🗓 24 رجب
فتح خیبر به دست امیرمؤمنان امام علی علیه السلام
بیست و چهارم رجب سال هفتم هـ .ق. قلعه خیبر به دست مبارک امیرمؤمنان حضرت امام علی علیه السلام فتح گردید. خیبر سرزمینی حاصل خیز در ۳۲ فرسخی شمال مدینه و دارای هفت قلعه و بالغ بر بیست هزار نفر از یهودیان بود. یهودیان خیبر علی رغم پیمانی که با مسلمانان بسته بودند، قلعه خیبر را به پایگاهی بر ضد اسلام تبدیل کرده بودند و تا میتوانستند مشرکان را بر ضد مسلمانان میشوراندند و آنها را یاری میکردند. از این رو رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) تصمیم گرفت این آخرین کانون ضد اسلامی دشمنان را در مدینه نابود کند و ریشه فتنههای آنان را بخشکاند .
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درب دروازه برایش سبکتر از سپر بود
❶ وَ دَفَعَ الرَّايَةُ إلَيْهِ، فَخَرَجَ يَمْشِی كَأنَّهُ أسَدٌ، فَتَقَدَّمَ إِلَي بَابِ الْحِصْنِ وَ ضَبَطَ حَلْقَتَهُ وَ هَزَّ الْبَابَ فَارْتَعَدَ الْحِصْنُ بِأَجْمَعِهِ حَتَّي ظَنُّوا زَلْزَلَةً، ثُمَّ هَزَّهُ أُخْرَی فَقَلَعَهُ وَ دَحَا بِهِ فِی الْهَوَاءِ أَرْبَعِينَ ذِرَاعاً وَ كَانَ الْبَابُ يُغْلِقُهُ عِشْرُونَ رَجُلًا مِنْهُمْ.
❷ قَالَتْ صَفِيَّةُ قَدْ كُنْتُ جَلَسْتُ عَلَي طَاقٍ كَمَا تَجْلِسُ الْعَرُوسُ فَوَقَعْتُ عَلَي وَجْهِي فَظَنَنْتُ الزَّلْزَلَةَ فَقِيلَ هَذَا عَلِيٌّ هَزَّ الْحِصْنَ يُرِيدُ أَنْ يَقْلَعَ الْبَاب.
❸ اِنَّ الْمُسْلِمِينَ لَمَّا انْصَرَفُوا مِنْ خَيْبَرَ، رَامُوا حَمْلَ الْبَابِ، فَلَمْ يُقِلَّهُ مِنْهُمْ إِلَّا سَبْعُونَ رَجُلًا.
❹ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ؛ لَقَدْ حَمَلْتَ مِنْهُ ثِقْلًا؟ فَقَالَ مَا كَانَ إِلَّا مِثْلَ جُنَّتِيَ الَّتِي فِي يَدِي فِي غَيْرِ ذَلِكَ الْمَقَامِ.
❶ پیامبر (صلی الله علیه و اله) هنگامی که پرچم را به حضرت علی (علیه السلام) سپرد، حضرت (علیه السلام) مثل شیر غرّان حملهور شدند و بعد از کشتن مرحب خیبری، نزديک درب قلعه شد و حلقه در را گرفت و آنچنان تكان داد که از لرزش قلعه، اهل خیبر گمان كردند زلزله شده، سپس بار ديگر درب را تكان داد و از جای کند و حدود ۵۰ متر به طرف آسمان پرتاب كرد. آنهم دری که برای بستن آن، ۲۰ نفر به یکدیگر کمک میکردند.
❷ صفيه ملکه خیبریه میگويد؛ من مانند عروسان، بر تخت نشسته بودم كه با صورت به زمين افتادم و گمان كردم كه زلزله شده، سپس خبر دادند که اين علی (علیه السلام) ست كه درب قلعه را تکان میدهد تا از جای بکند.
❸ وقتی كه مسلمانان از فتح خيبر بازگشتند، خواستند آن در را بردارند و حدود ۷۰ نفر به هم کمک کردند، اما نتوانستند حتی آن را تکان دهند.
❹ بعد از اتمام جنگ، مردی از حضرت امیر (علیه السلام) سوال کرد، از کندن و حمل درب خیبر، احساس سنگينی زیادی نمودی؟
حضرت (ع) فرمودند؛ سنگینی آن، از سپری که در جنگ به دست میگیرم، بیشتر نبود.
√ منابع فقط از اهل تسنن؛
📚الكتاب ابن ابی شیبة، ج ۶، ص ۳۷۴
📚دلائل النبوة، ج ۴، ص ۲۱۲
📚تاريخ بغداد، ج ۱۱، ص ۳۲۴
📚تاريخ ابن عساکر، ج ۴۲، ص ۱۱۱
📚لسان الميزان، ج ۴، ص ۱۹۶
📚المقاصد الحسنة، ج ۱، ص ۴۷۸
📚تاريخ الخلفاء، ج ۱، ص ۱۶۷
📚مرقاة المفاتيح، ج ۱۱، ص ۲۴۵
📚سمط النجوم، ج ۳، ص ۶۶
📚كشف الخفاء، ج ۱، ص ۴۳۸
📚مسند حنبل، ج ۶، ص ۸
📚کتاب المغازی، ج ۲، ص ۱۲۸
📚تاريخ الطبری، ج ۲، ص ۱۳۷
📚الكشف و البيان، ج ۹، ص ۵۱
📚السيرة النبوية، ج ۳، ص ۳۵۹
📚البداية و النهاية، ج ۴، ص ۱۸۹
📚تاريخ دمشق، ج ۴۲، ص ۱۱۰
📚نهاية الأرب، ج ۱۷، ص ۱۸۰
📚تاريخ الاسلام، ج ۲ ص ۴۱۱
📚تاريخ ابن الوردی، ج ۱، ص ۱۲۰
📚فتح الباری، ج ۷، ص ۴۷۸
📚مجمع الزوائد، ج ۶، ص ۱۵۲
📚الجواهر الحسان، ج ۹، ص ۵۱
📚سبل الهدی و الرشاد، ج ۵، ص ۱۲۸
📚السيرة الحلبية، ج ۲، ص ۷۳۷
📚اللآلی المنثورة، ج ۱، ص ۱۶۶
📚تاريخ مختصر الدول، ج ۱، ص ۴۸
📚حدائق الأنوار، ج ۱، ص ۳۳۸
📚السنة، الشیبانی، ج ۲، ص ۶۴۶
📚تاريخ اليعقوبی، ج ۲، ص ۵۶
📚مفيد العلوم، ص ۹
📚مفاتيح الغيب، ج ۲۱، ص ۷۷
📚الجوهرة، ج ۱، ص ۲۹۸
📚شرح نهج البلاغة، ابی الحدید، ج ۱، ص ۲۰
📚الرسائل، ابن تیمیة، ج ۱۸، ص ۳۶۲
📚الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۳۵۲
📚بريقة محمودية، ج ۲، ص ۹
@Sibtayn
✅تعبیری زیبا و جانانه از سرور شجاعان تاریخ حضرت اسدالله الغالب امیرالمؤمنین علی علیه السّلام
✍️ابن ابی الحدید معتزلی از عُلمای اهل سنت عُمَری می نویسد :
👈و اما شجاعت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ، به گونهای است که نام شجاعان تاریخ گذشته را از یادها بُرده، و همچنین نام دلیر مردان آینده را به فراموشی سپرده ! مقام و شجاعت وی تا قیامت ضرب المثل شده . وی قهرمانی بود که هرگز پُشت به دشمن نکرد، هیچ گاه از انبوه و گُردان دشمن نترسید، با کسی رو به رو نشد، جز آن که وی را بر زمین کوبید، علی (علیه السّلام ) هرگز بر دشمن ضربتی نزد که نیازمند ضربت دوم باشد.
📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، تحقیق محمد ابراهیم، جلد ١،صفحه ١٣
@sibtayn
آیا می دانید چرا امیرمومنان علی علیه السلام در تابستان هم لباس ضخیم می پوشید ؟
ذهبى در تاريخ الإسلام مىنويسد:
«عبد الرحمن بنأبى ليلى مىگويد: علي در تابستان و زمستان لباس ضخيم مىپوشيد، دوستانم گفتند: از اميرمؤمنان علي عملى تعجب آور مىبينيم، گفتم چه چيزى؟
گفتند: در هواى گرم لباس ضخيم مىپوشد و در سرماى شديد لباس نازك، آيا تو چيزى در اين باره شنيدهاي؟
گفتم نشنيدهام،
🔺 گفتند: پدرت هميشه همراه علي است از او بپرس. از پدرم پرسيدم
🔸گفت: چيزى نمىدانم؛ ولى خودش نزد علي رفت و پرسيد،
🔹علي فرمود: مگر در خيبر همراه ما نبودى؟
🔸گفتم: آرى بودهام.
🔹فرمود: مگر نديدى رسول خدا ابوبكر را با عدهاى براى فتح خيبر فرستاد؛ ولي او شكست خورد و برگشت.
سپس عمر را فرستاد، او هم شكست خورده بازگشت؟
🔸گفتم آرى شاهد بودم.
🔹سپس رسول خدا فرمود: فردا پرچم را به دست كسى خواهم داد كه خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند، كه به دست وى خيبر فتح خواهد شد. آن گاه مرا صدا زد و پرچم را به دست من داد و براى من دعا كرد و عرضه داشت:
☘️ خداوندا! او را از سرما و گرما حفظ كن،
از آن لحظه بود كه سرما و گرما را احساس نكرده و به من آسيبى نمىرسد.
📖الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير و الأعلام، ج 2، ص 412، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي ـ لبنان، ص بيروت، الطبعهٔ: الأولى
@sibtayn
امام صادق عليه السلام :
مَن كَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اللّه عَورَتَهُ .
📚[بحار الأنوار : 73/264/11.]
هر كه خشم خود را نگه دارد، خداوند عيب او را بپوشاند.
@sibtayn
امام صادق علیه السلام :
دانش همۀ مردم را در چهار چيز یافتم :
1️⃣پروردگار خود را بشناسى
2️⃣ آنچه در بارۀ تو انجام داده بدانى
3️⃣آنچه از تو ميخواهد بشناسى
4️⃣ آنچه تو را از دين بيرون برد بشناسى.
وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ
1️⃣أوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ
2️⃣و اَلثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ
3️⃣ و اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ
4️⃣و اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ .
📗الکافي ج۱ ص۵۰
📙الخصال ج۱ ص۲۳۹
📒الإرشاد ج۲ ص۲۰۳
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴بعد از نماز صبح به سجده می رفت و تا اذان ظهر سر از سجده بر نمی داشت
-احمد بن عبد اللّٰه قروىّ از قول پدرش چنين نقل كرده است:
روزى به نزد فضل بن ربيع رفتم.فضل بر بام خانه نشسته بود.
▪️به من گفت:نزديكتر بيا،
به او نزديك شدم،
▪️فضل به من گفت كه داخل اطاقى از خانۀ روبرو را نگاه كنم.
من هم نگاه كردم.
▪️پرسيد:چه مىبينى؟
▫️گفتم:پارچهاى مىبينم كه به كنارى انداختهاند،
▪️فضل گفت:بهتر نگاه كن،
▫️خوب دقّت كردم و گفتم:مردى است در حال سجده،
▪️پرسيد:او را مىشناسى؟
▫️گفتم:نه.
▪️گفت:او،سرور و مولاى تو است.
▫️ گفتم:مولاى من كيست؟
▪️در پاسخ گفت:اكنون خودت را براى من به نادانى مىزنى؟
▫️گفتم:نه،من خود را به نادانى نمىزنم،بلكه براى خود،مولا و سرورى نمىشناسم،
▪️فضل گفت:او موسى بن جعفر است،من شب و روز مواظب او هستم و هميشه او را بر همين وضعيّت كه برايت مىگويم مىبينم:
نماز صبح را مىخواند پس مدّتى تا طلوع آفتاب مشغول به تعقيب نماز مىشود،سپس به سجده مىرود و تا اذان ظهر در سجده مىماند و كسى را گماشته است تا وقت اذان را به او يادآورى كند،نمىدانم چه موقع،آن غلام،به او خبر مىدهد كه ظهر شده است ولى مىبينم ناگهان از جايش برخاسته و بدون تجديد وضوء مشغول نماز شده است،از همين جا مىفهمم كه در اين مدّت كه در سجده بوده،نه به خواب رفته،و نه چرت زده است،
بهر حال،به همين حالت ادامه مىدهد تا از نماز عصر فارغ شود،و چون نمازش تمام مىشود به سجده مىرود و تا غروب آفتاب در سجده باقى مىماند،
وقتى خورشيد غروب كرد سر از سجده برداشته و بدون تجديد وضو نماز مغرب را مىخواند و همين طور مشغول نماز و تعقيب است تا از نماز عشاء فارغ شود.
بعد از نماز با قدرى غذای پخته كه برايش مىآورند،افطار مىكند،
و تجديد وضو كرده و دوباره به سجده مىرود،آنگاه سر بر مىدارد و مختصرى مىخوابد،سپس بيدار مىشود و تجديد وضو مىكند و تا اذان صبح در دل شب به نماز مىايستد،
و نمىدانم چه موقع غلام به او خبر مىدهد كه صبح شده است ولى مىبينم به نماز صبح ايستاده است،و از زمانى كه او را نزد من آوردهاند،روش او به همين منوال است.
📗عيون الأخبار ج۱ ص۱۰۶
📙الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۴۶
@sibtayn
🩸شرح گوشهای از مصیبتِ « وَالجَنازَةِ المُنادیٰ عَلَیها بِذُلِّ الاستِخفافِ »
در صلواتی که مرحوم سید بن طاووس برای حضرت موسیبنجعفر علیهماالسلام نقل میکند، این فراز آمده است:
📜 «وَالجَنازَةِ المُنادیٰ عَلَیها بِذُلِّ الاستِخفافِ»
▪️سلام و درود خدا بر آن جنازهای که با خواری و خفت بر سر آن جنازه فریاد میزدند ...
👈 اما شرح گوشهای از این مصیبت:
وقتی که حضرت موسی بن جعفر علیهالسّلام در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسیدند،
📋 فَحُمِلَ عَلَی نَعْشٍ وَ نُودِیَ عَلَیْهِ هَذَا إِمَامُ الرَّافِضَةِ فَاعْرِفُوهُ
▪️جنازه مطهر را روی تختی گذاشته و میبردند و میگفتند: این امام رافضی هاست؛ بیایید و او را ببینید.
📋 فَلَمَّا أُتِیَ بِهِ مَجْلِسَ الشُّرْطَةِ أَقَامَ أَرْبَعَةَ نَفَرٍ فَنَادَوْا أَلَا مَنْ أَرَادَ أَنْ یَرَی الْخَبِیثَ بْنَ الْخَبِیثِ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ فَلْیَخْرُجْ
▪️وقتی بدن ایشان را به مجلس شُرطهها آوردند، سندی بن شاهک چهار نفر را گماشت تا (العیاذ بالله) فریاد بزنند: «آگاه باشید که هر که میخواهد آن خبیثِ خبیث زاده، یعنی موسی بن جعفر "علیهماالسلام" را ببیند، از خانهاش بیرون بیاید.»
🥀 سلیمان بن أبی جعفر(پسر منصور) از قصر خود که در حاشیه شطّ بود، بیرون آمد و صدای فریاد و همهمه شنید؛ به فرزندان و غلامان خود گفت: چه خبر است؟ گفتند: سندی بن شاهک است که بدن آقا موسی بن جعفر علیهماالسلام را بر تختی گذاشته و ندا میدهد.
🥀به فرزندان و غلامانش گفت: بروید و با کمک غلامان خود بدن ایشان را از دست آنها بیرون بیاورید. اگر مانع شما شدند، آنها را کتک بزنید و پرچمهای سیاه آنها را پاره کنید. آنان آمدند و هرگونه که بود بدن مبارک را از آن نانجیبان گرفتند و چند نفر را گماشتند که فریاد بزنند:
📋 أَلَا مَنْ أَرَادَ الطَّیِّبَ بْنَ الطَّیِّبِ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ فَلْیَخْرُجْ
▪️ آگاه باشید که هر که میخواهد آن پاک نهاد پاک نهادزاده، یعنی آقا موسی بن جعفر علیهماالسلام را ببیند، از خانهاش بیرون بیاید.
📚عیون اخبار الرضا علیهالسلام، ج١ ص٩٩
✍️ آه... یا موسی بن جعفر!
در اینجا که - العیاذبالله - نسبت "خبیث" به شما دادند، قلب شیعه از این مصیبت آتش میگیرد؛ اما چه بگوییم و چگونه گریه کنیم بر عمّههای شما، زینب کبری و امکلثوم و دیگر مخدّرات، در آن زمانی که مَقاتل نوشتهاند:
🥀 وقتی که کاروان اسرا نزدیک کاخ یزید لعین رسید، ملعونی به نام "مُخفّر بن ثعلبة" به کنار کاخ یزید آمد و صدای نحسش را بلند کرد و گفت:
📜 هَذَا مُخفَّرُ بن ثَعلَبة، أَتَى أميرَالمؤمنينَ باللِّئامِ الفَجَرة...
▪️این مُخفّر بن ثعلبه است ؛ كه به نزد اميرمؤمنان (یزید لعین) - العیاذبالله - افرادی پَست و فاجر را آورده است...
📝 من که کمتر ز گُل از هیچ کسی نشنیدم
بشنو این رَذل حرامی چه به من میگوید ...
📚كامل بهايى، ج۲ ص۲۹۱
📚مثير الأحزان، ص۵۳
📚بحارالانوار ج ۴۵ ص۱۳۱
@maghaatel
@sibtayn
امام صادق عليه السّلام فرمود:
اگر توانستيد گمنام بمانيد،اين كار را بكنيد،تو را چه مى شود اگر مردم تمجيدت نكنند،و اينكه نزد مردم مورد مذمّت باشى در حالى كه نزد خداوندت ستوده باشى.
إِنْ قَدَرْتُمْ أَنْ لاَ تُعْرَفُوا فَافْعَلُوا وَ مَا عَلَيْكَ إِنْ لَمْ يُثْنِ اَلنَّاسُ عَلَيْكَ وَ أَنْ تَكُونَ عِنْدَ اَلنَّاسِ مَذْمُوما إِذَا كُنْتَ وَ كُنْتَ عِنْدَ اَللَّهِ مَحْمُودا
@sibtayn
31.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعر حميد رضا برقعی درباره حضرت امام کاظم علیه السلام
فلق در سینه اش آتش فشانِ صبح گاهی داشت
که خون آلوده پیغام از کبوتر های چاهی داشت …
طراوت در هوا از ریشه ی زنجیر می روید
زمین در خود سپیداری در اعماق سیاهی داشت
مگر خورشید را هم می توان خاموش کرد آخر
کسی از تیره ی شب در سرش افکار واهی داشت
عبایی روی خاک افتاده بود از خاک خاکی تر
که در آن نخ نما آغوش ، اسرار الهی داشت
کدامین گل به جرم عطر افشاندن گرفتار است ؟
مگر او نیت دیگر به غیر از خیر خواهی داشت
هماره آه او خرج دعا بر مردمان می شد
اگر در سینه اش یارای آهی گاه گاهی داشت
به تسبیحش قسم زنجیره ی عالم به دستش بود
چنین مردی کجا در سر خیال پادشاهی داشت
چه بنویسم از آن گودال از آن قعر السجون از زخم
از آن زندان که حکم روضه های قتلگاهی داشت
تمام کشور من کاظمین کوچک مردی ست
که در هر گوشه ای از خاک ایران بارگاهی داشت
تمام سرزمینم غرق در موسی بن جعفر شد
تو حول حالنایی حال و روزم با تو بهتر شد
تو مثل جان درون خاک من هر گوشه پنهانی
تو شیرازی خراسانی قمی آری تو ایرانی
کنون دریای طوفانی ست ایران ناخدایی کن
نمک گیر تبار توست این کشور دعایی کن
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬چه تك و تنها چه غريبونه يك نفر كنج اين زندونه
🎤حاج محمود كريمی
🔺شهادت امام موسی کاظم علیه السلام 1391
#حاج_محمود_كريمی
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مدیونتم
🎙محمد فصولی کربلایی
🔺شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
#محمد_فصولی_کربلایی
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬روضه شهادت امام کاظم علیه السلام
🎤حجت الاسلام میرزامحمدی
🔺شهادت امام موسی کاظم علیه السلام 1400
📌دسته عزاداری هیئات مذهبی قم حسینیه کربلا المقدسه
#میرزامحمدی
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬الهی بمیرم برات
🎤کربلایی حسین ستوده
🔺شهادت امام موسی کاظم علیه السلام 1400
📌هیئت مقدسه کربلا اندیمشک
#کربلایی_حسین_ستوده
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬اصیل زاده امت
🎤کربلایی محمد حسین پویانفر
🔺شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
#کربلایی_محمد_حسین_پویانفر
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
⭐️هر كس بغض ابوطالب را داشته باشد کافر است
🔹ابومحمد سُفیان بن عُیینَة بن میمون هلالی (۱۰۷- ۱۹۸ق)، محدث و فقیه کوفی که بیش از هشتاد تن از تابعین را درک کرد و از آنها حدیث شنید. ابن عیینه مورد وثوق رجالیان و محدثان بوده و روایات او در صحاح سته و غیر آن وارد شده است.
▫️شافعي در مورد او می گوید : اگر مالک و سفیان بن عیینه نبودند علم اهل حجاز از بین رفته بود
➖عبدالرحمن مهدي : ابن عيينه اعلم مردم به حدیث حجاز بود
▫️ترمذي می گوید : شنیدم که بخاری می گفت : ابن عیینه نسبت به حماد بن زید احادیث بیشتری را حفظ داشت .
➖حرمله می گوید : شنیدم که شافعی می گفت :
کسی را در تفسیر احادیث بهتر از ابن عیینه ندیدم
📖سير أعلام النبلاء - ط الرسالة : الذهبي، شمس الدين ج : 8 ص : 454
♦️راغب اصفهاني در کتاب محاضرات الادباء می نویسد :
🔹سفيان بن عيينه می گوید : هر کس بغض ابوطالب را داشته باشد کافر است .
🔸از او سوال شد : به چه دلیل
♦️گفت : بخاطر اینکه پیامبر صلی الله علیه و اله او را دوست می داشت و برای همین خداوند فرمود :
إِنَّكَ لاََ تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ [القصص/56] .
(ای رسول ما، با آنکه تو هادی خلقی) چنین نیست که هر کس را تو دوست بداری هدایت توانی کرد لیکن خدا هر که را خواهد هدایت میکند و او به حال آنان که قابل هدایتند آگاهتر است.
و هر كس بغض و دشمنی هر انکه رسول خدا او را دوست دارد ، داشته باشد پس او کافر است .
📖محاضرات الأدباء و محاورات الشعراء و البلغاء : الراغب الأصفهاني ج : 2 ص: 498
👈اقاي ابن عيينه يكي به نعل مي زند ، یکی به میخ . از یک طرف از ایه قران ثابت می کند که پیامبر صلی الله علیه و اله حضرت ابوطالب علیه السلام را دوست داشته است زیرا ایه 56 سوره قصص در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام نازل شده است .
از طرف دیگر می خواهد ثابت کند که پیامبر صلی الله علیه و اله نتوانسته حضرت ابوطالب علیه السلام را هدایت کند ؛ زیرا خداوند می فرماید : تو هر کسی راکه دوست داشته باشی نمی توانی هدایت کنی و هدایت فقط به دست خداست و از این ایه اثبات کند که ایشان هدایت نشده اند .
😳😳😳
ظاهرا این اقای مفسر سرشناس اهل تسنن به ایات دیگر قران توجهی ندارد .
▫️خداوند در ایه 89 سوره بقره کافران را لعن فرموده است .
فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَی الْکافِرینَ [ بقره–۸۹]
هنگامی که این کتاب، و پیامبری را که از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند لعنت خدا بر کافران باد.)
➖چگونه ممکن است پیامبر خدا صلی الله علیه و اله کسی را که خداوند او را لعن می کند ، دوست داشته باشد ؟
▫️و يا در ایه 257 سوره بقره می فرماید :
وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ [ بقره 257]
آنان كه كافر شدند، يارانشان طاغوت است، آنان را از روشنايي به تاريكي ها بيرون ميبرد.
➖اگر حضرت ابوطالب علیه السلام کافر باشد باید هر انکه او را دوست دارد طاغوت باشد و خداوند ایشان را از نور به تاریکی می برد .
آیا واقعا می تواند به این امر در مورد رسول خدا ملتزم باشد ؟
▫️دفاع حضرت ابوطالب علیه السلام و مراقبت و کفالت ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و اله مورد اجماع فریقین است و هیچ کس نمی تواند منکر ان شود .
خداوند در سوره نساء ایه 76 می فرماید :
«الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ » [نساء/ 76]
(كساني كه ايمان آوردند در راه خدا ميجنگند و كساني كه كافر شدند در راه طاغوت ميجنگند).
➖با توجه به اين ايه تكليف چیست ؟
ایا ابوطالب کافر بوده ، بنابر این در راه طاغوت نبرد کرده است ؟
آیا کسی هست که چنین کلامی از او صادر شود ؟
آیات بسیار زیادی در قران وجود دارد که می توان از ان برای ایمان ابوطالب استفاده نمود
〰️نتیجه گیری :
بنابراین از جمع آیه مورد استشهاد ابن عیینه که شان نزول انک لاتهدی من احببت را حضرت ابوطالب می داند و ایات مورد استشهاد ما این گونه بر می اید :
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله جناب ابوطالب را دوست می داشتند و جناب ابوطالب توسط خدا هدایت شده اند .
وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬شعرخوانی
🎙مهرداد مهرابی
🔺وفات حضرت ابوطالب علیه السلام
#مهرداد_مهرابی
#وفات_حضرت_ابوطالب_علیه_السلام
#شعرخوانی
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
⭐️آیا می دانید چهار روز خاص برای روزه گرفتن، چه روزهایی است؟
🔹عریضی گوید : در سینه ام نقش بست و افتاد که روزهایی که روزه گرفته می شود، چه روزهایی است! پس قصد مولایمان علی بن محمد(امام هادی علیه السلام) نمودم در حالیکه آن حضرت در صُرْیا(روستائی در جنوب شرقی مدینه که به گفته ابن شهر آشوب در المناقب ج4 ص382، از بناهای امام کاظم علیه السلام بوده است و نیز زادگاه امام هادی می باشد)، بود و این موضوع را برای احدی از خلق اللَّه آشکار نکردم.
پس بر امام وارد شدم. وقتی چشم حضرت به من افتاد، فرمود :
🔆ای ابا اسحاق! تو آمده ای که از من در مورد ايام (خاصی) که در آن روزه گرفته می شود سؤال کنی! و آنها چهار روز است :
1️⃣اولین آنها روز بیست و هفتم رجب است، روزی که اللَّه تعالی، محمّد (صلّی الله علیه و آله) را رحمتی برای جهانيان به سوی خلق خود فرستاد( مبعث )
2️⃣و روز ولادت ایشان (حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله) که روز هفدهم ربیع الأول است
3️⃣و روز بیست و پنجم ذی القعده که کعبه در آن روز گسترده گردید( روز دحو الأرض )
4️⃣و روز غدیر ( عید غدیر ) که رسول الله صلی الله علیه و آله برادرش علي صلوات الله علیه را به عنوان عَلَم و إمام بعد از خود برای مردم نصب نمود!
عریضی گوید :من گفتم :راست فرمودید فدایت شوم! من برای همین قصد شما نمودم و شهادت می دهم که شما حجت اللَّه بر خلق او هستید!
📚التهذيب ج۴ص۳۰۵
@Sibtayn
Ahmadi Esfahani - Ruzeye Mah Rajab - T.mp3
1.84M
🔹ثواب روزه ی روز ۲۷ رجب (مبعث)
🔹 راهکاری برای کسانی که نمیتوانند روزه بگیرند...
🔹ثواب روزه ی ماه رجب
🎙#حجت_الاسلام_احمدی_اصفهانی
🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.❤️.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.❤️.═╝
پاداش روزه روز بیست و هفتم ماه رجب
1️⃣ حضرت صادق علیه السلام به حسن بن راشد فرمودند:
روزه روز بیست و هفتم ماه رجب را ترک نکن،
زیرا بیست و هفتم رجب روزی است که نبوّت بر محمّد صلّی الله علیه و آله نازل شد،
و ثواب روزه آن معادل روزه شصت ماه است.
📖(کافی، ج4،ص 149)
2️⃣حسن بن راشد گفت:
به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم:
در روز مبعث، چه عملی انجام دهیم؟ فرمودند:
روزه گرفته، و بر محمّد و آلش زیاد صلوات فرستید.
📖(اقبال الاعمال، ص 180)
3️⃣حضرت صادق علیه السلام فرمودند:
هرکس روز بیست و هفتم رجب روزه گیرد، خداوند پاداش روزه هفتاد سال را برای او می نویسد.
📖(بحارالانوار، ج97، ص34 به نقل از امالی صدوق)
4️⃣ حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
خداوند، محمّد صلّی الله علیه وآله را سه شب قبل از پایان رجب مبعوث کرد،
پس روزه آن روز مانند روزه هفتاد سال می باشد.
📖(بحارالانوار، ج97، ص36 به نقل ازكتاب فَضَائِلِ الْأَشْهُرِ الثَّلَاثَة)
5️⃣ ابن عبّاس از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که درباره روز بیست و هفتم ماه رجب که به پیامبری مبعوث گردید،
چنین فرمودند:
هرکس روز بیست و هفتم رجب روزه گیرد، برای او معادل کفّاره شصت سال می باشد،
و خداوند او را از ابلیس و جنودش حفظ می کند،
پس اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد، شهید مرده است ؛
و خداوند روح او را به نحوی قرار می دهد که در بهشت به هرجا بخواهد می رود،
و خداوند برای او بهره ای از عبادت عبادت کنندگان، مجاهدین، شاکرین و ذاکرین قرار می دهد،
آن کسانی که خوفی بر ایشان نیست و محزون نمی شوند.
قسم به آن کس که مرا به حق مبعوث کرد،
اگر بنده یا کنیزی روز بیست و هفتم رجب روزه گیرد
و شب بیست و هفتم را به عبادت سپری کند،
خداوند گناهان وی که بین او و خدایش بوده است می آمرزد،
هرچند به تعداد ستارگان آسمان، قطره های باران، برگ های درختان و تعداد روزهای دنیا باشد.
همچنین خداوند برای او بهره ای از ثواب های جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، عزرائیل و روحانیّین همراه او، کروبیّین و حمله عرش قرار می دهد.
قسم به کسی که مرا به حق برانگیخت، خداوند بهره ای از عبادت فرشتگان هفت آسمان برای او منظور می کند،
و آن گاه که ملک الموت برای قبض روحش می آید،
او را در حالت ایمان قبض روح می کند.
چنین فردی از قبرش بیرون می آید درحالی که چهره اش همچون ماه شب چهارده می درخشد،
و بر پل صراط همچون برق ناگهانی عبور می کند،
و نامه اعمالش به دست راست وی داده می شود،
و کفه ترازوی اعمال وی سنگین در نظر گرفته می شود،
و آن هنگام که مردم می ترسند وی نمی ترسد،
و خداوند در بهشت فردوس هفتاد شهر به او می دهد که در هر شهری هفتاد هزار قصر وجود دارد،
و هر یک از این قصرها از دنیا و آنچه در دنیاست بهتر است،
و در هر قصری چیزهایی وجود دارد که چشم ندیده، گوش نشنیده، و به قلب بشری خطور نکرده است.
📖(بحارالانوار، ج97، ص51 به نقل از کتاب النوادر)
@Sibtayn
#امام_کاظم_علیه_السلام
🩸پیکر مطهر «غریب بغداد» را، گُلباران کردند و پیکر مطهر «غریب کربلا» را، تیرباران ...
در نقلها آمده است:
بعد از آنکه عدهای از شیعیان متوجه شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام شدند، جمع قابل توجهی آمدند و آنقدر شاخههای گُل بر روی جنازه مطهر ریختند که آن بازاری که پیکر مطهر حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام را از آن عبور داده و در آن قرار داده بودند،
📋 سُمِّيَ بَعدَ ذَلكَ بِسوقِ الرَّياحِين
▪️از آن به بعد به "سوق الرياحين" (بازار گُلها) معروف شد.
📋 وَ بنَي عَلى المَوضعِ الَّذِي وُضِعَ فيهِ الجُثمانُ المُقدّسُ بِناءً لِئَلَّا تَطَأهُ الناسُ بِأَقدامِهم تَكريماً لَه
▪️و از آن به بعد، در آن محلی که پیکر مطهر آن حضرت را گذاشته بودند، شیعیان یک بنایی ساختند تا مردم، آن محل را با لگدهایشان، پایمال نکنند.
📚الأنوار البهيّة، ص۹۹
📚حیاة الامام موسیبنجعفر علیهماالسلام،قرشی،ج۲ ص۷۸۳
✍ آه... یا موسی بن جعفر!
این جا بر روی جنازه مطهر شما، در آخر بارانی از گُل بارید ... اما چه بگوییم و چگونه گریه کنیم بر آن غریبی که مقاتل نوشتهاند:
🥀 ... وقتی که شمر لعین دید، در جنگ تن به تن حریف سیدالشهداء علیهالسلام نمیشوند،
📋 أمَرَ الرُّماةَ أن يَرموهُ، فَرَشَقوهُ بِالسِّهامِ حَتّى صارَ كَالقُنفُذِ،
▪️به تیراندازان گفت: او را تیر باران کنید! پس از زمین و آسمان تیر به سمت آن حضرت پرتاب کردند به گونهای که بدن مبارکش، در اثر آن بارش تیر، همانند خارپُشت شده بود ...
📚الارشاد، ج۲ ص۱۱۱
@maghaatel
@Sibtayn
لَمّا قُبِضَ [أبو طالِبٍ رضى اللّه عنه] أتى أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَقالَ :
اِمضِ يا عَلِيُّ فَتَوَلَّ غُسلَهُ وتَكفينَهُ وتَحنيطَهُ ، فَإِذا رَفَعتَهُ عَلى سَريرِهِ فَأَعلِمني . فَفَعَلَ ذلِكَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام .
فَلَمّا رَفَعَهُ عَنِ السَّريرِ اعتَرَضَهُ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله فَرَقَّ لَهُ ، وقالَ : وَصَلَتكَ رَحمَةٌ ، وجُزيتَ خَيرا ، فَلَقَد رَبَّيتَ وكَفَلتَ صَغيرا ، وآزَرتَ ونَصَرتَ كَبيرا . ثُمَّ أقبَلَ عَلَى النّاسِ فَقالَ : أما وَاللّهِ لَأَشفَعَنَّ لِعَمّي شَفاعَةً يَعجَبُ مِنها أهلُ الثَّقَلَينِ .
هنگامى كه ابو طالب قبض روح شد ، امير مؤمنان علیه السلام نزد پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آمد [ و خبر داد] . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود :
«برو ـ اى على ـ و غسل و كفن و دفن و حنوط ماليدنش را به عهده بگير و چون او را روى تخت نهادى ، به من خبر بده» .
امير مؤمنان علیه السلام اين كارها را كرد و هنگامى كه او را از روى تخت برداشت ، پيامبر صلى اللّه عليه و آله در ميانه راه به آنها پيوست و بر او دلسوزى كرد و فرمود :
«رحمت [ خداوند] به تو برسد و جزاى خير داده شوى! بى گمان ، در كودكى ، [ مرا ]پروراندى و عهدهدارم شدى و در بزرگى ، يارى رساندى و بارم را سبك كردى» . آن گاه به مردم رو كرد و فرمود : «هان ! به خدا سوگند ، براى عمويم چنان شفاعتى خواهم كرد كه جن و انس از آن به شگفت آيند» .
📚 إيمان أبي طالب : ص ۲۵
@Sibtayn