فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرائت آیات یک تا پنج سوره شمس
استاد حامد شاکرنژاد
💰ارث بردن انبیاء از یگدیگر طبق آیه 248 سوره بقره (رد ادعای باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء) به تصریح تفاسیر اهل تسنن
وقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (سوره بقره، آیه 248)
و پیامبرشان به آنها گفت: «نشانه حکومت او ، این است که (صندوق عهد) به سوی شما خواهد آمد. (همان صندوقی که) در آن ، آرامشی از پروردگار شما، و یادگارهای خاندان موسی و هارون قرار دارد در حالی که فرشتگان ، آن را حمل می کنند. در این موضوع ، نشانه ای (روشن) برای شماست اگر ایمان داشته باشید.
در مورد {وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یأتیکم التابوت} تابوتی بود که خداوند آن را بر آدم نازل کرده بود و در آن عکس های انبیاء بود و بنی اسرائیل با آن تابوت بر دشمنانشان غلبه می کردند .....
📔الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، ص179 ط دار القلم
برخی از اهل تاویل گفته اند که تابوت از دوره ی موسی و هارون در نزد بنی اسرائیل بود و آن را به ارث برده بودند.....
📔تفسیر الطبری،ج4، ص459 ط دار هجر
در مورد {وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ} قصه ی تابوت این است که خداوند تابوتی را بر آدم نازل کرد که در آن عکس های انبیاء بود و از شاخه ی شمشاد ساخته شده بود و حدود سه ذراع در دو زراع بود و این تابوت در نزد حضرت آدم بود تا اینکه از دنیا رفت و پس از آن شیث نبی آن را به ارث برد و سپس اولاد و فرزندان حضرت آدم آن را به ارث بردند تا اینکه به حضرت ابراهیم رسید و سپس پیش حضرت اسماعیل بود چون او بزرگ ترین فرزندش بود و سپس در نزد یعقوب بود و سپس در قوم بنی اسرائیل بود و حضرت موسی در آن تورات و بعضی وسایلش را قرار می داد و این تابوت در نزد حضرت موسی بود تا اینکه از دنیا رفت .....
📔تفسیر البغوی،ج1، ص298 ط دار طیبة
اصحاب اخبار گفته اند که خداوند بر حضرت آدم تابوتی را نازل کرد که در آن تصاویر انبیاء از فرزندانش بود و فرزندان حضرت آدم آن را به ارث بردند تا اینکه به حضرت یعقوب رسید و سپس در دستان بنی اسرائیل باقی ماند و هرگاه در چیزی دچار اختلاف می شدند، تابوت سخن می گفت و بین آن ها حکم می کرد و هنگامی که در جنگ ها حاضر می شدند آن را در جلوی خود حمل می کردند و به واسطه ی آن بر دشمنشان غلبه می کردند.
📔تفسیر الرازی،ج6، ص1506 ط دار الفکر
و قصه ی تابوت بر اساس آن چه علمای سیره و اخبار بیان کرده اند این است که خداوند تابوتی را بر حضرت آدم نازل کرد که در آن تصاویر انبیاء بود و تابوت از چوب شمشاد بود و اندازه اش سه ذراع در دو زراع بود.تابوت در نزد حضرت آدم بود تا اینکه به حضرت شیث نبی رسید و سپس فرزندان حضرت آدم آن را به ارث بردند تا اینکه به حضرت ابراهیم علیه السلام رسید و سپس در نزد حضرت اسماعیل بود چون او بزرگ ترین فرزندان حضرت ابراهیم بود و سپس به یعقوب نبی رسید و سپس در بین بی اسرائیل بود تا اینکه به حضرت موسی رسید و ایشان تورات و برخی وسایلش را در آن می گذاشت و تابوت در نزد او بود تا اینکه از دنیا رفت و در بین انبیاء بنی اسرائیل به همین ترتیب منتقل شد تا زمان اشموئیل نبی .....
📔تفسیر الخازن،ج1،ص181 ط دار الکتب العلمیة
شیث علیه السلام آن تابوت را به ارث برد و فرزندانش پس از او آن را به ارث بردند تا اینکه به ابراهیم نبی رسید و سپس اسماعیل و سپس یعقوب تا اینکه به حضرت موسی رسید و حضرت موسی تورات و برخی اشیاء مقدس را در آن تابوت می گذاشت و انبیاء بنی اسرائیل آن تابوت را به ارث بردند و از آن برای مقابله با دشمنان کمک می گرفتند و به واسطه ی آن طلب شفا و بهبودی می کردند .....
📔بیان المعانی،ج5، ص214 ط مطبعة الترقی
#حضرت_زهرا
fa-h-zahra-bandani15-2khalifeh-molaghat-ba-hazrat.mp3
1.27M
🏴 گوشه ای از مصائب بی بی دو عالم و جنایات عُمر و ابوبکر در حق ایشان
🎤 حجت الاسلام بندانی نیشابوری
#حضرت_زهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️سرمه چشمام خاک پاهاتو
🏴 شب چهارم فاطمیه دوم ۱۳۹۷
🎤 حاج سید مجید بنی فاطمه
💫 آیا می دانید مجوسیان بدترند یا عرب جاهلی ؟
علامه مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) در حیات القلوب مینویسند:
در حديث معتبر منقول است كه: زنديقى از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام سؤالى چند كرد و مسلمان شد. پس از جمله سؤال هاى او آن بود كه:
آيا مجوس پيغمبرى بر ايشان مبعوث شد؟ به درستى كه من مى بينم كه ايشان كتاب هاى محكم و موعظه هاى بليغ و امثال شافيه دارند و اقرار به ثواب و عقاب دارند و شريعتى چند دارند كه به آنها عمل مى كنند.
حضرت فرمودند: هيچ امّتى نيست كه رسولى بر ايشان مبعوث نشده باشد، حق تعالى پيغمبرى فرستاد بر مجوس با كتابى، پس انكار كردند او را و كتاب او را.
پرسيد: پيغمبر ايشان كى بود؟ مردم مى گويند: خالد بن سنان بود.
فرمودند: خالد عرب بدوى بود و رسول نبود و اين سخنى است كه مردم مى گويند.
گفت: پس زرتشت رسول ايشان بود؟
فرمودند: زرتشت امر باطلى چند براى ايشان آورد و دعوى پيغمبرى كرد، بعضى به او ايمان آوردند و بعضى انكار او كردند پس او را از شهر بيرون كردند و درندگان صحرا او را هلاك كردند.
پرسيد: مجوس به حق نزديک تر بودند يا عرب در ايّام كفر و جاهليت؟
فرمودند: عرب در ايّام جاهليت به دين حنيف ابراهيم نزديک تر بودند از گبران، زيرا گبران كافر شدند به همه پيغمبران و انكار جميع كتاب ها و معجزات كردند و به هيچ سنن و آداب و آثار پيغمبران عمل نكردند.
و كيخسرو كه پادشاه مجوس بود در زمان گذشته سيصد پيغمبر را شهيد كرد، و گبران غسل جنابت نمى كردند و عرب مى كردند و غسل جنابت از خالص شرايع حنيفه ابراهيم است و مجوس ختنه نمى كنند و آن از سنّت هاى پيغمبران است، و اول كسى كه ختنه كرد ابراهيم خليل عليه السّلام بود و مجوس مرده هاى خود را غسل نمى دهند و كفن نمى كنند و عرب مى كردند،
و مجوس مرده ها را در صحراها و غارها و دخمه ها مى اندازند و كفّار عرب در خاك پنهان مى كردند و لحد براى آنها مى ساختند و سنّت پيغمبران چنين بود، و اول كسى كه براى او قبر كندند و لحد ساختند آدم عليه السّلام بود و مجوس نكاح مادر و دختر و خواهر را حلال مى دانند و كفّار عرب اينها را حرام مى دانستند و مجوس انكار كعبه مى كردند و عرب حجّ كعبه مى كردند و مى گفتند: خانه پروردگار ماست، و اقرار به تورات و انجيل داشتند و از اهل كتاب مسائل مى پرسيدند و عرب در همه اسباب به دين حق نزديک تر بودند از گبران.
📖حیات القلوب، علامه مجلسی، ج۲، ص۱۲۸۹
#آیا_میدانید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملعون است آنکه بر درب خانه ات آتش افروخت
حاج باسم کربلایی
✅ ظهور حق، پس از ناامیدی و غربال و تصفیه شیعیان
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:
همانا این امر (فرج و برپایی دولت حق) بر شما فرا نمیرسد مگر بعد از یأس و ناامیدی. به خدا قسم فرا نمیرسد تا اینکه جداسازی شوید، و نه به خدا سوگند تا اینکه تصفیه شوید، و نه به خدا سوگند تا اینکه هر کس اهل شقاوت است به شقاوت رسد و هر کس اهل سعادت است به سعادت رسد.
عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:
يَا مَنْصُورُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا يَأْتِيكُمْ إِلَّا بَعْدَ إِيَاسٍ وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَيَّزُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَحَّصُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى يَشْقَى مَنْ يَشْقَى وَ يَسْعَدَ مَنْ يَسْعَدُ.
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص370
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج52، ص111
#امام_زمان #امام_صادق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀🍁 روضه| *صرت کالخیال...* 😭😭
💠 ارث بردن انبیاء مطابق آیه 6 سوره مریم (رد ادعای باطل اهل تسنن مبنی بر عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء) بر اساس تفاسیر معتبر اهل تسنن
وإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا (5) یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا (6)(سوره مریم،آیات 5 و 6)
{حضرت زکریا گفت} و من پس از خویشتن از بستگانم بیمناکم و زنم نازاست پس از جانب خود ولى [و جانشینى] به من ببخش (5) که از من ارث برد و از خاندان یعقوب [نیز] ارث برد و او را اى پروردگار من پسندیده گردان (6)
📃نگاهی به نظرات برخی مفسران اهل تسنن:
سفیان ثوری در مورد آیه گفته است که منظور حضرت زکریا این است که از من ارث مالی ببرد و از آل یعقوب نبوت را به ارث ببرد.
📒تفسیر سفیان الثوری،ص181 ط دار الکتب العلمیة
محقق کتاب می نویسد: و این قول ابن عباس و ابی صالح و حسن بصری و سدی و زید بن اسلم و مجاهد و شعبی و ضحاک است همانطور که در تفسیر طبری ذکر شده است.
📒تفسیر سفیان الثوری،ص181 ط دار الکتب العلمیة
و عکرمه گفته است : منظور این است که حضرت زکریا گفته است اموالم را ارث ببرد و از آل یعقوب نبوت را ارث ببرد و ضحاک نیز چنین گفته است.
📒تفسیر السمرقندی،ج2،ص318 ط دار الکتب العلمیة
یکی از وجوه در معنای آیه این است که منظور این است که حضرت زکریا گفته است مالم را ارث ببرد و از آل یعقوب نبوت را ارث ببرد و ابوصالح اینطور گفته است.
📒تفسیر الماوردی،ج3،ص355 ط دار الکتب العلمیة
و در مورد منظور ارث در آیه مفسرین و علماء اختلاف کرده اند و حسن بصری گفته است یعنی مال من را به ارث ببرد و از آل یعقوب نبوت و جانشینی را ارث ببرد.
📒تفسیر البغوی،ج5،ص218 ط دار طیبة
در مورد منظور از ارث در آیه چهار قول وجود دارد و یکی از آن ها این است که حضرت زکریا گفته است مالم را به ارث ببرد و از آل یعقوب نبوت را به ارث ببرد.عکرمه از ابن عباس این را روایت کرده است و ابوصالح هم چنین گفته است.
📒زاد المسیر فی علم التفسیر،ص 877 ط المکتب الاسلامی
و در مورد منظور ارث در آیه اختلاف شده است و ابن عباس و حسن بصری و ضحاک گفته اند که منظور در هر دو جا وراثت مال است.
📒اللباب فی علوم الکتاب،ج13،ص13 ط دار طیبة
و در مورد معنای وراثت اختلاف شده است و از ابن عباس و حسن بصری و ضحاک گفته شده است که منظور وراثت مال است.
📒تفسیر النیسابوری،ج4،ص470 ط دار الکتب العلمیة
و داود بن ابی هند از حسن بصری نقل کرده است که حسن بصری گفته است آیه یعنی این که مالم را به ارث ببرد و نبوت را از آل یعقوب ببرد.
📒معانی القرآن للنحاس،ج4،ص311 ط جامعة ام القری
ابن عباس در مورد آیه گفته است یعنی این که مالم را به ارث ببرد و از آل یعقوب نبوت را به ارث ببرد.
📒عمدة القاری،ج16،ص20 ط دار الفکر
ابن عباس و مجاهد و قتادة و ابوصالح گفته اند که حضرت زکریا ترسید که دیگران مالش را به ارث ببرند .....
📒تفسیر ابن عطیة،ج4،ص4 ط دار الکتب العلمیة
اکثر مفسرین بر این اعتقاد هستند که منظور وراثت مال است .....
📒تفسیر ابن عطیة،ج4،ص5 ط دار الکتب العلمیة
#حضرت_زهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اوست که زبان ناقوس را هم می داند
استاد مهدی امين فروغی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سایه ای مانده بود از مادر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوگواره نگین شکسته
Ahmadi Esfahani - Shabe Jom'e - T.mp3
675.6K
🌺 استجابت دعا در ثلث سوم شب جمعه
⏱ ساعت یک بامداد جمعه تا اذان صبح
🍃 دعا برای ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در رأس همه حوائج
🎤 حجت الاسلام احمدی اصفهانی
📣 اولین اذان ضبط شده در تاریخ ایران
اولین اذان ضبط شده در تاریخ ایران، اذان جناب دماوندی (1246 - 1352) مؤذن مظفرالدین شاه بود که در سال 1291 شمسی در آواز بیات ترک روی صفحه گرامافون ضبط شد .
ایشان دراین اذان ترجمه ی به فارسی را هم که عادت موذنان بود انجام داده است.
جناب دماوندی که نام اصلی اش محمد فلاحی بود احتمالا از دوره ناصرالدین شاه با لقب جناب نامیده شد.
او که علاوه بر خوانندگی ردیف مجلسی و منبری خوانی و معاشرت با خاندان فراهانی، مؤذن مظفرالدین شاه بود بخت این را یافت که صدایش در تهران و تفلیس و پاریس و لندن ضبط شود برای همین صفحاتی قدیمی از او بر جای مانده است.
جناب دماوندی که در آواز بیشتر از سبک خراسانی تاثیر گرفته بود در سال 1352 در سن 106 سالگی درگذشت و در احمد آباد دماوند دفن شد. روحش شاد.
#جالب_و_خواندنی
🔸علت دفن شبانهی حضرت فاطمه سلام الله علیها
علی بن ابی حمزه از پدرش روایت کند که گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که به چه علتی حضرت فاطمه علیها السلام در شب دفن شد و نه در روز؟
فرمود: زیرا ایشان وصیت کرد که آن دو مردِ اَعرابی بر وی نماز نخوانند.
بیان علامه مجلسی رحمه الله : منظور از «اعرابی» «کافر» است، زیرا که خدای متعال در قرآن فرموده: الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً.
متن روایت:
عَنِ ابْنِ الْبَطَائِنِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لَا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا الرَّجُلَانِ الْأَعْرَابِيَّانِ.
📚منابع:
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج43، ص206
عوالم العلوم، ج11، قسم2، ص1120
علل الشرائع، ج1، ص185
#حضرت_زهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احوالات حضرت زهرا(سلام الله علیها) هنگام ایراد خطبه فدکیه
حجت الاسلام بندانی نیشابوری
#حضرت_زهرا