➖ابن سمعون (متوفاي 387 هـ.ق) پيرامون امام هفتم مينويسد :
▫️وتوفي موسى الكاظم في رجب سنة ثلاث وقيل سنة سبع وثمانين ومائة ببغداد مسموماً، وقيل إنه توفي في الحبسوكان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب .
👈[حضرت] موسى كاظم در رجب سال صد و هفتاد و سه و يا صد و هفتاد و هشت هجري در بغداد مسموم شد و از دنيا رفت ؛ و گفته شده است که او در حبس از دنيا رفت .
شافعي مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است.
📗ابن سمعون ، أبو الحسن محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي ، أمالي ابن سمعون، ج 1 ، ص125
@Sibtayn
امام کاظم (علیه السلام) در اندیشه علمای اهل تسنن
خطيب بغدای، ابن خلکان، مزی و ديگر علمای اهل سنت پيرامون آن حضرت نوشته اند:
👈وكان سخيا كريما وكان يبلغه عن الرجل أنه يؤذيه فيبعث إليه بصرة فيها ألف دينار وكان يصر الصرر ثلاثمائة دينار وأربعمائة دينار ومائتي دينار ثم يقسمها بالمدينة وكان مثل صرر موسى بن جعفر إذا جاءت الإنسان الصرة فقد استغنى.
🔹او سخاوتمند و بزرگوار بود و کسی که به او بدی می کرد، کسيه ای هزار ديناری برای او می فرستاد
و کيسه های پول را به 300 دينار و 400 دينار و 200 دينار بسته بندی می نمود و ميان فقرای مدينه تقسيم می كرد؛ كيسه های پول ايشان بين مردم ضرب المثل بود و اگر کيسه ای از موسی بن جعفر عليهماالسلام به فردی می رسيد، بی نياز می شد.
📚منابع:
تاريخ بغداد، ج 15 ص 14
تهذيب الكمال، ج 29 ص 44
وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج 5 ص 308
@Sibtayn
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چکیده اعترافات
مشاور عالی وزیر بهداشت
در برنامه تلویزیونی :
«ما (وزارت بهداشت) برای کاهش بیسابقه و شگفتانگیز جمعیت
(از سازمان بهداشت جهانی)
جایزه گرفتیم
و پُز دادیم که پدر مردم را
درآوردهایم و افتخار هم کردیم!
🔴 دروغ گفتیم که بارداری زنان زیر بیست سال و بالای چهل سال،
خطر دارد!
بارداری، امری الهی و طبیعی است
و #غربالگری و سونوگرافی مادران باردار، غلط است!».
*انتشار این ویدئو برای دیگران صدقه جاریه است عزیزان لطفا کوتاهی نفرمایید.
#تونل_وحشت#کاهش_جمعیت
⛔️ کاهش جمعیت ⛔️
⛔️ کاهش جمعیت ⛔️
@Sibtayn
22.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترور پیامبر صلی الله علیه و اله توسط صحابه در بازگشت از تبوک در کتب اهل تسنن
استاد حسینی قزوینی
@Sibtayn
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علت گسترش اسلام در ایران - بعد از واژگونی ساسانیان _ شمشیر یا استدلال ؟
دکتر ضیا صدرالاشرافی - محقق تاریخ و ادیان - به عنوان یک ملحد سکولار با توجه به آموزههای برتر اسلام از تمام ادیان پیش از خود و ناگفتههایی جالب از آیین زرتشت در خصوص حقوق بانوان و مشاهیری که در سایهٔ اسلام تربیت یافتند ، پاسخ میدهد.
@Sibtayn
🟡 همنشینی و همکاری با ستمگران موجب محرومیت از همراهی با امام می شود
🔴 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ :
إِنَّ قَوْماً مِمَّنْ آمَنَ بِمُوسَى ع قَالُوا لَوْ أَتَيْنَا عَسْكَرَ فِرْعَوْنَ وَ كُنَّا فِيهِ وَ نِلْنَا مِنْ دُنْيَاهُ فَإِذَا كَانَ الَّذِي نَرْجُوهُ مِنْ ظُهُورِ مُوسَى ع صِرْنَا إِلَيْهِ فَفَعَلُوا ...
🟠 امام صادق سلام الله علیه فرمودند :
گروهی از افرادی که به حضرت موسی علیه السلام ایمان آورده بودند ، گفتند :
خوبست میان فرعونیان رفته و با آنان باشیم و از دنیای آنان بهره ببریم ؛
تا ظهور حضرت موسی علیه السلام - که امیدش را می بریم - اتفاق افتد و آنگاه نزد او خواهیم رفت.
پس این کار را انجام دادند ،
تا زمانی رسید که حضرت موسی علیه السلام و همراهانش قصد حرکت و فرار از فرعونیان را نمودند ،
این گروه نیز سوار مرکب های خود شده و سرعت گرفتند تا به حضرت موسی علیه السلام برسند و همراه وی باشند.
در این هنگام خداوند فرشتگانی را فرستاد که بر صورت مرکب هایشان زدند تا آنان را به سمت لشکر فرعون برگرداندند و در نهایت به همراه فرعون غرق شدند .
📚الكافي ج5 ص109
@Sibtayn
امام كاظم عليه السّلام در منى به زنى برخورد كه بخاطر مردن مادهگاوش مىگريست و كودكان و فرزندانش مىگريستند، نزديك آن زن رفت و فرمود:چرا گريه مىكنى؟
🔸گفت:اى بندۀ خدا مادۀ گاوى داشتم كه زندگى خود و فرزندانم از طريق او مىگذشت اكنون اين ماده گاو مرده است و خود و كودكانم دستمان از همه چيز خالى است و چارهاى نداريم.
🔹امام فرمود:اى كنيز،از خدا مىخواهى آن مادۀ گاو را براى تو زنده كنم؟
🔸در دلش افتاد كه گفت:آرى اى بنده خدا،
امام كنارى رفت و دو ركعت نماز خواند اندكى دست بلند كرد و لبانش را جنبانيد و سپس بر خاست و آن مادۀ گاو را صدا زد و با سر عصا و يا پنجه پا به او زد و آن مادۀ گاو مرده برخاست و سرپا ايستاد
و چون آن زن به گاو خود نگاه كرد،فرياد كشيد و گفت به خداى كعبه كه اين مرد عيسى بن مريم است حضرت ميان مردم رفت و از آنجا گذشت.
📚الکافي ج۱ ص۴۸۴
@Sibtayn
🩸حکایت کنیز زیبارویی که آمد «دلربایی» کند اما دلش گرفتار موسی بن جعفر علیهماالسلام شد ...
در نقلها آمده است:
هارون الرشید ملعون، کنیز زیبا و خوشرویی را با پیکی به نزد حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام فرستاد...(تا به بهانه خدمت، آن حضرت را مشغول این کنیز کرده و او را بدنام کند)
🥀 وقتی که کنیز را در زندان برای آن حضرت بردند، امام کاظم عليهالسّلام آن را قبول نکرده و پیک برگشت؛ هارون با مشاهده این صحنه، سراسر خشم شد و به پیک گفت: پیش او برگرد و به او بگو: ما تو را با رضایت خودت دستگیر ننموده و زندانی نکردهایم! کنیز را پیش او بگذار و بازگرد.
پیک رفت و کنیز را در زندان گذاشت و برگشت. مدتی بعد هارون ملعون، خادم خود را پیش ایشان فرستاد تا از وضع کنیز خبر بیاورد؛
📋 فَرَآهَا سَاجِدَةً لِرَبِّهَا لَا تَرْفَعُ رَأْسَهَا تَقُولُ قُدُّوسٌ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ
▪️خادم به زندان رفت و دید کنیز به درگاه الهی به سجده افتاده و سر بلند نمیکند و دائماً میگوید: «قُدُّوسٌ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ»
🥀 هارون گفت: به خدا قسم موسیبنجعفر علیهماالسلام او را به سحر خود جادو کرده است؛ بروید کنیز را بیاورید.
او را آوردند … کنیزک میلرزید و چشمش به طرف آسمان بود.
🥀 هارون گفت: تو را چه شده است؟
کنیز گفت: حال جدیدی پیدا کردهام؛ ایشان شب و روز نماز میخواندند و من همین طور پیش ایشان ایستاده بودم، وقتی نمازشان تمام شد و مشغول تسبیح و تقدیس شدند، عرض کردم: سرور من! چیزی احتیاجی دارید بیاورم؟!
🥀 اما آن حضرت فرمود: من چه احتیاجی به تو داشته باشم!؟
گفتم: مرا پیش شما آوردهاند تا کارهای شما را انجام دهم.
فرمودند: پس اینها چه کارهاند!؟
نگاه کردم و باغی پر از گل دیدم که از هیچ طرف انتهایش دیده نمیشد، و نشیمنهایی مفروش از فرشهای رنگارنگ و دیبا که بر آنها کنیزان و غلامانی حاضرند که در زیبایی مانند آنها را ندیده بودم و لباسی چون لباس آنها را ندیده بودم ...
🥀 با مشاهده این صحنه به سجده افتادم تا وقتی که این خادم آمد و مرا صدا زد و دیدم در میان زندان هستم.
هارون گفت: ای زن خبیث! شاید در سجده خوابت برده و اینها را در خواب دیدهای؟
گفت: نه؛ به خدا! همه اینها را قبل از سجده دیدم و بعد از دیدن آنها به سجده افتادم.
🥀 هارون عباسی ملعون به خادم گفت: این خبیث را بگیر و نگه دار تا کسی این حرفها را از او را نشنود.
از آن پس کنیز شروع به نماز خواندن کرد؛ وقتی به او گفته میشد: چرا این قدر نماز میخوانی، میگفت: عبد صالح را در چنین حالی دیدم... آن کنیز تا هنگام مرگ پیوسته در همین حال بود....
📚المناقب، ج۳ ص۴۱۴
@Sibtayn
🗓 24 رجب
فتح خیبر به دست امیرمؤمنان امام علی علیه السلام
بیست و چهارم رجب سال هفتم هـ .ق. قلعه خیبر به دست مبارک امیرمؤمنان حضرت امام علی علیه السلام فتح گردید. خیبر سرزمینی حاصل خیز در ۳۲ فرسخی شمال مدینه و دارای هفت قلعه و بالغ بر بیست هزار نفر از یهودیان بود. یهودیان خیبر علی رغم پیمانی که با مسلمانان بسته بودند، قلعه خیبر را به پایگاهی بر ضد اسلام تبدیل کرده بودند و تا میتوانستند مشرکان را بر ضد مسلمانان میشوراندند و آنها را یاری میکردند. از این رو رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) تصمیم گرفت این آخرین کانون ضد اسلامی دشمنان را در مدینه نابود کند و ریشه فتنههای آنان را بخشکاند .
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درب دروازه برایش سبکتر از سپر بود
❶ وَ دَفَعَ الرَّايَةُ إلَيْهِ، فَخَرَجَ يَمْشِی كَأنَّهُ أسَدٌ، فَتَقَدَّمَ إِلَي بَابِ الْحِصْنِ وَ ضَبَطَ حَلْقَتَهُ وَ هَزَّ الْبَابَ فَارْتَعَدَ الْحِصْنُ بِأَجْمَعِهِ حَتَّي ظَنُّوا زَلْزَلَةً، ثُمَّ هَزَّهُ أُخْرَی فَقَلَعَهُ وَ دَحَا بِهِ فِی الْهَوَاءِ أَرْبَعِينَ ذِرَاعاً وَ كَانَ الْبَابُ يُغْلِقُهُ عِشْرُونَ رَجُلًا مِنْهُمْ.
❷ قَالَتْ صَفِيَّةُ قَدْ كُنْتُ جَلَسْتُ عَلَي طَاقٍ كَمَا تَجْلِسُ الْعَرُوسُ فَوَقَعْتُ عَلَي وَجْهِي فَظَنَنْتُ الزَّلْزَلَةَ فَقِيلَ هَذَا عَلِيٌّ هَزَّ الْحِصْنَ يُرِيدُ أَنْ يَقْلَعَ الْبَاب.
❸ اِنَّ الْمُسْلِمِينَ لَمَّا انْصَرَفُوا مِنْ خَيْبَرَ، رَامُوا حَمْلَ الْبَابِ، فَلَمْ يُقِلَّهُ مِنْهُمْ إِلَّا سَبْعُونَ رَجُلًا.
❹ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ؛ لَقَدْ حَمَلْتَ مِنْهُ ثِقْلًا؟ فَقَالَ مَا كَانَ إِلَّا مِثْلَ جُنَّتِيَ الَّتِي فِي يَدِي فِي غَيْرِ ذَلِكَ الْمَقَامِ.
❶ پیامبر (صلی الله علیه و اله) هنگامی که پرچم را به حضرت علی (علیه السلام) سپرد، حضرت (علیه السلام) مثل شیر غرّان حملهور شدند و بعد از کشتن مرحب خیبری، نزديک درب قلعه شد و حلقه در را گرفت و آنچنان تكان داد که از لرزش قلعه، اهل خیبر گمان كردند زلزله شده، سپس بار ديگر درب را تكان داد و از جای کند و حدود ۵۰ متر به طرف آسمان پرتاب كرد. آنهم دری که برای بستن آن، ۲۰ نفر به یکدیگر کمک میکردند.
❷ صفيه ملکه خیبریه میگويد؛ من مانند عروسان، بر تخت نشسته بودم كه با صورت به زمين افتادم و گمان كردم كه زلزله شده، سپس خبر دادند که اين علی (علیه السلام) ست كه درب قلعه را تکان میدهد تا از جای بکند.
❸ وقتی كه مسلمانان از فتح خيبر بازگشتند، خواستند آن در را بردارند و حدود ۷۰ نفر به هم کمک کردند، اما نتوانستند حتی آن را تکان دهند.
❹ بعد از اتمام جنگ، مردی از حضرت امیر (علیه السلام) سوال کرد، از کندن و حمل درب خیبر، احساس سنگينی زیادی نمودی؟
حضرت (ع) فرمودند؛ سنگینی آن، از سپری که در جنگ به دست میگیرم، بیشتر نبود.
√ منابع فقط از اهل تسنن؛
📚الكتاب ابن ابی شیبة، ج ۶، ص ۳۷۴
📚دلائل النبوة، ج ۴، ص ۲۱۲
📚تاريخ بغداد، ج ۱۱، ص ۳۲۴
📚تاريخ ابن عساکر، ج ۴۲، ص ۱۱۱
📚لسان الميزان، ج ۴، ص ۱۹۶
📚المقاصد الحسنة، ج ۱، ص ۴۷۸
📚تاريخ الخلفاء، ج ۱، ص ۱۶۷
📚مرقاة المفاتيح، ج ۱۱، ص ۲۴۵
📚سمط النجوم، ج ۳، ص ۶۶
📚كشف الخفاء، ج ۱، ص ۴۳۸
📚مسند حنبل، ج ۶، ص ۸
📚کتاب المغازی، ج ۲، ص ۱۲۸
📚تاريخ الطبری، ج ۲، ص ۱۳۷
📚الكشف و البيان، ج ۹، ص ۵۱
📚السيرة النبوية، ج ۳، ص ۳۵۹
📚البداية و النهاية، ج ۴، ص ۱۸۹
📚تاريخ دمشق، ج ۴۲، ص ۱۱۰
📚نهاية الأرب، ج ۱۷، ص ۱۸۰
📚تاريخ الاسلام، ج ۲ ص ۴۱۱
📚تاريخ ابن الوردی، ج ۱، ص ۱۲۰
📚فتح الباری، ج ۷، ص ۴۷۸
📚مجمع الزوائد، ج ۶، ص ۱۵۲
📚الجواهر الحسان، ج ۹، ص ۵۱
📚سبل الهدی و الرشاد، ج ۵، ص ۱۲۸
📚السيرة الحلبية، ج ۲، ص ۷۳۷
📚اللآلی المنثورة، ج ۱، ص ۱۶۶
📚تاريخ مختصر الدول، ج ۱، ص ۴۸
📚حدائق الأنوار، ج ۱، ص ۳۳۸
📚السنة، الشیبانی، ج ۲، ص ۶۴۶
📚تاريخ اليعقوبی، ج ۲، ص ۵۶
📚مفيد العلوم، ص ۹
📚مفاتيح الغيب، ج ۲۱، ص ۷۷
📚الجوهرة، ج ۱، ص ۲۹۸
📚شرح نهج البلاغة، ابی الحدید، ج ۱، ص ۲۰
📚الرسائل، ابن تیمیة، ج ۱۸، ص ۳۶۲
📚الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۳۵۲
📚بريقة محمودية، ج ۲، ص ۹
@Sibtayn
✅تعبیری زیبا و جانانه از سرور شجاعان تاریخ حضرت اسدالله الغالب امیرالمؤمنین علی علیه السّلام
✍️ابن ابی الحدید معتزلی از عُلمای اهل سنت عُمَری می نویسد :
👈و اما شجاعت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ، به گونهای است که نام شجاعان تاریخ گذشته را از یادها بُرده، و همچنین نام دلیر مردان آینده را به فراموشی سپرده ! مقام و شجاعت وی تا قیامت ضرب المثل شده . وی قهرمانی بود که هرگز پُشت به دشمن نکرد، هیچ گاه از انبوه و گُردان دشمن نترسید، با کسی رو به رو نشد، جز آن که وی را بر زمین کوبید، علی (علیه السّلام ) هرگز بر دشمن ضربتی نزد که نیازمند ضربت دوم باشد.
📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، تحقیق محمد ابراهیم، جلد ١،صفحه ١٣
@sibtayn