت الاحزان ص۱۹۲ 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
📑 نامه امیرالمؤمنین علیه السلام به فرماندار بصره درباره ساده ‌زیستی مسئولان امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در نامه تاریخی به عثمان بن حنیف انصاری، فرماندار بصره، وقتی به حضرت خبر رسید او را به مهمانی خاصی دعوت کرده اند و او به آنجا رفته چنین نوشت: اما بعد، ای پسر حنیف، به من خبر رسیده که مردی از جوانان اهل بصره تو را به مهمانی خوانده و تو هم به آن مهمانی شتافته‌ای، با غذاهای رنگارنگ، و ظرف‌هایی پر از طعام که به سویت آورده می‌شده پذیراییت کرده‌اند، خیال نمی‌کردم مهمان شدن به سفره قومی را قبول کنی که محتاجشان را به جفا می‌رانند، و توانگرشان را به مهمانی می‌خوانند به لقمه‌ای که بر آن دندان می‌گذاری دقت کن، لقمه‌ای را که حلال و حرامش بر تو روشن نیست بیرون افکن، و آنچه را می‌دانی از راه‌های حلال به دست آمده بخور. معلومت باد که هر مأمومی را امامی است که به او اقتدا می‌کند، و از نور علمش بهره می‌گیرد. آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه کهنه، و از خوراکش به دو قرص نان قناعت نموده. معلومتان باد که شما تن دادن به چنین روشی را قدرت ندارید، ولی مرا با ورع و کوشش در عبادت، و پاکدامنی و درستی یاری کنید. به خدا قسم من از دنیای شما طلایی نیندوخته، و از غنایم فراوان آن ذخیره‌ای برنداشته، و عوض این جامه کهنه‌ام جامه کهنه دیگری آماده نکرده‌ام. آری از آنچه آسمان بر آن سایه انداخته، فقط فدک در دست ما بود، که گروهی از اینکه در دست ما باشد بر آن بخل ورزیدند، و ما هم به سخاوت از آن دست برداشتیم، و خداوند نیکوترین حاکم است. مرا با فدک و غیر فدک چه کار که در فردا جای شخص در گور است که آثار آدمی در تاریکی آن از بین می‌رود، و اخبارش پنهان می‌گردد، گودالی که اگر به گشادگی آن بیفزایند، و دسته‌ای گور کن به وسیع کردن آن اقدام نماید باز هم سنگ و کلوخ زمین آن را به هم فشارد، و خاک روی هم انباشته رخنه‌هایش را ببندد. این است نفس من که آن را به پرهیزکاری ریاضت می‌دهم تا با امنیت وارد روز خوف اکبر گردد، و در اطراف لغزشگاه ثابت بماند. اگر می‌خواستم هر آینه می‌توانستم به عسل مصفّا، و مغز این گندم، و بافته‌های ابریشم راه بروم، اما چه بعید است که هوای نفسم بر من غلبه کند و حرصم مرا به انتخاب غذاهای لذیذ وادار نماید در حالی که شاید در حجاز یا یمامه کسی زندگی کند که برای او امیدی به یک قرص نان نیست، و سیری شکم را به یاد نداشته باشد، یا آنکه شب را با شکم سیر صبح کنم در حالی که در اطرافم شکمهای گرسنه، و جگرهایی سوزان باشد. 📚نهج البلاغه، نامه ۴۵ 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛