eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2.1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
3.6هزار ویدیو
32 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
دانشمند سرشناس اهل تسنن اینگونه امام سجاد علیه السلام را توصیف می کند 🔸یعقوبی مورخ نامی در تاریخ خود چنين می‌نویسد: «او برترين مردم زمانش بود و شدیدترین آنان در عبادت بود و او زین العابدين نامگذاری شده بود و همچنین به ایشان ذا الثفنات گفته می‌شد چرا که در صورت ایشان اثر سجده بود و ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند و هنگامی ایشان را غسل می‌دادند، بر روی دوش ایشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود؛ به خانواده ایشان گفته شد: این‌ها آثار چیست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که بر منزل فقرا می‌بردند. سعید بن مسیب گفت: برتر از علی بن حسین نديدم.» 📚 تاریخ الیعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۲۸-۲۲۹، چاپ شرکة الاعلمی للمطبوعات @Sibtayn
آیا می دانید چرا لقب حضرت امام علی بن الحسین علیهماالسلام ذو الثفنات است ؟ عن محمد بن علي الباقر عليه السلام قال: كان لأبي عليه السلام في موضع سجوده آثاره ناتئة وكان يقطعها في السنة مرتين، في كل مرة خمس ثفنات، فسمي ذا الثفنات لذلك حضرت باقر(عليه السلام) فرمود برآمدگيهائى در محلهاى سجده پدرم بوجود مى‌آمد كه در هر سال دو مرتبه آن را قطع ميكرد در هر بار پنج پينه قطع مي نمود به همين جهت ايشان را(ذو الثفنات) مي گفتند. 📖علل الشرايع ج ١ ص ٢٢٢ 👈قال الجوهري الثفنة واحدة ثفنات البعير، وهي ما يقع من أعضائه على الأرض إذا استناخ وغلظ كالركبتين وغيرهما. (تاج العروس من جواهر القاموس , ج18 , ص95) جوهری در تعریف ثفنه می گوید : ثفنه مفرد ثفنات شتر است و ثفنات به محل تلاقی اعضای شتر با زمین است که به دلیل تماس زیاد با زمین پوست ان ضخیم می شود مانند دو سر زانوی شتر 🔹قال يوسف بن عبد الرحمن أبو محمد القضاعي الكلبي المزّي (ت742هـ): " ذو الثفنات: علي بْن الحسين بْن علي بْن أَبي طالب زين العابدين سمي بذلك؛ لأنه كان يصلى كل يوم ألف ركعة، فصار في ركبتيه مثل ثفنات البعير" . مزی در تهذیب الکمال می نویسد : علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب به ذو الثفنات نامیده شد زیرا هر روز هزار رکعت نماز می خواند تا جایی که در دو زانویش مانند پینه های شتر ایجاد شد . 📖تهذيب الكمال في أسماء الرجال نویسنده ج : 35 ص : 42 @Sibtayn
آیا می دانید چرا به امام سجاد علیه السلام زین العابدین می گویند ؟ زهرى يكى از تابعان و فقيهان عصر امام سجاد(علیه السلام) و از محدثان بزرگ مدينه بود و علم و دانش فقهاى هفتگانه جهان تسنن در آن زمان را فرا گرفته حضور ده نفر از صحابه را درك كرده بود، به طورى كه گروهى از بزرگان فقه و حديث، از او روايت كرده اند و علمای سنی برای زهری جایگاهی بس بلند مرتبه در روایت و نقل احادیث ترسیم کرده‌اند 🔸زهرى هر گاه از على بن الحسين عليهما السّلام حديثى نقل مى‌كرد مى‌گفت:زين العابدين برايم حديث فرمود. 🔹سفيان بن عيينه به او گفت:براى چه به على بن الحسين عليهما السّلام زين العابدين مى‌گويى‌؟ 🔸گفت:براى اين كه از سعيد بن مسيّب شنيدم كه از ابن عبّاس نقل نمود:رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند: هر گاه قيامت بپا شود منادى ندا مى‌كند:كجا است زين العابدين‌؟ پس گويا من به فرزندم على بن الحسين بن على بن ابى طالب مى‌نگرم و مى‌بينم كه از بين صفوف گام بر مى‌دارد و جلو حاضر مى‌شود. كَانَ اَلزُّهْرِيُّ إِذَا حَدَّثَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ 🔹فقَالَ لَهُ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ وَ لِمَ تَقُولُ لَهُ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ ♦️قالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ اَلْمُسَيَّبِ يُحَدِّثُ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ 💎أنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَخْطُو بَيْنَ اَلصُّفُوفِ . 📗علل الشرایع ج۱ ص۲۲۹ @Sibtayn
امام سجاد عليه السلام: بينوا آدمى! هر روز، سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختى ها و كار دنيا بر او آسان مى شد: 1️⃣مصيبت نخست، روزى است كه از عمر او كم مى شود، در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم شود، غمگين مى شود، حالْ آن كه مال، جايگزين دارد؛ اما عمرِ از دست رفته جبران نمى شود. 2️⃣مصيبت دوم، آن است كه روزى اش را به طور كامل مى طلبد كه اگر از راه حلال باشد، بايد حساب پس بدهد و اگر از راه حرام باشد، كيفر مى بيند. 3️⃣مصيبت سوم، از همه اينها بزرگ تر است. هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر آن كه يك منزل به آخرت، نزديك شده است؛ امّا نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به سوى آتش. الامام السجاد عليه السلام : مِسْـكينٌ ابْنُ آدَمَ! لَهُ فى كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائِبَ لا يَعْتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ، وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ الْمَصائِبُ وَ اَمْرُ الدُّنْيا، 1️⃣فَاَمَّا الْمُصيبَةُ الاُْولى: فَالْـيَوْمُ الَّذى يَنْقُصُ مِن عُمُرِهِ وَ اِنْ نالَهُ نُقْصانٌ فى مالِهِ اغْتَمَّ بِهِ، وَ الدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ الْعُمُرُ لايَرُدُّهُ شَىْ ءٌ. 2️⃣ وَ الثّانيةُ اَنَّهُ يَسْتَوفى رِزْقَهُ فَاِنْ كانَ حَلالاً حوسِبَ عَلَيْهِ وَ اِنْ كانَ حَراما عوقِبَ عَلَيهِ. 3️⃣ وَ الثّالِثَةُ اَعْظَمُ مِنْ ذالِكَ ـ قيلَ: وَ ما هىَ؟ قالَ: ـ ما مِنْ يَوْمٍ يُمْسى اِلاّ وَ قَددَنا مِنَ الاْخِرَةِ مَرْحَلَةً لايَدرى عَلَى الْجَنَّةِ اَمْ عَلَى النّارِ! 📚[بحار الأنوار، ج 78، ص 160، ح 20.] @sibtayn
به شوق او و مادرش... ❇️ امام صادق عليه السلام فرمودند: وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَيُبَاهِي بِزَائِرِ الْحُسَيْنِ وَ الْوَافِدُ يَفِدُهُ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَيَقُولُ لَهُمْ أَ مَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ. ♦️ به خداوند قسم، پروردگار به زوار سیدالشهداء عليه السلام مباهات کرده و به ملایکه اش میگوید آیا نمی‌بینید زوار قبر حسین عليه السلام را که به شوق او و فاطمه دختر رسول الله به زیارتش شتافته اند؟ 📚 کامل الزیارات، باب: 56، حدیث:5 @sibtayn
🏴از ذريح محاربى، وى مى‌گويد: محضر مبارك حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام عرض كردم: از خويشاوندان و فرزندانم كسى را ملاقات نكردم مگر وقتى به آنها خبر دادم به اجر و ثوابى كه در زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام هست من را تكذيب نموده و گفتند: تو بر حضرت جعفر بن محمّد عليهما السّلام دروغ بسته و اين خبر را از پيش خودت مى‌گوئى! ▫️حضرت فرمودند: اى ذريح مردم را رها كن هر كجا كه مى‌خواهند بروند، بخدا قسم حق تعالى به زائرين امام حسين عليه السّلام مباهات كرده و افتخار مى‌نمايد و مسافر و زائر را فرشتگان مقرّب خدا و حاملين عرش رهبرى مى‌كنند حتى حق تعالى به فرشتگان مى‌فرمايد: آيا زوّار حسين بن على عليهما السّلام را مى‌بينيد كه از روى شوق و محبّت به آن حضرت و علاقه به حضرت فاطمه عليها السّلام دخت رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم به زيارت آمده‌اند؟ به عزّت و جلال و عظمت خود قسم كرامت خويش را بر ايشان واجب كرده‌ام و ايشان را حتما به بهشتى كه براى دوستانم و براى انبياء و رسل و فرستادگانم آماده كرده‌ام داخل مى‌كنم. اى فرشتگان من! ايشان زوّار قبر حسين حبيب محمّد رسول من بوده و محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم حبيب من است و كسى كه من را دوست داشته باشد حبيب من را نيز دوست مى‌دارد و كسى كه حبيب من را دوست داشته باشد دوست‌دار حبيبم را نيز دوست دارد و كسى كه نسبت به حبيب من بغض دارد به من نيز بغض مى‌ورزد و كسى كه به من بغض مى‌ورزد بر من واجب است كه به اشد عذاب، عذابش نموده و به آتش دوزخ او را بسوزانم و جهنم را مسكن و مكانش قرار داده و وى را چنان عذابى كنم كه احدى از اهل عالم را آن طور عذاب نكرده باشم. 🏴عَنْ ذَرِيحٍ اَلْمُحَارِبِيِّ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا أَلْقَى مِنْ قَوْمِي وَ مِنْ بَنِيَّ إِذَا أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِمَا فِي إِتْيَانِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْخَيْرِ إِنَّهُمْ يُكَذِّبُونِّي وَ يَقُولُونَ إِنَّكَ تَكْذِبُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ 🚩 قَالَ يَا ذَرِيحُ دَعِ اَلنَّاسَ يَذْهَبُونَ حَيْثُ شَاءُوا وَ اَللَّهِ إِنَّ اَللَّهَ لَيُبَاهِي بِزَائِرِ اَلْحُسَيْنِ وَ اَلْوَافِدُ يَفِدُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ اَلْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَيَقُولُ لَهُمْ - أَ مَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اَللَّهِ أَمَا وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي وَ عَظَمَتِي لَأُوجِبَنَّ لَهُمْ كَرَامَتِي وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتِيَ اَلَّتِي أَعْدَدْتُهَا لِأَوْلِيَائِي وَ لِأَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي يَا مَلاَئِكَتِي هَؤُلاَءِ زُوَّارُ اَلْحُسَيْنِ حَبِيبِ مُحَمَّدٍ رَسُولِي وَ مُحَمَّدٌ حَبِيبِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي أَحَبَّ حَبِيبِي وَ مَنْ أَحَبَّ حَبِيبِي أَحَبَّ مَنْ يُحِبُّهُ وَ مَنْ أَبْغَضَ حَبِيبِي أَبْغَضَنِي وَ مَنْ أَبْغَضَنِي كَانَ حَقّاً عَلَيَّ أَنْ أُعَذِّبَهُ بِأَشَدِّ عَذَابِي وَ أُحْرِقَهُ بِحَرِّ نَارِي وَ أَجْعَلَ جَهَنَّمَ مَسْكَنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ أُعَذِّبُهُ عَذٰاباً لاٰ أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ اَلْعٰالَمِينَ . 📚كامل الزيارات ج۱ ص۱۴۳ @sibtayn
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تقابل مسیحیان و لشکر ابن زیاد برای نجات اسرای آل الله.. استاد بندانی نیشابوری @sibtayn
تفاوت بهتان و غیبت 💎ابوذر مى گويد به رسول خدا صلي الله عليه و آله گفتم: غيبت چيست؟ حضرت فرمودند: 🔹ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يُكِره. برادرت را به آنچه دوست ندارد ياد كنى. 🔸قُلتُ يا رَسُولَ اللّه فَإنْ كانَ فيهِ الّذى يُذكَرُ بِهِ، گفتم: اى رسول خدا اگر آنچه كه ياد مى شود در او باشد چه؟ 🔹قالَ: إعلَمْ أنّكَ إذا ذَكَرتَهُ بِما هُوَ فيهِ فَقَد أغتَبتَهُ وَ إذا ذَكَرتَهُ بِما لَيسَ فيهِ فَقَد بَهَتَّهُ. حضرت فرمودند: بدان، اگر آنچه را دراو هست ياد كنى غيبت او را كردى، و اگر آنچه را كه در او نباشد ياد كنى پس به او بهتان زدى. 📖 وسائل الشيعه،ج۸،ص۵۹۹ ،ح۹ @sibtayn
💎الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لِعلاءِ بنِ زيادٍ، لمّا رَأىَ سَعَةَ دارِهِ ـ : ما كنتَ تَصنَعُ بسَعَةِ هذه الدارِ في الدنيا و أنتَ إلَيها في الآخرةِ كُنتَ أحوَجَ؟! و بلى إن شِئتَ بَلَغتَ بها الآخِرَةَ ; تَقرِي فيها الضَّيفَ، و تَصِلُ فيها الرَّحِمَ، و تُطلِعُ مِنها الحُقوقَ مَطالِعَها ، فإذا أنتَ قد بَلَغتَ بِها الآخِرَةَ . امیرالمومنین عليه السلام ـ به علاء بن زياد وقتى خانه وسيع او را ديد ـ فرمود : اين خانه وسيع در دنيا به چه كار تو مى آيد ، حال آنكه در آخرت به آن محتاج ترى؟ آرى، اگر بخواهى مى توانى به وسيله چنين خانه اى به آخرت دست يابى، به شرط آن كه در اين خانه از ميهمان پذيرايى كنى ، به خويشاوندانت رسيدگى كنى و حقوق آن را بگزارى ؛ در اين صورت است كه به وسيله اين خانه به آخرت دست يافته اى . 📖نهج البلاغة،خطبة۲۰۹ @sibtayn
8.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا پیامبر صلی الله علیه و اله هم تقیه می کردند ؟ ایت الله غیب غلامی @sibtayn
11.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نام امیرالمومنین در قران عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ : قَامَ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ إِنَّكَ لاَ تَزَالُ تَقُولُ لِعَلِيٍّ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ [مِنْ مُوسَى ] وَ قَدْ ذَكَرَ [اَللَّهُ] هَارُونَ فِي اَلْقُرْآنِ وَ لَمْ يَذْكُرْ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا غَلِيظُ يَا أَعْرَابِيُّ أَ مَا تَسْمَعُ قَوْلَ اَللَّهِ تَعَالَى هَذَا صِرَاطُ عَلِيٍّ مُسْتَقِيمٌ . مائة منقبة ج۱ ص۱۶۰ از طريق ائمۀ اهل بيت عليه السّلام وارد شده كه عمر به پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم عرض كرد:شما هميشه به على عليه السّلام مى‌گويى:تو نسبت به من چون هارونى نسبت به موسى،و خدا هارون را در قرآن نام برده اما على عليه السّلام را ذكر نكرده‌؟ فرمود:اى اعرابى غليظ‍‌ آيا نشنيده‌اى كلام خدا را كه مى‌فرمايد:« هٰذٰا صِرٰاطٌ‍‌ مُسْتَقِيمٌ‌ * »؟(اين است راه راست و راه راست يعنى او). @sibtayn