eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
238 دنبال‌کننده
678 عکس
193 ویدیو
107 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ الف) در قرآن، بعضی از کارها به صورت واضح، حرام یا واجب شمرده شده است: «حدودش در كتاب خدا واضح و پا برجاست بدون ناسخى»، در چنین مواردی هر روایتی حرامی را حلال یا حلالی را حرام معرفی کرد «امکان عمل کردن به آن وجود ندارد». و این فقره به خوبی روشن می کند مراد از مخالفت با قرآن، مخالفت علنی و به نحو تباین است. ب) گاهی «موضوعی روايت می شود كه در كتاب خدا نيست و در سنت است»، «و آنچه در كتاب نبود بر سنت ‏هاى پيغمبر عرضه نمایید» و این همان حقیقتی است که بارها بدان تذکر دادیم: همه چیز در ظاهر قرآن نیست. ج) سنت پیامبر صلی الله علیه و آله بر دو گونه است: فرامین واجب و لازم الاجرا، فرامین دارای فضیلت. در گزینه اول، هر روایتی از اهل بیت علیهم السلام رسیده که مخالف سنت است «عمل به آن روايتِ خلاف جايز نيست». و این فقره نیز روشن می کند: مراد از مخالف سنت، یعنی مخالف صریح و به نحو تقابل و تباین، که به قرینه مقابله، منظور از موافقت نیز موافقت صریح و علنی می باشد نه صرف عدم مخالفت. د) موافقت با کتاب خدا، معیاری برای دو حدیث متعارض است: «هر گاه دو خبر مختلف به شما رسید آن دو را بر كتاب خدا عرضه کنید». حدیث (4) «سَعِيدُ بْنُ هِبَةِ اللَّهِ الرَّاوَنْدِيُّ فِي رِسَالَتِهِ الَّتِي أَلَّفَهَا فِي أَحْوَالِ أَحَادِيثِ أَصْحَابِنَا وَ إِثْبَاتِ صِحَّتِهَا عَنْ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ ابْنَيْ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ الصَّمَدِ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ أَبِي الْبَرَكَاتِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي جَعْفَرِ بْنِ بَابَوَيْهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ ع:‏ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ حَدِيثَانِ‏ مُخْتَلِفَانِ‏ فَاعْرِضُوهُمَا عَلَى‏ كِتَابِ‏ اللَّهِ‏ فَمَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ فَرُدُّوهُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوهُمَا فِي كِتَابِ اللَّهِ فَاعْرِضُوهُمَا عَلَى أَخْبَارِ الْعَامَّةِ فَمَا وَافَقَ أَخْبَارَهُمْ فَذَرُوهُ وَ مَا خَالَفَ أَخْبَارَهُمْ فَخُذُوهُ»[7]: (امام صادق علیه السلام: اگر دو حدیث مختلف به شما رسید آن دو را بر کتاب خدا عرضه کنید و هر چه موافق کتاب خدا بود عمل نموده و آنچه مخالف کتاب خدا بود ردش کنید، و اگر آن دو را در کتاب خدا نیافتید بر روایات عامه (اهل سنت) عرضه نمایید و آنچه موافق روایات آنها بود کنار گذاشته و هر چه مخالف احادیث آنها بود عمل کنید). بررسی: سند شیخ صدوق تا امام صادق علیه السلام معتبر است اما واسطه های بین قطب راوندی و شیخ صدوق مجهول می باشند و البته صدر همین حدیث توسط شیخ صدوق به صورت مرسل از رسول خدا صلی الله علیه و آله ثبت شده است.[8] در این حدیث نیز به طور واضح، بحث موافقت و مخالفت با کتاب خدا، در فرض تعارض دو حدیث مطرح شده، همچنانکه تصریح کرده: بعضی چیزها در کتاب خدا نیست و باید به معیارهای دیگر مراجعه نمود. حدیث (5) «رُوِيَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ‏ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع: تَجِيئُنَا الْأَحَادِيثُ‏ عَنْكُمْ‏ مُخْتَلِفَةً، قَالَ: مَا جَاءَكَ عَنَّا فَقِسْهُ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَحَادِيثِنَا فَإِنْ كَانَ يُشْبِهُهُمَا فَهُوَ مِنَّا وَ إِنْ لَمْ يُشْبِهْهُمَا فَلَيْسَ مِنَّا. قُلْتُ: يَجِيئُنَا الرَّجُلَانِ وَ كِلَاهُمَا ثِقَةٌ بِحَدِيثَيْنِ مُخْتَلِفَيْنِ فَلَا نَعْلَمُ أَيُّهُمَا الْحَقُّ، فَقَالَ: إِذَا لَمْ تَعْلَمْ فَمُوَسَّعٌ عَلَيْكَ بِأَيِّهِمَا أَخَذْتَ»[9]: (حسن بن جهم به امام رضا علیه السلام گفت: احادیث از شما به صورت اختلافی به ما می رسد، امام فرمود: آنچه از ما به تو می رسد با کتاب خدای عز و جل و احادیث (ثابت) ما مقایسه کن، اگر شبیه آن دو بود از ماست و اگر شبیه آن دو نبود از ما نیست. گفتم: دو مرد که هر دو ثقه هستند دو حدیث مختلف برای ما می آورند و ما نمی دانیم کدامیک حق است، امام فرمود: وقتی نمی دانی بر تو فراخ است به هر کدام خواستی عمل کنی). ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ 👇👇👇👇👇(۳)
ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ بررسی: این حدیث بدون سند ثبت شده اما از نظر محتوا، بیانگر چند نکته است: الف) نزد حسن بن جهم - که خود از راویان ثقه و صاحب کتاب می باشد[10] – معیار قبول روایت، ثقه بودن راوی می باشد برای همین می پرسد: «هر دو ثقه هستند دو حدیث مختلف برای ما می آورند و ما نمی دانیم کدامیک حق است». همچنانکه حارث بن مغیره از امام صادق علیه السلام نقل کرده: «إِذَا سَمِعْتَ مِنْ أَصْحَابِكَ الْحَدِيثَ وَ كُلُّهُمْ‏ ثِقَةٌ فَمُوَسَّعٌ عَلَيْكَ حَتَّى تَرَى الْقَائِمَ فَتَرُدَّهُ عَلَيْهِ»[11]: (اگر از اصحابت حدیث شنیدی و همه شان ثقه بودند بر تو فراخ است (عمل به هر یک) تا قائم را ببینی و آن را بر وی عرضه نمایی). ب) معیار موافقت با قرآن تنها در صورت تعارض دو حدیث مطرح شده است. البته در این حدیث سخن از شباهت است نه موافقت، و شباهت را نیز در قرآن و احادیث ثابت، توأم می داند نه جداگانه: «اگر شبیه آن دو بود از ماست و اگر شبیه آن دو نبود از ما نیست». همچنین ظاهراً فرقی بین سوال اول و دوم راوی نمی باشد، ولی پاسخ امام علیه السلام نسبت به آن دو، متفاوت است؛ بله در سوال اول صحبتی از وثاقت راویان دو حدیث نیست. و البته این احتمال هست که این دو سوال، دو روایت مجزا از هم باشند که اشتباهی یک حدیث تلقی شده اند، زیرا در نقل مرحوم عیاشی تنها سوال اول وجود دارد. و در این میان، احادیث متعددی هست که اصلاً معیار موافقت و مخالفت با قرآن را مطرح نکرده است که ما به علت طولانی شدن بحث از ذکر آنها خودداری می کنیم. و به خاطر آنچه گفته شد، سرور حدیث شناسان شیعه یعنی شیخ حر عاملی، معیار عرضه احادیث به قرآن را تنها در مورد احادیثی که صدور آنها از معصوم مشکوک است و نیز دو حدیث متعارض، جاری دانسته است.[12] [1] . يونس: 15 [2] . حشر: 7 [3] . عیون أخبار الرضا علیه السلام ج2 ص20-21 ح45 [4] . يونس: 15 [5] . حشر: 7 [6] . «قال مصنف هذا الكتاب رضي الله عنه كان شيخنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضي الله عنه سيّئ الرأي في محمد بن عبد الله المسمعي راوي هذا الحديث و إنما أخرجت‏ هذا الخبر في هذا الكتاب لأنه كان في كتاب الرحمة و قد قرأته عليه فلم ينكره و رواه لي‏». عیون أخبار الرضا علیه السلام ج2 ص21-22 [7] . وسائل الشیعة ج27 ص118 ح29 [8] . المقنع ص457-458 [9] . الإحتجاج ج2 ص357. و صدر آن به همین مضمون از امام کاظم علیه السلام: تفسیر العیاشی ج1 ص9 ح7 [10] . رجال النجاشی ص50 رقم109 [11] . الإحتجاج ج2 ص357 [12] . الثامنة: في وجوب عرض الحديث المشكوك فيه، و الحديثين المختلفين على القرآن و قبول ما وافقه خاصة. الإیقاظ من الهجعة ص20 ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ••ᚙ (۴)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢← 💢← 🎙️فهرست فیلم و فایل صوتی_١ 🔰•بر روے متن مورد نظر ڪلیک ڪنید:👇👇 ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ 🎥 ڪلیپ ڪتب نقد احمد بصرے 🎤ڪلیاتی‌درباره مدعیان دروغین1 🎤ڪلیاتی‌درباره مدعیان دروغین2 🎤ڪلیاتی‌درباره مدعیان دروغین3 🎤 تاریخچه جریان یمانے 🎤بررسی‌اتهام احمدبصرے به قله توحید ❥═❁🌺❥═༅༅═┅─ 🎤سلسله‌‌گفتارهای‌شڪست‌‌وصیت1 🎤سلسله… شڪست‌وصیت2 🎤سلسله… شڪست‌وصیت3 🎤سلسله‌…شڪست‌‌وصیت4(١) 🎤سلسله‌…شڪست‌‌وصیت4(٢) 🎤سلسله‌…شڪست‌وصیت5 🎤سلسله‌…شڪست‌وصیت6 🎤سلسله‌…شڪست‌وصیت7 🎤سلسله‌…شڪست‌وصیت8 🎤سلسله‌…شڪست‌وصیت9 🎤سلسله‌…شڪست‌وصیت10 🎤سلسله‌…شڪست‌‌وصیت11 ❥═❁🌺❥═༅༅═┅─ 🎥تحلیل فرار احمد از مناظره رسمی 🎞️ بررسی عدم تمثل شیطان به صورت معصومین 🎙️انکارکمال‌دین‌در روز غدیر توسط احمدبصری 🎙️ معرفی کتاب ایقاظ 🎞️ حدیث‌وصیت‌زیرتیغ‌نقد 🎞️ این‌امت‌فقط‌دوازده‌امام‌دارد 🎞️ معیارهای مهدویت‌تحقیقی 🎞️بررسی‌حدیث‌فرزندان و سی‌نفر 🎞️توقیع سمری راه های شناخت امام چیست؟ ⭕سوالاتی درباره حجت خدا اتهام‌احمد‌بصرۍ‌به‌ امام‌ حسین‌ علیه‌السلام‌ در‌ فرازی‌ مشکوک از‌ دعای‌ عرفه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰|¦ فهرست ٢ 👈 ۵٧ جلسه فیلم کوتاه در رد احمد بصری (تدریس کتب دوازده خورشید، لوح و قلم، خوابنما) https://eitaa.com/sistanymogtahed/2372 ❥═❁🌺❥═༅༅═┅──
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ ڪلے 🔴 مستندات صوتے و تصویرے در نقد سخنان احمد بصری ➕پنجاه جلسه فیلم ڪوتاه در رد احمد بصری 🔰•بر روے متن مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:👇👇 🌄√•| فهرست سلسله گفتارهاے ابطال حدیث وصیت و ... 🌄√•| فهرست اول : چهارده نڪته ابتدایے شماره یک (شامل ده فیلم) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌄√•| فهرست دوم : چهارده نڪته ابتدایے شماره دو (شامل یازده فیلم) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌄√•| فهرست سوم : بررسے سند حدیث وصیت (شامل شش فیلم) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌄√•| فهرست چهارم : بررسے محتواے حدیث وصیت (شامل هفت فیلم) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌄√•| فهرست پنجم : بررسے محتواے حدیث وصیت (شامل شش فیلم) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌄√•| فهرست ششم : بررسے حصر عدد اوصیاء، عدد خلفا و عدد ائمه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌄√•| فهرست هفتم : بررسے احادیث مهدیین و حجیت خواب 🟣لینک فهرست اول صوتی تصویری استاد https://eitaa.com/sistanymogtahed/2368 🎧⊹❁🎬⊹❁🎥⊹❁🎬⊹❁🎧 @sistanymogtahed ☜ڪانال @smahdimojtahed ☜گروه آیدے استادمجتهد☜ @sydmojtahed ❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ 💢← 🎙️ اول فیلم [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] 🔴 چهارده نکته ابتدایی شماره یک: (شامل ده فیلم) 🔰•بر روے متن مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:👇👇 ••|♦️جلسه 1 : کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (1) ••|♦️جلسه 2 : کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (2) ••|♦️جلسه 3 : کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (3) ••|♦️جلسه 4 : کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (4) ••|♦️جلسه 5 : شاخصه های فرقه های دروغین. ••|♦️جلسه 6 : گذری بر تاریخچه و دعاوی جریان احمد بصری. ••|♦️جلسه 7 : بررسی اجمالی قانون معرفت حجت ••|♦️جلسه 8 : چهارده نکته درباره اعتبار سنجی حدیث نکته (1) و (2) ••|♦️جلسه 9 : نکته (3): اشکالات احمد به علم رجال. ••|♦️جلسه 10 : ادامه نکته (3)، نکته (4) ❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ 🎙️ دوم [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] 🔴 چهارده نکته ابتدایی شماره دو: (شامل یازده فیلم) 🔰• ڪلیڪ ڪنید:👇 ••|♦️جلسه 11: نکته(5): یقین عقلایی، پایه اعتقاد نکته (6): اقسام ثبت حدیث ••|♦️جلسه 12: نکته(7): اعتقاد شیخ صدوق درباره قائم و مهدیین ••|♦️جلسه 13: ادامه نکته(7): اعتقاد شیخ طوسی درباره قائم و مهدیین نکته (8):حقیقت حدیث ••|♦️جلسه 14: ادامه نکته(8):معرفی کتب ضعیف در حدیث ••|♦️جلسه 15: چه حدیثی متواتر است؟ ••|♦️جلسه 16: نکته(9):ادعای احمد نسبت به دوره فترت ••|♦️جلسه 17 : ادامه نکته(9):(امر مخفی، امر جدید) ••|♦️جلسه 18 : نکته(10) : وجود روایات متعارض (تطبیق مرجحات تعارض بر حدیث وصیت) ••|♦️جلسه 19 : ادامه نکته(10):(احادیث حصر عدد در خود کتاب غیب طوسی) نکته (11):رویکرد جمع بین احادیث ناسازگار ••|♦️جلسه 20: نکته(12):واقعه تصحیف، بررسی حدیث لوح جابر ••|♦️جلسه 21: نکته(13):اعتبار سنجی کتاب غیبت شیخ طوسی نکته (14):سوء استفاده فرقه ها از قرآن و روایات ❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا