سیاست نامه
محمد هادی سمتی / سردبیر کانال سیاست نامه
✍ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده
1- گام دوم انقلاب نوبت دستیابی به تمدن نوین اسلامی است و این سؤال مطرح میشود که جایگاه مجلس یازدهم در فراهمسازی زمینههای این تمدن چیست؟
برای روشن شدن مسئله ابتدا باید تعریف واژه تمدن مشخص شود.
باوجود گوناگونی تعریفها و دشواری ارائه تعریفی واحد از مفهوم تمدن، وجود سازمان و نظم اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی انسان، نقطه مشترک بسیاری از دیدگاههای دانشمندان علوم اجتماعیاند. _ ویکی فقه_
2- از لوازم اساسی برای تشکیل تمدن، تبیین و روشنگری است. در آیه 44 سوره نحل خطاب به پیامبر آمده است: "...وَ أَنْزَلْنا إِلَیک الذِّکرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکرُون "
از این آیه شریفه میتوان برداشت کرد که در اثرِ تبیین باید تفکر صورت بگیرد یعنی اگر تبیین به تفکر منجر نشود بیشک روش اشتباه بوده است.
پس تبیین با افشاگری و هیاهو تفاوت ماهوی دارد. غایت و هدف تبیین تعقل و تفکر و هدایت است اما افشاگری معمولاً منجر به این نتایج نمیشود و گاهی نتیجه عکس نیز میدهد.
رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری میگویند:
"وظیفۀ اصلی ما عبارت است از تبیین؛ باید تبیین کنیم. این تبیین به شکلهای مختلفی ممکن است انجام بگیرد؛ آن شکلی که در آن فتنه به وجود بیاید، دعوا به وجود بیاید، آن شکل مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به وجود بیاید، برای مسئولین تنبّه به راهحلها به وجود بیاید، آن شکل بسیار مطلوب است؛ این اشکالی هم ندارد. جایگاه قانونی خودشان را حفظ کنند. بیان موضعگیری خوب است، البتّه عرض کردیم بیان موضعگیری دو جور ممکن است؛ آنجوری باشد که موجب فساد و موجد فساد باشد، نباید باشد امّا بیان حقایق جوری که مردم را آگاه کند، مسئولین را آگاه کند، مسئولین را متشکّر کند [مطلوب است]."
3- با این تفاصیل، نقش مجلس نیز برجسته میشود؛ یعنی هرکدام از نمایندگان بهطور جداگانه و مجلس بهعنوان نهاد قانونگذار موظف به تبیین هستند تا بستر تمدن هموار شود و همانطور که باید در تدوین قوانین رویکرد تمدنی داشته باشند در اظهارنظرها هم باید چنین کنند و طوری سخن بگویند که به تمدن سازی کمک کند.
چیزی که الآن اتفاق میافتد معنایش تبیین نیست. لااقل در اغلب موارد اینگونه نیست و بیشتر به جنجال و افشاگری شبیه است تا تبیین و روشنگری و نتیجه جنجال و افشاگری نیز بدون تردید رشد و تربیت جامعه نخواهد بود.
افشاگریها و بیان حرفهای غیرضروری ذهن جامعه را درگیر بیاعتمادی میسازد و مسیر را منحرف میسازد.
هرچند مطابق اصل 84 قانون اساسی،نمایندگان حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی رادارند اما برخی گویا وظیفه نمایندگی را با بولتن خوانی اشتباه گرفتهاند و در هر جا که مینشینند سخنانی بر زبان جاری میکنند که ایجاد تنش میکند.
مخاطبان هم با شنیدن و خواندن مطالب جنجالی به هیجان میرسند و آنها را نقلقول میکنند اما اگر از خود بپرسند که فایده این گفتن و شنیدن چه بود تقریباً پاسخ دقیقی ندارند.
نگارنده این یادداشت معتقد است تفاوت برجسته تبیین با افشاگری در این است که در اثر افشاگری، مردم از کنش گر فعال به کنش گر منفعل تبدیل میشوند و در عرصههای سیاسی _ازجمله انتخابات_ نمیتوانند از قوه منطق و عقلانیت استفاده کنند و درنتیجه شاهد وضعیت نابسامانی خواهیم بود.
4- مجلس یازدهم باید مسیر تمدن سازی نوین اسلامی را با ابزار تبیین فراهم کند.
باید مردم متوجه باشند که نماینده مجلس و هر مسئول دیگری در نظام اسلامی حق ندارد با انتشار سخنان درِگوشی و حاشیهساز، جامعه را از وضعیت کنش گری فعال به حالت خنثی و کم اثر تبدیل سازد.
بهعنوان نمونه، موضوع شفافیت آرای نمایندگان هرچند مسئلهای قابلتوجه است اما باید در محافل علمی و شبهعلمی موردبررسی دقیق قرار بگیرد و فواید یا ضررهای احتمالیاش بهدرستی تبیین شود و نباید جاروجنجال و بیان حرفهای گزنده باعث پاک شدن صورتمسئله شود.
مردم باید تصمیم بگیرند.اگر جامعهای پویا و همراه با پیشرفت مادی و معنوی را ترجیح میدهند باید کسانی را به صندلیهای سبز برسانند که تمدن سازی را باور دارند.
#مجلس_شورای_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#گام_دوم_انقلاب
@siyasat_nameh
✍ بی عملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی
چرا طیف های مختلف تنها در ماه های منتهی به انتخابات فعال می شوند؟
آیا دغدغه مندی زمان دارد؟
آیا می توان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟
به زودی در سیاست نامه بخوانید
_______________
دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام
@siyasat_nameh
http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
سیاست نامه
محمد هادی سمتی/ سردبیر کانال سیاست نامه
✍ بیعملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی
شما به گروه هماندیشی انتخابات اضافهشدهاید.
این جمله شاید برای شما هم آشنا باشد.
در ماههای پایانی منتهی به انتخابات برخی از بهاصطلاح فعالان اجتماعی و سیاسی تصمیم میگیرند که اقدامی انجام بدهند. بهطور واضح اگر بخواهم بگویم یعنی برای رساندن نامزد موردنظر خود به صندلی ریاستجمهور یا مجلس یا شورای شهر و روستا تلاش میکنند و زمین و زمان را به هم میدوزند.
تلاش جدی دارند تا بخش زیادی از بدنه اجتماعی را به سمت خود و نامزد مطبوعشان سوق بدهند. غافل از اینکه جذب و فراخوانی دلها در طی چند ماه _آنهم بهصورت کاریکاتوری_ تقریباً ناممکن است. درباره جذب کاریکاتوری توضیح خواهم داد.
من چند سؤال مشخص از خودم و این افراد دارم.
چرا طیفهای مختلف تنها در ماههای منتهی به انتخابات فعال میشوند؟
مگر انتخابات هدف است؟ پاسخ منفی است. چون انتخابات هدف نیست بلکه رشد و گسترش فعالیت مثبت در عرصه سیاست اولویت دارد و درواقع صندوق رأی شاخص اندازهگیری رشد یا فقدان رشد است.
تفاوت این دو دیدگاه در اینجاست که اگر برای ما انتخابات هدف باشد در صورتی وارد میدان میشویم که نامزد موردنظرمان اعلام حضور کند و اگر این نباشد، چندان خود را به دردسر نمیاندازیم و حتی برای افزایش ضریب شرکت مردم در پای صندوق تلاش جدی نخواهیم کرد.
کسانی که انتخابات را هدف میدانند در طول سال و بعد از پایان شمارش آراء به سویی میروند و برای ارتقاء بینش مردم و تربیت سیاسی جامعه تلاش ندارند و اگر دارند بسیار کمفروغ است.
آنوقت توقع دارند که در ماههای پایانی منتهی به انتخابات، با یک پیامک و تماس یا فراخوان مجازی، سیل مردم به سمت آنها و نامزد مطبوع سرازیر شوند.
این نشدنی است. اگر هم بشود مثل کف روی آب زود از بین میرود و حتی معلوم نیست هرکسی که به سمت ما آمد رأی موردنظر ما را هم در صندوق بیندازد.
پس وقتی میگویم جذب کاریکاتوری یعنی همینکه آدمها با چند ماه فعالیت _حتی اگر شبانهروزی هم باشد_ مطابق نظر ما تربیت نمیشوند بلکه حداکثر هیجانزده میشوند و تصمیم میگیرند.
سؤال بعدی این است که آیا دغدغه مندی زمان دارد؟
این را از کسانی میپرسم که انتخابات را هدف نمیدانند بلکه بهعنوان شاخص رشد به آن نگاه میکنند.
اگر پاسخ منفی باشد پس نباید از این صندوق تا صندوق بعدی ملت را رها کنیم و در نوبت بعدی انتظار معجزه داشته باشیم.
و سؤال آخر اینکه آیا میتوان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟
یعنی میشود اقتصاد، فرهنگ و سیاست را با همه موضوعات ریزودرشت ظرف سه یا چهار ماهترمیم کرد؟
ما باید برای جذب هزینه کنیم. با قلم، با آبرو و تداوم ارتباط با جامعه هدف.
ما برای کمکاریها و بیعملیهای خودمان آدمها را به چپ و راست و میانه _یا همان خاکستری_ تقسیم میکنیم و سعی میکنیم این را نهادینه کنیم.
با صدای بلند به همهکسانی که این یادداشت را میخوانند میگویم که اگر میخواهیم جامعه را رشد بدهیم باید به تبیین تماموقت بیندیشیم و با چند ماه فعالیت انباشته و هیجانی نمیتوان به نتیجه مطلوب دستیافت.
#مجلس_شورای_اسلامی
#انتخابات
#سیاست_نامه
@siyasat_nameh
http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
همراهان گرامی،اگر اهل نوشتن در موضوعات سیاسی هستید به #تحریریه #سیاست_نامه بپیوندید.
سیاست نامه/دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام
لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید
http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
سیاست نامه
محمد هادی سمتی/ سردبیر کانال سیاست نامه ✍ بیعملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی شما به گروه هماندیشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشاهده این قطعه تصویری برای تبیین بیشتر #یادداشتِ فوق مناسب است.
سیاست نامه
✅ #سیاست_دینی و #سکولار ✅ #دموکراسی از حقیقت تا واقعیت ✅ #انتخابات،مرز قدرت و خدمت #یادداشت و تحلی
فراخوان ارسال #یادداشت با موضوع "انتخابات،مرز قدرت و خدمت"
به چه میزان توجه به مردم در انتخابات برجسته است؟
آیا نامزدها از هر جناح و طیف سیاسی به مردم تنها به عنوان #ربات_رأی_دهنده می نگرند یا مردم را #ولی_نعمت خود می دانند و در قبالشان احساس وظیفه می کنند؟
تحلیل خود را به شناسه Hadisemati@ بفرستید.
__________________
سیاست را در #سیاست_نامه دنبال کنید
@siyasat_nameh
شهید سید محمد باقر صدر _رضوان الله علیه_:
هنگامی که واژه سیاست را به کار می برم،مقصودم مفهوم رایج آن در ذهن مردم این روزگار که بر کژی و افترا بنا یافته،نیست؛بلکه مفهوم حقیقی آن را در نظر دارم که هیچ کژی در آن راه ندارد.
فدک در تاریخ ص ۷۲
#عکس_نوشت
#سیاست_نامه
#محمد_باقر_صدر
@siyasat_nameh
aksgif-mihanblog-com-welcome-خوش-آمدید-تصاویر-متحرک-36354.gif
44.6K
همراهان گرامی به کانال سیاست نامه خوش آمدید.
دوستان خود را به اینجا دعوت کنید
@siyasat_nameh
سیاست نامه
فراخوان ارسال #یادداشت با موضوع "انتخابات،مرز قدرت و خدمت" به چه میزان توجه به مردم در انتخابات برج
شرح حدیثی درباره سیره مردمی پیامبر اعظم(ص)
حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز سهشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ضمن شرح حدیثی درباره سیرهی پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله و سلم به بیان اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن با طبقات مختلف مردم پرداختند.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR متن و فیلم این شرح حدیث را منتشر میکند.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
أَخبَرَنَا ابنُ مَخلَدٍ قَالَ: أَخبَرَنَا الخَلَدِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا الحَسَنُ بنُ عَلِیٍّ القَطَّانُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبَّادُ بنُ مُوسَى الخُتَّلِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو إِسمَاعِیلَ إِبرَاهِیمُ بنُ سُلَیمَانَ المُؤَدِّبُ عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ مُسلِمٍ عَن سَعِیدِ بنِ جُبَیرٍ عَنِ ابنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَى الأرضِ وَ یَأْکُلُ عَلَى الأرضِ وَ یَعتَقِلُ الشَّاةَ وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَى خُبزِ الشَّعِیرِ.(۱)
عَن ابن عبّاس قال: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَى الأرض
[پیامبر] دنبال این نبود که یک فرشی، چیزی داشته باشد؛ در مسجد، در ملاقات با یک نفری که در بین راه با ایشان برخورد میکرد، و میخواست دو کلمه حرف بزند، روی زمین مینشست.
وَ یَأْکُلُ عَلَى الأرض
گاهی غذایش را هم همین طور که روی زمین نشسته بود، میخورد. سفرهای بیندازند و آدابی و تشکیلاتی و حالا یک بشقابی، کاسهای، چیزی مثلاً؛ نه، همین طور روی زمین مینشستند و غذای سادهای میل میکردند.
وَ یَعتَقِلُ الشَّاة
گوسفندی فرضاً داشتند، ریسمان گوسفند را دستشان میگرفتند. «یَعتَقِل» از «عِقال کردن» است دیگر، یعنی آن را نگه داشتن، گوسفند را نگه میداشتند. خب، این خلاف شأن است دیگر؛ ماها اگر باشیم، حالا یک گوسفندی هم داشته باشیم، دستمان نمیگیریم توی خیابان و کوچه. این بزرگوار میکردند این کار را.
وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَى خُبزِ الشَّعِیر
گاهی یک غلامی مثلاً نشسته بود یک جایی روی زمین و داشت نان جوی میخورد؛ حضرت عبور میکردند، تعارف میکرد، آقا! بفرمایید؛ مینشستند حضرت پهلوی او. نمیگفتند شأن ما نیست، نمیشود، مناسب نیست.
اینکه ما این قدر میگوییم و میشنویم که باید مردمی باشیم، یعنی این. مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. بعضی از ماها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذیشأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک میکنیم، گرم میگیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش میکنیم، آقا! یک استخارهای بکنید، قرآن را درمیآوریم و یک استخارهای برایش [میگیریم]. اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً [سطح] پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمیکنیم! این، خلاف سیرهی رسول اللّه است. سیرهی پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار میآمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد. وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است. حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه میشود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آنها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم. آن را مثل یک نشانهای [قرار دهیم]؛ شما فرض کنید از یک دامنهی کوهی دارید میروید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمیرسید امّا به طرف قلّه میروید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد.
۱) امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۳۹۳؛ «ابن عبّاس گوید: پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله) بر زمین مىنشست، و بر زمین غذا مىخورد، و گوسفند به دستشان مىگرفت، و دعوت بردهاى را به نان جوین مىپذیرفت.»
درسیاست نامه بخوانید:
✍رأی سفید یا سیاه کدام بدتر است؟
_______________
دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام
@siyasat_nameh
#کرسی
#ثبات_سیاسی
🔶 گروه #سیاست پژوهشگاه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می کند:
🔰 کرسی علمی- ترویجی "بررسی راهکارهای ثبات سیاسی در #جمهوری_اسلامی_ایران"
کرسی علمی- ترویجی «راهکارهای ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»، روز چهارشنبه مورخ ۱۱ دی ماه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانشپژوهان در سالن دفاع دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: قم، پردیسان، دانشگاه آزاد اسلامی قم (واحد مرکز) برگزار میشود.
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/sobatsiasi
🆔 @iictchannel
هدایت شده از سیاست نامه
به اطلاع می رسانیم،کانال #سیاست_نامه(با رویکرد تبیین اندیشه سیاسی اسلام)در #پیام_رسان_ایتا،هیچ ارتباطی با فصل نامه ای که با همین نام منتشر می شود ندارد و نام این کانال از کتاب خواجه نظام الملک طوسی اقتباس شده است.
@siyasat_nameh
#یادداشتِ_رسیده
👤 حجت الاسلام سید حسین حیدری خورمیزی
✍ تعیین معیارها و ملاکهای انتخاب؛/ انتخاب عاقلانه یا احساسی؟
یکی از موارد مهم انتخاب، انتخابات در عرصه سیاسی و اجتماعی است که رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای (حفظه الله) در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور (1) آن را حقالناس دانسته و با تأکید بر مسئله «حقّ الناس» در انتخابات فرمودند: «باید به عمق حقّ الناس برسیم». ایشان در تبیین ابعاد مسئله حقالناس در انتخابات شش مورد را برمیشمارند.
یکی از موارد مهم آن مربوط به مردم است که عبارت است از: دقت در بررسی «فهرستها» و انتخاب «افراد«یعنی مردم توجّه کنند و ببینند که آن فهرستهایی را که پیشنهادشده است از کجا پیشنهادشده؛ از طرف چه کسی پیشنهادشده؛ آنکسانی را که مورد اعتمادند، قابلاطمیناناند، قابلاعتمادند انتخاب بکنند.
در امر انتخابات سیاسی- اجتماعی که رهبر معظم انقلاب آن را حقالناس خواندهاند، توجه به چند نکته ضروری است.
1) در کتب روایی توجه فراوانی بهحق الناس شده است. بهطوریکه اگر تمام روایات مربوطه جمعبندی شود، چندین جلد کتاب خواهد شد. امّا در اینجا به چند نمونه از روایات اشاره میشود.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یترک، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی که بخشوده نمیشود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر میکنند». (2). در روایت دیگری آن حضرت حتی ادای حقالناس را از حقالله مهمتر دانسته و میفرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله کانَ ذلک مؤدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد». (3)
2) انتخاب افراد دو گونه است:
الف- انتخاب احساسی-هیجانی؛ در برخی از موارد به دلایل مختلفی (مثل فامیل بودن، همشهری بودن و حس ناسیونالیستی، همکار بودن و...) ابتدا فرد گزینه موردنظرش را انتخاب میکند و بعدازآن برای اینکه بتواند در مقابل سؤال وجدان خود یا سؤال اطرافیان دلیلی بیاورد، کمی مشاوره کرده و دستی هم بهسوی تحقیق دراز میکند.
در این نوع از انتخاب؛ اولین چیزی که ضربه میبیند عقل است؛ زیرا علاقه افراطی به چیزی چشم انسان را کور و گوش را از کار میاندازد (4). وقتی عقل از کار افتاد دیگر شناختی حاصل نمیشود. وقتی چشم از کار افتاد، نسبتها به هم میریزد؛ یعنی عیبها کوچک میشود، به حدی که دیده نمیشود یا قابلتوجه نیست و خوبیها هم بزرگ میشود به حدی که طرف را یگانهٔ عالم در این امر میبیند؛ بنابراین معیارهای اصلی فراموش میشود و انتخاب بر اساس معیارهای جدیدی که منطبق بر فرد است صورت میگیرد. در اصل دیگر گزینش معیاری نخواهد بود و منطبق بر عقل، واقعیات، تحقیق و بررسی نیست درنتیجه نباید از فرد انتخابشده هم انتظار واقعی داشت!
ب- انتخاب عاقلانه؛ مقصود از انتخاب عاقلانه، انتخابی است که حکم عقل و منطق است، یعنی افراد باعقل خود بعد از بررسی، تفکر، مشاوره، تحقیق و با در نظر گرفتن تمام شرایط و بهصورت واقعبینانه فردی را انتخاب میکنند. جهت تسهیل در امر انتخاب عاقلانه که بهترین نوع انتخاب است نکات زیر ضروری است:
1- شناخت خود و تعیین نوع جهانبینی
یعنی هدف زندگی، معنای زندگی، مسیر زندگی. ناگفته پیداست که درزمینهٔ هدف زندگی، تضاد جدی بین فرهنگ غرب و فرهنگ خودی وجود دارد و تعریفی که فرهنگ اسلامیـایرانی از زندگی و خوب و بد بودن آن بر اساس آخرتگرایی و نقش مزرعه بودن زندگی دنیوی برای زندگی اخروی که هدف اصلی وزندگی واقعی است، برایمان دارد؛ درست در نقطهٔ مقابل فرهنگ غربی است که بر مبنای مکتب اومانیسم و لذتگرایی و هدف غایی بودن زندگی دنیوی استوار است. این دو جهانبینی دقیقاً در نقطهٔ مقابل هم قرار دارند و بیگمان این اختلاف دیدگاه در بررسی معیار انتخاب تأثیر تام و تمام خواهد گذاشت؛ چهبسا بر اساس دیدگاه اسلامی برخی معیارها موردتوجه باشد یا حتی در اولویت باشد که در دیدگاه غربی توجه به آنها اصلاً بیمورد باشد.
بنابراین در اولین قدم باید معین کنیم که آیا انتخاب ما با جهانبینی ما هماهنگ است یا نه؟ آیا دیدگاه انتخاباتی ما ماتریالیستی و مادی گرایانه هست یا الهی و دینی؟
👇👇👇👇
2- تعیین هدف از انتخاب
اگر فلسفه انتخاب برای ما مشخص شد، معیارهای ما برای انتخاب همان معیاری میشود که ما را به آن مقصود نزدیک میکند و معیارهایی که با مقصود اصلی ما ارتباط ندارد از فهرست ملاکها و معیارها حذف میشود.
واقعاً هدف از انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست؟ هدف از انتخابات خبرگان چیست؟ از یک نماینده مجلس چه انتظاراتی میتوان داشت؟ یا یک نماینده چه وظایفی دارد؟
جهت پاسخگویی به این سؤالات رجوع کنید به: مجلس چیست؟ وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟(5) و وظایف و اختیارات مجلس خبرگان رهبری چیست؟(6)
3- تعیین معیارها و ملاکهای انتخاب
ما در انتخابمان باید "معیار" داشته باشیم تا بتوانیم بهوسیله آن افراد را محک بزنیم. اگر این معیارها پیش از انتخاب مشخصشده باشند تا اندازه زیادی از آفت خطرناک انتخابهای احساسی مصون خواهیم بود و تحت تأثیر ملاکهای دهانپرکن، عرفی و سطحی قرار نگرفته و در بازی تبلیغاتی نامزدها غرق نمیشویم.
بهراستی آیا معیاری برای انتخاب داریم؟ چرا به فلانی رأی میدهیم؟ آیا توقع ما از نماینده با وظیفه قانونی وی هماهنگ است؟
معیارهای ما باید با آنچه در مرحله قبل به آن رسیدهایم، متناسب باشد؛ یعنی معیارها را باید با جهانبینی خود و هدف خود از انتخاب هماهنگ کنیم تا بتوانیم یک انتخاب درست و عاقلانهای انجام دهیم.
یکی از مواردی که در این مرحله باید موردتوجه قرار گیرد معیارهایی است که رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای (حفظه الله) بیان میکنند، قطعاً این معیارها به ما در انتخاب فرد اصلح کمککننده خواهد بود.
برای رسیدن به ملاکهایی که بتواند سنگ محک مطمئنی برای انتخاب باشد، باید معیارها را خرد و جزئی کرده و تفسیر از معیارها کاملاً مشخص باشد تا بتوان بهوسیله آن انتخاب درستی انجام داد.
مثلاً منظور از نماینده خوب چیست؟ منظور از نماینده مدیر، شجاع و کارآمد کدام است؟ منظور از ولایتمداری، بصیرت داشتن و دشمنشناس بودن یعنی چه؟
4- تطبیق معیارها بر افراد
در این مرحله ما معیارهای انتخاب راداریم، تمام تلاش خود را متمرکز این نکته میکنیم که از بین افراد نامزد شده کدام فرد با معیارهای ما بیشتر هماهنگ است و این دو راه دارد:
راه اول این است که خود فرد با تحقیق، مشاوره، بررسی و مرور سوابق نامزد، مطالعه سخنرانیها، بررسی موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی وی، موفقیت و عدم موفقیت وی در شغلها و سوابق قبلی، دوستان و اطرافیان وی و ... تشخیص دهد که کدام نامزد با معیارهای او تطبیق بیشتری میکند.
راه دوم کمک گرفتن جهت تشخیص معیارها در نامزدها است؛ جهت تشخیص اینکه آیا فلان نامزد معیارهای ما را دارد یا نه؟ میتوان از افراد، گروهها، حزبها و جناحهایی که در کشور وجود دارد و با معیارهای سهگانه قبلی ما سازگارترند کمک گرفت.
3) نتیجهگیری: اگر این مراحل بهخوبی، با دقت و موشکافانه انجام شود؛ انتخاب صورت گرفته عاقلانه و فرد منتخب دارای معیارهای درست خواهد بود و میتوانیم بگوییم که نسبت بهحق الناس حساس بوده و به آن اهمیت دادهایم، جوابی منطقی برای وجدان خود داشته و نسبت به انتخاب خود احساس رضایت داریم حال چه منتخب ما منتخب نهایی باشد یا نه!
اما اگر دقت کافی انجام نشود، انتخاب احساسی و بدون دلیل منطقی و عقلی صورت بگیرد؛ قطعاً باید پاسخگوی این حقالناس ضایعشده باشیم.
نکته پایانی:
حضرت آیتالله خامنهای در دیدار با مجریان انتخابات فرمودند: انتخابات یک نعمت بزرگ و یک فرصت بزرگ است؛ شکرگزاری لازم دارد؛ شکرگزاریاش به این است که همهمان در هر جا که هستیم سعی کنیم، این را خوب و سالم برگزار کنیم. نگذاریم با رفتارهای ما، با حرفهای ما، با بعضی از نسنجیدهگوئیهائی که گوشهکنار انسان میشنود؛ این عمل بزرگ، این حرکت بزرگ، این افتخار بزرگ نگذاریم که مشوّش و مشوّه بشود، این را حواسمان باشد. (7)
(1) در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در تاریخ ۹۴/۱۰/۱۴
(2) نهجالبلاغه، خطبه 175
(3) محمدی ریشهری، میزان الحکمة، ج 2، ص 480
(4) پیامبر (ص) میفرماید: «حُبُّکَ لِلشَّیْءِ یُعْمِی وَ یُصِمُّ»(منلایحضرهالفقیه/4/380)
(5) http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=95806
(6) http://www.siasi.porsemani.ir/node/2427
(7) حضرت آیتالله خامنهای در دیدار با مجریان انتخابات ۹۴/۱۰/۳۰
@siyasat_nameh
در #سیاست_نامه می خوانید:
اندرز به موکلان
منشور انتخابات
صندوق یا نظم جهانی،کدام درمانگر است؟
نامه انصراف نوه شهید صدوقی از رقابت انتخاباتی
دوگانه ولایت و عدالت/طرح مسئله ای با انگیزه مشکوک
آیا حسن روحانی استعفا خواهد کرد؟
چگونه در انتخابات فریب نخوریم؟ (قسمت اول)
شورای نگهبان احساساتی یا فقهی و اصولی؟
جدول کاندیدا سنج
سروش محلاتی از بنیانگذاران فقه خوارجی در زمانه ما
توضیح مختصری پیرامون بودجه ۹۹
بیانات صریح علامه امینی پیرامون ضرورت وحدت با اهل سنت
تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده
بی عملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی
تعریف سیاست از منظر شهید صدر
انتخاب عاقلانه یا احساسی؟
بیانیه مجمع حوزویان رسانه ای در شهادت سپهبد سلیمانی
پشت سر هر شهید،وطنی سرافراز است
بیانیه گردان ۳۷۱ اباذر _تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق علیه السلام_
باران ابابیل سلیمان بر کاخ شیطان
شما را به خدا ،نزدیک نشوید
آقای عباسی حواست هست؟
نگذارید این خون سرد شود
قاسم در آغوش قسیم
ادعای حسن عباسی
بازخوانی یک نامه
رفتار حکمرانی از حاجی زاده تا آخوندی
برویم دنبال تقویت مبانی
حدودِ ۹۰ نماینده فاسد داریم
🌟 فردای کشور از امروز بمراتب بهتر خواهد بود
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار پرستاران:
🔹️ خدا را شکر میکنیم که مردم عزیزمان، شجاع و بابصیرت و آمادهبهکار هستند.
ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمیبریم لکن اگر دیگران بخواهند چیزی را تحمیل کنند، ما با قدرت تمام مقابلشان میایستیم.
و معتقدیم که خدا با ما است و پیروزی متعلق به ما است و معتقدیم که فردای کشور از امروز بمراتب بهتر خواهد بود، کما اینکه امروز از دیروز بمراتب بهتر است. ۹۸/۱۰/۱۱
🏷 #دیدار_پرستاران
💻 @Khamenei_ir
_______________
چرا آینده بهتر از امروز است؟
مبنای نگاه خوشبینانه به آینده چیست؟
تحلیل #سیاست_نامه را بخوانید
👇👇👇👇👇👇
@siyasat_nameh
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد
👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از محمد هادی سمتی
بیانیه مجمع حوزویان رسانه ای در واکنش به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی،ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدشان
بسم الله الرحمن الرحيم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
سردار بزرگ و پر افتخار اسلام آسمانی شد.
سپهبد سلیمانی، نماد بازر مقاومت در جهان اسلام بود و دل های مردمان کشورهای مسلمان منطقه را با گفتمان مقاومت به یکدیگر نزدیک نمود.
این ضایعه را به محضر ولی الله الاعظم ارواحنا فداه،ولی امر مسلمین جهان،مراجع عظام تقلید قم و نجف دامت برکاتهم و ملت های شهید پرور عراق و ایران و همه ملت های آزاده تسلیت می گوییم.
جبهه مقاومت همچون خاری در چشم دشمنان ، در حال خاموش سازی صدای استکبار است و بی شک شهادت سردار سلیمانی عزیز و ابومهدی المهندس_ معاون حشد الشعبی_ و همرزمانشان این حرکت را شتاب خواهد بخشید.
دشمنان بدانند عاشقان جهاد و شهادت در سرتاسر عالم راه اين شهداي والامقام را ادامه خواهند داد و شیطان بزرگ و همدستانش هرگز نتیجه ای نخواهند گرفت و موج گفتمان مقاومت بیش از گذشته همه جا را فراخواهد گرفت ان شاءالله.
کسانی که بر طبل مذاکره با آمریکا جنایتکار می کوبند باید متوجه شده باشند که مذاکره با شیطان بزرگ حماقت محض است و مسئله دشمنان ما حذف صدای مقاومت است.
آمریکای جنایتکار با این اقدام ترویستی نشان داد در موضع ضعف و انفعال در برابر جریان مقاومت قرار دارد و با این کار وحشیانه زمینه شتاب در افول خود را فراهم نمود و بر همگان ثابت شد تفکر مقاومت تنها گزینه پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در ایران و سراسر جهان است و سازش با استکبار خیانت محض است.
استکبار جهانی بداند به عنایت الهی شهادت سردار سلیمانی به نقطه عطفی در تاریخ جهان تبدیل خواهد شد و اقتدار و نفوذ منطقه ای نظام اسلامی ایران در برابر دید جهانیان بیشتر و محکم تر خواهد شد و انتقام سختی در انتظار آن ها است.
دشمنان باید بدانند که خون مجاهدان خدا باعث بیداری خواهد شد و ملت ایران و عراق گفتمانِ مقاومتِ فرماندهان شهید _سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس_ و سایر شهدای این حادثه را با قدرت بیشتری به جهان نشان خواهند داد و نابودی اسرائیل و فتح قدس شریف را نزدیکتر خواهد نمود ان شاء الله
ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
مجمع حوزویان رسانه ای
جمعه 13 دیماه 98
هفتم جمادی الاول ۱۴۴۱
هدایت شده از محمد هادی سمتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا