https://meeting.atu.ac.ir/ch/family
لینک ورود اساتید معظم و مهمانان گرانقدر
یادآوری نشست علمی
موضوع وبینار:
بررسی ابعاد و آثار بیماری های واگیردار در فقه و حقوق خانواده
با حضور اساتید معظم آقایان دکتر محمود حکمت نیا ، دکتر فرج الله هدایت نیا ، دکتر محمد روشن و سرکار خانم دکتر مهدیه محمدتقی زاده
زمان: یکشنبه، ۲۵خرداد
ساعت ۱۵/۳۰ الی ۱۷/۳۰
https://meeting.atu.ac.ir/ch/family
لینک ورود اساتید معظم و مهمانان گرانقدر
@sijlir
#آثار
#معرفی_کتاب
📌 معرفی تازه های نشر
📙 کتاب #آزاداندیشی و آزادی بیان
🔸 این کتاب ۴۴۰ صفحهای جدیدترین کتاب جناب آقای دکتر #محمود_حکمتنیا استاد تمام گروه فقه و حقوق پژوهشگاه است. وی سوابق پژوهشی ارزشمندی درباره مالکیت فکری، فلسفه حقوق و برخی زمینههای دیگر دارد، کوشیده است با ارائه منظومهای حقوقی با تحلیل موضوعی بیان به مبانی فلسفی، حکمی و ادله شرعی آزادی بیان پرداخته، با ارائه حدود آن نسبت دولت را با آزادی بیان روشن و ساختارهای حقوقی کشورها را نسبت به این مقوله ترسیم کند.
🔹 آزادی بیان بخش مهمی از آزادیهای اساسی مردم است که با رویکردهای معرفتی تجربهگرایی عقلگرایی و مبتنی بر رویکرد حکیمانه الاهی قابل بررسی است.
🔸 این آزادی و حدود استثنائات آن بر اساس مبانی مختلفی اعم از فلسفی و حکمی قابل بررسی بوده و نظامهای حقوقی از جمله نظام فقهی و حقوقی ایران تلاش نموده است تا جایگاه مناسب حقوقی آن را بیابد. افزون بر این برای یافتن نسبت دولت با چنین حقی به بررسی الگوهای حمایت دولت از حقوق پرداخته و بر اساس مبانی فقهی و حقوقی حدود استثنائات آن را بیان کرده است.
⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید:
🌐 b2n.ir/azad27
🆔 @iictchannel
💥 دعوت به همکاری از میان طلاب و دانشجویان
✅ دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با تمرکز بر حل مسائل جامعه با رویکرد اسلامی در نظر دارد نسبت به عقد قرارداد پژوهشی با افراد آشنا به مباحث علوم انسانی در راستای حل مسائل اجتماعی اقدام نماید.
💠 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
🌐 http://meftaah.com/?p=17574
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
با حکم ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر سید احمد حبیب نژاد (نائب رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی) به عنوان عضو هیات بررسی و تطبیق مقررات دولت منصوب شدند.
این موفقیت را به ایشان و اعضای محترم انجمن تبریک عرض نموده و موفقیت بیش از پیش را برایشان آرزومندیم.
انجمن فقه و حقوق اسلامی
💠 نشست بررسی تطبیقی تجربه کشور ایران و پاکستان در ایجاد پیوند میان فقه و حقوق
🔹 ارائه: حجتالاسلام دکتر حسینی
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔹 ناقد: حجتالاسلام دکتر محمدی
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره)
⏰ زمان: شنبه ۱۴تیر - ساعت ۱۱
🏡 مکان: قم/ موسسه امام خمینی/ سالن اندیشه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
✅ افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت میتواند در بهبود وضعیت حجاب مؤثر باشد/ راهکارهای ایجابی و سلبی تقویت حجاب
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در گفتوگو با مفتاح؛
💠 بر اساس احکام اولیه، حجاب حکمی است که حد و حدود آن مشخص است و حکومت اسلامی وظیفه دارد آن را اجرا کند. اما فضای ضرورتها و شرایط خاص این اقتضا را دارد که نگاهی به احکام ثانویه و عناوین ثانویه داشته باشیم.
💠 به تعبیر دیگر حکومت تا جایی که امکان دارد ولو با اجبار باید حدود الهی را اجرا کند و در مواقعی که دخالت حکومت باعث اختلال در نظم اجتماعی و ایجاد مفسده میشود، فقط به همان اندازهای که قدرت ندارد و مفسده ایجاد نمیشود باید مداخله کند.
💠 بعد دیگر قضیه، تشخیص مصداق و موضوع شناسی است، به این معنا که شرایط بالفعل ما چیست؟ آیا در شرایطی هستیم که بگوییم حکومت نمیتواند مردم را اجبار کند؟ جنس بحث در اینجا فقهی نیست.
💠 به طور کلی راهکارهای سلبی دو محور دارد؛ اولین محور حاکمیتی است که بروز و ظهور آن در نیروهای پلیس و گشت ارشاد است که اصل آن را نمیتوانیم نفی کنیم، زیرا یک امری است که مستند به قدرت اجرایی حاکمیت است، هرچند اشکالات اجرایی آن را باید برطرف کرد. دومین محور؛ راهکار مردمی است.
💠 یکی از مسائل بنیادی که ممکن است در نگاه اول ارتباطی با حجاب نداشته باشد ولی به صورت غیر مستقیم تأثیر میگذارد، مسئله سرمایه اجتماعی به ویژه اعتماد مردم به حکومت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18084
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
💠 حجاب باید بهعنوان یک دغدغه انسانی مطرح شود نه اینکه تنها یک دلواپسی اسلامی باشد
🔻 آیتالله سید منذر حکیم در گفتوگو با مفتاح تأکید کرد؛
📚 درباره حجاب و عفاف نخستین گام ایجاد دغدغه و اهتمام نسبت به این مساله است. یعنی ایجاد سؤال و دغدغه اجتماعی صورت گیرد.
📚 گام دوم، مشخص شود بحث حجاب و عفاف برای همه انسانهاست یا تنها مختص مسلمانان است؟ به عبارت دیگر آیا این مساله باید یک دغدغه انسانی باشد، یا تنها یک دغدغه و دلواپسی اسلامی است؟
📚 گام سوم، بدانیم درباره حجاب طرح مسأله غلط صورت نگیرد. ما حجاب را تنها به سطح بدنی و ظاهری و مخفی کردن مو و چادر پوشیدن خلاصه کردیم، در حالی که حجابِ برتر فرع یک مسأله مهمتر بوده و آن یک ارزش اخلاقی و رفتاری به نام عفاف است.
📚 به طور کل چهار نگاه در حجاب وجود دارد؛ 1 - نگاه حقوقی به حجاب، 2 - نگاه سیاسی به حجاب، 3 - نگاه اجتماعی به حجاب و 4 - نگاه تربیتی به حجاب.
📚 در بحث حجاب باید به مسائلی که از دید افراد بد حجاب وجود دارد توجه کرد، سخن آنها را شنید و به فکر جایگزینی برای تامین نیازها و خواستههای آنان بود و از ماهیت این داستان آنها را آگاه کرده و به سمت هدفی که اسلام مشخص نموده سوق داد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18102
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
🔹آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت وگو با شفقنا:
🔸مبادلات علمی بین اساتید قم و نجف رو به رشد است
🔸 تمایز میان مکتب نجف و قم در روش فقاهتی است
🔸 برخی از آقایان در نجف هستند؛ ولی برونداد کارشان قمی است
🔸 از نظر پژوهشی به حوزه نمره ۱۰۰ نمی دهم
🔸 نباید اجتهاد را تنها به ساحت خاص تنزل داد، به طور کلی دانش های حوزوی نیازمند اجتهاد به معنی اعم هستند
🔸 ظهور مجتهدان و بزرگان در آینده مشروط به این است که بر این تراث چوب حراج نزنیم و حجاب معاصرت غالب نشود
🔸 کسی مخالف ورود حوزه به ساحتهای جدید یا مراکز تخصصی جدید نیست اما باید کنترل شده باشد
🔸 آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائات جهانی و حاکمیت است
👇متن کامل گفتگو👇
https://fa.shafaqna.com/news/844741
🔰 حجاب حکم الهی است ولی برخی ابزار سیاسی کردند/ در برخورد با افراد بی حجاب نباید اهانتی به آنها شود
🔻 آیتالله محسن فقیهی در گفتوگویی تصریح کرد؛
🔹 حجاب یکی از ضروریات دین و حکم اسلامی است، ولی در دهههای اخیر به ابزاری سیاسی تبدیل شده و با عناوینی مانند حجاب اجباری علیه آن برنامهریزی کردهاند.
🔹 مقصود از حجاب تنها چادر نیست. بانوان برای محفوظ بودن و ارتقای امنیتشان باید ملتزم به رعایت حجاب و عفاف باشند.
🔹 فرهنگ غربی تبلیغ میکند که افراد باحجاب موافق نظام جمهوری اسلامی و انقلاب هستند و افراد بیحجاب انقلاب را قبول ندارند.
🔹 نباید گول چنین تبلیغاتی را بخوریم و در فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی خودمان، جامعه را به چنین دستهبندیهایی تقسیم نکنیم.
🔹 بنده به شدت با برخوردهای تند و خلاف اخلاق مخالف هستم. نباید در برخورد با این افراد اهانتی به آنان صورت بگیرد.
🔹 اهانت در مقولههای اجتماعی از جمله حجاب و عفاف نتیجه معکوس دارد و نمیتواند منجر به اصلاح یک رفتار ناپسند اجتماعی شود.
🔹 مسائل و مشکلات اقتصادی میتواند بستری برای توسعه مفاسد فرهنگی و واکنشهای نادرست اجتماعی باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18145
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
📌 سطحینگری؛ عامل تقابل میان قرآن و علم
🔰 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان، در نشست علمی «نقد کتاب زن در قرآن»، گفت:
🔹 در مسائل زنان در هر بخشی مانند اشتغال و… که وارد شویم، نمیتوانیم از سؤالات و شبهات رها شویم، زیرا این مباحث آمیخته با شبهات شده است.
🔹 در مواجهه نظریات علمی و دیدگاه قرآن، معتقدم نباید به صورت ساده و سرسری این دو را در تقابل قرار دهیم و تضاد میان علم و قرآن ایجاد کنیم.
🔹 امروز اگر رویکرد حل مسئله در رجوع به قرآن نداشته باشیم، در معرفت دینی با مشکل روبرو میشویم.
🔹 ما قصد نداریم دو رویکرد حل مسئله و بحث تاریخی را روبروی هم قرار دهیم، بلکه هر دو را در هم ادغام میکنیم و در مطالعات فقهی ما هم این مسئله وجود دارد. مثلاً وقتی میخواهیم روایتی فقهی از ائمه(ع) را بفهمیم تا به یک مسئله روز پاسخ دهیم، باز باید اشراف تاریخی هم داشته باشیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18172
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گزارش
#قم
📌 اولین جشنواره طراحی سوالات فقهی فضای مجازی
🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، اولین جشنواره حوزوی - دانشگاهی خود را با موضوع «طراحی سوالات فقهی فضای مجازی» برگزار میکند.
📚 محورهای جشنواره: سؤالات فقهی درباره موضوعات هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی (Blockchain)، رمز ارز (cryptocurrency)، بازیهای رایانهای، شبکههای اجتماعی، اینترنت اشیا (IOT)، کلان داده، فضای ابری، سیستم عامل، کسب و کار اینترنتی، محتوای متنی ، محتوای صوتی، مرورگر و جستجوگر، بدافزار و ضدبدافزار، دولت الکترونیک، نقشه، تلوزیونهای تعاملی، دانشنامههای آزاد، فناوری 5G
🔻 جوایز:
1️⃣ نفر اول: 3 میلیون تومان
2️⃣ نفرات دوم تا هشتم هر کدام 1 میلیون تومان
📆 مهلت ارسال آثار: 31 مرداد 1399
💻 نحوه ارسال آثار: ارسال از طریق شماره 09187070530 در پیامرسانهای ایتا، بله و سروش
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#تهران
📣 به اطلاع همراهان گرامی می رسانیم:
به شرکت کنندگان در نشست روز دوشنبه مورخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ با موضوع تحلیل قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سال ۱۳۹۹ گواهی حضور اعطاء خواهد شد.
🔸️لطفا پس از ورود به نشست از قسمت میهمان، نام و نام خانوادگی کامل خود را در طول زمان برگزاری نشست برای ما در قسمت نظرات بنویسید و پس از پایان نشست کدملی خود را همراه با نام و نام خانودگی ذکر شده در نشست برای آیدی زیر ارسال نمایید.
@neda_khj
⚖ @atu_family_law
آیت الله ابوالقاسم علیدوست مسئول انجمن فقه و حقوق اسلامی و عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه درخصوص شیوه ها و تدابیر امام جواد (ع) در مواجهه با فرقه های انحرافی با خبرگزاری شبستان به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می خوانیم.
شیوه حضرت جوادالائمه (ع) در مواجهه با فرقه های انحرافی و اندیشه های وارداتی چگونه بود؟
در دوران امام رضا (ع) مناظرات زیادی داریم که ایشان با دیگران انجام داده است و این مناظرات در دایره اسلام و بیرون از آن نیز انجام شده است. در دوران امام جواد (ع) نیز مناظره هایی انجام شده است. مهمترین و معروف ترین مناظره ای که امام جواد (ع) انجام داده اند با یحیی بن اکثم بوده است. باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که مناظرات دوران امام جواد (ع) با توجه به شرایط حاکم بر جامعه مانند مناظرات دوران امام رضا (ع) شاخص نبوده اند.
مناظره امام جواد (ع) با یحیی بن اکثم بسیار شنیدنی و خواندنی است. در یک طرف مناظره یحیی بن اکثم قرار دارد که اعلم علمای جهان اسلام با گستردگی آن زمان است و در طرف دیگر امام جواد حضور دارد که یک نوجوان است و در روایت ها آمده است حدود هفت یا نه سال داشته اند.
امام جواد در مناظره با یحیی بن اکثم چنان با قدرت وارد می شود که اختیار سوال کردن و پرسشگری را به طرف مقابل می دهد. پرسش کردن بسیار آسان است اما پاسخ دادن سخت و دشوار است. فضایی که از مناظره امام جواد و یحیی بن اکثم منعکس شده است، بیانگر آن است که امام جواد در طول مناظره آرامش کامل داشتند و در اواسط مناظره سوالاتی از یحیی بن اکرم می پرسند که بسیار زیرکانه و عالمانه است.
جوادالائمه(ع) برای مقابله با انحرافات فکری چه تدابیری به کار گرفته بودند؟
ائمه را باید در همه جهات زندگی الگو بدانیم و در همه شئون زندگی از ایشان الگو بگیریم. در عصر حاضر می توانیم با الگوگیری از امام جواد (ع) بسیاری از اختلافات را با مناظره و گفت و گو به سرانجام برسانیم.
بسیاری از اختلاف ها و شقاق ها اگر به بحث و گفت و گو و مناظره بپردازند، جای خود را به آرامش می دهد. هیچ فردی و هیچ جامعه ای از رعایت اخلاق ضرر نمی کند. رعایت اخلاق در همه شئون زندگی نتیجه برد- برد دارد.
امام جواد (ع) از نظر آزاد اندیشی و مواجهه با جریان های فکری چه روش و منشی به کار می گرفتند؟
اگر مقابل آزاداندیشی به یکجانبه گری بپردازیم، هیچ کس سود نمی کند، مخصوصا امروز دورانی نیست که یک نفر حرف بزند و بقیه گوش کنند و آن کار را انجام دهند، بنابراین باید اسباب آزاداندیشی فراهم شود البته این نکته نیز مهم است که باید ادب آزاداندیشی رعایت شود.
متاسفانه در مناظراتی که انجام می شود به جای نقد تفکر در مورد افراد قضاوت می کنیم و شخص را خطاب قرار می دهیم و در موضع نصیحت قرار می گیریم این در حالی است که بخشی از آزاداندیشی اظهار نظر و بخشی هم نوآوری و نظریه پردازی است.
در شرایط جامعه امروز چگونه می توان از این رویکرد و منش امام جواد (ع) برای مواجهه با فرقه های انحرافی الگو و الهام گرفت؟
باید به سمت اخلاق اسلامی برویم. همچنین از اخلاق انسانی نیز غافل نشویم چرا که اخلاق انسانی جدا از اخلاق اسلامی نیست، اگر غیر از این عمل کنیم، همه ضرر می کنیم. در نقد، فرد به سرعت به سمت نصیحت کردن می رود و طرف مقابل را در موضع باطل قرار می دهد و خود از موضع حق وارد می شود؛ این در حالی است که انسان مومن عاقل کسی است که هیچ کس را نمی بیند مگر اینکه بهتر از من است. خود به پندار نیست بلکه غیر را بهتر می پندارد. آزاداندیشی همراه با ادب باید باشد و از الزامات جامعه امروز آزاداندیشی توأم با ادب است.
ضرورت آگاهی و تخصص در اظهار نظر
یادداشتی از حجتالاسلام دکتر غلامرضا پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی
دوستان و همراهان گرامی مدتی است روایتی نورانی از وجود مبارک امام جواد علیهالسلام که در برخی منایع از امام علی علیهالسلام نیز نقل شده، ذهنم را مشغول کرده است و بخود میگویم چقدر از مکتب اهل بیت فاصله دارم؛
میخواهم آن را با شما در میان بگذارم؛ شاید جامعه ما به سمت این فرهنگ و سیره بیان شده در این روایت حرکت کند. نتیجه عمل و پایبند بودن به آن قطعا اصلاح جامعه در ابعاد مختلف را به دنبال خواهد داشت.
تلاش کنیم این فرهنگ ناب اسلامی را در درجه اول خود بدان عامل باشیم و در مرحله بعد در سطح وسیع منتشر کنیم:
امام جواد علیه السّلام فرمودند: لو سکت الجاهل ما اختلف الناس؛
اگر جاهل سکوت میکرد، مردم اختلاف نمیکردند [سبب بسیاری از اختلافات، سخنهای ناآگاهانه است].
منبع: (الفصول المهمه فی معرفه الأئمه «علیهم السلام»، ج۲، ص:۱۰۵۵)
همچنین در روایت دیگری فرمود: مقتل الرجل بین فکیه و الرأی مع الإناءه، و بئس الظهر و بئس الظهیر و بئس الرأی القصیر الرأی الفطیر. قتلگاه هر فرد بین دو فک اوست و مشورت با خودخواهان؛ و چه بد کمک و یاورى است رأى خام و نسنجیده.
(نورالابصار ص ۲۸۸؛ الفصول المهمه فی معرفه الأئمه «علیهم السلام»، ج۲، ص۱۰۵۵)
به حقیقت، اگر نادان در آن جا که تخصصى ندارد، از اظهار نظر خوددارى ورزد، اختلافات فکرى و عقیدتى، برچیده مىشود و اندیشهها به نقطه مشترک مىرسند.
اگر نادان و نا آگاه در هر مکان و جایگاهی (حوزه، دانشگاه، بازار و…)، سکوت کند و از اظهار نظرهاى مذهبى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و… بپرهیزد، و خلاصه اگر غیر متخصّصان، در مسائل عقیدتى اظهار نظر نکنند، اختلافات از جامعه بشرى ریشه کن مىگردد.
از نظر برخی در دوران معاصر و در طول تاریخ، شاهد دهها مکتب و صدها عقیده و هزاران فکر متفاوت و بلکه متضاد هستیم و شاهدیم که هر کس گروهى را اطراف خود جمع کرده است و خود را صاحب نظر و رئیس سازمان و گروه مىپندارد و دیدگاه خود را بر آنان فرض مىکند. اگر از ریشه این اختلافات به طور اساسى جستجو کنیم، به ریشههایى مىرسیم که امام على علیه السلام بدان اشاره فرمود: اظهار نظر نادانان و غیر متخصّصان و تحمیل دیدگاههاى پوشالى خویش بر حقیقت و واقعیت.
(منبع: مبانى شناخت، ص۱۰۵)
از نظر اسلام، گفتگو کنندگان براى آنکه به اندیشهاى درست دست یابند، باید در گفتگوهاى خود از معیارهاى عقلى و منطقى دور نشوند و با روش علمى و با استناد به آنچه که در وجدان خود آنرا حق مىدانند، به گفتگو بپردازند و از دایره برهانهاى عقلى، خارج نشوند و مجهولات علمى خود را معلوم نپندارند و به مباحثى که از آن آگاهى و اطّلاع کافى ندارند، وارد نشوند. اگر این قانونِ گفتگو را مراعات کنند، از هر نوع اختلاف ناشى از تفکّر نادرست، محفوظ خواهند ماند. کلام امام جواد علیه السلام، به همین معناست که نقل کردیم «اگر نادانْ سکوت کند، مردم، اختلاف نخواهند کرد.»
رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه : نفس ازدواج ولو به قصد قربت و برای خدا هم نباشد، باز هم ثواب دارد. امروز متاسفانه به دلایل مختلف ازدواج از اولویت اول کنار رفته است. رسم و رسوماتی که خانواده ها در خصوص ازدواج دارند، یکی از عواملی است که باعث شده تا ازدواج از اولویت اول جوانان خارج شود.
وی خاطرنشان کرد: بحث خسته کننده و غیر قابل توصیف گرانی ها، نبود اشتغال به کاهش رغبت جوانان دامن زده است و باعث شده تا ازدواج از اولویت اول کنار رود و این موضوع را باید یک خطر بدانیم، خطری که ممکن است در آینده اثر اصلی خود را نشان دهد.
حجت الاسلام علیدوست گفت: در خصوص ازدواج همه افراد جامعه وظیفه دارند تا هر کدام به سهم و اندازه خود گامی در این راستا بردارند. ای کاش ازدواج امیرالمومنین و حضرت فاطمه برای جامعه الگو باشد و با الگوگیری از زندگی ایشان زندگی ساده ای را جوانان تشکیل دهند.
آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی، ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر (ع) بیان کرد: زمانی که در زمینه ابعاد شخصیتی یک امام معصوم(ع) سخن گفته می شود، ممکن است فردی از نگاه شیعه بحث خود را مطرح کند، یعنی از عصمت، علم فوق العاده، و کرامات امام سخن بگوید که البته کار صحیحی است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین امکان دارد فردی از جهت اجتماعی و اخلاقی فارغ از این که باور شیعه چیست، به تبیین ویژگی های اخلاقی امام بپردازد که در چنین صورتی حتی یک یهودی، مسیحی و هندو نیز می تواند از امام باقر(ع)، اخلاق امام، ارتباط امام با خدا، ارتباط امام با خود، ارتباط امام با خدا و ارتباط با خلقت صحبت کند.
وی با بیان این که در مورد هر امام معصوم(ع) یک ویژگی بیشتر اهمیت دارد، گفت: به عنوان مثال زمانی که در زمینه امام حسین(ع) صحبت می کنیم بیشتر از عاشورا و حادثه کربلا صحبت می شود، در بحث از امام باقر(ع)نیز، تأسیس دانشگاه و حوزه از سوی ایشان بارز است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: دانشگاه و حوزه ای که از سوی امام محمدباقر(ع) تأسیس شده بود اختصاص به شیعیان و حتی مسلمانان نداشت یعنی دانشگاهی از اسلام برای انسان بود و هر فرهیخته ای می تواست از این دانشگاه استفاده کند.
وی با تصریح بر این که برای دست یابی به عظمت دانشگاه امام باقر(ع) باید فضای دوران تأسیس را بررسی کرد، ادامه داد: دانشگاه امام باقر(ع) در فضایی تأسیس شد که حدود صد سال امامت منحرف شد، امامتی که از سقیفه سردرآورده بود، می گذشت.
آیتالله علیدوست افزود: امامت منحرف در آن زمان چیزی از دین و اسلام باقی نگذاشته بود، یعنی جایگاه خداوند را به گونه ای دیگر بیان کرده و پیامبری را معرفی کرده بود که سلمان رشدی خبیث براساس همان متون سقیفه، پیامبراکرم(ص) را آن گونه توصیف کرد، گرچه اضافاتی نیز بیان کرده اما زمینه آن از همان سقیفه بود.
وی اضافه کرد: امامت به جایی رسیده بود که فاسدترین، فاسق ترین و گمراه ترین افراد مدعی خلافت رسول الله و حتی گاهی خلافت الله بودند؛ در تفسیر قرآن، اخلاق، شریعت، فقه و اصول فقه و فلسفه فقه انحرافاتی به وجود آمده بود یعنی می توان گفت یک ظاهری از اسلام مانده بود بدون واقعیت.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به فعالیتهای امام محمدباقر(ع) برای مقابله با انحرافات اشاره کرد و گفت: تهذیب معارف دین، نخستین کار امام باقر(ع) بود یعنی حضرت در نخستین مرحله میان آنچه که معارف دین القا می شد از جمله ابداعیات و مسیحیات، تهذیب و تنزیه ایجاد کرد.
وی تکمیل معارف را از فعالیتهای امام محمدباقر(ع) دانست و بیان داشت: بسیاری از روایات بیان شده، مربوط به آن حضرت است که زمینه های مختلف اعم از فقه، شریعت و اخلاق را شامل می شود و تکمیل کننده آنچه که سالم مانده بود به شمار می رود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: کار سوم امام تأسیس بود، یعنی امام محمدباقر(ع) مطالب زیادی که امروزه به نام علوم انسانی می شناسیم، را بیان کرده اند؛ مطالبی که از سوی امام باقر(ع) بیان شده جزء معارف دین است ولی ممکن است در اصطلاح امروز به عنوان علوم اسلامی شمرده نشوند.
وی خاطرنشان کرد: چهارمین فعالیت امام محمدباقر(ع) تدریس و تربیت شاگردان بی شمار است که در دانش رجال از آنها صحبت می شود؛ ده ها سال پیش از تولد امام محمدباقر(ع)، پیامبراکرم(ص) بشارت ایشان را می دهند و با نام باقرالعلوم شکافنده دانش ها از ایشان یاد می کنند که به حق، همان طور انتظار می رفت امام(ع) در این کار موفق بودند.
سلام علیکم
برنامه فقه پویا از رادیو سراسری معارف روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ مرداد ساعت ۱۴/۵۰ دقیقه با حضور سید مهدی میرداداشی و فرج الله هدایت نیا از اعضای انجمن محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی با موضوع حق حبس زوجه در نکاح پخش خواهد شد.
💠 آغاز پذیرش متقاضیان تدریس در حوزه علمیه خراسان
📕 حوزه علمیه خراسان به منظور تامین اساتید رشتههای تخصصی در 15 گرایش، از بین طلاب و فضلای مستعد ثبتنام به عمل میآورد.
✍️ این حوزه به منظور تامین اساتید رشتههای تخصصی در گرایشهای فقه قضاء، علوم و معارف قرآن، علوم و معارف حدیث، تبلیغ، کلام و فلسفه اسلامی، فقه مقارن، فقه و اصول، کلام اسلامی، کلام تطبیقی، کلام جدید، مذاهب اسلامی، ادبیات عرب، تاریخ و سیره اهلبیت(ع)، اخلاق و تربیت، کلام اسلامی با گرایش امامت شناسی از بین طلاب و فضلای مستعد ثبتنام به عمل میآورد.
🔰 برخی از مهمترین شرایط؛ تلبس دائم به لباس مقدس روحانيت(ويژه برادران)، داشتن سابقه تدريس در سطح 2، دارا بودن حداقل گواهی اتمام پايه 10 كتبی و شفاهی و اشتغال به سطح 4، كسب حداقل امتياز 70 % در آزمون.
💻 متقاضیان میتوانند تا 30 مردادماه از طریق پرتال طلبه، بخش آموزش، قسمت درخواست مجوز تدريس در سایت حوزه به نشانی www.hozehkh.ir جهت ثبتنام اقدام نمایند و زمان و نحوهی برگزاری آزمون نیز با توجه به شرایط بهداشتی در استان خراسان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#مشهد
🔰 ثبتنام آزمون قضاوت ۹۹ آغاز شد
📕 به اطلاع کلیه داوطلبان دانشگاهی و حوزوی متقاضی ثبتنام و شرکت در آزمون استخدامی تصدی منصب قضاء در سال ۱۳۹۹ میرساند که ثبتنام در این آزمون منحصراً به صورت اینترنتی است.
📆 زمان ثبتنام: 12 مرداد الی 20 مرداد
💻 سایت ثبتنام: http://www.sanjesh.org
✅ برخی از مهمترین شرایط عمومی؛ داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت تحصیلی و داشتن حداقل ۲۲ و حداکثر ۴۰ سال تمام در روز ثبتنام.
🔻 شرایط اختصاصی(دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر):
🔹 کارشناسی حقوق یا فقه و حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.
🔹 کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش ها.
🔹 کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.
🔹 سطح دو حوزوی یا بالاتر
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=18633
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#فراخوان
#قم
اطلاعیه برگزاری جلسات جهت انجام بحث و تبادل نظر علمی علاقمندان به حقوق جزا و جرم شناسی
⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️
#نشست_مجازی_چراغ_روشن
@jazaqomroshan
https://www.instagram.com/cheragh.roshan.jaza
📚 کاملبودن حقوق بشر اسلامی به دلیل شناخت همهجانبه انسان است
🔰 سید فضلالله موسوی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتوگویی عنوان کرد:
🔹 اسلام و مجموعه ادیان الهی بنیانگذاران اصلی حقوق بشر واقعی هستند. حقوق بشر زمانی احصا و روشن میشود که بشر به درستی شناخته شود. اگر بشر و زوایا و ابعاد مختلف آن به طور دقیق شناخته نشود حقوق و تکالیفی هم که برای آن در نظر گرفته میشود دقیق و کامل نخواهد بود.
🔹 مکاتب مادی حقوق انسان را براساس دید خاص و محدود خود بیان کردهاند، به نوعی که مارکسیسم انسان را ابزار تولید میداند و لیبرالیسم به انسان به مثابه یک موجود خودبنیاد که جهان بر محور اوست مینگرد و همین نگاه، حقوق انسان را نیز از یک بعد خاص تعریف و تعیین میکند.
🔹 حقوق بشر اسلامی از آنجا که انسان را مخلوق خدا میداند با نگاه همهجانبه به انسان، حقوق بشر را جامع و کامل میبیند. از همین رو تفاوت مبنایی این دو الگو، در ادامه تأثیر سترگی بر تدوین یک حقوق بشر همهجانبه یا تکبعدی و یا در نهایت چندبعدی میگذارد.
🔹 در حقوق بشر غربی وقتی بحث آزادی عقیده و مذهب مطرح میشود، آنها معتقدند باید به هر مکتب و مذهبی هرچند خرافی باشد احترام گذاشته شود، اما اسلام برای این مباحث محدودیتهایی قائل میشود و معتقد است هر عقیده، فکر و عملی که انسانیت و کرامت ذاتی انسان را از بین میبرد نمیتوان محترم دانست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18645
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#گفتگو
#تهران
📌 حب امیرمؤمنان(ع) حب عدالت و تمام نیکیهاست
🔰 آیتالله محسن فقیهی در گفتوگویی تأکید کرد:
🔹 حوزه و روحانیت باید پیامرسان غدیر باشند و این پیام را به جهان و جهانیان برسانند.
🔹 حب امیرمؤمنان(ع) حسنهای است که هیچ سیئهای آن را از بین نمیبرد. حسنه بودن حب امام، حب شجاعت، عدالت و حمایت از مستضعفان، فقرا و دوستی با همه نیکیها و دوری از همه بدیهاست. کسی که حب علی(ع) را داشته باشد، از همه گناهان پرهیز میکند، چه گناهانی که عقل آن را مذموم و بد میداند و چه گناهانی که شرع آن را حرام اعلام کرده است.
🔹 اگر انسان عاشق امیرمؤمنان(ع) باشد و محبت او در دلش باشد، افکار و رفتارش طوری است که خوبیها را میخواهد و از بدیها دوری میکند و این عشق و محبت فقط در گفتار نیست، بلکه در رفتار و اعمال انسان هم متجلی است. به بیان شاعر «حب علی ابن ابیطالب احلی من الشهدة لشاربی/ لو فتشوا قلبی روا ما به ستران قد خطا بلا کاتبی/ العدل و التوحید من جانبی و حب اهل البیت من جانبی.»
🔹 انشاءالله به واسطه عشق به ایشان اعمال صالح را انجام داده و از بدیها دوری کنیم و اعمال و رفتارمان را در راستای رضایت حضرت حق قرار دهیم و برای انجام امور خیر، به خصوص در این ایام که مردم مبتلا به کرونا و دچار محرومیت و سختی هستند، اهتمام جدی ورزیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبری برای برخی ساده و عادی و برای جمعی سوزان تا عمق پوست و استخوان امروز منتشر شد :
حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
برای کسانی که موسویان عزیز را از نزدیک میشناختند این مصیبت بسیار خرد کننده است هرچند باید تسلیم امر الهی بود و بدون اینکه ابراز شکایتی باشد، گفت :
الحمد لله على کل حال.
جناب موسویان اهل فضل بود.
فضل و علمش قرین تواضع مطبوع بود. علم فراوان سر او را به پایین کشیده بود و به پایین ها هم نگاه مهربانانه داشت.
گفتارش عین صواب و سداد. روشش به دور از افراط و تفریط. انقلابیی متین.
عمرش را وقف علم نافع و خدمت به دین کرده بود.
شری نداشت. حاجاتش کوتاه و جانش عفیف.
مطالب عمیق علمی را چنان بیان میکرد که مخاطبانش با تمام وجود آنرا فهم میکردند.
به راستی عینیت فرمایش امیر حکمت و بیان و مولای علم، در وصف متقین بود که فرمودند :
فالمتقون فيها هم أهل الفضائل. منطقهم الصواب. و ملبسهم الاقتصاد. و مشيهم التواضع. غضوا ابصارهم عما حرم الله علیهم و وقفوا أسمائهم علي العلم النافع لهم. شرورهم مأمونة. و حاجاتهم خفيفة. و أنفسهم عفيفة.
جای این عزیز هرجا فضل، صلاح، سداد، تواضع، علم نافع و تعهد هست خالی است.
آنچه انسان را بیشتر متاثر میکند، حجاب معاصرت مشمئز کنندهای است که چون دود غلیظی بر آسمان اطراف ما وجود دارد. مانعی که نمیگذارد این فرآورده های نیک دهه های اخیر، تا زنده هستند به خوبی شناسایی شوند و از آنها بهره بیشتری برده شود.
الحمد لله علي کل نعمة
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
1399/05/19